Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Τουρισμός: Τα Βαλκάνια θα «σώσουν την παρτίδα» - Με το βλέμμα στα συνοριακά περάσματα η βόρεια Ελλάδα

Στα νέα υγειονομικά δεδομένα που θα διαμορφωθούν από το άνοιγμα των χερσαίων συνόρων με τις γειτονικές χώρες, θα κριθεί αν θα πατήσει γκάζι εφέτος ο οδικός τουρισμός στην Ελλάδα, που παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια διεκδικούσε σημαντικά μερίδια στην εισερχόμενη τουριστική πίτα.
Στην εποχή του κορονοϊού άλλωστε, οι οδικές μετακινήσεις φαίνεται ότι θα πρωταγωνιστήσουν στον τομέα των μεταφορών και μάλλον θα είναι αυτές που θα δώσουν τον εφετινό «τόνο» στην τρέχουσα τουριστική περίοδο. Στην παρέμβαση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης επισημαίνει ότι «ο οδικός τουρισμός θα ανακάμψει πιο γρήγορα και συνεπώς
πρέπει να υπάρξουν οι συνθήκες για γρήγορο άνοιγμα των συνόρων». Από την άλλη υπογραμμίζει ο κ. Θεοχάρης ότι «ο οδικός τουρισμός δεν είναι το καλύτερο είδος τουρισμού, οπότε δε θα θέλαμε με τίποτε να περιοριστεί η φετινή χρονιά μονό σε αυτό το είδος».
Για το υπουργείου Τουρισμού, αποτελεί προτεραιότητα ο οδικός τουρισμός από τις αγορές των Βαλκανίων με τον κ. Θεοχάρη να τονίζει τα εξής: «Διαμορφώνουμε όλα τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα για τις οδικές πύλες εισόδου της χώρας και παράλληλα κάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε τάχιστα να καταστήσουμε εφικτές τις ροές από τα Βαλκάνια». «Ο οδικός τουρισμός αποτελεί τομέα ο οποίος μπορεί να συμβάλλει στη στήριξη της ζήτησης στο άνοιγμα της τουριστικής αγοράς άλλα και στην επέκταση της περιόδου», υπογραμμίζει ο κ. υπουργός.
«Ο οδικός τουρισμός θα ανθίσει φέτος στην Ελλάδα»
Στο μεταξύ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το μέλος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λακωνίας Δημήτρης Πολλάλης, εξέφρασε τη βεβαιότητα, ότι ο οδικός τουρισμός θα «ανθίσει» φέτος στην Ελλάδα, πάντα φυσικά με γνώμονα τα όποια υγειονομικά μέτρα ληφθούν στα χερσαία σύνορα. Η μετακίνηση με όχημα φαντάζει ως η πλέον ασφαλέστερη και σε συνάρτηση με την κατηφόρα των τιμών στα καύσιμα θα αποδειχθεί και η πλέον συμφέρουσα, όπως είπε.
Αφού, σημειώνει ο κ. Πολλάλης, ότι το μοντέλο του τουρισμού όπως το ξέραμε, έπαυσε να υπάρχει στις 11 Μαρτίου, ο οδικός τουρισμός την φετινή περίοδο θα δώσει ώθηση σε περιοχές που προσφέρουν ιδιωτικότητα, μακριά από το μαζικό μοντέλο εισερχόμενης τουριστικής κίνησης. Μάλιστα η περιοχή της Πελοποννήσου, εξηγεί ότι μπορεί να απαντήσει στις νέες μορφές ζήτησης, ωστόσο την ίδια στιγμή ζήτησε την άμεση εφαρμογή υγειονομικού πρωτοκόλλου για τα καταλύματα. «Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε τα ξενοδοχεία να γίνουν νοσοκομεία», ανάφερε με νόημα.
Οι σύγχρονοι οδικοί άξονες της χώρας αποτελούν ισχυρό πλεονέκτημα για την τόνωση του οδικού τουρισμού και αναδεικνύονται σε βασικό παράγοντα άνθισης του εγχώριου τουρισμού, πάντα με γνώμονα τα εφετινά δεδομένα. Όπως εξήγησε ο κ. Πολλάλης, ακόμα και μια οικογένεια από τη Θεσσαλονίκη, μπορεί να καταλήξει στην άκρη της Πελοποννήσου, με ταχύτητα και άνεση, κάτι που στο παρελθόν δεν γινόταν. «Το 2020 θα θυμίσει τη δεκαετία του "90", όπου πολλοί Γερμανοί επισκέπτες ερχόντουσαν στην Ελλάδα διακοπές με τα οχήματα τα τους», υπενθυμίζει ο κ. Πολλάλης. Μάλιστα από το παραθαλάσσιο χωριό, Αρχάγγελος του νομού Λακωνίας, ο κ. Πολλάλης στέλνει μήνυμα στους υποψήφιους ταξιδιώτες, ότι η Ελλάδα έχει προορισμούς που μπορούν να απολαύσουν ξέγνοιαστες οικογενειακές διακοπές.
Στο ερώτημα αν ο οδικός τουρισμός, εισερχόμενος ή εγχώριος μπορεί να «καλύψει» τις απώλειες της φετινής χρονιάς, η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων της Κω, Κωνσταντίνα Σβήνου, σημειώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η ανάπτυξη αυτή της μορφής τουρισμού αφορά συγκεκριμένες περιοχές της χώρας και όχι της νησιωτικές, όπου και αναπτύσσεται ο κύριος όγκος της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας. Αυτός ο όγκος επισκεπτών έρχεται δια αέρος και όχι μέσω των χερσαίων μεταφορών, σημειώνει.
3 στους 10 τουρίστες έρχονται οδικώς στην Ελλάδα
Ο αριθμός των ταξιδιωτών που προσήλθε οδικώς στην χώρα μας το 2018, ανήλθε σε 8,8 εκατ , που αντιστοιχεί στο 29% από τα 30,3 εκατ εισερχόμενους ταξιδιώτες συνολικά (πλην κρουαζιέρας). Αυτό αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για τις προοπτικές του εισερχόμενου οδικού τουρισμού στην Ελλάδα το 2019.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ένα χαρακτηριστικό των τουριστών που έρχονται οδικώς στη χώρα μας είναι η δυνατότητα που έχουν να αλλάξουν ή να επιλέξουν προορισμό την τελευταία στιγμή, χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια.
Κύριες αγορές έλευσης τουριστών μέσω των οδικών αξόνων είναι η Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία.
Οδικός τουρισμός, ο διαχρονικός τροφοδότης της Βόρειας Ελλάδας
Ο οδικός τουρισμός καλύπτει περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου των τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα, καθώς υπολογίζεται γύρω στα 8 εκατομμύρια. Από αυτούς τους τουρίστες πάνω από 7 εκατομμύρια, την περασμένη σεζόν, κατευθύνθηκαν σε προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας, καθιστώντας τον οδικό τουρισμό για μία ακόμη χρονιά πολύ σημαντικό βραχίονα για την οικονομία του τόπου.
Η Χαλκιδική που είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός της Β. Ελλάδας, αντλεί σημαντικό μέρος αυτής της μερίδας τουριστών, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρη Τάσιο. Ωστόσο, αυτήν την περίοδο λόγω του κορονοϊού, όλα είναι ρευστά καθώς δεν έχουν τεθεί οι κανόνες με τους οποίους μπορεί να υπάρξει ασφαλής μετακίνηση των τουριστών τόσο εκείνων που θα έρθουν με τουριστικά λεωφορεία όσο και των μεμονωμένων ταξιδιωτών και για το άνοιγμα των συνόρων. Ο ίδιος προβληματισμός υπάρχει και στον νομό Πιερίας, τον οποίον επιλέγει μεγάλος αριθμός τουριστών από τα Βαλκάνια αλλά και την κεντρική Ευρώπη, σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας Ευαγγελία Ξυπτερά.
«Οι Βούλγαροι, οι Σέρβοι και οι Τούρκοι είναι από τους καλύτερους πελάτες μας που έρχονται οδικώς στη Βόρεια Ελλάδα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, Βύρων Θεολόγης. «Είναι πελάτες που τους θέλουμε διότι ξοδεύουν χρήματα, μένουν κατά μέσο όρο 8 μέρες και τους ξέρουμε. Ωστόσο πρέπει να οριστούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα θέσουν τους όρους ώστε και εκείνοι που θα έρθουν να είναι ασφαλείς και εμείς που θα τους υποδεχτούμε το ίδιο», επισημαίνει ο κ.Θεολόγης. Τονίζει μάλιστα ότι «πρέπει να υπάρξει μια κοινή γραμμή σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις των ξενοδόχων, ώστε να μη ζητά ο εκάστοτε tour operator τους δικούς του όρους».
Στον οδικό και εσωτερικό τουρισμό θα στοχεύσει η Περιφέρεια Κεντρ. Μακεδονίας
«Ανάσα» για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα μπορούσε να αποτελέσει ο οδικός τουρισμός, δεδομένου ότι καλύπτει σχεδόν το 75% του συνόλου των τουριστών που την επιλέγουν.
Για αυτό στο πλάνο της είναι να ξεκινήσει καμπάνια, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, στο πλαίσιο μιας κοινής πολιτικής, η οποία θα τρέξει τον Ιούνιο, με προσανατολισμό στον οδικό τουρισμό είτε από το εξωτερικό είτε από το εσωτερικό, σύμφωνα με όσα είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο τομεάρχης Τουρισμού της ΠΚΜ, Αλέξανδρος Θάνος.
«Ως Περιφέρεια θα περιμένουμε να δούμε ποια υγειονομικά πρωτόκολλα θα ισχύσουν και πώς θα μπορέσει η χώρα μας να παραμείνει ασφαλής προορισμός. Το κύριο μέρος της στρατηγικής μας για το άμεσο μέλλον επαφίεται σε αυτά», σημειώνει και προσθέτει: «Μέχρι τέλος Μαΐου ευελπιστούμε να έχουμε σαφή εικόνα για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, ώστε τον Ιούνιο να εστιάσουμε στην προβολή στοχεύοντας κυρίως στην αγορά των Βαλκανίων, του Ισραήλ και άλλων χωρών με τις οποίες ωστόσο θα πρέπει να υπογραφούν διακρατικές συμφωνίες για την ασφάλεια τόσο των τουριστών όσο και των τοπικών κοινωνιών».
Σχέδιο προβολής της περιφέρειας της Θεσσαλίας για διακοπές με αυτοκίνητο
Την ανάγκη να ενισχυθεί ο τομέας του οδικού τουρισμού στη χώρα μας και ειδικά στις περιοχές της Περιφέρειας Θεσσαλίας το επόμενο διάστημα καθώς η πανδημία του κορονοϊόυ είναι στην ημερήσια διάταξη, εκφράζει ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, για την προβολή προς το εξωτερικό, αυτής της μορφής του τουρισμού.
Το σκεπτικό, όπως σημείωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας βασίζεται στο γεγονός ότι λόγω του κορονοιού, η ενίσχυση του οδικού τουρισμού, αποτελεί βασική και αναγκαία προϋπόθεση, καθώς διαπιστώνεται σοβαρό πρόβλημα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, λόγω συνωστισμού.
«Λόγω του κορονοϊόυ είναι γνωστό ότι υπάρχει πρόβλημα με τις μεταφορές που επηρεάζουν ή και θα επηρεάσουν τον τουρισμό και στη χώρα μας ειδικά από το εξωτερικό» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αγοραστός και συμπλήρωσε: «Παράλληλα όμως λόγω της παράδοσης που έχουμε με την συνεργασία μας με τις χώρες των Βαλκανίων, αλλά και λόγω των κοντινών αποστάσεων με αρκετές χώρες, υπάρχει η δυνατότητα για να αναπτυχθεί πιο οργανωμένα ο οδικός τουρισμός».
Όπως είπε επίσης ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, έχει εκπονηθεί ένα σχέδιο προβολής και τουριστικής στόχευσης της Περιφέρειας το οποίο αφορά την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων που έχει η Θεσσαλία, αλλά και η υπόλοιπη Ελλάδα για διακοπές με τη χρήση του αυτοκινήτου ή των αυτοκινούμενων οχημάτων.
«Η νέα πραγματικότητα διαμορφώνει νέα δεδομένα. Η αναγκαιότητα για τον τουρίστα πλέον είναι ο τόπος και η ασφάλεια που του παρέχει για την μετακίνηση του. Δεν είναι πλέον τόσο σημαντικό τα ζητήματα της πολυτέλειας, άλλα κυρίως είναι σημαντική η ασφάλεια. Αυτό μπορεί να διασφαλιστεί στη χώρα μας μέσω της ανάπτυξης του οδικού τουρισμού» κατέληξε.
Ο οδικός τουρισμός πλεονέκτημα για τη Στερεά Ελλάδα
Σε επαναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων στον τουρισμό προχώρα άμεσα η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας αναδεικνύοντας τον οδικό τουρισμό σαν κατ' εξοχήν επιδίωξη για το επόμενο διάστημα.
«Αλλιώς τα είχαμε σχεδιάσει αλλά στην μετα κορονοϊό εποχή επιβάλλονται αλλαγές με έμφαση στον οδικό τουρισμό που είναι πλεονέκτημα για τη Στερεά Ελλάδα» υπογραμμίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ηλίας Μπουρμάς. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Μπουρμάς «μέχρι να δοθεί το πράσινο φως από την πλευρά των λοιμωξιολόγων αλλά και της κυβέρνησης θα είμαστε έτοιμοι» και συμπληρώνει ότι ιδιαίτερα η Στερεά Ελλάδα «έχει κατεξοχήν πλεονεκτήματα για άμεσες προσβάσεις σε βουνό, θάλασσα και γαστρονομία».
Ο ίδιος επικαλείται στοιχεία από μελέτες σύμφωνα με τις οποίες ο οδικός τουρισμός αναμένεται να αυξηθεί το προσεχές διάστημα καθώς οι μαζικές μετακινήσεις με λεωφορεία και αεροπλάνα θα μειωθούν ιδιαίτερα, «ιδίως λόγω του φόβου που υπάρχει όχι μόνο στη χώρα μας αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη» όπως δηλώνει.
Όπως εκτιμά «το σύνολο των επισκεπτών θα αποφύγουν περιοχές που δεν θα έχουν άμεση πρόσβαση στο σύστημα υγείας και θα προτιμήσουν αυτές που θα μπορούν να εξυπηρετούνται ό,τι και αν τους τύχει και κυρίως να νιώθουν ασφάλεια. Η Στερεά Ελλάδα με την ενίσχυση των υγειονομικών της δομών προσφέρει τέτοιου είδους εγγυήσεις και εκπέμπει μία σιγουριά στον κάθε επισκέπτη για να βρίσκεται μέσα στις προτιμήσεις του».
«Ήδη επεξεργαζόμαστε ένα σχέδιο που θα τεθεί σε εφαρμογή μέχρι τις αρχές του επόμενου μήνα γιατί τότε υπολογίζουμε ότι θα δοθεί το πράσινο φως για την τουριστική σεζόν» σημειώνει ο κ. Μπουρνάς.
Ο οδικός τουρισμός στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας του δημάρχου Ιωαννίνων Μ. Ελισάφ μετά το lockdown
Την πρωτοβουλία για τη δημιουργία δομής υποστήριξης του τουριστικού προϊόντος των Ιωαννίνων, μετά το lockdown αναλαμβάνει ο δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ, καθώς όπως τονίζει, ο τουρισμός είναι ο «άγνωστος Χ» της επόμενης ημέρας.
Πρόκειται, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, για την κατάρτιση πλάνου, μιας συλλογικής προσπάθειας μαζί με όλους τους φορείς, που αφορά τη μεταβατική περίοδο που ξεκινάει, εφόσον όλα είναι ευνοϊκά, από τον Ιούλιο, ώστε να προβληθεί ο «προορισμός Γιάννενα».
Ο κ. Ελισάφ επεξεργάζεται σχέδιο δημιουργίας μιας δομής, στην οποία θα συμμετέχουν η Περιφέρεια Ηπείρου, οι ξενοδόχοι, οι επαγγελματίες συνεδριακού τουρισμού και άλλοι φορείς, η οποία θα κάνει στοχευόμενες κινήσεις για την προβολή του «προορισμού Γιάννενα», ως μια εναλλακτική πρόταση στην Ελλάδα, πέραν από το «ήλιος, θάλασσα, παραλία».
Στο επίκεντρο της δράσης βρίσκεται η συνεχής προβολή με διαφορετικές ενότητες των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει η περιοχή, με αφετηρία αρχικά τον «οδικό τουρισμό». Ο δήμαρχος Ιωαννίνων αναφέρει χαρακτηριστικά: «Επειδή ο οδικός τουρισμός, θα προηγηθεί του ακτοπλοϊκού και αεροπορικού τουρισμού, θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στους Έλληνες τουρίστες αλλά και σε εκείνους των γειτονικών χωρών». Καθώς σε διεθνές επίπεδο, το τοπίο αναφορικά με τα υγειονομικά πιστοποιητικά δεν είναι ξεκάθαρο, ο δήμαρχος θεωρεί πως ο τουρισμός, είναι ο «άγνωστος Χ», γι' αυτό θα πρέπει συλλογικά να εκτιμηθούν όλα τα δεδομένα και να δοθούν οι κατάλληλες λύσεις.
Ωστόσο εκτιμά πως την ακριβή εικόνα θα τη δώσει ο Μάιος, εάν δηλαδή τα κρούσματα στην Ευρώπη, δηλ. στις τουριστικές αγορές της Ελλάδας στο εξωτερικό, ελαχιστοποιούνται. Παράλληλα, επισήμανε πως δεν μπορεί κανένας να έχει σαφή άποψη πριν ξεκαθαρίσουν τα πράγματα όσον αφορά τη διαχείριση επισκεπτών από το εξωτερικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σε ισχύ αυστηρότερο πλαίσιο για ασφαλή προϊόντα στην ΕΕ

Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για την ασφάλεια των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση τέθηκε σε ισχύ την προηγούμενη εβδομάδα. Δίνει περισσότερες ε...