Του Γιώργου Παλαιτσάκη
Στην απόφαση να μη συμπεριληφθούν στα δεδομένα του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου οι τραπεζικές καταθέσεις, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, τα αμοιβαία κεφάλαια και οι μετοχές ορισμένων εταιρειών προσανατολίζονται τώρα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ταυτόχρονα οι δύο πλευρές φαίνεται ότι συμφώνησαν αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα αλλά και στον τρόπο υλοποίησης του περιουσιολογίου, οι οποίες αναμένεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις στην εφαρμογή αυτού του τόσο σημαντικού μέτρου για την αντιμετώπιση των φαινομένων παράνομου πλουτισμού και φοροδιαφυγής.
Όπως προκύπτει από πρόσφατη έγγραφη απάντηση της υφυπουργού Οικονομικών Αικατερίνης
Παπανάτσιου σε ερώτηση βουλευτή, στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα περιλαμβάνονται κυρίως στοιχεία για ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη, εναέρια μέσα μεταφοράς, κατοχή μετοχών, αμοιβαίων κεφαλαίων και εταιρικών μεριδίων, ενώ αντιθέτως «δεν θα περιλαμβάνονται οι τραπεζικές καταθέσεις, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, τα αμοιβαία κεφάλαια εσωτερικού και οι μετοχές σε εταιρείες που έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 2687/1953 (Α’ 317) και του ν. 27/1975».
Η απάντηση της υφυπουργού καταρτίστηκε κατόπιν άντλησης πληροφοριών από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εξέλιξη η οποία φανερώνει ότι τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου όσο και η ΑΑΔΕ έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός ελλιπούς σε στοιχεία περιουσιολογίου, που ουσιαστικά δεν θα βοηθά στην εξιχνίαση υποθέσεων παράνομου πλουτισμού και φοροδιαφυγής.
Τα ερωτήματα που προκαλεί η συγκεκριμένη απάντηση της κας Παπανάτσιου πολλαπλασιάζονται, αν ληφθεί υπ’ όψιν και το γεγονός ότι στην προκήρυξη υλοποίησης του έργου μέσω του ΕΣΠΑ, η οποία δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο 2016, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
«Οι πληροφορίες που θα συγκεντρωθούν στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα αφορούν ενδεικτικά: ακίνητα, οχήματα, μετρητά, επενδυτικό χρυσό, εναέρια μέσα μεταφοράς, σκάφη, μετοχές, εταιρικά μερίδια, εταιρικές μερίδες, συμμετοχές σε επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής, τραπεζικούς λογαριασμούς, ομόλογα, έντοκα γραμμάτια, αμοιβαία κεφάλαια, παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα και λοιπά χρηματοοικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες, δρόμωνες ίππους, κινητά μεγάλης αξίας κ.λπ. Με το έργο αυτό θα πραγματοποιηθεί πλήρης και ακριβής καταγραφή της περιουσιακής κατάστασης κάθε προσώπου, έτσι ώστε η φορολογική διοίκηση να είναι σε θέση να παρακολουθεί διαχρονικά την εξέλιξή της».
Δηλαδή, στην προκήρυξη, αποτυπώνεται η πρόθεση της ΑΑΔΕ να συμπεριλάβει στο περιουσιολόγιο και τραπεζικούς λογαριασμούς και ομόλογα και όλων των κατηγοριών τα αμοιβαία κεφάλαια και τις μετοχές.
Η πρόσφατη απάντηση της υφυπουργού, δείχνει λοιπόν κάποια αλλαγή προθέσεων για το περιουσιολόγιο, η οποία θα οδηγήσει σε περιορισμό των πληροφοριών που θα περιλαμβάνονται σ’ αυτό.
Πέραν όμως από την πρόσφατη απάντηση της κας Παπανάτσιου για το περιεχόμενο του περιουσιολογίου, ερωτήματα προκαλεί και το γεγονός ότι το σχέδιο υλοποίησης του περιουσιολογίου άλλαξε τους τελευταίους μήνες του 2016, με συνέπεια η ολοκλήρωση του έργου να τοποθετείται πλέον στα τέλη του 2018.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε καταρτίσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ήδη από το 2015 προέβλεπε μια απλή και γρήγορη διαδικασία για την πλήρη καταγραφή όλων των περιουσιακών στοιχείων, των αποταμιεύσεων και των επενδύσεων των Ελλήνων φορολογουμένων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αν είχε υιοθετηθεί το χρονοδιάγραμμα αυτό, τότε το περιουσιολόγιο θα είχε ήδη προχωρήσει και πιθανότατα θα βρισκόταν σήμερα σε πολύ προχωρημένο στάδιο για αξιοποίηση από τις φορολογικές και τις λοιπές ελεγκτικές αρχές της χώρας.
Αντί να υλοποιηθεί όμως το σχέδιο αυτό αποφασίσθηκε τελικά το 2016 να ανατεθεί το έργο της υλοποίησης του περιουσιολογίου σε ιδιωτική εταιρεία. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και στις αρχές Δεκεμβρίου εκδόθηκε η προκήρυξή του, την οποία αποκάλυψε ήδη από τότε η «Ν».
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο επίσημο έγγραφο της προκήρυξης, το έργο της δημιουργίας του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 482.668,50 ευρώ, θα αρχίσει να εκτελείται από τον Ιούνιο του 2017 και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2018.
Από το έγγραφο της προκήρυξης προκύπτει ουσιαστικά η πρόθεση της ΑΑΔΕ να δημιουργήσει εξ αρχής ένα νέο πληροφοριακό σύστημα κι όχι να προσαρμόσει το περιουσιολόγιο στο ήδη υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως συνέπεια τη μετάθεση του χρόνου ολοκλήρωσης του έργου στα τέλη του 2018.
Το αρχικό σχέδιο
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του περιουσιολογίου που είχε καταρτίσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ήδη από το 2015 προέβλεπε μια απλή και γρήγορη διαδικασία, που περιελάμβανε τα ακόλουθα στάδια:
1. Ανάρτηση σε ειδική φόρμα στο σύστημα ΤΑΧΙSNET όλων των υφιστάμενων στα αρχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών στοιχείων για τα ακίνητα και κινητά περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων.
2. Ηλεκτρονική αποστολή ειδοποιητηρίων προς τους φορολογούμενους για την επικαιροποίηση των στοιχείων και τη συμπλήρωσή τους και με άλλα πρόσθετα δεδομένα που δεν είναι καταγεγραμμένα στο ΤΑΧΙSNET.
http://www.naftemporiki.gr/
Στην απόφαση να μη συμπεριληφθούν στα δεδομένα του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου οι τραπεζικές καταθέσεις, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, τα αμοιβαία κεφάλαια και οι μετοχές ορισμένων εταιρειών προσανατολίζονται τώρα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ταυτόχρονα οι δύο πλευρές φαίνεται ότι συμφώνησαν αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα αλλά και στον τρόπο υλοποίησης του περιουσιολογίου, οι οποίες αναμένεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις στην εφαρμογή αυτού του τόσο σημαντικού μέτρου για την αντιμετώπιση των φαινομένων παράνομου πλουτισμού και φοροδιαφυγής.
Όπως προκύπτει από πρόσφατη έγγραφη απάντηση της υφυπουργού Οικονομικών Αικατερίνης
Παπανάτσιου σε ερώτηση βουλευτή, στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα περιλαμβάνονται κυρίως στοιχεία για ακίνητα, αυτοκίνητα, σκάφη, εναέρια μέσα μεταφοράς, κατοχή μετοχών, αμοιβαίων κεφαλαίων και εταιρικών μεριδίων, ενώ αντιθέτως «δεν θα περιλαμβάνονται οι τραπεζικές καταθέσεις, τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, τα αμοιβαία κεφάλαια εσωτερικού και οι μετοχές σε εταιρείες που έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 2687/1953 (Α’ 317) και του ν. 27/1975».
Η απάντηση της υφυπουργού καταρτίστηκε κατόπιν άντλησης πληροφοριών από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εξέλιξη η οποία φανερώνει ότι τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου όσο και η ΑΑΔΕ έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός ελλιπούς σε στοιχεία περιουσιολογίου, που ουσιαστικά δεν θα βοηθά στην εξιχνίαση υποθέσεων παράνομου πλουτισμού και φοροδιαφυγής.
Τα ερωτήματα που προκαλεί η συγκεκριμένη απάντηση της κας Παπανάτσιου πολλαπλασιάζονται, αν ληφθεί υπ’ όψιν και το γεγονός ότι στην προκήρυξη υλοποίησης του έργου μέσω του ΕΣΠΑ, η οποία δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο 2016, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
Δηλαδή, στην προκήρυξη, αποτυπώνεται η πρόθεση της ΑΑΔΕ να συμπεριλάβει στο περιουσιολόγιο και τραπεζικούς λογαριασμούς και ομόλογα και όλων των κατηγοριών τα αμοιβαία κεφάλαια και τις μετοχές.
Η πρόσφατη απάντηση της υφυπουργού, δείχνει λοιπόν κάποια αλλαγή προθέσεων για το περιουσιολόγιο, η οποία θα οδηγήσει σε περιορισμό των πληροφοριών που θα περιλαμβάνονται σ’ αυτό.
Πέραν όμως από την πρόσφατη απάντηση της κας Παπανάτσιου για το περιεχόμενο του περιουσιολογίου, ερωτήματα προκαλεί και το γεγονός ότι το σχέδιο υλοποίησης του περιουσιολογίου άλλαξε τους τελευταίους μήνες του 2016, με συνέπεια η ολοκλήρωση του έργου να τοποθετείται πλέον στα τέλη του 2018.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε καταρτίσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ήδη από το 2015 προέβλεπε μια απλή και γρήγορη διαδικασία για την πλήρη καταγραφή όλων των περιουσιακών στοιχείων, των αποταμιεύσεων και των επενδύσεων των Ελλήνων φορολογουμένων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αν είχε υιοθετηθεί το χρονοδιάγραμμα αυτό, τότε το περιουσιολόγιο θα είχε ήδη προχωρήσει και πιθανότατα θα βρισκόταν σήμερα σε πολύ προχωρημένο στάδιο για αξιοποίηση από τις φορολογικές και τις λοιπές ελεγκτικές αρχές της χώρας.
Αντί να υλοποιηθεί όμως το σχέδιο αυτό αποφασίσθηκε τελικά το 2016 να ανατεθεί το έργο της υλοποίησης του περιουσιολογίου σε ιδιωτική εταιρεία. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και στις αρχές Δεκεμβρίου εκδόθηκε η προκήρυξή του, την οποία αποκάλυψε ήδη από τότε η «Ν».
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο επίσημο έγγραφο της προκήρυξης, το έργο της δημιουργίας του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου θα είναι συνολικού προϋπολογισμού 482.668,50 ευρώ, θα αρχίσει να εκτελείται από τον Ιούνιο του 2017 και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2018.
Από το έγγραφο της προκήρυξης προκύπτει ουσιαστικά η πρόθεση της ΑΑΔΕ να δημιουργήσει εξ αρχής ένα νέο πληροφοριακό σύστημα κι όχι να προσαρμόσει το περιουσιολόγιο στο ήδη υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως συνέπεια τη μετάθεση του χρόνου ολοκλήρωσης του έργου στα τέλη του 2018.
Το αρχικό σχέδιο
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του περιουσιολογίου που είχε καταρτίσει η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ήδη από το 2015 προέβλεπε μια απλή και γρήγορη διαδικασία, που περιελάμβανε τα ακόλουθα στάδια:
1. Ανάρτηση σε ειδική φόρμα στο σύστημα ΤΑΧΙSNET όλων των υφιστάμενων στα αρχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών στοιχείων για τα ακίνητα και κινητά περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων.
2. Ηλεκτρονική αποστολή ειδοποιητηρίων προς τους φορολογούμενους για την επικαιροποίηση των στοιχείων και τη συμπλήρωσή τους και με άλλα πρόσθετα δεδομένα που δεν είναι καταγεγραμμένα στο ΤΑΧΙSNET.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου