Σάββατο 1 Ιανουαρίου 2011

Μια χρονιά Μνημόνιο



 Ο χρόνος που πέρασε συνδέεται αναμφισβήτητα για την Ελλάδα με την εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της έναντι ενός ιδιαίτερα παχυλού δανείου. Η απειλή της χρεοκοπίας αποτέλεσε τη βάση για να ληφθούν πρωτοφανή οικονομικά μέτρα, με δεινές κοινωνικές επιπτώσεις. Τρομοκρατικές ενέργειες, ρατσιστικά φαινόμενα αλλά και πολιτιστικές διακρίσεις μαζί με αθλητικές ανατροπές συμπληρώνουν ανάμεσα σε άλλα το «μωσαϊκό» του 2010.
23 Απριλίου

Το κρισιμότερο ίσως διάγγελμα της μεταπολίτευσης. Από το Καστελόριζο, ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, ανακοινώνει την προσφυγή της ελληνικής οικονομίας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης, με τη συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
5 Μαΐου

Εργαζόμενοι στο κατάστημα της τράπεζας Marfin, στη Σταδίου, βρίσκουν τραγικό θάνατο κατά τη διάρκεια επεισοδίων. Η εξέλιξη επισκίασε ένα από τα μαζικότερα συλλαλητήρια των τελευταίων χρόνων. Στο επίκεντρο ήταν τα οικονομικά μέτρα λιτότητας τα οποία εφαρμόζει η κυβέρνηση ακόμη και σήμερα, στο όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής.
1 Ιανουαρίου

«Με χτυπούσαν όλοι μαζί με κλομπ, κλοτσιές και μπουνιές», περιγράφει Χιλιανός κρατούμενος στο Α.Τ. Ακρόπολης λίγο μετά τη μεταφορά του στο νοσοκομείο. Δύο αστυνομικοί και τρεις ειδικοί φρουροί συλλαμβάνονται για ξυλοδαρμό και παράλειψη καθήκοντος.
22 Φεβρουαρίου

Το πρωτοσέλιδο του περιοδικού Focus αναπαριστά την Αφροδίτη της Μήλου στην πιο δημοφιλή άσεμνη χειρονομία ανά την υφήλιο. Με αυτόν τον τρόπο κορυφώνεται μία ιδιότυπη αντιπαράθεση ανάμεσα στη Γερμανία και την Ελλάδα. Οι αιτιάσεις γερμανικών δημοσιευμάτων, λίγο πολύ περί τεμπέληδων και τρακαδόρων Ελλήνων, προκαλούν αντιδράσεις οι οποίες επιστρατεύουν ακόμη και ιστορικές μνήμες από τα Καλάβρυτα και το Δίστομο.
24 Απριλίου

Ο πολυμετοχικός Παναθηναϊκός πετυχαίνει το ντάμπλ και επανέρχεται στην κορυφή, διακόπτοντας το πολυετές σερί του αιώνιου αντιπάλου του. Σήμερα, το «τριφύλλι» βρίσκεται εν μέσω δεινής αγωνιστικής και διοικητικής κρίσης.
24 Ιουνίου

Τρομοκρατικό χτύπημα στην «καρδιά» του κρατικού μηχανισμού ασφάλειας. Ο 52χρονος Γιώργος Βασιλάκης, υπασπιστής του (τότε) υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, χάνει τη ζωή του από την έκρηξη παγιδευμένου δέματος, στον 7ο όροφο του κτιρίου στην Κατεχάκη.
11 Οκτωβρίου

Ο Επαμεινώνδας Κορκονέας, ο ειδικός φρουρός που δολοφόνησε τον 15χρονο μαθητή Αλέξη Γρηγορόπουλο το Δεκέμβριο του 2008, καταδικάζεται σε ισόβια κάθειρξη. Με την ποινή της 10ετούς κάθειρξης, στη φυλακή οδηγήθηκε και ο συνάδελφος - συνεργός του, Βασίλης Σαραλιώτης.
15 Δεκεμβρίου

Ο βουλευτής της ΝΔ, Κωστής Χατζηδάκης, ξυλοκοπείται. Διερχόμενος από το πανεργατικό συλλαλητήριο, με πρωτοφανή σκληρότητα, γίνεται αποδέκτης της οργής πολιτών απέναντι στο πολιτικό σύστημα.
18 Νοεμβρίου

Αυτοσχέδιο τζαμί στον Άγιο Παντελεήμονα δέχεται επίθεση. Δύο νεαροί από το Μπαγκλαντές μεταφέρονται στο νοσοκομείο. Ο ρατσισμός δίνει βροντερό «παρών» σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας.
11 Σεπτεμβρίου

Μετά τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου (Κάννες / 2009) και την Ακαδημία Πλάτωνος του Φίλιππου Τσίτου (Λοκάρνο / 2009), η ελληνική ταινία Attenberg της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη διακρίνεται σε διεθνές φεστιβάλ (Βενετίας). Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την πρωταγωνίστρια, Ariane Labed.
tvxs.gr

«Στην Ελλάδα, όλοι είναι μελαγχολικοί», από την Financieele Dagblad


 Στην Ελλάδα «όλοι είναι μελαγχολικοί», τιτλοφορείται άρθρο στην ολλανδική εφημερίδα Financieele Dagblad, στο οποίο περιλαμβάνεται και συνέντευξη του διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ, Σάββα Ρομπόλη.
«Μόνο μια στιγμή;». Ο Έλληνας Σάββας Ρομπόλης ακούγεται κάπως έκπληκτος. Για τον καθηγητή Πανεπιστημίου και Διευθυντή του Ινστιτούτου Εργασίας των δύο μεγάλων ελληνικών συνδικάτων το 2010 ήταν ένα σύνολο ξεχωριστών στιγμών. Το νόημα είναι σαφές. Το 2010 ήταν, κατά τα λεγόμενα του Ρομπόλη, μια άσχημη χρονιά, ή μάλλον μια πολύ κακή χρονιά.
Σε μια χώρα, όπου η ήττα των πολιτικών αντιπάλων υπερτερεί σε σχέση με την δική σου νίκη, ο Ρομπόλης ήταν πάντοτε ένας άγνωστος ανάμεσά μας. Είναι ένας πρωταθλητής του κοινωνικού διαλόγου. Τώρα, η Ελλάδα απαιτείται, πλέον, να κάνει μεταρρυθμίσεις και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό, γι’ αυτό το λόγο, ο διάλογος πρέπει να συνεχιστεί.
Ο Ρομπόλης συνεχίζει: ‘Ο κοινωνικός διάλογος είναι μέρος της Ευρωπαϊκής νοοτροπίας, την οποία, αυτή την στιγμή, δεν έχουμε. Η κοινωνική συνοχή είναι σε αυτήν τη χώρα βρίσκεται σε πολύ βασικό επίπεδο. Όλα τα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση προωθούνται. Δεν μπορεί να υπάρξει καμιά συζήτηση.’
Εάν πρέπει να αναφέρει μια ξεχωριστή στιγμή της χρονιάς που πέρασε, είναι η στιγμή κατά την οποία οι μισθοί μειώθηκαν κατά ένα τέταρτο και η ανεργία ολοένα και αυξάνεται. ‘Είναι άγνωστο ακόμη το τι συμβαίνει με την αγοραστική δύναμη. Οι άνεργοι θα αυξηθούν στο ένα εκατομμύριο, περισσότερο από το 20% του εργατικού δυναμικού’.
Ο Ρομπόλης συνεχίζει: ‘Δεν μου διαφεύγει ότι όλα αυτά τα μέτρα πρέπει να τα ανταλλάξουμε με το δάνειο που πήραμε αξίας 110 δισεκατομμυρίων Ευρώ.
Παρόλα αυτά τα μέτρα, δεν μπορούμε να επιλύσουμε τα διαρθρωτικά προβλήματα που εμφανίζονται σε αυτήν την οικονομία. Το ΔΝΤ, η ΕΕ και η ΕΚΤ θεωρούν ότι η παραγωγικότητα αυξάνεται με την δραστική μείωση των μισθών.
Αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μια οικονομία με πολλές μικρές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν προσωπικό περισσότερο από πέντε υπαλλήλους. Αυτό δεν αλλάζει τον τρόπο λειτουργίας της εργασίας τους, απλώς απολύουν έναν υπάλληλό τους’.
Ο Ρομπόλης λέει, επίσης, ότι είναι πολύ δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς όλα αυτά θα έχουν καλό τέλος για την Ελλάδα. Αναφέρεται, επίσης, στα μεγάλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση με την παραοικονομία.
Η αύξηση των φορολογικών εσόδων προχωράει με βραδείς ρυθμούς. ‘Στην μαύρη αγορά εξαφανίζονται σίγουρα περίπου 7 δις φορολογικών εσόδων. Θα χρειαστούν χρόνια ακόμη για να μπορέσει η κυβέρνηση να επιλύσει αυτό το ζήτημα. Και αυτά τα χρόνια μας λείπουν’.
Το αστείο είναι ότι ο Ρομπόλης είναι θυμωμένος και αγανακτισμένος αλλά δεν στρέφεται ιδιαίτερα εναντίον κάποιου. Δεν εκφράζεται με απρεπείς λέξεις εναντίον της ΕΚΤ και του ΔΝΤ ή εναντίον των κυβερνήσεων των άλλων Ευρωπαϊκών κρατών. Δεν ασκεί κριτική στις προηγούμενες κυβερνήσεις και ούτε και στην τωρινή. ‘Η Ελλάδα πλήττεται από παντού. Το ότι η κυβέρνηση, προσφάτως, είχε επιτυχία στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, οφείλεται στην χαμηλή προσέλευση του κόσμου. Οι ψηφοφόροι απείχαν μαζικά.’
Η περσινή χρονιά πρόσφερε ένα θλιβερό θέαμα, αναφέρει ο Ρομπόλης και το 2011 θα είναι χειρότερο. ‘Για τα Χριστούγεννα έκανα τα ψώνια μου μέσα σε ένα απόγευμα. Οι καταστηματάρχες και οι πωλητές μου απηύθυναν έκκληση, γνωρίζοντάς με από την τηλεόραση. Όλοι είναι θλιμμένοι, ο κόσμος δεν βλέπει καμία επίλυση των προβλημάτων.
Στην οδό Ερμού και στην Πατησίων – σε δύο από τους πλέον πολυσύχναστους εμπορικούς δρόμους των Αθηνών- ολοένα και περισσότερα καταστήματα κλείνουν. Πολύ λίγα ξανανοίγουν. Και όποιος ξαναπροσπαθεί, μέσα σε λίγους μήνες πάλι ξαναφεύγει.’
tvxs.gr

«Καμπανάκι» Σαρκοζί για το ευρώ

Ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί δήλωσε ότι θα αγωνιστεί για να διατηρήσει το ευρώ και ότι η Γαλλία θα τηρήσει τις δεσμεύσεις της, για να βελτιώσει τα δημοσιονομικά της.

"Μην πιστεύετε, αγαπητοί συμπατριώτες, αυτούς που προτείνουν να βγούμε από το ευρώ. Το τέλος του ευρώ θα είναι το τέλος της Ευρώπης" είπε ο Σαρκοζί σε τηλεοπτικό διάγγελμά του με την ευκαιρία του νέου έτους.

"Θα αγωνιστώ με όλη μου τη δύναμη ενάντια σε αυτό το πισωγύρισμα, που θα ακυρώσει 60 χρόνια οικοδόμησης της Ευρώπης, η οποία έφερε ειρήνη και αδελφότητα στην ήπειρο" συμπλήρωσε.

Ο Σαρκοζί υποσχέθηκε ότι δεν θα αφήσει τη Γαλλία να ακολουθήσει την πορεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών που αντιμετώπισαν κρίση χρέους φέτος και ότι θα τηρήσει τα σχέδιά του, για να βελτιωθούν τα δημοσιονομικά της χώρας
to proto thema

Ζητά «συμμετοχή, αλλά όχι σε νέα βάρη»

H χρονιά που έρχεται, το 2011, είναι η χρονιά των μεγάλων αλλαγών, τονίζει ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του και σημειώνει πως «η συμμετοχή όλων μας είναι προϋπόθεση για να πετύχουμε. Και όταν λέω συμμετοχή, δεν εννοώ συμμετοχή σε νέα βάρη. Εννοώ συμμετοχή στις μεγάλες αλλαγές που χρειάζεται η Ελλάδα».

Στο μήνυμά του ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει:

«Ελληνίδες, Έλληνες,

Τη χρονιά που φεύγει, το 2010, ζήσαμε μια μεγάλη δοκιμασία. Τη μεγαλύτερη που πέρασε ο ελληνισμός τις τελευταίες δεκαετίες. Και βρεθήκαμε σε τόσο μεγάλο αδιέξοδο, που μας υποχρέωσε να κάνουμε μεγάλες θυσίες. Ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλους μας. Όμως απέδειξε κάτι σημαντικό. Ότι μπορούμε. Μπορέσαμε το 2010 να κάνουμε αυτό που πολλοί θεωρούσαν ακατόρθωτο. Οι θυσίες μας έπιασαν τόπο. Η Ελλάδα απέφυγε την κατάρρευση. Δουλεύοντας μαζί αντιστρέψαμε τη διεθνή κοινή γνώμη. Στηρίξαμε την προοπτική μας ως έθνος. Σταθήκαμε όρθιοι».

»Με αυτή την παρακαταθήκη μπορούμε να κοιτάμε το μέλλον με μεγαλύτερη ασφάλεια, με περισσότερη εμπιστοσύνη, με αυτοπεποίθηση. Γιατί τη μεγάλη στιγμή, ήμασταν όλοι εκεί. H χρονιά που έρχεται, το 2011, είναι η χρονιά των μεγάλων αλλαγών. Είναι χρονιά δημιουργίας, κοινωνικής αλληλεγγύης και ενότητας. Είναι η χρονιά που αλλάζουμε την πατρίδα μας, σε όφελος όλων των Ελλήνων. Είναι η χρονιά που καταπολεμούμε τα βαθύτερα αίτια που μας οδήγησαν στην κρίση. Αλλάζουμε το Κράτος, αλλάζουμε το αναπτυξιακό μας πρότυπο, αλλάζουμε νοοτροπία. Όλα αυτά για να μετατρέψουμε τις μεγάλες ικανότητες που έχει ο Ελληνισμός σε πραγματικές δυνατότητες».

»Η χρονιά που καλωσορίζουμε είναι για όλους μας μια αρχή δημιουργίας. Η συμμετοχή όλων μας είναι προϋπόθεση για να πετύχουμε. Και όταν λέω συμμετοχή, δεν εννοώ συμμετοχή σε νέα βάρη. Εννοώ συμμετοχή στις μεγάλες αλλαγές που χρειάζεται η Ελλάδα. Όλοι μας δοκιμαζόμαστε από την ένταση της κρίσης. Κάθε ελληνικό σπίτι. Έχουμε όλοι αισθανθεί -και δικαιολογημένα- απογοήτευση, πόνο, ακόμα και οργή για το πώς φθάσαμε ως εδώ. Αυτά τα συναισθήματά μας ας τα μετατρέψουμε, όχι σε παραίτηση, σε μοιρολατρία ή σε αδιέξοδη εκτόνωση διαμαρτυρίας, ούτε βέβαια και σε βία. Αλλά στην πιο ξεκάθαρη συλλογική μας απόφαση: να γίνουμε μια ζωντανή δύναμη αλλαγής της πατρίδας μας, της ίδιας μας της ζωής. Να σταθούμε στα δικά μας πόδια και να μην χρειαστούμε ποτέ ξανά δάνειες δυνάμεις, επιτηρήσεις και μνημόνια. Να ενωθούμε όλοι σε μια κοινή, συλλογική προσπάθεια. Να αλλάξουμε τον τόπο μας. Με δημιουργικότητα, με αλληλεγγύη. Δίνοντας φωνή στο νέο, στο καινούριο. Χωρίς να φοβηθούμε να κάνουμε βήματα μπροστά. Πάντα με ευαισθησία και δημοκρατία».

»Αυτή την επιλογή υπηρετώ. Αυτήν πιστεύω. Αυτή η επιλογή οδηγεί στην αλλαγή, σε μια διαφορετική Ελλάδα. Ζητώ όχι μόνο τη συμπαράστασή σας, αλλά να δουλέψουμε μαζί. Είμαι και θα είμαι κοντά στα καθημερινά προβλήματά. Είμαι πιο αισιόδοξος από ποτέ ότι μαζί θα τα καταφέρουμε. Εύχομαι σε όλους μία χρονιά υγείας και προόδου. Και στο μέλλον να θυμόμαστε το 2011 ως χρονιά δημιουργίας. Δημιουργίας της Ελλάδας που μας αξίζει, της Ελλάδας που δικαιούνται τα παιδιά μας.
to proto thema

«Να ξαναστήσουμε την Ελλάδα στα πόδια της»

«Σε τέτοιες συνθήκες, οι καθιερωμένες ευχές των πολιτικών ακούγονται, ίσως, κούφια λόγια. Αρμόζει περισσότερο η υπόσχεση ότι θα αγωνιστούμε να φύγει το σύννεφο του φόβου από την πατρίδα μας. Να φύγει το γκρίζο από τη ζωή μας. Να φύγει η αγωνία από την καρδιά μας και η ανασφάλεια από την καθημερινότητά μας. Να στρέψουμε το κεφάλι μας ψηλά, για να πάρουμε φώτιση κι ελπίδα».

Αυτά υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του ο αρχηγός της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς.

Το μήνυμα του κ. Σαμαρά έχει ως εξής: «Εύχομαι υγεία σε όλους και αγάπη στις οικογένειές σας… Αλλά τέτοιες ώρες, η σκέψη μου είναι με εκείνους που έχασαν τις δουλειές τους ή τα μαγαζιά τους. Με εκείνους που είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται, τις υποχρεώσεις τους να αυξάνονται και την ανησυχία τους για το αύριο να μεγαλώνει…».

»Σε τέτοιες συνθήκες, οι καθιερωμένες ευχές των πολιτικών ακούγονται, ίσως, κούφια λόγια. Αρμόζει περισσότερο η υπόσχεση ότι θα αγωνιστούμε να φύγει το σύννεφο του φόβου από την πατρίδα μας. Να φύγει το γκρίζο από τη ζωή μας. Να φύγει η αγωνία από την καρδιά μας και η ανασφάλεια από την καθημερινότητά μας. Να στρέψουμε το κεφάλι μας ψηλά, για να πάρουμε φώτιση κι ελπίδα. Να στρέψουμε τα μάτια μας, μέσα μας, για να αντλήσουμε κουράγιο… Να στρέψουμε τα μάτια στον απόδημο, τη μεγάλη εφεδρεία του ελληνισμού, για να πάρουμε δύναμη. Να αναλογιστούμε ότι η χώρα μας πέρασε κι άλλα δύσκολα και τα κατάφερε…».

»Να γίνουμε πιο τολμηροί εκεί που πρέπει, πιο ανθεκτικοί εκεί που χρειάζεται, πιο ειλικρινείς με τους εαυτούς μας... Να ξαναστήσουμε την Ελλάδα στα πόδια της. Αυτό δεν είναι καθιερωμένη ευχή… Είναι υπόσχεση! Το πιο αληθινό που μπορώ να σας δώσω σήμερα… Μαζί με τις καλύτερες ευχές μου για τον καθένα και την καθεμιά σας προσωπικά».
to proto thema

Νέα παρέμβαση Παπούλια για την κοινωνική δικαιοσύνη

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας επανήλθε σήμερα στο ζήτημα της τιμωρίας των φοροφυγάδων και όλων όσων εγκληματούν εις βάρος του ελληνικού λαού, το οποίο είχε θίξει στο χθεσινό, πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του. Ζήτησε από τους έχοντες να συμβάλουν για την οικονομική ενίσχυση των φτωχότερων πολιτών.
"Η κοινωνική συνοχή βγαίνει από την πάταξη των αδικημάτων σε βάρος του ελληνικού λαού. Δεν μπορεί να διαφεύγουν αυτοί που πρέπει να πληρώσουν φόρους και ύστερα να τρέχουν στα κρατικά νοσοκομεία να θεραπευτούν. Αυτό είναι απαράδεκτο", υπογράμμισε, κατά τη διάρκεια συνομιλίας με δημοσιογράφους.
Ο Κάρολος Παπούλιας επανέλαβε ότι το 2011 θα είναι ένα δύσκολο έτος, αλλά εμφανίστηκε συνάμα αισιόδοξος, ότι ανοίγει ο δρόμος για την ανάκαμψη. "Όπως λένε οι Γερμανοί, Καλό γλίστρημα στο 2012", τόνισε.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο κοινωνικών αντιδράσεων, εξέφρασε το θαυμασμό του για την υπομονή που έχουν επιδείξει οι πολίτες και πρόσθεσε ότι στο παρελθόν ο ελληνικός λαός πέρασε από τις δυσκολίες με μεγάλο θάρρος και με την ελπίδα ότι το αύριο θα είναι καλύτερο. "Και νομίζω ότι αυτό γίνεται σήμερα, παρόλο που οι κρατούντες πρέπει οπωσδήποτε να διευκολύνουν αυτή την ανοχή που τους δίνει ο ελληνικός λαός και όταν λέω να διευκολύνουν εννοώ ότι πρέπει οπωσδήποτε να ενισχύσουν οικονομικά τουλάχιστον τα χαμηλότερα εισοδήματα".
Συνομιλώντας, κατά τη διάρκεια ανταλλαγής των ευχών για το νέο έτος, ο πρόεδρος και ο πρωθυπουργός συμφώνησαν να συναντηθούν, πιθανότατα μετά τα ταξίδια του Γ. Παπανδρέου στο Παρίσι και στο Ερζερούμ της Τουρκίας.
Απαντώντας σε όσα δήλωσε ο Κ. Παπούλιας για την εμπέδωση του κράτους Δικαίου και της κοινωνικής δικαιοσύνης, ο πρωθυπουργός συμφώνησε ότι πρόκειται για θέματα που αποτελούν προτεραιότητα για την ελληνική κοινωνία και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση.
Enet.gr

Καλή χρονιά με... αυξήσεις και ανατιμήσεις

thumb

Ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, εισιτήρια τρένων, αλλά και πολλά βασικά αγαθά ακριβαίνουν από την 1η του έτους, λόγω των αυξήσεων του ΦΠΑ.
Σε φάρμακα και τρόφιμα ο ΦΠΑ αυξάνεται από 11% σε 13%, ενώ ο χαμηλός συντελεστής του 5,5% ανεβαίνει στο 6,5%, επιβαρύνοντας τις τιμές των βιβλίων και των εκδόσεων. Επίσης, λόγω αναπροσαρμογής, αυξάνονται τα κόμιστρα των ταξί και η ελάχιστη διαδρομή κοστίζει πλέον 3,16 ευρώ.
Τα τιμολόγια της ΔΕΗ αυξάνονται από 3% έως 11% για 5,5 εκατομμύρια νοικοκυριά με χαμηλές καταναλώσεις, ενώ αντίθετα μειώνονται για περίπου 1.300.000 επιχειρήσεις. Οι αναπροσαρμογές των τιμολογίων ρεύματος θα συνεχιστούν και εκτιμάται ότι το 2013 θα έχουν αυξηθεί τουλάχιστον κατά 30%.
Αύξηση 1,2% επιβάλλεται και στο πάγιο για τη χρήση του φυσικού αεριού.
Επίσης, αυξάνεται η τιμή των εισιτηρίων στα τρένα έως και 90%. Ενδεικτικά, η τιμή του εισιτηρίου Αθήνα - Θεσσαλονίκη από τα 36,30 ευρώ διαμορφώνεται στα 55,20. Παράλληλα, αναστέλλονται τα διεθνή δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς και εκείνα προς δυτική Μακεδονία και Πελοπόννησο
to pontiki

Το «καθαρτήριον» έτος 2011

thumb

Συνηθίζεται να ευχόμαστε το νέο έτος να είναι ευτυχές – ή απλώς καλύτερο από το προηγούμενο. Φέτος όμως τίποτε δεν μοιάζει με τα προηγούμενα χρόνια. Σαν μεμιάς να θρυμματίστηκε ο κόσμος μας.
Περίσκεψη, ανησυχία, κατήφεια, απόγνωση είναι τα «στολίδια» αυτών των γιορτών. Ακόμη και η «οργή», την οποία τόσοι πολλοί επικαλούνται, ίσως ελπίζοντας στη «λυτρωτική» εκδήλωσή της, μοιάζει πνιγμένη. Διόλου παράξενο, αφού η χώρα ζει μια ταχύτατη αποσύνθεση.
◆ Μια βόλτα στην «αγορά» είναι η πρώτη ένδειξη. Παντού μαγαζιά και επιχειρήσεις κλείνουν αφήνοντας στον δρόμο ανέργους. Κι όσα δεν κλείνουν, μειώνουν ή εξαφανίζουν τους ανθρώπους, τους μισθούς, την ασφάλισή τους, την ίδια τη ζωή τους. Χρήμα δεν κυκλοφορεί, ελάχιστοι αγοράζουν, ελάχιστοι χτίζουν, ακόμη λιγότεροι ελπίζουν ότι το 2011 η ζωή τους θα μείνει, τουλάχιστον, ίδια.
◆ Ένα βράδυ στην τηλεόραση είναι μια δεύτερη ένδειξη. Βομβαρδισμός κακών ειδήσεων, παντού περικοπές, «μετατάξεις», απειλή απολύσεων, βίαιη αποδόμηση κάθε ίχνους κοινωνικού κράτους, βόρβορος ενοχοποίησης όσων έχουν την ατυχία να δουλεύουν στο Δημόσιο ή απλώς να δουλεύουν, να συνδικαλίζονται, να απεργούν, να προσπαθούν ματαίως να κρατήσουν ό,τι είχαν μέχρι χθες.
Ξαφνικά όλοι είναι διεφθαρμένοι, όλοι εξαπατούν τον «πολίτη», όλοι απομυζούν το κράτος, όλοι είναι «συντεχνίες», παράσιτα, φοροφυγάδες. Όλοι πρέπει να τιμωρηθούν για την κατάντια της χώρας, για τη χρεοκοπία της, για την επερχόμενη και προεξοφλημένη τελική πτώχευσή της.
Όλοι πρέπει να περάσουν από τον πάγκο του χασάπη, εκτός από τον «πολίτη», στο όνομα του οποίου – σύμφωνα με την οργουελική «διάλεκτο» του πρωθυπουργού, των υπουργών του, των στρατευμένων στη «σωτηρία της πατρίδας» δημοσιογράφων – πρέπει οι ένοχοι να πληρώσουν για τα κατά συρροήν εγκλήματά τους. Όλα γίνονται γι’ αυτόν τον αόριστο, τον αδιευκρίνιστης ταυτότητας, κοινωνικής τάξης, εισοδήματος, ιδιότητας και επαγγέλματος «πολίτη». Έναν «πολίτη» τόσο απροσδιόριστο, ώστε να μοιάζει ανύπαρκτος...
«Τιμωροί» οι εγκληματίες!

Τι ειρωνεία, όμως! Τον ρόλο του τιμωρού των «εγκληματιών» ανέλαβαν και διεκπεραιώνουν με ακατανίκητο ζήλο αυτοί που – μαζί με τους μόνιμους ανταγωνιστές τους στη νομή της εξουσίας – κυβέρνησαν επί τέσσερις αμαρτωλές δεκαετίες. Όλα αυτά τα χρόνια που η ευκολία, ο παρασιτισμός, η διαφθορά θέριεψαν και αγκάλιασαν ολόκληρη την κοινωνία.
Αυτοί που έκαναν τους εργάτες και τους αγρότες γκαρσόνια και δημοσίους υπαλλήλους ξεριζώνοντάς τους από την παραγωγή, ερημώνοντας τον τόπο τους. Αυτοί οι ίδιοι σήμερα τους διώχνουν ως «πλεονάζοντες», αφού πρώτα τους έχουν κόψει τον δρόμο της επιστροφής σε ό,τι ήξεραν να κάνουν αυτοί, οι πατεράδες και οι παππούδες τους.
Αυτοί που προτίμησαν τα δανεικά για να στηρίξουν πάνω τους τον «σοσιαλισμό» και τον «εκσυγχρονισμό» τους – και οι άλλοι τον «ριζοσπαστικό» καραμανλισμό και μητσοτακισμό τους.
Αυτοί που μασκάρευαν τα δανεικά και τα έλεγαν «ανάπτυξη». Και ύστερα τα έκρυβαν κάτω από το χαλί της Goldman Sachs, η οποία σήμερα μοιάζει, από έναν άλλο δρόμο, να ξανακυβερνά τη χώρα που κατέστρεψε.
Αυτοί που έφτιαξαν «εθνικούς εργολάβους» για να πτωχεύει σήμερα το 70% των κατασκευαστών και δεκάδες χιλιάδες να μένουν άνεργοι.
Αυτοί που έφτιαξαν «εθνικούς προμηθευτές» και τώρα ψάχνουν τη διαφθορά στα επιδόματα που οι ίδιοι έδιναν αντί για μισθούς.
Αυτοί που έφτιαξαν ένα άχρηστο, γραφειοκρατικό και αντιπαραγωγικό κράτος, για να «ανακαλύψουν» τώρα ότι δεκάδες υπηρεσίες δεν έχουν καν αντικείμενο και λόγο ύπαρξης. Και στο όνομα αυτών να εκθεμελιώνουν την παιδεία, την υγεία, την ασφάλιση, κάθε έννοια κοινωνικής προστασίας και κάθε στοιχειώδη υποχρέωση της πολιτείας προς τον απροσδιόριστο αυτόν «πολίτη».
Αυτοί που έστησαν δαιδαλώδεις μηχανισμούς διαχείρισης κοινοτικών και κρατικών – φανερών και κρυφών – κονδυλίων για να ανακαλύπτουν τώρα ότι υπάρχει διάσπαρτο «λίπος» και «μαύρο χρήμα». Το οποίο ωστόσο αδυνατούν να συλλάβουν και ως εκ τούτου ξεσκίζουν τους μισθούς (με μια παράξενη προτίμηση στους πενιχρούς και αδύναμους να θρέψουν μια μέση οικογένεια) και τις συντάξεις (κυρίως αυτές που αδυνατούν να προσφέρουν αξιοπρεπή γεράματα στους απόμαχους της δουλειάς).
Όλοι αυτοί, που διακηρύσσουν, χωρίς ίχνος ντροπής, ότι «μαζί τα φάγαμε», είναι οι ίδιοι που – πάντα μαζί με τους μόνιμους ανταγωνιστές τους στη νομή της εξουσίας – «έτρωγαν» τα λεφτά του «πολίτη» στο χρηματιστήριο, που πουλούσαν «ισχυρή Ελλάδα», για να την οδηγήσουν τελικά πτωχευμένη στα σκλαβοπάζαρα της Μέρκελ, του Τρισέ, του Μπαρόζο και του Στρος - Καν.
Όλα στο όνομα του «πολίτη». Που πρώτα κατάστρεψαν τη χώρα του και τώρα του στερούν τη δυνατότητα να την ορίζει...
Το «άει σιχτίρ»

Θα ήταν σόλοικο να πεις ότι η κοινωνία, δηλαδή όλοι εμείς, είναι αθώα του αίματος. Όχι μόνο επειδή εμείς εκλέγαμε όλα αυτά τα πολιτικά σκύβαλα. Ούτε μόνο επειδή τα ανεχόμασταν. Ούτε μόνο επειδή – όσοι και όποιοι από εμάς – επωφελούμασταν (ή πιστεύαμε ότι επωφελούμασταν) από την αναπαραγωγή και τη μακροημέρευση αυτού του άθλιου πολιτικού συστήματος. Αλλά κυρίως επειδή ακόμη και σήμερα, ένα βήμα πριν από την καταστροφή, είμαστε ανίκανοι να γίνουμε πολίτες και πατριώτες.

Δύσκολο, ίσως, ό,τι χτιζόταν μεθοδικά για τέσσερις δεκαετίες στις τσέπες, τα μυαλά και τις ψυχές μας να γκρεμιστεί και να τελειώσει. Δύσκολο, ίσως, να καταλάβουμε ότι αυτά που ζητούν οι τοκογλύφοι τα έχουμε πληρώσει ήδη διπλά και τρίδιπλα. Δύσκολο, ίσως, έτσι βαριά ενοχοποιημένοι και ηττημένοι, να βρούμε τη δύναμη για να πούμε «άι σιχτίρ» στους τοκογλύφους και τους κάθε απόχρωσης μπράβους τους.

Ακόμη πιο δύσκολο να βρούμε το σθένος, την αξιοπρέπεια και τα μέσα για να αποτινάξουμε όχι μόνο τα δεσμά που μας ετοίμασαν τόσο μεθοδικά, αλλά και τον μίζερο και άθλιο εαυτό μας. Μόνο που άλλος δρόμος δεν μας έμεινε. Ας τον πάρουμε κι όπου μας βγάλει.
to pontiki

Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010

Δ.Ν.Τ.: «Φάρμακο» και για άλλους ο μηχανισμός στήριξη.

Dnt.jpg
Την εκτίμηση, ότι και άλλα ευρωπαϊκά κράτη θα ωφεληθούν από τη βοήθεια που μπορεί να τους παρέχουν Ε.Ε. και Δ.Ν.Τ. για την περιστολή του υπέρογκου κρατικού χρέους τους, εξέφρασε με σχόλιό του σε εσωτερικής κυκλοφορίας έντυπο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το στέλεχος του οργανισμού, Ολιβιέ Μπλανσάρ.
«Μπορούν τα κράτη να έχουν βιώσιμα οικονομικά μεγέθη; Ασφαλώς, μπορούν. Μπορούν αυτό μόνα τους; Κατανοώ τη διστακτικότητα μερικών κρατών να ζητήσουν βοήθεια από την Ε.Ε. και το Δ.Ν.Τ.. Όμως, τα προγράμματα αμφοτέρων πραγματικά βοηθούν» σημειώνει ο Μπλανσάρ.
Όπως τονίζει, είναι προς το συμφέρον των κρατών να έχουν στη διάθεσή τους ένα «πλαφόν» στα επιτόκια δανεισμού τους, βοηθώντας στη δανειοδότησή τους, αλλά και καταπραΰνοντας ταυτοχρόνως τους φόβους των δανειστών τους.
parapolitika.gr

Πρωτοχρονιάτικος Γολγοθάς για τον υπουργό Οικονοµικών

Με ποινές-φωτιά στους φοροφυγάδες, αλλά και συµβιβαστικές λύσεις στα κλειστά επαγγέλµατα φιλοδοξεί ο υπουργός Οικονοµικών Γ. Παπακωνσταντίνου να περάσει δύο από τις δυσκολότερες δοκιµασίες που του έχει αναθέσει η τρόικα ώς τον Φεβρουάριο και να εξασφαλίσει έτσι την έγκριση της τέταρτης δόσης του δανείου.
Την τριάδα των σκληρών δοκιµασιών συµπληρώνει η προετοιµασία των νέων µέτρων για την περαιτέρω µεί ωση του ελλείµµατος την περίοδο 2012-2014 κατά 11 δισ. ευρώ περίπου – από 17 δισ. ευρώ που αναµένεται να κλείσει το 2011 σε 6 δισ. ευρώ το 2014. Αυτή τη δοκιµασία, µάλιστα, ο υπουργός Οικονοµικών σκοπεύει να τη µοιραστεί µε τα πολιτικά κόµµατα της αντιπολίτευσης και τους κοινωνικούς εταίρους, ζητώνταςτους να υποβάλουν τις δικές τους προτάσεις για το πώς εκείνοιβλέπουν να µειώνεται το έλλειµµα. Ελπίζειέτσι να τους καταστήσει «συνυπεύθυνους», µετριάζοντας τις αντιδράσεις τους.

Για να κερδίσει το στοίχηµαµε την τρόικα, ο υπουργός Οικονοµικών πρέπει να συνεχίσει το επόµενο δίµηνο να δουλεύει µε τους εντατικούς ρυθµούς του τελευταίου µήνα, εκτελώντας τις «εντολές» της, τη µία µετά την άλλη.

Πρώτα στη σειρά, για το 2011, τα κλειστά επαγγέλµατα, όπου το οικονοµικό επιτελείο φιλοδοξεί να κλείσει τα µέτωπα πριν καν ανοίξουν, προσφέροντας λύσεις συµβιβασµού,οι οποίες και τις εντολές του Μνηµονίου θα ικανοποιούν, αλλά και κάποιους από τους ισχύοντες «περιορισµούς» θα διατηρούν, έστω και µε άλλο όνοµα. Χαρακτηριστικά,το υπουργείο προσανατολίζεται στην κατάργηση µεν των κατώτατων ή προκαθορισµένων αµοιβών, που ισχύουν για δικηγόρους, συµβολαιογράφους και µηχανικούς, αλλά ταυτόχρονα και στη διατήρηση µιας λογικής αµοιβών (που θα ονοµαστούν π.χ. «ενδεικτικές») ως βάσης υπολογισµού για την καταβολή εισφορών στα ασφαλιστικά ταµεία και τους συλλόγους. Το νοµοσχέδιο, πάντως, διατηρεί έναν ριζοσπαστικό χαρακτήρα στο πρώτο τµήµα του, µε τις οριζόντιες ρυθµίσεις, που προβλέπει κατάργηση κάθε περιοριστικής απαίτησης για την είσοδο σε ένα επάγγελµα. Μόνο αν συντρέχουν λόγοι επιτακτικού δηµόσιου συµφέροντος θα µπορεί ο αρµόδιος υπουργός εντός τριµήνου να καθιερώσει νέους περιορισµούς. Το νοµοσχέδιο θα κατατεθεί στα µέσα Ιανουαρίου.

Μεγαλύτερη πρόκληση, η καταπολέµηση τηςφοροδιαφυγής, για την καθυστέρηση αντιµετώπισης της οποίας έκανε «παρατήρηση» στην κυβέρνηση ο κ. Ντοµινίκ Στρος-Καν. Στο τραπέζι έχουν πέσει φιλόδοξες προτάσεις, που προβλέπουν αυστηροποίηση ποινών για τους φοροφυγάδες, όπως π.χ. να µην είναι εξαγοράσιµη η ποινή τους – και άρα να µπαίνουν στη φυλακή – αν δεν πληρώσουν όλον τον φόρο. Επίσης, σχεδιάζονται νέες διαδικασίες αξιολόγησης των εφοριακών και των εφόρων µε ποσοτικούς στόχους. Οι ελεγκτικοίµηχανισµοί θα οργανωθούν σε κεντρικόεπίπεδο, αντί του τοπικού που ισχύει σήµερα και ευνοεί τη διαφθορά. Το σχετικό νοµοσχέδιο αναµένεται να κατατεθεί στο τέλος Ιανουαρίου.

Η επιµήκυνση. Ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει κι άλλον έναν λόγο να δείξει τον καλύτερο εαυτό του τον Ιανουάριο. Καλώς εχόντων των πραγµάτων, µέσα στον µήνα αυτό θα εγκρίνει το Eurogroup την επιµήκυνση του χρόνου εξόφλησης του δανείου της τρόικας, ενώ θα κληθεί να δώσει τη συγκατάθεσή του και τογερµανικό Κοινοβούλιο. Αν δεν πειστεί η Γερµανία ότι η Ελλάδα εφαρµόζει τις δεσµεύσεις της, τα πράγµατα µπορεί να αγριέψουν...

Σε κατηφόρα οι αµοιβές των ∆ΕΚΟ
Την κατηφόρα έχουν αρχίσει να παίρνουν οι αµοιβές των υπαλλήλων των ∆ΕΚΟ.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία του υπουργείου Οικονοµικών, στο 9µηνο Ιανουαρίου - Σεπτεµβρίου αυτές είχαν µειωθεί κατά 15% σε σύγκριση µε την ίδια περίοδο του προηγούµενου έτους, καθώς εφαρµόσθηκε κι εκεί η µισθολογική πολιτική του ∆ηµοσίου. Οι νέες µειώσεις του πολυνοµοσχεδίου, ώς και κατά 25%, θα ισχύσουν επιπροσθέτως αυτών.
ta nea online

Η νεοφιλελεύθερη βιοπολιτική του Μνημονίου, της Ιωάννας Τσιβάκου


 Οι διορθωτικοί μηχανισμοί που έχει επιβάλει μέσω του Μνημονίου η Τρόικα στην ελληνική οικονομία, καθώς έχουν δρομολογηθεί πάνω στη λογική του νεοφιλελευθερισμού, είναι μια ευκαιρία για να αναλογιστούμε εκ νέου τα προτάγματα του τελευταίου, και ιδίως εκείνες τις όψεις του που επιδρούν στη συγκρότηση της ανθρώπινης προσωπικότητας.
Στα αριστερά πολιτικά κείμενα ο νεοφιλελευθερισμός εμφανίζεται ως επί το πλείστον ως πολιτική για την εξάρθρωση του κράτους πρόνοιας και την υποταγή τού θεμελιωμένου μεταπολεμικού κράτους δικαίου στα κελεύσματα της καπιταλιστικής αγοράς. Αυτή η γενικόλογη περιγραφή αποκρύπτει εσωτερικές λογικές του νεοφιλελευθερισμού που η αντίσταση σε αυτόν θα πρέπει επίμονα να αποκαλύπτει.
Όπως είχε διαπιστώσει ο Φουκώ κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1970,[1] η επικρατούσα εκδοχή του αμερικανικού φιλελευθερισμού (βλ. Hayek, von Mises, Simons, Schultz κ.ά.) δεν αποσκοπεί σε υποχώρηση του κράτους, αλλά σε αλλαγή του ρόλου του. Το βασικό επιχείρημα για μια τέτοια αλλαγή δεν ερείδεται στην ανικανότητα του κράτους πρόνοιας να είναι οικονομικά αποτελεσματικό, αλλά στην αδυναμία του να επιτύχει τη θεμελίωση του φιλελεύθερου ιδεώδους, που δεν είναι άλλο παρά αυτό της ατομικής ελευθερίας. Στον κλασικό φιλελευθερισμό η ατομική ελευθερία εθεωρείτο φυσικό δικαίωμα, καθώς πίστευε πως ρίζωνε στην ίδια τη φύση του ανθρώπου. Ο νεοφιλελευθερισμός όμως πρεσβεύει πως αυτό δεν αληθεύει, γι’ αυτό, κατά τη γνώμη των ιδρυτών του, η πραγματοποίηση της ατομικής ελευθερίας, εννοουμένης ως ελευθερίας επιλογών, προϋποθέτει συνειδήσεις κατάλληλα προετοιμασμένες για την διεκδίκησή της. Η προετοιμασία, δε, και η οικοδόμηση ελεύθερης συνείδησης επιτυγχάνεται με την ανάπτυξη ελεύθερων και ισότιμων συναλλαγών που μόνο η αγορά μπορεί να εξασφαλίζει.
Ωστόσο, η αγορά, πάντα κατά τους οπαδούς του νεοφιλελευθερισμού, όπως και το ανθρώπινο ον, δεν είναι φύσει ελεύθερη, παρά απαιτείται μια κρατική πολιτική που να επιδιώκει, να σχεδιάζει και να διασφαλίζει τις προϋποθέσεις ελευθερίας της. Αυτό θα πρέπει να είναι το έργο του σύγχρονου κράτους. Εν συντομία, ο νεοφιλελευθερισμός δεν προτείνει την περιστολή του κράτους, αλλά τη σύσταση ενός κράτους που θα αντλεί τη νομιμοποίησή του από την οικονομική ορθολογικότητα της αγοράς. Κράτος και αγορά υποβαστάζονται και συνυπάρχουν αρμονικά στο βαθμό που το πρώτο στηρίζει την εγκυρότητά του στην καλή λειτουργία της δεύτερης, γι’ αυτό και το κράτος οδηγείται στον ενστερνισμό εκείνων των οικονομικών κανόνων που καθιστούν την αγορά αποτελεσματική και άξια να σφυρηλατεί υπό τη δική της λογική ελεύθερα και ισότιμα (όχι ίσα) υποκείμενα.
Κατόπιν αυτού, είναι προφανές πως δεν επιδιώκεται η απόσυρση του κράτους αλλά η αναδιαμόρφωσή του με όπλο τον νεοφιλελευθερισμό, ο οποίος δεν λειτουργεί ως μια απλή ιδεολογία, παρά ανάγεται σε στρατηγική εξουσίας. Στρατηγική ικανή να επιδρά στην ανθρώπινη προσωπικότητα και να την αναδιαπλάθει καθιστώντας την «αυτόνομη». Ο όρος της αυτονομίας υπονοεί εδώ πως ο άνθρωπος στο εξής δεν θα προσδοκά την εξελικτική του πορεία από εξωτερικούς παράγοντες, παρά από τον ίδιο του τον εαυτό. Ο ίδιος αναλαμβάνει την ευθύνη των προσωπικών του επιλογών, είτε αυτές αναφέρονται στην ιδιωτική είτε στη δημόσια σφαίρα. Εκπαιδευόμενος έτσι ώστε η συμπεριφορά του να έχει αφομοιώσει τον τρόπο του σκέπτεσθαι του εχέφρονος επιχειρηματία, το πρότυπο του νεοφιλελεύθερου ανθρώπου είναι κάποιος που αποφασίζει προσμετρώντας κόστη και οφέλη, τελώντας συνεχώς εν εγρηγόρσει εμπρός στους καιροφυλακτούντες κινδύνους των συγχρόνων πλουραλιστικών κοινωνιών.[2]
Ακριβώς επειδή ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι μόνο ένα είδος διακυβέρνησης αλλά και μια «τεχνολογία διαπλάσεως του εαυτού», χαρακτηρίζεται από τον Φουκώ ως βιοπολιτική, δηλαδή ως στρατηγική «βιοεξουσίας». Με τον τελευταίο όρο επισημαίνεται εκείνο το είδος της εξουσίας που ασκείται απευθείας πάνω στη ζωή, όχι με όρους υψηλής κυριαρχίας ή θεσμοποιημένης πειθαρχίας, αλλά με εκλεπτυσμένους μηχανισμούς που έχει επεξεργαστεί η σύγχρονη τεχνοεπιστήμη. Η πειθαρχική εξουσία επιβάλλεται απρόσωπα από τους κυρίαρχους θεσμούς, βάσει νομοταγών πρακτικών και ρυθμίσεων. Αφήνει ωστόσο ένα πεδίο εξωθεσμικό, όπου η ζωή των ατόμων δύναται να ανακαλύπτει διεξόδους από τις θεσμοποιημένες πρακτικές. Η «βιοπολιτική» όμως καταργεί τα όρια μεταξύ θεσμοθετημένης και μη θεσμοθετημένης σφαίρας, παρεμβαίνοντας σε όλο το φάσμα της ζωής, σωματικής και διανοητικής, μέσω στρατηγικών νουθεσίας, αγωγής, επιστημονικής πρόληψης.
Στην ελληνική κοινωνία έχουμε ήδη διαπιστώσει μορφές βιοεξουσίας σε κοινωνικές σχέσεις όπως αυτές ανάμεσα σε ασθενή και γιατρό, δάσκαλο και μαθητή, επιχειρηματία και εργαζόμενο. Σε όλες αυτές τις μορφές, η ασκούμενη βιοπολιτική έχει ως σκοπό την προφύλαξη, προσαρμογή και εθελοντική αποδοχή των προτροπών του ισχυρού από τον αδύνατο. Όμως το ίδιο το κράτος δεν είχε μέχρι πρόσφατα ακόμη επεξεργαστεί μορφές βιοπολιτικής, ήτοι άμεσης παρέμβασης στη ζωή των πολιτών του. Ο πολίτης του ελληνικού κράτους όχι μόνο διατηρούσε τα όρια ανάμεσα σε ιδιωτική και δημόσια σφαίρα, αλλά έκανε κάτι ακόμη χειρότερο για τον νεοφιλελευθερισμό: εμπότιζε με τη λογική της ιδιωτικής ζωής την δημόσια, ακυρώνοντας συχνά στην πράξη ορισμένα είδη πειθαρχικής εξουσίας. Χωρίς να παραγνωρίζεται ο εκφυλισμός μιας τέτοιας συμπεριφοράς που παρατηρήθηκε ιδίως τις τελευταίες δεκαετίες λόγω ανυποληψίας του κράτους, εντούτοις αυτή η απειθαρχία συντήρησε θύλακες συναισθηματικής αντίστασης απέναντι σε ισοπεδωτικές «τεχνολογίες του εαυτού».
Στο παρόν άρθρο δεν θα γίνει εκτίμηση των αιτιών, ούτε των θετικών και αρνητικών όψεων και συμπτωμάτων της νεοελληνικής τρέχουσας συμπεριφοράς. Κι αυτό διότι το ενδιαφέρον εστιάζεται στο να δειχτεί ότι αυτή η παρεκκλίνουσα συμπεριφορά, και προφανώς η νοοτροπία που την εξέθρεψε, αποτελεί κεντρικό αντικείμενο της νεοφιλελεύθερης πολιτικής του Μνημονίου. Η Τρόικα δεν ενδιαφέρεται μόνο, όπως ισχυρίζονται πολλοί, για την είσπραξη των δανείων της. Κατανοεί πως, ακόμη κι αν τα εισπράξει, νέα δάνεια θα δημιουργηθούν από μια κοινωνία που ενδιαφέρεται πρωτίστως για τον ιδιωτικό της βίο, ενώ αδιαφορεί για το κράτος, παρότι έχει εναποθέσει σε αυτό όλες τις ευθύνες για το μέλλον της. Γι’ αυτό και επιχειρεί με βίαια μέσα να οδηγήσει την ελληνική συνείδηση σε δρόμους που οι πειθήνιοι ευρωπαίοι πολίτες έχουν ήδη περπατήσει, με αποτελέσματα αμφισβητήσιμα μεν ως προς την οικονομία, αρνητικά δε ως προς το ατομικό ευ ζην.

Ενδεικτικά, δύναται κανείς
να αναφέρει ορισμένα μέτρα ανήκοντα στην κατηγορία της βιοπολιτικής, τα οποία πρότεινε το Μνημόνιο και ήδη η κυβέρνηση εκτελεί: την αναθεώρηση του ασφαλιστικού, όπου η πρόνοια για το μέλλον επαφίεται πλέον, σε μεγάλο βαθμό, στο άτομο και όχι στην κοινωνία· την κατάργηση των κλειστών επαγγελμάτων, καθώς η επιχειρηματικότητα, δηλαδή η ευθύνη του ίδιου του επιχειρηματία για την κερδοφορία της επιχειρήσεώς του ανατίθεται αποκλειστικά στον ίδιο και όχι σε ευνοϊκές διατάξεις· την προτεραιότητα των επιχειρηματικών συμβάσεων έναντι των συλλογικών, γεγονός που αφήνει στην πρωτοβουλία και στη θέληση των συμβαλλομένων την διεκδίκηση και επίτευξη των προσωπικών τους επιδιώξεων, και ούτω καθ’ εξής. Όλες οι προαναφερθείσες περιπτώσεις προδιαγράφουν τις συνιστώσες ενός υποκειμένου που θα εσωτερικεύσει την ιδέα ότι είναι ο αποκλειστικά υπεύθυνος της μοίρας του και, επίσης, ότι η ευημερία του εξαρτάται από την πρόθυμη ευθυγράμμισή του με τα προαπαιτούμενα μιας παγκοσμίως απελευθερωμένης αγοράς. Σε μια τέτοια κοινωνία, οι ευπροσάρμοστοι και επιτήδειοι, οι ευφάνταστοι και δημιουργικοί ίσως αντέξουν. Οι αδύναμοι κοινωνικά, οι «αιθεροβάμονες», οι στοχαστικοί και «ποιητικοί», οι μειονεκτούντες φυσικά ή πνευματικά, θα περιθωριοποιηθούν.
Ίσως αναρωτηθεί κανείς: Μήπως ένας τέτοιος αναπροσανατολισμός του νεοελληνικού ατόμου είναι αναγκαίος για τη ζωή του στη σύγχρονη, τεχνολογικά διασυνδεδεμένη οικουμένη; Η απάντηση θα μπορούσε να είναι καταφατική εάν επρόκειτο για την απλή επιβίωσή του. Σίγουρα όμως είναι αρνητική, αν ληφθεί υπόψη η εξασφάλιση μιας καλής ποιότητας ζωής. Τι ποιότητα ζωής μπορεί να προσδοκά ένα ανέστιο και αιωρούμενο άτομο, ανασφαλές και έρμαιο της ακατάπαυστης ροής πληροφοριών που διαχέουν τα παγκόσμια κέντρα κυριαρχίας;
Εμπρός στον κατατεμαχισμό της προσωπικότητας, καλείται η αριστερή σκέψη να επαναθέσει στο προσκήνιο του προβληματισμού τον σχηματισμό ενός «εμείς» που δεν θα συντρίβει την ατομικότητα. Να διαλεχθεί για τη συγκρότηση πολιτικής προοπτικής που θα προάγει την ατομική ευθύνη και δημιουργικότητα στα πλαίσια μιας εθνικής συλλογικότητας ανοιχτής στην κάθε ετερότητα.[3] Αυτή η προοπτική αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα της νεοφιλελεύθερης στρατηγικής, διότι η συνεπής της επιδίωξη θα εκθεμελίωνε την ίδια τη βιοεξουσία. Πάνω σε αυτή την εκθεμελίωση καλούνται οι κυοφορούμενες αντιστάσεις να σχεδιάσουν τις στοχεύσεις τους, αφού προηγουμένως μελετήσουν τις μύχιες διακλαδώσεις της βιοεξουσίας.
tvxs.gr

Η Εσθονία το νέο μέλος της ευρωζώνης


aisthonia.jpg
 Στην «οικογένεια» της δοκιμαζόμενης ευρωζώνης, εντάσσεται από αύριο η Εσθονία, καταλαμβάνοντας τη 17η θέση κράτους-μέλους στη ζώνη του ευρώ. Πρόκειται για την πρώτη πρώην Σοβιετική Δημοκρατία που μπαίνει στην ευρωπαϊκή νομισματική ένωση. Θα αποτελέσει τη δεύτερη μικρότερη οικονομία της ευρωζώνης, μετά τη Μάλτα και την υγιέστερη δημοσιονομικά χώρα-μέλος.
Ο 53χρονος διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Εσθονίας Άντρες Λίπστοκ θα καταλάβει την προβλεπόμενη θέση του στο διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και αναμένεται να συμμετάσχει στην πρώτη του ψηφοφορία για τον προσδιορισμό των επιτοκίων της ΕΚΤ στις 13 Ιανουαρίου, στη Φρανκφούρτη.
Περίπου 85 εκατομμύρια νομίσματα του ευρώ που φέρουν στη μία πλευρά τους το χάρτη της Εσθονίας, καθώς και 12 εκατομμύρια χαρτονομίσματα θα διατεθούν αύριο στην αγορά, ενώ η περίοδος αντικατάστασης της κορόνας θα διαρκέσει δύο εβδομάδες.
parapolitika.gr

«Χρειάζεται αισιοδοξία, ομοψυχία και συστράτευση»

«Μπορούμε να βγάλουμε την Ελλάδα από τη δυσχερή κατάσταση, αρκεί να είμαστε ενωμένοι και αισιόδοξοι», αναφέρει ο Φίλιππος Πετσάλνικος στο μήνυμά του για την έλευση του 2011.

Αναλυτικά, το μήνυμα του Προέδρου της Βουλής έχει ως εξής:

«Η χρονιά που πέρασε ήταν η δυσκολότερη των τελευταίων δεκαετιών για τη χώρα μας και την κοινωνία.

Με την αποκάλυψη του μεγέθους των προβλημάτων συνειδητοποιήσαμε όλοι τις ευθύνες μας και ιδιαίτερα όσοι παίρνουμε τις αποφάσεις.
Η συλλογική προσπάθεια και οι αναγκαίες θυσίες απέτρεψαν ευτυχώς τα χειρότερα.

Για το νέο έτος πιστεύω ότι με αισιοδοξία, ομοψυχία, συστράτευση όλων των δυνάμεων και προσήλωση στους στόχους μπορούμε να βγάλουμε την Ελλάδα από τη δυσχερή κατάσταση και να δημιουργήσουμε πάλι τις προϋποθέσεις για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
Εύχομαι σε όλους Καλή Χρονιά».
newsdeast.gr

Κ. Σημίτης: «Να τελειώνει η παραπληροφόρηση» για το θέμα του swap του 2001

 Στον πρώην πρωθυπουργό Κ. Σημίτη και τα μέλη της κυβέρνησής του την περίοδο 2000- 2001 «σκόνταψε» η εισαγγελική έρευνα για την υπόθεση μετατροπής μέρους του δημοσίου χρέους σε ευρώ από την Goldman Sachs, αμέσως μετά τη συμφωνία για την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ, σύμφωνα με δημοσίευμα της Real News. Δηλαδή, «στις μεθόδους δημιουργικής λογιστικής με τη χρήση παράγωγων προϊόντων (swaps) ώστε να αποκρυβεί το μέγεθος του δημοσίου χρέους της χώρας». «Καιρός είναι να τελειώνουν οι υποκρισίες και η παραπληροφόρηση» δήλωσε, σχολιάζοντας το δημοσίευμα ο κ. Σημίτης, προσθέτοντας πως «η ανακίνηση του θέματος του swap του 2001 εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες».
Συγκεκριμένα, ο πρώην πρωθυπουργός δήλωσε: «Καιρός είναι να τελειώνουν οι υποκρισίες και η παραπληροφόρηση. Οι υπεύθυνοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ήδη αποφανθεί δημόσια ότι οι ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης το 2001 ανταποκρίνονταν στους κοινοτικούς κανόνες και τις πρακτικές που εφάρμοσαν και άλλες χώρες την ίδια εποχή και σε παρόμοια έκταση. Η ανακίνηση του θέματος του swap του 2001 εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες».
Στο δημοσίευμα της Real News αναφέρεται πως η εισαγγελέας Πρωτοδικών Αθηνών Ελένη Ράικου έκλεισε την προκαταρτική έρευνα και διαβίβασε αμελλητί την δικογραφία στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ιωάννη Τέντε. Στο διαβιβαστικό έγγραφο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών προς τον Άρειο Πάγο, όπως σημειώνει το δημοσίευμα, αναφέρεται ότι «κατά τη διεξαγωγή της προκαταρκτικής έρευνας προέκυψαν καταγγελίες σχετικά με αξιόποινες πράξεις που φέρονται να τελέστηκαν από τον πρώην πρωθυπουργό και μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου την περίοδο 2000-2001».
Ο Ι.Τέντες ανέθεσε στον αντιεισαγγελέα Αθανάσιο Κατσιρώδη να εξετάσει εάν θα πρέπει να αποσταλεί η δικογραφία στην Βουλή. Εφόσον ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου κρίνει πως η δικογραφία πρέπει να διαβιβαστεί στη Βουλή, το Κοινοβούλιο θα αποφασίσει για τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης
Η προκαταρτική έρευνα ξεκίνησε έπειτα από καταγγελία που έκανε στις 30 Απριλίου 2010 ο δικαστής Φαγιάντ Μουλά Καλί, κάτοικος Βιέννης.
tvxs.gr

Η πολιτική ηγεσία της χώρας για το 2011

Οι αλλαγές θα συνεχιστούν για μια δίκαιη χώρα και μια οικονομία βιώσιμη, τονίζει ο πρωθυπουργός σε άρθρο του στο «Έθνος της Κυριακής». Για πολιτική διεξόδου δια της... ασφυξίας μιλάει ο Α. Σαμαράς, ενώ η Α. Παπαρήγα θεωρεί ότι ο πόλεμος που έχουν εξαπολύσει κυβέρνηση και Τρόικα θα κλιμακωθεί.
"Οι μεταρρυθμίσεις είναι δίκαιες και ωφελούν τη χώρα, το κοινωνικό σύνολο και τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις ξεβολεύουν κάποιους, θίγουν επί χρόνια εδραιωμένα συμφέροντα ολίγων, σε βάρος ολόκληρης της κοινωνίας", σημειώνει ο Γ. Παπανδρέου.
"Αν δουλέψουμε όλοι μαζί, αν συνεχίσουμε την προσπάθεια που κάναμε το 2010, επιμένοντας στις μεγάλες αλλαγές, το 2011 θα είναι η τελευταία χρονιά της ύφεσης και το 2012 η χώρα μας θα επιστρέψει στην ανάπτυξη, ώστε το 2013 να έχουμε αφήσει πίσω παθογένειες, νοοτροπίες και πρακτικές που μας οδήγησαν στην κρίση και να είμαστε όλοι μαζί περήφανοι για την πατρίδα μας", τονίζει ο πρωθυπουργός.
Διαβεβαιώνει επίσης ότι θα κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να διορθωθούν αδικίες χρόνιες ή και πρόσκαιρες, λόγω κρίσης, ενώ υπογραμμίζει ότι "το 2010 κάναμε ότι μπορούσαμε για να αποτρέψουμε τα χειρότερα". "Χωρίς, όμως, την ωριμότητα του ελληνικού λαού, καμία κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να τα καταφέρει μόνη της".
Την ίδια στιγμή δίνουμε ευρωπαϊκή μάχη και δημιουργούμε συμμάχους σε προτάσεις, όπως τα κοινά ευρω-ομόλογα, αναφέρει ο Γ. Παπανδρέου και υπογραμμίζει την ανάγκη να "μετατρέψουμε την οργή ή την απογοήτευσή μας όχι σε ηττοπάθεια, μοιρολατρία ή εύκολη αναζήτηση αποδιοπομπιαίων τράγων, αλλά σε δύναμη αλλαγής".
"Η πολιτική του μνημονίου, η πολιτική διεξόδου δια της... ασφυξίας, είναι ήδη φανερό ότι δεν οδηγεί πουθενά", ανταπαντά ο πρόεδρος της ΝΔ, Αντώνης Σαμαράς, σε άρθρο του στην ίδια εφημερίδα, ενώ εκτιμά ότι 2011 θα είναι χρονιά-ορόσημο για την Ελλάδα, καθώς η χώρα, όπως λέει, θα κληθεί να αλλάξει την πολιτική της για διέξοδο από την κρίση δανεισμού, αλλά και το πολιτικό και οικονομικό της μοντέλο.

Ο Α. Σαμαράς, θεωρεί ότι είναι αναπόφευκτη η διέξοδος με ανάκαμψη και ανάπτυξη, που θα επιτρέψει στη χώρα να καλύψει τις δανειακές της υποχρεώσεις με "επανεκκίνηση" της οικονομίας και όχι με υπερ-φορολόγηση που οδηγεί σε ακόμα βαθύτερη ύφεση.
"Ο πόλεμος που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση με τη στήριξη της τρόικας, προκειμένου να διασφαλίσει τα άμεσα και μακροπρόθεσμα συμφέροντα της πλουτοκρατίας, θα κλιμακωθεί και θα γίνει πιο αδυσώπητος", εκτιμά, από την πλευρά της, η γγ της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα και τονίζει: "Ο λαός βρίσκεται αντιμέτωπος με το φάσμα της μόνιμης καταδίκης στη φτώχεια και στην ανασφάλεια. Επικίνδυνες συμφωνίες ΝΑΤΟποίησης και συνεκμετάλλευσης του Αιγαίου είναι έτοιμες προς υπογραφή".
Για ενότητα όλων των δυνάμεων της αριστεράς σε ένα μίνιμουμ σχέδιο ενεργοποίησης των κοινωνικών αντιστάσεων, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τις εναλλακτικές λύσεις, μιλά ο πρόεδρος της Κεντρικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος εκτιμά ότι το 2011 ίσως να είναι η κρισιμότερη χρονιά στην νεώτερη Ιστορία. "Το σχέδιο του ΔΝΤ, που πρόθυμα υλοποιεί η ελληνική κυβέρνηση, είναι η επόμενη χρονιά ν’ αποτελέσει το «έτος 0» γι΄ αυτή την Ελλάδα που ετοιμάζουν", λέει ο Α. Τσίπρας.
"Ο Ελληνας ανησυχεί και φοβάται για το μέλλον του", σημειώνει ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, Γ. Καρατζαφέρης. Εκφράζει την αισιοδοξία του ότι ο ελληνικός λαός θα τα καταφέρει και θα βγει πάλι νικητής αρκεί να αντλήσει δύναμη από τις εθνικές του αξίες, ιδέες και πρότυπα.

Ο Φ. Κουβέλης, μιλά για παρατεταμένη και βαθύτερη ύφεση, εκτιμά ότι ο προϋπολογισμός του 2011 δεν θα τηρηθεί ούτε για δύο μήνες και προτείνει "μια πολιτική που αντιμετωπίζει την κρίση με σταθερή και αταλάντευτη αναφορά την κοινωνία, με τη μέγιστη συσπείρωση των πολιτών".
Τέλος, η Ντ. Μπακογιάννη τονίζει την ανάγκη για μια εκ βάθρων αλλαγή των πάντων και εκφράζει την ευχή το 2011 η χώρα και οι θεσμοί της, ιδίως τα κόμματα, να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων ωστε το 2011 να σφραγίσει ένα καλύτερο μέλλον.
Enet.gr

Για «φαύλο σύστημα πολιτικής με αθρόους διορισμούς στο Δημόσιο» μιλά ο Πάγκαλος

thumb
Σε συνέντευξή του στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Θ. Πάγκαλος, επιμένει στην ορθότητα της φράσης του «μαζί φάγαμε τα λεφτά» και τονίζει πως η φράση ήταν ενταγμένη στην πρόταση «μαζί φάγαμε τα λεφτά, μέσα στο πλαίσιο ενός φαύλου συστήματος πολιτικής με αθρόους διορισμούς στο Δημόσιο».
Αναλυτικότερα, ερωτηθείς για το αν επιμένει μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε, στη φράση "μαζί φάγαμε τα λεφτά" και για το μήπως το μετάνιωσε ή δεν έπρεπε να το πει, απάντησε ότι «κατ’ αρχάς η φράση μου δεν ήταν "όλοι φάγαμε τα λεφτά". Είναι: "μαζί φάγαμε τα λεφτά μέσα στο πλαίσιο ενός φαύλου συστήματος πολιτικής πελατείας με αθρόους διορισμούς στο Δημόσιο". Αυτή είναι. Τελεία. Αλλά ορισμένοι δημοσιογράφοι δεν είναι σε θέση ούτε ως την τελεία να πάνε. Στη φράση αυτή επιμένω, κατά λέξη βεβαίως. Ποιο νομίζετε ότι είναι το πρόβλημα σε αυτή τη φράση;»
«Μήπως ο υπερπληθωρισμός στον δημόσιο τομέα;» είναι η επόμενη ερώτηση και ο κ. Πάγκαλος απαντά: «Έπεσε έξω το Δημόσιο. Το 75% των δαπανών του Δημοσίου είναι οι μισθοί και οι συντάξεις. Δανειστήκαμε για να πληρώνουμε μισθούς και συντάξεις σε υπαλλήλους που προσλαμβάναμε απλώς και μόνο για να πάρουμε την ψήφο τους. Τώρα μου λένε διάφοροι "και αυτός ο ανθρωπάκος ήθελε μια δουλειά γιατί πεινούσε". Μα, καλά, ο άλλος ανθρωπάκος, που και αυτός πεινούσε και δεν είχε ξάδελφο ή δεν ήταν του κυβερνώντος κόμματος, αυτός δεν έπρεπε να μπορέσει ισότιμα να διεκδικήσει αυτή τη θεσούλα; Έτσι αυτή είναι η απάντησή μου. Τα άλλα όλα είναι εκ του πονηρού, αναβιώνουν ένα κλίμα φαυλότητας το οποίο υπερκαλύπτει τα πάντα. Αλλά μας τρομάζουν η αλήθεια, η αντικειμενικότητα, η αξιοκρατία. Να περάσουν οι αξιότεροι στο Δημόσιο, να γίνει και η ζωή όλων μας πιο εύκολη.
»Όταν στο Δημόσιο βάζεις τον κοπρίτη επειδή σε ψηφίζει η οικογένειά του και παίρνεις πολλούς σταυρούς, ε, τότε ο κοπρίτης θα μείνει κοπρίτης σε όλη του τη ζωή, δεν πρόκειται να βελτιωθεί. Ξέρει ότι δεν πρόκειται ποτέ να απολυθεί. Έχει αλλοιωθεί αυτή καθαυτή η έννοια της απόλυσης. Τι θα πει ας πούμε "απελύθη ο έχων σύμβαση ορισμένου χρόνου"; Δεν απελύθη. Επήλθε ο ορισμένος χρόνος».

Τέλος, ο κ. Πάγκαλος τάσσεται υπέρ της κατάργησης του σταυρού προτίμησης και δηλώνει ότι δεν ξέρει αν θα είναι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές, σημειώνοντας «δεν είμαι αναντικατάστατος, ούτε ισόβιος».
to pontiki

Πρωτοχρονιάτικο μήνυμα από Μέρκελ

thumb
Το ευρωπαϊκό νόμισμα «είναι η βάση της ευημερίας μας» τόνισε η καγκελάριος της Γερμανίας, Άνγκελα Μέρκελ, στέλνοντας το Πρωτοχρονιάτικο μήνυμά της.
«Αυτούς τους μήνες η Ευρώπη βρίσκεται εν μέσω μιας μεγάλης δοκιμασίας. Πρέπει να ενισχύσουμε το ευρώ. Δεν πρόκειται απλώς για τα χρήματά μας. Φυσικά το ευρώ είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα νόμισμα» σημειώνει και προσθέτει πως «η Ενωμένη Ευρώπη είναι ο εγγυητής της ειρήνης και της ελευθερίας μας. Το ευρώ είναι η βάση της ευημερίας μας» επαινώντας τους συμπατριώτες της για το ρόλο που έπαιξαν στο να βγει η χώρα από την οικονομική κρίση, τη «χειρότερη κρίση» των τελευταίων εξήντα ετών.
«Μάλιστα αναδυθήκαμε ενδυναμωμένοι από την κρίση» υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως ο αριθμός των ανέργων στη χώρα είναι σήμερα «ο χαμηλότερος των τελευταίων 20 ετών» και ότι προτεραιότητα της κυβέρνησής της είναι να αυξηθεί περαιτέρω ο αριθμός των απασχολουμένων.
Επίσης, υπόσχεται πως η κυβέρνηση θα συνεχίσει να μειώνει το έλλειμμα και θα απλουστεύσει τη φορολογία, βελτιώνοντας ταυτόχρονα το σύστημα υγείας και κοινωνικής πρόνοιας λέγοντας πως «θέλουμε να ενισχύσουμε την αλληλεγγύη, ιδίως για τις οικογένειες που ζούσαν ανέκαθεν εδώ και για αυτές που μεταναστεύουν εδώ».
to pontiki

Ο λογαριασμός των φόρων για το 2011

Φόρους με νέα, αυστηρότερα τεκμήρια και νέα ενιαία κλίμακα θα κληθούν να πληρώσουν το 2011 οι φορολογούμενοι για τα εισοδήματα που απέκτησαν φέτος.

Κατ΄ αρχάς, λόγω της νέας ενιαίας φορολογικής κλίμακας, χαμένοι θα είναι όσοι φορολογούμενοι απέκτησαν φέτος εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ, καθώς επίσης όσοι έχουν Ι.Χ. αυτοκίνητο άνω των 2.000 κυβικών και σπίτι άνω των 300 τ.μ., λόγω ακριβώς της υιοθέτησης αυστηρότερων τεκμηρίων.

Σημειωτέον ότι στη νέα φορολογική κλίμακα, με συντελεστές από 18% έως 45%, υπάγονται όλα τα εισοδήματα, ενώ το αφορολόγητο όριο «χτίζεται» πλέον με τη συλλογή αποδείξεων έως 12.000 ευρώ ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, τις οποίες θα πρέπει να έχουν ήδη συγκεντρώσει οι φορολογούμενοι ενόψει της υποβολής των δηλώσεων την ερχόμενη άνοιξη. Ωστόσο, για τις αποδείξεις του 2011 που θα αρχίσουν να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι από τη νέα χρονιά το υπουργείο Οικονομικών σκοπεύει να εκδώσει μια ειδική κάρτα, τη λεγόμενη φοροκάρτα, με την οποία θα γίνονται οι συναλλαγές για να καταγράφονται οι αποδείξεις χωρίς να απαιτείται το σημερινό χαρτοβασίλειο. Ταυτόχρονα καθιερώνονται νέες, αυστηρές υποχρεώσεις για όλους τους επαγγελματίες.

Επίσης, από του χρόνου μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι που δεν υποβάλλουν τις δηλώσεις τους μέσω λογιστών θα μπορούν να υποβάλλουν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος σε άλλη μορφή, πλην της ηλεκτρονικής. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι επιτηδευματίες που έχουν επιχείρηση ή ασκούν ελεύθερο επάγγελμα και κάθε άλλος που υποβάλλει τη δήλωσή του μέσω λογιστή, θα πρέπει να την αποστέλλει πλέον ηλεκτρονικά.

Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για το πλήρες ηλεκτρονικό φακέλωμα κάθε φορολογούμενου, αφού διάταξη του φορολογικού νόμου υποχρεώνει υπουργεία, δικαστικές αρχές, ΟΤΑ, κάθε ένωση προσώπων, επαγγελματικό φορέα ή οργάνωση (π.χ. δικηγορικούς συλλόγους ή ασφαλιστικές εταιρείες) να υποβάλλουν στο υπ. Οικονομικών με ηλεκτρονική μορφή στοιχεία φορολογικού ενδιαφέροντος, όπως αμοιβές, αποζημιώσεις, επιδοτήσεις, πληροφορίες για κατοχή ακινήτων, κ.ά. Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Οικονομικών θα δημιουργήσει το ηλεκτρονικό προφίλ κάθε φορολογουμένου και με το πάτημα ενός κουμπιού θα μπορεί να πραγματοποιήσει διασταυρώσεις για τον εντοπισμό των φοροφυγάδων.

Κερδισμένοι και χαμένοι
Ετσι λοιπόν, βάσει της νέας φορολογικής κλίμακας, επιβαρύνσεις θα προκύψουν για όσους εμφανίσουν εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ, ενώ οι έχοντες μικρότερα εισοδήματα θα διαπιστώσουν φοροελαφρύνσεις. Περισσότερο ευνοημένοι είναι οι φορολογούμενοι με παιδιά. Για τους φορολογούμενους με παιδιά αυξήθηκε το πρόσθετο αφορολόγητο, από τα 1.000 σε 1.500 ευρώ για κάθε προστατευόμενο παιδί μέχρι τα δύο, και από 10.000 σε 11.500 ευρώ για τρία παιδιά και πάνω. Για κάθε παιδί από το τέταρτο και πάνω, το πρόσθετο αφορολόγητο αυξήθηκε από τα 1.000 στα 2.000 ευρώ. Ετσι, φορολογούμενος με ένα παιδί έχει πλέον αφορολόγητο όριο στα 13.500 ευρώ, αν έχει δύο παιδιά έχει αφορολόγητο 15.000 ευρώ και αν έχει τρία παιδιά δικαιούται αφορολόγητο 23.500 ευρώ.

Τι ισχύει με τις αποδείξεις
Η νέα ενιαία φορολογική κλίμακα προβλέπει αφορολόγητο όριο 12.000 ευρώ για όλους το οποίο κατοχυρώνεται με την προσκόμιση αποδείξεων, τα ποσά των οποίων θα αθροίσουν, και εν συνεχεία θα βάλουν σε έναν φάκελο, στον οποίο θα αναγράψουν το ΑΦΜ τους και θα αποστείλουν μαζί με τη δήλωσή τους στην Εφορία. Για την κάλυψη του αφορολογήτου απαιτούνται αποδείξεις ίσες με το 10% του ατομικού εισοδήματος εφόσον είναι μέχρι 12.000 ευρώ και ίσες με το 30% του εισοδήματος για το τμήμα από τα 12.000 ευρώ και πάνω. Για ατομικό εισόδημα μέχρι 6.000 ευρώ δεν απαιτείται προσκόμιση αποδείξεων δαπανών. Οταν οι δαπάνες είναι περισσότερες από τις απαιτούμενες και μέχρι 15.000 ευρώ ατομικά ή 30.000 ευρώ για οικογένεια, ο φορολογούμενος δικαιούται και μείωση φόρου ίση με 10% της διαφοράς μεταξύ των δηλούμενων και των απαιτούμενων δαπανών. Αν οι δαπάνες είναι λιγότερες από τις απαιτούμενες, ο φορολογούμενος επιβαρύνεται με ποσοστό φόρου ίσο με 10% του ποσού των δαπανών που υπολείπεται. Στις αποδείξεις που υπολογίζονται για το αφορολόγητο, αναγνωρίζονται μόνο δαπάνες εντός Ελλάδας για την αγορά αγαθών και λήψη υπηρεσιών. Εξαιρούνται και δεν λαμβάνονται υπόψη δαπάνες για ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτρισμό, τηλεπικοινωνίες γενικώς, για εισιτήρια σε κάθε είδους μεταφορικό μέσο, για αγορά ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτου, αυτοκινήτων, δίτροχων κ.λπ. Εξαιρούνται επίσης δαπάνες που αφαιρούνται από το συνολικό εισόδημα του φορολογούμενου, δηλαδή για ασφάλιση ζωής ή θανάτου, οι εισφορές που καταβάλλονται στα ταμεία ασφάλισης, οι τόκοι στεγαστικών δανείων για πρώτη κατοικία, τα έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, οι δαπάνες για ενοίκιο κύριας κατοικίας, για παράδοση κατ΄ οίκον μαθημάτων ή για φροντιστήρια κ.λπ.

Για συζύγους και διαζευγμένους
Χαμένοι θα είναι όσοι απέκτησαν φέτος εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ, όσοι έχουν Ι.Χ. αυτοκίνητο άνω των 2.000 κυβικών και σπίτι άνω των 300 τ.μ.
Από του χρόνου, δίνεται πλέον η δυνατότητα στους συζύγους που βρίσκονται σε διάσταση ή διάζευξη να λαμβάνουν αντίγραφο της κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματός τους και του εκκαθαριστικού σημειώματος που προκύπτει από αυτή, τόσο για το οικονομικό έτος της υποβολής της αίτησης χορήγησης της όσο και των προηγούμενων ετών. Στην έννοια της κοινής δήλωσης περιλαμβάνονται και όλα τα έντυπα και δικαιολογητικά που συνυποβάλλονται με τη δήλωση, αλλά και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο υπάρχει στον φάκελο.
ta nea online

Οι βασικοί άξονες των αλλαγών Σαμαρά


samaras 3.jpg
Την τιμητική της θα έχει η περιφέρεια στον γαλάζιο κομματικό μηχανισμό, αφού ο Αντώνης Σαμαράς έχει αποφασίσει να συμπεριλάβει σ’ αυτόν αρκετά στελέχη από την επαρχία. Tην ίδια στιγμή, είναι αποφασισμένος να ενισχύσει το επικοινωνιακό επιτελείο της Ρηγίλλης, με τον Μάξιμο Χαρακόπουλο να προστίθεται στην ομάδα. Παράλληλα, φαίνεται πιο έτοιμος από ποτέ να... χαλαρώσει τους δεσμούς του με το «Δίκτυο 21» και τα στελέχη που συνδέονται άμεσα μ’ αυτό, υιοθετώντας τις σχετικές εισηγήσεις.
Παράλληλα, είναι δεδομένη η επιθυμία του να κάνει ακόμη μεγαλύτερο άνοιγμα στα φιλελεύθερα στελέχη του κόμματος.
parapolitika.gr

Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2010

Γ. Δημαράς: Θα ηγηθεί κίνησης προβληματισμού

ΣΚΑΙ.GR

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...