Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού χαρακτηρίζεται από συστηματικές καθυστερήσεις και προβλήματα, ενώ από τον Νοέμβριο του 2018 έως τα μέσα Ιανουαρίου του 2019 η διαδικασία παρέμεινε πρακτικά «παγωμένη», αναφέρει η 2η έκθεση της ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην Εγνατία Οδό καταγράφονται οι περισσότερες εκκρεμότητες εάν συγκριθεί με όλες τις άλλες ιδιωτικοποιήσεις. Τι συμβαίνει λοιπόν με την Εγνατία; Οσοι γνωρίζουν το θέμα, και δεν κρύβονται πίσω από δεσμεύσεις πολιτικής ορθότητας, είναι σαφείς: το υψηλό πολιτικό κόστος που αποδίδεται στην παραχώρηση της Εγνατίας οδού, εξαιτίας της επιβολής διοδίων που
συνεπάγεται, ειδικά σε μια προεκλογική περίοδο κατά την οποία η Βόρεια Ελλάδα έχει τα υψηλότερα ποσοστά αντίδρασης στη συμφωνία των Πρεσπών, είναι πασιφανές πως αποθαρρύνει την κυβέρνηση να επιταχύνει την ιδιωτικοποίηση. Εξάλλου, ακόμα και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσέφυγε πριν από λίγους μήνες στο Συμβούλιο της Επικράτειας κατά κοινής υπουργικής απόφασης για κάποια από τα 38 διόδια που προβλέπεται να κατασκευαστούν, ζητώντας να ακυρώσει αφενός τη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων, αφετέρου την προβλεπόμενη αύξηση των τελών διέλευσης.
Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν και δασαρχεία, τοπικοί αυτοδιοικητικοί και άλλοι παράγοντες. Αλλωστε υπουργοί αυτής και προηγούμενων κυβερνήσεων ξεχνούσαν επί χρόνια να βάλουν την υπογραφή τους στις αποφάσεις που απαιτούνται για να μπουν διόδια, με αποτέλεσμα ένας από τους σημαντικότερους άξονες της ΝΑ Ευρώπης, που κόστισε κοντά στα 6 δισ. ευρώ, να παραμένει ασυντήρητος και χωρίς πιστοποιήσεις για τις 30 και πλέον σήραγγές του. Δεν είναι λοιπόν να απορεί κανείς πως το ζήτημα της Εγνατίας απασχόλησε ιδιαίτερα την αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Παρά το γεγονός πως στο πρόσφατα εγκριθέν σχέδιο της αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται ως προθεσμία για τον προσδιορισμό της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών τα τέλη Ιουνίου, ελάχιστοι αισιοδοξούν πως κάτι τέτοιο είναι υλοποιήσιμο λόγω των πολλαπλών εκκρεμοτήτων. Εσχάτως συγκροτήθηκε πάντως επιτροπή μεταξύ υπουργείου Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ και της Εγνατίας Οδού Α.Ε. για την αντιμετώπιση των εκκρεμοτήτων. Αυτές περιλαμβάνουν ούτε λίγο ούτε πολύ 13 ζητήματα, μεταξύ των οποίων η έναρξη κατασκευής μετωπικών και πλευρικών διοδίων, ώστε να φτάσουν τελικά συνολικά περίπου στους 40 σταθμούς. Χωρίς διόδια ο αυτοκινητόδρομος δεν έχει αξιόλογα έσοδα και χωρίς έσοδα δεν μπορεί ούτε λειτουργία ούτε συντήρηση να γίνει και άρα το επενδυτικό ενδιαφέρον θα είναι ανάλογο.
http://www.kathimerini.gr/1012282/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/h-egnatia-odos-exei-tis-perissoteres-ekkremothtes-apo-oles-tis-idiwtikopoihseis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου