Πέμπτη 30 Απριλίου 2015

Mayday από το Γραφείο Προϋπολογισμού: Τελειώνετε με τη διαπραγμάτευση!


«SOS» για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εκπέμπει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής στην τριμηνιαία έκθεσή του, και ζητάει συμφωνία με τους εταίρους-δανειστές «εδώ και τώρα».
Το Γραφείο Προϋπολογισμού προειδοποιεί με επιστροφή σε υφεσιακή τροχιά και δημοσιονομικά ελλείμματα, ενώ παρατηρεί επενδυτική υστέρηση στην αγορά, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην εν εξελίξει διαπραγμάτευση, εν μέσω σεναρίων για χρεοκοπία και Grexit. Κρίνει πάντως δυνατή την επίτευξη συμφωνίας της κυβέρνησης με τους εταίρους, καθώς, όπως παρατηρεί, υπάρχει πεδίο συγκλίσεων.
«Μόνον η τελική συμφωνία με τους εταίρους στην Ευρωζώνη θα εξαλείψει τις αβεβαιότητες και θα δώσει νέα ώθηση στην ανάπτυξη», τονίζουν οι συγγραφείς της έκθεσης, υπογραμμίζοντας πως η
τρέχουσα κατάσταση δεν απειλεί μόνο τις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε οριακό σημείο, αλλά και τις υγιείς.
Παρατηρούν ακόμη μια ασαφή κατάσταση στο δημοσιονομικό μέτωπο, επισημαίνοντας τα προβλήματα τόσο από πλευράς εσόδων όσο και δαπανών και ζητούν μια «μεταρρυθμιστική επανάσταση».
«Το ΓΠΚB υποστήριζε και υποστηρίζει ότι η χώρα χρειάζεται βαθιές τομές (μεταρρυθμίσεις) για να επιστρέψει σε διατηρήσιμη ανάπτυξη, εναρμονισμένες με τις βέλτιστες πρακτικές στις ευρωπαϊκές χώρες. Η πολιτική αυτή θα πρέπει να εφαρμοσθεί εντός του πλαισίου κανόνων (και των διαδικασιών) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

» Συμπληρώνουμε, σήμερα, ότι η εφαρμογή νόμων που είχαν ήδη ψηφισθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις αλλά απλά δεν είχαν εφαρμοσθεί (!) θα διεύρυνε το πεδίο συγκλίσεων με την ΕΕ. Αυτό ακριβώς δεσμεύεται σήμερα η κυβέρνηση στο «κείμενο εργασίας» που έστειλε το Μάρτιο στους θεσμούς, π.χ. να εφαρμόσει νόμο του 2010 για τη φορολόγηση τηλεοπτικών διαφημίσεων που αναστελλόταν συνεχώς με «εγκυκλίους» του ν. 4093, να «εμπεδώσει» την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) και να εφαρμόσει τον Ν. 4270/2014 περί δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας»

» Την ίδια θετική επίπτωση στις σχέσεις με τους θεσμούς θα έχει ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός υπηρεσιών του Δημοσίου, η εναρμόνιση κανόνων και πρακτικών με τις προδιαγραφές του ΟΟΣΑ σε διάφορους τομείς, η εισαγωγή οδηγιών της ΕΕ για τις δημόσιες προμήθειες στο εσωτερικό δίκαιο, αλλά και η εφαρμογή κοινοτικών κανόνων που ναι μεν έχουν εισέλθει στο εσωτερικό δίκαιο, παραβιάζονται όμως στην πράξη», τονίζεται.
Στην έκθεση τονίζεται: «Ο εκλογικός κύκλος και η παρατεταμενη αδυναμία συμφωνίας κυβέρνησης και θεσμών, η εκκρεμότητα γύρω από τη δημοσιονομική προσαρμογή και τις μεταρρυθμίσεις, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, όπως είναι οι αμφιταλαντεύσεις σε ζητήματα έννομης τάξης (“rule of law”) και οι αντικρουόμενες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών σχετικά με το ενδεχόμενο συμφωνίας ή ρήξης, ενέτειναν την αβεβαιότητα, που με τη σειρά της προκάλεσε επενδυτική υστέρηση στην αγορά και σε συνδυασμό με αντιφατικά χαρακτηριστικά της πολιτικής της προηγούμενης κυβέρνησης, είχε ως αποτέλεσμα, ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του 2014, την επιστροφή της οικονομίας σε υφεσιακή τροχιά.
»Από τα τέλη Νοεμβρίου έως σήμερα οι καταθέσεις έχουν μειωθεί κατά 26 δισ. ευρώ, πως το πρώτο τρίμηνο του 2015 ο δείκτης οικονομικού κλίματος κινείται σε έντονα πτωτικά επίπεδα, ότι οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τεράστιες χρηματοδοτικές δυσκολίες, πως τα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκαν κατά 3,7 δισ. ευρώ και σημειώνουν ότι η τρέχουσα κατάσταση «απειλεί και τις επιχειρήσεις που άντεξαν στα χρόνια της κρίσης, επένδυσαν, συγκράτησαν μισθούς, κατέβαλαν φόρους απέφυγαν απολύσεις. Απειλεί δηλαδή την υγιή επιχειρηματικότητα».
Αναφορικά με το πακέτο προτάσεων που παρουσίασε προ εβδομάδων ο Γ. Βαρουφάκης, το Γραφείο υποστηρίζει ότι κάθε ένα από τα μέτρα αυτά μπορεί να συζητηθεί ως προς τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του, αλλά όλα μαζί δεν εντάσσονται σε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη ούτε είναι σαφές πώς θα χρηματοδοτηθούν τελικά, παρά την αισιοδοξία του «κειμένου εργασίας» για νέα φορολογικά έσοδα 4,7 έως 6,1 € δισ., ούτε τέλος στηρίζονται σε τεκμηριωμένη ανάλυση των έμμεσων, μακροχρόνιων επιπτώσεων στις συμπεριφορές και προσδοκίες των πολιτών.
«Συνοπτικά, η δημοσιονομική προσαρμογή που επιχειρείται είναι ένα ιδιότυπο μείγμα νέων φόρων, νέων δαπανών και θεσμικών αλλαγών και σε μεγάλο βαθμό ανακοινωμένων αντιφατικών προθέσεων για αλλαγές. Για ορισμένα μέτρα (π.χ. 100 δόσεις) είναι απροσδιόριστες τελικά οι μακροχρόνιες επιπτώσεις. Παρά το βραχυπρόθεσμο όφελος, το μείγμα αυτό εντείνει την αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει τη σημερινή κατάσταση».
«Γενικά, η μεταρρυθμιστική πτυχή είναι ανεπαρκής. Πολλές από τις ιδέες που περιλαμβάνει είναι ατελείς (π.χ. για τη Δικαιοσύνη) και παραβλέπουν τόσο ιστορικές εμπειρίες όσο και ευρύτερες τάσεις που επικρατούν διεθνώς (π.χ. στη Δημόσια Διοίκηση)», προσθέτει η έκθεση.
http://www.voria.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το 2032 και η σύγκλιση με την Ευρώπη

Πριν από 30 χρόνια ξεκινούσε η μεγάλη πορεία της σύγκλισής μας με την Ευρώπη, που κορυφώθηκε με την ένταξή μας στο κοινό νόμισμα και σηματοδ...