Έσοδα 30 δισ. ευρώ από τα ακίνητα του Δημοσίου για την περίοδο 2011-2015 προβλέπει το σχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του.
Τα υπόλοιπα 20 δισ. ευρώ σκοπεύει να τα αντλήσει από τιτλοποιήσεις εσόδων αλλά και από την πώληση των συμμετοχών που διατηρεί το Δημόσιο σε εισηγμένες και μη εταιρείες και τράπεζες.
Ειδική αναφορά στο σχέδιο θα γίνεται στα ομόλογα ύψους 10 δισ. ευρώ που σχεδιάζει να εκδώσει το ελληνικό Δημόσιο μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Οι τίτλοι θα στηρίζονται στα έσοδα από τους αυτοκινητοδρόμους αρχικά και αργότερα από λιμάνια και αεροδρόμια, ενώ στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να διατεθούν κατά κύριο λόγο σε ξένους θεσμικούς επενδυτές. Καθοριστική στο όλο σχέδιο θα είναι η συμμετοχή της ΕΤΕπ, η οποία θα εγγυάται για τους συγκεκριμένους τίτλους με την αξιοπιστία και το κύρος της.
Για την έκδοση αυτών των ομολόγων το Δημόσιο θα συστήσει εταιρείες στις οποίες θα περάσουν τα έσοδα από τα διόδια των παρακάτω πέντε αυτοκινητοδρόμων της χώρας:
♦ Του οδικού άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Τσακώνα.
♦ Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος.
♦ Της Ιόνιας Οδού.
♦ Του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα.
♦ Του αυτοκινητοδρόμου Μεταμόρφωση - Σκάρφεια - Φθιώτιδα.
Επόμενο βήμα μετά την τιτλοποίηση των εισπράξεων είναι η πώληση αυτών των εταιρειών.
Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, από το συγκεκριμένο project μπορούν να προκύψουν έσοδα έως και 15-20 δισ. ευρώ μαζί με τα ομόλογα που θα διατεθούν.
Το ίδιο σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση και για την περίπτωση των λαχείων. Το Δημόσιο θα δημιουργήσει εταιρεία η οποία θα έχει ως «προίκα» τα έσοδα από τα λαχεία.
Η εταιρεία θα μπορεί να εκμεταλλεύεται αυτά τα δικαιώματα για τα επόμενα 25-30 χρόνια ενώ στα πλάνα της κυβέρνησης είναι η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Όλα αυτά τα projects θα αναλύονται στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις που θα ανακοινωθεί στις 15 Απριλίου.
Το σχέδιο θα στοχεύει σε έσοδα περίπου 15 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2013 και θα παρέχει τριμηνιαίο και εξαμηνιαίο χρονοδιάγραμμα για τις συναλλαγές που προγραμματίζονται.
Η καταγραφή
Μέχρι το τέλος Ιουνίου, η κυβέρνηση θα έχει ολοκληρώσει την καταγραφή με τα ακίνητα που μπορούν να αξιοποιηθούν εμπορικά ενώ θα υπάρξει και μία πρώτη εκτίμηση της αξίας τους.
Βάσει αυτής της καταγραφής θα δημιουργηθεί και το πρώτο χαρτοφυλάκιο, που εκτιμάται ότι θα περιλαμβάνει περισσότερα από 200 ακίνητα του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η καταγραφή θα επεκταθεί και σε άλλα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία τα οποία έχουν προοπτική εμπορικής εκμετάλλευσης.
Μετά την ολοκλήρωση αυτής που υπολογίζεται στο τέλος του 2011, θα ακολουθήσει ένα δεύτερο χαρτοφυλάκιο που θα καταστεί διαθέσιμο για επενδύσεις.
Σκοπός είναι από τη μακροχρόνια μίσθωση αυτών των ακινήτων το Δημόσιο να έχει ένα σταθερό ετήσιο εισόδημα που θα πηγαίνει αποκλειστικά για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν ακόμη τη δημιουργία εταιρειών ακινήτων ομοειδούς χαρακτήρα (π.χ. αστικά ακίνητα, τουριστικά ακίνητα, εμπορικά ακίνητα) με σκοπό την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο.
Στο «προσωρινό» στρατηγικό σχέδιο θα αποτυπώνονται και τα πλάνα της κυβέρνησης για τις δημόσιες επιχειρήσεις. Δηλαδή σε ποιες εταιρείες το Δημόσιο σκοπεύει να πωλήσει το 100%, αλλά και σε ποιες ΔΕΚΟ θα πρέπει να διατηρηθεί το 51% χωρίς όμως το δικαίωμα του μάνατζμεντ.
Η κυβέρνηση έχει ήδη αναπτύξει πρωτοβουλίες (σ.σ.: στο Παρίσι) για την πώληση του:
♦ 30% της ΔΕΠΑ,
♦ 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,
♦ 23% της ΕΥΑΘ 10% της ΕΥΔΑΠ.
Φέτος το υπουργείο Οικονομικών θα επιδιώξει:
♦ Τη δημιουργία του πρώτου χαρτοφυλακίου των ακινήτων που θα τεθεί προς αξιοποίηση τον Ιούνιο.
♦ Τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης με τη γερμανική Hochtief για το «Ελ. Βενιζέλος».
Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, η ανανέωση της σύμβασης θα αποφέρει στο Δημόσιο το ποσό των 200-300 εκατ. ευρώ, με το υπουργείο Οικονομικών να φέρεται διατεθειμένο για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για ακόμη 20 χρόνια. Αναμένεται επίσης η πώληση ποσοστού έως 20% της εταιρείας.
to pontiki
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου