Το πολυνομοσχέδιο που αποτυπώνει τις αποφάσεις τρόικας-κυβέρνησης πέρασε. Με απώλειες αλλά πέρασε. Και δεν εννοούμε τις δύο λιγότερες έδρες του κυβερνητικού συνασπισμού. Εννοούμε απώλειες για τους δανειολήπτες. Στη κοινοβουλευτική συζήτηση λοιπόν, θα περίμενε κανείς ότι τα πράγματα θα γίνονταν καλύτερα, όπωςμειώθηκε για παράδειγμα ο φόρος στα κρασιά και από 0,40 ευρώ το λίτρο έπεσε στα 0,20. Τελικά όμως μέσα από κάποιες νομοτεχνικές αλλαγές το νομοσχέδιο έχασε ένα βασικό χαρακτηριστικό του.
Το κούρεμα της οφειλής.
Ένας από τους νεοτερισμούς του νομοσχεδίου ήταν η εισαγωγή της εμπορικής αξίας του ακινήτου. Κάτι που σήμερα δεν υπάρχει, ασχέτως αν όλοι θέλουν την δημιουργία της. Πως βρίσκεται όμως η εμπορική αξία σε ένα ακίνητο όταν η αγορά είναι σχεδόν καθηλωμένη στο μηδέν και η αναζήτηση της τιμής μπορεί να αφορά ένα ακίνητο που ελάχιστοι ή κανένας δεν θέλει να αγοράσει; Η απάντηση που έδινε το νομοσχέδιο ήταν: με έναν ειδικό εμπειρογνώμονα που θα όριζε το δικαστήριο. Η τιμή που θα έδινε ο εμπειρογνώμονας (η οποία στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων θα ήταν πολύ κάτω από την αντικειμενική αξία του ακινήτου) θα αφαιρείτο από την αγορά κτίσης του ακινήτου και θα αποτελούσε το νέο ανώτερο ποσό που θα μπορούσε να απαιτεί η τράπεζα. Αυτή η τιμή θα ήταν επίσης η βάση υπολογισμού του θεωρητικού ενοικίου που θα απέδιδε το συγκεκριμένο ακίνητο. Βάση όλων αυτών και σε συνδυασμό με το εισόδημα του δανειολήπτη, θα έβγαινε η ελάχιστη δόση πληρωμής.
Όμως λίγο πριν την χθεσινή ψηφοφορία ο «εμπειρογνώμονας» αφαιρέθηκε ως έννοια από το νομοσχέδιο και μαζί του χάθηκε και η πιθανότητα κουρέματος του δανείου, καθώς πλέον όλοι οι υπολογισμοί γύρω από την αξία του ακινήτου θα γίνονται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Συγκεκριμένα, όπως λέει ο νόμος (πια) «Με απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος (…) ορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό της μέγιστης ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη και τον προσδιορισμό του ποσού το οποίο θα ελάμβαναν οι πιστωτές σε περίπτωση αναγκαστική εκτέλεσης, καθώς και για τον προσδιορισμό της ενδεχόμενης ζημίας των πιστωτών». Η Τράπεζα της Ελλάδος λοιπόν (και όχι ένας ανεξάρτητος εκτιμητής) θα υπολογίζει πόσα θα έχανε η τράπεζα που έδωσε το δάνειο αν πουλούσε σήμερα το ακίνητο, αλλά και ποια είναι η δυνατότητα του δανειολήπτη να την αποπληρώσει στο μέγιστο.
Επιπλέον σύμφωνα με άλλη τροπολογία, για να δικαιούται κάποιος την συνδρομή του κράτους που θα συμπληρώνει από τα 100 εκατομμύρια του προϋπολογισμού τη δόση του, θα πρέπει «να καταβάλει το μέγιστο της δυνατότητας αποπληρωμής του και σε κάθε περίπτωση υποχρεούται στην καταβολή ελάχιστης συνεισφοράς». Όσο για την βοήθεια που θα δικαιούται κάποιος από τα 100 εκατομμύρια που θα μπουν στον προϋπολογισμό γι’ αυτό το σκοπό, θα την λαμβάνει «υπό την προϋπόθεση ότι (…) θα παραμένει συνεπής στην καταβολή της ελάχιστης συνεισφοράς». Και όλα αυτά μόνο για το 2016 διότι με νέα τροπολογία κανείς δεν γνωρίζει τι θα γίνει το 2017 και 2018.
Σύγχυση προκάλεσε επίσης μία ακόμη διάταξη που ορίζει ότι «οποιοδήποτε μη καταβληθέν ποσό κεφαλαιοποιείται στο υπολειπόμενο ποσό του σχεδίου διευθέτησης οφειλών», μία πρόταση που σύμφωνα με ειδικούς, ενδέχεται να σημαίνει ότι οποιαδήποτε αδυναμία του κράτους να καλύψει τις υποχρεώσεις του, τελικά θα την αναλάβει ο δανειολήπτης
http://newpost.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου