Και δεν είναι μόνο τα μέτωπα της οικονομίας που προκαλούν αναταράξεις – αν και είναι γενική παραδοχή ότι η συνεχιζόμενη και εντεινόμενη ακρίβεια αποτελούν έναν διαρκή «βραχνά» για τους πολίτες και πηγή μόνιμης δυσαρέσκειας σε βάρος της κυβέρνησης. Αντιθέτως, τα σχέδια Μητσοτάκη περί «πολυδύναμου εκσυγχρονισμού» της χώρας, μέσω μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων σε όλους τους τομείς της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής, φαίνεται ότι συχνά «βρίσκουν» σε… ύφαλους και προκαλούν αντιδράσεις, οι οποίες κάνουν τις προσπάθειες της κυβέρνησης όλο και πιο δύσκολες.
Δύσκολα ζητήματα
Ενδεικτικό της κατάστασης αυτής είναι το γεγονός ότι μόνο την τελευταία περίοδο η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τέσσερα διαφορετικά ανοιχτά «μέτωπα», τα οποία προκαλούν αναταράξεις στην κοινωνία, στην πολιτική ζωή του τόπου, αλλά και στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος. Τα «μέτωπα» αυτά, εκτιμούν οι πιο αισιόδοξοι εντός της Ν.Δ., θα κλείσουν μόλις ψηφιστούν από τη Βουλή τα σχετικά νομοσχέδια και θα επέλθει καταλαγή. Ωστόσο οι λιγότερο αισιόδοξοι (οι ίδιοι προτιμούν τον χαρακτηρισμό «ρεαλιστές») θεωρούν ότι, ακόμα κι αν οι αρχικές αντιδράσεις κοπάσουν, οι συνέπειες από τις συγκρούσεις αυτές θα είναι μακροπρόθεσμες και θα έχουν επίδραση και στο εκλογικό αποτέλεσμα των ευρωεκλογών του Ιουνίου.
Το ζήτημα είναι ότι, ως εκ της φύσεώς τους, τα «μέτωπα» αυτά είναι δύσκολα, υπό την έννοια ότι αγγίζουν είτε καθεστηκυίες αντιλήψεις και πρακτικές είτε ζητήματα ευαίσθητα για πολλούς πολίτες ή προκαλούν κοινωνικές και πολιτικές αντιπαραθέσεις και διχασμούς.
Όπως και να ’χει, πάντως, αφορούν ζητήματα που δεν πρόκειται να επιλυθούν εύκολα ή γρήγορα, οπότε η κυβέρνηση υποχρεώνεται να κάνει σχεδιασμούς πιο μακροπρόθεσμους, σε ένα περιβάλλον, όμως, πολύ ρευστό, το οποίο δεν επιτρέπει εύκολες προβλέψεις για το τι μπορεί να συμβεί μεσοπρόθεσμα. Έτσι, στην ουσία ο μόνος τρόπος για να διαπιστωθούν οι όποιες συνέπειες είναι ex post facto, ελληνιστί κατόπιν εορτής. Ποια είναι αυτά τα «μέτωπα», όμως;
Τα τέσσερα μεγάλα «στοιχήματα»
1. Γάμος ομόφυλων ζευγαριών: Τα τρία μηνύματα που έστειλε ο Μητσοτάκης για το θέμα, μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο χθες, ήταν ότι, πρώτον, «η χώρα μας, θέλω να θυμίσω, “ανήκει πολιτικά, αμυντικά, οικονομικά, πολιτισμικά εις τη Δύση”», δεύτερον, «η νέα ρύθμιση προσθέτει δικαιώματα σε μερικούς, χωρίς, όμως, να αφαιρεί κανένα δικαίωμα από τους πολλούς» και, τρίτον, «αναφερόμαστε σε επιλογές της πολιτείας. Όχι σε θεολογικές πεποιθήσεις», προσπαθώντας να κλείσει εσωτερικές και εξωτερικές πηγές έντασης που είχε προκαλέσει η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης.
Ωστόσο, το Μαξίμου προτίμησε να «δώσει τράτο» στον υπουργό Επικρατείας Μάκη Βορίδη, ο οποίος διαφώνησε και προτίμησε την αποχή, διατηρώντας τον στη θέση του ως «φωνή» του πρωθυπουργού στη Βουλή (και όχι μόνο), όπερ σημαίνει ότι δεν μπορεί να εφαρμόσει δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους υπόλοιπους διαφωνούντες βουλευτές (άλλωστε, εξαρχής ο Μητσοτάκης είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα θέσει θέμα κομματικής πειθαρχίας για το νομοσχέδιο αυτό).
Ταυτόχρονα, επίσης δεν μπορεί να κάνει κάτι για όσους εκ των διαφωνούντων αποφασίσουν να καταψηφίσουν το νομοσχέδιο, με τον Αντώνη Σαμαρά να έχει δηλώσει ότι θα τοποθετηθεί και στη Βουλή.
Τέλος, όσον αφορά στο «όχι» της Εκκλησίας της Ελλάδος, η κυβέρνηση εκτίμησε το γεγονός ότι η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας ήταν αρκετά μετρημένη και προσεκτικά διατυπωμένη, ωστόσο γνωρίζει καλά ότι δεν είναι δεσμευτική για τους πιο «hardcore» μητροπολίτες, οι οποίοι και «εμπρηστική» ρητορική έχουν χρησιμοποιήσει για το θέμα και είχαν ζητήσει λαοσυνάξεις κατά του νομοσχεδίου και δύσκολα θα σταματήσουν να επιτίθενται στην κυβέρνηση για τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία, οπότε ακόμα είναι νωρίς για να γίνει το οιοδήποτε «ταμείο».
2. Ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων: Το συγκεκριμένο ζήτημα μοιάζει να απολαύει αποδοχής από την κοινωνία, τουλάχιστον σύμφωνα με τα δημοσκοπικά ευρήματα. Ταυτόχρονα, οι φοιτητικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις σε ΑΕΙ προκαλούν δυσφορία σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας – και καταδικάστηκαν και από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, η οποία σε ανακοίνωσή της τόνισε ότι «ο διάλογος για κάθε νέα μεταρρύθμιση προϋποθέτει ανοιχτό και σε πλήρη λειτουργία το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο. Καλούμε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του».
Ωστόσο η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά σε ένα πρωτοφανές φαινόμενο, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να δημοσιοποιούν στοιχεία σχετικά με τη χρηματοδότησή τους και τον αριθμό των φοιτητών τους, τα οποία δείχνουν δραματική συρρίκνωση της πρώτης και μεγάλη αύξηση του δεύτερου, στοιχεία τα οποία εν τοις πράγμασι πλήττουν τον ισχυρισμό της κυβέρνησης ότι ενισχύει τη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση.
Επίσης, πολλοί πανεπιστημιακοί με κείμενα, τα οποία επίσης στηρίζονται σε στοιχεία, αμφισβητούν ανοιχτά την αναγκαιότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ενώ οι φοιτητικοί σύλλογοι, ο ένας μετά τον άλλο, προχωρούν σε κινητοποιήσεις και καταλήψεις σχολών.
Η κατάσταση περιγράφεται ως… βρασμός, ο οποίος αναμένεται να γίνει πιο έντονος μόλις δημοσιοποιηθεί το επίμαχο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας (στην ίδια ανακοίνωση, η Σύνοδος των Πρυτάνεων αναφέρει ότι «μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια η Σύνοδος σε έκτακτη συνεδρίασή της θα το εξετάσει και θα διατυπώσει την άποψή της»), οπότε η κυβέρνηση θα κληθεί να δώσει πειστικές απαντήσεις σχετικά με το πώς τα μη κρατικά ΑΕΙ θα ωφελήσουν την Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα και πώς ενδυναμώνει τη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση – για να μην αναφερθούμε σε όσους υποστηρίζουν ότι η ρύθμιση είναι αντισυνταγματική, οπότε πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο το όλο πράγμα να καταλήξει στο ΣτΕ.
3. Επιστολική ψήφος: Η ξαφνική κατάθεση τροπολογίας από την υπουργό Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως για την επέκταση της χρήσης επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές για απόδημους Έλληνες κυριολεκτικά έβαλε φωτιά σε μια συζήτηση στη Βουλή που φαινόταν ότι θα πάει… σχετικά ήρεμα για την κυβέρνηση, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να επιτίθενται στην κυβέρνηση για αιφνιδιασμό, μικροπολιτικά παιχνίδια και συναίνεση α λα καρτ, και να υπάρχει κίνδυνος το νομοσχέδιο να περάσει μόνο με τις ψήφους της Ν.Δ.
Ώς την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ καλούν την κυβέρνηση να αποδεχθεί τροπολογίες τους και να αποσύρει την τροπολογία του ΥΠΕΣ για τις εθνικές εκλογές ως όρο για να στηρίξουν το νομοσχέδιο (η επίμαχη τροπολογία δεν φαίνεται να μπορεί να περάσει, καθώς χρειάζεται 200 ψήφους, με τον πρωθυπουργό να αναφέρει στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι «η συγκεκριμένη τροπολογία, αν απορριφθεί σήμερα, θα επανέλθει, και θα επανέλθει μετά τις ευρωεκλογές»), ενώ η όποια συναίνεση είχε επιτευχθεί τις προηγούμενες ημέρες… πήγε περίπατο.
Ταυτόχρονα, όμως, η πρωτοβουλία του ΥΠΕΣ φαίνεται ότι δημιουργεί και μια πιο βαθιά «ρωγμή» στο πολιτικό σκηνικό, καθώς τα κόμματα της αντιπολίτευσης επισημαίνουν ότι πλέον είναι εξαιρετικά προβληματικό να εμπιστευθούν την κυβέρνηση επί οιουδήποτε θέματος, κάνοντας τη συναίνεση ακόμα πιο δύσκολη και πυροδοτώντας εντάσεις στο πεδίο της πολιτικής στη χώρα.
4. Υγειονομικός χάρτης: Μια από τις μείζονες μεταρρυθμίσεις που η κυβέρνηση προωθεί για την τρέχουσα τετραετία αφορά στην αναμόρφωση του ΕΣΥ, με έναν από τους βασικούς άξονες της μεταρρύθμισης να είναι και ο νέος υγειονομικός χάρτης της χώρας. Άλλωστε, ο πρωθυπουργός μετακίνησε τον Άδωνι Γεωργιάδη από το υπουργείο Εργασίας στο υπουργείο Υγείας, κατά τον πρόσφατο μίνι ανασχηματισμό, με τη λογική ότι έχει ξαναπεράσει από το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο και γνωρίζει τον χώρο της Υγείας, οπότε δεν θα χρειαστεί μεγάλο διάστημα προσαρμογής.
Όπως έχει δηλώσει επανειλημμένα η κυβέρνηση, ο νέος αυτός υγειονομικός χάρτης θα περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις στις μονάδες Υγείας με συγχωνεύσεις νοσοκομείων, μετακινήσεις προσωπικού και συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, στη λογική της καλύτερης και ταχύτερης εξυπηρέτησης των ασθενών, στα πρότυπα της συνεργασίας δημοσίων και ιδιωτικών μονάδων υγείας στη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19, ενώ ο σχεδιασμός, κατά πληροφορίες, περιλαμβάνει και τη μετατροπή των νοσοκομείων σε ΝΠΙΔ, με την κυβέρνηση να υποστηρίζει ότι έτσι θα γίνει καλύτερη και πιο αποτελεσματική η διοίκησή τους.
Ωστόσο το σχέδιο αυτό αναμένεται ότι θα βρει απέναντί του τόσο το προσωπικό – ιατρικό, νοσηλευτικό και διοικητικό – των δημόσιων δομών Υγείας όσο και τις τοπικές κοινωνίες, που θα δουν νοσοκομεία να κλείνουν και οι υπηρεσίες να μεταφέρονται σε απόσταση χιλιομέτρων.
Και, βέβαια, ένα μεγάλο ζήτημα παραμένουν οι διακομιδές ασθενών, καθώς, σύμφωνα με ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή, «αυτή τη στιγμή πανελλαδικά σε όλο το ΕΚΑΒ εργάζονται ως επικουρικοί εργαζόμενοι με συμβάσεις δύο ετών πάνω από 700 διασώστες, ενώ είναι κενές περισσότερες από 700 θέσεις». Παράλληλα συχνά είναι και τα περιστατικά – ιδίως στην περιφέρεια – όπου δεν υπάρχουν ασθενοφόρα ή υπάρχουν, αλλά δεν βρίσκονται κατάλληλες συνθήκες περίθαλψης ασθενών.
Ακρίβεια και ασφάλεια
Στα παραπάνω ανοιχτά μέτωπα θα πρέπει να προστεθεί τόσο αυτό της ακρίβειας (στο οποίο έγινε αναφορά πιο πάνω), όπως και αυτό της ασφάλειας, με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να ετοιμάζει ευρείες παρεμβάσεις στην αστυνομία, προκειμένου να αυξηθεί η αστυνόμευση στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου άλλωστε καταγράφονται και τα περισσότερα περιστατικά παραβατικότητας και ανομίας. Μάλιστα, για την κυβέρνηση το ζήτημα της ασφάλειας είναι από τα πλέον κρίσιμα, καθώς θεωρεί ότι μπορούν να το αξιοποιήσουν τα κόμματα που βρίσκονται στα δεξιά της Ν.Δ., απευθυνόμενα σε πιο συντηρητικούς ψηφοφόρους ενόψει των ευρωεκλογών και προκαλώντας «διαρροές» από τη βάση του κυβερνώντος κόμματος.
https://www.topontiki.gr/2024/01/25/tessera-megala-metopa-talanizoun-tin-kivernisi/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου