Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

Οι σιδηρόδρομοι είναι προβληματικοί για όλα τα Βαλκάνια


Picture 0 for Οι σιδηρόδρομοι είναι προβληματικοί για όλα τα Βαλκάνια

Δεν είναι περίεργο το γεγονός, πως ενώ σε όλο τον κόσμο οι μεταφορές δια σιδηροδρόμου καταλαμβάνουν πολύ μεγάλο ποσοστό στις εν γένει μεταφορές, στην Ελλάδα, αλλά και σε όλα τα Βαλκάνια, είναι ο παραπεταμένος συγγενής;
Σε ανύποπτο χρόνο, παράγοντας της Καβάλας, μου απάντησε σε σχετική ερώτησή μου, ότι δεν πρόκειται η πόλη να ενωθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο, παρ’ όλο που η Δράμα είναι σε λίγα χιλιόμετρα απόσταση, επειδή αντιδρούν οι ιδιοκτήτες φορτηγών, που αποτελούν ισχυρή ομάδα πίεσης.
Δεν γνωρίζω αν σ’ αυτήν την πίεση οφείλεται ο αποκλεισμός της Καβάλας από το δίκτυο, που αντί να στείλει τα σταφύλια στο Μόναχο με έναν συρμό 50 βαγονιών και δύο μηχανοδηγούς (μέχρι τα σύνορα, από εκεί αναλαμβάνουν οι εντόπιοι) σε μία ημέρα, το ίδιο έργο γίνεται με 75 φορτηγά, σε
πολλές ημέρες και πολλαπλάσιο κόστος.
Ας το αφήσουμε όμως αυτό προς το παρόν, κι ας ρίξουμε μια ματιά στα προβλήματα των βαλκανικών χωρών και πώς τα αντιμετωπίζουν, με σκοπό να διδαχθούμε κάτι. Στοιχεία μας δίνει η πρόσφατη έρευνα των Southeast European Times.
Αν και κάποιες χώρες -όπως η δική μας- αποφάσισαν να λύσουν το πρόβλημα πουλώντας κρατικά μερίδια των εταιρειών σιδηροδρομικών μεταφορών, άλλοι βασίζονται σε ξένες επενδύσεις και διατηρούν τις επιχειρήσεις κρατικές.
Κροατία και Ρουμανία σκοπεύουν να ιδιωτικοποιήσουν τις επιχειρήσεις σιδηροδρομικών εμπορικών μεταφορών, μεταφέροντας το μεγαλύτερο μέρος των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας σε ιδιωτικά χέρια για πρώτη φορά στην περιοχή.
Τον Μάιο, η κροατική κυβέρνηση δέχθηκε προσφορά από την SC Grup Feroviar Roman SA του Βουκουρεστίου για την αγορά του 75 % της κρατικής Cargo HZ, η οποία ενώνει αρκετές επιχειρήσεις. Μία εξ αυτών είναι η Agit, η οποία οργανώνει τις σιδηροδρομικές εμπορικές μεταφορές μεταξύ Κροατίας, Σερβίας και Βοσνίας και Ερζεγοβίνης (Β-Ε). Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η Agit μετέφερε φορτίο 1,8 εκατ. τόνων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η Ρουμανική επιχείρηση προσφέρθηκε να αποπληρώσει το υπόλοιπο μακροπρόθεσμου χρέους της Cargo HZ , να επεκτείνει τις επιχειρηματικές δραστηριότητές της και να κρατήσει τουλάχιστον 1.100 εργαζόμενους της εταιρείας μετά την αναδιάρθρωση του οργανισμού. Η κυβέρνηση της Κροατίας αναμένεται να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την επιχείρηση στα μέσα Σεπτεμβρίου .
Στην Ρουμανία, παρά τις έντονες δημόσιες συζητήσεις και κατηγορίες μεταξύ πολιτικών σχετικά με την κρατική CFR Marfa, η κυβέρνηση της Ρουμανίας ενέκρινε την ιδιωτικοποίησή της τον Φεβρουάριο, έπειτα από αίτημα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (το ΔΝΤ φαίνεται πως έχει τις ίδιες προτάσεις για όλους - να μη κουράζονται και τις διαφοροποιούν ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες τής κάθε χώρας).
Τον Ιούνιο, ο Ρουμανικός Όμιλος Σιδηροδρόμων κέρδισε διαγωνισμό προσφέροντας 202 εκατ. ευρώ για το 51 τοις εκατό των μετοχών της CFR Marfa. Ο οικονομικός αναλυτής κ. Ίλιε Σερμπανέσκου ανέφερε πως με καλή διαχείριση, η CFR Marfa είχε αρκετές δυνατότητες να είναι επικερδής και η ιδιωτικοποίηση δεν ήταν απαραίτητη. «Αποτελεί βλακεία που επεβλήθη από το ΔΝΤ ...», είπε ο κ. Σερμπανέσκου.
Αξιωματούχοι των σιδηροδρόμων ήθελαν να δραστηριοποιηθούν και στην Βουλγαρία, ωστόσο, τον Ιούλιο, η Υπηρεσία Ιδιωτικοποιήσεων της Βουλγαρίας ανέστειλε τις διαδικασίες για ιδιωτικοποίηση της μονάδας εμπορικών μεταφορών των Βουλγαρικών σιδηροδρόμων. Ο υπουργός Μεταφορών κ. Νταναίλ Παπάζοφ εξήγησε ότι δεν εναντιώνεται στην πώληση της βαθύτατα χρεωμένης επιχείρησης, ωστόσο αυτήν τη στιγμή μπορεί να πουληθεί μόνο για "ψίχουλα".
Η κυβέρνηση της Σερβίας εξετάζει το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων, ωστόσο εξακολουθεί να προσπαθεί να λάβει δάνεια και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις για να βελτιώσει την κατάσταση και να αποκαταστήσει τους σιδηροδρόμους.
Τον Μάιο, η Σερβία υπέγραψε δανειακή συμφωνία 800 εκατ. δολαρίων με τη Ρωσία, η οποία θα εκτελεστεί την επόμενη πενταετία. Τον Ιούλιο, άλλη μία συμφωνία 78 εκατ. ευρώ υπεγράφη για την ανανέωση των συστημάτων σιδηροδρομικών τηλεπικοινωνιών με Κινεζική επιχείρηση.
«Οι Σερβικοί Σιδηρόδρομοι θα ανακαινιστούν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια και θα αυξήσουν την ταχύτητα των τρένων στις κυριότερες σιδηροδρομικές διαδρομές - Διάδρομος 10 και Γραμμή Μπαρ», δήλωσε ο Νενάντ Στανισαβλίεβιτς, διευθυντής του Κέντρου ΜΜΕ των Σερβικών Σιδηροδρόμων στους SETimes, προσθέτοντας πως μέχρι τα τέλη του έτους οι Σερβικοί Σιδηρόδρομοι θα διαπραγματευτούν με το Κουβέιτ και τη Δημοκρατία της Τσεχίας για νέες επενδύσεις.
voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπάρχει στα αλήθεια woke ατζέντα στην Ελλάδα;

Συνομιλώντας με τον Πασκάλ Μπρικνέρ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι η αμερικανική εκδοχή της woke κουλτούρας δεν υπάρχει στην Ευρώπη και στη...