Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017

Χασούρα 7 εκατ. για το Δημόσιο από την κομπίνα στον ΟΣΕ DN

Υπερβαίνει συνολικά το ποσό των 7 εκατ. ευρώ η ζημιά που προκλήθηκε στο ελληνικό δημόσιο από την εγκληματική οργάνωση που αφαιρούσε μεγάλες ποσότητες εκποιήσιμου τροχαίου υλικού από σιδηροδρομικούς σταθμούς σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, η οποία εξαρθρώθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικής Αστυνομίας.
Η παρουσίαση της υπόθεσης έγινε σήμερα από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, τον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα και τον διευθυντή της Διεύθυνσης Οικονομικής Αστυνομίας Ανδρέα Αποστολόπουλο και την εκπρόσωπο Τύπου της ΕΛΑΣ Ιωάννα Ροτζιώκου. Οι δύο υπουργοί είπαν, επίσης, πως αστυνομική δύναμη 200 ανδρών θα αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών της ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός), ώστε να σταματήσουν τα
κρούσματα βανδαλισμού του εξοπλισμού του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Συνελήφθησαν συνολικά, μετά από συντονισμένες αστυνομικές επιχειρήσεις, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Πέλλα, Θήβα και Λαμία, 19 άτομα, μεταξύ των οποίων τα 3 αρχηγικά μέλη της οργάνωσης, που είναι Ρομά, καθώς και 8 υπάλληλοι του ΟΣΕ.
Παράλληλα, στη δικογραφία περιλαμβάνονται άλλα 11 άτομα, μεταξύ των οποίων 2 υπάλληλοι του ΟΣΕ και ένας της ΔEH.
Οι συλληφθέντες αντιμετωπίζουν την κατηγορία ότι συμμετείχαν σε σπείρα που είτε έκλεβε το προς εκποίηση υλικό του ΟΣΕ πουλώντας το ως σκραπ είτε, με τη συνδρομή επίορκων υπαλλήλων του Οργανισμού, «έστηνε» διαγωνισμούς για την πώληση υλικών του ΟΣΕ, αγοράζοντάς τα σε χαμηλότερες από τις προβλεπόμενες τιμές.

Πώς λειτουργούσε το κύκλωμα

Οπως ανέφερε η εκπρόσωπος της αστυνομίας, η δράση της εγκληματικής οργάνωσης εντοπίζεται από το Φεβρουάριο του 2015, ενώ η λειτουργία της εκτείνεται με τη μορφή «δικτύου» σε διάφορες περιοχές της ελληνικής επικρατείας και συγκεκριμένα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πέλλα, Ημαθία, Κοζάνη και Ξάνθη. Επιπλέον, ήταν δομημένη ιεραρχικά και τα μέλη της λειτουργούσαν με διακριτούς ρόλους, στο πλαίσιο κεντρικού σχεδιασμού.
Αρχηγικό-καθοδηγητικό ρόλο είχαν τρεις από τους συλληφθέντες, οι οποίοι είχαν διαμορφώσει κατάλληλη υποδομή, που εντοπίζεται μεταξύ άλλων, στην ίδρυση, διαχείριση και εκμετάλλευση (3) επιχειρήσεων με δραστηριότητα το χονδρικό εμπόριο παλαιών σιδήρων και μετάλλων, με έδρα στην Θεσσαλονίκη, Βόλο και Λαμία.
Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούνταν ως «όχημα» για τη συμμετοχή τους σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς εκποίησης άχρηστων υλικών, με αναθέτουσες εταιρείες κυρίως τις εξής : Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού «Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε.», Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού «Δ.Ε.Η. Α.Ε.», Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας «Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε.» καθώς και Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Β.Ε.Ε., «Ε.Α.Σ.Α.Β.Ε.Ε.», Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε. «Ε.Α.Β. Α.Ε.», «ΓΑΙΑ ΟΣΕ Α.Ε.».
Επιπρόσθετα τα αρχηγικά μέλη είχαν προβεί :
· στην εξασφάλιση σταθερού πελατολόγιου, όπου διέθεταν προς πώληση τα παράνομα αποκτηθέντα εκποιήσιμα υλικά,
· στη στρατολόγηση - ένταξη στην οργάνωση ατόμων που συνδέονταν με την υπαλληλική ιδιότητα με την «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», τα οποία δωροδοκούσαν προκειμένου να προβούν σε πράξεις που αντίκειτο στα καθήκοντα τους, καθώς και
· στην εξασφάλιση της συνδρομής ιδιοκτήτων-διαχειριστών (3) επιχειρήσεων,που διέθεταν ζυγιστικά όργανα (γεφυροπλάστιγγες), οι οποίοι κατά περίπτωση επιλέγονταν για την πλασματική ζύγιση του εκποιούμενου υλικού .
Στο φάσμα των ενεργειών για την υλοποίηση των επιδιώξεων της οργάνωσης, περιλαμβάνεται η συνεισφορά χρηματικών ποσών, από μέρους των αρχηγικών μελών, σε κοινό «ταμείο» για την χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων της, ενώ μέρος των παράνομων εσόδων κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς της Βουλγαρίας και της Κύπρου, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η κεφαλαιακή ρευστότητα της οργάνωσης και να υποκρύπτεται η προέλευση τους.
Τα αρχηγικά μέλη λάμβαναν μέρος (μέσω των εταιρειών που διαχειρίζονταν) σε διαγωνισμούς των ανωτέρω νομικών πρόσωπων για την εκποίηση σιδηροδρομικού τροχαίου ή μη, καθώς και έτερου υλικού και με ιδιαίτερες μεθοδεύσεις και τεχνάσματα προκαλούσαν παρακώλυση του συναγωνισμού και αναδεικνύονταν πλειοδότες.
Ειδικότερα, προσέφεραν ή υπόσχονταν στους λοιπούς συμμετέχοντες χρηματικό αντάλλαγμα, προκειμένου να μην καταθέτουν προσφορές ή να τις αποσύρουν, πετυχαίνοντας τη μη ουσιαστική συμμετοχή τους στη διαγωνιστική διαδικασία.
Αναδεικνύονταν, έτσι, πλειοδότες στους σχετικούς διαγωνισμούς, προσφέροντας την ελάχιστη τιμή μονάδος, που περιγραφόταν στη διακήρυξη, περιορίζοντας τα έσοδα που θα εισέπραττε το εκάστοτε νομικό πρόσωπο υπό υγιείς συνθήκες πλειοδοσίας.
Επίσης, τα αρχηγικά μέλη σε ορισμένες περιπτώσεις, κατόπιν τηλεφωνικών συνομιλιών με λοιπούς συμμετέχοντες προγραμμάτιζαν συνάντηση λίγες ώρες πριν τη διεξαγωγή των διαγωνισμών, με σκοπό τη μη ουσιαστική συμμετοχή σ’ αυτούς, επιδιώκοντας να λάβουν χρηματικό αντάλλαγμα από τον εκάστοτε πλειοδότη για την απόσυρση τους.
Αναφορικά με τον τρόπο δράσης της οργάνωσης (modus operandi), προέκυψε ότι τα μέλη της ακολουθούσουν κυρίως δύο μεθόδους δράσης, ως ακολούθως :
Στην πρώτη περίπτωση διέπρατταν απάτες σε βάρος επιχειρήσεων δημόσιας ωφέλειας, καθώς επιδίωκαν οι ποσότητες ανακυκλώσιμου υλικού που κάθε φορά παραλαμβάνονταν πραγματικά από τα μέλη της οργάνωσης, να είναι μεγαλύτερες από αυτές που αναγράφονταν στα «εικονικά» ζυγολόγια και πρωτόκολλα παράδοσης που συντάσσονταν από συγκεκριμένους υπάλληλους των ζημιωθέντων νομικών πρόσωπων, που ορίζονταν από τα μέλη των επιτρόπων παράδοσης.
Στο πλαίσιο αυτό, τα αρχηγικά μέλη προέβαιναν σε μεθοδεύσεις έτσι ώστε να μην αποτυπώνεται κατά τις διαδικασίες ζύγισης η πραγματική ποσότητα εκποιήσιμων, παροτρύνοντας ιδιοκτήτες και τεχνικούς των εταιρειών που διαχειρίζονταν ζυγοπλάστιγγες να παρεμβαίνουν στα ζυγιστικά όργανα, αλλοιώνοντας τις ζυγίσεις.
Επισημαίνεται ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις όπου στην εκάστοτε επιτροπή παράδοσης δεν συμμετείχαν μέλη της εγκληματικής οργάνωσης ή δεν εξασφαλιζόταν η συνέργεια αρμόδιων υπάλληλων, τα αρχηγικά μέλη παραπλανούσαν τους υπάλληλους ως προς το πλασματικό αποτέλεσμα της ζύγισης, πετυχαίνοντας με αυτό τον τρόπο να βεβαιωθούν αναληθείς ποσότητες στα πρωτόκολλα παράδοσης.
Σημειώνεται ότι οι ανωτέρω υπάλληλοι (μέλη της οργάνωσης), προέβαιναν στις πράξεις αυτές συστηματικά, επιδιώκοντας την υποστήριξη των δραστηριοτήτων της οργάνωσης.
Ενδεικτικό του εύρους της δραστηριότητας των μελών της οργάνωσης είναι ότι μόνο το τελευταίο τετράμηνο διαπιστώθηκε ότι εκδοθήκαν συνολικά (71) «εικονικά» ζυγολόγια, καθώς και (34) πρωτόκολλα παράδοσης εκποιούμενου υλικού που αποτελούν προϊόν ψευδούς βεβαίωσης, υπογεγραμμένα από υπάλληλους της «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», οι οποίοι είχαν στρατολογηθεί.
Στη δεύτερη μέθοδο τα μέλη της οργάνωσης, υπό τις εντολές των «αρχηγών» προέβαιναν συστηματικά στην αφαίρεση ποσοτήτων εκποιήσιμου υλικού, από χώρους που είχαν εναποτεθεί προς παράδοση.
Η αφαίρεση εκποιήσιμων υλικών πραγματοποιούνταν είτε σε χρόνο εκτός του καθορισμένου ωραρίου παράδοσής τους, είτε κατά τις ώρες που επιτρεπόταν η παράδοση, κατόπιν συνεννόησης με υπάλληλους - μέλη της οργάνωσης. Τα υλικά παραλαμβάνονταν χωρίς να ζυγιστούν, να συνταχθούν δελτία αποστολής και χωρίς την ύπαρξη σύμβασης εκποίησης ή απόφασης παράδοσης εκποιήσιμου υλικού.
Οι ποσότητες εκποιήσιμου υλικού, μετά την παραλαβή τους από τα μέλη της οργάνωσης, ζυγίζονταν εκ νέου, προκειμένου να διαπιστώνεται το πραγματικό βάρος του φορτίου μετάλλων και στη συνέχεια, μεταφέρονταν σε χώρους προσωρινής αποθήκευσης, με σκοπό τη μεταπώληση τους σε βιομηχανίες κατεργασίας μετάλλων (χαλυβουργίες).
Ως προς τις μεθοδεύσεις που χρησιμοποιούσε η εγκληματική οργάνωση, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση έκδοσης Απόφασης την 28η Νοεμβρίου 2017, που υπογράφηκε από Προϊστάμενο Διεύθυνσης της «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.», που αφορούσε σε εικονική ανάθεση μεταφοράς σιδηροτροχιών και διάσπαρτου σιδηροδρομικού υλικού.
Σύμφωνα με την Απόφαση επιτρέπονταν σε εταιρεία που διαχειρίζονταν αρχηγικό μέλος, η μεταφορά υλικού από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λαχανόκηπων, Ιωνίας και Φιλαδέλφειας, σε φυλασσόμενο χώρο. Η Απόφαση εκδόθηκε για να προσδοθεί νομιμοφάνεια στην παρουσία μελών της οργάνωσης στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπου παρουσία υπάλληλων, επίσης μελών της οργάνωσης, αφαιρέθηκαν τουλάχιστον (510) τόνοι υλικού.
Σημειώνεται, ότι κατά τις έρευνες που διενεργήθηκαν στο πλαίσιο της αστυνομικής επιχείρησης σε οικίες, επιχειρήσεις και οχήματα βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
• (220) τόνοι σιδηροδρομικού υλικού, που άνηκε στην «Ο.Σ.Ε. Α.Ε.» και «Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ. Α.Ε.» το οποίο αποδόθηκε,
• (4) τράκτορες μετά των επικαθήμενων οχημάτων,
• (102.440) ευρώ,
• (15) χρυσές λίρες,
• μία (1) επιταγή των (8.470) ευρώ,
• (1.074) Λέβα,
• (2) καραμπίνες και είκοσι (20) φυσίγγια,
• (2) ασύρματες συσκευές ενδοεπικοινωνίας,
• (200) συσκευασίες περιέχουσες συσκευές κινητών τηλεφώνων, ταμπλέτες, φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές και ψηφιακά μέσα αποθήκευσης (USB),
• περίστροφο, (37)κάλυκες και (58) φυσίγγια ,
• αποσυναρμολογημένο πιστόλι και γεμιστήρα,
• πιστόλι κρότου αερίων,
• μακρύκανο αεροβόλο,
• (24) φορητά αποθηκευτικά μέσα ψηφιακών αρχείων (usb stick),
• πλήθος καρτών κινητής τηλεφωνίας SIM και χειρογράφων σημειώσεων (ημερολόγια, ιδιόχειρες σημειώσεις, φορολογικά παραστατικά, τραπεζικά παραστατικά, συμβάσεις).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης κατά τις τηλεφωνικές τους συνομιλίες χρησιμοποιούσαν κώδικα επικοινωνίας ή λέξεις – φράσεις με μεταφορική έννοια, από τις οποίες αποκαλύπτεται και η αθέμιτη συναλλακτική σχέση μεταξύ τους.
Ως προς τη ζημιά του ελληνικού δημόσιου αναφέρεται, ενδεικτικά ότι μόνο σε τρεις πλήρως ταυτοποιημένες περιπτώσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα η ζημιά που προκλήθηκε υπερβαίνει το (1.000.000) ευρώ, ενώ η εκτιμώμενη ποσότητα εκποιήσιμου υλικού υπερβαίνει τα 3.500.000 κιλά.
Στο πλαίσιο αυτό με βάση το χρόνο δραστηριοποίησης της οργάνωσης από τον Φεβρουάριο του 2015 προσδιορίζεται, ότι η συνολική ζημιά του ελληνικού δημοσίου είναι υπερπολλαπλάσια και εκτιμάται, ότι ενδεχομένως να υπερβαίνει συνολικά τα επτά εκατομμύρια ευρώ.
Η έρευνα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να διακριβωθεί όλο το εύρος της εγκληματικής δραστηριότητας της οργάνωσης και να προσδιοριστεί επακριβώς η ζημιά των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου.
Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών και παραπέμφθηκαν σε τακτική ανάκριση».

Ο ΟΣΕ ευχαριστεί τις αρχές

«Η διοίκηση του ΟΣΕ εκφράζει τις ευχαριστίες της στις διωκτικές αρχές για την επιτυχή κατάληξη της δικαστικής διερεύνησης σχετικά με παράνομες ενέργειες που αφορούν σιδηροδρομικό υλικό στις οποίες προκύπτει ότι εμπλέκονται υπάλληλοι του Οργανισμού», τονίζει σε ανακοίνωσή του ο Οργανισμός, στη σκιά των συλλήψεων που έγιναν από τις διωκτικές αρχές.
Όπως σημειώνει, «παράλληλα με τη δικαστική διερεύνηση βρίσκεται σε εξέλιξη αντίστοιχη πειθαρχική διαδικασία ελέγχου εντός του Οργανισμού. Εχοντας διατυπώσει σε πολλές περιπτώσεις τις εύλογες ανησυχίες μας για πιθανή τέλεση παράνομων πράξεων, βρισκόμαστε σε συνεχή συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και τις αστυνομικές αρχές που συντόνισαν με επιτυχία την πολύμηνη διαδικασία, έχοντας θέσει στη διάθεσή τους κάθε στοιχείο για τη διαλεύκανση της υπόθεσης.
Η διοίκηση του ΟΣΕ έχει θέσει απαράβατο κανόνα στον Οργανισμό τη διαφάνεια και την κάθαρση από οποιαδήποτε έκνομη ενέργεια, με βασικό μέλημα την προστασία του δημόσιου χρήματος. Στόχος μας είναι η εξυπηρέτηση και η διασφάλιση των συμφερόντων του Έλληνα πολίτη».
http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1584052/hasoyra-7-ekat-gia-to-dhmosio-apo-thn-kompina-ston.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...