Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2012

ΜΚΟ και Διαφημίσεις



Θα έχετε ίσως προσέξει ότι τον τελευταίο καιρό έχουν αυξηθεί κατά πολύ οι διαφημίσεις στην τηλεόραση διαφόρων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ) που ασχολούνται με το περιβάλλον ή που προσφέρουν εξειδικευμένη βοήθεια σε συνανθρώπους μας. Γραμμές επικοινωνίας, φιλοξενία αστέγων, υποστήριξη συνανθρώπων με καρδιοπάθειες, αυτισμό, αλτσχάϊμερ, βοήθεια ηλικιωμένων στο σπίτι, συσσίτια κλπ. Γενικά μηνύματα από ΜΚΟ κοινωνικής αλληλεγγύης. Καλό και ευχάριστο μου φάνηκε αυτό.

Καχύποπτος όμως καθώς είμαι, μου δημιουργήθηκαν κάποια ερωτήματα. Τι συμβαίνει δηλαδή, πού βρέθηκαν τα χρήματα σε εποχή κρίσης για όλες αυτές τις διαφημίσεις σε ώρες μάλιστα μεγάλης τηλεθέασης; Οι τιμές για ένα διαφημιστικό σπότ κυμαίνονται, όπως μου είπε φίλος ειδικός στο θέμα, από 500-700 Ευρώ μέχρι 12000-15000. Οι μικρότερες είναι για τις ώρες χαμηλής θεαματικότητας π.χ. 3-4 το πρωί και για κανάλια β’ και γ’ κατηγορίας. Οι τιμές πάνω από 10.000 Ευρώ είναι για τα κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας (ΑΝΤ1, MEGA, ALPHA, STAR, NET, κλπ.) και για τις ώρες αιχμής Πού βρίσκουν τα ποσά αυτά οι ‘φτωχές’ ΜΚΟ; Μήπως η Ε.Ε. έχει κόψει κονδύλια στις ΜΚΟ για τηλεοπτική διαφήμιση, ή μήπως οι τελευταίες δεν είναι και τόσο ‘φτωχές’, όπως συχνά πιστεύουμε;

Αποδείχθηκε ότι τίποτε απ’ αυτά τα ‘κακά’ σενάρια δεν ισχύει. ‘Όπως έμαθα, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, που την χρωστάμε βέβαια στην Ε.Ε., τα κανάλια είναι υποχρεωμένα (!) να μεταδίδουν δωρεάν (και πάλι (!)) έναν αριθμό διαφημίσεων μη κερδοσκοπικών, με βάση καταστατικά που καταθέτονται στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, περιβαλλοντικών ΜΚΟ και οργανώσεων κοινωνικής αλληλεγγύης. Η συχνότητα και η ώρα μετάδοσης αυτών των σπότ είναι στη διακριτική ευχέρεια των καναλιών ανάλογα με την διαφημιστική ύλη που διαθέτουν.


Τα δύο πρώτα χρόνια της δεκαετίας 2000-2010, η διαφημιστική ύλη, άρχισε με ανεπαίσθητη πτώση της τάξεως του 0,6% μεταξύ των ετών 2000 και 2001, ωστόσο τα επόμενα χρόνια η τηλεόραση γνώρισε απίστευτες δόξες με τη δαπάνη να εκτοξεύεται στα 771 εκατ. ευρώ το 2004 (+6,9% έναντι του 2003), στα 784,7 εκατ. ευρώ το 2005 (+1,76%) και τα 793,5 εκατ. ευρώ το 2006 (+1,13%) για να κορυφωθεί στο υψηλότερό της σημείο το 2007 στα 941,5 εκατ. ευρώ (+18,65%). Έκτοτε ο κατήφορος της δαπάνης στα τηλεοπτικά κανάλια πέφτει κατά 8,4% το 2008, κατά 17,08% το 2009 και κατά 18,4% το 2010. (εδώ) Ο κατήφορος για το 2011 και τα επόμενα χρόνια προβλέπεται ακόμα μεγαλύτερος.

Τα παραπάνω δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την προβολή των διαφημίσεων των ΜΚΟ. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που βοήθησε σημαντικά. Τα ίδια τα κανάλια, τώρα πια, θέλουν να βάζουν αυτά τα σποτ προκειμένου τα διαφημιστικά τους διαλείμματα να έχουν τη διάρκεια που είχαν παλαιότερα και έτσι να δίνουν την εντύπωση ότι παραμένουν ‘ζωντανά’. Είχα υπολογίσει ότι τα διαφημιστικά διαλείμματα κατά την προβολή μιας καλής ταινίας έφταναν τα δέκα λεπτά και παραπάνω. Προλάβαινες δηλαδή να ζεστάνεις το φαγητό, ή ακόμα και να φτιάξεις μια ομελέτα, για να στρωθείς να δεις τη συνέχεια απολαμβάνοντας το βραδινό σου. Αν τα διαλείμματα πέσουνε σημαντικά σε διάρκεια, τότε αυτό σίγουρα θα εκληφθεί σαν σημάδι έλλειψης ευρωστίας για τον σταθμό.

Να λοιπόν που ψάχνοντας και ρωτώντας έμαθα κάτι χρήσιμο και έλυσα μιαν απορία μου. Ελπίζω να έλυσα και δική σας απορία.
politismos politis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ξάδερφος Κασσελάκη: Ευπρόσδεκτες οι ψήφοι των «Σπαρτιατών», λέει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ

Μετά το «μπλόκο» του Αρείου Πάγου στο κόμμα των «Σπαρτιατών» για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου, πολλά ερωτήματα έχουν προκύψει αναφορικά μ...