Η απόφαση του Προέδρου της Βουλής κ. Ευ. Μεϊμαράκη να
ταξιδεύουν οι βουλευτές εφεξής προς τις εκλογικές τους περιφέρειες μόνον στην
οικονομική θέση και όχι ως VIP, μπορεί να συνιστά ένα ακόμη «ψαλίδισμα» των
προνομίων που απολαμβάνουν οι εθνικοί αντιπρόσωποι, ωστόσο ελάχιστα θα συμβάλλει
στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας των πολιτικών και του πολιτικού συστήματος
συνολικά.
Η θεσμική υποβάθμιση της Βουλής ως ακρογωνιαίου λίθου της δημοκρατικής αντιπροσώπευσης των πολιτών διά μέσου των βουλευτών, είναι το επιστέγασμα της απαξίωσης της πολιτικής. Αν και η κρίση της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας δεν γεννήθηκε τώρα, την εποχή της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων, ωστόσο η υποαντιπροσώπευση της κοινωνίας που δοκιμάζεται υπό το βάρος των ακραίων μέτρων είναι προφανής.
Είναι αναμφισβήτητο ότι το κύρος του Κοινοβουλίου έχει υποστεί φθορά. Είναι ενδεικτικό το
γεγονός ότι ακόμα είναι άγνωστο πότε θα έλθουν προς ψήφιση τα νέα μέτρα, επιτείνοντας την αγωνία αλλά και την σύγχυση για το τι μέλλει γενέσθαι.
Οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες έχουν ατονήσει και η νομοθετική λειτουργία έχει υποβαθμιστεί. Την ημέρα επίσκεψης στην Αθήνα της γερμανίδας καγκελαρίου, ήταν προγραμματισμένη νομοθετική εργασία με αντικείμενο την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τις μεταθέσεις αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. κατά το 2012.
Η συζήτηση ωστόσο αποφασίστηκε να αναβληθεί. Αν και εμφανίστηκε ως επιβεβλημένη η κίνηση αυτή, καθώς ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Ν. Δένδιας βρισκόταν σε επιφυλακή στο πλαίσιο των δρακόντειων μέτρων ασφαλείας που ελήφθησαν, ωστόσο ο συμβολισμός και το μήνυμα που εξέπεμψε η Βουλή δεν ήταν τα καλύτερα.
Κάποιοι θυμήθηκαν μάλιστα ότι το Κοινοβούλιο δεν διέκοψε τις εργασίες του ούτε τη θλιβερή εκείνη ημέρα της 5ης Μαΐου 2010, όταν συνέβαιναν εκτεταμένα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας με αποκορύφωμα τον εμπρησμό του υποκαταστήματος της Marfin που κόστισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους.
Ούτε όμως και ο προγραμματισμένος κοινοβουλευτικός έλεγχος για το απόγευμα της ίδιας ημέρας έγινε, καθώς οι υπουργοί που προσέρχονταν να απαντήσουν στις ερωτήσεις των βουλευτών ενημέρωσαν ότι δεν θα μπορούσαν, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις και βουλευτές ενημέρωσαν τους υπουργούς ότι δεν θα παρίσταντο κατά τη συζήτηση των ερωτήσεών τους…
Νομοθετική υποπαραγωγή
Τα παραλυτικά φαινόμενα που παρατηρούνται στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες
έχουν να κάνουν και με θέματα ουσίας του νομοθετικού έργου. Είναι ενδεικτικό το
γεγονός ότι η παρούσα Βουλή συζητεί και κυρώνει Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου
της προηγούμενης υπηρεσιακής κυβέρνησης Πικραμμένου, αλλά και της παρούσας.
Εξαίρεση ήταν η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της τρικομματικής κυβέρνησης αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και η οποία επέφερε ορισμένες «διορθώσεις» στον υφιστάμενο «νόμο Διαμαντοπούλου» για την ανώτατη εκπαίδευση.
Ολα τα υπόλοιπα νομοσχέδια που ήρθαν προς ψήφιση στην Ολομέλεια του Σώματος είτε εκκρεμούν είτε συνιστούν κυρώσεις Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου. Ακόμη μία (πενιχρή) εξαίρεση ήταν το νομοσχέδιο για τις επείγουσες ρυθμίσεις επενδυτικών σχεδίων, το οποίο ήταν όλο κι όλο ένα άρθρο που προέβλεπε την υπαγωγή των αρμοδιοτήτων της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης με έδρα τη Θεσσαλονίκη στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης.
Ετσι από τη νομοθετική υπερπαραγωγή της κυβέρνησης Παπαδήμου η Βουλή πέρασε σε μια φάση νομοθετικής υποπαραγωγής, η οποία βεβαίως αντικατοπτρίζει την απουσία νομοθετικού έργου της κυβέρνησης η οποία έχει και τη σχετική (νομοθετική) πρωτοβουλία.
Εξαίρεση ήταν η πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία της τρικομματικής κυβέρνησης αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε το καλοκαίρι και η οποία επέφερε ορισμένες «διορθώσεις» στον υφιστάμενο «νόμο Διαμαντοπούλου» για την ανώτατη εκπαίδευση.
Ολα τα υπόλοιπα νομοσχέδια που ήρθαν προς ψήφιση στην Ολομέλεια του Σώματος είτε εκκρεμούν είτε συνιστούν κυρώσεις Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου. Ακόμη μία (πενιχρή) εξαίρεση ήταν το νομοσχέδιο για τις επείγουσες ρυθμίσεις επενδυτικών σχεδίων, το οποίο ήταν όλο κι όλο ένα άρθρο που προέβλεπε την υπαγωγή των αρμοδιοτήτων της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης με έδρα τη Θεσσαλονίκη στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης.
Ετσι από τη νομοθετική υπερπαραγωγή της κυβέρνησης Παπαδήμου η Βουλή πέρασε σε μια φάση νομοθετικής υποπαραγωγής, η οποία βεβαίως αντικατοπτρίζει την απουσία νομοθετικού έργου της κυβέρνησης η οποία έχει και τη σχετική (νομοθετική) πρωτοβουλία.
Η «φάμπρικα» των τροπολογιών
Την ίδια στιγμή η θεσμική υποβάθμιση του ρόλου του Κοινοβουλίου επιτείνεται
από την επαναλαμβανόμενη πρακτική της κατάθεσης τροπολογιών άσχετων προς το
αντικείμενο των συζητούμενων νομοσχεδίων. Μόλις την περασμένη Τετάρτη η
κυβερνητική συνοχή και μαζί το κύρος της Βουλής δοκιμάστηκαν για δεύτερη φορά,
καθώς αποσύρθηκε η τροπολογία της κυβέρνησης που αφορούσε την κατάργηση της
εργοδοτικής εισφοράς υπέρ του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ) και του
Οργανισμού Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ).
Ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης αναγκάστηκε σε αναδίπλωση ενώπιον του κινδύνου να καταψηφιστεί η τροπολογία κατά την ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, με δεδομένες και τις επιφυλάξεις που διετύπωσαν οι δύο κυβερνητικοί εταίροι, ΠαΣοΚ και ΔΗΜΑΡ.
Η πίεση που ασκεί η αντιπολίτευση για την πρακτική των υπουργών να εισάγουν τροπολογίες άσχετες έχει οδηγήσει την κυβέρνηση σε οπισθοχώρηση και σε άλλες περιπτώσεις, «τραυματίζοντας» παράλληλα τη νομοθετική αξιοπιστία της Βουλής.
Ετσι τον περασμένο μήνα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας απέσυρε ως «περιττή» την τροπολογία για την κύρωση του εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Siemens, ενώ προσφάτως και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κ. Μουσουρούλης εξαναγκάστηκε να πάρει πίσω τροπολογία για το τέλος πλεύσης και παραμονής των σκαφών αναψυχής υπό τα πυρά της αντιπολίτευσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μαζί με την αποσυρθείσα είχε κατατεθεί άλλη μία τροπολογία - η οποία ωστόσο υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία - 485 σελίδων (!) σχετικά με τα σχέδια ανάπτυξης των λιμένων της χώρας, ενώ θα μπορούσε να εισαχθεί υπό μορφήν αυτοτελούς νομοσχεδίου και να γίνει ολοκληρωμένη επεξεργασία και συζήτηση επ' αυτού.
Ο υπουργός Εργασίας κ. Ι. Βρούτσης αναγκάστηκε σε αναδίπλωση ενώπιον του κινδύνου να καταψηφιστεί η τροπολογία κατά την ονομαστική ψηφοφορία που ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, με δεδομένες και τις επιφυλάξεις που διετύπωσαν οι δύο κυβερνητικοί εταίροι, ΠαΣοΚ και ΔΗΜΑΡ.
Η πίεση που ασκεί η αντιπολίτευση για την πρακτική των υπουργών να εισάγουν τροπολογίες άσχετες έχει οδηγήσει την κυβέρνηση σε οπισθοχώρηση και σε άλλες περιπτώσεις, «τραυματίζοντας» παράλληλα τη νομοθετική αξιοπιστία της Βουλής.
Ετσι τον περασμένο μήνα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας απέσυρε ως «περιττή» την τροπολογία για την κύρωση του εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Siemens, ενώ προσφάτως και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κ. Μουσουρούλης εξαναγκάστηκε να πάρει πίσω τροπολογία για το τέλος πλεύσης και παραμονής των σκαφών αναψυχής υπό τα πυρά της αντιπολίτευσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μαζί με την αποσυρθείσα είχε κατατεθεί άλλη μία τροπολογία - η οποία ωστόσο υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία - 485 σελίδων (!) σχετικά με τα σχέδια ανάπτυξης των λιμένων της χώρας, ενώ θα μπορούσε να εισαχθεί υπό μορφήν αυτοτελούς νομοσχεδίου και να γίνει ολοκληρωμένη επεξεργασία και συζήτηση επ' αυτού.
Οι απουσίες
Τα άδεια έδρανα και η περιορισμένη συμμετοχή βουλευτών κατά τις συζητήσεις
των νομοσχεδίων είναι ένα σχεδόν μόνιμο φαινόμενο εκτός ορισμένων εξαιρέσεων.
Απόντες, ως επί το πλείστον, είναι βουλευτές της συμπολίτευσης και ειδικότερα
της ΝΔ και του ΠαΣοΚ, ακολουθεί το ΚΚΕ, ενώ οι συνεδριάσεις δεν φαίνεται να
προσελκύουν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον ούτε των νεοεκλεγέντων βουλευτών. Οι
απουσίες ακόμη και σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών αυξάνουν τα κενά στο θεσμικό
παζλ. Είναι μόνιμη η κριτική που δέχεται ο πρωθυπουργός για το γεγονός ότι δεν
έχει προσέλθει να απαντήσει στην «Ώρα του Πρωθυπουργού».
Πειθαρχικά μέτρα κατά της «Χρυσής Αυγής»
Η ακραία στάση και ρητορική της «Χρυσής Αυγής» δοκιμάζει τα όρια και τις
αντοχές των κοινοβουλευτικών θεσμών και διαδικασιών, με πιο πρόσφατο το
παράδειγμα της οργανωμένης αποχώρησης -και με κάλυψη μέσω κάμερας από τα
θεωρεία, πιθανότατα από υπάλληλο του κόμματος- των βουλευτών της εκστομίζοντας
υβριστικούς χαρακτηρισμούς και απειλές κατά του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του
ΠαΣοΚ κ. Ι. Μανιάτη.
Η στάση της «Χρυσής Αυγής» τέθηκε την περασμένη Πέμπτη και στην Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με αφορμή την ακραία ρατσιστική ρητορική της βουλευτού κυρίας Ελένης Ζαρούλια περί «υπανθρώπων» κλπ. και αποφασίστηκε εις το εξής να τηρείται απαρέγκλιτα ο Κανονισμός της Βουλής ο οποίος προβλέπει ακόμη και αποβολή του βουλευτή που επιδεικνύει ανάρμοστη συμπεριφορά.
Ως ανάρμοστη συμπεριφορά νοείται η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των συνεδριάσεων και η διατάραξη της τάξης σε αυτές, όπως συχνά έχει πράξει η «Χρυσή Αυγή», η διακοπή των ομιλητών ή η αποδοκιμασία τους, η απρεπής συμπεριφορά με λόγια ή έργα, η έλλειψη σεβασμού προς το Προεδρείο και η μη συμμόρφωση με τις υποδείξεις του, η χρησιμοποίηση προσβλητικών εκφράσεων και η καταφρόνηση του Συντάγματος και των πολιτειακών θεσμών.
Οσον αφορά τα πειθαρχικά μέτρα προβλέπεται η ανάκληση στην τάξη, η στέρηση του δικαιώματος του λόγου, η μομφή για αντικοινοβουλευτική συμπεριφορά (η οποία συνεπάγεται και την περικοπή του ¼ της μηνιαίας αποζημίωσης του βουλευτή) και τέλος, ο προσωρινός αποκλεισμός από τις συνεδριάσεις με άμεση απομάκρυνσή του από την αίθουσα, κάτι που συνεπάγεται την στέρηση του δικαιώματος να μετέχει στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας και των Επιτροπών και την περικοπή του ½ της μηνιαίας αποζημίωσής του.
Η στάση της «Χρυσής Αυγής» τέθηκε την περασμένη Πέμπτη και στην Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με αφορμή την ακραία ρατσιστική ρητορική της βουλευτού κυρίας Ελένης Ζαρούλια περί «υπανθρώπων» κλπ. και αποφασίστηκε εις το εξής να τηρείται απαρέγκλιτα ο Κανονισμός της Βουλής ο οποίος προβλέπει ακόμη και αποβολή του βουλευτή που επιδεικνύει ανάρμοστη συμπεριφορά.
Ως ανάρμοστη συμπεριφορά νοείται η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των συνεδριάσεων και η διατάραξη της τάξης σε αυτές, όπως συχνά έχει πράξει η «Χρυσή Αυγή», η διακοπή των ομιλητών ή η αποδοκιμασία τους, η απρεπής συμπεριφορά με λόγια ή έργα, η έλλειψη σεβασμού προς το Προεδρείο και η μη συμμόρφωση με τις υποδείξεις του, η χρησιμοποίηση προσβλητικών εκφράσεων και η καταφρόνηση του Συντάγματος και των πολιτειακών θεσμών.
Οσον αφορά τα πειθαρχικά μέτρα προβλέπεται η ανάκληση στην τάξη, η στέρηση του δικαιώματος του λόγου, η μομφή για αντικοινοβουλευτική συμπεριφορά (η οποία συνεπάγεται και την περικοπή του ¼ της μηνιαίας αποζημίωσης του βουλευτή) και τέλος, ο προσωρινός αποκλεισμός από τις συνεδριάσεις με άμεση απομάκρυνσή του από την αίθουσα, κάτι που συνεπάγεται την στέρηση του δικαιώματος να μετέχει στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας και των Επιτροπών και την περικοπή του ½ της μηνιαίας αποζημίωσής του.
TO BHMA online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου