Σε λίγες μέρες, στις 16 Φεβρουαρίου, η Εγνατία οδός βγαίνει και αυτή στο σφυρί, στη διαρκή πλέον διαδικασία ξεπουλήματος κάθε τετραγωνικού εκατοστού δημόσιας περιουσίας από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Η Εγνατία Οδός μπορεί να αποδώσει στον ιδιώτη καθαρά κέρδη άνω από 800 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας
Ο Γιώργος Γοδέβενος είναι εργαζόμενος στην Εγνατία οδό, μέλος του συλλόγου εργαζόμενων και του σχήματος «Εγνατία Αριστερός Κλάδος». Λίγες μέρες πριν το ξεπούλημα του δρόμου σε ιδιώτες, εξηγεί τι θα σημάνει αυτή η εξέλιξη για τους πολίτες, με τις «κρυφές πτυχές» της ιδιωτικοποίησης. Καταρχάς, μνημονιακή δέσμευση είναι η εκποίηση του αυτοκινητόδρομου ως πάγιο και όχι της εταιρείας. «Κύριο μέλημα του συλλόγου
εργαζόμενων δεν είναι η ανάδειξη του θέματος προκειμένου να εξασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων της εταιρείας. Οι κυβερνητικοί παράγοντες έχουν κατ’ επανάληψη παρευρεθεί ακόμη και στις γενικές συνελεύσεις και διαβεβαιώνουν ότι η εταιρεία θα παραμείνει. Το διακύβευμα για εμάς είναι αυτό της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας και μάλιστα χωρίς καμία διασφάλιση κατώτατου τιμήματος, χωρίς καν την εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών που αφορούν τις παραχωρήσεις. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος “παραλείπει” την αναφορά της αξίας της παραχώρησης ως “τάξης μεγέθους ή ενδεικτικής αξίας”, όπως ορίζονται στο Άρθρο 31 και διευκρινίζονται στο Παράρτημα V της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ σχετικά με την Προκήρυξη (η ανάθεση αναφέρεται στο Άρθρο 32) Συμβάσεων Παραχώρησης», τονίζει ο Γ. Γοδέβενος.
Ένα ενδιαφέρον σημείο είναι επίσης ότι η κυβέρνηση, τη στιγμή που ισχυρίζεται ότι θα ενεργοποιήσει τα αναλογικά διόδια, δαπανά εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή μετωπικών διοδίων που θα είναι εμπόδιο στη διέλευση των οχημάτων με την εφαρμογή του αναλογικού δορυφορικού συστήματος. Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ, μέσω της διοίκησης της «Εγνατίας Οδού ΑΕ», ανακοίνωσε διαγωνισμό δημοπράτησης και νέων μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, ο οποίος έγινε με ηλεκτρονική διαδικασία τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου. «Εμείς, ως συλλογικό όργανο, έχουμε πάρει θέση για άμεση εφαρμογή μόνο του συστήματος αναλογικών διοδίων. Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι οι δημόσιες υποδομές δεν πρέπει να έχουν διόδια και να λειτουργούν προς όφελος των κοινωνικών αναγκών. Αυτό βέβαια δεν γίνεται μόνο με τη μη εφαρμογή των διοδίων αλλά με έναν ευρύτερο κοινωνικό μετασχηματισμό», συμπληρώνει ο Γ. Γοδέβενος.
Ένας επιπλέον «μύθος» είναι ότι τα ηλεκτρονικά διόδια θα είναι φθηνότερα. Σύμφωνα με το μέλος του συλλόγου εργαζόμενων, σε περίπτωση παραχώρησης η χρέωση ανά χιλιόμετρο θα αυξηθεί (στην Εγνατία σήμερα είναι 0,03 ευρώ/χλμ, ενώ στους ιδιωτικούς δρόμους 0,07). Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο κόστους που αφορά σήμερα τους χρήστες της Εγνατίας Οδού, είναι το πόσα χιλιόμετρα κάνουν και αν αυτά έχουν κάποιο μετωπικό διόδιο στη διαδρομή τους. Ο κάθε σταθμός διοδίων έχει διαμορφώσει το κόμιστρό του με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που καλύπτει επί το 0,03ευρώ/χλμ (για τη δημόσια Εγνατία). Δηλαδή, αν ο χρήστης διανύσει μεγαλύτερο τμήμα από αυτό που αντιστοιχεί στο κόμιστρο του διοδίου που του αναλογεί, τότε μπορεί να χρεωθεί ακόμη και μικρότερο κόστος από 0,03ευρώ/χλμ. Επίσης, αν στη διαδρομή του δεν έχει μετωπικό διόδιο, τότε δεν έχει καμία χρέωση. Αν όμως στη διαδρομή του έχει μετωπικό διόδιο και διανύσει μικρότερο μήκος της οδού από αυτό που αντιστοιχεί στο κόμιστρο του διοδίου, τότε πληρώνει μεγαλύτερη τιμή από το 0,03ευρώ/χλμ. Προφανώς, αν υπάρχει αναλογική χρέωση, το μόνο κριτήριο που επηρεάζει το κόστος είναι η απόλυτη τιμή της χιλιομετροχρέωσης. Το κόστος θα μειωθεί για όσους κάνουν μικρότερες διαδρομές. «Δεν αλλάζει τίποτα για εκείνους που κάνουν όλο το μήκος της οδού ή μεγάλα οδικά τμήματα. Εκείνοι, όμως, που κάνουν πολύ μικρές διαδρομές και που σήμερα δεν έχουν διόδια, σε αυτή την περίπτωση θα πληρώνουν. Βέβαια, το ΤΑΙΠΕΔ μερίμνησε, όπως παλιότερα και οι υπόλοιποι παραχωρησιούχοι, να γεμίσει και με πλευρικά διόδια τις οδούς. Με τον τρόπο αυτό κάνει αναλογικότερη την χρέωση, πάντα προς όφελός τους. Αυτό είναι ένα σημείο σημαντικό, στο οποίο πρέπει να αναφερθούμε. Η κερδοφορία μιας δημόσιας επιχείρησης μπορεί να χρηματοδοτήσει υποδομές στις ευρύτερες περιοχές της ή τη συντήρηση των υπολοίπων οδικών δικτύων. Η κερδοφορία των παραχωρησιούχων καταλήγει στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους», προσθέτει ο Γ. Γοδέβενος.
Υπάρχει εναλλακτικό πλάνο λειτουργίας του δρόμου;
«Προφανώς και υπάρχει. Κάτι που και η ίδια η κυβέρνηση κάποτε ψέλλισε, αλλά σήμερα κωφεύει», απαντάει ο Γ. Γοδέβενος. Υπάρχει επίσημη πρόταση από τη διοίκηση της εταιρείας για δημόσια διαχείριση της οδού και αποπληρωμή τους χρέους με χαμηλότερη χρέωση στους χρήστες. «Επιπρόσθετα, υπήρχε πρόταση της διοίκησης για μεταφορά της “Εγνατίας Οδού ΑΕ” στο υπερταμείο και τα κέρδη να διατίθενται υπέρ της αποπληρωμής του δημόσιου χρέους». Ο σύλλογος Εργαζόμενων, σε συνεργασία με την Infowar Productions έχει φτιάξει ένα μικρό ντοκιμαντέρ, όπου εξηγεί τους λόγους που η Εγνατία δεν πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί. «Η πρόταση των εργαζομένων έχει αποτυπωθεί στο μίνι ντοκιμαντέρ. Όλες οι δημόσιες υποδομές μπορούν και πρέπει να είναι υπό δημόσιο έλεγχο για να εξυπηρετούν τις κοινωνικές ανάγκες και όχι την κερδοφορία των οικονομικών ελίτ», καταλήγει ο Γ. Γοδέβενος.
https://eleutheriellada.wordpress.com/2018/02/14/%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CF%82-%CF%85%CF%80%CF%8C-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CF%8C%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CF%87%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5/#more-94342
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου