Διαβάζοντας όλα αυτά, η σκέψη πηγαίνει στη χαριτωμένη ιστορία με τον χότζα και το πρωτογενές πλεόνασμα που δημοσίευσε το capital.gr, όπου μόλις βρέθηκε ένα και μοναδικό θήραμα – ένας λαγός– όλοι διεκδίκησαν να πάρουν ένα πιάτο από τη σούπα του, αλλά το μόνο που πήραν στο τέλος ήταν βραστό νερό.
Το υπονοούμενο εύγλωττο. Ίσως υπάρχει καλή θέληση από κυβερνητικής πλευράς, αλλά το πιθανότερο είναι ότι δεν θα αποδώσει τίποτα.
Αναλογιζόμενοι την κατάσταση, τα συμπεράσματα που βγάζουμε είναι πως:
-Όσο η οικονομία βυθιζόταν όλο και περισσότερο, η κοινωνία έμοιαζε να είναι σε καταστολή. Όλοι υπέμεναν καρτερικά τη μείωση του εισοδήματός τους, την υπερφορολόγηση, τα παντός είδους μέτρα.
-Από τη στιγμή που αχνοφάνηκε η πρώτη ένδειξη αναστροφής του οικονομικού κλίματος, όλες οι κοινωνικές ομάδες είναι σε ετοιμότητα για διεκδίκηση. Όλοι προσδοκούν να πάρουν το δικό τους μερίδιο από το πλεόνασμα που εμφανίστηκε απροσδόκητα -ακόμα και αυτοί που αρνούνται την ύπαρξή του.
-Και ασφαλώς, αυτές οι προσδοκίες υποδαυλίζονται και συντηρούνται έντεχνα από κυβερνητικούς κύκλους ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών και των ευρωεκλογών. -Επιχειρείται να δημιουργηθεί η εικόνα ότι τώρα που η οικονομική κατάσταση της χώρας διορθώνεται θ’ αποκατασταθούν σε κάποιο βαθμό πολλές αδικίες κι έτσι οι πολίτες θα πάνε στις κάλπες λιγότερο θυμωμένοι, έχοντας σε κάτι να ελπίζουν.
Επιπροσθέτως, υπάρχουν σκέψεις για την ίδια τη φύση και το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Κατά τη διάρκεια του 2013 μειώθηκε το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 200 εκ. ευρώ, ποσό που υπό φυσιολογικές συνθήκες θα διοχετευόταν σε δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις με στόχο τη λειτουργία και την τόνωση της αγοράς.
Υπάρχει καθυστέρηση στην απόδοση των κρατικών οφειλών προς νοσοκομεία, φαρμακευτικές εταιρείες και Φ.Π.Α. Οικονομικές εφημερίδες τοποθετούν το ύψος της οφειλής Φ.Π.Α στα 834 εκ. ευρώ για διάστημα άνω των 120 ημερών που είναι το προβλεπόμενο.
Έχει δικαιωθεί δικαστικά διεκδίκηση επιστροφής χρημάτων που κακώς περικόπηκαν από τους ένστολους και θα πρέπει να επιστραφούν από τον προϋπολογισμό του 2014.
Μέσα στο 2013 υπήρξε συσσωρευμένη χρέωση φόρων που αφορούσαν σε προηγούμενες χρήσεις, όπως ΦΑΠ 2011, 2012, 2013.
Υπήρξε είσπραξη εφάπαξ φόρων που προήλθαν από νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων και ημιυπαίθριων χώρων και αυτά είναι ποσά που εισπράττονται άπαξ.
Επίσης, σύμφωνα με διαρροές του Υπουργείου Οικονομικών μέρος του θετικού αποτελέσματος του 2013 πρέπει να μεταφερθεί στο 2014 για να ελαχιστοποιήσει το δημοσιονομικό κενό του τρέχοντος έτους ώστε να μην απαιτηθούν νέα δημοσιονομικά μέτρα.
Αθροίζοντας όλες αυτές τις σκέψεις, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι το ύψος του ποσού του πρωτογενούς πλεονάσματος επιδέχεται συζήτηση, ότι ο τρόπος δημιουργίας του – εν πολλοίς- βασίστηκε σε συσσωρευμένους και έκτακτους φόρους, γεγονός που δεν μπορεί να επαναληφθεί για το 2014 και κατά συνέπεια το λογικό θα ήταν το όποιο πλεόνασμα έχει προκύψει το 2013 να το διαχειρισθούν με τρόπο που δεν θα υπονομεύει τους στόχους του δύσκολου 2014, όπως και των αμέσως επομένων ετών. Δίκαια, λοιπόν, οι υποσχέσεις μοιράσματος προεκλογικού τύπου μας δημιουργούν σκέψεις και αμφιβολίες.
http://www.koinonikossyndesmos.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου