Το μεγάλο θέμα είναι η εξαήμερη απασχόληση, αλλά και η απασχόληση σε δύο εργοδότες, η οποία, σύμφωνα με τον Άδωνι Γεωργιάδη, θα λειτουργήσει υπέρ των εργαζομένων. Σύμφωνα πάντως και με το νομοσχέδιο, η ανώτατη συνολική ημερήσια απασχόληση ορίζεται σε 13 ώρες, ενώ η νομοθετική πρωτοβουλία επιδιώκει να ενισχυθούν τα δικαιώματα των εργαζομένων, να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η αδήλωτη και η υποδηλωμένη εργασία και να μειωθεί η γραφειοκρατία για τις επιχειρήσεις.
Βασικός άξονας του νομοσχεδίου είναι η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας 2019/1152 «για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας» στην εθνική νομοθεσία.
Σε ό,τι αφορά την εξαήμερη εργασία, αυτή θα πραγματοποιείται με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, χωρίς να επιτρέπεται η υπέρβαση του οκταώρου και με ημερομίσθιο προσαυξημένο κατά 40%. Επιλύεται και το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τις βάρδιες των εργαζομένων που εργάζονται σε επιχειρήσεις που λειτουργούν 7 ημέρες συνεχώς ή έχουν 24ωρη λειτουργία 5 ή 6 ημέρες την εβδομάδα και εφαρμόζουν πενθήμερο σύστημα εργασίας.
Έτσι, πλέον, καθίσταται επιτρεπτή η απασχόληση κατά την έκτη ημέρα της εβδομάδας με υποχρεωτική προδήλωσή της στο Π.Σ. Εργάνη ΙΙ και μη δυνατότητα υπέρβασης των 8 ωρών ημερησίως, ενώ παράλληλα προβλέπεται ότι ο εργαζόμενος θα δικαιούται ημερομίσθιο για την έκτη ημέρα απασχόλησης προσαυξημένο κατά 40%.
Να σημειωθεί πως στον επισιτισμό προβλέπεται ότι εάν οι μισθωτοί εργαστούν σε ημέρες ανάπαυσής τους λαμβάνουν πρόσθετη αμοιβή και συγκεκριμένα αποζημίωση ίση με ένα ημερομίσθιο για κάθε ημέρα ανάπαυσης που εργάστηκαν, το οποίο θα καταβάλλεται προσαυξημένο κατά 75% εφόσον η απασχόληση σε ημέρα ανάπαυσης λάβει χώρα Κυριακή ή σε ημέρα θεσμοθετημένης από την εργατική νομοθεσία αργίας.
Το πενθήμερο εξακολουθεί να ισχύει και η επιπλέον εργασία την έκτη ημέρα – με συνολικά 40 ώρες την εβδομάδα, ήτοι 6 ώρες και 40 λεπτά την ημέρα – γίνεται λόγω εποχικότητας και αυξημένου φόρτου εργασίας των επιχειρήσεων και δεν αποτελεί συμφωνία για καταστρατήγηση της πενθήμερης εργασίας.
Οι κύριες διατάξεις
Με βάση πληροφορίες, μεταξύ των κύριων διατάξεων του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου περιλαμβάνονται οι εξής:
1. Οι εργοδότες υποχρεούνται να ενημερώνουν εγκαίρως με γραπτό τρόπο ή ηλεκτρονικά τους εργαζομένους τους για τα ουσιώδη στοιχεία της σχέσης εργασίας τους, καθώς και για κάθε μεταβολή των εργασιακών όρων.
2. Ρυθμίζεται το ζήτημα των ευέλικτων μορφών απασχόλησης και ορίζεται προστατευτικό πλαίσιο για την αποφυγή της κατάχρησής τους. Σύμφωνα με την Κοινοτική Οδηγία, σε περίπτωση που το πρόγραμμα του χρόνου εργασίας είναι εξ ολοκλήρου ή ως επί το πλείστον μη προβλέψιμο, ο εργοδότης οφείλει να ενημερώσει τον εργαζόμενο σχετικά με:
● το ότι το ωράριο εργασίας είναι μεταβλητό, τον αριθμό των εγγυημένων αμειβόμενων ωρών και την αμοιβή για την εργασία που εκτελείται επιπροσθέτως των εγγυημένων αυτών ωρών,
● τις ώρες και τις ημέρες αναφοράς, εντός των οποίων ο εργαζόμενος μπορεί να κληθεί να εργαστεί και
● την ελάχιστη περίοδο προειδοποίησης που πρέπει να λάβει ο εργαζόμενος πριν από την έναρξη μίας ανάθεσης εργασίας.
3. Προωθείται διάταξη με την οποία θα δίνεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης, εκτός του ωραρίου εργασίας του, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ωστόσο, όπως έχει ήδη διευκρινίσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σε καμία περίπτωση δεν σταματά να εφαρμόζεται το Π.Δ. 88/1999 περί των ελαχίστων περιόδων ανάπαυσης, που αποτελεί υπερεθνικό δίκαιο και στο οποίο ορίζεται ρητώς ότι για κάθε περίοδο 24 ωρών η ελάχιστη ανάπαυση δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 11 συνεχών ωρών, που συνεχίζει να ισχύει για κάθε εργοδότη στον οποίο εργάζεται ο εργαζόμενος.
4. Το νομοσχέδιο προβλέπει μέγιστη διάρκεια για τη δοκιμαστική περίοδο εργασίας, η οποία από 12 μήνες, που είναι σήμερα, θα μειωθεί στους έξι μήνες.
Ακόμα και αν η σχέση εργασίας είναι ορισμένου χρόνου, η διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου θα είναι ανάλογη προς την αναμενόμενη διάρκεια της σύμβασης και τη φύση της εργασίας, ενώ, αν ανανεωθεί μία σύμβαση για την ίδια θέση και τα ίδια καθήκοντα, δεν απαιτείται νέα δοκιμαστική περίοδος για τη σχέση εργασίας.
Οι παρεμβάσεις
Οι βασικές πάντως παρεμβάσεις που έχουν τεθεί σε διαβούλευση είναι οι ακόλουθες:
1. Απασχόληση σε δύο εργοδότες: Πρόκειται για το μοντέλο της παράλληλης απασχόλησης. Εφεξής, όπως θα προβλέπει και η σχετική Κοινοτική Οδηγία, ένας εργοδότης δεν θα μπορεί να απαγορεύει σε κάποιον εργαζόμενο να απασχολείται και σε άλλους εργοδότες, εκτός του προκαθορισμένου ωραρίου εργασίας του.
Όμως υπάρχει το δεδομένο των υποχρεωτικών 11 συνεχόμενων ωρών ανάπαυσης ημερησίως. Άρα η όποια πρόσθετη εργασία δεν θα μπορεί να είναι πάνω από πέντε ώρες σε καθημερινή βάση, πέρα από το οκτάωρο. Επομένως δεν θα επιτρέπεται η παράλληλη απασχόληση πάνω από 13 ώρες την ημέρα.
2. Μηδενικές ώρες απασχόλησης: Θεσμοθετούνται με σαφήνεια, όπως ορίζει και η σχετική Κοινοτική Οδηγία, οι συμβάσεις κατά παραγγελία (on demand), καθώς και οι συμβάσεις μηδενικών ωρών απασχόλησης (zero hours contracts). Ουσιαστικά ο εργοδότης θα μπορεί να καλεί τον εργαζόμενο όποτε τον χρειάζεται, θα τον αξιοποιεί για τις ώρες που επιθυμεί και στη συνέχεια θα τον πληρώνει ανάλογα με τον χρόνο που τον αξιοποίησε.
Η κύρωση της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας πρόκειται να θεσμοθετηθεί στο απαραίτητο προστατευτικό πλαίσιο εφαρμογής των συγκεκριμένων συμβάσεων, ώστε να μην υπάρξουν φαινόμενα κατάχρησης. Με την πρόβλεψη αυτή αντιμετωπίζεται ένα χρόνιο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς εργασίας που οδηγεί σε μαύρη και αδήλωτη εργασία, βοηθώντας παράλληλα την εύρεση εργασίας σε ομάδες πληθυσμού που χρειάζονται πιο ευέλικτο πλαίσιο, όπως οι μητέρες και οι φοιτητές.
3. Πλατφόρμα για την εύρεση εργασίας: Με το σχέδιο νόμου προβλέπεται η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για την εξεύρεση εργασίας σε νέους επιστήμονες σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, κυρίως σε κλάδους υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης. Η διάταξη του νομοσχεδίου για τη δημιουργία μηχανισμού εξεύρεσης εργασίας αναφέρει:
«Θεσπίζεται η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας στο Π.Σ. Εργάνη του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την ανάπτυξη μηχανισμού διασύνδεσης επιστημόνων – εργαζομένων, οι οποίοι διαμένουν εντός και εκτός Ελλάδος, με θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης που ζητούνται από επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα».
4. Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Η κατάργηση της ανάρτησης στο Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη μιας σειράς εντύπων προβλέπεται για τις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εφαρμόσουν ταχύτερα την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου περιορίζουν τη γραφειοκρατία για την εφαρμογή της κάρτας εργασίας σε επιχειρήσεις με προσωπικό έως 20 εργαζόμενους, η πλειοψηφία των οποίων δεν διαθέτει καν τμήμα λογιστηρίου.
Οι επιχειρηματίες δεν θα έχουν την υποχρέωση να καταχωρούν εκ των προτέρων τις αλλαγές στο ωράριο ή την υπερωριακή απασχόληση, όμως σε περίπτωση που εντοπιστούν εργαζόμενοι να απασχολούνται και να μην έχει αυτό καταγραφεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας, τότε το πρόστιμο που θα επιβάλλεται είναι 10.500 ευρώ.
5. Νέα πρόστιμα: Θα υπάρχει αύξηση των προστίμων σε 10.500 ευρώ ανά περίπτωση για παραβάσεις που αφορούν την υποδηλωμένη εργασία. Έως τώρα, εάν εντοπιστεί εργαζόμενος, για παράδειγμα, με σύμβαση τετράωρης απασχόλησης να δουλεύει κανονικό οκτάωρο, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει έως τα 2.000 ευρώ. Στο εξής θα εξομοιωθεί με το πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία.
6. Δοκιμαστική εργασία: Μειώνεται στους έξι μήνες, από ένα έτος που είναι έως τώρα, η δοκιμαστική περίοδος εργασίας για κάθε εργαζόμενο που προσλαμβάνεται. Εάν απολυθεί πριν από την πάροδο του εξαμήνου ο εργαζόμενος δεν έχει δικαίωμα αποζημίωσης. Ειδικά για περιπτώσεις που υπογράφεται σύμβαση ορισμένου χρόνου, η Κοινοτική Οδηγία ορίζει πως η δοκιμαστική περίοδος θα πρέπει να είναι ανάλογη με τη διάρκεια της σύμβασης και τη φύση της εργασίας. Αν ανανεωθεί η σύμβαση τότε παύει και η δοκιμαστική περίοδος.
7. Γραπτή ενημέρωση εργαζομένου: Ο εργοδότης θα πρέπει να ενημερώνει γραπτώς ή και με ηλεκτρονικό μέσο τον εργαζόμενο για τους ουσιώδεις όρους της εργασιακής σχέσης.
Ειδικότερα, ο εργοδότης καλείται μέσα σε έναν μήνα από την πρόσληψη του εργαζόμενου να δώσει όλες τις πληροφορίες της εργασιακής σχέσης, τον τόπο εργασίας, την έδρα της επιχείρησης, την περιγραφή της εργασίας, την ημερομηνία έναρξης της εργασίας, την αμοιβή, τη συχνότητα και τη μέθοδο καταβολής της, το πρόγραμμα οργάνωσης του χρόνου εργασίας και τις τυχόν ρυθμίσεις για υπερωρίες, όπως και την ελάχιστη περίοδο προειδοποίησης σε περίπτωση μεταβλητού ωραρίου εργασίας και τον αριθμό των εγγυημένων αμειβόμενων ωρών.
Η Οδηγία καθιερώνει αυστηρό πλαίσιο για τη μη ενημέρωση του εργαζομένου δίνοντάς του τη δυνατότητα καταγγελίας του παραβάτη εργοδότη στις ελεγκτικές αρχές για τη μη τήρησή της. Καλύπτονται πλέον και οι εργαζόμενοι που εργάζονται προσωρινά στην αλλοδαπή, με αυστηρό πλαίσιο ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους εργασίας τους εκεί.
Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της μη προβλέψιμης εργασίας λόγω της οποίας δεν μπορεί να τηρηθεί οργανωμένος σχεδιασμός εκτέλεσής της, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στις μεταφορές και φορτώσεις – εκφορτώσεις προϊόντων, στον χώρο της εστίασης και του κέτερινγκ, στις εκδηλώσεις πολιτιστικού ενδιαφέροντος, σε επισκευαστικές εργασίες κ.λπ.
8. Απεργίες: Αναμένεται να υπάρχουν ποινικές ευθύνες για απεργούς που παρεμποδίζουν από την εργασία τους άλλους εργαζόμενους. Ουσιαστικά, όποιος εμποδίζει την ελεύθερη προσέλευση ή αποχώρηση από την εργασία ή ασκεί σωματική ή ψυχολογική βία θα τιμωρείται. Οι ποινές που προβλέπονται θα είναι τουλάχιστον έξι μήνες φυλάκιση και 5.000 ευρώ πρόστιμο. Αν, μάλιστα, διαπιστωθεί υποτροπή οι ποινές ενδέχεται να διπλασιάζονται.
9. Υποχρεωτική κατάρτιση: Όταν ο εργοδότης υποχρεούται από την ενωσιακή ή την εθνική νομοθεσία ή τις συλλογικές συμβάσεις να παρέχει κατάρτιση στον εργαζόμενο για την εκτέλεση της εργασίας για την οποία απασχολείται, η κατάρτιση αυτή παρέχεται δωρεάν στον εργαζόμενο, υπολογίζεται ως χρόνος εργασίας και, ει δυνατόν, πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας.
10. Προστασία από απόλυση: Θα απαγορεύεται η απόλυση ή οποιοδήποτε ισοδύναμό της και κάθε προκαταρκτική ενέργεια για την απόλυση εργαζομένων, επειδή άσκησαν τα δικαιώματα που προβλέπονται στην παρούσα Οδηγία.
Οι εργαζόμενοι που θεωρούν ότι έχουν απολυθεί ή έχουν υποβληθεί σε μέτρα με ισοδύναμο αποτέλεσμα επειδή έχουν ασκήσει τα δικαιώματα που προβλέπονται στην παρούσα Οδηγία μπορούν να ζητούν από τον εργοδότη να τους γνωστοποιήσει τους λόγους της απόλυσης ή του ισοδυνάμου της, δεόντως τεκμηριωμένους.
https://www.topontiki.gr/2023/08/24/ti-perilamvani-to-neo-ergasiako-nomoschedio-pou-echi-katatethi-pros-diavoulefsi/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου