Στην πολιτική δεν υπάρχει παρθενογένεση. Με αυτή την πικρή αλήθεια είναι υποχρεωμένος να πορεύεται τον ανηφορικό του δρόμο ο Αντώνης Σαμαράς ως πρόεδρος της Ν.Δ. και «εν αναμονή πρωθυπουργός», όπως συνηθίζουμε να θεωρούμε τους εκάστοτε επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Μια επαναλαμβανόμενη υπενθύμιση αυτής της απλής και καθ’ όλα ισχυρής αρχής αποτελούν τα συνεχή επεισόδια επισήμανσης των ευθυνών της διακυβέρνησης Καραμανλή για το χάλι της οικονομίας.
Είχε προηγηθεί ο Γ. Αλογοσκούφης, ο οποίος επικαλέστηκε δικές του προειδοποιήσεις από το 2008 προς τον τότε πρωθυπουργό για την ανάγκη μαζέματος των δημοσιονομικών ελλειμμάτων εισπράττοντας τη θρυλική καραμανλική απάντηση «άσ’ το γι’ αργότερα».
♦ Τώρα έγιναν μεγάλο θέμα οι επιστολές που ο Πέτρος Δούκας είχε στείλει εν είδει προειδοποίησης προς τον Καραμανλή τα Χριστούγεννα του 2008 για τον κίνδυνο, εν όψει υπέρογκου δανεισμού, να αλλάξει η στάση των αγορών έναντι της Ελλάδας.
♦ Η απάντηση του Καραμανλή, μέσω «κύκλων» του, ήταν: «εμείς (αντί να πάμε στο ΔΝΤ), με τρόπο υπεύθυνο και αποδοτικό για το συμφέρον της χώρας, καλύψαμε τις τρέχουσες δανειακές ανάγκες με όρους ευνοϊκούς για την Ελλάδα και για τους πολίτες και μάλιστα χωρίς τυμπανοκρουσίες».
Πονοκέφαλος
Το πρόβλημα για τον Σαμαρά, χωρίς να επιδεινώνεται δραματικά σε κάθε νέο γύρο αναταραχής, είναι ότι κατά κανόνα επισκιάζει τις όποιες πολιτικές πρωτοβουλίες επιχειρεί να δημοσιοποιήσει. Το ίδιο έγινε και τώρα, καθώς οι επιστολές έπεσαν πάνω στα διαδοχικά πακέτα θέσεων της Ν.Δ. για την αναθεώρηση του Συντάγματος και για τον τουρισμό.
Και επίσης αναμόχλευσε τον καημό του Αβραμόπουλου για τις πρόωρες εκλογές του 2009, με τις οποίες ο ίδιος διαφωνούσε. Ακόμη έφερε σε δύσκολη θέση τον ίδιο τον Σαμαρά, αφού άρχισαν πάλι να τον πρήζουν οι δύο αντιτιθέμενες απόψεις περί το καραμανλικό ζήτημα: αυτοί που του ζητούν να κόψει μια και καλή με τον καραμανλισμό κι εκείνοι που του ζητούν να τα βρει οριστικά μαζί του για να αποκτήσει η παράταξη προοπτική ανάληψης της εξουσίας.
Δεδομένου ότι ο Σαμαράς έχει επιλέξει, μέχρι στιγμής, να συμβιώσει - και εν πολλοίς, να ισορροπήσει - τόσο με το σύνολο των παθογενών φαινομένων στη Ν.Δ. όσο και με το βεβαρημένο κυβερνητικό της μητρώο, προς το παρόν επιλέγει την τακτική «ουδέν σχόλιον».
Μάλλον περισσότερο τον απασχολεί το ότι οι απόπειρές του να περάσει πακέτα προτάσεων, οι οποίες να εμπεδώνουν την αίσθηση της «κυβερνητικής» Ν.Δ., δεν περπατάνε όσο και όπως θα ήθελε. Ούτε χαρακτηρίζονται από τη σαφήνεια που απαιτείται ώστε να αποτελούν μια ξεκάθαρη πολιτική πρόταση.
Για την αναθεώρηση
Τυπικό παράδειγμα αποτελούν οι θέσεις του κόμματος για τη συνταγματική αναθεώρηση, οι οποίες δόθηκαν τις προηγούμενες μέρες στη δημοσιότητα. Χοντρικά χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
1 Αυτές που δρομολογούν την εμπέδωση του πρωταρχικού ρόλου της «επιχειρηματικότητας»:
♦ Ίδρυση ειδικού τμήματος στο ΣτΕ «για τη γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων», ώστε να παρακαμφθεί το «ζόρικο» πέμπτο τμήμα, το οποίο διαχρονικά θέτει «προσκόμματα» με κριτήριο την υπεράσπιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.
♦ «Αναθεώρηση του άρθρου 16 για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» (συμφωνία με το ΠΑΣΟΚ).
♦ «Αναμόρφωση της οικονομικής θεματικής του Συντάγματος και σύνδεσης της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση ανάλογης ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο» (συνταγματοποίηση της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, την οποία άλλωστε πρώτη πρότεινε η Ν.Δ.).
♦ «Αναθεώρηση του άρθρου 24 (και του άρθρου 117 παρ. 3 και 4) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της αντιμετώπισης ακραίων καταστάσεων σε βάρος όχι μόνο της ατομικής ιδιοκτησίας αλλά και της περιουσίας του Δημοσίου» (αλλαγή του σημερινού καθεστώτος προστασίας του δασικού πλούτου με σκοπό την οικονομική εκμετάλλευσή του).
2 Αυτές που αποσκοπούν στη «διαφάνεια»:
♦ Διαφάνεια στα οικονομικά των κομμάτων.
♦ Ουσιαστικότερος έλεγχος του «πόθεν έσχες» των βουλευτών, κατάργηση προνομίων τους άσχετων με τη βουλευτική ιδιότητα, αναθεώρηση της διάταξης για την ασυλία των βουλευτών, αναθεώρηση του ορίου παραγραφής των ποινικών ευθυνών υπουργών κ.λπ.
♦ «Υποχρέωση ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από τους φορείς που χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό».
3 Αυτές που αποσκοπούν στην αναδιάταξη του πολιτικού συστήματος:
♦ Ενίσχυση του ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
♦ Θέσπιση χρονικών ορίων στις θητείες του πρωθυπουργού, των αυτοδιοικητικών αρχόντων και των συνδικαλιστών.
♦ Καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος και αλλαγή του με πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής κ.λπ.
Τι εννοούν;
Τέλος, υπάρχει μια κατηγορία προτάσεων που συγκεντρώνει προβλέψεις με ασαφείς κατευθύνσεις και περιεχόμενο, των οποίων δεν είναι εύκολη η αποκρυπτογράφηση με τον τρόπο που έχουν διατυπωθεί. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι δύσκολα ανιχνεύσιμη η ίδια η σκοπιμότητά τους, δεδομένου ότι δεν παρέχεται κάποια επαρκής αιτιολόγηση. Ιδού κάποιες:
♦ «Αναθεώρηση του άρθρου 17, προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής προστασίας του πυρήνα του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας» (με άγνωστο περιεχόμενο και κατεύθυνση).
♦ Νέες προβλέψεις για τα ΜΜΕ, με άγνωστο περιεχόμενο.
♦ «Ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου».
♦ «Ασυμβίβαστο του αξιώματος του υπουργού με εκείνο του βουλευτή».
♦ Επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των βουλευτών Επικρατείας.
♦ «Ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας».
Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι απορίας άξιον το πώς και γιατί η Ν.Δ. επιλέγει αυτή την κρίσιμη ώρα, με τη χώρα να απειλείται από πτωχευτικά επεισόδια, να ασχολείται με τη συνταγματική αναθεώρηση, η οποία είναι μια κυβερνητική ατζέντα που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει. Ας ελπίσουμε ότι θα λάβουμε συντόμως μια απάντηση...
to pontiki
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου