Η τύχη για τα δώρα και το επίδομα αδείας, που είχαν περικοπεί με το δεύτερο πακέτο δημοσιονομικής προσαρμογής για το σύνολο του δημόσιου τομέα, κρίνεται σήμερα στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία καλείται να αποφασίσει αν οι εν λόγω περικοπές είναι αντισυνταγματικές και αν οι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται αναδρομικά και πόσα.
Η δίκη είναι σημαντική, έτσι κι αλλιώς, γιατί αφορά χιλιάδες υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΟΤΑ και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αλλά παράλληλα το σκέλος του δημοσιονομικού κόστους που θα προκύψει, προκαλεί, όπως είναι φυσικό, ανησυχία στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Στο ανώτατο δικαστήριο η υπόθεση
που δικάζεται σήμερα είναι η πρώτη που έφθασε στον ανώτατο βαθμό –διότι αποφάσεις των διοικητικών Πρωτοδικείων έχουν εκδοθεί πολλές σε όλη την επικράτεια– και ξεκίνησε από προσφυγές δικαστικών υπαλλήλων στο Ναύπλιο που δικαιώθηκαν, όχι μόνον από το Πρωτοδικείο, το Εφετείο αλλά και από το ΣΤ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, η απόφαση του οποίου έφθασε ώς την Ολομέλεια, λόγω μείζονος σπουδαιότητας, και λόγω του ότι αφορά χιλιάδες εν δυνάμει δικαιούχους.
Στη σημερινή δίκη οι εκπρόσωποι των αιτούντων θα υπερασπιστούν με επιχειρήματα τις αιτήσεις τους ζητώντας αναδρομικά για το παρελθόν, ενώ παράλληλα θα ζητήσουν να παίρνουν από τούδε και στο εξής δώρα (Πάσχα- Χριστούγεννα) και επίδομα αδείας.
Η επιχειρηματολογία τους θα στηριχθεί σε δύο μεγάλα νομικά ατού. Το πρώτο είναι η απόφαση του ΣΤ΄ Τμήματος του ΣτΕ, που έκρινε ότι οι περικοπές των δώρων και των επιδομάτων αδείας μετά το 2012 (με το δεύτερο μνημόνιο) είναι αντισυνταγματικές.
Το σκεπτικό των ανώτατων δικαστών που εξέδωσαν αυτή την απόφαση είναι σημαντικό και ενδεικτικά αναφέρει ότι «με την επίμαχη διάταξη επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών, της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγομένων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περαιτέρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών». Και προσθέτει ότι επιδόματα, εορτών και αδείας, «συνδέονται από τη φύση τους με τις αυξημένες ανάγκες που ανακύπτουν κατά τις εορταστικές περιόδους και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, οι οποίες ανάγκες συντρέχουν για όλους τους υπαλλήλους ανεξάρτητα από τον μισθό του καθενός».
Πέραν όμως από την απόφαση του ΣΤ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας σημαντική για τη διεκδίκηση των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων είναι και η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ το 2015, που έκρινε ότι οι περικοπές σε δώρα και επίδομα αδείας για τους συνταξιούχους είναι αντισυνταγματική για μετά το 2012.
Με αυτά τα δικαστικά προηγούμενα, η πιθανότητα η Ολομέλεια του ΣτΕ να αποφανθεί ότι είναι αντισυνταγματικές οι περικοπές σε δώρα και επίδομα αδείας μετά το 2012 είναι μεγάλη, όπως εκτιμούν ανώτατες δικαστικές πηγές.
Ομως πολύ σημαντικό είναι πρωτίστως, τόσο για τους δικαιούχους όσο και για το δημόσιο ταμείο, τι θα πει το δικαστήριο για το ποιοι και πόσοι θα λάβουν αναδρομικά και για πόσο χρόνο.
Αν δηλαδή τα αναδρομικά θα είναι για όλους μετά τη δημοσίευση της απόφασης, όπως έγινε και για τους συνταξιούχους, ή αν τα αναδρομικά θα αφορούν μόνον εκείνους που ήδη έχουν κάνει αγωγές, που δεν είναι πολλοί.
Και βέβαια, πέραν αυτού, αν το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης – όταν έρθει η ώρα της δημοσίευσης της απόφασης – θα αποφασίσει να πληρώσει το σύνολο των χρημάτων που θα επιδικάζονται.
Γιατί οι περιπτώσεις συνταξιούχοι που δεν έχουν πάρει ακόμα χρήματα ή οι ένστολοι που έχουν πάρει κάποια αλλά όχι όλα, είναι ενδεικτικές για το πώς αντιμετωπίζονται κατά καιρούς οι δικαστικές αποφάσεις, όταν ανοίγουν τη βεντάλια των παροχών.
http://www.kathimerini.gr/1007743/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/krisimh-dikh-gia-epidoma-adeias-kai-dwra-sto-ste-shmera
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου