Τροπολογία που αφορά το συνταξιοδοτικό των δημοσίων υπαλλήλων και των στρατιωτικών κατετέθη αιφνιδιαστικά από την κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της συζήτησης στις Επιτροπές της Βουλής του νομοσχεδίου: «Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης». Σύμφωνα με την τροπολογία, που εφόσον ψηφισθεί, θα ενταχθεί στο τρίτο Μνημόνιο επεκτείνονται οι αυξήσεις των ορίων ηλικίας που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τον ιδιωτικό τομέα και στο δημόσιο, συμπεριλαμβανομένων και των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των
Σωμάτων Ασφαλείας και Πυροσβεστικού Σώματος. Παράλληλα αλλάζει και ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης στην λογική του ιδιωτικού τομέα, δηλαδή, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λαμβάνουν έως τα 67 τους το μέρος της σύνταξης που προκύπτει από τις εισφορές τους και μετά και αυτή που αφορά το προνοιακό μέρος. Παράλληλα, από την 1/1/2022 θα ισχύσει και στο δημόσιο η συνταξιοδότηση στα 67 ή στα 62 με 40 έτη ασφάλισης.
Εξαιρούνται (όχι όμως και από τις αυξήσεις των ενδιάμεσων ορίων) οι δικαστικοί και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι οποίοι αποχωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία με τη συμπλήρωση του 65ου έτους ηλικίας, οι υπάλληλοι με άγαμο παιδί ανίκανο για εργασία, οι εργαζόμενοι σε επίπονα επαγγέλματα (υπάλληλοι στην καθαριότητα των δήμων, φυλακτικό προσωπικό των καταστημάτων κράτησης, καθώς και προσωπικό που φέρει ιδιαίτερα βαριές αναπηρίες).
Επίσης, εξαιρούνται όσοι μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου έχουν συμπληρώσει τα έτη ασφάλισης και το όριο ηλικίας που αποτελούν προϋπόθεση για την άμεση καταβολή ακέραιας της σύνταξής τους (κατοχυρωμένα δικαιώματα), προκειμένου να αποτραπεί η μαζική έξοδος δημοσίων υπαλλήλων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας.
Χαμηλότερο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, (58 με 40 έτη) προβλέπεται για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος, που αποχωρούν από την Υπηρεσία από την επομένη της δημοσίευσης του νόμου, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που ενέχει η απασχόληση τους.
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με νομοτεχνική βελτίωση που έκανε στην τροπολογία ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, από τις αλλαγές αυτές εξαιρούνται λόγω του ειδικού καθεστώτος που τους διέπει (ακολουθούν τους κανόνες της ΕΚΤ), οι υπάλληλοι της Τράπεζας της Ελλάδας.
Aναλυτικά, όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με τις διατάξεις της τροπολογίας αυτής:
1-Α. τροποποιούνται διατάξεις του νόμου 3865/2010 (σχετικά με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος του Δημοσίου ώστε:
ο νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης (βασική και αναλογική) να εφαρμόζεται για όλους όσους (περιλαμβανομένων και των στελεχών των ΕΔ, των ΣΑ και του ΠΣ) έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την Υπηρεσία από 1.1.2015 και μετά (αντί για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από την εν λόγω ημερομηνία)
βασική σύνταξη με λιγότερα χρόνια από 15 χρόνια ασφάλισης στο Δημόσιο δικαιούνται όσοι συμπληρώνουν το 67ο (αντί το 65ο) έτος της ηλικίας τους (και εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις).
Β. Συμπληρώνονται οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 55 του π.δ. 169/2007, σχετικά με το κατώτατο όριο σύνταξης και προβλέπεται ότι αυτό δεν εφαρμόζεται σε όσους έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την υπηρεσία από 1.7.2015 και μετά και δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους (και μέχρι τη συμπλήρωση του ηλικιακού αυτού ορίου). Επίσης προβλέπεται ότι το ποσό του εν λόγω κατώτατου ορίου παραμένει αμετάβλητο μέχρι το έτος 2021 (ενώ θα αυξανόταν από 1/1/2016).
Γ. παρατείνεται για το έτος 2016 η διάταξη του άρθρου 1 του ν. 4024/2011 που προβλέπει τον υπολογισμό της σύνταξης με βάση τις συντάξιμες αποδοχές όπως είχαν διαμορφωθεί πριν την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού.
2- Α. Αυξάνονται από 1/1/2022 τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31.12.2012 και δεν έχουν συμπληρώσει κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του υπό ψήφιση νόμου το όριο ηλικίας καταβολής ακέραιης σύνταξης. Έτσι θα ισχύουν και για την εν λόγω κατηγορία υπαλλήλων/λειτουργών τα γενικώς ισχύοντα όρια (δηλαδή όσων θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1.1.2013 όρια: α) των 67 ετών ή 62 ετών (με 40 έτη υπηρεσίας) για πλήρη σύνταξη και β) των 62 ετών για μειωμένη σύνταξη.
Β. Επίσης, τα ισχύοντα μέχρι τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου όρια ηλικίας καταβολής της σύνταξης αυξάνονται σταδιακά έως την 31.12.2021 σύμφωνα με τους συνημμένους πίνακες, με την επιφύλαξη των οριζομένων για το προσδόκιμο ζωής του πληθυσμού της χώρας.
Γ. Σε περίπτωση καταβολής μειωμένης σύνταξης το συνολικό ποσό της προβλεπομένης μείωσης προσαυξάνεται κατά 10% και μέχρι τη συμπλήρωση του νέου ορίου ηλικίας καταβολής πλήρους σύνταξης.
Δ. Προβλέπονται οι περιπτώσεις που εξαιρούνται ή δεν θίγονται από τα ανωτέρω νέα όρια (μεταξύ αυτών και όσοι έχουν συμπληρώσει έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου τόσο τα όρια ηλικίας όσο και τα έτη ασφάλισης που, κατά περίπτωση απαιτούνται για λήψη πλήρους σύνταξης).
Ε. Ορίζεται ότι τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που αποχωρούν από την υπηρεσία από την επομένη της ημερομηνίας δημοσίευσης του υπό ψήφιση νόμου και μετά, δικαιούνται σύνταξη εφόσον έχουν συμπληρώσει το 58ο έτος της ηλικίας τους και 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας, στα οποία συνυπολογίζονται οι προβλεπόμενοι στην παράγραφο 4 του άρθρου 20 του νόμου 3865/2010 χρόνοι.
Αιτιολογική έκθεση επί της τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του ΥΠΟΙΚ
Τα ανωτέρω δεν εφαρμόζονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες στρατιωτικών (ιπτάμενοι, αλεξιπτωτιστές, υπηρετούντες σε υποβρύχια κλπ).
3-Α. Προβλέπεται η αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου στους υπαλλήλους των ΟΤΑ και των άλλων ΝΠΔΔ που διέπονται από το ίδιο με τους Δημοσίους Υπαλλήλους συνταξιοδοτικό καθεστώς, είτε οι συντάξεις τους βαρύνουν το ελληνικό δημόσιο είτε τους οικείους φορείς, καθώς και για το προσωπικό του ΟΣΕ και των υπαλλήλων των ασφαλιστικών ταμείων του προσωπικού των σιδηροδρομικών δικτύων, που διέπονται από το καθεστώς του νομοθετικού διατάγματος 3395/1955.
Β. Από τις προαναφερόμενες συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις προκαλείται επί του κρατικού προϋπολογισμού και τον προϋπολογισμό των φορέων της γενικής κυβέρνησης που καταβάλουν συντάξεις με παραπομπή στις συνταξιοδοτικές διατάξεις του Δημοσίου (κατά βάση το ΙΚΑ) ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης από: τον υπολογισμό της σύνταξης όσων αποχωρούν (ή αποχώρησαν) από 1.1.2015 και μετά, σύμφωνα με τον νόμο 3865/2010, την αύξηση του ορίου ηλικίας στα 67 για λήψη της βασικής σύνταξης με λιγότερα από 15 έτη ασφάλισης στο Δημόσιο, τη μη εφαρμογή του κατώτερου ορίου σύνταξης για όσους έχουν αποχωρήσει ή αποχωρούν από την υπηρεσία από 1.7.2015 και μετά χωρίς να έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους, το πάγωμα του κατώτατου ορίου σύνταξης έως το έτος 2021, την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, την περαιτέρω μείωση των συντάξεων που καταβάλλονται πριν τη συμπλήρωση του νέου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης και μέχρι τη συμπλήρωση αυτού.
http://www.aftodioikisi.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου