Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2020

Αντιασφαλιστική καταιγίδα με το νέο νομοσχέδιο Το κράτος τους έχει συνέχεια

Το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που προωθεί άμεσα για ψήφιση η κυβέρνηση της ΝΔ, βρίσκεται υπό την «μπαγκέτα» του ΔΝΤ, της Ε.Ε. και του Σ.Ε.Β. και πατάει στην αντιασφαλιστική τομή που συμπύκνωσε ο νόμος Κατρούγκαλου καθώς και σε όλους τους αντιασφαλιστικούς νόμους και ρυθμίσεις της τελευταίας 20ετίας.
Παρότι η κυβερνητική προπαγάνδα θέλει να πείσει ότι ο νέος νόμος ανατρέπει τους προηγούμενους επί το φιλολαϊκότερο, ο υπουργός σε μια έκρηξη ειλικρίνειας δήλωσε ότι δεν θέλει να ακούγεται ως ιδιοκτήτης του («δεν με καλύπτει η έκφραση νόμος Βρούτση» είπε), μη θέλοντας προφανώς να αφαιρέσει το copyright από τους προκατόχους του Κατρούγκαλο,
Λοβέρδο, Κουτρουμάνη. Το κράτος και η αντεργατική πολιτική έχουν συνέχεια και προπαντός συναίνεση.
Ο νέος νόμος επιδιώκει να θωρακίσει το νόμο – λαιμητόμο του Κατρούγκαλου, να κλείσει νομικά κενά ώστε να μη βγαίνουν παράνομες και αντισυνταγματικές οι διατάξεις του, να προωθήσει προσαρμογές για να τον καταστήσουν ακόμα πιο γρήγορο και αποτελεσματικό στην ισοπέδωση συντάξεων και δικαιωμάτων, προετοιμάζοντας παράλληλα το έδαφος για τα επόμενα χτυπήματα.
Στην ουσία στο σύστημα των τριών πυλώνων για τους νέους ασφαλισμένους το κράτος περιορίζεται στην καταβολή μιας υποτυπώδους εθνικής σύνταξης. Η υποχρέωση και η ευθύνη για την εξασφάλιση οποιασδήποτε άλλης πρόσθετης συνταξιοδοτικής παροχής μετατίθεται στους εργαζόμενους μέσω επαγγελματικών ταμείων (δεύτερος πυλώνας) και ιδιωτικών συμβολαίων (τρίτος πυλώνας). Η «πλοήγηση» και η επιβίωση στη ζούγκλα του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα αφορά πλέον τους ίδιους τους εργαζόμενους και θα είναι υποχρεωτική. Θα εξαναγκαστούν άμεσα ή έμμεσα στη λήψη ατομικών αποφάσεων προκειμένου να «επενδύσουν», δηλαδή να τζογάρουν, χωρίς καμιά εγγύηση, μέρος του εισοδήματός τους σε κάθε είδους χρηματοπιστωτικό προϊόν.
Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου επιταχύνει τη συγκεκριμένη διαδικασία μετάβασης, με διατάξεις όπως αυτές που ανοίγουν τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση – κατάργηση της επικουρικής και του εφάπαξ – καθώς και τη νέα καταλήστευση αποθεματικών ύψους 8 δις – μέσω της ενσωμάτωσης του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ, στη μείωση των ασφαλιστικών (εργοδοτικών) εισφορών και στην προεισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος στην κύρια σύνταξη των μη μισθωτών (μέσω της αντικατάστασης του συστήματος υπολογισμού των εισφορών τους).
Συγκεκριμένα, στο νέο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο έκτρωμα προβλέπεται:
  • — Παραμένουν σε ισχύ οι τεράστιες περικοπές από το 2010, σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, στις αναπηρικές, στις συντάξεις χηρείας και στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων.
  • — Ενταφιάζονται οριστικά η 13η και η 14η σύνταξη, μαζί και το ΕΚΑΣ. Διατηρείται και η κατάργηση του οικογενειακού επιδόματος 10% για σύζυγο και 5% για κάθε παιδί μέχρι 18 ετών ή μέχρι 24 αν σπουδάζει, όπως ήδη έχει νομοθετηθεί. Δεν υπάρχει καμία στήριξη για τους χαμηλοσυνταξιούχους, ακόμα και η κουτσουρεμένη λεγόμενη «13η σύνταξη» εξαφανίζεται… Διατηρείται η κατάργηση και των «κατώτερων ορίων» στις συντάξεις.
  • — H «εθνική σύνταξη» παραμένει στα 340 έως 384 ευρώ, με 15 και 20 χρόνια εργασίας αντίστοιχα, ενώ το κράτος εγγυάται μόνο αυτή. Όποιος λάμβανε πάνω από δύο συντάξεις θα λαμβάνει μόνο μία «εθνική». Ακόμα και αυτά τα μίζερα ποσά περικόπτονται για μεγάλο αριθμό αναπήρων (ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας), και για άλλους ασφαλισμένους που δεν έχουν 40 χρόνια παραμονής στη χώρα.
  • — Όλες οι αυξήσεις στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης παραμένουν, όπως και το ανώτατο όριο στα 67 χρόνια, με προοπτική αύξησης ανάλογα με το «προσδόκιμο ζωής».
  • — Οι συντελεστές αναπλήρωσης για τη συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή για όσους έχουν από 4.500 έως 9.000 ένσημα, παραμένουν οι ίδιοι που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου. Σε συνδυασμό με τη μείωση του συντάξιμου μισθού (που πλέον υπολογίζεται ως ο μέσος όρος αποδοχών σε ολόκληρο τον εργάσιμο βίο) οδηγούν σε συντάξεις πείνας.
  • — Ακόμα όμως και γι’ αυτούς τους ασφαλισμένους που καταφέρνουν να συμπληρώνουν πάνω από 9.000 ένσημα, η αύξηση των συντελεστών δεν οδηγεί σε ικανοποιητικές συντάξεις ούτε σε αναπλήρωση των τεράστιων περικοπών που επέφεραν ο νόμος Κατρούγκαλου και οι προηγούμενοι αντιασφαλιστικοί νόμοι.
  • — Παραμένει σε ισχύ για τους παλιούς συνταξιούχους η θανατηφόρα «προσωπική διαφορά» του νόμου Κατρούγκαλου. Οι συνταξιούχοι που έχουν συνολικά μέχρι 30 χρόνια εργασίας και 9.000 ένσημα, οι οποίοι αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, δεν θα πάρουν ούτε ευρώ αύξηση. Η σύνταξή τους παραμένει ίδια, όπως επανυπολογίστηκε με τα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4387/2016. Ακόμα και σε όσους συνταξιούχους με πάνω από 9.000 ένσημα προκύψει μια μικρή αύξηση, αυτή θα αποδοθεί σε βάθος 5ετίας…
  • — Απάτη αποδεικνύεται ο ισχυρισμός για «ελεύθερη επιλογή» εισφορών από τους αυτοαπασχολούμενους, τους επιστήμονες και τους αγρότες. Το νέο σύστημα οδηγεί σε αύξηση εισφορών (με την αυξημένη υποχρεωτική 1η κλάση) για το 80% των ασφαλισμένων αυτών των κλάδων (πρώην ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ), ενώ οι μελλοντικές συντάξεις τους παραμένουν συντάξεις
πτωχοκομείου.
  • — Για τις επικουρικές συντάξεις, σε όσους συνταξιούχους είχαν πρόσθετη μείωση από την απαράδεκτη περικοπή του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή όταν το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης ήταν πάνω από 1.300 ευρώ (περίπου 250.000 δικαιούχοι), τα ποσά που έχουν περικοπεί δεν θα δοθούν αναδρομικά, από το καλοκαίρι του 2016 που έγινε η περικοπή, αλλά από τον Οκτώβρη του 2019. Σε ισχύ παραμένουν όλες οι υπόλοιπες περικοπές στις επικουρικές και στα εφάπαξ, από το 2010. Ο υπολογισμός τους για το χρόνο ασφάλισης μετά το 2014 γίνεται με τη λεγόμενη «νοητή κεφαλαιοποίηση» και οδηγεί σε μειώσεις. Ο χρόνος ασφάλισης πριν από το 2014 υπολογίζεται με συντελεστή μειωμένο κατά 50%. Οι επικουρικές και τα εφάπαξ θα συνεχίσουν να μειώνονται.
  • — Όλες οι συντάξεις παραμένουν παγωμένες τουλάχιστον μέχρι το 2022. Μετά το 2022, η ονομαστική τους αύξηση δεν θα ξεπερνά τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (επίσημο πληθωρισμό).
  • — Για φέτος, η συνολική δαπάνη για τις συντάξεις μειώνεται κατά 221 εκατ. ευρώ. Επίσης, υπάρχει δέσμευση πως η συνολική δαπάνη, ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα συνεχίσει να μειώνεται από το 17,3% του ΑΕΠ το 2016, όταν ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου, στο 13% του ΑΕΠ το 2025 και στο 12,5% το 2030.
  • — Η ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ ανοίγει το δρόμο στην παράδοση της Κοινωνικής Ασφάλισης στα νύχια των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών, αρχίζοντας από τις επικουρικές. Βάζουν στο χέρι και τα αποθεματικά του ΕΤΕΑΕΠ, περίπου 8 δισ. ευρώ.
  • Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για τους εργαζόμενους στα ΒΑΕ, για μείωση των ορίων ηλικίας τους.
Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι η ακραία νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιλέγει να «λύσει» το ασφαλιστικό σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων των εργαζόμενων παγιώνοντας και επεκτείνοντας τις μνημονιακές περικοπές όλων των προηγούμενων αντιασφαλιστικών νόμων, συνεχίζοντας έτσι τη φτώχεια και τη διαρκή εξαθλίωση.
Γι’ αυτό και ο μόνος δρόμος που απομένει στους εργαζόμενους για να ανατρέψουν τις νέες αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις είναι ο δρόμος του αγώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σε ισχύ αυστηρότερο πλαίσιο για ασφαλή προϊόντα στην ΕΕ

Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για την ασφάλεια των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση τέθηκε σε ισχύ την προηγούμενη εβδομάδα. Δίνει περισσότερες ε...