Της Χαράς Τζαναβάρα
Η θυγατρική του ομίλου Λάτση, Lamda Olympic Village, που είναι ιδιοκτήτρια του εμπορικού κέντρου, ετοιμάζεται για fast track επενδύσεις ενεργειακής αναβάθμισης χρησιμοποιώντας την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ που της δίνει τη δυνατότητα πολεοδομικής τακτοποίησης και σύνταξης εκ των υστέρων μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Με ένα πρόστιμο μόλις 10.000 ευρώ, με επενδύσεις ενεργειακής αναβάθμισης που θα εγκριθούν με διαδικασίες fast track και κυρίως με την «ευλογία» της κυβέρνησης η ιδιοκτησία του Mall στο Μαρούσι ετοιμάζεται για την οριστική νομιμοποίηση του θηριώδους εμπορικού κέντρου
των 70.000 τετραγωνικών.
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε τη ρύθμιση του 2003, με υπογραφή του τότε υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου, άνοιξε όμως «παράθυρο» για την πολεοδομική τακτοποίηση με την εκ των υστέρων εκπόνηση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Η δυνατότητα αυτή προκύπτει από την 376/2014 απόφαση του ακυρωτικού δικαστηρίου, που ελήφθη τον Ιούνιο του 2013 αλλά δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Η Lamda Olympic Village, θυγατρική του ομίλου Λάτση που είναι ιδιοκτήτρια του χρυσοφόρου εμπορικού κέντρου, έχει όμως και άλλους λόγους να αισθάνεται ότι η υπόθεση, που «σέρνεται» για περισσότερα από δέκα χρόνια, θα πέσει στα… μαλακά.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις
Εχει φροντίσει γι’ αυτό -και μάλιστα εις διπλούν- η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος με νέες νομοθετικές ρυθμίσεις:
* Με την παράγραφο 6 του άρθρου 23 του ισχύοντος νόμου 4178/2013 (ΦΕΚ 174Α’ της 8/8/2013), που φέρει την υπογραφή του αναπληρωτή υπουργού και σημερινού εκλεκτού της Ν.Δ. για τον Δήμο Θεσσαλονίκης Σταύρου Καλαφάτη και αφορά τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, υπάρχει αναφορά που ταιριάζει γάντι στην περίπτωση του Mall.
Αναφέρει ότι στις ρυθμίσεις «υπάγονται και κτίσματα που έχουν ανεγερθεί με άδεια που εκδόθηκε από την αρμόδια αρχή και η οποία μεταγενέστερα ανακλήθηκε ή ακυρώθηκε για οποιονδήποτε λόγο». Θέτει μόνο δύο περιορισμούς: να μην οφείλεται η ανάκληση ή η ακύρωση σε υποβολή αναληθών στοιχείων ή σε ανακριβείς αποτυπώσεις της υπάρχουσας κατάστασης.
Εχει ενδιαφέρον ότι για τη νομιμοποίηση αυτής της κατηγορίας αυθαιρέτων αρκεί η καταβολή του αναλογούντος παράβολου. «Μεταφράζοντας» τη διάταξη στην περίπτωση του Mall, που σημειωτέον δεν εμπίπτει στους δύο περιορισμούς, η νομιμοποίηση μπορεί να γίνει με καταβολή 10.000 ευρώ! Αυτό είναι το παράβολο που θεσπίζει ο ίδιος νόμος για κτίρια με επιφάνεια πάνω από 5.000 τετραγωνικά.
* Με προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ 151 ΑΑΠ της 3/5/2012), που φέρει την υπογραφή του τότε αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Νίκου Σηφουνάκη, τροποποιήθηκαν οι χρήσεις γης σε όλα τα οικοδομικά τετράγωνα του Αμαρουσίου που έχουν πρόσοψη στο βασικό οδικό δίκτυο και τους σημαντικούς οδικούς άξονες. Πρόκειται για τακτοποίηση όλων των πολεοδομικών παρανομιών που έχουν γίνει σε μεγάλες ιδιοκτησίες της συγκεκριμένης περιοχής, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται το Mall που βρίσκεται δίπλα στην Αττική οδό. Για το συγκεκριμένο νομοθέτημα έχουν ήδη κατατεθεί προσφυγές στο ΣτΕ, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα έχουν αίσιο αποτέλεσμα για το περιβάλλον, αφού πρόκειται για προεδρικό διάταγμα και επομένως έχει προηγηθεί επεξεργασία από το ακυρωτικό δικαστήριο.
Με γνωστή την απόφαση του ΣτΕ, η ιδιοκτησία του Mall προετοιμάζεται για τη νομιμοποίηση του εμπορικού κέντρου και μέσω ενεργειακής αναβάθμισης. Υπάρχει άλλωστε ειδική διάταξη στον νόμο Καλαφάτη που επιτρέπει τη μείωση του προστίμου κατά 50%, με την προϋπόθεση ότι το ποσό θα διατεθεί για παρεμβάσεις που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει ήδη υποβάλει πρόγραμμα έργων ενεργειακής αναβάθμισης, συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ, στον φορέα Invest in Greece ζητώντας να εγκριθεί με διαδικασίες fast track. Δεν αποκλείεται να έχουν ζητήσει να ενταχθούν σε επιδοτούμενο πρόγραμμα. Παράλληλα, με βάση τον επενδυτικό νόμο 4146/2013, έχει ζητήσει την εκπόνηση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) που πρέπει να θεσμοθετηθεί με προεδρικό διάταγμα.
Αποφάσεις που ακυρώθηκαν
Η «πονεμένη» πολεοδομική ιστορία τού Mall περνά από νομοθετικές ρυθμίσεις που όλες έχουν ακυρωθεί από προηγούμενες αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ πριν καταλήξει στην ολυμπιακή ρύθμιση πέρασε και από τον νόμο του 2002 για τα… ρέματα!
Η τελευταία απόπειρα ήρθε «με ένδυμα νόμου» που φέρει την υπογραφή του Ευάγγελου Βενιζέλου (ΦΕΚ 302Α′ της 24/12/2013) και με τον οποίο η ευρύτερη έκταση στην περιοχή του Αγίου Θωμά Αμαρουσίου αντιμετωπίζεται με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Θεσπίζεται γενικός συντελεστής δόμησης 2, αλλά τα πολλά τετραγωνικά προβλέπεται να κατασκευαστούν στο οικοδομικό τετράγωνο που βρίσκεται το εμπορικό κέντρο, σε βάρος των υπόλοιπων ιδιοκτησιών που περιλαμβάνονται στην επίμαχη περιοχή.
Σε σχέση με την αρχική ρύθμιση του 1997, που απορρίφθηκε ως αντισυνταγματική από το ΣτΕ, η ολυμπιακή διάταξη μειώνει λίγο τους όρους δόμησης. Ειδικά για το Mall, ο συντελεστής δόμησης ορίζεται από 2 σε 1,90 και η κάλυψη του οικοπέδου από 70% σε 60%, αλλά η δήθεν περιβαλλοντική προσέγγιση δεν έπεισε τους δικαστές.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Πώς… ξεχείλωσε ο συντελεστής δόμησης
«Ζουμί» έχουν και οι ιδιοκτησιακές περιπέτειες του Mall και των γειτονικών ακινήτων, συνολικής επιφάνειας 200 στρεμμάτων, που είχαν την… ατυχία να συνορεύουν με τον βασικό ολυμπιακό πόλο, το ΟΑΚΑ. Ορισμένοι, με πρωτοστάτη την τότε δημοτική αρχή Αμαρουσίου, προέβαλαν αυτή τη γειτνίαση και πέτυχαν να χωροθετηθεί στην περιοχή ένα από «χωριά Τύπου». Επιστρατεύτηκαν σε πρώτη φάση ακίνητα που ανήκαν στον δήμο. Με βάση το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο είχαν συντελεστή δόμησης 0,80 και χαρακτηριζόταν ως περιοχή «αμιγούς κατοικίας», επομένως δεν επιτρεπόταν να λειτουργήσει ούτε… περίπτερο.
Στα μέσα του 2001 στον «χορό» μπήκε και γειτονικό ακίνητο 43,7 στρεμμάτων που ανήκε στον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ). Η διοίκηση προχώρησε σε προγραμματική συμφωνία με τη «Δημοτική Επιχείριση Αξιοποίησης Ακίνητης περιουσίας του Δήμου Αμαρουσίου» και σχεδόν ταυτόχρονα η περιοχή εντάσσεται στον νόμο της ολυμπιακής φιλοξενίας (ΦΕΚ 228Α΄της 9/10/2001), ενώ η επιτρεπόμενη δόμηση αυξήθηκε στο 1.
Τα σχέδια «τσιμεντοποίησης» φαίνεται πως άλλαξαν και στον νόμο για τα ρέματα (ΦΕΚ 91Α΄της 25/4/2002), ο συντελεστής… ξεχείλωσε φτάνοντας στο 2 και άλλαξαν οι χρήσεις ώστε να καλύπτουν ανάγκες πολεοδομικού κέντρου. Το 2005, με τον νόμο 3342, επιτράπηκε στον ΟΣΚ να προχωρήσει σε απευθείας εκποίηση του ακινήτου του στη δημοτική επιχείρηση. Με διαδικασίες που δεν μνημονεύονται στην τελευταία απόφαση του ΣτΕ, η δημοτική επιχείρηση μετατράπηκε σε Lamda Olympia Village, στην ιδιοκτησία της οποίας ανήκει το Mall…
http://eleutheriellada.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου