μία τηλεοπτική συχνότητα και τρεις ραδιοφωνικές) με δική της Γενική Διεύθυνση και
Διοικούσα Επιτροπή. Πρόκειται για ένα ημιαυτόνομο σχήμα, καθώς οι σημαντικές
αποφάσεις όλα αυτά τα χρόνια λαμβάνονται στην Αθήνα. Η λειτουργία της ποτέ δεν
υπήρξε εύκολη. Τον βαθμό της όποιας αυτονομίας της τον κατέκτησε με επιμονή των
ανθρώπων της Περιφέρειας, καθώς η ΕΤ3 επιχείρησε και πέτυχε σε υψηλό σημείο να
καταστεί το δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό μέσο έκφρασης, με ποιότητα, των κατοίκων
της ελληνικής περιφέρειας. Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που κεντρικά
εκπέμπονται μηνύματα ότι θα ήταν προτιμότερη η συρρίκνωση ή και η κατάργησή
της. Παρόλα αυτά, και ενώ στην ΕΤ3 δεν αποδόθηκε ποτέ το αναλογούν ποσοστό από το
ανταποδοτικό τέλος της ΔΕΗ, ο ραδιοσταθμός εκπέμποντας από την Θεσσαλονίκη
κατάφερε να εξελιχθεί σε φωνή ενημέρωσης, σε βήμα ανάδειξης των θεμάτων και
διεκδικήσεων για ανάπτυξη του συνόλου της ελληνικής περιφέρειας, για τον
πολιτισμό, για την λαογραφία, για τον αθλητισμό, για τον απόδημο ελληνισμό, για
τις σχέσεις με τους γείτονες των Βαλκανίων. Αξιοποιώντας ευρωπαϊκά προγράμματα
προχώρησε σε εκατοντάδες ντοκιμαντέρ, ενίσχυσε την αγορά των Μέσων της
Περιφέρειας που πάντα παραμένει παρακολούθημα της Αθήνας, χρηματοδότησε
κινηματογραφικές παραγωγές, ανέδειξε με συστηματικό τρόπο την πολιτιστική
δυναμική και την οικονομική προοπτική της άλλης Ελλάδας, δημιούργησε ένα
σημαντικό Αρχείο προσωπικών μαρτυριών, εξέπεμψε δελτία ειδήσεων σε ξένες
γλώσσες, προχώρησε σε συνεργασίες με τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς
της βαλκανικής.
H Θεσσαλονίκη είναι η πόλη που εξέπεμψε ο πρώτος ραδιοφωνικός σταθμός στα
χρονικά ολόκληρης της νοτιοανατολικής Ευρώπης από τον Τσιγγιρίδη το 1928. Την
κληρονομιά αυτήν η πόλη και η ΕΤ3 όλα τα χρόνια της λειτουργίας της προσπάθησε
να την τιμήσει. Η πρώτη ζωντανή εκπομπή της δημόσιας ραδιοφωνίας έγινε από τον
102 FM που εκείνη την εποχή έφθασε σε 20% περίπου ακροαματικότητα, όπως
επίσης και από τη συχνότητα της ΕΤ3 προβλήθηκε η πρώτη δορυφορική εκπομπή για
τον απόδημο ελληνισμό.
Η ΕΤ3 συμμετέχει εδώ και 17 χρόνια στην CIRCOM (European Association of
Regional Television), την Ένωση των Δημόσιων Περιφερειακών Τηλεοράσεων της
Ευρώπης, από την οποία και τιμήθηκε τον περασμένο χρόνο για την καινούρια σειρά
παραγωγών της. Και αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ευρώπη δε νοείται Δημόσια
Ραδιοτηλεόραση χωρίς Περιφερειακό κανάλι.
Ωστόσο, η Κυβέρνηση έκλεισε την ΕΡΤ, που σημειωτέον δεν επιβάρυνε τον Κρατικό
Προϋπολογισμό, με μέθοδο πρωτοφανή και διασυρμό των εργαζομένων από τον ίδιο
τον Πρωθυπουργό, επιβαρύνοντας τον Κρατικό Προϋπολογισμό με τις αποζημιώσεις,
προκαλώντας μείζον πρόβλημα στα ασφαλιστικά ταμεία και εξωθώντας στην ανεργία
χιλιάδες εργαζομένους, χωρίς καμία αξιολόγηση και χωρίς καμία προειδοποίηση. Η
ετήσια Εκθεση της ΕΡΤ για την χρήση του 2011, που έγινε με τα πρότυπα της ΕΕ,
έδειχνε αύξηση κερδών παρά την πτώση των διαφημίσεων λόγω της οικονομικής
συγκυρίας, ενώ αποτύπωνε αμελητέα τραπεζικά χρέη.
Το θέμα της ΕΡΤ προκάλεσε αλλαγή της κυβερνητικής συμμαχίας το περασμένο
καλοκαίρι. Η ΔΗΜΑΡ αποχώρησε και το ΠΑΣΟΚ εισήλθε στην κυβέρνηση έχοντας
αποσπάσει την συναίνεση του Πρωθυπουργού για τη λειτουργία της ενδιάμεσης ΔΤ,
πρόδρομης της ΝΕΡΙΤ. Η συμφωνία αφορούσε στην πρόσληψη 2000 εργαζομένων
για δύο μήνες. Για τον λόγο αυτόν και ύστερα από πολλές παλινωδίες που
αυξομείωναν κάθε 10 μέρες τον αριθμό των προκηρυσσομένων θέσεων ( της…
δίμηνης απασχόλησης), προχώρησαν οι προκηρύξεις, προσελήφθησαν κάποιοι
εργαζόμενοι για την παραλαβή τους, ανακοινώθηκαν τα ονόματα, αλλά δεν
υπεγράφησαν συμβάσεις παρά με ελαχίστους. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στην
Θεσσαλονίκη και τα Περιφερειακά Ραδιόφωνα, εκ των υστέρων έγινε φανερό ότι οι
καθυστερήσεις δεν οφείλονται σε τεχνικές δυσκολίες, δυστυχώς ούτε σε κυβερνητική
ανικανότητα. Αλλά σε βούληση ή επιθυμία κύκλων να σταματήσει να λειτουργεί
αυτοδύναμα η ΕΤ3, ή το διάδοχο σχήμα, ως ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός
περιφερειακός σταθμός που εκπέμπει από τη Θεσσαλονίκη.
Παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις, η ομολογημένη πλέον αλήθεια είναι ότι ο
σχεδιασμός της ΝΕΡΙΤ, σε ό,τι αφορά στην Τηλεόραση προβλέπει δύο κανάλια,
αμφότερα με έδρα την Αθήνα, ένα εκ των οποίων θα είναι, σύμφωνα με τις δηλώσεις
του κ.Επιτροπάκη «περιφερειακού περιεχομένου». Για τα δε Περιφερειακά
Ραδιόφωνα ουδείς λόγος. Εξι μήνες τώρα η μισή Ελλάδα, η ακριτική Ελλάδα, το
Αιγαίο, η Θράκη, η Μακεδονία, η Ήπειρος έχουν πρόσβαση μόνο σε ιδιωτικούς
ραδιοσταθμούς και στους δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς από την Τουρκία, την
Βουλγαρία, την Αλβανία και τα Σκόπια.
Τους μήνες που μεσολάβησαν από το κλείσιμο της ΕΡΤ, όλοι επισήμως
διαβεβαίωναν ότι από τον Αύγουστο θα εκπέμψει Δημόσια Τηλεόραση στην
Θεσσαλονίκη και πως για την εκκολαπτόμενη ΝΕΡΙΤ προγραμματίζονται δύο
κανάλια, ένα εκ των οποίων θα έχει έδρα την Θεσσαλονίκη. Μάλιστα πολλοί
εκφραστές της κυβερνητικής πολιτικής διακήρυτταν ότι το ιδανικό μοντέλο
προσομοιάζει στα οικονομικά δεδομένα της ΕΤ3. Ωστόσο, καθώς το σωτήριο έτος
2013 δύει, Δημόσια περιφερειακή Τηλεόραση δεν υπάρχει και από τις δηλώσεις των
κυρίων Καψή και Επιτροπάκη προκύπτει ότι δεν θα υπάρξει ούτε ΝΕΡΙΤ στην
Θεσσαλονίκη.
Στην εποχή της δικτύωσης, των επιχειρηματικών case study της Περιφέρειας, της
σημασίας της πρωτογενούς παραγωγής, της τοπικής διαφοροποίησης ως παράγοντα
εθνικής ευημερίας, η συγκυβέρνηση δίνει ένα εμβληματικό μάθημα ανιστόρητου
συγκεντρωτισμού. Μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας της ΕΤ3 από Υπουργούς και
Επιτροπές που ομνύουν στον βωμό της χρησιμότητας, της βέλτιστης απόδοσης των
προϋπολογισμών και του εκσυγχρονισμού των δομών, η Περιφέρεια περιμένει έναν
σοβαρό απολογισμό συγκρίσιμων οικονομικών στοιχείων.
Πόσο στοιχίζει η πολιτική του ασυλλόγιστου υπερσυγκεντρωτισμού;
Ποιες οι περιφερειακές πολιτικές, σε μια χώρα που ισχυρίζεται ότι αγωνίζεται για την
παραμονή στην Ευρώπη, στην Ευρώπη των Περιφερειών;
Ποιος σχεδιασμός και ποια μελέτη για την Δημόσια ραδιοτηλεόραση σε συνάρτηση
με την ανάπτυξη [οικονομική, πολιτισμική, κοινωνική] της περιφέρειας, ποιες
στρατηγικές εθνικών προτεραιοτήτων θα μπορούσαν να προταχθούν για να
δικαιολογήσουν ενδεχομένως μια απόφαση οριστικής παύσης λειτουργίας ενός
δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού περιφερειακού σταθμού;
Η δημοσιονομική κρίση δεν μπορεί να αποτελεί πρόσχημα για την επιλεκτική
καταστροφή, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αφορά ένα τομέα του δημοσίου που δεν
επιβάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι Έλληνες της περιφέρειας αντιλαμβάνονται ως εμπαιγμό την επίκληση της
μεταρρυθμιστικής αναγκαιότητας, προκειμένου να σιωπήσει ο δημόσιος
ραδιοτηλεοπτικός σταθμός που εκπέμπει από την Θεσσαλονίκη επί δεκαετίες για την
δική τους ενημέρωση, ψυχαγωγία και έκφραση με ποιότητα.
Σήμερα που στην ελληνική κοινωνία έχει γίνει πλέον αποδεκτό ότι η κρίση έχει
πολλαπλά κι όχι μόνο δημοσιονομικά χαρακτηριστικά, επιβάλλεται τόσο η
κυβέρνηση διά του αρμόδιου υφυπουργού όσο και οι πολιτικές δυνάμεις, κεντρικά
και περιφερειακά, να εκφράσουν σαφή πολιτική βούληση για την λειτουργία
δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα για την ανάδειξη των δυνάμεων της Περιφέρειας,
όχι ως σημειακών πρωτοβουλιών που γοητεύουν το κέντρο, αλλά ως ισχυρού
παράγοντα της εθνικής οικονομίας και ταυτότητας, όπως σε μεγάλο βαθμό είχε
πετύχει η ΕΤ3.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τη λειτουργία περιφερειακού ραδιοτηλεοπτικού
σταθμού με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με στόχο την ενημέρωση, την ψυχαγωγία και την
έκφραση με ποιότητα των Ελλήνων της περιφέρειας;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Μπόλαρης Μάρκος
Αηδόνης Χρήστος
Παραστατίδης Θεόδωρος
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΜΑ: «Παρά τις «δεσμεύσεις» της κυβέρνησης χωρίς την ΕΤ3 το διάδοχο
σχήμα της Δημόσιας Τηλεόρασης»
Ερώτηση βουλευτών Μπόλαρη Μάρκου, Αηδόνη Χρήστου, Παραστατίδη
Θεόδωρου προς τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό για τη Δημόσια
Τηλεόραση κ. Π. Καψή.
Χωρίς περιφερειακό κανάλι θα είναι το νέο σχήμα της Δημόσιας
Ραδιοτηλεόρασης επισημαίνουν με ερώτησή τους προς τον αρμόδιο
Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό κ. Παντελή Καψή οι βουλευτές Μάρκος
Μπόλαρης, Χρήστος Αηδόνης και Θεόδωρος Παραστατίδης. Παρά τις αρχικές
δεσμεύσεις που για μια ακόμη φορά δεν τηρούνται, το τελικό σχέδιο του
διάδοχου σχήματος της δημόσιας τηλεόρασης υπακούει εντέλει στη βούληση
ή επιθυμία κύκλων να σταματήσει να λειτουργεί αυτοδύναμα η ΕΤ3 ή το
διάδοχο σχήμα, ως ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός περιφερειακός σταθμός
που εκπέμπει από τη Θεσσαλονίκη καταγγέλλουν οι τρεις βουλευτές.
Αφού παραθέτουν το ιστορικό της ίδρυσης της ΕΤ3 και σειρά επιχειρημάτων
που τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα επαναλειτουργίας της, όπως το
σημαντικό έργο που επιτελέσθηκε τα προηγούμενα χρόνια και η κατάκτηση
της αυτονομίας μέσα από ποιοτικές τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές
και η ακροαματικότητα σε ακριτικές περιοχές που πλέον δεν έχουν ως
επιλογή παρά τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και τα γειτονικά σε
κάθε περιοχή ξένα τηλεοπτικά μέσα. Στην ερώτηση επισημαίνεται ακόμη πως
το ζήτημα της δημόσιας τηλεόρασης προκάλεσε ρήγμα στο κυβερνητικό
σχήμα με την αποχώρηση της ΔΗΜΑΡ και ζημία εκατομμυρίων ευρώ με τη
διακοπή λειτουργίας της την περίοδο ακριβώς που αυτή εμφάνιζε κέρδη.
Οι κκ. Μπόλαρης, Αηδόνης και Παραστατίδης σημειώνουν πως οι συνεχείς
καθυστερήσεις και παλινωδίες της κυβέρνησης στο θέμα αυτό δεν οφείλονται,
τουλάχιστον στην περίπτωση της ΕΤ3, σε τεχνικές δυσκολίες και κυβερνητική
αδυναμία αλλά στην εξυπηρέτηση των σχεδίων κύκλων που επιθυμούσαν τη
διακοπή της αυτοδύναμης λειτουργίας της.
Αφού παραθέτουν σειρά στοιχείων που καταδεικνύουν το σημαντικό ρόλο της
ΕΤ3 στην Περιφερειακή ανάπτυξη και παρουσία στα Βαλκάνια αλλά και στη
διασύνδεση με την ομογένεια οι κκ. Μπόλαρης, Αηδόνης και Παραστατίδης
ερωτούν τον κ. Καψή ποιος είναι εντέλει ο σχεδιασμός για τη λειτουργία
περιφερειακού ραδιοτηλεοπτικού σταθμού με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με στόχο
την ενημέρωση, την ψυχαγωγία και την έκφραση με ποιότητα των Ελλήνων
της περιφέρειας.
Μάρκος Μπολαρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου