Σάββατο 20 Ιουνίου 2020

Ο κορωνοϊός σκοτώνει, ο καπιταλισμός δολοφονεί!

Του Διονύση Μαλαπέτσα

Η πανδημία του κορωνοϊού που πλήττει τον πλανήτη είναι η μία όψη του νομίσματος, η οποία περιγράφεται καθημερινά από ενημερωτικά δελτία που εκδίδουν οι οργανισμοί υγείας σε όλο τον κόσμο. Οι αριθμοί έχουν την τάση να λένε την αλήθεια με έναν ψυχρό και ξεκάθαρο τρόπο. Ο ιός έχει ως τώρα προσβάλλει περίπου 8,5 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και έχει κοστίζει τη ζωή σε περίπου 450.000 συνανθρώπους μας.

Το νόμισμα όμως έχει και άλλη όψη, την οικονομική κρίση που συνοδεύει την υγειονομική και είναι εξίσου σκληρή με την πρώτη. Οι αριθμοί και εδώ μιλούν από μόνοι τους. Πάνω από 1,5 εκατομμύριο απολύσεις έχουν ήδη ή πρόκειται να λάβουν χώρα παγκοσμίως εξ’ αιτίας, ή εξ’

αφορμής της πανδημίας του κορωνοϊού και του lockdown που κόστισε στα κέρδη των κεφαλαιοκρατών, κόστος που τώρα (και ως συνήθως) μετακυλούν στους λαούς, στους ανθρώπους του μόχθου που πλήρωσαν τα κέρδη τους, κατόπιν την κρίση τους, στη συνέχεια την ανάκαμψή τους και τώρα ξανά τις απώλειές τους από την πανδημία.

Δυστυχώς κανένας φορέας, παρατηρητήριο ή οργανισμός δεν εκδίδει καθημερινά δελτία τύπου για τις απολύσεις που πραγματοποιούνται στον κόσμο. Επίσης κανένας διεθνής οργανισμός και καμία πολιτική δεν προστατεύει τους εργάτες αυτούς που από τη μία μέρα στην άλλη βρίσκονται στο δρόμο, μόνο και μόνο επειδή οι κεφαλαιοκράτες είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται και αποφάσισαν πως αυτά δεν τους καλύπτουν.

Ενδεικτικά, ας δούμε μερικές από τις επιχειρήσεις που προχώρησαν το τελευταίο τρίμηνο σε μαζικές απολύσεις. Η λογική υπαγορεύει να συναντήσουμε μια λίστα με άγνωστα ονόματα μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που ο κύκλος εργασιών τους συμπιέστηκε ασφυκτικά λόγω της πανδημίας και έτσι προχωρούν σε απολύσεις για να εξασφαλίσουν τη διάσωσή τους. Η λογική όμως δεν έχει καμία θέση στον καπιταλισμό.

Ας ξεκινήσουμε με μία πετρελαιοπαραγωγική, την BP που τυγχάνει να είναι η 6η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο και η 2η στον τομέα της ενέργειας. Η BP είχε κέρδη 10 δις δολάρια το 2019 και οι προβλέψεις κάνουν λόγο για περισσότερα από 2 δις δολάρια κερδών για το πρώτο εξάμηνο του 2020, εν μέσω πανδημίας, lockdown και πετρελαϊκής κρίσης. Αυτό λοιπόν το μαγαζάκι της γωνίας, ανακοίνωσε απολύσεις 10.000 υπαλλήλων, λόγω της μείωσης των κερδών του. Ας δούμε έναν άλλο κλάδο που λιμοκτονεί, αυτόν των τραπεζών και συγκεκριμένα την HSBC που ετοιμάζεται να απολύσει 35.000 υπαλλήλους με σκοπό την εξυγίανση των οικονομικών της.

Οι μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι αν και βγήκαν κερδισμένοι από την περίοδο της καραντίνας, εντούτοις προχωρούν και αυτοί σε περικοπές προσωπικού με την AT&T  να απολύει 5.000 υπαλλήλους και την T-Mobile 6.000 υπαλλήλους, φτάνοντας το σύνολο στις 11.000 χαμένες θέσεις εργασίας.

Στον τομέα των κατασκευών, η γερμανική Thyssenkrupp (απόγονος της Krupp που κατασκεύαζε τους φούρνους για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί) προχωράει στην περικοπή 3.000 θέσεων εργασίας λόγω μείωσης των εργασιών της κατά το lockdown.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επίσης προχώρησαν σε μαζικές απολύσεις και κλείσιμο εργοστασίων, διότι δεν έμειναν ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020. Πιο συγκεκριμένα η Nissan προχωρά σε 20.000 απολύσεις, η Renault σε 15.000, η Mercedes-Benz σε 10.000, η Ford σε 7.000, η Volkswagen σε 7.000,  η BMW σε 5.000, η Volvo σε 4.100, η McLaren σε 1.200, η Bentley σε 1.000 και η εταιρεία κατασκευής ελαστικών Continental σε 5.000 απολύσεις. Το σύνολο ζαλίζει καθώς φτάνει τους 75.300 απολυμένους εργαζόμενους.

Η αεροπορική βιομηχανία προχωράει συνολικά σε τεράστιες περικοπές εργατικού δυναμικού, λόγω της μειωμένης ζήτησης αεροσκαφών από τους αερομεταφορείς. Η Boeing απολύει 16.000 υπαλλήλους, η General Electric (που κατασκευάζει κινητήρες αεροσκαφών) απολύει 13.000, η Airbus 10.000, η Rolls-Royce (που επίσης κατασκευάζει κινητήρες αεροσκαφών) απολύει 9.000 και η καναδική DHC Bombardier 2.500 υπαλλήλους. Στο σύνολο οι απολυμένοι του κλάδου ξεπερνούν τους 50.500.

Οι αερομεταφορές που σαφώς επλήγησαν από την παγκόσμια καραντίνα είναι ο κλάδος με τις μεγαλύτερες απώλειες θέσεων εργασίας, οι οποίες ξεπερνούν τις 155.200. Περισσότερες από 50 αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν ήδη και συνεχίζουν τις απολύσεις υπαλλήλων και πληρωμάτων. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Emirates που απολύει 30.000 υπαλλήλους και η Lufthansa που παρά τα δάνεια και τις κρατικές ενισχύσεις που έλαβε και τα οποία θα ξεπληρώσει ο γερμανικός λαός, προχωράει σε 26.000 απολύσεις στον όμιλο.  Ακολουθούν η IBERIA και η British Airways με 12.000 απολύσεις η καθεμία και η Delta Airlines με 10.000 απολύσεις, με τη λίστα να μην έχει τέλος.

Ο άλλος χαμένος της αγοράς, είναι ο κλάδος του τουρισμού, στον οποίο ξενοδοχειακές αλυσίδες, διαδικτυακές πλατφόρμες, τουριστικοί πράκτορες, εταιρείες μεταφορών και ενοικιάσεων αυτοκινήτων και άλλες εταιρείες του χώρου προχωρούν σε απολύσεις 77.000 ανθρώπων, μόλις έναν χρόνο μετά το κανόνι της ThomasCook. Ενδεικτικά στο χώρο των ξενοδοχειακών ομίλων έχουμε την Iberostat που απολύει 34.000 ανθρώπους, την διαβολικά καλή Trump Organization που απολύει 2.600, την Hilton με 2.100 απολύσεις, την  Hyatt με 1.300 και τη Marriott με 1.100. Στο χώρο των μισθώσεων αυτοκινήτων με ή χωρίς οδηγό συναντάμε τη Hertz που μετά το κανόνι άφησε στο δρόμο 16.000 υπαλλήλους, την Uber που απολύει 6.700 υπαλλήλους, τη Lyft με 1.000 απολύσεις, την zipcar με 500 και την Beat με 100. Τέλος στην πρακτόρευση και στο χώρο του διαδικτύου έχουμε την TUI να απολύει 8.000 υπαλλήλους, την AirBNB 1.900 και την TripAdvisor 900.

Για το τέλος αφήσαμε το Λιανεμπόριο, όπου οι αλυσίδες καταστημάτων των πολυεθνικών είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται και προχώρησαν στη γνωστή και αντανακλαστική κίνηση των απολύσεων. H H&M διώχνει 11.000 ανθρώπους, ενώ η Zara του κυρίου Amancio Ortega, του γνωστού δισεκατομμυριούχου και 6ου πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο, με προσωπική περιουσία που ξεπερνά τα 65,4 δις δολάρια το 2020, απολύει 3.600 κακοπληρωμένους υπαλλήλους. Ακολουθούν η Amazon, του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη και δισεκατομμυριούχου Jeff Bezos με προσωπική περιουσία 113 δις δολάρια, η οποία προχωράει σε απολύσεις 3.200 υπαλλήλων. Ακολουθούν η GroupOn με 2.800 απολύσεις και η Primark με 400 απολύσεις, προς το παρόν, όπως δήλωσε ο CEO της. Συνολικά 21.000 άνθρωποι μένουν στο δρόμο διότι τα αφεντικά τους, δισεκατομμυριούχοι στην πλειοψηφία τους, δεν είναι ικανοποιημένοι από τα κέρδη τους.

Μόνο σε αυτό το άρθρο, καταγράφονται σχεδόν 440.000 απολύσεις που συμβαίνουν τώρα, γύρω μας και με αφορμή την πανδημία του κορωνοϊού. Είναι μόλις το 30% των συνολικών απολύσεων που προβλέπουν τα πλέον θετικά σενάρια απωλειών θέσεων εργασίας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που έφερε η πανδημία.

Στα καθ’ ημάς, το 28% των επιχειρήσεων που απέμειναν ζωντανές δηλώνουν πως θα προχωρήσουν σε απολύσεις εντός του έτους, ενώ περίπου 100.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις φλερτάρουν με το λουκέτο μετά την καραντίνα και ενόψει ενός νέου lockdown, κατά το δεύτερο κύμα της πανδημίας στη χώρα μας. Τέλος, η ανεργία έχει εκτοξευθεί, καθώς τη συγκεκριμένη περίοδο που οι εποχικά εργαζόμενοι στον τουρισμό μασκάρευαν τα πραγματικά νούμερα, φέτος παραμένουν άνεργοι στην πλειοψηφία τους, με τις ουρές του ΟΑΕΔ να μεγαλώνουν μέρα με την ημέρα.

Κατόπιν όλων αυτών…

…ήρεμα, ρωτάω!

https://eleutheriellada.wordpress.com/2020/06/20/%ce%bf-%ce%ba%ce%bf%cf%81%cf%89%ce%bd%ce%bf%cf%8a%cf%8c%cf%82-%cf%83%ce%ba%ce%bf%cf%84%cf%8e%ce%bd%ce%b5%ce%b9-%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%cf%80%ce%b9%cf%84%ce%b1%ce%bb%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%b4/#more-114553

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σε ισχύ αυστηρότερο πλαίσιο για ασφαλή προϊόντα στην ΕΕ

Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για την ασφάλεια των προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ενωση τέθηκε σε ισχύ την προηγούμενη εβδομάδα. Δίνει περισσότερες ε...