Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2016 [1] το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης αυξήθηκε από το 2014 στο 2015 και προβλέπεται η ίδιααυξητική πορεία με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και για το 2016, όπου το χρέος θα ανέβεικατά 11,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Συγκεκριμένα:
- 2014: 324, 1 δισεκατομμύρια ευρώ και 182,5% του ΑΕΠ (με ΑΕΠ: 177,5 δισεκατομμύρια ευρώ)
- 2015: 326, 5 δισεκατομμύρια ευρώ και 185,9% του ΑΕΠ (με ΑΕΠ: 175,6 δισεκατομμύρια ευρώ)
- 2016: 337, 6 δισεκατομμύρια ευρώ και 193,5% του ΑΕΠ (με ΑΕΠ: 174,4 δισεκατομμύρια ευρώ)
Ο χρονικός ορίζοντας των λήξεων του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης εκτείνεται μέχρι μέχρι το έτος 2059 [2].
Μόλις αναφερθήκαμε πολύ σύντομα στο παρόν και στο μέλλον … Αν ρίξουμε όμως μια ματιά στο πίνακα που βλέπουμε παραπάνω, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι για δαπάνες
εξυπηρέτησης χρέους (χρεολύσια+τόκοι+παράλληλες δαπάνες) μεταξύ των ετών 1994 – 2015 έχουμε πληρώσει πάνω από 600 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο για το 2015 θα ανέλθουν στα 33 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 30 το 2014, δηλαδή αύξηση κατά 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Μόνο στην επταετία 2009-2015 έχουν ανέλθει οι δαπάνες εξυπηρέτησης χρέους στο απίστευτο ποσό των 238 δισεκατομμυρίων ευρώ. Συνεχίζουμε να έχουμε χρέος άνω των 300 δισεκατομμυρίων ευρώ με αυξητική πορεία και ΑΕΠ με πτωτική πορεία.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι το Ελληνικό Δημόσιο δαπανά τεράστια ποσά για και για εξοφλήσεις βραχυπρόθεσμων τίτλων που δεν περιλαμβάνονται στον παραπάνω πίνακα. Όπως για παράδειγμα τα έντοκα γραμμάτια και τα repos. Για τα τελευταία θα υπάρξουν ειδικές αναρτήσεις.
Σύμφωνα με το νόμο ο όρος Κεντρική Διοίκηση περιλαμβάνει [3]:
- Την Προεδρία της Δημοκρατίας
- τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και
- τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα.
- Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή στην Κεντρική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κανονισμό της, ως προς τον προϋπολογισμό εξόδων και τον ισολογισμό-απολογισμό αυτής.
Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και οι υποδιαιρέσεις τους σε ειδικούς φορείς είναι διοικητικές της μονάδες και μονάδες του προϋπολογισμού της, χωρίς αυτοτελή νομική προσωπικότητα.
- [1] Εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2016
- [2] Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης: 2015-2059 (δημοσίευση 24 Νοεμβρίου 2015)
- [3] Νόμος 4270/2014, (άρθρο 14 παράγραφος 1στ), «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας […], δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις». Μπορείτε να κατεβάσετε το νόμο πατώντας εδώ νόμος 4270/2014
- Θεσμικά Όργανα που συμμετέχουν στον Προϋπολογισμό (δημοσίευση 4 Ιανουαρίου 2016)
- Σύνθεση Χρέους Κεντρικής Διοίκησης 2015 (δημοσίευση 11 Δεκεμβρίου 2015)
- Τόκοι Χρέους Κεντρικής Διοίκησης 2011-2016 και Τοκοχρεολύσια 2013-2030 (δημοσίευση 26 Νοεμβρίου 2015)
- Σύνθεση δημόσιου χρέους 2011-2016 (δημοσίευση 25 Νοεμβρίου 2015)
- http://fekyou.info/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου