Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024

Εκπαιδεύοντας τη Ν.Δ.

Το 1964, όταν ο Λίντον Τζόνσον (Lyndon B. Johnson ή LBJ) προσπαθούσε να περάσει τον νόμο για τα πολιτικά δικαιώματα καλούσε συχνά στον Λευκό Οίκο βουλευτές και γερουσιαστές για να τους εξηγήσει, να τους «κάνει μασάζ» (όπως είναι η σύγχρονη ορολογία), να τους κανακέψει και για να τους απειλήσει να το ψηφίσουν.

Ο LBJ είχε το ίδιο πρόβλημα με τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Ηταν οι βουλευτές και γερουσιαστές του δικού του κόμματος που είχαν τις πιο σφοδρές αντιρρήσεις. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60, ήταν το Δημοκρατικό Κόμμα που αντιδρούσε σε κάθε προσπάθεια επιβολής της ισότητας στις ΗΠΑ και γι’ αυτό κέρδιζε κατά κράτος τις νότιες πολιτείες. Ιστορικώς οι Ρεπουμπλικανοί, με πιο χαρακτηριστικό εκπρόσωπό τους τον Αβραάμ Λίνκολν, ήταν οι προοδευτικοί φιλελεύθεροι.

Το σχέδιο του Αμερικανού προέδρου –σε αντίθεση με αυτό που συζητάμε στην Ελλάδα σήμερα– δεν καταργούσε διακρίσεις που είχε επιβάλει το ομοσπονδιακό κράτος· αυτές είχαν ήδη καταργηθεί. Αφορούσε το απαρτχάιντ που επέβαλαν οι πολιτείες και οι μαγαζάτορες. Τότε στον Νότο, για να ψηφίσει κάποιος, έπρεπε να περάσει «τεστ εγγραμματοσύνης» ή/και να πληρώσει «εκλογικό τέλος», μέτρα φτιαγμένα για να αποκλείσουν τους φτωχούς και αγράμματους έγχρωμους. Από την άλλη, στα περισσότερα καταστήματα υπήρχε η ταμπέλα «Απαγορεύεται η είσοδος σε σκυλιά και μαύρους».

Ολα αυτά μοιάζουν παράλογα σήμερα, αλλά τότε οι άνθρωποι δεν είχαν άλλο πλαίσιο σκέψης. Πίστευαν βαθιά ότι «ο παντοδύναμος δημιούργησε τις φυλές λευκών, μαύρων, κίτρινων, κόκκινων, αλλά τις τοποθέτησε σε διαφορετικές ηπείρους. (…) Το γεγονός ότι τις διαχώρισε (γεωγραφικώς) δείχνει ότι δεν σκόπευε να τις αναμείξει», όπως είχε πει το Ανώτατο Δικαστήριο της Βιρτζίνια αναπαράγοντας ένα θεολογικό επιχείρημα του 18ου αιώνα.

Δεν ξέρουμε ποια ήταν τα επιχειρήματα του τραχύ Τεξανού προέδρου στους βουλευτές του κόμματός του –δεν φημιζόταν για τη λεπτότητα των επιχειρημάτων ή της γλώσσας του– αλλά το μπλοκ των δεκαοκτώ Δημοκρατικών του Νότου συν ενός Ρεπουμπλικανού από το Τέξας έμεινε αμετάπειστο. «Θα αντισταθούμε μέχρι τέλους σε κάθε μέτρο και κάθε κίνημα που θέλει να φέρει κοινωνική ισότητα και την ανάμειξη των φυλών στις νότιες πολιτείες», είχε πει ένας γερουσιαστής της Τζόρτζια και άτυπος αρχηγός της κίνησης.

Επίσης, δεν γνωρίζουμε την επιχειρηματολογία των κ. Σκέρτσου και Γεωργιάδη στις συναντήσεις με τους βουλευτές. Δεν κατανοούμε και την γκρίνια για το επονομαζόμενο «φροντιστήριο». Επρεπε να γίνονται για κάθε νομοσχέδιο, αφού όπως φαίνεται σε συνεδριάσεις της Ολομέλειας, οι βουλευτές –όλων των κομμάτων– κάνουν σκασιαρχείο.
https://www.kathimerini.gr/opinion/562833208/ekpaideyontas-ti-n-d/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...