Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2019

Συνταγματική Αναθεώρηση: Τι ψηφίστηκε

Με την αναθεώρηση του άρθρου 32 που οδηγεί στην αποσύνδεση της εκλογής του προέδρου της Δημοκρατίας από τη διενέργεια προώρων εκλογών και του άρθρου 86 για την κατάργηση μόνο της αποσβεστικής προθεσμίας για τη δίωξη υπουργού ολοκληρώθηκε η διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος. Από το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας επιβεβαιώθηκε η κοινή στόχευση ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αφ’ ενός μεν για να μην απειλείται η εφαρμογή της κυρίαρχης αντιλαϊκής πολιτικής από την αξιοποίηση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας για να προκληθούν βουλευτικές εκλογές και αφ’ ετέρου δε για την αναστύλωση του κύρους του πολιτικού συστήματος με τη μερική αναθεώρηση του άρθρου περί ευθύνης υπουργών.

Στην ψηφοφορία έλαβαν μέρος 297 βουλευτές και τα άρθρα που αναθεωρούνται είναι:
  • Άρθρο 21 παρ. 1 η πρόταση της ΝΔ για ένα «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα». Έλαβε 190 «Ναι» και 107 «Όχι».
  • Άρθρο 32 παρ. 4 η πρόταση της ΝΔ για εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας χωρίς τη διάλυση της Βουλής. Έλαβε 158 «Ναι» και 139 «Όχι».
  • Άρθρο 54 παρ. 4 η πρόταση της ΝΔ για την ψήφο των απόδημων. Έλαβε 212 «Ναι», 84 «Όχι» και 1 «Παρών».
  • Άρθρο 62 η πρόταση της ΝΔ για τη βουλευτική ασυλία. Έλαβε 179 «Ναι», 117 «Όχι», 1 «Παρών».
  • Άρθρο 68 παρ. 2 η πρόταση της ΝΔ για τη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών χωρίς την κυβερνητική πλειοψηφία. Έλαβε 189 «Ναι», 94 «Όχι», 14 «Παρών».
  • Άρθρο 86 παρ. 3 η πρόταση των ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας για τη δίωξη υπουργού. Έλαβε 274 «Ναι» και 23 «Παρών».
  • Άρθρο 101 παράγραφος Α η πρόταση της ΝΔ για την επιλογή προσώπων στις “Ανεξάρτητες Αρχές”. Έλαβε 158 «Ναι» και 139 «Όχι».
Συνολικά, το ΚΚΕ υπερψήφισε 23 διατάξεις, καταψήφισε 21 διατάξεις και ψήφισε «Παρών» σε 13 διατάξεις.
Α. Διατάξεις που υπερψήφισε το ΚΚΕ
Υπερψήφισε συνολικά 23 διατάξεις, μεταξύ των οποίων και την κατάργηση μεταβατικών διατάξεων (άρθρα 112 επ.)
Ενδεικτικά:
* Άρθρο 3 παρ. 3 Κατάργηση της σχετικής παραγράφου που καθιέρωνε το αναλλοίωτο του κειμένου της Αγίας Γραφής και τη δυνατότητα μετάφρασής της στα νέα ελληνικά μόνο ύστερα από έγκριση της Εκκλησίας της Ελλάδας και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
* Άρθρο 5 παρ. 2 Κατοχύρωση απόλυτης προστασίας ζωής, τιμής και ελευθερίας, χωρίς διάκριση φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.
* Άρθρο 22 παρ. 1 Αναγνώριση ίσης αμοιβής για ίσης αξίας εργασία, ανεξάρτητα από ηλικία.
* Άρθρο 22 παρ. 2 Γενικοί ελάχιστοι όροι εργασίας – υπεροχή της ευνοϊκής ρύθμισης για τους εργαζόμενους κλπ.
* Άρθρο 22 παρ. 4 Αναγνώριση ότι η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας.
* Άρθρο 25 παρ. 3 Εισαγωγή της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
* Άρθρο 33 παρ. 2 Κατοχύρωση του πολιτικού όρκου για την ορκωμοσία του Προέδρου της Δημοκρατίας.
* Άρθρο 54 παρ. 4 Ψήφος των εκτός Επικράτειας εκλογέων, με βάση τις προϋποθέσεις που έθεσε το ΚΚΕ για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος. Η δεύτερη πρόταση, που έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ για το ζήτημα αυτό, δίνει τη δυνατότητα ψήφου απεριόριστα, με βάση το αναχρονιστικό δίκαιο του αίματος, ενώ εισάγει τον αντιδραστικό θεσμό του ενιαίου ψηφοδελτίου.
* Άρθρο 59 παρ. 1 και 2 Κατοχύρωση του πολιτικού όρκου για την ορκωμοσία των βουλευτών.
* Άρθρο 73 Καθιέρωση λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας.
* Άρθρο 101 Κρατική μέριμνα για νησιωτικές και ορεινές περιοχές.
* Άρθρο 102 παρ. 2 Καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος στις τοπικές εκλογές, θέσπιση τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών και αναγνώριση δυνατότητας απονομής εκλογικού δικαιώματος σε αλλοδαπούς με μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα.
Β. Πού ψήφισε «ΠΑΡΩΝ» και γιατί:
1. Άρθρο 3, πρόταση ΣΥΡΙΖΑ (θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, διατήρηση της επικρατούσας θρησκείας)
Το ΚΚΕ υποστηρίζει το υπερώριμο αίτημα για τον πλήρη διαχωρισμό κράτους – Εκκλησίας και κατάργηση του άρθρου 3 σχετικά με επικρατούσα θρησκεία, η οποία όσο παραμένει στο Σύνταγμα έχει κανονιστικές έννομες συνέπειες, όπως απέδειξαν και οι σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μάθημα των θρησκευτικών.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ από τη μια αναφέρει τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, από την άλλη, όμως, διατηρεί την έννοια της «επικρατούσας θρησκείας». Η αναφορά αυτή θα έχει έννομες συνέπειες και σε κάθε περίπτωση δεν είναι διαχωρισμός κράτους – Εκκλησίας.
2. Άρθρο 44 παρ. 2, πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για λαϊκά δημοψηφίσματα.
Το ΚΚΕ ζητά τη διενέργεια δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία.
Οι προϋποθέσεις, όμως, που τίθενται από την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη δυνατότητα διενέργειας δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία (για δημοψήφισμα για εθνικό θέμα συγκέντρωση 500.000 υπογραφών πολιτών και για δημοψήφισμα για κοινωνικό θέμα συγκέντρωση 1.000.000 υπογραφών πολιτών) και κυρίως η αναφορά ότι το δημοψήφισμα δεν θα αφορά δημοσιονομικό θέμα (π.χ. φορολογικά, μισθολογικά, ασφαλιστικά δικαιώματα κλπ.), καθιστούν την εφαρμογή του κενό γράμμα.
Επιπλέον, εξακολουθεί και για τη διεξαγωγή ή μη του δημοψηφίσματος να έχει τον τελικό λόγο η εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία, μέσα από την ερμηνεία που της ανατίθεται για αν το προτεινόμενο από τον απαιτούμενο αριθμό πολιτών δημοψήφισμα πράγματι αφορά κρίσιμο εθνικό θέμα ή νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό θέμα.
3. Άρθρο 54, πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εκλογικό νόμο.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για «αναλογικό εκλογικό σύστημα» στο άρθρο 54 παρ. 1 και όχι για απλή αναλογική αφήνει περιθώρια για καλπονοθευτικά εκλογικά συστήματα (ύπαρξη μπόνους και πλαφόν).
Αυτό φαίνεται και από την ερμηνευτική δήλωση που προτείνει, με την οποία επιτρέπει την «κλοπή» εδρών από τα μικρότερα κόμματα σε ποσοστό μέχρι και 10%.
Για αυτό ψηφίσαμε «ΠΑΡΩΝ» στην αναθεώρηση του άρθρου 54 παρ. 1. και καταψηφίσαμε την ερμηνευτική δήλωση.
Το ΚΚΕ πρότεινε την ανάγκη συνταγματικής κατοχύρωσης της απλής και ανόθευτης αναλογικής.
4. Άρθρο 68 παρ. 2, παρόμοιες προτάσεις ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για τις Εξεταστικές Επιτροπές.
Οι προτάσεις αυτές δίνουν κάποια δυνατότητα στην αντιπολίτευση να επιτύχει τη σύσταση Εξεταστικών Επιτροπών, χωρίς την κυβερνητική πλειοψηφία, ωστόσο διατηρούν το αποκλειστικό προνόμιο της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας για θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας.
5. Άρθρο 96, παρόμοιες προτάσεις ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για τη Στρατιωτική Δικαιοσύνη.
Το ΚΚΕ υποστηρίζει την κατάργηση των στρατιωτικών δικαστηρίων και την υπαγωγή των στρατιωτικών δικαστών στην Τακτική Δικαιοσύνη.
6. Ειδικότερα για το άρθρο 86 (νόμος περί ευθύνης υπουργών).
Στην προηγούμενη -προτείνουσα- Βουλή ψηφίσαμε για να δοθεί ώθηση στην αναθεώρηση του άρθρου 86, ασκώντας όμως κριτική για το γεγονός ότι τόσο η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ όσο και η πρόταση της ΝΔ δεν αγγίζουν τον βασικό πυρήνα του νόμου περί ευθύνης υπουργών, που είναι η ανάθεση στη Βουλή εισαγγελικών – ανακριτικών αρμοδιοτήτων, όπως και η δυνατότητα της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να ασκεί ή να ανακαλεί την ποινική δίωξη.
Οι προτάσεις δεν υλοποιούν το πάγιο αίτημα για πλήρη κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, έτσι ώστε να υπάρχει ισονομία με τους απλούς πολίτες.
Το ΚΚΕ διεκδικεί την πλήρη κατάργησή του και από αυτή τη σκοπιά ψηφίσαμε «ΠΑΡΩΝ» στο άρθρο 86 παρ. 3 για την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας (σύντομης παραγραφής), όπως και στην προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης. Οι αλλαγές αυτές βελτιώνουν εν μέρει το άρθρο 86, όμως απέχουν από την κατάργησή του. Τα άλλα κόμματα (ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝΑΛ) έχουν μεγάλη ευθύνη ως προς αυτό.
Γ. Πού ψηφίσε KATA και γιατί:
1. Καταψήφισε τις προτάσεις που αποβλέπουν στην ισχυροποίηση και θωράκιση του αστικού πολιτικού συστήματος, όπως για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, εποικοδομητική ψήφος δυσπιστίας κλπ. Πιο συγκεκριμένα:
  • Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας (προτάσεις ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝΑΛ). Η πρόταση αποτελεί όχημα για την απρόσκοπτη συνέχιση της κυρίαρχης αντιλαϊκής πολιτικής, μέσα από την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, για τη σταθερότητα του αστικού πολιτικού συστήματος και της διακυβέρνησης της χώρας. Διαφωνούμε με τις προτάσεις των άλλων κομμάτων, που έχουν ως κοινό παρονομαστή τη μη διάλυση της Βουλής, ανεξάρτητα από τις επιμέρους προτάσεις ως προς την εκλογή. Ειδικά η πρόταση για άμεση εκλογή του ΠτΔ από τον λαό, που απορρίφθηκε και στην προηγούμενη Βουλή, αντικειμενικά θα ανοίξει τον δρόμο για διεύρυνση του ρόλου του ΠτΔ στο πολιτικό σύστημα, με πιθανή αύξηση των αρμοδιοτήτων του, κάτι με το οποίο το ΚΚΕ διαφωνεί.
  • Ανεξάρτητες Αρχές (παρόμοιες προτάσεις ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝΑΛ). Οι -κατ΄ όνομα και μόνο- Ανεξάρτητες Αρχές παίζουν ουσιαστικό ρόλο ως «τροχονόμοι» επιχειρηματικών και πολιτικών συμφερόντων, αλλά και ως προάγγελοι νέων αντιλαϊκών επιλογών, ενώ οι περισσότερες ούτε στοιχειωδώς μπορούν να παίξουν το ρόλο για τον οποίο υποτίθεται συστάθηκαν.
  • Εποικοδομητική ψήφος δυσπιστίας (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ). Η αντιδραστική αυτή πρόταση εντάσσεται στη δέσμη των προτάσεων που στοχεύουν στην απρόσκοπτη συνέχιση της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής, δηλαδή στην κυβερνητική σταθερότητα, φτάνοντας στο σημείο προτάσεις δυσπιστίας που υπερψηφίζονται από τη βουλή, να μην οδηγούν σε πτώση της κυβέρνησης και εκλογές, αλλά είτε να αναζητείται νέο κυβερνητικό σχήμα με άλλον πρωθυπουργό είτε να παραμείνει μια κυβέρνηση μειοψηφίας που έχει χάσει την πλειοψηφία της στη Βουλή ή και στον λαό.
2. Καταψήφισε προτάσεις που στην πραγματικότητα κάτω από τον ψευδεπίγραφο τίτλο της διεύρυνσης των «κοινωνικών δικαιωμάτων», προωθούν τις ευρωενωσιακές και μνημονιακές πολιτικές, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τη στρατηγική του μεγάλου κεφαλαίου.
Πιο συγκεκριμένα:
  • Άρθρο 21 παρ. 1 (παρόμοιες προτάσεις ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ) (εγγύηση του κράτους σε ένα «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» ή «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης» για όλους).
Προωθείται η συνταγματοποίηση της στρατηγικής που σαρώνει εργατικά και κοινωνικά δικαιώματα για την ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου, περιορίζεται μόνον σε ορισμένα ανεπαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων φτώχειας και λειτουργεί ως εργαλείο συμπίεσης προς τα κάτω του λαϊκού εισοδήματος και των παροχών.
  • Άρθρο 21 παρ. 3 (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (υποχρέωση του κράτους να παρέχει καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικές παροχές Υγείας).
Η πρόταση δεν διασφαλίζει το αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα των παροχών Υγείας, ενώ εισάγει την αμφιλεγόμενη έννοια της «αποτελεσματικότητας». Ως εκ τούτου δεν καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες. Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι η Υγεία δεν είναι εμπόρευμα και διεκδικεί την πλήρη διασφάλιση από το Σύνταγμα της παροχής υπηρεσιών Υγείας – Πρόνοιας αποκλειστικά από το κράτος και δωρεάν, με απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
  • Άρθρο 22 παρ. 5 (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (Κοινωνική Ασφάλιση στο πλαίσιο δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας).
Στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ εισάγεται ο όρος της «ανταποδοτικότητας», η οποία αποτέλεσε τον πολιορκητικό κριό για όλους τους αντιασφαλιστικούς νόμους και για τη διάλυση του όποιου κοινωνικού χαρακτήρα της Ασφάλισης.
Το ΚΚΕ έχει ως αφετηρία τη θέση ότι η Παιδεία, η Υγεία – Πρόνοια δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα, πρέπει να παρέχονται αποκλειστικά από το κράτος και δωρεάν, με απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στους τομείς αυτούς. Το ΚΚΕ υποστηρίζει τη διασφάλιση του δημόσιου αποκλειστικά χαρακτήρα της Κοινωνικής Ασφάλισης.
  • Άρθρο 21 προσθήκη παρ. 7 (πρόταση ΣΥΡΙΖΑ) (νερό και Ενέργεια και δίκτυα διανομής τους σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και υπό δημόσιο έλεγχο).
Πρόκειται για μια απατηλή προσπάθεια δήθεν να προστατευθούν βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, με τη ρύθμιση ότι τα δίκτυα διανομής τους τελούν υπό δημόσιο έλεγχο.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνον δεν αντιστρατεύεται, αλλά αντίθετα υπηρετεί τη στρατηγική της απελευθέρωσης στους τομείς αυτούς, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα να παραχωρούνται για εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους, με το κράτος σε ρόλο ρυθμιστή.
Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι τα κοινωνικά αγαθά όπως το νερό, η ηλεκτρική ενέργεια κλπ. πρέπει να είναι αποκλειστικά ιδιοκτησία του κράτους και να απαγορεύεται η παραχώρησή τους για εκμετάλλευση σε οποιονδήποτε τρίτο, για αυτό και δεν μπορεί να συμφωνήσει με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
3. Καταψήφισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για αναθεώρηση του άρθρου 28 παρ. 2 που αναφέρεται σε δημοψήφισμα, η διενέργεια του οποίου θα είναι στην ευχέρεια της εκάστοτε κυβέρνησης, για την κύρωση διεθνούς συμφωνίας που προβλέπει μεταβίβαση κυριαρχικών δικαιωμάτων.
Το ΚΚΕ υποστηρίζει την πλήρη κατάργηση του άρθρου 28 για να μην επιτρέπεται η εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας. Επίσης, το ΚΚΕ πρότεινε να τροποποιηθεί το άρθρο 27 για να μην επιτρέπεται η διέλευση ξένων στρατευμάτων από τη χώρα μας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο οι προηγούμενες όσο και η σημερινή κυβέρνηση για την παραχώρηση βάσεων και άλλων κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας στις ΗΠΑ, στο ΝΑΤΟ κλπ. δεν ενημερώνουν ούτε καν τη Βουλή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σε ισχύ αυστηρότερο πλαίσιο για ασφαλή προϊόντα στην ΕΕ

Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για την ασφάλεια των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση τέθηκε σε ισχύ την προηγούμενη εβδομάδα. Δίνει περισσότερες ε...