Η παραχώρηση προβλήτας του Πειραιά στην κινεζική
εταιρεία Cosco προσελκύει πελάτες, αυξάνει την παραγωγικότητα, δημιουργεί
υποσχέσεις ανάπτυξης. Η γειτνίαση με την ελληνική πλευρά τονώνει και τον
ανταγωνισμό, αλλά δεν σβήνει τη δυσπιστία.
Το σούρουπο δεν έχει μειώσει την παραγωγικότητα. Οι γερανοί γραπώνουν τα
κοντέινερ από τις κουβέρτες των πλοίων. Οι ατσάλινοι αποθηκευτικοί πυργίσκοι όλο
και ψηλώνουν στην προβλήτα. Ο επόπτης οχημάτων παρακολουθεί σαν τροχονόμος τις
φορτοεκφορτώσεις καθώς περνάει ένα φορτηγό με την επιγραφή: «Εξω οι ξένοι. Cosco
Go Home». «Βλέπεις εκεί;» λέει και γνέφει απέναντι, πέρα από τα κάγκελα. «Εκεί
είναι τα ''κατεχόμενα''».
Βρισκόμαστε στα σύνορα που χωρίζουν την ελληνική και την κινεζική πλευρά. Στο λιμάνι του Πειραιά, όπου μαζί με τους δύο φορείς διαχείρισης συνυπάρχουν και δύο κόσμοι.
Το στερεότυπο θέλει τη μία πλευρά δέσμια υπολειμμάτων δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας. Αργοί ρυθμοί, υψηλοί μισθοί, χαμένες ευκαιρίες. Και την απέναντι πλευρά σε οργασμό ανάπτυξης. Επενδύσεις, νέοι πελάτες, αλλά και «εργασιακός μεσαίωνας». Αν περιοριστείς στους αριθμούς (κέρδη, κοντέινερ και πλοία) πιθανόν να παρασυρθείς στις εκτιμήσεις. Φτάνοντας στους εμπορευματικούς σταθμούς όμως βλέπεις ότι καμία πλευρά - παρά τις μεταξύ τους διαφορές - δεν κάνει εκπτώσεις στην παραγωγικότητα. Και η μεταξύ τους σύγκριση βάσει χωρητικότητας και εξοπλισμού αποδεικνύεται άδικη.
Βρισκόμαστε στα σύνορα που χωρίζουν την ελληνική και την κινεζική πλευρά. Στο λιμάνι του Πειραιά, όπου μαζί με τους δύο φορείς διαχείρισης συνυπάρχουν και δύο κόσμοι.
Το στερεότυπο θέλει τη μία πλευρά δέσμια υπολειμμάτων δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας. Αργοί ρυθμοί, υψηλοί μισθοί, χαμένες ευκαιρίες. Και την απέναντι πλευρά σε οργασμό ανάπτυξης. Επενδύσεις, νέοι πελάτες, αλλά και «εργασιακός μεσαίωνας». Αν περιοριστείς στους αριθμούς (κέρδη, κοντέινερ και πλοία) πιθανόν να παρασυρθείς στις εκτιμήσεις. Φτάνοντας στους εμπορευματικούς σταθμούς όμως βλέπεις ότι καμία πλευρά - παρά τις μεταξύ τους διαφορές - δεν κάνει εκπτώσεις στην παραγωγικότητα. Και η μεταξύ τους σύγκριση βάσει χωρητικότητας και εξοπλισμού αποδεικνύεται άδικη.
Εδώ και τρία χρόνια η εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ
ΑΕ), θυγατρική της κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας της Λαϊκής Δημοκρατίας της
Κίνας, Cosco, λειτουργεί την Προβλήτα 2. Η σύμβαση παραχώρησης για την επόμενη
35ετία έβαλε στα ελληνικά δημόσια ταμεία περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Με δικά
της έξοδα η Cosco ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό της Προβλήτας 2, προχωρά στην
κατασκευή τρίτης προβλήτας και έχει σχεδόν τριπλασιάσει τον όγκο φορτίων που
διαχειρίζεται. Η πρόσφατη σύναψη συμφωνίας με τη Hewlett Packard προωθεί
- έπειτα από καθυστέρηση δεκαετίας - τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με
την ενδοχώρα και αφήνει υποσχέσεις περαιτέρω ανάπτυξης.
«Η παρουσία της Cosco, η συνεργασία μας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ασφάλεια των
διαβεβαιώσεων του Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά παρέκαμψαν τους δισταγμούς της ΗΡ και
άνοιξαν τον δρόμο για να δημιουργηθεί ρεύμα εμπιστοσύνης στις υπηρεσίες
διέλευσης που μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα», λέει στα «ΝΕΑ» ο διευθύνων
σύμβουλος της ΣΕΠ, κάπτεν Φου Τσενγκ Κιου. «Περιμένω πολλές άλλες μεγάλες
εταιρείες που παράγουν τα προϊόντα τους στην Ασία να ακολουθήσουν το παράδειγμα
της HP», προσθέτει.
TA NEA online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου