Της Μαρίας Μόσχου
SOS εκπέμπουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, τα οποία γεννούν μηνιαίως ζημιά 4 εκατ. ευρώ, ενώ στα 'χαρτιά' είναι ακόμα -περίπου δύο χρόνια μετά την εξαγγελία του- το project για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας που αναμενόταν να 'βγάλει' τον Οργανισμό από τις ζημιογόνες χρήσεις.
Οι εργαζόμενοι βλέπουν ανοιχτό ακόμα και το ενδεχόμενο 'λουκέτου' στον Οργανισμό, καθώς συνεχίζεται η αρνητική πορεία που διένυε και το 2016 με σημαντικές απώλειες έργου κυρίως στο επιστολικό ταχυδρομείο. Μεγάλη 'αιμορραγία' στα οικονομικά του Οργανισμού αποτελεί και η μη καταβολή της κρατικής αποζημίωσης για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας που δεν έχει καταβληθεί από το 2013, και ανέρχεται σε 50 εκατ.
ευρώ ετησίως.
Τα 250 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην κρατική επιδότηση για την πενταετία 2013 - 2017 αν καταβληθούν στα άδεια ταμεία των ΕΛΤΑ θα δώσουν 'ανάσα ζωής' στον Οργανισμό. Σε αυτά αν προστεθούν ακόμα 60 εκατ. ευρώ που έχουν συσσωρευτεί ως χρέη του Δημοσίου για ταχυδρομικές υπηρεσίες στα ΕΛΤΑ από το 2013 η 'μαύρη τρύπα' στα ταμεία του Οργανισμού ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ!
Το ύψος του ποσού έχει καθοριστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) -μένει η οριστικοποίησή του- όμως το αίτημα καταβολής απορρίφθηκε από την ΕΕΤΤ για τυπικούς λόγους. Επίσης, όπως καταγγέλλουν οι ταχυδρομικοί, με πρωτοβουλία του αρμόδιου τότε υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων κ. Χρήστου Σπίρτζη, το αντίστοιχο αίτημα αποσύρθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Διαφορετική είναι η αντιμετώπιση του θέματος από τον αρμόδιο σήμερα υπουργό κ. Νίκο Παππά, ο οποίος μιλώντας στη Βουλή έχει τονίσει ότι 'η λύση είναι έτοιμη, δεν προσκρούει ούτε στους ευρωπαϊκούς κανόνες ούτε στους δικούς μας κανόνες περί υγιούς ανταγωνισμού και θα εφαρμοστεί άμεσα'.
Πάντως η ένταξη των ΕΛΤΑ στο νέο υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανότατα χρεωκοπίας καθώς το 2016 η εταιρεία επέστρεψε σε ζημιές ύψους 10,2 εκατ. ευρώ από κέρδη 3,2 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων υπέστη σημαντική επιβάρυνση. Ως αποτέλεσμα ανήλθε σε 41,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 12,3% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Με τη διαφαινόμενη περαιτέρω συρρίκνωση των μεγεθών, υπάρχει ο κίνδυνος το ποσοστό να πέσει κάτω του 10%, γεγονός που θα οδηγήσει σε εφαρμογή του Ν. 2190/1920, δηλαδή σε λύση της εταιρείας σε περίπτωση μη λήψης άλλου μέτρου.
Μεγάλο πλήγμα επίσης σύμφωνα με τους ταχυδρομικούς έχει προκαλέσει η εξαίρεση 40 από τα συνολικά 60 καταστήματα από το διευρυμένο ωράριο, που όπως επισημαίνουν 'στοίχισε' μόνο στην Αττική έσοδα 500.000 ευρώ μηνιαίως. Αντιθέτως, η διευρυμένη λειτουργία είχε επιφέρει αύξηση εσόδων κατά 20%, ενώ το 35% των εργασιών γινόταν στο ωράριο πέραν της πρωινής λειτουργίας.
'Χαμένοι' διαγωνισμοί
Μεγάλο είναι το πλήγμα στα οικονομικά και από την απώλεια μεγάλων πελατών (διακίνηση αλληλογραφίας ΕΥΔΑΠ, διαβατηρίων Ελληνικής Αστυνομίας, κτλ.), αλλά και από τις οφειλές δημοσίου - ιδιωτών.
Οι εργαζόμενοι κατηγορούν τις διοικήσεις των ΕΛΤΑ και των 'Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ' για την απώλεια του διαγωνισμού για τα διαβατήρια της ΕΛ.ΑΣ., πριν καν ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές, λόγω παραλείψεων στα νομιμοποιητικά έγγραφα, καταγγέλλοντας, μάλιστα, προσπάθεια δόλιας υφαρπαγής του έργου των 'Ταχυμεταφορών' από υπεργολάβο, με αθέμιτες και αδιαφανείς διαδικασίες.
Ανάλογη υπόθεση, απόφαση-σκάνδαλο, όπου στο μειοδοτικό διαγωνισμό για τη διακίνηση της αλληλογραφίας της ΕΥΔΑΠ επιλέχθηκε, τρία χρόνια μετά, ο ακριβότερος, κατά 2 εκατ. ευρώ, πλειοδότης.
'Όλα αυτά μεταφράζονται σε απώλειες εσόδων της τάξεως των 25-30 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που τα ΕΛΤΑ έχουν μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας', υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι.
Στο περίμενε... οι χρεωστικές κάρτες
Εκτός πλαστικού χρήματος μένει ετησίως ποσό που ξεπερνά τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για το ποσό συντάξεων και επιδομάτων, που τα ΕΛΤΑ διακινούν τοις μετρητοίς στους δικαιούχους, χωρίς ωστόσο να έχουν ενσωματώσει ακόμα στους συγκεκριμένους λογαριασμούς χρεωστική κάρτα παρά τις εξαγγελίες που είχαν ήδη γίνει από το 2015 για σχετική συνεργασία με τη Eurobank.
Αποτέλεσμα, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, είναι τα ΕΛΤΑ, τα οποία ήδη αντιμετωπίζουν ελλείμματα, να κινδυνεύουν να χάσουν σημαντικές συνεργασίες ή να μην μπορέσουν να μπουν στο Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), ενώ περίπου ένα εκατομμύριο άτομα δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν μέσω κάρτας, εκτός εάν μεταφέρουν τα ποσά σε άλλους λογαριασμούς. Η πληρωμή γίνεται σε μετρητά είτε από το γκισέ του Ταχυδρομείου ή στη διεύθυνση του δικαιούχου από τον ταχυδρομικό διανομέα. Υπολογίζεται ότι σήμερα υπάρχουν περίπου 600.000 λογαριασμοί GIRO μέσω των οποίων πληρώνονται συντάξεις, κύριες και επικουρικές, των ΟΓΑ, ΙΚΑ και άλλων ασφαλιστικών ταμείων. Παράλληλα άλλοι 300.000 λογαριασμοί GIRO χρησιμοποιούνται για να πληρώνονται διάφορα επιδόματα. Η θεσμοθέτηση του ΚΕΑ μάλιστα εκτιμάται ότι θα αυξήσει τον αριθμό των σχετικών λογαριασμών κατά περίπου 100.000 με 150.000.
ΑΣΦΥΚΤΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ
Φεύγουν πελάτες από τα ΕΛΤΑ
Ορατές είναι πλέον οι πιέσεις που δέχονται τα ΕΛΤΑ στην εγχώρια αγορά από το 2013 όταν και άρχισε ο έντονος ανταγωνισμός με τα ΕΛΤΑ να διατηρούν την κυρίαρχη θέση τους ωστόσο έχοντας χάσει σημαντικό μερίδιο στις ταχυμεταφορές, ενώ παράλληλα έχει μειωθεί σημαντικά το επιστολικό ταχυδρομείο. Η άνοδος της αγοράς των ταχυμεταφορών έχει αποσπάσει σημαντικό μερίδιο από τα ΕΛΤΑ. Συνολικά, οι εταιρείες courier το 2015 διακίνησαν το 14,7% των αντικειμένων της ευρύτερης ταχυδρομικής αγοράς, συγκεντρώνοντας το 55% των εσόδων (από 42% το 2011).
Το 2015, τα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΕΤΤ, κατείχαν το 78% της αγοράς σε ό,τι αφορά το πλήθος των ταχυδρομικών αντικειμένων και το 42% αναφορικά με το σύνολο των εσόδων της ταχυδρομικής αγοράς. Το μερίδιο εσόδων των ΕΛΤΑ μειώθηκε κατά την τελευταία εξαετία, ενώ χαρακτηριστική είναι η ανοδική πορεία των εσόδων των ταχυμεταφορών ανά έτος.
Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις 'Ειδικής Άδειας' παρουσίασαν μικρή άνοδο μετά την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013.
Ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, είναι εμφανές ότι η 'Καθολική Υπηρεσία' υπερτερεί στη διακίνηση φακέλων, κατέχοντας το 93,1% ως προς το πλήθος και το 70,4% ως προς τα έσοδα.
Στην αγορά των δεμάτων/μικροδεμάτων κυριαρχούν οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, κατέχοντας το 93% ως προς το πλήθος και το 92,5% ως προς τα έσοδα.
Υπενθυμίζεται ότι, το 2015, διακινήθηκαν 400 εκατ. αντικείμενα, παρουσιάζοντας, πτώση 17,2%, σε σχέση με το 2014, αποφέροντας έσοδα 542 εκατ. ευρώ, ήτοι πτώση 8,1%, σε σχέση με το προπέρσινο έτος.
Στόχος 20.000 καταναλωτές
Στα... χαρτιά η πωληση ρευματοσ, η οποία μπορεί να δώσει 'ανάσα' ζωής στον Οργανισμό
Επί σχεδόν δύο χρόνια εξαγγέλλουν οι διοικήσεις των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) τα σχέδια επέκτασης στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά μέχρι σήμερα έχουν μείνει στις ανακοινώσεις. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ προκήρυξε διαγωνισμό, ύψους 60.000 ευρώ, για την επιλογή συνεργάτη, ο οποίος θα αναλάβει τη στρατηγική επικοινωνίας για την είσοδο στην ενέργεια. Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017. Ο ανάδοχος θα αναλάβει 'την κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος για την εισαγωγή (λανσάρισμα) και την ανάπτυξη της νέας υπηρεσίας ΕΛΤΑ Ηλεκτρική Ενέργεια'. Η άμεση ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ και η δυναμική είσοδος στην αγορά ενέργειας θα μπορούσαν να δώσουν μια ανάσα στα ταμεία του οργανισμού. Σύμφωνα με τη διοίκηση, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι η εταιρεία που διαθέτει ήδη όλα τα χαρακτηριστικά για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός μεγάλου αριθμού πελατών.
• Φυσική παρουσία σε 1.500 σημεία σε όλη τη χώρα.
• Σχεδόν καθημερινή διέλευση ταχυδρόμων από όλες τις γειτονιές.
• Προσωπικό έμπειρο στη διεκπεραίωση χρηματικών συναλλαγών.
Στόχος των ΕΛΤΑ είναι τρεις μεγάλες ομάδες.
1. Περίπου 20.000 καταναλωτές που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τη λειτουργία του Ταχυδρομείου (εργαζόμενοι, συνταξιούχοι, πράκτορες κ.λπ.)
2. Όλοι οι πολίτες που έχουν μέχρι σήμερα κάποια συναλλαγή με τα καταστήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (πληρωμή υποχρεώσεων, είσπραξη συντάξεων, διακίνηση δεμάτων κ.λπ.).
3. Όλοι οι υπόλοιποι καταναλωτές.
Η στρατηγική πωλήσεων των ΕΛΤΑ είναι να απευθυνθούν σταδιακά και στις τρεις κατηγορίες ξεκινώντας από την πρώτη.
Η επιχειρησιακή προτεραιότητα των Ελληνικών Ταχυδρομείων είναι να γίνουν ο πρώτος εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας στην ελληνική αγορά, διατηρώντας το ελάχιστο δυνατό ποσοστό επισφαλειών (ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί).
http://www.imerisia.gr/default.asp
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου