Της Δήμητρας Καδδά
Με καθυστέρηση 1-2 ημερών, λόγω της συνόδου του Euroworking Groupπου έχει οριστεί για τις 14 Μαΐου, αναμένεται να ξεκινήσει στην Αθήνα η μεγάλη "μάχη" για τα 88 προαπαιτούμενα και για την μείωση του αφορολόγητου από το 2019 (όπως συνεχίζει να ζητά το ΔΝΤ). Η διαπραγμάτευση θα γίνει στον απόηχο των τοποθετήσεων των θεσμών που συνεχίσθηκε χθες με τις ανακοινώσεις της Κομισιόν. Η Επιτροπή στις Εαρινές της Εκτιμήσεις, επιβεβαίωσε ότι θα υπάρξουν υπερ-
πλεονάσματα φέτος και το 2019, ακόμη και αν εφαρμοσθούν τα αντίμετρα, αλλά και ξεδίπλωσε το μεγάλο πλήγμα που έφεραν στην ιδιωτική κατανάλωση και στο ΑΕΠ αυτά τα υπερπλεονάσματα (σ.σ. και η υπερφορολόγηση στην οποία βασίζονται). Εξηγεί έτσι τα "επιχειρήματα" του ΔΝΤ που επιμένει σε "χαμηλές πτήσεις" ανάπτυξης ζητώντας πρόσθετα μέτρα…
Η κάθοδος των θεσμών
Στις 14 Μαΐου αναμένεται να ξεκινήσει μεν η κάθοδος των θεσμών, αλλά σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, αναμένεται πλέον να γίνει σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και όχι επικεφαλής όπως είχε προαναγγελθεί. Και τούτο διότι την ίδια ημέρα θα διενεργηθεί η σύνοδος του EWG (των εκπροσώπων των ΥΠΟΙΚ της ευρωζώνης). Σε αυτήν, παρουσία των επικεφαλής των θεσμών, θα γίνει ο "απολογισμός" της κατάστασης αναφορικά με το ελληνικό ζήτημα. Οι επικεφαλής, σύμφωνα με τον ίδιο σχεδιασμό, αναμένεται να ξεκινήσουν τις διαπραγματεύσεις στην Αθήνα αμέσως μετά την σύνοδο του EWG, στις 15-16 Μαίου (δηλαδή με 1-2 ημέρες καθυστέρηση) και θα έχουν προθεσμία κάποιων ημερών μέχρι τις 24 Μαϊου που συνεδριάζει το Eurogroup για μια συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (SLA).
Η παραδοχή Τσακαλώτου για το ΔΝΤ και τις συντάξεις
Χθες, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό "Στο Κόκκινο", έκανε σαφές ότι το ΔΝΤ επιμένει σε περισσότερα μέτρα, αν και εκτίμησε ότι η δύναμή του έχει περιοριστεί, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν αλλάζει τίποτα στις περικοπές των συντάξεων. "Βεβαίως είναι ένα θέμα οι συντάξεις, βεβαίως έχουν κοπεί, βεβαίως σε μερικούς ανθρώπους έχουν κοπεί παραπάνω από ό,τι πρέπει, πολύ παραπάνω, αλλά δεν μπορεί όμως να ξοδεύουμε σχεδόν όσο ξοδεύουν ως ποσοστό για τις συντάξεις άλλες χώρες και πιο προωθημένες χώρες από εμάς και να μην πληρώνουμε σχεδόν τίποτε στις άλλες δαπάνες που χρειάζεται” ανέφερε..
Έγινε σαφές και ότι η έξοδος από τα προγράμματα ορίζεται χρονικά για τις 28 Αυγούστου χωρίς να διευκρινιστεί από τον ΥΠΟΙΚ με τι συνδέεται αυτή η αλλαγή του χρόνου (σ.σ. στις 20 Αυγούστου τελειώνει το μνημόνιο με την ΕΕ και πιθανόν η θέση αυτή να συνδέεται με την ολοκλήρωση και του προγράμματος με το ΔΝΤ).
Η έκθεση της Επιτροπής
Η Επιτροπή στην έκθεσή της επιβεβαίωσε πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,7% του ΑΕΠ (σε όρους Eurostat) φέτος και το 2019. Εκτίμησε όμως και ότι φέτος η αύξηση του ΑΕΠ φέτος θα διαμορφωθεί στο 1,9% (σε σχέση με 2,5% που εκτιμούσε πριν), έναντι 2% εκτίμησης του ΟΟΣΑ και 2,3% πρόβλεψης στην οποία βασιζόταν μέχρι σήμερα η κυβέρνηση για το νέο μεσοπρόθεσμο προϋπολογισμό που συντάσσει (και προφανώς πλέον πρέπει να προσαρμοσθεί). Για το 2019 υπολογίζει την ανάπτυξη στο 2,3%.
Ο λόγος για πιέσεις στο ΑΕΠ που συνδέονται με τα υπερ-πλεονάσματα (που προκάλεσε η υπερφορολόγηση) και γίνονται φανερά από έναν δείκτη: την κατανάλωση η οποία αυξήθηκε μόνο κατά 0,1% πέρυσι και αναμένεται να διατηρήσει χαμηλές "πτήσεις" στο 0,5% φέτος και στο 0,9% το 2019. Όπως αναφέρεται στο κείμενο της Επιτροπής η πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης "υποδηλώνει ότι τα νοικοκυριά μπορεί να είναι πιο πιεσμένα οικονομικά από ό,τι είχε υποτεθεί προηγουμένως και ότι η βελτίωση σε όρους απασχόλησης θα πάρει πιο πολύ χρόνο για να μετατραπεί σε αύξηση της κατανάλωσης".
Εκτιμήσεις Κομισιόν σε δισ. ευρώ
| ||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
| |
Φόροι στην παραγωγή και στις εισαγωγές
|
30.4
|
30.7
|
32.0
|
32.5
|
Φόροι στο εισόδημα και στην περιουσία
|
18.1
|
18.1
|
18.7
|
18.9
|
Συνολικές δαπάνες
|
79.5
|
78.8
|
79.1
|
79.5
|
Μισθολογική δαπάνη
|
21.4
|
21.5
|
21.9
|
22.1
|
Συνολικό φορολογικό βάρος
|
67.8
|
69.7
|
71.3
|
72.2
|
Έκρηξη φόρων- άνοδος στις μισθολογικές δαπάνες
Στα αναλυτικά στοιχεία της έκθεσης της Επιτροπής καταγράφεται αύξηση του φορολογικού βάρους φέτος και τα επόμενα χρόνια: το συνολικό φορολογικό βάρος από τα 67,8 δις ευρώ το 2016 υπολογίζεται στα 69,7 δις ευρώ πέρυσι, στα 71,3 δις ευρώ φέτος και στα 72,2 δις ευρώ το 2019. Προκαλείται από μεγάλη άνοδο κυρίως των φόρων στην παραγωγή και στις εισαγωγές (από τα 30,7 δις ευρώ το 2017 στα 32,5 δις ευρώ το 2019) αλλά και από μικρότερη άνοδο στην φορολογία επί του εισοδήματος και επί της περιουσίας (από τα 18,1 δις ευρώ φέτος, στα 18,9 δις ευρώ το 2019).
Αντιθέτως, στο πεδίο των δαπανών αναμένεται αναστροφή της τάσης περιστολής τους φέτος και το 2019: ενώ μειώθηκαν από τα 79,5 δις ευρώ το 2016 στα 78,8 δις ευρώ το 2017, φέτος αναμένεται άνοδος στα 79,1 δις ευρώ και το 2018 στα 69,5 δις ευρώ.
Μάλιστα, ειδικά στις μισθολογικές δαπάνες του ελληνικού δημοσίου καταγράφεται συνεχής άνοδος όλα τα χρόνια από τα 21,4 δις ευρώ το 2016 στα 22,1 δις ευρώ το 2019…
http://www.capital.gr/oikonomia/3290037/pos-i-uperforologisi-tsakise-tin-idiotiki-katanalosi-kai-to-aep
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου