Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Οι 11+1 «καυτές πατάτες» που άφησαν οι δανειστές στα χέρια της κυβέρνησης



Εξαιρετικά φτωχή είναι η συγκομιδή του πρώτου γύρου διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας. Υστερα από οκτώ ημέρες εντατικών συζητήσεων, όχι μόνο έκλεισαν ελάχιστα θέματα, αλλά όλα τα «καυτά» ζητήματα του τρέχοντος ελέγχου έμειναν ορθάνοιχτα και θα κριθούν στο... δεύτερο ημίχρονο, τον Νοέμβριο, όταν οι επικεφαλής της τρόικας επιστρέψουν στην Αθήνα.

Η αύξηση του αριθμού των δόσεων για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, οι πλειστηριασμοί από τα 2/3 της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων -και στη συνέχεια, αν δεν υπάρξει συναλλαγή, στο 1/2 της τιμής-, η οριστικοποίηση του νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και η ένταξη λιγοστών φοροελαφρύνσεων στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2015 ήταν τα μοναδικά θέματα στα οποία υπήρξε σύγκλιση.

Στον αντίποδα, η κυβέρνηση είδε να «ψαλιδίζονται» τα σχέδιά της για την πρώτη μείωση άμεσων φόρων σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά από τη νέα χρονιά, καθώς η σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών από το νέο έτος απορρίφθηκε από την τριμερή. Επιπλέον, δημοσιονομικά, φορολογικά, εργασιακά, ασφαλιστικά, «κόκκινα» δάνεια και θέματα του Δημοσίου δεν επιλύθηκαν και παραπέμφθηκαν για τον δεύτερο γύρο διαβουλεύσεων.


Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού και όλες οι φορολογικές «ανάσες»

Μείωση συντελεστών στη φορολογία εισοδήματοςΗ πιο σημαντική φοροελάφρυνση, η μείωση των συντελεστών στη φορολογία εισοδήματος, δεν πέρασε στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, καθώς η διαπραγμάτευση με την τρόικα για το θέμα αυτό παραμένει ανοιχτή.-Καλό σενάριο: Η μείωση των συντελεστών θα «περάσει» στο τελικό κείμενο του Προϋπολογισμού τον Νοέμβριο. Στην περίπτωση αυτή θα ισχύσουν από το 2015 (για τα εισοδήματα του 2014) η μείωση από 42% σε 33% του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης των φυσικών προσώπων και η μείωση από 26% σε 15% του βασικού συντελεστή φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων.-Κακό σενάριο: Η μείωση των συντελεστών μετατίθεται για το 2016. Στην περίπτωση αυτήν, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα συνεχίσουν να φορολογούνται για τις αποδοχές τους με τους υψηλούς συντελεστές φόρου.

Ειδική εισφορά αλληλεγγύηςΣυμφωνήθηκε με την τρόικα η παράταση επιβολής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τουλάχιστον ακόμα δύο έτη (2015 και 2016).-Καλό σενάριο: Οι συντελεστές υπολογισμού της εισφοράς θα μειωθούν κατά 30% το 2015 και κατά 50% το 2016.-Κακό σενάριο: Οι συντελεστές θα μειωθούν μόνο 30% και το χαράτσι θα μονιμοποιηθεί!

Αντικειμενικές αξίεςΚυβέρνηση και τρόικα συμφώνησαν στην ανάγκη εξορθολογισμού των αντικειμενικών τιμών στα ακίνητα, βάσει των οποίων υπολογίζονται οι φόροι και τα χαράτσια. Συμφώνησαν, δηλαδή, ότι πρέπει να συγκλίνουν με τις εμπορικές, αλλά άφησαν ανοιχτό το πότε θα γίνει η προσαρμογή, με την τρόικα να πιέζει ώστε αυτό να συμβεί το αργότερο δυνατόν!-Καλό σενάριο: Η εξίσωση αντικειμενικών - εμπορικών θα γίνει σταδιακά το 2015 και το 2016, ώστε να προσαρμοστούν η αγορά και τα έσοδα του Προϋπολογισμού που θα... αιμορραγούν!-Κακό σενάριο: Η προσαρμογή θα γίνει το 2017 και οι ιδιοκτήτες ακίνητων θα συνεχίσουν να πληρώνουν «τσουχτερούς» φόρους και χαράτσια λόγω των εξωπραγματικών τιμών.


ΕΝΦΙΑ
Ανοιχτή φαίνεται να είναι η διαπραγμάτευση για μελλοντικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, χωρίς όμως να υπάρχουν μεγάλα περιθώρια αλλαγών.-Καλό σενάριο: Να συμφωνηθούν μεγαλύτερες εκπτώσεις στο χαράτσι του 2015 για τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα και τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.-Κακό σενάριο: Να μην επεκταθούν χρονικά οι φετινές εκπτώσεις ή να παραμείνει το χαράτσι ως έχει.

ΦΠΑΔιαπραγμάτευση για την αναμόρφωση του πλαισίου επιβολής ΦΠΑ (και των «εκπτώσεων») σε προϊόντα και υπηρεσίες, θέμα για το οποίο πιέζει έντονα το ΔΝΤ.-Καλό σενάριο: Να διατηρηθεί το υφιστάμενο πλαίσιο (με συντελεστές 6,5%, 13% και 23%), που προβλέπει και μείωση κατά 30% των συντελεστών αυτών για τα νησιά του Αιγαίου.-Κακό σενάριο: Να καθιερωθεί ενιαίος συντελεστής (19% ή 23%) και να καταργηθούν οι «εκπτώσεις» στα νησιά.
Στέλιος Κράλογλου




Απολύσεις και μισθολόγιο στο Δημόσιο

Η κυβέρνηση απέφυγε τον «σκόπελο» των νέων ποσοτικών στόχων για απολύσεις στο Δημόσιο και φάνηκε να γίνεται αποδεκτό ότι οι εκκρεμείς 5.500 απολύσεις θα ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2015 (αντί για το τέλος του 2014). Αντιθέτως, ανοιχτό έμεινε το ζήτημα του νέου μισθολογίου, που, σύμφωνα με το Μνημόνιο, πρέπει να εφαρμοστεί από το 2015 και να λαμβάνει υπόψη την απόδοση του προσωπικού.-Καλό σενάριο: Να αποδεχθεί η τρόικα το ελληνικό σχέδιο, που ευθυγραμμίζει τον εισαγωγικό μισθό στο Δημόσιο με τα ισχύοντα στον ιδιωτικό τομέα και «ξεπαγώνει» παράλληλα τις προαγωγές.-Κακό σενάριο: Η διαφαινόμενη καθυστέρηση στην οριστικοποίηση του σχεδίου θα οδηγήσει σε σκλήρυνση της στάσης της τρόικας και σε αίτημα για μεγαλύτερο «μαχαίρι» σε μισθούς και παροχές κάθε είδους.


Πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό

ΔημοσιονομικάΗ «επόμενη μέρα» μετά το Μνημόνιο άρχισε να συζητείται με τους επικεφαλής της τρόικας στον πρώτο γύρο διαπραγματεύσεων, χωρίς όμως να υπάρξει συμφωνία για το πώς θα καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό του 2015 (φτάνει τα 12,6 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το ΔΝΤ). Οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, της επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ και υψηλόβαθμου αξιωματούχου της ευρωζώνης έδειξαν ξεκάθαρα ότι οι δανειστές μας δεν είναι διατεθειμένοι να επιτρέψουν την πλήρη αποδέσμευση της Ελλάδας από τη μνημονιακού τύπου επιτήρηση. Παράλληλα, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού κατατέθηκε χωρίς την έγκριση της τρόικας και αφού η ελληνική πλευρά υποχρεώθηκε σε πλήρη αναδίπλωση, ξεχνώντας τις προσδοκίες της για αναπροσαρμογή του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,3%-2,5% του ΑΕΠ, από 3%. Τελικά, ο πήχης τοποθετήθηκε στο 2,9%. Η τρόικα αμφισβήτησε και την πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,9% την προσεχή χρονιά. Ανοιχτό παραμένει το κρίσιμο θέμα του δημοσιονομικού κενού του επόμενου έτους, για το οποίο η τρόικα δεν άνοιξε τα χαρτιά της, αλλά, σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, «συμφωνήθηκε ότι δεν χρειάζονται νέα μέτρα». Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού εντοπίζει δημοσιονομικό κενό μόλις 225.000.000 ευρώ, ενώ η τρόικα το είχε υπολογίσει στα 2 δισ. ευρώ. Ακόμα πιο θολό είναι το πώς θα καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μας για τη νέα χρονιά.-Καλό σενάριο: Να ξεπεραστεί το «αγκάθι» του δημοσιονομικού κενού, αφού αναγνωρίσει η τρόικα ότι οι προβλέψεις της ελληνικής πλευράς είναι ρεαλιστικές, να κλείσει το τελικό κείμενο του Προϋπολογισμού χωρίς υποχωρήσεις από ελληνικής πλευράς και να δημιουργηθούν οι συνθήκες για τις δίκαιες φοροελαφρύνσεις που κόπηκαν από το προσχέδιο την τελευταία στιγμή.-Κακό σενάριο: Τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, που «σαρώνουν» αυτές τις ημέρες τα στοιχεία εκτέλεσης του φετινού Προϋπολογισμού και τις προβλέψεις για το 2015, να εντοπίσουν «μαύρες τρύπες» και εστίες κινδύνου, όπως οι απλήρωτες συντάξεις και η αποκατάσταση του συνόλου των αποδοχών των ειδικών μισθολογίων, και έπειτα από αυτό οι εκπρόσωποι των δανειστών μας να ζητήσουν αναθεώρηση προβλέψεων επί το δυσμενέστερο, ζητώντας ακόμα και νέα μέτρα.

Μάριος Ροζάκος




Το «εξαιρετικό νομοθέτημα» που δεν πέρασε και το Επενδυτικό Ταμείο

«Κόκκινα» δάνειαΜε πολλές προσδοκίες ξεκίνησε η πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων με την τρόικα για την ολιστική ρύθμιση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων, αλλά δεν ολοκληρώθηκε το ίδιο αισιόδοξα, αφού οι δανειστές αρνήθηκαν να εγκρίνουν το «εξαιρετικό», όπως χαρακτηρίστηκε από την κυβέρνηση, νομοθέτημα.-Καλό σενάριο: Εάν βγουν αληθινοί οι ισχυρισμοί της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για μη καταγεγραμμένη διαφωνία των δανειστών, το νομοσχέδιο για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια, που θα «κουμπώσει» με τη ρύθμιση για τις δόσεις αποπληρωμής των χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο, θα κατατεθεί στη Βουλή αρχές Νοεμβρίου. Ωφελούμενες μπορεί να είναι πάνω από 109.000 επιχειρήσεις, ενώ σημειώνεται ότι οι 1.000 επιχειρήσεις-μεγαλοοφειλέτες έχουν βγει εκτός και θα ακολουθήσουν «tailor made» ρύθμιση. «Κόκκινα» δεν είναι, όμως, μόνο τα δάνεια των επιχειρήσεων, αλλά και των νοικοκυριών, και στο καλό σενάριο θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η συνέχιση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, έστω και μέσα από την κατάρτιση πτωχευτικού κώδικα ιδιωτών, που πάει -καθώς φαίνεται- για το τέλος του χρόνου.-Κακό σενάριο: Η μη νομοθέτηση ή ακόμη και η νέα καθυστέρηση στην εύρεση λύσης για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης επιχειρήσεων και νοικοκυριών θα είναι καταστροφική. Μπορεί οι δικλίδες ασφαλείας που ζήτησαν οι δανειστές για να δώσουν το «πράσινο» φως στη ρύθμιση να μη βρεθούν και να συνεχίσουν να εγείρουν ενστάσεις για την αποτελεσματική «θωράκιση» του θεσμικού πλαισίου, προκειμένου μέσω αυτού να διευκολύνονται διαγραφές δημόσιου και ιδιωτικού χρέους μόνο σε πραγματικά βιώσιμες επιχειρήσεις με βάση αντικειμενικά κριτήρια, με αποτέλεσμα η λύση να εξακολουθήσει να μετατίθεται χρονικά. Κακή εξέλιξη θα είναι, όμως, και η αυστηροποίηση της ρύθμισης, αν μια τέτοια κίνηση κριθεί αναγκαία από τα αποτελέσματα των stress test για τις τράπεζες. Σε αυτή την περίπτωση, ενδεχομένως θα μειωθεί ή θα μηδενιστεί και η όποια «προστασία» για την πρώτη κατοικία.

Επενδυτικό Ταμείο - Ρευστότητα επιχειρήσεωνΗ εφαρμογή του Επενδυτικού Ταμείου δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, ενώ η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να πετύχει τον στόχο επιδότησης του επιτοκίου υγιών επιχειρήσεων.-Καλό σενάριο: Δεν υφίσταται, παρά μόνο με την από... χθες εφαρμογή του μέτρου, καθώς κάθε μέρα που περνά «βουλιάζουν» η μία επιχείρηση μετά την άλλη, δημιουργούν χρέη και οδηγούνται σε «λουκέτο».-Κακό σενάριο: Το πρόβλημα που παρουσιάστηκε με τη φορολογική αντιμετώπιση της μεταφοράς χρημάτων από το Ταμείο στις τράπεζες να μην επιλυθεί και το Επενδυτικό Ταμείο να μείνει για άλλη μια φορά στα συρτάρια του υπουργείου Ανάπτυξης.
Ξανθή Γούναρη




Τα «αγκάθια» στα εργασιακά και τα τεράστια ελλείμματα στα ασφαλιστικά ταμεία

ΕργασιακάΟμαδικές απολύσειςΗ συμφωνία που επιτεύχθηκε στη Γενεύη, ανάμεσα στον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση και τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ) στηρίζεται σε μελέτη της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO). Σε αυτήν γίνεται λόγος για ανάγκη να περάσει περισσότερος χρόνος μέχρι να κριθούν οι αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί στον τρόπο λήψης αποφάσεων σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα. Υπενθυμίζεται ότι τον τελικό λόγο για την έγκριση ή την απόρριψη ενός σχεδίου ομαδικών απολύσεων έχει πλέον το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ) και όχι ο υπουργός Εργασίας.-Καλό σενάριο: Η τρόικα να πειστεί και να δώσει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να κριθεί η καινούργια διαδικασία εντός του 2015.-Κακό σενάριο: Η τρόικα να επιμείνει στην απαίτησή της να θεσμοθετηθούν οι αλλαγές έως το τέλος του έτους, με νόμο που θα ψηφιστεί στη Βουλή. Στο ενδεχόμενο αυτό, η κυβέρνηση θα βρεθεί μπροστά στον κίνδυνο να καταψηφιστεί νομοσχέδιο, καθώς το ΠΑΣΟΚ έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να ψηφίσει «υπέρ».


Συνδικαλιστικός νόμος
Από τη συνάντηση της Γενεύης, πάλι, προέκυψε ότι οι κοινωνικοί εταίροι δεν επιθυμούν καμία αλλαγή στα βασικά στοιχεία του συνδικαλιστικού νόμου, δηλαδή δεν επιθυμούν να αλλάξει ο τρόπος προκήρυξης απεργιών ούτε να εφαρμοστεί ο θεσμός της ανταπεργίας (lock out).-Καλό σενάριο: Η τρόικα αποδέχεται τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και αφήνει εκτός διαπραγμάτευσης το θέμα των αλλαγών του συνδικαλιστικού νόμου.-Κακό σενάριο: Η τρόικα συνεχίζει να πιέζει για σαρωτικές αλλαγές στον συνδικαλιστικό νόμο και αναγκάζει την κυβέρνηση να ετοιμάσει νέο νόμο, που θα επιτρέπει την προκήρυξη απεργιών μόνο στην περίπτωση που θα συμφωνούν το 50%+1 του συνόλου των μελών ενός κλάδου. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, οι απεργίες ουσιαστικά θα καταργηθούν.

ΑσφαλιστικόΗ διαπραγμάτευση με την τρόικα έδειξε ότι τα προβλήματα στο Ασφαλιστικό είναι πολύ σοβαρά. Τα ελλείμματα στα ασφαλιστικά ταμεία διατηρούνται, αλλά το υπουργείο Εργασίας προσπαθεί να κερδίσει χρόνο, μεταφέροντας τις οριστικές αποφάσεις για τα τέλη του 2015, όταν δηλαδή θα έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή του συνόλου της ασφαλιστικής νομοθεσίας, αλλά θα έχουν ελεγχθεί και 393 χρήσεις σε ασφαλιστικά ταμεία από το 2008 και μετά.-Καλό σενάριο: Η τρόικα αποδέχεται τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς και αφήνει τα πράγματα ως έχουν, μεταθέτοντας κατά ένα έτος τον χρόνο λήψης των αποφάσεων.-Κακό σενάριο: Η τρόικα θέλει να σταματήσουν να παράγονται ελλείμματα στην Κοινωνική Ασφάλιση και απαιτεί εδώ και τώρα μείωση δαπανών. Ετσι, αναγκάζει την κυβέρνηση να προχωρήσει σε μείωση συντάξεων και προνοιακών επιδομάτων, αλλά και σε αύξηση ορίων σε όλες τις ειδικές κατηγορίες συνταξιοδότησης (π.χ. μητέρες με ανήλικο, εργαζόμενοι με βαρέα ένσημα). Ηδη πρόθεση του ΔΝΤ είναι να μεταφερθεί το ασφαλιστικό σύστημα από το Δημόσιο στον ιδιωτικό τομέα. Το θέμα της ιδιωτικής ασφάλισης θίγει, μάλιστα, η τελευταία έκθεση του ΔΝΤ για τα παγκόσμια δημοσιονομικά μεγέθη (Fiscal Monitor), που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα.
http://www.dimokratianews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ενημέρωση - οδηγίες για την επιστολική ψήφο

Αγαπητή Συντρόφισσα, Αγαπητέ Σύντροφε, Στις ευρωεκλογές στις 9 Ιουνίου 2024 για πρώτη φορά θα εφαρμοστεί το μέτρο της επιστολικής ψήφου για ...