Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024

Η αρχή του χωρισμού

Κατά µία άποψη, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) κάκιωσε που η κυβέρνηση αποφάσισε να παραχωρήσει ίσα πολιτικά δικαιώματα σε όλους τους πολίτες –ακόμη και σε αυτούς που κάποιοι μητροπολίτες θεωρούν «διαταραγμένους»– και δεν θα ψάλουν την Κυριακή της Ορθοδοξίας στη μητρόπολη, αλλά στη Μονή Ασωμάτων Πετράκη. Δικαίωμά τους. Δικό τους θεωρούν και τον ένα ναό, δικό τους και τον άλλο.

Υπάρχει, όμως, και η πιο ελπιδοφόρος θεώρηση. Η ΔΙΣ μπούχτισε από τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις των κυβερνήσεων για χωρισμό της Εκκλησίας από το κράτος και αποφάσισε να τον ξεκινήσει μόνη της. Ανακοίνωσε ότι οι ιεράρχες δεν θα πάνε στο καθιερωμένο γεύμα της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Ορθώς, διότι ναι μεν η Προεδρία ανακοίνωσε ότι «ο πρόεδρος και τα μέλη της ΔΙΣ είναι πάντα ευπρόσδεκτοι στο Προεδρικό Μέγαρο» (φανταζόμαστε ότι αυτό ισχύει για όλα τα δόγματα και όλες τις κατά το Σύνταγμα «γνωστές θρησκείες»), αλλά μέχρι τώρα ο/η Πρώτος Πολίτης της ανεξίθρησκης δημοκρατίας μας τραπέζωνε μόνο τους ορθόδοξους. Και άλλα δόγματα έχουν Μεγάλες Κυριακές, και άλλες θρησκείες έχουν Μεγάλα Σάββατα ή Παρασκευές, αλλά το Προεδρικό Μέγαρο παραμένει κλειστό. Εχουμε πλέον ισοπολιτεία στην πράξη και αυτό πρέπει να το πιστώσουμε στην παρούσα ΔΙΣ.

Η κίνηση της Ιεράς Συνόδου αποκτά ιδιαίτερο περιεχόμενο αν σκεφτούμε ότι η Κυριακή της Ορθοδοξίας είναι μια γιορτή θριάμβου για μια νίκη σε ένα εσωτερικό θέμα της Εκκλησίας, «δηλαδή την εορτή της αναστηλώσεως των αγίων εικόνων, όπου η Εκκλησία μας για ακόμη μία φορά με τη χάρη του Θεού νίκησε την αίρεση της Εικονομαχίας» (μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος, Πεμπτουσία, 4.3.2023).

Μπορεί ο Αρχιεπίσκοπος να διακηρύττει ότι «το ίδιο το γεγονός της αποκαταστάσεως των ιερών απεικονίσεων, (ήταν) επίτευγμα συναλληλίας των δύο Αρχών» (13.3.2013), αλλά δεν πρέπει να ξεχνάει ότι η κοσμική αρχή του 9ου αιώνα δεν υπάρχει πια, κι ευτυχώς για την Εκκλησία. Τότε, οι αυτοκράτορες φυλάκιζαν Πατριάρχες, δίωκαν ιεράρχες και τύφλωναν ιερείς στον Ιππόδρομο. Οπως διαβάζουμε στον «Συναξαριστή», ο εικονομάχος αυτοκράτορας Θεόφιλος «φυλάκισε μέσα σε κάποιο τάφο μαζί με δύο ληστές» τον άγιο Μεθόδιο. Επί των ημερών της εικονόφιλης αυτοκράτειρας Θεοδώρας, άλλαξαν τα πράγματα και ο διωκόμενος μοναχός έγινε Πατριάρχης, αναστήλωσε τις εικόνες και καθιέρωσε την Κυριακή της Ορθοδοξίας.

Επομένως, καλά κάνει η Ιερά Σύνοδος και αποτραβιέται από την πολλή συνάφεια με τους πολιτικούς και την πολιτική. Στο κάτω κάτω, η Εικονομαχία, κατά την οποία χύθηκε πολύ αίμα, βασανίστηκαν άνθρωποι και ταλαιπώρησε επί δύο αιώνες την Εκκλησία, από αποφάσεις αυτοκρατόρων ξεκίνησε.
https://www.kathimerini.gr/opinion/562919803/i-archi-toy-chorismoy/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...