Υπέρ της ίδρυσης ρυθμιστικών αρχών, οι οποίες θα ελέγχουν τις μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές ΔΕΚΟ που θα ιδιωτικοποιηθούν, τάσσεται ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκης.
Την Τρίτη μετά τη συνάντησή του με τον επικεφαλής της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα, κ. Χόρστ Ράιχενμπαχ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε, αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις, ότι «πρέπει να ληφθούν διάφορα ρυθμιστικά μέτρα, όταν οι εταιρείες αυτές θα αποκρατικοποιηθούν προκειμένου να λειτουργεί ομαλά η αγορά».
«Η παροχή της τεχνικής βοήθειας δεν αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, τα προγράμματα των ιδιωτικοποιήσεων αυτά καθαυτά. Αφορά τις Ρυθμιστικές Αρχές. Π.χ. μπορεί να χρειαστεί να δημιουργηθεί μια Ρυθμιστική Αρχή για τα ύδατα, για την ποιότητα των υδάτων» συμπλήρωσε ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος ζήτησε την υποστήριξη της Task Force για την υπόδειξη των βέλτιστων διεθνών πρακτικών.
Η ρύθμιση μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών ΔΕΚΟ, που θα ιδιωτικοποιηθούν, προβλέπεται από το νέο μνημόνιο και, σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της αγοράς, «κάπου έχει νόημα και κάπου όχι». Η αρχική ιδέα είχε ξεκινήσει από το υπουργείο Υποδομών, όταν κατέστη πια αναπόφευκτη η πώληση των «ασημικών» της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ.
Τότε, προτάθηκε από αξιωματούχους του υπουργείου να ιδρυθεί ρυθμιστική αρχή υδάτων με ισχυρές αρμοδιότητες, καθώς το δημόσιο σχεδίαζε να παραχωρήσει τις πλέον μονοπωλιακές εταιρίες της
χώρας. Το σχέδιο της εποχής ήθελε την ρυθμιστική αρχή Υδάτων να εκτελεί ενδεχελείς ελέγχους κοστοστοστρέφειας, να ορίζει αγορανομικά τις τιμές, αλλά και να εποπτεύει την ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών.
Τότε, προτάθηκε από αξιωματούχους του υπουργείου να ιδρυθεί ρυθμιστική αρχή υδάτων με ισχυρές αρμοδιότητες, καθώς το δημόσιο σχεδίαζε να παραχωρήσει τις πλέον μονοπωλιακές εταιρίες της
χώρας. Το σχέδιο της εποχής ήθελε την ρυθμιστική αρχή Υδάτων να εκτελεί ενδεχελείς ελέγχους κοστοστοστρέφειας, να ορίζει αγορανομικά τις τιμές, αλλά και να εποπτεύει την ποιότητα των υδάτων, χάριν της προστασίας των καταναλωτών.
Ρυθμιστική αρχή για τους σιδηροδρόμους υπάρχει από το 2011, κατ' εφαρμογήν σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού, η δε αγορά των σιδηροδρόμων είναι πλέον ανοιχτή για όλους, καθώς έχει εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση που προβλέπει όρους και προϋποθέσεις για την είσοδο των ιδιωτών στις ράγες.
Εκεί που τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα είναι στους οδικούς άξονες, που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, την Αττική Οδό, την Γέφυρα Ρίου - Αντίρριου και την Εγνατία Οδό. Πρόθεση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο έχει «προικιστεί» με τα δικαιώματα του δημοσίου στα εν λόγω έργα, είναι να δημιουργηθεί ρυθμιστική αρχή αυτοκινητοδρόμων, που θα ρυθμίζει την πολιτική διοδίων.
Αντίθετα, έμπειρα στελέχη του υπουργείου Υποδομών τονίζουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης προέκυψαν κατόπιν διεθνών διαγωνισμών και θεσμοθετήθηκαν με νόμους, γεγονός που συνεπάγεται ότι οποιαδήποτε ρυθμιστική παρέμβαση θα προσέκρουε στο κοινοτικό κεκτημένο και θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε.
ΤΟ ΒΗΜΑ online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου