Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Πρόσκληση Λοβέρδου σε πρώην υπουργούς Υγείας

11άδα… εθνικής ενότητας για την Υγεία

Στο μικροσκόπιο 11 πρώην υπουργών Υγείας της χώρας τέθηκαν οι δαπάνες του ΕΣΥ και τα μέτρα περιστολής τους, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η μηχανοργάνωση των νοσοκομείων, αλλά και η ενδεχόμενη αναδιάρθρωσή τους (δηλαδή συγχωνεύσεις και κλείσιμο μονάδων υγείας).

Οι διατελέσαντες υπουργοί Υγείας κ.κ. Παρασκευάς Αυγερινός, Γιάννης Φλώρος, Απόστολος Κακλαμάνης, Μαριέττα Γιαννάκου, Γιώργος Σούρλας, Δημήτρης Σιούφας, Δημήτρης Κρεμαστινός, Αναστάσης Πεπονής, Κώστας Γείτονας, Νικήτας Κακλαμάνης και Δημήτρης Αβραμόπουλος αποδέχθηκαν την πρόσκληση του υπουργού Υγείας κ. Ανδρέα Λοβέρδου να συζητήσουν τα μείζονα θέματα του νευραλγικού αυτού υπουργείου, βάσει της εμπειρίας που είχαν αποκομίσει από την υπουργική θητεία τους.

Έτσι, το μεσημέρι της Δευτέρας ο υπουργός Υγείας κ. Λοβέρδος, μαζί με τον υφυπουργό κ. Μιχάλη Τιμοσίδη, υποδέχθηκαν τους πρώην ομολόγους τους στο κτίριο του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) στο Μαρούσι.

Από τη συνάντηση απουσίαζαν η κυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου (λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων βρισκόταν στη Βουδαπέστη) και οι κ.κ. Αλέκος Παπαδόπουλος (αναρρώνει έπειτα  από τη σύντομη περιπέτεια της υγείας του),  Γεώργιος - Αλέξανδρος Μαγκάκης, Κώστας Στεφανής και Λάμπρος Παπαδήμας. Οι κ.κ. Κωστής Στεφανόπουλος και Μιλτιάδης Έβερτ δεν είχαν προσκληθεί, επειδή υπήρξαν αρχηγοί πολιτικών κομμάτων.

Ο υπουργός Υγείας κ. Λοβέρδος χαρακτήρισε τη συνάντηση -η οποία διήρκεσε περίπου δύο ώρες- ως πολύ παραγωγική, γι’ αυτό και ζήτησε από τους καλεσμένους του να την επαναλάβουν τον Ιανουάριο, οπότε θα μπουν και νέα θέματα προς συζήτηση στην ατζέντα, όπως η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η μεταφορά των μονάδων υγείας του ΙΚΑ στο ΕΣΥ.

Τα γκρίζα σημεία της επιμήκυνσης

Το παράδειγμα της Ιρλανδίας και ο ΣΥΝ

thumb Σε τραγική αμηχανία βρίσκονται ο ΣΥΝ και ο ΣΥΡΙΖΑ καθώς μετά τις εκλογές ήρθε η ώρα των μεγάλων αποφάσεων: η εργασιακή ισοπέδωση βρίσκει τον Συνασπισμό κάθε άλλο παρά έτοιμο να υπερασπιστεί τα υπό σφαγή κοινωνικά κι εργασιακά δικαιώματα, καθώς βρίσκεται σε φάση αναδιάταξης. Αναδιάταξης που ξεκίνησε από την αποχώρηση του Αλαβάνου από την κεφαλή του ΣΥΡΙΖΑ και φαίνεται να έχει μπει στην τελική ευθεία μετά την υπογραφή του μνημονίου και την αποχώρηση της ανανεωτικής πτέρυγας από το κόμμα, κίνηση η οποία υπονόμευσε τους όρους επιβίωσής του και τον έβαλε σθεναρά στον ανταγωνισμό για την προσέλκυση ψηφοφόρων από την μεγάλη πίττα της εκλογικής και κοινωνικής βάσης του ΠΑΣΟΚ.
Αυτή πλέον αναδεικνύεται από την πλειοψηφία του κόμματος ως η ιδανικότερη πολιτική και τακτική επιλογή για το «χτύπημα» του ΠΑΣΟΚ: αν το ΠΑΣΟΚ χάσει τους ψηφοφόρους του, το ΠΑΣΟΚ θα φύγει μια ώρα αρχύτερα. Τόσο απλά. Το μνημόνιο όμως θα φύγει μαζί με το ΠΑΣΟΚ; Μπροστά σ’ αυτή την επιλογή, ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει πια «αριστερίστικος», πολυκαιρισμένος και φθαρμένος στα μάτια της πλειοψηφίας του ΣΥΝ. Προς εγκατάλειψη του ΣΥΡΙΖΑ  βαίνει βέβαια και το αντίπαλον δέος του ΣΥΝ, ο Αλαβάνος με το Μέτωπο.
Έτσι έχουμε το εξής παράδοξο: την ώρα της μεγαλύτερης ιστορικής, παγκόσμιας κρίσης του καπιταλισμού, που οδηγεί την ελληνική κοινωνία σε πρωτοφανή εξαθλίωση οι δυνάμεις της αριστεράς εγκαλούν η μία την άλλη για ενότητα και τελικά αποφασίζουν να τερματίσουν τη συγκατοίκηση και να αναζητήσουν νέες παρέες.
Εν προκειμένω ο ΣΥΝ αφού αποφάσισε ότι η ενότητα με συντρόφους από την ίδια μήτρα δεν μπορεί να είναι πια στρατηγική επιλογή όπως μέχρι σήμερα, βλέπει πλέον μέλλον στη συστράτευση με την διαφωνούσα πασοκική βάση. Αν δεν μπορείς να επιτύχεις πολιτική ενότητα με τους συντρόφους σου, προφανώς το επόμενο βήμα δεν είναι η συστράτευση με αυτούς ακριβώς τους συντρόφους με τους οποίους διαφωνείς σε επιμέρους πολιτικά ζητήματα, αλλά η συστράτευση με έναν άλλο πολιτικό χώρο ο οποίος επί χρόνια ήταν και κόκκινο πανί στο κόμμα σου επειδή διεμβόλιζε την αριστερά και την έφτασε (της αριστεράς βοηθούσης) να ζητιανεύει πασοκικές ψήφους. Αδυνατώντας στο μεταξύ, όντας σε σύγχυση ο ίδιος, να επεξηγήσει στον κόσμο του καταρχήν το πολυδαίδαλο σκηνικό της κρίσης και να διατυπώσει μια σαφή πρόταση πρός όφελος της κοινωνίας η οποία θίγεται ολοσχερώς και ολόκληρη (ναι, θίγονται και δεξιοί ψηφοφόροι).
Πλέον όλα τα ενδεχόμενα είναι πιθανά όχι μόνο για τον ΣΥΡΙΖΑ – εδώ μάλλον η κατάσταση δύσκολα σώζεται – αλλά και για τον ΣΥΝ ο οποίος ενσωμάτωσε την κρίση πρωτίστως ως κρίση συμμαχιών κάτι που έχει ιδεολογικό υπόβαθρο αφού εδράζεται στην προσήλωση της μετασυνεδριακής πλειοψηφίας στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό, την θέση ότι η Ευρώπη μεταρρυθμίζεται όχι μόνο προς το χειρότερο, όπως τώρα καλή ώρα, αλλά και προς το καλύτερο με την κοινή δράση των λαών των κρατών μελών της ΕΕ (όταν αυτοί οι λαοί καταφέρουν να νικήσουν την αστική τους τάξη ή έστω να τη σύρουν σε επιλογές προς όφελός τους υποθέτουμε).
Το σύνθημα της στάσης πληρωμών το οποίο υπό παραλλαγές αρθρώνεται από μερίδα του ΣΥΡΙΖΑ, το Μέτωπο, την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, και υπάρχει σε μειοψηφική μερίδα του ΣΥΝ «επιτίθεται» ακριβώς σε αυτόν τον ευρωπαϊκό χαρακτήρα του ΣΥΝ ο οποίος από την ηγεσία του κόμματος θεωρείται ότι αποτελεί βασικό του στίγμα εδώ και είκοσι χρόνια και δεν επιδέχεται αναθεώρησης, ακόμα και υπό συνθήκες κατάρρευσης της ευρωζώνης και παρόλο που ασκείται κριτική στο ευρώ.
Όμως ο Τσίπρας χθες καλωσορίζοντας την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη στους Ιρλανδούς, αυτές τις ώρες που διαδηλώνουν ενάντια στην υπαγωγή τους στην επιτήρηση, είπε πως το σύνθημα είμαστε όλοι Ιρλανδοί, Προταγάλοι, Ισπανοί αποδεικνύει πως όλοι μαζί θα λύσουμε το πρόβλημα το οποίο δεν είναι εθνικό αλλά ευρωπαϊκό (σύμφωνα με την πάγια θέση του ΣΥΝ ότι προνομιακό πεδίο δράσης της αριστεράς δεν είναι το εθνικό αλλά το ευρωπαϊκό πεδίο). Ξέχασε, όμως να αναφέρει ότι οι Ιρλανδοί, κατά πλειοψηφία, προτιμούν να πάνε σε στάση πληρωμών, ακόμη κι αν αυτό τους οδηγήσει έξω από το ευρώ, για να αποφύγουν τα χειρότερα. Τα χειρότερα γι’ αυτούς είναι η υποθήκευση της εθνικής τους κυριαρχίας, η μεταβίβαση δηλαδή εξουσίας σε τρίτες, μη εκλεγμένες και αποδεδειγμένα ανεξέλεγκτες δυνάμεις...

Η ανάπτυξη θα επιστρέψει το 2012 εκτιμά η Κομισιόν

Οι εκτιμήσεις της Επιτροπής βασίζονται στην υπόθεση ότι δεν θα υπάρξει αλλαγή της οικονομικής πολιτικής

Κάτω από τα επίπεδα του 1984 οι μισθοί στην Ελλάδα

Διεθνής Ημέρα Αλληλεγγύης προς τον Παλαιστινιακό Λαό

Printer-friendly versionSend to friend
Το 1977, μετά από απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, η 29η Νοεμβρίου ανακηρύσσεται σε Διεθνής Ημέρα Αλληλεγγύης προς τον Παλαιστινιακό Λαό, με σκοπό να αναδείξει διεθνώς το παλαιστινιακό ζήτημα. Στις 29 Νοεμβρίου του 2010, 63 χρόνια μετά, μόνο ένα κράτος υφίσταται. Αυτό του Ισραήλ.
Η Λωρίδα της Γάζας, μαζί με την Ανατολική Ιερουσαλήμ και το υπόλοιπο της Δυτικής Όχθης, κατελήφθη από το Ισραήλ το 1967. Το Ισραήλ επιβάλει ολοένα και αυστηρότερους περιορισμούς στην κυκλοφορία Παλαιστινίων εντός και εκτός της Γάζας από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας τους σε άλλα μέρη των Κατεχόμενων Παλαιστινιακών Εδαφών. Το γεγονός αυτό αντιτίθεται στην αρχή, η οποία είναι αποδεκτή από τη διεθνή κοινότητα, ότι η Δυτική Όχθη, περιλαμβανομένης της Ανατολικής Ιερουσαλήμ και η Λωρίδα της Γάζας αποτελούν εδαφική μονάδα.
Μετά την «επίσημη αποχώρησή» του από τη Λωρίδα της Γάζας, το 2005, το Ισραήλ ποτέ δεν παραιτήθηκε από τον συνολικό έλεγχο επί του εδάφους, που συχνά περιγράφεται ως «η μεγαλύτερη φυλακή του κόσμου», εξαιτίας του αποκλεισμού που έχει επιβάλλει το Ισραήλ. Ο αποκλεισμός αυτός κλιμακώθηκε μετά τον Ιούνιο του 2007 αφού η Χαμάς ανέλαβε τον έλεγχο στη Γάζα. Πλέον άρχισε να περιορίζεται η είσοδος τροφίμων, καυσίμων και βασικών αγαθών, ενώ άρχισε να δυσχεραίνει η κυκλοφορία ασθενών εντός και εκτός της περιοχής και απαγορεύτηκε στους κατοίκους της Γάζας να επισκέπτονται συγγενείς σε ισραηλινές φυλακές.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε από το σφράγισμα του μοναδικό σημείου διέλευσης της Γάζας με την Αίγυπτο, του περάσματος της Ράφα. Μετά το 2007, η Ράφα άνοιγε μόνο περιοδικά.
Στις 27 Δεκεμβρίου του 2008 το Ισραήλ προχώρησε σε μια σειρά χτυπημάτων – με κωδικό όνομα «Συμπαγές Μολύβι» - από αέρος εναντίον της Λωρίδας της Γάζας. Οι βομβαρδισμοί συνεχίστηκαν έως τις 3 Ιανουαρίου και ακολούθησαν Χερσαίες επιχειρήσεις. Η εκεχειρία μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ που είχε λήξει στις 19 Δεκεμβρίου του 2008 δεν ανανεώθηκε με τη Χαμάς να κατηγορεί το Ισραήλ για τον συνεχιζόμενο αποκλεισμό. Από την πλευρά του το Ισραήλ δήλωνε πως στόχος της επιχείρησης είναι να καταστείλει τη δυνατότητα της Χαμάς να εκτοξεύει ρουκέτες στο Ισραήλ. Παράλληλα απέφυγε κάθε αναφορά στην άρση του αποκλεισμού.
Παρά τις διεθνείς παραινέσεις και σε κάποιες περιπτώσεις πιέσεις να αρθεί ο αποκλεισμός στη Γάζα, αυτός παραμένει και μάλιστα ενισχύεται. Η επίθεση του 2008-2009 άφησε πίσω της χιλιάδες τραυματίες ενώ χιλιάδες σπίτια, σχολεία και νοσοκομεία καταστράφηκαν ολοσχερώς. Το Ισραήλ, ωστόσο, «πιστό» στον αποκλεισμό απαγόρευσε την είσοδο, υπό μορφή ανθρωπιστικής βοήθειας, οικοδομικών υλικών στη Λωρίδα της Γάζας, δημιουργώντας μια απαράδεκτη φυλακή για 1,4 εκ. Παλαιστίνιους και παραβιάζοντας κατάφωρα το διεθνές δίκαιο.
Οι ισραηλινές αρχές έχουν διατηρήσει τον έλεγχο του εναέριου χώρου της Γάζας, του χερσαίου συνόρου της με το Ισραήλ και των χωρικών υδάτων της, υπό στρατιωτικό καθεστώς, όπως φάνηκε και από την αιματηρή επίθεση, στις 31 Μαΐου, εναντίον του Στόλου της Ελευθερίας που μετάφερε ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα και κατά την οποία σκοτώθηκαν εννέα ακτιβιστές.

Μπαρουέν: «Η Γαλλία και η Γερμανία είναι αποφασισμένες να διασώσουν το ευρώ»

thumb

«Η Γαλλία και η Γερμανία είναι αποφασισμένες να διασώσουν το ευρώ και δεν θα επιτρέψουν να καταστεί όμηρος των αγορών», τόνισε τη Δευτέρα ο εκπρόσωπος της γαλλικής κυβέρνησης, Φρανσουά Μπαρουέν, μία ημέρα μετά τη συμφωνία στήριξης της Ιρλανδίας με 85 δισ. ευρώ.

Ο Μπαρουέν εκτιμά ότι το σχέδιο στήριξης θα αποδειχθεί «επαρκές και αποτελεσματικό» για τον κατευνασμό των αγορών, ενώ δήλωσε σε συνέντευξή του σε γαλλικό ραδιοσταθμό Europe 1 πως «Δεν είναι ένα μεμονωμένο μέτρο που ελήφθη σε απάντηση μιας σοβαρής κρίσης. Αποτελεί μέρος της απόλυτης απόφασης της Ευρώπης -της Γαλλίας και της Γερμανίας- να διασώσουν τη ζώνη του ευρώ. Είναι απαραίτητο για όλους, για τους επενδυτές, να κατανοήσουν το μήνυμα της Ευρώπης: Θα διασώσουμε το ευρώ. Είναι ένα εργαλείο το οποίο δεν θα τεθεί υπό ομηρία» και προσέθεσε ότι η κρίση στην Ευρώπη «δεν αποτελεί κίνδυνο ή απειλή για τη Γαλλία».

Εν τω μεταξύ, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, δήλωσε την Δευτέρα ότι η φημολογία των αγορών εις βάρος της Πορτογαλίας «δεν είναι πλέον λογική». Αφού η Ιρλανδία ζήτησε βοήθεια, η φημολογία των χρηματοπιστωτικών αγορών σχετικά με την Πορτογαλία «δεν μπορεί να εξηγηθεί πλέον με λογικό τρόπο», είπε, μιλώντας σε γερμανικό κρατικό ραδιοφωνικό σταθμό. «Έγκειται στην πορτογαλική κυβέρνηση να αποφασίσει (αν θέλει να επωφεληθεί από τη βοήθεια των ευρωπαϊκών χωρών και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου) και οι άλλοι δεν πρέπει να φημολογούν πάνω σε αυτό», πρόσθεσε.

«Καραγκιόζης»

thumb Τα «μούτρα» όταν «στήνουν» το παιχνίδι  για να μαζέψουν τα ρέστα από τα «κορόιδα»   στο μπαρμπούτι, χρησιμοποιούν τον «καραγκιόζη» που στην  καθομιλουμένη σημαίνει λιμαρισμένα- πειραγμένα ζάρια. ...Πειραγμένους μηχανισμούς (επιμήκυνση)  μαζί με αβανταδόρους καραγκιόζηδες- φερέφωνα (που δουλειά τους είναι το παραμύθιασμά μας)  χρησιμοποιούν και οι εντιμότατοι  πιστωτές μας...
Η μηχανή (κομπίνα) που στήνουν τα παιδιά της πιάτσας είναι απλή, και την περιγράφει το παρακάτω ρεμπέτικο στιχάκι:
«Κάτσε βρε Μανολάκη να τα λιμάρουμε
Να στρώσουμε κουβέρτα να τους τα πάρουμε».

Κατά διαβολική σύμπτωση ο ...Μανολάκης (κάπου ίσως θα τρέξει το μυαλό σας, αλλά δεν είναι ο μόνος)  του στίχου είναι ο αβανταδόρος που κάθεται σταυροπόδι (στις μέρες μας  επικοινωνεί με sms) στη κουβέρτα μαζί με το «μάστορα» (αυτός που πειράζει τα ζάρια)  για να μαδήσουν τα κορόιδα μέσα στη ψειρού. Κάποια στιγμή τα παιδιά της πιάτσας  (κατά κανόνα) θα περάσουν τη «μεγάλη πόρτα» της φυλακής.  Αντίθετα, τα μούτρα των αγορών οι τοκογλύφοι και οι αβανταδόροι τους, είναι ο νόμος...

Ας ρίξουμε μια ματιά στη νόμιμη «μηχανή» της επιμήκυνσης που στήνουν οι τοκογλύφοι και για την οποία οι αβανταδόροι τους θέλουν να μας πείσουν πως πρέπει τουλάχιστον ν πανηγυρίσουμε. Τα στοιχεία είναι λίγο πολύ γνωστά και δε χρειάζεται να είναι κανείς οικονομολόγος για να κατανοήσει την κλοπή που ετοιμάζεται. Αρκεί η κοινή λογική...

Έχουμε λοιπόν:
  • Ένα δάνειο 110 δισεκατομμυρίων
  • ένα μνημόνιο (δανειακή σύμβαση) που ρυθμίζει την οικονομική πολιτική (μέτρα) που πρέπει να επιβληθεί  για να δίνονται οι δόσεις του δανείου καθώς και τους όρους (τόκους, χρόνους) αποπληρωμής.
  • Το μνημόνιο ορίζει και τα εχέγγυα (δημόσια περιουσία) που θα βάλουν στο χέρι οι πιστωτές στην περίπτωση αδυναμίας αποπληρωμής.

Μέχρι τώρα η κυβέρνηση ακολουθώντας πιστά τους όρους του μνημονίου έχει συμπιέσει το εισόδημα των εργαζομένων- συνταξιούχων και προχωρά για να ολοκληρώσει την απορρύθμιση της οικονομίας με τις λεγόμενες διαρθρωτικές αλλαγές. Με πολύ απλά λόγια:
  • κινεζοποίηση των εργασιακών σχέσεων
  • ιδιωτικοποιήσεις
  • κατάργηση και του παραμικρού κοινωνικού χαρακτηριστικού (υγεία, παιδεία, κοινή ωφέλεια) του κράτους.

Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι όσο ολοκληρώνεται η καταστροφή του κοινωνικού ιστού (φτώχεια, ανεργία, ξεπούλημα) συνεχίζονται οι εισροές των δανεικών από το μηχανισμό στήριξης. Όμως, αυτά τα χρήματα δεν φτάνουν καν στην χώρα. Απλώς μεταφέρονται για την αποπληρωμή τοκοχρεολυσίων για προηγούμενα δάνεια...
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρ’ όλα αυτά (μάλλον εξ αιτίας όλων αυτών αφού τα μέτρα εξαφανίζουν κάθε παραγωγική δυνατότητα) το χρέος της χώρας αντί να μειώνεται, μεγαλώνει...

Η κομπίνα που στήνεται με την επιμήκυνση ωστόσο, έχει μια ακόμη διάσταση: Η παράταση της αποπληρωμής των 110 δισ των δανεικών που μας «προσφέρουν» (ΔΝΤ-ΕΕ)  για να μας «στηρίξουν»  σημαίνει και υψηλότερο επιτόκιο. Καθώς δανειζόμαστε μόνο και μόνο για να αποπληρώσουμε παλιότερα δανεικά η επιμήκυνση αναδιαρθρώνει (υπέρ των πιστωτών, προφανώς) το χρέος, με τον εξής τρόπο: Το νέο χρέος που θα προκύψει αυτά τα 11 χρόνια της... επιμήκυνσης δεν υπόκειται στην ελληνική νομοθεσία, όπως το «παλιό χρέος» που αντικαθίσταται με τα 110 δισ του μηχανισμού στήριξης. Το νέο χρέος υπόκειται στη δανειακή σύμβαση (μνημόνιο) η οποία αναγνωρίζει το ευνοϊκό-- για τους πιστωτές--  αγγλοσαξονικό δίκαιο επίλυσης διαφορών.
Όταν στραγγίξουμε, λοιπόν, όταν δεν θα υπάρχει τίποτε που μπορεί να αρπαχτεί από το υστέρημα των εργαζομένων, οι πιστωτές θα διεκδικήσουν από αρμόδια διεθνή δικαστήρια  την (...Ακρόπολη) δημόσια περιουσία.
Τότε- όπως θα έλεγαν και τα μούτρα της πιάτσας περιγράφοντας μια πετυχημένη απάτη-- η «μηχανή δούλεψε. Μαζέψτε την κουβέρτα με τα φράγκα»...

Η Ιρλανδία παρασύρει και την Ελλάδα σε χρόνο-επιτόκιο

ΕΠΙΜΗΚΥΝΕΤΑΙ Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2021 ΑΛΛΑ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΤΟΚΙΟ
Η Ιρλανδία «τράβηξε» την Ελλάδα στο θέμα της επιμήκυνσης της αποπληρωμής του δανείου κατά τη χθεσινή έκτακτη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών της Ε.Ε. Αυτόματα, όμως, επεκτείνεται και η εφαρμογή του Μνημονίου χωρίς αυτό να σημαίνει ελαστικοποίηση των μέτρων που πρέπει να αποφασίσει και εφαρμόσει άμεσα η κυβέρνηση.
Το πρωτοσέλιδο της «Ε» στις 13 Οκτωβρίου 2010 Το πρωτοσέλιδο της «Ε» στις 13 Οκτωβρίου 2010 Οι εταίροι έλαβαν χθες την πολιτική απόφαση «να εξετάσει σύντομα η ευρωζώνη την ανάγκη ευθυγράμμισης της περιόδου αποπληρωμής της χρηματοδότησης προς την Ελλάδα με αυτήν προς την Ιρλανδία». Σύμφωνα με ελληνικές κυβερνητικές πηγές, αυτό σημαίνει ότι ενώ η χώρα μας έπρεπε να εξοφλήσει το δάνειο μέχρι το 2015 (3 χρόνια περίοδος χάριτος και 2 χρόνια περίοδος αποπληρωμής), τώρα οι εταίροι είναι πρόθυμοι να επεκτείνουν την περίοδο αποπληρωμής έως το Μάιο του 2021. Οπως αποφασίστηκε για την Ιρλανδία (4+7). Εκ των πραγμάτων, όμως, σημαίνει επίσης ότι η περίοδος λιτότητας θα επεκταθεί μέχρι το 2021...
Οι ίδιες κυβερνητικές πηγές υπολόγιζαν ότι το επιτόκιο για την Ελλάδα θα προσεγγίσει αυτό της Ιρλανδίας (5,8%). Δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί εάν οι όροι αυτοί θα αφορούν το σύνολο του δανείου (110 δισ. ευρώ) ή το ποσό που απομένει να εισπράξει η χώρα. Απάντηση στο ερώτημα αυτό θα δώσει η Κομισιόν...
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η απόφαση για την Ελλάδα -όσον αφορά την επιμήκυνση της αποπληρωμής- αναμένεται να ληφθεί τον Ιανουάριο στο πλαίσιο της χορήγησης της τρίτης δόσης του δανείου.
Η διάκριση
Η ευνοϊκή αυτή διευθέτηση για την ελληνική πλευρά επιτεύχθηκε χάρη στην υποστήριξη του επιτρόπου Ολι Ρεν, ο οποίος φαίνεται ότι ανταποκρίθηκε στο πιεστικό αίτημα της κυβέρνησης να μη γίνει διάκριση μεταξύ Αθηνών και Δουβλίνου ως προς τους όρους της δανειοδότησης, που θα την έφερνε σε δυσχερή θέση, ιδίως στα μάτια της ελληνικής κοινής γνώμης.
Ο Φινλανδός επίτροπος, λοιπόν, ζήτησε από το Συμβούλιο να ληφθούν για την Ελλάδα τα ίδια μέτρα που αποφασίστηκαν για την Ιρλανδία. Στην πρόταση του επιτρόπου αντέδρασε αρχικά ο Γερμανός υπουργός Βόλγκανγκ Σόιμπλε, ο οποίος στη συνέχεια υποχώρησε και συμφώνησε. Ζήτησε, όμως, να μη ληφθεί οριστική απόφαση χθες, διότι επιθυμεί να του δοθεί χρόνος ώστε να επικυρωθούν τον Ιανουάριο ταυτόχρονα από το κοινοβούλιο της χώρας του οι αποφάσεις για την Ιρλανδία και την Ελλάδα.
Η δανειοδότηση προς την Ιρλανδία θα ανέλθει στο ποσό των 85 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 17,5 δισ. ευρώ θα τα δώσει η ίδια η Ιρλανδία! Κι αυτό γιατί το ιρλανδικό κράτος δανείστηκε αυτό το ποσό από τον Οργανισμό Συντάξεων της χώρας! Τα 35 δισ. ευρώ θα διατεθούν για την αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα της χώρας.
Με τα μέτρα αυτά οι εταίροι ελπίζουν ότι θα ηρεμήσουν οι αγορές. Ιδωμεν... *

Γ. Παπακωνσταντίνου: Δεν θα υπογράψουμε νέο Μνημόνιο

Μέχρι το 2024 η αποπληρωμή του δανείου
Η Ελλάδα θα παραμείνει, όμως, υπό επιτήρηση
Τη δέσμευση ότι η επιμήκυνση του δανείου δεν θα συνοδεύεται από παράταση του Μνημονίου μετά το 2013 ανέλαβε ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, σε άτυπη ενημέρωση που έκανε για τη συμφωνία για τα αποτελέσματα του Εurogroup.
Όπως είπε μετά τον Μάιο του 2013 κι εφ' όσον η Ελλάδα έχει πετύχει τους στόχους θα υπάρχει επιτήρηση μεν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά στο πλαίσιο του αυστηρότερου μηχανισμού εποπτείας που τώρα αποφασίζεται. Στόχος, να συνεχιστεί η μείωση του χρέους με την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων άνω του 4%, κάτι για το οποίο έχει δεσμευτεί ήδη η κυβέρνηση.
Το ΔΝΤ θα παρακολουθεί την ελληνική οικονομία συντάσσοντας περιοδικές εκθέσεις όπως πράττει για όλα τα κράτη τα οποία δανείζει.
Όλα αυτά, υπό το σημερινό σχεδιασμό που παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών, δηλαδή της επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου η οποία όπως εκτίμησε θα βοηθήσει την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές για δανεισμό χωρίς τη σύναψη πρόσθετου δανείου ή άλλη παρέμβαση στο ύψος του χρέους.
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου είπε ότι είναι πολύ σημαντικό να υλοποιηθεί κατά γράμμα το Μνημόνιο τους επόμενους μήνες έως και ειδικά το πρώτο δίμηνο του 2011, διότι τότε τα κοινοβούλια των κρατών μελών θα ψηφίσουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για την επιμήκυνση του ελληνικού δανείου (μαζί με του ιρλανδικού).
Όπως διευκρίνισε πολλοί από τους όρους τελούν υπό διαπραγμάτευση:
1. Δεν έχει αποφασιστεί εάν η παράταση θα αφορά όλο το δάνειο 110 δισ. ευρώ ή μόνο τις δόσεις που απομένουν. Στη δεύτερη περίπτωση σκοπός του υπουργού Οικονομικών είναι η δ' δόση του δανείου, που θα αποταμιευθεί το Μάρτιο του 2011 και ανέρχεται σε 15 δισ. ευρώ να ενταχθεί στο νέο καθεστώς.
 Σημειώνεται ότι με το καθεστώς επιμήκυνσης οι δόσεις θα αποπληρώνονται έως τα έτη 2021-2024 ανάλογα με το τρίμηνο κατά το οποίο ξεκίνησε η εκταμίευση του ποσού (2010-2013).
2. Δεν έχει διευκρινιστεί το ύψος του επιτοκίου. Αν η κυβέρνηση επιλέξει να μεταβεί σε καθεστώς σταθερού επιτοκίου υπό τις παρούσες συνθήκες θα ήταν 5,5%, ενώ για την Ιρλανδία συμφωνήθηκε επιτόκιο 5,8%.

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

Ανοιχτό το ενδεχόμενο της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής

thumb
Ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, πρόεδρος του Eurogroup, και ο αρμόδιος Επίτροπος, Όλι Ρεν, άνοιξαν και επισήμως το θέμα της διαπραγμάτευσης για την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου από το μηχανισμό στήριξης (ύψους 110 δισ. ευρώ) προς την Ελλάδα, μετά τη συνεδρίαση για την έγκριση της διάσωσης της Ιρλανδίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ δήλωσε ότι στο κείμενο της απόφασης των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ, για την οικονομική στήριξη της Ιρλανδίας, υπάρχει ειδική αναφορά στην Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία υπάρχει «ανάγκη εναρμονισμού του χρόνου αποπληρωμής των δανείων της Ιρλανδίας και της Ελλάδας», κάτι που σημαίνει ότι η αποπληρωμή θα φθάσει στα 11 έτη, όπως ορίστηκε για την Ιρλανδία.
Στη συνέχεια, αναφερόμενος στο θέμα της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των 110 δισ. ευρώ που λαμβάνει η Ελλάδα από τον μηχανισμό στήριξης, ο Όλι Ρεν τόνισε πως «θα σκοτώσει κάθε αμφιβολία για το εάν η Ελλάδα μπορεί ή όχι να αποπληρώσει τα δάνειά της», με απώτερο στόχο τη σταθερότητα της Ευρωζώνης.
Επίσης, σχολιάζοντας την αναφορά στην Ελλάδα, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών διευκρίνιζαν πως η Ελλάδα δεν είχε υποβάλει σχετικό αίτημα για επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων από το μηχανισμό στήριξης και πως το θέμα ήρθε προς συζήτηση στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την Ιρλανδία, ενώ η απόφαση ελήφθη για λόγους ίσης μεταχείρησης με την Ιρλανδία και θεωρείται πως η διαχείρηση του ελληνικού χρέους γίνεται πλέον πιο εύκολη.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το Mega, η Γερμανία πρότεινε να εγκριθεί η απόφαση για την επιμήκυνση ή όχι της αποπληρωμής των ελληνικών δανείων από τα κοινοβούλια των 15 χωρών - μελών της Ευρωζώνης, καθώς επίσης το ζήτημα εξετάζεται θετικά και από το ΔΝΤ, το οποίο συνεδρίασε το απόγευμα της Κυριακής για το θέμα της Ιρλανδίας. Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος Καν θα βρεθεί στην Αθήνα στα μέσα της επόμενης εβδομάδας.

Χρυσοχοΐδης: Μήνυμα συστράτευσης στην επιχειρηματική κοινότητα

Μήνυμα συστράτευσης, προκειμένου να γίνει «άμεσα η ανάπτυξη πράξη», έστειλε στην επιχειρηματική κοινότητα ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μ. Χρυσοχοΐδης από το βήμα του συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων στα Ιωάννινα.

«Το μέγεθος των προβλημάτων και το εύρος των απαιτούμενων αλλαγών είναι τέτοιο που δεν αφήνει την παραμικρή αμφιβολία. Η Πολιτεία όση βούληση κι αν έχει, όση προσπάθεια κι αν καταβάλει, είναι αδύνατο να φέρει μόνη της εις πέρας αυτό το στόχο», δήλωσε ο κ. Χρυσοχοΐδης και συμπλήρωσε:

«Δεν μπορούμε να αναζωογονήσουμε την αγορά μόνο με κυβερνητικές αποφάσεις και νόμους. Η έξοδος από την κρίση και η δημιουργία μιας νέας, δυναμικής οικονομίας απαιτεί τη συνεργασία ευρύτερων κοινωνικών δυνάμεων. Χρειαζόμαστε την εμπειρία, τις γνώσεις, τη συνεργασία των ίδιων των κοινωνικών φορέων και ειδικά των φορέων της επιχειρηματικότητας, όπως είναι κατεξοχήν τα επιμελητήρια.»

Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ανέφερε επίσης τους πέντε άξονες πάνω στους οποίους στηρίζεται η πολιτική του και οι οποίοι είναι:

Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Η προώθηση της νέας & νεανικής επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.

Η μείωση του συνολικού επιπέδου των τιμών μέσα από την αποκατάσταση του υγιούς ανταγωνισμού

Η ενίσχυση της εξωστρέφειας και προώθηση των στρατηγικών επενδύσεων.

Η αναθέρμανση της οικονομίας μέσα από την αξιοποίηση των διαθέσιμων επενδυτικών εργαλείων και την ενίσχυση της ρευστότητας.

Ο υπουργός τόνισε ότι το σχέδιο αυτό ήδη υλοποιείται και υπενθύμισε ότι σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται το ΕΤΕΑΝ.

Παράλληλα, προωθούνται το Ταμείο Επιχειρηματικότητας, το «Εξοικονομώ κατ οίκον», το Ταμείο Αλιείας για τη σύσταση του οποίου έχει ήδη υπογραφεί κοινή υπουργική απόφαση, το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του οποίου η σύσταση θα υπογραφεί εντός των ημερών, τα ευρωπαϊκά προγράμματα Jeremie και Jessica τα οποία ενισχύονται ενθαρρύνοντας τις επενδύσεις υψηλής τεχνολογίας και τις αστικές αναπλάσεις, ενώ προωθείται σύντομα η δημιουργία και νέων ταμείων όπως το Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας.

Οι δεσμεύσεις της τρόικας «πνίγουν» τον υπουργό Οικονομικών

Mετράει μέρες

Οι νέες εντολές που δόθηκαν για το επόμενο τρίμηνο είναι οι πιο σκληρές, καθώς τώρα μπαίνουν στην καρδιά του προβλήματος και ο χρόνος για την υλοποίηση είναι απελπιστικά περιορισμένος, με τη δαμόκλειο σπάθη της διακοπής της χρηματοδότησης να επικρέμαται πάνω από την κυβέρνηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Στο διάστημα αυτό πρέπει να ετοιμαστούν νομοσχέδια (φορολογικό, εργασιακό, απελευθέρωση επαγγελμάτων, αποκρατικοποιήσεις, απελευθέρωση ενέργειας, αναλογιστικές μελέτες για επικουρικά ταμεία κ.λπ.) και να συνεργαστούν υπουργοί ετερόκλητων προσωπικών απόψεων με σαφή έλλειψη συντονιστή.

Ολα κρέμονται κυριολεκτι- κά από μια κλωστή για να μην περάσουμε στα σκληρά σε- νάρια της στάσης πληρωμών και της χρεοκοπίας.

97-2 μας έμειναν...

Ο μόνος ίσως από τους υπουργούς που έχει ακριβή εικόνα της κατάστασης είναι ο κ. Πα- πακωνσταντίνου, ο οποίος, δεν είναι τυχαίο, σε προχθεσινή σύσκεψη με στενούς του συνεργάτες ξεκίνησε λέγοντας όλο αγωνία: «Μας μένουν μόνο 97 μέρες...».
Δεν είναι τυχαία επίσης η προχθεσινή αγωνία του πρωθυπουργού στο Υπουργικό Συμβούλιο και η αυστηρότητα προς όλους τους υπουργούς για σκληρή και επίμονη δουλειά ώστε να μη χαθεί ούτε ώρα. Κανείς όμως δεν έχει πειστεί ότι όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί έχουν καταλάβει την κρισιμότητα των στιγμών και ότι θα ξυπνήσουν επιτέλους για να δουλέψουν «μνημονιακά», εφόσον δεν υπάρχει άλλος δρόμος.

Το διακύβευμα αυτών των τριών μηνών είναι η σωτηρία της χώρας από τον όλεθρο και στον βωμό αυτό, στο αμέσως επόμενο διάστημα, θα θυσιαστούν πολλά «κεκτημένα» και προνόμια από άλλες εποχές. Στην προσπάθεια αυτή αστάθμητοι παράγοντες φαίνεται ότι είναι τρεις-τέσσερις υπουργοί, μεταξύ αυτών η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κυρία Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία ακολουθεί προσωπικές πολιτικές και «απεχθάνεται» τις συνεργασίες με άλλους συναδέλφους της. Επιπρόσθετα, στο στόχαστρο της τρόικας βρίσκεται και ο υπουργός Μεταφορών κ. Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος δεν έχει προχωρήσει ακόμη στην πλήρη απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, αλλά και ο κ. Γιάννης Ραγκούσης.

Ποιους «καυτούς φακέλους» πρέπει να κλείσει κάθε υπουργείο Ο επόμενος χειμώνας θα είναι «σκληρός», αφού όλοι οι υπουργοί θα πρέπει να φέρουν εις πέρας συγκεκριμένο έργο χωρίς άλλες παρεκκλίσεις πλέον:

ΕΝΕΡΓΕΙΑ 

Στην κορυφή βρίσκεται η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κυρία Τίνα Μπιρμπίλη, για την οποία η τρόικα αλλά και συνάδελφοί της υπουργοί λένε ότι έχει χαράξει δική της αυτόνομη πορεία. Δεν ακούει κανέναν, ενώ τις τελευταίες ημέρες τής καταλογίζουν ότι τα έχει βρει με τους συνδικαλιστές της ΔΕΗ που της περνάνε τη γραμμή τους. Μάλιστα, μεγάλο μέρος του έργου της που έχει καθυστερήσει έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τα τέλη Σεπτεμβρίου, ενώ τώρα πήρε παράταση έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Τις επόμενες εβδομάδες υποχρεούται να καταθέσει στη Βουλή ολοκληρωμένο σχέδιο για την απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου, τη σταδιακή πρόσβαση των ιδιωτών στην παραγωγή ενέργειας από λιγνίτη. 

Η ίδια πάντως εννοεί την απελευθέρωση με εισαγωγή ενέργειας, καθώς ακόμα και σ’ αυτές τις δύσκολες για τη χώρα στιγμές βάζει πάνω απ’ όλα τις περιβαλλοντικές της ευαισθησίες και δεν κάνει «σκόντο» με το εγχώριο αλλά ρυπογόνο καύσιμο, τον λιγνίτη.

Επιπρόσθετα, πρέπει να εκπονήσει σχέδιο για τη διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων από ανεξάρτητο φορέα. Να δημιουργήσει μηχανισμό για τα ρυθμιζόμενα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, να προχωρήσει στην καταγραφή περιουσιακών στοιχείων και προσωπικού των συστημάτων μεταφοράς και διανομής ενέργειας. Τέλος, πρέπει να ολοκληρώσει και το Κτηματολόγιο. Ασπονδος φίλος-συνάδελφος της κυρίας Μπιρμπίλη έλεγε μάλιστα χαρακτηριστικά: «Να δείτε ότι στο τέλος θα τα έχουμε καταφέρει όλοι οι υπόλοιποι και οι τροϊκανοί θα μας κόψουν τη δόση μόλις δουν τι έκανε η Τίνα».

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ, ΟΣΕ 

Ψηλά στη λίστα των καθυστερήσεων είναι και ο κ. Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος πρέπει να παρουσιάσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης για τον ΟΑΣΑ και το επιχειρησιακό σχέδιο για τον ΟΣΕ, αλλά εξαρτάται μοιραία κι αυτός για τις μετατάξεις από τη συνεργασία του με τους άλλους υπουργούς και οργανισμούς που πρέπει σύντομα να του πουν πόσους εργαζόμενους αντέχουν.

ΔΑΠΑΝΕΣ ΥΓΕΙΑΣ 

Ο υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Λοβερδος φαίνεται ότι πάει καλά, καθώς οι τροΐκανοί τον εμπιστεύονται και γι’ αυτό τον άφησαν αυτό το τρίμηνο να «τρέξει» την περιστολή των δαπανών στον χώρο της υγείας και αν όλα πάνε καλά, από τον Απρίλιο θα ασχοληθεί με τις συγχωνεύσεις νοσοκομείων.

Προτεραιότητά του αυτή τη στιγμή είναι να περικόψει το ποσό των 150 εκατ. ευρώ από το κονδύλι των 800 εκατ. ευρώ που δαπανά κάθε χρόνο το Δημόσιο για τα οικογενειακά επιδόματα. Επιπρόσθετα, έως το τέλος του έτους θα πρέπει να προχωρήσει στη δημοσίευση πλήρους λίστας για όλα τα φάρμακα της αγοράς με βάση το νέο σύστημα τιμολόγησης, να μεταφέρει την ευθύνη για την τιμολόγηση των φαρμάκων στο υπουργείο Υγείας, να υιοθετήσει ελεγκτικό μηχανισμό για την αξιολόγηση των φαρμακευτικών δαπανών κάθε μήνα και να επεκτείνει τη λειτουργία ολοήμερων νοσοκομείων.Τέλος τίθεται σε εφαρμογή η ηλεκτρονική συνταγογράφηση σε όλα τα Ταμεία.

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ψηλά στη λίστα των υπουργών που έχουν να κάνουν πολλά είναι και η κυρία Λού- κα Κατσέλη. Επίκειται η νομοθέτηση του νέου καθεστώτος με την κατάργηση των κλαδικών συμβάσεων και την επιβολή των επιχειρησιακών. Θα προηγηθεί διάλογος και συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα αναθεωρηθεί και το σύστημα διαμεσολάβησης και διαιτησίας. Θα πρέπει να ρυθμιστεί ακόμα η πρόβλεψη ότι η δυνατότητα σύναψης επιχειρησιακών συμβάσεων δεν θα υπόκειται σε περιορισμούς, κυρίως όσον αφορά στο ελάχιστο μέγεθος της επιχείρησης που μπορεί να εμπλακεί σε συλλογικές διαπραγματεύσεις. Ακόμα θα καταργηθεί η πρόβλεψη που καθορίζει υψηλότερο ωρομίσθιο στους εργαζόμενους μερικής απασχόλησης. Τέλος, πρέπει να ολοκληρωθούν οι αναλο- γιστικές μελέτες (μέχρι 15 Δεκεμβρίου) για ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΟΠΑΔ με βάση το νέο Ασφαλιστικό, αλλά και για τα επικουρικά ταμεία.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ, ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΔΕΚΟ 

Ο κ. Παπακωνσταντίνου εμφανίζεται ως ο υπουργός που μέχρι στιγμής δεν έχει σημαντικές καθυστερήσεις στο έργο του, αλλά μέχρι 31-12-10 έχει κυριολεκτικά δουλειές με φούντες, καθώς θα πρέπει να καταθέσει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, το νέο νομοσχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις, με ουσιαστικό αυτή τη φορά περιεχόμενο και όχι προβλέψεις του στυλ «θα πουλήσουμε το 10% της ΕΥΔΑΠ»! Στο ίδιο διάστημα πρέπει να νομοθετηθεί η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, ενώ πρέπει να συντονίσει άμεσα το σχέδιο για τις αλλαγές στις ΔΕΚΟ, που είναι και το μεγάλο πρόβλημα απ’ όπου αναμένονται και οι μεγαλύτερες αντιδράσεις. Επίσης θα πρέπει να νομοθετηθούν τα μέτρα που περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό του 2011 (π.χ. ΦΠΑ, εισοδηματική πολιτική) και να ολοκληρωθεί η ενιαία αρχή πληρωμών (με το ΥΠΕΣ).

ΠΑΙΔΕΙΑ 

Η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να εφαρμόσει τους κανόνες της Ε.Ε. για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και να υποβάλει στην Ε.Ε. τις πρώτες αιτήσεις για την αναγνώρισή τους μέσα στο 2010.

ΑΓΟΡΑ, ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ, ΕΞΑΓΩΓΕΣ, ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ, ΕΣΠΑ 

Δύσκολο έργο έχει μπροστά του και ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Πρέπει έως το τέλος του έτους να υιοθετήσει νέο θεσμικό πλαί- σιο για την Ελληνική Αρχή Ανταγωνισμού και να παρουσιάσει δράσεις για την προώθηση των εξαγωγών. Επίσης να δημιουργήσει σύστημα ηλεκτρονικών προμηθειών. Κύριο μέλημα του ιδίου πρέπει να είναι η επίτευξη των στόχων για τις απαιτήσεις πληρωμών στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ και των κονδυλίων συνοχής όπως ορίζονται στο επικαιροποιημένο μνημόνιο, ενώ πρέπει να φροντίσει και τον ανεξέλεγκτο πληθωρισμό.

ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΛΗΛΩΝ, «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» 

Ο υπουργός που θα βρεθεί αναμφισβήτητα σε μεγαλύτερη πίεση είναι ο υπουργός Εσωτερικών κ. Γιάννης Ραγκουσης, ο οποίος θα πρέπει να παρουσιάσει το πρόγραμμα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού με βάση τον κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις στον δημόσιο τομέα. Ακόμα θα πρέπει να εκδοθούν οι αναγκαίες νομοθετικές πράξεις για την εφαρμογή του «Καλλικράτη», να ολοκληρωθεί η ενιαία αρχή πληρωμών και να εκπονηθεί μελέτη για το ενιαίο μισθολόγιο.

Κλιμακώνεται η αντιπαράθεση Βρετανίας – Γερμανίας;

The Telegraph: «Πρόβλημα χρέους» στην ίδια τη Γερμανία
Παρασκηνιακά – αν και όχι μόνο – η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη και η διαχείριση του προβλήματος, κυρίως από τη Γερμανία, φαίνεται πως ρίχνει νερό στο μύλο της υποβόσκουσας εδώ και καιρό αντιπαράθεσης μεταξύ του Βερολίνου και του Λονδίνου!

Και μπορεί το πρόσφατο περιστατικό με τον Βρετανό ευρωβουλευτή που αποκάλεσε δημοσίως, μέσα στην αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου, τον Γερμανό επικεφαλής των ευρωΣοσιαλιστών Μάρτιν Σουλτς «φασίστα» να αντιμετωπίστηκε από τα ευρωπαϊκά μίντια ως ένα μεμονωμένο περιστατικό, η αλήθεια όμως είναι πως η ευρωπαϊκή συνοχή όντως τίθεται εν αμφιβόλω, ιδίως μετά τις δραματικές εξελίξεις στην Ιρλανδία και τις αλλεπάλληλες προσπάθειες της Γερμανίας να περάσει στην Ευρώπη τα δικά της σχέδια.

Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν πρέπει να αντιμετωπίσουμε το σημερινό δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «The Telegraph», ένα δημοσίευμα που ούτε λίγο, ούτε πολύ μιλάει για «πρόβλημα χρέους» στην ίδια τη Γερμανία!!!

Συγκεκριμένα το δημοσίευμα επικαλείται εκτιμήσεις και δηλώσεις του Καθηγητή Wilhelm Hankel του Πανεπιστημίου της Φρανκφούρτης, σύμφωνα με τις οποίες η Γερμανία δεν θα μπορέσει να συνεχίσει να πληρώνει για τις διασώσεις τρίτων ευρωπαϊκών χωρών χωρίς εν τέλει να χρεοκοπήσει η ίδια»…

Ο Γερμανός καθηγητής αναφερόταν βεβαίως στην πιθανότητα να χρειαστεί μια διάσωση της Πορτογαλίας και κυρίως της Ισπανίας, κάτι που θα σήμαινε την ανάγκη αναχρηματοδότησης του Ευρωπαικού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕFSF).  Το γεγονός πως όλοι οι εμπλεκόμενοι πολιτικοί και οικονομικοί ταγοί της Ένωσης δηλώνουν προσώρας ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί ΔΕΝ αναπαράγεται στο δημοσίευμα, όπου αντιθέτως γίνεται λόγος για σημαντική αύξηση των αποδόσεων και των ασφαλίστρων (CDS) των γερμανικών (και των γαλλικών) ομολόγων τις προηγούμενες ημέρες με την επισήμανση πως το κόστος δανεισμού της Γερμανίας είναι σήμερα ΥΨΗΛΟΤΕΡΟ εκείνου των χωρών της Σκανδιναβικής Χερσονήσου που ΔΕΝ μετέχουν στο ευρώ.

Τέλος στο δημοσίευμα παρατίθενται στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η Γερμανία, με βάση δημογραφική ανάλυση της οικονομίας της (!) είναι ένα από τα πιο χρεωμένα κράτη του πλανήτη, ενώ γίνεται λόγος για μεγάλη αναταραχή και φόβους των Γερμανών πολιτών για την τύχη της οικονομίας του. Χαρακτηριστικά ο αρθρογράφος λέει πως σήμερα στη Γερμανία δεν μπορεί να βρει κανείς τραπεζική θυρίδα ελεύθερη, επειδή όλοι οι Γερμανοί κρύβουν τα λεφτά τους ή τα «γυρίζουν» σε χρυσό και ασήμι.

Και καταλήγει λέγοντας πως οι Γερμανοί φοβούνται ότι η κρίση έρχεται και στην πόρτα τους και θα χάσουν τα λεφτά τους όπως συνέβη το 1923 και το 1948 …

Πολ Τόμσεν: Κρίσιμη η επόμενη χρονιά

Συνέντευξη του επικεφαλής της τρόικας

Οι 6 «σωματοφύλακες» της τρόικας

Εσοδα και δαπάνες, ΔΕΚΟ, προσλήψεις, ανάπτυξη, συμβάσεις εργασίας και συγχωνεύσεις νοσοκομείων, τα μεγάλα προβλήματα που πρέπει να τακτοποιηθούν μέσα σε 100 ημέρες
Γ. Ραγκούσης (εδώ), Γ. Παπακωνσταντίνου, Δ. Ρέππας, Α. Λοβέρδος, Λούκα Κατσέλη και Μ. Χρυσοχοΐδης συγκροτούν την κυβερνητική ομάδα για την υλοποίηση της στρατηγικής των «100 ημερών». Γ. Ραγκούσης (εδώ), Γ. Παπακωνσταντίνου, Δ. Ρέππας, Α. Λοβέρδος, Λούκα Κατσέλη και Μ. Χρυσοχοΐδης συγκροτούν την κυβερνητική ομάδα για την υλοποίηση της στρατηγικής των «100 ημερών». Θέλοντας και μη ο Γ. Παπανδρέου συγκρότησε ομάδα εκτέλεσης του μνημονίου. Η δημιουργία της ad hoc κυβερνητικής επιτροπής επιβλήθηκε από τα πράγματα και από την τρόικα. Στο Μαξίμου εκτιμούν ότι τις επόμενες 100 μέρες θα κριθεί η πορεία της χώρας. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο ο Γ. Παπανδρέου ζήτησε από τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ στο Πολιτικό Συμβούλιο, «εσωκομματική ανακωχή» (μορατόριουμ) ενός χρόνου.
Στην ομάδα συμμετέχουν οι Γ. Ραγκούσης, Γ. Παπακωνσταντίνου, Δ. Ρέππας, Α. Λοβέρδος, Λούκα Κατσέλη και ο Μ. Χρυσοχοΐδης. Οι έξι είναι επικεφαλής στους τομείς όπου υπάρχουν τα περισσότερα προβλήματα και καλούνται να προωθήσουν δύσκολες και αντιδημοφιλείς πολιτικές.
1. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου πρέπει να εκτελέσει τις εντολές της τρόικας για αύξηση των εσόδων και περιστολή των δαπανών. Εχει δηλώσει ότι δεν τίθεται θέμα κατάργησης του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, όμως στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεσπόζει η πρόβλεψη (επιβεβαιώνεται από τις πρακτικές αρκετών επιχειρήσεων) ότι ο ιδιωτικός τομέας θα βρεθεί στο στόχαστρο. Ο υπουργός Οικονομικών οφείλει παράλληλα να πείσει τις τράπεζες να ενισχύσουν τη ρευστότητα στην αγορά.
2. Ο Δ. Ρέππας θα σηκώσει το βάρος της εξυγίανσης των ΔΕΚΟ. Συνεχίζει να υποστηρίζει ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις, αν και ο Π. Τόμσεν του ΔΝΤ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο «κάποιες ΔΕΚΟ να κλείσουν». Δύσκολα θα βρεθούν συνδικαλιστές να υπογράψουν συμφωνίες που θα προβλέπουν δραματική μείωση μισθών και αλλαγές στους κανονισμούς εργασίας.
3. Ο Γ. Ραγκούσης πρέπει να ελέγξει την εφαρμογή της οδηγίας πέντε αποχωρήσεις-μία πρόσληψη στον δημόσιο τομέα και να προωθήσει ταχύτατα τις συγχωνεύσεις οργανισμών.
4. Ο Μ. Χρυσοχοΐδης καλείται να κερδίσει το στοίχημα της ανάπτυξης μέσα σε εξαιρετικά αντίξοες διεθνείς συνθήκες που επιβαρύνονται από την εγχώρια γραφειοκρατία και τους ράθυμους ρυθμούς της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Την επόμενη βδομάδα πάντως θα καταθέσει τον αναπτυξιακό νόμο.
5. Η Λούκα Κατσέλη πρέπει να λύσει το γρίφο με τις συμβάσεις εργασίας, αν δηλαδή θα κατισχύουν, και σε ποιες περιπτώσεις, οι κλαδικές των επιχειρησιακών. Ισχυρίζεται ότι έχει τον τρόπο να το κάνει, ωστόσο και η τρόικα την περιμένει στη γωνία, αλλά και ορισμένοι συνάδελφοί της.
6. Τέλος, ο Α. Λοβέρδος είναι ο μόνος υπουργός που έλαβε δημοσίως τα εύσημα της τρόικας για τη θητεία του στο υπουργείο Εργασίας. Μιλώντας στην «Κ.Ε.» σημείωσε ότι «το πρόβλημα στο χώρο της υγείας δεν είναι η διαφθορά, αλλά η διοικητική ανωμαλία που παράγει διαφθορά». Είναι υποχρεωμένος να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις (κάποιοι κάνουν λόγο για κλείσιμο) νοσοκομειακών μονάδων κι αυτό θα τον φέρει σε κόντρα με τα ισχυρά συνδικάτα.
Η υλοποίηση της στρατηγικής των «100 ημερών» απαιτεί αυστηρή πειθαρχία, καθημερινό έλεγχο και κυρίως συναντίληψη των εμπλεκομένων υπουργών. Συνεπώς διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας της κυβέρνησης και άλλη νοοτροπία από τον πρωθυπουργό.
Την ίδια στιγμή ο Γ. Παπανδρέου, σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ότι η κυβέρνησή του έχει περιοριστεί σε ρόλο εντολοδόχου της τρόικας, έστειλε επιστολές στους υπουργούς (την Τρίτη) ζητώντας να του παραδώσουν μέχρι την Παρασκευή (προχθές) ένα λεπτομερές, κοστολογημένο, με προσδιορισμένο το χρόνο απόδοσης και ευανάγνωστα τα οφέλη για τους πολίτες, σχέδιο για τα μέτρα που μπορούν λάβουν.
Οι προτάσεις τους, κατάλληλα επεξεργασμένες από το επιτελείο του Μαξίμου, θα αποκτήσουν συγκεκριμένη μορφή και θα ανακοινωθούν από τον Γ. Παπανδρέου στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό.

Bρε, ουστ εσείς και οι φρεγάτες

thumb

Οι τροϊκανοί, λέει, έχουν εντυπωσιαστεί από τη... νυχτερινή ζωή της Αθήνας. Δεν το έχουν ξαναδεί σε χώρα υπό το ΔΝΤ να βγαίνει ο κόσμος από τα σπίτια του. Γιατί δεν πά­νε όμως και μια βόλτα από το Γουδή, όπου είναι η έδρα της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, για να εντυπωσιαστούν ακόμη περισσότερο;
Εκεί κάτι... «πατριωτάκια» του αφεντικού του ΔΝΤ, του φίλτατου Ντομινίκ, Γάλλοι δηλαδή, συζη­τάνε με κάτι δικούς μας για εξοπλιστικό πρόγραμ­μα 6 δισ. ευρώ!!! Αυτό δεν τους εντυπωσιάζει; Δεν αντίκειται στην οδηγία τους για μείωση των εξοπλι­στικών δαπανών;
Είναι ασύλληπτο. Σύμφωνα με επίσημη ανακοί­νωση του Πενταγώνου, στις 18 Νοεμβρίου, ημέρα που η κοινή γνώμη «βογκούσε» από τα μαντάτα για νέα μέτρα και οι ελεύθεροι επαγγελματίες είχαν στηθεί στα γκισέ των εφοριών για να πληρώσουν άλλη μία περαίωση, στη ΓΔΑΕΕ γινόταν άλλος ένας κύκλος συζητήσεων για τις έξι φρεγάτες Fremm, που ο Σαρκοζί έχει λυσσάξει να μας πουλήσει.
Πόσο πάει το μαλλί; Μόλις 6 δισ., όπως προείπαμε! Η τέλεια «υποθήκη» για τα λεφτά που μας έχουν δανείσει. Η Άγγελα έχει τα υποβρύχια και το Eurofighter, ο Νικολάκης τις φρεγάτες! Ταμάμ...
Η υπόθεση των φρεγατών είναι κληρονομιά του... ακούραστου Καραμανλή στον Γ. Παπανδρέ­ου. Όπως θυμάστε, ο Νικολά Σαρκοζί είχε έρθει στην Αθήνα, δήλωσε από το βήμα της Βουλής «Σα­λονικιός», στήριξε Καραμανλή στο Βουκουρέστι και μετά έστειλε τον λογαριασμό: το γαλλικό Π.Ν., για λόγους οικονομίας, είχε ακυρώσει την παραγ­γελία έξι φρεγατών και στα ναυπηγεία της Λοριάν, στη δυτική Γαλλία, είχαν ρίξει μαύρες πλερέζες. Κάποιος έπρεπε να τα πάρει τα καράβια. Και βρέ­θηκε η Ελλάδα!
Το κράτος έχει... συνέχεια
Όταν βγήκε το ΠΑΣΟΚ, πολλοί περίμεναν ότι το πρόγραμμα θα έμπαινε στο «ψυγείο», όπως μπή­κε για τα καλά – και μάλλον αμετάκλητα – το πρό­γραμμα αγοράς 450 τεθωρακισμένων από τη Ρω­σία, με κόστος 1,7 δισ. Όμως έγινε το αντίθετο. Οι του ΠΑΣΟΚ θυμήθηκαν ότι το κράτος έχει συνέχεια και πρέπει να τιμά τις υπογραφές του. Έτσι ακρι­βώς όπως τιμά τις υποχρεώσεις του και πληρώνει ολόκληρα τα χρέη του, ακόμη κι όταν άλλοι, όπως οι Γερμανοί, του λένε ότι πρέπει να περικόψει το χρέος και, σε έναν λελογισμένο βαθμό, να χάσουν το κατιτίς τους και οι τράπεζες.
Έτσι ξεκίνησαν πολύ συχνές επαφές και στο Πα­ρίσι και στην Αθήνα μεταξύ αντιπροσωπειών, οι οποίες έχουν φτάσει πολύ μακριά. Για να καταλά­βετε, τώρα συζητάνε τη διαμόρφωση των οπλικών συστημάτων που θα έχει η φρεγάτα! Κι επειδή, ως γνωστόν, σ’ αυτά είμαστε πολύ κιμπάρηδες, οι δι­κοί μας έχουν ζητήσει να βάλουν πάνω στα πλοία... την Άρτα και τα Γιάννενα! Σε σημείο που λέγεται ότι ο Βενιζέλος τα πήρε «κρανίο» κι έβαλε φρένο στους ναυάρχους.
Αυτό όμως ήταν το «τυράκι» που μας έριξαν για να δεχτούμε ως λογική ότι πρέπει οπωσδήποτε να πάρουμε ντε και καλά φρεγάτες. Το «τυράκι» λέγεται  scalp naval και είναι η ναυτική έκδοση του πυραύλου που έχουν τα Mirage 2000-5. Τρομερό όπλο, δεν υπάρχει αμφιβολία. Έχουμε 96 «κομμά­τια» για ώρα ανάγκης. Γιατί πρέπει να πληρώσουμε χρυσούς τους «ναυτικούς πυραύλους»; Έχουμε σκοπό να τους ρίξουμε κάπου; Όχι. «Για να είμαστε ευπρεπείς στις ΝΑΤΟϊκές αποστολές», όπως είχε πει πρώην Α/ΓΕΝ; Είναι δικαι­ολογία αυτή για να χρεωθούμε άλλα 6 δισ.;

Κρίσιμη συνεδρίαση στις Βρυξέλλες

Βενιζέλος: Να τεθεί ζήτημα επιμήκυνσης εξόφλησης του δανείου

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος παρουσίασε τους τρεις άξονες, γύρω από τους οποίους κινείται η πολιτική της Κυβέρνησης για έξοδο από την κρίση

Ρεκτιφιέ στην κρατική μηχανή

ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ.
Την αναδιοργάνωση εκ βάθρων της κρατικής μηχανής μέσα σε έξι μήνες θα επιχειρήσει η κυβέρνηση. Η νέα δομή του κράτους θα γίνει με σαρωτικές αλλαγές σε όλα τα υπουργεία και τους δημόσιους οργανισμούς και συνεπάγεται αθρόες μετακινήσεις προσωπικού από τις υπηρεσίες που θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας στις υπηρεσίες πρώτης γραμμής.
Μετά τον «Καλλικράτη» της αυτοδιοίκησης, ο Γ. Ραγκούσης αναλαμβάνει κομβικό ρόλο και στον «μεγάλο Καλλικράτη» για την αναμόρφωση του Δημοσίου. Μετά τον «Καλλικράτη» της αυτοδιοίκησης, ο Γ. Ραγκούσης αναλαμβάνει κομβικό ρόλο και στον «μεγάλο Καλλικράτη» για την αναμόρφωση του Δημοσίου. Ο νέος «Καλλικράτης» θα ξεκινήσει στις αρχές του 2011 αμέσως μετά την ολοκλήρωση του «Καλλικράτη» της αυτοδιοίκησης και θα καλύπτει όλο το φάσμα του Δημοσίου.
- Πρώτο βήμα είναι η καταγραφή του προσωπικού ανά υπηρεσία και οργανισμό στην κεντρική διοίκηση. Στο πλαίσιο αυτό, τα υπουργεία θα καταρτίσουν μελέτες κατάστασης προσωπικού ανά διεύθυνση και θα υποβάλουν προτάσεις για την αναδιοργάνωσή τους.
- Δεύτερο βήμα είναι η αξιολόγηση του έργου και των αναγκών κάθε φορέα. Για το σκοπό αυτό η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην πρόσληψη διεθνούς συμβούλου σε συνεννόηση με την τρόικα.
- Το τρίτο και κρισιμότερο βήμα είναι η εισαγωγή νέου κανονιστικού πλαισίου για την αύξηση της κινητικότητας με στόχο, όπως επισημαίνεται από κυβερνητικά στελέχη, τη βελτίωση της αποδοτικότητας του Δημοσίου.
Ολοι οι φορείς του Δημοσίου, από τις περιφερειακές υπηρεσίες έως τα υπουργεία, θα αποκτήσουν νέους οργανισμούς λειτουργίας. Το προσωπικό που θα κριθεί πλεονάζον θα μετακινηθεί σε άλλες θέσεις, κατά τρόπο ανάλογο με αυτό που ακολουθήθηκε στους δήμους. Θα συσταθούν, επίσης, νέοι μηχανισμοί εσωτερικού ελέγχου και εποπτείας του έργου των δημοσίων υπηρεσιών.
Παράλληλα, λοιπόν, με το νέο μισθολόγιο που αναμένεται να ολοκληρωθεί ώς τα μέσα του 2011, το υπουργείο Εσωτερικών σχεδιάζει την αλλαγή της νομοθεσίας που καλύπτει τις μετατάξεις, μεταθέσεις και αποσπάσεις των υπαλλήλων. Απόλυτη προτεραιότητα θα δοθεί στη στελέχωση του εισπρακτικού μηχανισμού (των νέων διευθύνσεων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στις νέες εφορίες), στις επιθεωρήσεις εργασίας και στις οικονομικές υπηρεσίες των ασφαλιστικών φορέων. Ακολουθούν οι Ρυθμιστικές Αρχές, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Με τον περιορισμό που έχει η κυβέρνηση στο σκέλος των προσλήψεων, ως μόνη λύση για την αναδιοργάνωση προβάλλει η μετακίνηση προσωπικού από άλλες υπηρεσίες. Το ίδιο θα ισχύσει και για τους υπαλλήλους που υπηρετούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου, λέει ο υφυπουργός Εσωτερικών Γ. Ντόλιος και θα ενταχθούν ισότιμα στη δημοσιοϋπαλληλική ιεραρχία.
Η διαδικασία αξιολόγησης θα γίνει με βάση τα εκπαιδευτικά εφόδια και την εμπειρία κάθε υπαλλήλου. Οι νέες θέσεις στις οποίες θα τοποθετηθούν θα είναι συμβατές με τα προσόντα τους και όχι κατ' ανάγκη με το αντικείμενο της σημερινής υπηρεσίας τους. Μετακινήσεις εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμη και στις κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων. Τα περισσότερα υπουργεία, όπως χαρακτηριστικά λέγεται από κυβερνητικά στελέχη, λειτουργούν με οργανισμούς της δεκαετίας του '80 που δεν ανταποκρίνονται στις συνθήκες κρίσης. Πολλές διευθύνσεις επικαλύπτονται και θα επαναξιολογηθούν. Οι υπηρεσίες που είναι υποστελεχωμένες θα καταργηθούν ή θα ενσωματωθούν σε άλλες.
Δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται αναδιοργάνωση του Δημοσίου. Σχέδια είχαν εκπονηθεί απ' όλες τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου Εσωτερικών. Αυτή τη φορά, όμως, δεν υπάρχουν περιθώρια για καθυστερήσεις και υπαναχωρήσεις καθώς το χρονοδιάγραμμα του μνημονίου είναι ασφυκτικό. Ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδει η τρόικα στο ζήτημα αυτό είναι το γεγονός ότι το βάρος της αναδιοργάνωσης έχει ανατεθεί σε τέσσερα υπουργεία (Εσωτερικών, Οικονομικών, Εργασίας, Υγείας) και στο γραφείο του πρωθυπουργού.
Η κυβέρνηση έχει υλοποιήσει μέχρι τώρα την απογραφή στο Δημόσιο και την ίδρυση της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών. Εκκρεμεί ακόμη το μητρώο των ΔΕΚΟ και η συγχώνευση των φορέων του Δημοσίου. Μέχρι το τέλος του 2010, το αργότερο στις αρχές του 2011, οι υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομικών, Γ. Ραγκούσης και Γ. Παπακωνσταντίνου, πρέπει να παρουσιάσουν στην τρόικα έκθεση για τη νέα δομή των υπηρεσιών και τη δυναμική της απασχόλησης και στο στενό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Στο ίδιο διάστημα πρέπει να ολοκληρωθεί και η κατάρτιση του νέου μισθολογίου, με όρους παραγωγικότητας και μετρήσιμους στόχους περαιτέρω εξοικονόμησης των δαπανών.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι αν θα αντέξει η κρατική μηχανή τέτοιας έκτασης αλλαγές μέσα σε τόσο σύντομο χρόνο. Πολλά θα κριθούν από τον «Καλλικράτη» της αυτοδιοίκησης και τις διαδικασίες μετατάξεων από τις ΔΕΚΟ.
Πόσοι υπάλληλοι θα χρειαστεί να μετακινηθούν με τον μεγάλο «Καλλικράτη»; Κανείς δεν διακινδυνεύει πρόβλεψη. Ο αριθμός των μονίμων υπαλλήλων (συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων με συμβάσεις αορίστου χρόνου) είναι 700.000. Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης είναι περίπου οι μισοί. Απ' αυτή τη δεξαμενή θα γίνουν οι πρώτες επιλογές για τη στελέχωση των υπηρεσιών αιχμής. Στη ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων που έκανε την απογραφή και στην Ενιαία Αρχή Πληρωμών που έχει την πλήρη εικόνα της μισθοδοσίας, γίνεται νέα επεξεργασία των δεδομένων ανά ειδικότητα και ηλικιακή ομάδα.
Το πλάνο αναδιοργάνωσης που πρέπει να παρουσιάσει η κυβέρνηση στην τρόικα θα είναι λεπτομερές, με χρονοδιάγραμμα δράσεων και τις νομοθετικές παρεμβάσεις που απαιτούνται. Ως όριο για την πλήρη εφαρμογή του σχεδίου έχει τεθεί το 2013. Από το τρίτο τρίμηνο του 2011 πάντως το εγχείρημα θα αξιολογείται σε κάθε βήμα.
Δεν υπάρχει κυβέρνηση που να μην έχει αναθεματίσει τη δημόσια διοίκηση και να μη βάλει στοίχημα την αναδιοργάνωσή της. Εντούτοις, ελάχιστα βήματα έχουν γίνει. Οσα δεν έγιναν επί τόσα χρόνια, σε συνθήκες οικονομικής ευημερίας και κοινωνικής ηρεμίας, πρέπει να γίνουν τώρα υπό την πίεση του μνημονίου, μέσα σε ελάχιστο διάστημα. Ο κίνδυνος να μην αντέξει η κρατική μηχανή τις δραστικές αλλαγές που θέλει η τρόικα είναι ορατός. Εναπόκειται στην κυβέρνηση και τα κόμματα να συμφωνήσουν σε λύσεις κοινωνικά αποδεκτές και αποτελεσματικές.

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...