του Frank Underwood
Τρία κρίσιμα ανοιχτά μέτωπα αντιμετωπίζει η κυβέρνηση:
- Αξιολόγηση.
- Προσφυγικό, στην προοπτική να παραμείνουν στην Ελλάδα, μόνιμα πάνω από 50.000, αριθμός που σημαίνει ότι θα πρέπει από τώρα η κυβέρνηση να προσανατολίζεται στην ενσωμάτωσή τους και όχι στον εγκλεισμό τους σε «στρατόπεδα».
- Αιγαίο, καθώς οι εξελίξεις στην Τουρκία αφορούν μεν κυρίως το εσωτερικό της, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα παραμείνουν ουδέτερες ως προς τις μεταξύ μας σχέσεις. Παραδοσιακά, η Τουρκία στρέφεται προς το Αιγαίο, όταν το απαιτούν εσωτερικά της
προβλήματα.- Αξιολόγηση.
- Προσφυγικό, στην προοπτική να παραμείνουν στην Ελλάδα, μόνιμα πάνω από 50.000, αριθμός που σημαίνει ότι θα πρέπει από τώρα η κυβέρνηση να προσανατολίζεται στην ενσωμάτωσή τους και όχι στον εγκλεισμό τους σε «στρατόπεδα».
- Αιγαίο, καθώς οι εξελίξεις στην Τουρκία αφορούν μεν κυρίως το εσωτερικό της, αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα παραμείνουν ουδέτερες ως προς τις μεταξύ μας σχέσεις. Παραδοσιακά, η Τουρκία στρέφεται προς το Αιγαίο, όταν το απαιτούν εσωτερικά της
1. Σήμερα, Δευτέρα, στις Βρυξέλλες πραγματοποιείται ένα κρίσιμο Eurogroup –όχι, όμως, και καθοριστικό. Οι αισιόδοξες δηλώσεις αξιωματούχων (Ζ. Κλ. Γιουνκέρ: «Η Ελλάδα έχει σχεδόν επιτύχει τους στόχους», Ζ. Γκάμπριελ: «Η Ελλάδα χρειάζεται ελάφρυνση του χρέους [...] Το Eurogroup πρέπει να βρει έναν τρόπο να σπάσει τον φαύλο κύκλο» κ.ά.) συγκρούονται ευθέως με την επιστολή της Κρ. Λαγκάρντ αλλά και τις απόψεις του Β. Σόιμπλε. Η κυβέρνηση προσδοκά στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης μέχρι την 24η Μαΐου, προκειμένου να μην υπάρξει πιστωτικό γεγονός. Ωστόσο, άγχος φαίνεται να έχουν και οι Ευρωπαίοι ηγέτες λόγω του δημοψηφίσματος στην Βρετανία (ενδεχόμενο Brexit, στις 23 Ιουνίου). Πώς, όμως, προσπαθούν να τοποθετηθούν οι τρεις βασικοί «παίκτες» λίγο πριν την έναρξη της συνεδρίασης του Eurogroup;
2. Η Κρ. Λαγκάρντ, στην επιστολή της, προσπαθεί να θέσει το πλαίσιο της συζήτησης στα μέτρα του ΔΝΤ («θεωρούμε ότι συγκεκριμένα μέτρα, αναδιάρθρωση χρέους και χρηματοδότηση πρέπει τώρα να συζητηθούν ταυτόχρονα»), ενώ δείχνει να απολογείται («απαιτείται μια διευκρίνιση προκειμένου να ξεκαθαριστούν αθεμελίωτες κατηγορίες ότι το ΔΝΤ είναι ανελαστικό [και]επιμένει σε μη απαραίτητα δημοσιονομικά μέτρα»). Ταυτόχρονα, βέβαια, συνεχίζει να αμφισβητεί την απόδοση των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί ως προς το πρωτογενές πλεόνασμα (1,5% έναντι 3,5% το 2018, όπως τα υπολογίζουν ευρωπαϊκοί θεσμοί και ελληνική πλευρά).
3. Ουσιαστικά η Κρ. Λαγκάρντ με την επιστολή τηςπιέζει την Γερμανία –και σ’ ένα βαθμό και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους–, εκμεταλλευόμενη τη σημασία και επιμονή που δείχνει ο Β. Σόιμπλε στην παρουσία του Ταμείου στο πρόγραμμα. Ξαναβάζοντας, λοιπόν, στο τραπέζι τη ρύθμιση του χρέους και επιμένοντας στα «υποθετικά μέτρα» προσπαθεί να σπάσει την (εύθραυστη) συμμαχία Ευρωπαίων - Ελλάδας, προκειμένου να περάσουν οι απόψεις του Ταμείου – έστω σ’ ένα βαθμό. Δηλαδή να υπάρξουν και «υποθετικά μέτρα», εκτός του έκτακτου μηχανισμού, γιατί «η Ελλάδα», όπως σημειώνει η Κρ. Λαγκάρντ, «έχει νομοθετήσει στο παρελθόν μια σειρά μηχανισμούς λήψης έκτακτων μέτρων οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό δεν δούλεψαν».
4. Η απάντηση της κυβέρνησης, στην πίεση του ΔΝΤ, ήταν να «οπλίσει» τους Έλληνες αξιωματούχους με την ψήφιση του νομοσχεδίου για το ασφαλιστικό και φορολογικό –ακόμα και με υποχωρήσεις από «κόκκινες γραμμές», όπως το αφορολόγητο όριο–,προκειμένου να μη βρει ρωγμή ή χαραμάδα το ΔΝΤ και εισχωρήσει δημιουργώντας νέα δεδομένα σε βάρος της χώρας. Προς αυτή την κατεύθυνση λειτουργεί και η επιστολή Τσακαλώτου προς τους ομολόγους του.
5. Ο Ευ. Τσακαλώτος στην επιστολή του επισημαίνει πως «δεν υπάρχει περίπτωση τέτοιο πακέτο να περάσει από την παρούσα κυβέρνηση ή –για ότι αυτό σημαίνει– από καμία δημοκρατική κυβέρνηση που μπορώ να φανταστώ», επιμένοντας στη συμφωνία του καλοκαιριού καθώς υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι δυνάμεις της Ευρώπης, με το ΔΝΤ μαζί, θα καλοέβλεπαν μια τροποποίησή της. Ακόμα, τονίζει ότι η καθυστέρηση της αξιολόγησης οφείλεται στο «μεγάλο μέγεθος των μεταρρυθμίσεων που έγιναν τους τελευταίους δέκα μήνες [που] χρειάζονταν πολύ πολύπλοκη νομοθέτηση», ενώ η κυβέρνηση ενεπλάκη «και σε σοβαρές δομικές μεταρρυθμίσεις».
6. Ο υπουργός Οικονομικών επισημαίνει, για μια ακόμη φορά, τα λάθη του ΔΝΤ τονίζοντας ότι η εκτίμηση του Ταμείου για 1,5% και όχι 3,5%, όπως πιστεύουν ευρωπαϊκοί θεσμοί και ελληνική πλευρά, «βασίζεται στην ίδια μεθοδολογία που παρήγαγε μια υποεκτίμηση το 2015 του μεγέθους των δυο δισεκατομμυρίων ευρώ! Είναι σημαντικό», συνεχίζει, «να σημειωθεί ότι η διαφορά των δυο ποσοστιαίων μονάδων για το 2018 είναι εξαιρετικά μεγάλη. Και αυτό κάνει την πρόταση για επιπλέον 2% του ΑΕΠ παραμετρικά προληπτικά μέτρα,νομοθετημένα εκ των προτέρων, πολύ προβληματική». Kαι επαναλαμβάνει,πόσο σημαντικό είναι, για το χρέος, «μια ξεκάθαρη δήλωση για μέτρα άμεσης εφαρμογής και μέτρα που θα ληφθούν μελλοντικά».
7. Σήμερα, Δευτέρα, το ενδιαφέρον όλων είναι στραμμένο στις Βρυξέλλες όπου πραγματοποιείται Euro Working Group (10:00 τοπική ώρα) με το Eurogroup να ξεκινά στις 15:00. Από τα τρία «πακέτα» που βρίσκονται για συζήτηση στο τραπέζι υπάρχει:
- Καταρχήν συμφωνία για το πρώτο «πακέτο», το περιεχόμενο δηλαδή της αξιολόγησης:το Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, τα κόκκινα δάνεια, το ασφαλιστικό, το φορολογικό, τους έμμεσους φόρους, κ.λπ.
- Ως προς το δεύτερο «πακέτο», που αφορά τον μηχανισμό αυτόματης ρύθμισης του ελλείμματος,οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνούν αλλά προβληματίζονται ως προς τη στάση της Κρ. Λαγκάρντ. Έχει ήδη σταλεί στους θεσμούς η ελληνική πρόταση για το πώς θα είναι αυτός ο μηχανισμός.
- Το τρίτο «πακέτο» αφορά τη ρύθμιση του χρέους του επίσημου τομέα. Θα γίνει συζήτηση για πρώτη φορά, όπως προβλέπει και η συμφωνία του καλοκαιριού, και αναμένεται να υπάρξει έντονη διαφωνία μεταξύ του ESM και του ΔΝΤ με την Ελλάδα να βρίσκεται (αναγκαστικά) στη μέση, καθώςδεν μπορεί να ταχθεί, στο συγκεκριμένο θέμα, με το ΔΝΤ!
- Ως προς το δεύτερο «πακέτο», που αφορά τον μηχανισμό αυτόματης ρύθμισης του ελλείμματος,οι ευρωπαϊκοί θεσμοί συμφωνούν αλλά προβληματίζονται ως προς τη στάση της Κρ. Λαγκάρντ. Έχει ήδη σταλεί στους θεσμούς η ελληνική πρόταση για το πώς θα είναι αυτός ο μηχανισμός.
- Το τρίτο «πακέτο» αφορά τη ρύθμιση του χρέους του επίσημου τομέα. Θα γίνει συζήτηση για πρώτη φορά, όπως προβλέπει και η συμφωνία του καλοκαιριού, και αναμένεται να υπάρξει έντονη διαφωνία μεταξύ του ESM και του ΔΝΤ με την Ελλάδα να βρίσκεται (αναγκαστικά) στη μέση, καθώςδεν μπορεί να ταχθεί, στο συγκεκριμένο θέμα, με το ΔΝΤ!
8. Θα κλείσει η αξιολόγηση; Σίγουρα όχι. Θα πλησιάσουν, όμως, αρκετά όλες οι πλευρές με στόχο να ολοκληρωθεί στο επόμενο Eurogroup της 24ης Μαΐου. Και μια (παρακινδυνευμένη) πρόβλεψη, που εξυπηρετεί τους πάντες: Το ΔΝΤ δεν μπαίνει στο πρόγραμμα αλλά παραμένει ως «τεχνικός σύμβουλος» μέχρι το τέλος του χρόνου. Όσον αφορά το χρέος θα υπάρξει ρύθμιση που δεν θα υποχρεώνει όμως τους υπουργούς Οικονομικών να φέρουν το θέμα στα κοινοβούλιά τους προς ψήφιση. Ρύθμιση που θα περιλαμβάνει επιμήκυνση αποπληρωμής, περίοδο χάριτος και σταθερά, χαμηλά, επιτόκια. Αυτό καλύπτει και τους Γερμανούς! Απαραίτητη προϋπόθεση να δοθούν αρκετά χρήματα προκειμένου να καλυφτούν οι ανάγκες της χώρας ως προς τις δόσεις αλλά και εσωτερικές της υποχρεώσεις (χρέη του δημοσίου προς ιδιώτες). Πετώντας, λοιπόν, την μπάλα στην εξέδρα για μετά το φθινόπωρο θα υπάρξει ανακούφιση στην πλευρά των Ευρωπαίων που δεν θα έχουν την πίεση της Ελλάδα πριν το δημοψήφισμα της Βρετανίας. Το ΔΝΤ δεν παραβιάζει το καταστατικό του και η κυβέρνηση παίρνει ανάσες γιατί δεν θα υπογράψει συγκεκριμένα υποθετικά μέτρα! Λέτε;
http://newpost.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου