Εντός των ημερών αναμένεται να αποσταλεί το εγχειρίδιο για τη δομημένη συνέντευξη, το οποίο αποτελεί προϊόν συνεργασίας μεταξύ υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) και εμπειρογνωμών της «Τεχνικής Βοήθειας», για την επιλογή των προϊσταμένων στο Δημόσιο, σύμφωνα με τα στελέχη του αρμόδιου υπουργείου, ενώ όπως είπε προσφάτως η υπουργός Όλγα Γεροβασίλη, έχει, πλέον, εκδοθεί το σύνολο της πρωτογενούς και δευτερογενούς νομοθεσίας. «Έχει γίνει μια εξαιρετική δουλειά και διασφαλίζεται η απόλυτη αντικειμενικότητα στην κρίση των
στελεχών του Δημοσίου, ώστε οι φορείς να αρχίσουν να προκηρύσσουν τις αντίστοιχες θέσεις», είπε χαρακτηριστικά η κ. Γεροβασίλη.
Ήδη με απόφασή του το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης καθόρισε τη μορφή και το περιεχόμενο των «Εντύπων Έκθεσης Αξιολόγησης» των υπαλλήλων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 14 του ν. 4369/2016 “Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, συστήματα αξιολόγησης, προαγωγών και επιλογής προϊσταμένων (διαφάνεια − αξιοκρατία και αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις”).
Στην Υπουργική Απόφαση ορίζονται οι προδιαγραφές των εντύπων, τα κριτήρια πάνω στα οποία γίνεται η αξιολόγηση, τα πεδία που συμπληρώνονται και κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια που είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση των ζητημάτων της αξιολόγησης.
Η αξιολόγηση των προϊσταμένων οργανικών μονάδων, οι οποίοι υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 14 του ν. 4369/2016 πραγματοποιείται στο έντυπο Α΄.
Στην πρώτη σελίδα του εντύπου Α`, η οποία συμπληρώνεται και υπογράφεται από τον αξιολογούμενο, περιλαμβάνονται:
α) Τα στοιχεία του φορέα
β) Το ακριβές χρονικό διάστημα της περιόδου αξιολόγησης του προϊσταμένου
γ) Τα στοιχεία του αξιολογουμένου (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, κατηγορία/εκπαιδευτική βαθμίδα, κλάδος/ειδικότητα, βαθμός και θέση ευθύνης που κατέχει ο αξιολογούμενος)
δ) Οι τίτλοι σπουδών του αξιολογούμενου και η επιμόρφωση που παρακολούθησε κατά το έτος που αφορά η αξιολόγηση
ε) Η συνοπτική περιγραφή του έργου που επιτελέσθηκε από την οργανική μονάδα, στην οποία ανήκει ο αξιολογούμενος καθώς και του έργου που επιτελέσθηκε από τον αξιολογούμενο στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του.
Τον τρόπο βαθμολόγησης και επιλογής των προϊσταμένων και των manager στο Δημόσιο αναλύει με σχετική εγκύκλιο το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Εκεί περιγράφονται αναλυτικά οι τρόποι βαθμολόγησης των υπαλλήλων και η μέθοδος επιλογής τους στο σύστημα προαγωγών. (Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο ΕΔΩ).
Οι επιλογές
Η επιλογή των προϊσταμένων θα γίνει από το αρμόδιο συμβούλιο (ΕΙΣΕΠ: Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων).
Για την επιλογή τους θα ληφθεί υπόψη η μοριοδότηση σε τέσσερις ομάδες κριτηρίων:
α) τυπικά προσόντα και προσόντα επαγγελματικής κατάρτισης,
β) εμπειρία και άσκηση καθηκόντων ευθύνης,
γ) αξιολόγηση και
δ) συνέντευξη.
Σύμφωνα με την σχετική ΚΥΑ, η διεξαγωγή της δομημένης συνέντευξης κατοχυρώνει την αξιοκρατική και διαφανή επιλογή των στελεχών του Δημόσιου Τομέα που θα κληθούν να αναλάβουν τις θέσεις ευθύνης. Επίσης, πέρα από τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, με τη δομημένη συνέντευξη, τα αρμόδια συμβούλια επιλογής προϊσταμένων θα αποκτούν μία ολοκληρωμένη εικόνα για την προσωπικότητα του υποψηφίου, τις δεξιότητές του και την ικανότητα του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της θέσης που θα κληθεί να αναλάβει.
Σημαντικό ρόλο αναλαμβάνει, τέλος, και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, το οποίο διαθέτει την απαιτούμενη τεχνογνωσία για την υποστήριξη των δομημένων συνεντεύξεων (αναλυτικότερα, δείτε το σχετικό ρεπορτάζ της aftodioikisi.gr).
Ερωτήσεις και απαντήσεις
Στην ιστοσελίδα του, το υπουργείο έχει αναρτήσει τις παρακάτω 10 ερωτήσεις και απαντήσεις, που περιγράφουν την ουσία όλων των πτυχών και των αρχών που διέπουν το νέο σύστημα.
Αναλυτικότερα:
Ποια είναι τα οφέλη από το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων
Αποκομματικοποίηση
Η μετάβαση από την πελατειακή συγκρότηση της ιεραρχίας της δημόσιας διοίκησης όπως κατοχυρώθηκε ως μεταμφιεσμένη μεταρρύθμιση επί υπουργίας Μητσοτάκη σε ένα πραγματικά λειτουργικό, διαφανές, αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής με ολιστική θεώρηση το οποίο λαμβάνει υπόψη του το σύνολο της προσωπικότητας των υπαλλήλων νοηματοδοτεί την ρήξη του ομφάλιου λώρου στις σχέσεις Κόμματος και Δημοσίων Υπαλλήλων.
Η μετάβαση από την πελατειακή συγκρότηση της ιεραρχίας της δημόσιας διοίκησης όπως κατοχυρώθηκε ως μεταμφιεσμένη μεταρρύθμιση επί υπουργίας Μητσοτάκη σε ένα πραγματικά λειτουργικό, διαφανές, αντικειμενικό και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής με ολιστική θεώρηση το οποίο λαμβάνει υπόψη του το σύνολο της προσωπικότητας των υπαλλήλων νοηματοδοτεί την ρήξη του ομφάλιου λώρου στις σχέσεις Κόμματος και Δημοσίων Υπαλλήλων.
Οικονομικό – διοικητικό όφελος
Η αξιοποίηση των στελεχών της δημόσιας διοίκησης και η ανάδειξή τους με κριτήρια την επιστημονική και διοικητική τους γνώση και εμπειρία, με τρόπο αξιοκρατικό, διαφανή και αδιάβλητο, δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων που δεν είχαν ταυτιστεί με κομματική και πελατειακή εξάρτιση να αναδείξουν τις ικανότητές και να λάβουν ενεργά μέρος στη συγκρότηση μιας σύγχρονης δημόσιας διοίκησης. Η αξιοποίηση του συνόλου ανθρώπινου κεφαλαίου της δημόσιας διοίκησης, η βελτίωση της παραγωγικότητας και η σύνδεση της προσωπικής και επαγγελματικής αξίας με τη σταδιοδρομία στοιχειοθετούν πραγματική μεταρρύθμιση.
Η αξιοποίηση των στελεχών της δημόσιας διοίκησης και η ανάδειξή τους με κριτήρια την επιστημονική και διοικητική τους γνώση και εμπειρία, με τρόπο αξιοκρατικό, διαφανή και αδιάβλητο, δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων που δεν είχαν ταυτιστεί με κομματική και πελατειακή εξάρτιση να αναδείξουν τις ικανότητές και να λάβουν ενεργά μέρος στη συγκρότηση μιας σύγχρονης δημόσιας διοίκησης. Η αξιοποίηση του συνόλου ανθρώπινου κεφαλαίου της δημόσιας διοίκησης, η βελτίωση της παραγωγικότητας και η σύνδεση της προσωπικής και επαγγελματικής αξίας με τη σταδιοδρομία στοιχειοθετούν πραγματική μεταρρύθμιση.
Κοινωνικό όφελος
Η διαφάνεια και η αξιοκρατία στην επιλογή των προϊσταμένων και στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών και των στελεχών της δημόσιας διοίκησης συνιστούν το πρότυπο αντίληψης της Κυβέρνησης για τις σχέσεις μεταξύ Κράτους – Πολιτών. Η ανατροπή των πελατειακών σχέσεων και η ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής λογοδοσίας της διοίκησης αποτελεί εχέγγυο απελευθέρωσης των παραγωγικών δυνατοτήτων της κοινωνίας, δίνοντας νέα αξία στη δημόσια σφαίρα παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών.
Η διαφάνεια και η αξιοκρατία στην επιλογή των προϊσταμένων και στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών και των στελεχών της δημόσιας διοίκησης συνιστούν το πρότυπο αντίληψης της Κυβέρνησης για τις σχέσεις μεταξύ Κράτους – Πολιτών. Η ανατροπή των πελατειακών σχέσεων και η ενίσχυση της κοινωνικής και οικονομικής λογοδοσίας της διοίκησης αποτελεί εχέγγυο απελευθέρωσης των παραγωγικών δυνατοτήτων της κοινωνίας, δίνοντας νέα αξία στη δημόσια σφαίρα παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών.
Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής προϊσταμένων
Για την επιλογή προϊσταμένων λαμβάνονται υπόψη τέσσερις ομάδες κριτηρίων:
α) Μοριοδότηση βάσει τυπικών, εκπαιδευτικών προσόντων και προσόντων επαγγελματικής κατάρτισης,
β) Μοριοδότηση βάσει εμπειρίας και άσκησης καθηκόντων ευθύνης,
γ) Μοριοδότηση βάσει αξιολόγησης και,
δ) Μοριοδότηση βάσει συνέντευξης.
α) Μοριοδότηση βάσει τυπικών, εκπαιδευτικών προσόντων και προσόντων επαγγελματικής κατάρτισης,
β) Μοριοδότηση βάσει εμπειρίας και άσκησης καθηκόντων ευθύνης,
γ) Μοριοδότηση βάσει αξιολόγησης και,
δ) Μοριοδότηση βάσει συνέντευξης.
Από ποιους γίνεται η επιλογή προϊσταμένων
Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π), Σμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (Σ.Ε.Π.) και Υπηρεσιακά Συμβούλια
Ποιοι μπορούν να μετέχουν στην επιλογή Γενικών Διευθυντών
– Κατηγορία ΠΕ ή ΤΕ
– Προϊστάμενοι γενικής διεύθυνσης για ένα έτος τουλάχιστον ή
– Προϊστάμενοι Διεύθυνσης για 3 τουλάχιστον έτη ή
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή
– Κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου ή
– Απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης με 8 έτη στον Βαθμό Α ή
– Υπάλληλοι ΠΕ με 10 έτη στο Βαθμό Α
– Προϊστάμενοι γενικής διεύθυνσης για ένα έτος τουλάχιστον ή
– Προϊστάμενοι Διεύθυνσης για 3 τουλάχιστον έτη ή
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή
– Κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου ή
– Απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης με 8 έτη στον Βαθμό Α ή
– Υπάλληλοι ΠΕ με 10 έτη στο Βαθμό Α
Ποιοι μπορούν να μετέχουν στην επιλογή Προϊσταμένων Διεύθυνσης
– Κατηγορία ΠΕ ή ΤΕ
– Προϊστάμενοι Διεύθυνσης για 1 τουλάχιστον έτος ή
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης ή κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με έξι τουλάχιστον πλεονάζοντα έτη στο βαθμό Α’ ή
– Προϊστάμενοι Τμήματος για 3 έτη ή
– Κάτοχοι του βαθμού Α’ με δέκα χρόνια τουλάχιστον πλεονάζοντα έτη σε αυτόν.
– Προϊστάμενοι Διεύθυνσης για 1 τουλάχιστον έτος ή
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης ή κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με έξι τουλάχιστον πλεονάζοντα έτη στο βαθμό Α’ ή
– Προϊστάμενοι Τμήματος για 3 έτη ή
– Κάτοχοι του βαθμού Α’ με δέκα χρόνια τουλάχιστον πλεονάζοντα έτη σε αυτόν.
Ποιοι μπορούν να μετέχουν στην επιλογή Προϊσταμένων Τμήματος
– Κάτοχοι του βαθμού Α’.
Κριτήρια
Μοριοδότηση βάσει τυπικών/εκπαιδευτικών και άλλων προσόντων:
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή μεταπτυχιακού τίτλου
– Απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης
– Βάσει εμπειρίας και άσκηση καθηκόντων ευθύνης
– Βάσει αξιολόγησης
– Βάσει δομημένης συνέντευξης από ειδικά συμβούλια με τη συμμετοχή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)
– Κάτοχοι διδακτορικού τίτλου ή μεταπτυχιακού τίτλου
– Απόφοιτοι Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης
– Βάσει εμπειρίας και άσκηση καθηκόντων ευθύνης
– Βάσει αξιολόγησης
– Βάσει δομημένης συνέντευξης από ειδικά συμβούλια με τη συμμετοχή του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)
Αξιολόγηση
– Με βάση των μέσο όρο των εκθέσεων αξιολόγησης της τελευταίας τριετίας
– Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου δεν λαμβάνεται υπόψη η αξιολόγηση
– Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου δεν λαμβάνεται υπόψη η αξιολόγηση
Δομημένη Συνέντευξη
– Διενεργείται από το ΕΙ.Σ.Ε.Π. για τις θέσεις προϊσταμένων Γενικών Διεύθυνσεων και το Σ.Ε.Π. για τις θέσεις Προϊσταμένων Διευθύνσεων και Τμημάτων.
– Σκοπός της είναι το Συμβούλιο να διαμορφώσει γνώμη για την προσωπικότητα, την ικανότητα και την καταλληλότητα του υποψηφίου σε σχέση με τη θέση ευθύνης για την οποία κρίνεται. Λαμβάνεται υπόψη το προσωπικό μητρώο.
– Δύο θεματικές ενότητες:
• Ερωτήσεις σχετικές με το αντικείμενο του φορέα, της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, τις δεξιότητες και τα προσόντα του υποψηφίου
• Ανάπτυξη υποθετικού σεναρίου (situational interview). Ο υποψήφιος θα επιλέγει με κλήρωση ερωτήσεις για ένα υποθετικό σενάριο από τράπεζα ερωτήσεων που θα δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
– Σκοπός της είναι το Συμβούλιο να διαμορφώσει γνώμη για την προσωπικότητα, την ικανότητα και την καταλληλότητα του υποψηφίου σε σχέση με τη θέση ευθύνης για την οποία κρίνεται. Λαμβάνεται υπόψη το προσωπικό μητρώο.
– Δύο θεματικές ενότητες:
• Ερωτήσεις σχετικές με το αντικείμενο του φορέα, της οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, τις δεξιότητες και τα προσόντα του υποψηφίου
• Ανάπτυξη υποθετικού σεναρίου (situational interview). Ο υποψήφιος θα επιλέγει με κλήρωση ερωτήσεις για ένα υποθετικό σενάριο από τράπεζα ερωτήσεων που θα δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Προκήρυξη θέσεων
• Εκδίδεται 5 μήνες πριν τη λήξη της θητείας των υπηρετούντων Γενικών Διευθυντών.
• Αν κενωθεί θέση πριν την λήξη της θητείας ή συσταθεί νέα θέση η προκήρυξη εκδίδεται εντός μηνός και επιλέγεται προϊστάμενος για το ΥΠΟΛΟΙΠΟ της θητείας.
• Αν κενωθεί θέση πριν την λήξη της θητείας ή συσταθεί νέα θέση η προκήρυξη εκδίδεται εντός μηνός και επιλέγεται προϊστάμενος για το ΥΠΟΛΟΙΠΟ της θητείας.
http://www.aftodioikisi.gr/dimosio/plisiazoun-oi-kriseis-ola-osa-thelete-na-xerete-gia-tin-epilogi-proistamenon-sto-dimosio/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου