ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
Στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων και στη μετεξέλιξη της Θεσσαλονίκης σε μια οικολογική και σύγχρονη πόλη αποσκοπεί το πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη 2012», το οποίο παρουσίασε την περασμένη Τετάρτη η υπ. Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη. Το πρόγραμμα, το οποίο παραπέμπει ως προς τη φιλοσοφία του στην αντίστοιχη πρόταση «Αθήνα-Αττική 2014», που παρουσιάστηκε πριν από περίπου τρεις μήνες, προβλέπει μια σειρά σημαντικών παρεμβάσεων και έργων στον αστικό ιστό της πόλης.
Παρεμβάσεις 2 δισ. ευρώ
Οι πέντε μεγάλες πολεοδομικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν το στρατηγικό πολεοδομικό ανασχεδιασμό του θαλάσσιου μετώπου, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και πολιτισμού στο χώρο της ΔΕΘ, το σχεδιασμό της νέας περιοχής υποδοχής της ΔΕΘ και της ευρύτερης περιοχής, την απόδοση στην πόλη ζωτικών χώρων των στρατοπέδων και τη χωροθέτηση και το σχεδιασμό της Ζώνης Καινοτομίας.
Τα έργα του προγράμματος έχουν εκτιμώμενο συνολικό κόστος 2 δισ. ευρώ και ορίζοντα υλοποίησης τα 15 χρόνια. Τα 2 δισ. αναμένεται ότι θα καλυφθούν με 500 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα σε βάθος χρόνου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από κοινοτικά προγράμματα και από ιδιωτική συμμετοχή.
«Η Θεσσαλονίκη είναι σήμερα περισσότερο παρά ποτέ το βαλκανικό σταυροδρόμι ανθρώπων και αγαθών και εκατό χρόνια μετά την απελευθέρωσή της, το έτος 2012, σηματοδοτεί την αφετηρία μιας άλλης εποχής. Η ανάληψη ενός νέου ρόλου σε περίοδο βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης τίθεται επιτακτικά» ανέφερε στην ομιλία της η Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία πρόσθεσε πως «ελπίζουμε το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο που βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης και θα προωθηθεί για θεσμοθέτηση στις αρχές του 2011 και το πρόγραμμα “Θεσσαλονίκη 2012” να συμβάλουν με ποικίλους τρόπους στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής και του περιβάλλοντος και στο να αποκτήσει η πόλη σύγχρονη ανταγωνιστική ταυτότητα». Σημειώνεται πως για την υλοποίηση του προγράμματος απαραίτητη θεωρείται η ενίσχυση του Οργανισμού Θεσσαλονίκης.
Η «τύχη» της ΔΕΘ
Όπως ανακοινώθηκε, η εγκατάσταση της ΔΕΘ στη νέα της θέση, στο Δήμο Εχεδώρου, παρουσιάζει σειρά πλεονεκτημάτων και ικανοποιεί την ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, καθώς εκτιμάται ότι η εξέλιξη αυτή θα ευνοήσει την οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής και θα αυξήσει τις επισκέψεις στο Εθνικό Πάρκο Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα. Όσον αφορά στο χώρο που καταλαμβάνει σήμερα η ΔΕΘ και θα μείνει ελεύθερος, προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και πολιτισμού. Ο χώρος αυτός θα ενταχθεί σε ένα συνολικό σχεδιασμό μητροπολιτικού επιπέδου, που θα αποσκοπεί στο να καταστεί ο συνδετικός κρίκος διαφόρων περιοχών της πόλης και θα περιλαμβάνει επιπλέον τις περιοχές Λευκού Πύργου, πάρκου ΧΑΝΘ, πανεπιστημίων, Γ’ Σώματος Στρατού, Πεδίου του Άρεως, Μουσείων, Δημαρχείου, Ευαγγελίστριας και Κήπων του Πασά. «Η ευρεία αυτή ανάπλαση θα πρέπει να γίνει αντιληπτή ως ελεύθερη, ουσιαστικά αδόμητη περιοχή, που θα λειτουργεί ως η εκτόνωση των παρακείμενων πανεπιστημιακών και άλλων εγκαταστάσεων και θα συνδέει το εμπορικό κέντρο με τον πυκνό αστικό ιστό ανατολικά» είπε η υπ. Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, τονίζοντας ότι τα στρατόπεδα που βρίσκονται στο κέντρο θα ενταχθούν στο μητροπολιτικό πάρκο.
Το λιμάνι
Στα σχέδια του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι να αποδοθεί τμήμα του λιμανιού στην πόλη, εφόσον προηγηθούν η ολοκλήρωση και η λειτουργία της 6ης προβλήτας, η οποία θα επωμιστεί και το κύριο βάρος των λιμενικών δραστηριοτήτων. «Πρόθεσή μας είναι μια φιλο-περιβαλλοντική και ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής του λιμένα, εστιάζοντας τόσο στην οργάνωση και τη λειτουργία των μεταφορικών δραστηριοτήτων όσο και στην προβολή της ιστορικής και πολιτισμικής σχέσης των κατοίκων» είπε η κ. Μπιρμπίλη. Όπως επισημάνθηκε, η σημερινή ανάπλαση περιορίζεται στην κεντρική προβλήτα, αλλά η ανεπάρκεια του χώρου της για φιλοξενία των δημοφιλών συνοδών χρήσεων γης οδηγεί στη διερεύνηση δυνατοτήτων αξιοποίησης και της δεύτερης προβλήτας του λιμανιού.
Όσον αφορά στον ανασχεδιασμό του θαλάσσιου μετώπου, σχεδιάζεται η εκπόνηση μελέτης ανάπτυξης σε όλο το μήκος του από τη Χαλάστρα μέχρι το Αγγελοχώρι.
Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις
Από τα πλέον ενδιαφέροντα σημεία του προγράμματος είναι αυτά που αναφέρονται στις πεζοδρομήσεις κεντρικών δρόμων και στις αναπλάσεις πλατειών. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η μετατροπή της Τσιμισκή σε κύριο εμπορικό δρόμο ήπιας κυκλοφορίας με δύο λωρίδες, στις οποίες θα κινούνται μόνο αστικά λεωφορεία και ταξί, με μεγάλα πεζοδρόμια και με ποδηλατόδρομο δύο κατευθύνσεων. Επιπλέον, ο σχεδιασμός προβλέπει το μετwασχηματισμό της παραλιακής λεωφόρου Νίκης σε κύριο πεζόδρομο αναψυχής στα όρια της πόλης με τη θάλασσα, τη δημιουργία αρχαιολογικών περιπάτων κατά μήκος των αξόνων Αγ. Σοφίας και Δ. Γούναρη, αλλά και σειρά αναπλάσεων πλατειών, όπως, π.χ., της Αγίας Σοφίας.
Αντικείμενο πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού θα αποτελέσουν και οι περιοχές εισόδου στην πόλη, και συγκεκριμένα οι οδοί Λαγκαδά, 26ης Οκτωβρίου, Γεωργικής Σχολής και Μοναστηρίου, ενώ θα προωθηθεί η επανένταξη των διατηρητέων συγκροτημάτων των παλιών βιομηχανιών στον αστικό ιστό και θα επανασχεδιαστούν οι αδόμητοι χώροι με δενδροφυτεύσεις, πλακοστρώσεις κτλ.
Παρεμβάσεις 2 δισ. ευρώ
Οι πέντε μεγάλες πολεοδομικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν το στρατηγικό πολεοδομικό ανασχεδιασμό του θαλάσσιου μετώπου, τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και πολιτισμού στο χώρο της ΔΕΘ, το σχεδιασμό της νέας περιοχής υποδοχής της ΔΕΘ και της ευρύτερης περιοχής, την απόδοση στην πόλη ζωτικών χώρων των στρατοπέδων και τη χωροθέτηση και το σχεδιασμό της Ζώνης Καινοτομίας.
Τα έργα του προγράμματος έχουν εκτιμώμενο συνολικό κόστος 2 δισ. ευρώ και ορίζοντα υλοποίησης τα 15 χρόνια. Τα 2 δισ. αναμένεται ότι θα καλυφθούν με 500 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα σε βάθος χρόνου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από κοινοτικά προγράμματα και από ιδιωτική συμμετοχή.
«Η Θεσσαλονίκη είναι σήμερα περισσότερο παρά ποτέ το βαλκανικό σταυροδρόμι ανθρώπων και αγαθών και εκατό χρόνια μετά την απελευθέρωσή της, το έτος 2012, σηματοδοτεί την αφετηρία μιας άλλης εποχής. Η ανάληψη ενός νέου ρόλου σε περίοδο βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης τίθεται επιτακτικά» ανέφερε στην ομιλία της η Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία πρόσθεσε πως «ελπίζουμε το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο που βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης και θα προωθηθεί για θεσμοθέτηση στις αρχές του 2011 και το πρόγραμμα “Θεσσαλονίκη 2012” να συμβάλουν με ποικίλους τρόπους στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής και του περιβάλλοντος και στο να αποκτήσει η πόλη σύγχρονη ανταγωνιστική ταυτότητα». Σημειώνεται πως για την υλοποίηση του προγράμματος απαραίτητη θεωρείται η ενίσχυση του Οργανισμού Θεσσαλονίκης.
Η «τύχη» της ΔΕΘ
Όπως ανακοινώθηκε, η εγκατάσταση της ΔΕΘ στη νέα της θέση, στο Δήμο Εχεδώρου, παρουσιάζει σειρά πλεονεκτημάτων και ικανοποιεί την ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, καθώς εκτιμάται ότι η εξέλιξη αυτή θα ευνοήσει την οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής και θα αυξήσει τις επισκέψεις στο Εθνικό Πάρκο Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα. Όσον αφορά στο χώρο που καταλαμβάνει σήμερα η ΔΕΘ και θα μείνει ελεύθερος, προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και πολιτισμού. Ο χώρος αυτός θα ενταχθεί σε ένα συνολικό σχεδιασμό μητροπολιτικού επιπέδου, που θα αποσκοπεί στο να καταστεί ο συνδετικός κρίκος διαφόρων περιοχών της πόλης και θα περιλαμβάνει επιπλέον τις περιοχές Λευκού Πύργου, πάρκου ΧΑΝΘ, πανεπιστημίων, Γ’ Σώματος Στρατού, Πεδίου του Άρεως, Μουσείων, Δημαρχείου, Ευαγγελίστριας και Κήπων του Πασά. «Η ευρεία αυτή ανάπλαση θα πρέπει να γίνει αντιληπτή ως ελεύθερη, ουσιαστικά αδόμητη περιοχή, που θα λειτουργεί ως η εκτόνωση των παρακείμενων πανεπιστημιακών και άλλων εγκαταστάσεων και θα συνδέει το εμπορικό κέντρο με τον πυκνό αστικό ιστό ανατολικά» είπε η υπ. Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, τονίζοντας ότι τα στρατόπεδα που βρίσκονται στο κέντρο θα ενταχθούν στο μητροπολιτικό πάρκο.
Το λιμάνι
Στα σχέδια του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι να αποδοθεί τμήμα του λιμανιού στην πόλη, εφόσον προηγηθούν η ολοκλήρωση και η λειτουργία της 6ης προβλήτας, η οποία θα επωμιστεί και το κύριο βάρος των λιμενικών δραστηριοτήτων. «Πρόθεσή μας είναι μια φιλο-περιβαλλοντική και ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής του λιμένα, εστιάζοντας τόσο στην οργάνωση και τη λειτουργία των μεταφορικών δραστηριοτήτων όσο και στην προβολή της ιστορικής και πολιτισμικής σχέσης των κατοίκων» είπε η κ. Μπιρμπίλη. Όπως επισημάνθηκε, η σημερινή ανάπλαση περιορίζεται στην κεντρική προβλήτα, αλλά η ανεπάρκεια του χώρου της για φιλοξενία των δημοφιλών συνοδών χρήσεων γης οδηγεί στη διερεύνηση δυνατοτήτων αξιοποίησης και της δεύτερης προβλήτας του λιμανιού.
Όσον αφορά στον ανασχεδιασμό του θαλάσσιου μετώπου, σχεδιάζεται η εκπόνηση μελέτης ανάπτυξης σε όλο το μήκος του από τη Χαλάστρα μέχρι το Αγγελοχώρι.
Πεζοδρομήσεις και αναπλάσεις
Από τα πλέον ενδιαφέροντα σημεία του προγράμματος είναι αυτά που αναφέρονται στις πεζοδρομήσεις κεντρικών δρόμων και στις αναπλάσεις πλατειών. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η μετατροπή της Τσιμισκή σε κύριο εμπορικό δρόμο ήπιας κυκλοφορίας με δύο λωρίδες, στις οποίες θα κινούνται μόνο αστικά λεωφορεία και ταξί, με μεγάλα πεζοδρόμια και με ποδηλατόδρομο δύο κατευθύνσεων. Επιπλέον, ο σχεδιασμός προβλέπει το μετwασχηματισμό της παραλιακής λεωφόρου Νίκης σε κύριο πεζόδρομο αναψυχής στα όρια της πόλης με τη θάλασσα, τη δημιουργία αρχαιολογικών περιπάτων κατά μήκος των αξόνων Αγ. Σοφίας και Δ. Γούναρη, αλλά και σειρά αναπλάσεων πλατειών, όπως, π.χ., της Αγίας Σοφίας.
Αντικείμενο πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού θα αποτελέσουν και οι περιοχές εισόδου στην πόλη, και συγκεκριμένα οι οδοί Λαγκαδά, 26ης Οκτωβρίου, Γεωργικής Σχολής και Μοναστηρίου, ενώ θα προωθηθεί η επανένταξη των διατηρητέων συγκροτημάτων των παλιών βιομηχανιών στον αστικό ιστό και θα επανασχεδιαστούν οι αδόμητοι χώροι με δενδροφυτεύσεις, πλακοστρώσεις κτλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου