Τρίτη 24 Μαρτίου 2020

Η επιδημία της σιωπής

Της Αιμιλίας Καραλή
Διαβάζοντας ιστορικά και λογοτε­χνικά έργα που αναφέρονται σε θανατηφόρες επιδημίες του πα­ρελθόντος ή βλέποντας σχετικούς ζωγρα­φικούς πίνακες μπορεί κάποιος να μάθει ή να δει τη δημόσια έκφραση του πόνου και του θανάτου που προκάλεσαν.
Πρώτος ο Θουκυδίδης γράφει για τα συμπτώμα­τα και την οδυνηρή εξέλιξη του μεγάλου λοιμού που ξέσπασε στην Αθήνα το 430 π.Χ. κατά τον δεύτερο χρόνο του Πελοποννησιακού πολέμου: γεμάτος ο τόπος από άταφα κορμιά που όμως ούτε και τα όρνια ή τα σαρκοβόρα τετράποδα δεν τα πλησί­αζαν. Ο Βοκκάκιος στο Δεκαήμερο αφηγείται με δραματικό τρόπο την επιδημία της πανώλης που είχε πλήξει την Ευρώπη και σάρωσε την Φλωρεντία. Εξίσου παραστα­τικοί
είναι οι πίνακες που αποτύπωναν τον «Θρίαμβο του θανάτου» και τους «Μα­κάβριους χορούς», χρόνια μετά το ξέσπα­σμα της πανούκλας που αποδεκάτισε την Ευρώπη κατά τον 14ο αιώνα.
Θα μπορούσε να ανατρέξει κάποιος σε μια σειρά έργα που αναφέρονται σε ανά­λογες δραματικές περιόδους στην ιστορία της ανθρωπότητας. Κοινός τους παρονο­μαστής είναι η «κραυγή» της φρίκης που διαπερνούσε τις μαρτυρίες, οι ήχοι του πόνου, οι φωνές της απόγνωσης, το θέ­αμα του τρόμου και η έκπληξη: Δύσκολα πίστευε κάποιος, πριν του συμβεί το κακό, ότι θα του συνέβαινε. «Οι δυστυχίες, στην πραγματικότητα, είναι μια κοινή υπόθεση, αλλά δύσκολα τις πιστεύει κανείς, όταν του πέσουν στο κεφάλι. Υπήρξαν στον κό­σμο τόσες πανούκλες όσοι και οι πόλεμοι. Και παρόλα αυτά οι πανούκλες και οι πό­λεμοι πάντα βρίσκουν τους ανθρώπους το ίδιο απροετοίμαστους», γράφει ο Αλμπέρ Καμί στο μυθιστόρημά του Η πανούκλα.
Πολύ διαφορετικά είναι τα πράγματα στη σημερινή συγκυρία που σφραγίζεται από την πανδημία του κορονοϊού. Δεν βλέπουμε ούτε ακούμε την απόγνωση. Οι ασθενείς είναι κλεισμένοι στα σπίτια, απο­μονωμένοι στους θαλάμους των νοσο­κομείων και οι βαρύτερα νοσούντες στις μονάδες εντατικής θεραπείας. Όσοι φεύ­γουν από τη ζωή δεν μπορούν να έχουν κοντά τους κάποιον συγγενή ή αγαπημένο. Το δράμα παίζεται σε τέσσερις τοίχους κι εκείνοι που το βλέπουν, το νιώθουν και προσπαθούν να το αποτρέψουν είναι οι γιατροί και οι νοσηλευτές, άντρες και γυναίκες. Μόνο αυτοί και αυτές μπορούν να μας μιλήσουν για όσα γίνονται μακριά από την κοινή θέα. Οι υπόλοιποι μόνο να μαντέψουμε μπορούμε. Η σιωπή του θα­νάτου και του φόβου του θανάτου είναι κυρίαρχη.
Πόσο απροετοίμαστοι είμαστε, όμως, για την καταστροφική επιδημία που κα­ταργεί τα σύνορα, αίρει τις πολιτισμικές διαφορές και ενοποιεί τους ανθρώπους μπροστά στην κοινή «μοίρα»; Θα αρχί­σουμε, όπως σε παλιότερες εποχές, να μιλάμε για θεϊκές τιμωρίες και τα συνα­φή; Θα το προχωρήσουμε παραπέρα με αναφορές σε «εκδίκηση» της φύσης για τα όσα καταστροφικά της έχει προκαλέσει «ο άνθρωπος»; Μπορεί. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ακόμη θεωρούν ακόμη και την ίδια τους τη ζωή προϊόν αμαρ­τίας, ούτε εκείνοι που δίνουν στη φύση ανθρώπινες συμπεριφορές, όπως η εκδί­κηση, για να συγκαλύψουν το σύστημα που ανατρέπει κάθε οικολογική ισορρο­πία για να κερδοφορήσει.
Σε αυτήν την ασύδοτη κερδοφορία, όμως, πρέπει να σταθούμε και στην ρη­τορική που επιδιώκει να την αποκρύψει. Το να ακούς από τους θεμελιωτές και υπε­ρασπιστές του πιο ανταγωνιστικού οικονομικού και κοινωνικού συστήματος περί προσωπικής συμμετοχής κάθε πολίτη για την επίτευξη της συλλογικής ευημερίας, νομίζεις ότι έχεις παραισθήσεις, ότι με κά­ποιο τρόπο αναστήθηκε ο Μαρξ και παίρ­νει τη μορφή διαφόρων κυβερνητικών εκπροσώπων. Όταν ακούς να επαινούν το δημόσιο σύστημα υγείας όσοι έκαναν τα πάντα για να το καταστρέψουν, συκο­φαντώντας τους λειτουργούς του -και γι’ αυτό παραδίδοντάς τους άοπλους σε αυ­τήν τη μεγάλη μάχη- νομίζεις ότι κάποιοι έχουν υποβολέα τον Τσε Γκεβάρα που, ας μην ξεχνάμε, ήταν και γιατρός.
Αυτά όμως δεν συμβαίνουν. Ο «βασι­λιάς», δηλαδή ο καπιταλισμός -ναι, ναι· να μην φοβόμαστε τις λέξεις- αποδείχτηκε για άλλη μια φορά γυμνός, υποκριτής, βά­ναυσος και αποκρουστικός. Απέναντι στη σιωπή που επιβάλλει και υποβάλλει για τις ευθύνες του, μόνη διέξοδος η εκθρόνισή του. Αλλιώς…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...