Aπαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων για την ταινία «Ενήλικοι στο δωμάτιο», που μεταφέρει στον κινηματογράφο τα γεγονότα της κρίσιμης διαπραγμάτευσης της ελληνικής κυβέρνησης με τους Ευρωπαίους δανειστές της κατά τους πρώτες μήνες του 2015 και βασίζεται σε βιβλίο του, ο Γιάνης Βαρουφάκης είπε ότι «δεν είναι τυχαίο ότι το βιβλίο εκδόθηκε από την Penguin στο Λονδίνο πριν από οπουδήποτε αλλού».
Και συνέχισε: «Ήταν επιλογή μου. Στην Βρετανία ισχύει ένα ιδιαίτερο νομικό δίκαιο περί δυσφήμισης. Είναι η μόνη χώρα στον κόσμο όπου ο συγγραφέας πρέπει να αποδείξει στο δικαστήριο ότι δεν δυσφήμισε. Η Penguin είχε βάλει στην άκρη ένα μεγάλο ποσό γι’
αυτόν τον λόγο προετοιμαζόμενη για δικαστικές διαδικασίες. Ήμουν πολύ προσεκτικός στη συγγραφή του βιβλίου. Ξόδεψα τουλάχιστον 1,5 χρόνο να επιβεβαιώνω ότι όντως έγιναν έτσι τα πράγματα. Απόδειξη αυτού είναι ότι, μετά την έκδοση του βιβλίου, κάθε φορά που κάποιοι με χαρακτήριζαν, εγώ απαντούσα να αφήσουμε τους αλληλοχαρακτηρισμούς γιατί οι πολίτες έχουν κουραστεί από τους πολιτικούς που μιλούν αρνητικά ο ένας για τον άλλον. Έλεγα, πείτε μου σε ποια παράγραφο έγραψα κάτι που δεν είπατε;», συμπλήρωσε.
Ο Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρθηκε και στα δημοσιογραφικά βιβλία που αναφέρονται στη διαπραγμάτευση του 2015. «Δεν θα μιλήσω εμφυλιοπολεμικά. Βιβλία που γράφονται από επιτροπές δεν αξίζουν το χαρτί στο οποίο γράφονται. Κάθε βιβλίο που αξίζει το μελάνι για τη συγγραφή του είναι η άποψη αυτού που το γράφει. Το ότι δεν είναι του ενός ή δεν είναι του άλλου δεν σημαίνει τίποτα. Χαίρομαι που κύριος Ντάισελμπουμ και ο Βίζερ βρήκαν την έκφρασή τους μέσα από την «Τελευταία μπλόφα». Ως βαθιά δημοκράτης το χαίρομαι. Στο βιβλίο μου δεν μπορείτε να μην βρείτε μια τεράστια προσπάθεια για να γράψω πως και γιατί έγιναν έτσι τα γεγονότα».
Προσπάθησα να γράψω ένα βιβλίο χωρίς καλούς και κακούς
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών και σήμερα γραμματέας του κόμματος ΜέΡΑ 25 αναφέρθηκε στην συνεργασία του με τον Κώστα Γαβρά και πως ο διεθνής σκηνοθέτης τον ενέπνευσε για να γράψει το βιβλίο του μετά την παραίτητησή του από την κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2015.
«Το βιβλίο δεν θα γραφόταν αν δεν είχα γνωρίσει τον Κώστα Γαβρά. Γνωρίστηκαμε μια βδομάδα μετά την παραίτηση μου. Άρχισε μια διαλεκτική σχέση μεταξύ μας και μετά άρχισα να γράφω και έστελνα κομμάτια στον Κώστα…», τόνισε, σημειώνοντας ότι «δεν υπάρχει συνευθύνη στο σενάριο της ταινίας». Ο Γιάνης Βαρουφάκης μίλησε και για τον τρόπο που προσέγγισε τους χαρακτήρες και τα καθοριστικά για την Ελλάδα γεγονότα του βιβλίου του, σήμερα στις λίστες κορυφαίων εφημερίδων (The Guardian, Observer) ως ένα από τα σπουδαιότερα στην κατηγορία της πολιτικής αλλά και σε όλες τις κατηγορίες βιβλίων.
«Όταν μελέτησα τις σημειώσεις και τις ηχογράφεις, ένιωσα τεράστια ευθύνη. Έπρεπε να είμαι επακριβείς στον τρόπο που μετέφερα τους διαλόγους. Το πιο δύσκολο και το πιο ενδιαφέρον ήταν να μπω στην θέση του άλλου και να δω τα πράγματα από τη θέση του Τσίπρα, του Σόιμπλε, του Μοσκοβισί - ο Ντάισελμπουμ με δυσκόλεψε, ήταν δισδιάστατος», συνέχισε ο κύριος Βαρουφάκης. «Προσπάθησα να γράψω ένα βιβλιο χωρίς καλούς και κακούς. Όπως σε μια αρχαία τραγωδία ή στον Σαίξπηρ όπου όλοι μαζί οι χαρακτήρες συντελούν σε μια τραγωδία. Όταν σκιαγραφούσα τον Σόιμπλε ένιωσα απίστευτη συμπάθεια γιατί ένιωσα την απίστευτη αντίφαση, τη σύγκρουση ενός ανθρώπους που επειδή έχει υπερβολική δύναμη, νιώθει αδύναμος. Αν το κατάφερα θα το κρίνει ο αναγνώστης του βιβλίου μου. Νιώθω ευεργετημένος που ένας Κώστας Γαβράς έσκυψε πάνω από το κείμενό μου και θέλησε να το κάνει ταινία».
Τη δική του απάντηση για την άποψη της ταινίας ανέλυσε και ο Χρήστος Λούλης, ο κινηματογραφικός Γιάνης Βαρουφάκης του Κώστα Γαβρά. «Το αν πιστεύεις ή όχι κάποιον, αν τον ψηφίζεις ή όχι, αν θα τον ερωτευτείς, αν θα γίνεις φίλος, αποφασίζεται στα πρώτα κλάσματα του δευτερολέπτου που τον βλέπεις. Μια παράλογη απόφαση για την οποία μπορείς να περάσεις όλη σου τη ζωή στηρίζοντάς την. Εάν κάποιος δεν θέλει να πιστέψει ότι τα πράγματα έγιναν έτσι, δεν θα το κάνει ούτε με 15 ταινίες», είπε ο πρωταγωνιστής του φιλμ.
«Οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια δεν απευθύνεται ούτε στον αντίπαλο ούτε στον οπαδό. Απευθύνεται σε αυτούς που λένε ότι θέλουν να καταλάβουν κάτι βαθύτερο από αυτό που σερβίρει η τηλεόραση, το δικό τους ιδεολογικό υπόβαθρο, οι φίλοι. Οι καλλιτέχνες είμαστε εδώ για να τα αμφισβητούμε όλα ακόμα και τον ίδιο τον θεό. Αυτές οι προσπάθειες απευθύνονται στους ανθρώπους που έχουν ακόμα περιέργεια και θέλουν να ρωτήσουν κάτι που υπερβαίνει το φτιαγμένο τους κεφάλι», σημείωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου