Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

Δεν αλλάζουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις

ΣΚΑΙ.GR

Φώτης Κουβέλης: Όχι στις περικοπές των κοινωνικών επιδομάτων

Σκληρή κριτική στις δηλώσεις του Γ. Παπακωνσταντίνου για νέα μέτρα ύψους 12 δισ. ευρώ τη διετία 2012-2014, που θα περιλαμβάνουν και την περικοπή κοινωνικών επιδομάτων, άσκησε από τη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτης Κουβέλης.
"Να μη διανοηθεί η κυβέρνηση να παρέμβει μειώνοντας τις κοινωνικές δαπάνες ή αναδιαρθρώνοντας, για δήθεν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, να τις περιορίσει ή να τις αφήσει στα ίδια επίπεδα", τόνισε ο Φώτης Κουβέλης.
Σημείωσε δε, ότι αυτό που χρειάζεται τώρα είναι γενναία ανακατανομή δαπανών υπέρ της λήψης πραγματικών μέτρων προστασίας. "Σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, τα επιδόματα ανεργίας (μαζί με τα επιδόματα παιδιού, τα επιδόματα κατοικίας και τα επιδόματα στήριξης των χαμηλών εισοδημάτων) παίζουν το ρόλο «κοινωνικού αμορτισέρ», απορροφώντας τους κραδασμούς της οικονομικής κρίσης. Στη χώρα μας, τα κενά προστασίας είναι τρομακτικά", επισήμανε.
Enet.gr

Γερµανικό µοντέλο για την Ευρώπη

Ο έλληνας Πρωθυπουργός και η γερµανίδα καγκελάριος σε φωτογραφία αρχείου. Η Ανγκελα Μέρκελ «υπογράφει» το «Σύµφωνο ανταγωνιστικότητας» που θα µπορούσε να αλλάξει τη  δοµή της Ευρωπαϊκής Ενωσης
Σε διαπραγµατεύσεις για µια συνολική λύση στο πρόβληµα χρέους τηςευρωζώνης, µε ειδικά µέτρα και για την Ελλάδα, βρίσκονται οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενόψει της Συνόδου Κορυφής της προσεχούς Παρασκευής. Οπως αναφέρει σε χθεσινό δηµοσίευµά της η εφηµερίδα «Φαϊνάνσιαλ Τάιµς», πρόκειται για µια «µεγάλη συµφωνία», για να αντιµετωπιστεί η ευρωπαϊκή κρίση χρέους, στο πλαίσιο της οποίας «θα αναµορφωθεί το ταµείο σωτηρίας των 440 δισ. ευρώ, µε αντάλλαγµα τη λήψη αυστηρών µέτρων λιτότητας και τη στενότερηεπίβλεψη των υπερχρεωµένων κρατών - µελών».

Η υπό διαπραγµάτευση συµφωνία βασίζεται σε 4 άξονες:

1. Αύξηση της δανειοδοτικής ικανότητας του EFSF, ώστε να µπορεί να χρησιµοποιήσει το σύνολο των 440 δισ. ευρώ του προϋπολογισµού του. Ταυτόχρονα θα δοθεί η δυνατότητα στο EFSF νααγοράζει οµόλογα των χωρών µε πρόβληµα ή να δανείζει γι’ αυτόν τον σκοπό τις κυβερνήσεις των εν λόγω χωρών, οι οποίες θα επαναγοράσουν έτσιτο χρέος τους.

2. Επιµήκυνση του χρόνου εξόφλησης των δανείου τηςΕλλάδας των 110 δισ. ευρώ, έτσι ώστε να µπορέσει η χώρα να ξεπεράσει τη δύσκολη περίοδο του 2013, όταν θα κορυφωθούν οι δανειακές της υποχρεώσεις.

3. Μείωση του επιτοκίου δανεισµού της Ελλάδας και της Ιρλανδίας, κάτι που συναντά προς το παρόν επιφυλάξεις.

4. Εφαρµογή από τις χώρες της ευρωζώνης του γαλλογερµανικού σχεδίου για µια νέα µορφή οικονοµικής διακυβέρνησης, το οποίο θαπεριλαµβάνει 5-6 πολιτικές για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, όπως: αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, σύγκλιση της φορολογίας των κερδών των επιχειρήσεων και τον κανόνα του «φρένου χρέους», που εφαρµόζει η Γερµανία µε στόχο τον µηδενισµό των ελλειµµάτων της. ΕΠΙΠΛΕΟΝ 50 Δισ. Ευρω. Ειδικά για την Ελλάδα µάλιστα, οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιµς» σε ανταπόκρισή τους από την Αθήνα αναφέρουν ότι έχουν ήδη αρχίσει οι διαπραγµατεύσεις µε την Ευρωπαϊκή Ενωση και το∆ιεθνές Νοµισµατικό Ταµείο πάνω σε µια πρόταση για τον δανεισµό της µε επιπλέον 50 δισ. ευρώ από το EFSF, έτσι ώστε να επαναγοράσει οµόλογα στο 75% της ονοµαστικής τους αξίας. Την ίδια ώρα, σύµφωνα µε τραπεζικές πηγές στην Αθήνα που επικαλείται η εφηµερίδα, εξετάζεται η επιµήκυνση του χρόνουαποπληρωµής του δανείου της των 110 δισ. ευρώ από την τρόικα στα 30 χρόνια και η µείωση του επιτοκίου από το επίπεδο του 5,5% που είναι σήµερα. Σύµφωνα µε το ίδιο δηµοσίευµα, η Ελλάδα θα µπορούσε να χρησιµοποιήσει τους πόρους του EFSF για να επαναγοράσει οµόλογα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Αποκαλυπτικό είναι το χθεσινό δηµοσίευµα του γερµανικού περιοδικού «Ντερ Σπίγκελ», σχετικά µε το σχέδιο της γερµανίδας καγκελαρίου Μέρκελ για µια νέα οικονοµική διακυβέρνηση της Ευρώπης.

Το σχέδιο φέρει την ονοµασία «σύµφωνο ανταγωνιστικότητας» και σύµφωνα µε τη γερµανίδα καγκελάριο, θα µπορούσε να αλλάξει τη δοµή της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το γερµανικό περιοδικό αναφέρει ότι η κ. Μέρκελ βρίσκεται σε συνεννόηση και συµφωνία για το σχέδιο αυτό µε τον γάλλο πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί, ενώ το παρουσίασε και στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μπαρόζο την περασµένη Τρίτη.

Η κεντρική ιδέα του σχεδίου είναι ο στενότερος συντονισµός των χρηµατοπιστωτικών, οικονοµικών και κοινωνικών πολιτικών της ευρωζώνης, έτσι ώστε να αντιµετωπιστεί το «ελάττωµα» που έχει επισηµάνει ο πρώην πρόεδρος της Κοµισιόν Ζακ Ντελόρ ότι έχει η νοµισµατική ένωση: το γεγονός ότι ενώ υπάρχει κοινό νόµισµα δεν υπάρχει αντίστοιχη κοινή οικονοµική πολιτική.

Το σχέδιο, έχει σταλεί µε ηλεκτρονικό ταχυδροµείο σε όλες τις πρωτεύουσες. Για να επιτευχθούν οι στόχοι της σύγκλισης η κ. Μέρκελ υποστηρίζει ότι πρέπει να υιοθετηθούν προγράµµατα µέσα σε 12 µήνες τα οποία θα προσαρµόζουν τα όρια ηλικίας στις δηµογραφικές τάσεις και θα εισάγουν κανόνες δηµοσιονοµικής πολιτικής κοµµένους και ραµµένους στα πρότυπα του γερµανικού «φρένου χρέους» (µια τροπολογία στο γερµανικό Σύνταγµα που απαιτεί εκµηδενισµό του διαρθρωτικού ελλείµµατος ώς το 2016).
ta nea online

WSJ: «Νέα εποχή» για τη Μέση Ανατολή μετά την εξέγερση στην Αίγυπτο

Ο Σύριος πρόεδρος Bashar al – Assad
Στην πρόθεσή του να προχωρήσει σε περισσότερες πολιτικές μεταρρυθμίσεις στη Συρία αναφέρεται ο πρόεδρος της χώρας Bashar al – Assad, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Wall Street Journal. Η απόφαση αυτή του Σύριου προέδρου αποτελεί, σύμφωνα με την εφημερίδα, ένδειξη του πώς οι πρόσφατες εξελίξεις στην Αίγυπτο, την Τυνησία και την Υεμένη προκαλούν μία «νέα εποχή» στη Μέση Ανατολή, μία εποχή στην οποία οι ηγέτες του αραβικού κόσμου θα πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια για να ανταποκριθούν στις πολιτικές και οικονομικές φιλοδοξίες των λαών τους.
Ο Bashar al – Assad αποδίδει σε «απελπισία» τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στην Αίγυπτο, η οποία οφείλεται σε οργή εξαιτίας εξωτερικών παραγόντων, αλλά και εσωτερικών, όπως η ανάγκη για κοινωνικές αλλαγές με τις οποίες θα πρέπει να εναρμονιστεί το κράτος και οι θεσμοί στον αραβικό κόσμο.
Υπεραμύνεται, επίσης, της πολιτικής σταθερότητας στη Συρία, εξηγώντας ότι η Αίγυπτος είχε την οικονομική στήριξη των ΗΠΑ, ενώ εμείς είμαστε αντιμέτωποι με το εμπάργκο από τις περισσότερες χώρες στον κόσμο. «Έχουμε ανάπτυξη, έστω και αν δεν καλύπτονται πολλές από τις βασικές ανάγκες του λαού, αλλά παρόλα αυτά ο λαός δεν εξεγείρεται. Ωστόσο, χρειάζονται μεταρρυθμίσεις και συζητιέται συνεχώς ποιες ακριβώς είναι αυτές που είναι αναγκαίες», συμπληρώνει.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας, δηλώνει πως συμφωνεί απολύτως ότι αρχίζει μία νέα εποχή με την ανάδειξη νέων δυνάμεων «όπως η Τουρκία και η Συρία». Προσθέτει, ωστόσο, ότι αυτό δεν είναι κάτι καινούριο αλλά κάτι που ξεκίνησε με την επανάσταση στο Ιράν το 1979. Παράλληλα, δηλώνει βέβαιος ότι στην νέα αυτή εποχή, η Δύση και οι ΗΠΑ θα έχουν μικρότερες δυνατότητες επιρροής στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.
Στην ίδια συνέντευξη, ο Σύριος πρόεδρος αναφέρεται στις ειρηνευτικές συνομιλίες με το Ισραήλ και το μεσολαβητικό ρόλο της Τουρκίας, υπογραμμίζοντας ότι οι ειρηνευτικές συνομιλίες δεν είναι νεκρές διότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή.
Τέλος, σχετικά με τις σχέσεις Συρίας – Ηνωμένων Πολιτειών, τονίζει ότι από την εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα και μετά οι ΗΠΑ «είναι έτοιμες να ακούσουν», αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουν αλλάξει πολλά.
tvxs.gr

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Δυσαρεστημένη η τρόικα από την κυβέρνηση

Μέτρα 12 δισ. ευρώ μέχρι το 2014 προαναγγέλλει ο Γ. Παπακωνσταντίνου

Μέτρα ύψους 12 δισ. ευρώ από το 2012-2014, σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΔΝΤ, και «μαχαίρι» στις κοινωνικές δαπάνες προαναγγέλλει ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ", ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρει ότι "το Μεσοπρόθεσµο Πρόγραµµα θα πρέπει να περιλαµβάνει δράσεις περίπου 5% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 12 δισ. ευρώ", ενώ για τις κοινωνικές δαπάνες, τονίζει ότι "θα πρέπει να επανεξεταστούν, για να γίνουν πιο αποδοτικές – θυµίζω ότι είµαστε η µόνη χώρα στην Ευρώπη που οι κοινωνικές µεταβιβάσεις αποτυγχάνουν πλήρως να µειώσουν το ποσοστό φτώχειας, ένδειξη ότι δεν βρίσκουν σε όλες τις περιπτώσεις τον στόχο τους". Σημειώνει, ωστόσο, ότι τα µέτρα που παρουσιάζει το ∆ΝΤ στην έκθεσή του είναι ενδεικτικά και κανένα από αυτά δεν έχει συµφωνηθεί ή υιοθετηθεί στο ελληνικό Πρόγραµµα.
Όσον αφορά στη φοροδιαφυγή, ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι στον προϋπολογισµό του 2011 έχει υπολογισθεί ότι τα μέτρα για την αντιμετώπισή της θα αποφέρουν 1,5 δισ. ευρώ. Προσθέτει δε, ότι "στόχος µας είναι στην επόµενη τριετία είναι να καταφέρουµε να περιορίσουµε στο µέγιστο τη φοροδιαφυγή στον ΦΠΑ, που εκτιµάται – σε όρους διαφυγόντων εσόδων – σε 6% του ΑΕΠ, αλλά και να συλλάβουµε ένα πολύ µεγάλο µέρος της µαύρης οικονοµίας, που κρύβεται πίσω από εξωχώριες εταιρείες και λογαριασµούς του εξωτερικού".
Σχετικά με την επέκταση του χρόνου αποπληρωµής του δανείου του µηχανισµού στήριξης, ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρει ότι έχει ήδη συµφωνηθεί επί της αρχής από τις χώρες της ευρωζώνης, ενώ προσθέτει ότι δεν συζητήθηκε στο Νταβός επιµήκυνση της αποπληρωµής των δανείων προς την Ελλάδα και την Ιρλανδία στα 30 έτη. "∆εν υπάρχει κάποια επίσηµη πρόταση στο τραπέζι, είναι σαφές όµως ότι υπάρχει προβληµατισµός για τη βελτίωση της βιωσιµότητας του χρέους χωρών όπως η Ελλάδα, µε µεγαλύτερο χρόνο αποπληρωµής.", σημειώνει.
Ο υπουργός Οικονομικών εκτιμά ότι τα κλιμάκια της τρόικας που βρίσκονται στη χώρα μας θα εγκρίνουν και την 4η δόση του δανείου και ότι η ελληνική οικονομία θα επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το τέλος του 2011.
Enet.gr

Γ. Πεταλωτής: Δεν υπάρχει περιθώριο για νέες επιβαρύνσεις

Δεν τίθεται θέμα συνταγματικής κατοχύρωσης της λιτότητας, δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, σχολιάζοντας τις πληροφορίες ότι αυτό περιλαμβάνεται στις προτάσεις της Γερμανίας για ένα πανευρωπαϊκό σχέδιο εξόδου από την κρίση χρέους. Ο Γ. Πεταλωτής υποστήριξε ότι δεν πρόκειται να ληφθούν νέα μέτρα συμπίεσης των εισοδημάτων.
"Δεν υπάρχει περιθώριο, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να επιβαρύνουμε ακόμα περισσότερο τα εισοδήματα των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων", ανέφερε. Παράλληλα, τόνισε ότι οι διαρθρωτικές και δομικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ξεκινήσει, δεν πρέπει απλώς να υλοποιηθούν, αλλά να ενταθούν. "Εκεί έγκεινται και οι αλλαγές που θα γίνουν", πρόσθεσε.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι η τρόικα είναι απλώς ο ελεγκτικός μηχανισμός των δανειστών μας και επισήμανε ότι η κυβέρνηση θέτει τις προτεραιότητες, τα μέτρα και τις αποφάσεις για την έξοδο από την κρίση.
Κληθείς, τέλος, να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του Ανδρέα Λοβέρδου περί λαϊκισμού από το ΠΑΣΟΚ του παρελθόντος, είπε ότι αυτό που μετράει είναι το παρόν. "Τώρα έχουμε μια κυβέρνηση η οποία με το που αντιλήφθηκε το μέγεθος της κρίσης λειτούργησε αποφασιστικά, ψύχραιμα και με σχέδιο", συμπλήρωσε.
Enet.gr

Στο 2,4% το ετήσιο ποσοστό του πληθωρισμού στην ευρωζώνη

Στο 2,4% ανήλθε το ετήσιο ποσοστό του πληθωρισμού στην ευρωζώνη τον Ιανουάριο, από 2,2% που ήταν το Δεκέμβριο, σύμφωνα με την προκαταρκτική εκτίμηση της.

Τα αναλυτικά στοιχεία της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας για τον δείκτη τιμών καταναλωτή Ιανουαρίου θα ανακοινωθούν στις 28 Φεβρουαρίου.

Ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη αυξήθηκε περισσότερο από το αναμενόμενο τον Ιανουάριο, ξεπερνώντας κατά πολύ το στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες η ΕΚΤ να αναγκαστεί να αυξήσει τα επιτόκια νωρίτερα από το αναμενόμενο.
ta nea online

Ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική κυβέρνηση

Πρωτοφανή εύσημα στην ελληνική κυβέρνηση, που τη χαρακτηρίζει «πολύ καλή, και υπόδειγμα για άλλες», δίνει ο διάσημος Αμερικανός Νομπελίστας οικονομολόγος, Τζόζεφ Στίγκλιτς, μέσα από συνέντευξή του στην μεγάλης κυκλοφορίας αυστριακή εφημερίδα Κουρίρ.

Ο κάτοχος του Βραβείου Νομπέλ για την Οικονομία τονίζει στη συνέντευξη χαρακτηριστικά ότι «η Αθήνα έχει τώρα μια πολύ καλή κυβέρνηση, πολύ διαφανή, με πολιτική βούληση» και προσθέτει πως για τον ίδιο «η κυβέρνηση Παπανδρέου έχει υποδειγματικό χαρακτήρα για άλλες, εάν πρέπει να λειτουργήσει το εγχείρημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Στη συνέντευξή του στην αυστριακή εφημερίδα, ο διάσημος οικονομολόγος αναφέρεται αναλυτικά στην κρίση του Ευρώ και στην ανάγκη, η Ευρώπη να αντιμετωπίσει, παράλληλα με το πρόβλημα χρέους το πρόβλημα της ανάπτυξης.

Σχετικά με την Ελλάδα και το ερώτημα εάν θα υπάρξει μια έκπτωση του χρέους, ο κ. Στίγκλιτς τονίζει πως αυτό εξαρτάται από την ικανότητα της χώρας να επιστρέψει στην ανάπτυξη, ο ίδιος, εξαιτίας της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα, δεν αναμένει στα επόμενα ένα με δύο χρόνια μια έκπτωση του χρέους, χωρίς όμως και να αποκλείεται τίποτε.

Όπως προσθέτει, η απάντηση εξαρτάται από την ικανότητα της Ευρώπης, να διαθέσει τα απαραίτητα χρήματα ώστε συνολικά να παραμείνουν χαμηλά τα επιτόκια, να επιτευχθεί και πάλι αρκετή οικονομική ανάπτυξη και στην εξέλιξη αυτή να συμπαρασυρθεί και η Ελλάδα.
newsdeast.gr

Κατηγορηματική διάψευση για πρόωρες εκλογές

Το ενδεχόμενο «απόδρασης» της κυβέρνησης μέσω πρόωρων εκλογών διέψευσε κατηγορηματικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιώργος Πεταλωτής, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση έχει ισχυρή νομιμοποίηση από το λαό για τη σωτηρία της χώρας και υποστηρίζοντας ότι ο πρόεδρος της ΝΔ, Αντώνης Σαμαράς, θα ήταν έντρομος μπροστά στο ενδεχόμενο να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.

Ειδικότερα, ερωτηθείς εάν θα γίνουν πρόωρες εκλογές με αφορμή τις ευρωπαϊκές εξελίξεις για τη λύση του χρέος, ο κ. Πεταλωτής τόνισε ότι «η λύση της σωτηρίας της χώρας έχει την πλήρη νομιμοποίηση από τον ελληνικό λαό» και επεσήμανε ότι ούτως ή άλλως η κυβέρνηση έθεσε θέμα νομιμοποίησης και στις αυτοδιοικητικές εκλογές, τα αποτελέσματα των οποίων έδειξαν ότι αυτή τη νομιμοποίηση την έχουμε.

«Το να μιλάμε για λύση εκλογών είναι εξυπηρέτηση μόνο κάποιων συμφερόντων -είναι ξεκάθαρο- και μάλιστα ένα ζήτημα που το θέτει τελείως άκαιρα και χωρίς κανέναν ουσιαστικό λόγο και λογική βάση, αλλά με άλλες σκέψεις, η ΝΔ», είπε ο κ. Πεταλωτής και σημείωσε ότι «εμείς αυτή τη λογική δεν την ακολουθούμε και συνεχίζουμε να επιτελούμε το μεγάλο έργο που έχουμε να κάνουμε μπροστά μας».

Κληθείς να σχολιάσει συνέντευξη του κ. Σαμαρά που υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση θα «αποδράσει» μέσω πρόωρων εκλογών, ο κ. Πεταλωτής υπογράμμισε ότι «για τη ΝΔ ζητείται επειγόντως σοβαρότητα», ότι «η απόδραση από την κυβέρνηση είναι ίδιον της ΝΔ, το ζήσαμε πριν 1,5 χρόνο» και πως ούτε καν ευσεβείς πόθοι του κ. Σαμαρά θα μπορούσε να είναι ένα τέτοιο ενδεχόμενο, «γιατί είναι έντρομος αν κληθεί να αναλάβει τη διακυβέρνηση».

Επιπλέον, κάλεσε τη ΝΔ να προσπαθήσει να αποκτήσει ενιαία γραμμή και πολιτική πλατφόρμα για τα «καυτά» ζητήματα, για τα οποία εν πολλοίς είναι υπεύθυνη, και πρόσθεσε ότι «από εκεί και πέρα τις εκλογές τις αποφασίζει ο ελληνικός λαός».

Ο κ. Πεταλωτής σημείωσε ότι η κυβέρνηση έχει αναλάβει έναν σπουδαίο ρόλο, κάνοντας μια τιτάνια εθνική προσπάθεια και πως έτυχε σε αυτή την κυβέρνηση να πρέπει να σώσει τη χώρα από το χείλος της χρεοκοπίας, όπως την άφησε η ΝΔ.

Τόνισε δε ότι οι προσπάθειες για τη σωτηρία της χώρας ολοκληρώνονται μέσα από σειρά διαρθρωτικών αλλαγών στο επόμενο διάστημα.

Ακόμη, ανέφερε ότι μπορεί να πρόκειται για αποφάσεις που πολλές φορές είναι επώδυνες, όμως, «μέσα στην αλλαγή που έπρεπε να γίνει, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε εκείνα τα στηρίγματα στον ελληνικό λαό ώστε να περάσει αυτή η περίοδος κρίσης με πιο κατοχυρωμένα και ενισχυμένα εισοδήματα των πολιτών».
newsdeast.gr

Θέσπιση μηχανισμού δημοσιονομικής ισορροπίας προωθεί η κυβέρνηση

thumb
Τη θέσπιση µόνιµου µηχανισµού διασφάλισης της δηµοσιονοµικής ισορροπίας μετά το 2013 ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Γ.Παπακωνσταντίνου σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Τα Νέα».

Σε ερώτηση για το εάν η χώρα θα εισέλθει σε µια µόνιµη λιτότητα, µε το Σύνταγµα να εγγυάται τη δηµοσιονοµική πειθαρχία και τα µηδενικά ελλείµµατα, ο υπουργός Οικονομικών απήντησε πως το «αντίτιµο» για την έξοδό µας από τη σηµερινή δύσκολη κατάσταση δεν µπορεί να είναι ξανά µια κατάσταση που οδηγεί σε νέα χρέη και νέα υποθήκη στο µέλλον της χώρας.

«Στόχος του Προγράµµατος που εφαρµόζουµε είναι, µε την έξοδό µας από αυτό, να έχουµε σταθεί στα πόδια µας και δηµοσιονοµικά και αναπτυξιακά. Και τότε θα µπορούµε να συζητάµε για µόνιµους µηχανισµούς διασφάλισης της δηµοσιονοµικής ισορροπίας στο εθνικό µας δίκαιο. Άλλωστε, µην ξεχνάµε ότι, και µετά το Πρόγραµµα, θα πρέπει να κάνουµε αυτό που δεν καταφέραµε εδώ και πολλά χρόνια, να µείνουµε συνεπείς στο Σύµφωνο Σταθερότητας της Ευρωζώνης», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείς για το πόσο αποτελεσµατική θα ήταν η λύση της επαναγοράς µέρους του χρέους από το Ευρωπαϊκό Ταµείο Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) µε βάση την πρόταση που συζητείται, ο κ. Παπακωνσταντίνου ξεκαθάρισε πως αυτήν τη στιγµή στο τραπέζι υπάρχουν όλες οι λύσεις και διευκολύνσεις που µπορεί να περιληφθούν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού «ολοκληρωµένου πακέτου».

«Τα χαρακτηριστικά που συζητούνται περιλαµβάνουν µεγαλύτερη «δύναµη πυρός» για το Ευρωπαϊκό Ταµείο, µεγαλύτερη ευελιξία για το ίδιο ταµείο (µε δυνατότητα παρέµβασης στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά οµολόγων) και καλύτερους όρους δανεισµού. Οι οριστικές αποφάσεις εκτιµώ ότι θα ληφθούν πολύ σύντοµα», δήλωσε , προσθέτοντας πως το µέγεθος του ελληνικού δηµόσιου χρέους – ανεξάρτητα από οποιαδήποτε διευθέτηση αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο – απαιτεί πάνω από όλα νοικοκύρεµα των δηµοσίων οικονοµικών.

«Αποτελεσµατική λύση θα έχουµε µόλις σταµατήσουµε να φορτώνουµε στο ήδη µεγάλο χρέος µας ελλείµµατα και µόλις µπορούµε να το αποπληρώνουµε χωρίς νέο δανεισµό, δηλαδή µε πρωτογενή πλεονάσµατα και θετικούς ρυθµούς αύξησης του εισοδήµατός µας», επεσήμανε.

Για το εάν θα υπάρξει τελικά κάποιας µορφής αναδιάρθρωση του χρέους που διακρατούν οι ιδιώτες, ο υπουργός σημείωσε πως με την επέκταση του χρόνου αποπληρωµής του δανείου του µηχανισµού στήριξης, που έχει ήδη συµφωνηθεί επί της αρχής από τις χώρες της Ευρωζώνης, θα υπάρξει µεγάλη εξοµάλυνση των αποπληρωµών του δηµοσίου χρέους. «Το στοίχηµα για την Ελλάδα δεν είναι ποια «ευκολία πληρωµής» θα εξασφαλίσουµε, αλλά η επιστροφή σε µια κατάσταση που θα µπορούµε ναξεπληρώνουµε τα χρέη µας µε τις δικές µας δυνάµεις. Αυτό θα αποκαταστήσει την εµπιστοσύνη και θα καθορίσει τη σχέση µας µε τις αγορές», είπε.

Ο ίδιος αποσαφήνισε πως η λύση που θα επιλεγεί δεν θα δημιουργεί ακόµη µεγαλύτερα προβλήµατα για τις ελληνικές τράπεζες και τα ασφαλιστικά ταµεία.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου εμφανίσθηκε πεπεισμένος ότι οι δεσµεύσεις που είχαµε αναλάβει στο πλαίσιο του Μνηµονίου για το τέταρτο τρίμηνο του 2010 έχουν εκπληρωθεί και ως εκ τούτου η επόµενη δόση των 15 δισ. ευρώ θα εκταμιευθεί κανονικά.

Για τα µέτρα του µεσοπρόθεσµου προγράµµατος 2012 - 2014 που καταρτίζει η κυβέρνηση ο υπουργός απεκάλυψε πως το πρόγραμμα θα περιλαµβάνει δράσεις περίπου 5% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 12 δισ. ευρώ.  Όπως αποκάλυψε οι κοινωνικές δαπάνες θα επανεξεταστούν, για να γίνουν πιο αποδοτικές.

Αναφερόμενος στην καταπολέµηση της φοροδιαφυγής είπε πως στόχος για την επόµενη τριετία είναι ο περιορισμός της φοροδιαφυγής στον ΦΠΑ, που εκτιµάται στο 6% του ΑΕΠ και η σύλληψη ενός µεγάλου µέρους της µαύρης οικονοµίας, που κρύβεται πίσω από εξωχώριες εταιρείες και λογαριασµούς του εξωτερικού.

Για την ανάκαμψη της οικονομίας επανάλαβε πως θετικοί ρυθµοί ανάπτυξης αναμένονται από το τέλος του 2011 υπό τη προϋπόθεση ότι η χώρα θα μείνει συνεπής στην υλοποίηση του Μνημονίου, ότι θα συνεχιστεί η ανάκαµψη διεθνώς και ότι οι αποφάσεις που αναµένονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα λειτουργήσουν σταθεροποιητικά για τις χώρες της ευρωζώνης και το ευρώ.
to pontiki

Μισθολόγιο που κόβει 1.300 ευρώ τον χρόνο στο Δημόσιο

Περισσότερο με … "πολλαπλό" μισθολόγιο, αναλόγως προσόντων, παρά με "ενιαίο" μοιάζει το μοντέλο  που επιχειρεί να καθιερώσει η  κυβέρνηση, για τους μισθούς στο  δημόσιο.

Αντί για 4 κατηγορίες εκπαιδεύσεως και πάμπολλα επιδόματα  αναλόγως της θέσης και του  υπουργείου όπου τοποθετείται κάθε υπάλληλος, θα δίνει …λίγα λεφτά σε πολλούς και περισσότερα σε λίγους και «εκλεκτούς», που θα επιφορτίζονται με την ευθύνη να "βγάλουν" δουλειά, αλλά θα … χρεώνονται ή θα πιστώνονται και το αποτέλεσμά της.

Τα συναρμόδια υπουργεία, υπό τις ευλογίες της Τρόικας, κλίνουν προς το γερμανικό μοντέλο, ενώ οι οικονομικοί επόπτες μας θέλουν να δουν να ψηφίζεται ο νόμος το ταχύτερο δυνατόν, πριν καν βγει το καλοκαίρι. Για τις εξελίξεις αυτές θα ενημερώσει η κυβέρνηση και τους τεχνοκράτες του ΟΟΣΑ που καταφτάνουν σήμερα στην Αθήνα για να το λάβουν υπόψην τους στην ετήσια έκθεσή τους για τη χώρα μας, που θα παρουσιάσουν τον Ιούνιο.

Στην πράξη, οι βασικοί  μισθοί θα αυξηθούν για όλους, γιατί  θα ενσωματώσουν και ένα μέρος  από τα επιδόματα που καταργούνται. Έτσι αντί για 697 – 966 ευρώ μεικτά που  παίρνει σήμερα βασικό μισθό κάθε μήνα ο νεοδιόριστος, θα παίρνει 1.030-1.180, όπως θα διαμορφώνονται σε 5 ως 7 νέα κλιμάκια.

Κανείς δεν θα παίρνει  περισσότερα, ασχέτως του υπουργείου όπου διορίστηκε, εκτός από επί μέρους εξαιρέσεις που τυχόν διαφυλαχθούν (πχ ελεγκτές εφοριών, τελωνείων κλπ).

Όλα αυτά οδηγούν σε ριζική ανατροπή των μισθολογικών κεκτημένων των δημοσίων υπαλλήλων, που στόχο  έχει την εξομοίωση των συνολικών  αμοιβών 770.000 δημόσιων υπάλληλων στο  Δημόσιο.

Το μέτρο θα συνδυαστεί με αλλαγές στον δημοσιοϋπαλληλικό  κώδικα, ευθύνη υπογραφής σε "επίκαιρες" θέσεις, επιμήκυνση του ωραρίου αλλά και "πάγωμα" των αποδοχών έως  το 2013.

Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι  να μειωθεί  έως και 1 δισ. ευρώ η μισθολογική  δαπάνη για τον προϋπολογισμό, κάτι που μεταφράζεται σε μέση "κατά κεφαλήν" απώλεια 1.300 ευρώ το χρόνο για κάθε εργαζόμενο.
proto thema online

«Διαπραγμάτευση για ομαλή αναδιάρθρωση»

Απ. Κακλαμάνης: Κάποιοι καλοπερνούν και ο λαός υποφέρει

Θα χρειαστούν εκλογές εάν συνεχιστεί το φαινόμενο κάποιοι να καλοπερνούν την ώρα που η χώρα δέχεται οικονομικό πόλεμο αναφέρει ο Απόστολος Κακλαμάνης με συνέντευξή του στον «Τύπο της Κυριακής».
Όπως τονίζει «οι διάφορες ελίτ και κυρίως οι παράγοντες της μηντιακής ολιγαρχίας συνεχίζουν να ζουν στον κόσμο τους, και να καλοπερνούν, όταν ο λαός υποφέρει και η χώρα αντιμετωπίζει οικονομικό πόλεμο».
Όσον αφορά στην πρόταση Σαμαρά για έλεγχο των πόθεν έσχες υπουργών και υφυπουργών από το 1974 τονίζει ότι συμφωνεί αλλά για τον ίδιο το πρόβλημα εστιάζει στο ότι τα παρανόμως αποκτηθέντα περιουσιακά στοιχεία δεν θα έχουν δηλωθεί στο πόθεν έσχες.
Για αυτό το λόγο επανέρχεται στην πρόταση του όσοι βουλευτές δεν έχουν δηλώσει περιουσιακά στοιχεία στο πόθεν έσχες να τα χαρίζουν στο Δημόσιο. Ακόμη εμφανίζεται υπέρμαχος των οικονομικών κινήτρων σε όποιον δώσει πληροφορίες για θέματα φοροδιαφυγής ή και απαλλαγή από νομικές επιπτώσεις αν είναι απλός συνεργός.
Τέλος σχετικά με το πανεπιστημιακό άσυλο διαφωνεί με την κατάργησή του και προτείνει εσωτερική φρουρά που θα τα προστατεύει από οποιαδήποτε έξωθεν διατάραξη της λειτουργίας τους».-
Enet.gr

Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Στην ατζέντα της Συνόδου Κορυφής η επαναγορά του χρέους

ΣΚΑΙ.GR

Αναθεωρητική Βουλή προτείνει ο Μητσοτάκης

thumb
Ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Μητσοτάκης προτείνει να κηρυχθεί η επόμενη Βουλή αναθεωρητική, με συμφωνία των πολιτικών κομμάτων και καθ’ υπέρβαση του Συντάγματος, ώστε να μπορεί να αλλάξει άμεσα ο νόμος περί ευθύνης υπουργών.
Τονίζει, μάλιστα, μιλώντας στην Καθημερινή της Κυριακής, ότι αυτή είναι η μόνη διέξοδος από ένα καθεστώς ατιμωρησίας που λειτουργεί σε βάρος του πολιτικού κόσμου, σημειώνοντας ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε.
Προσθέτει ότι το άρθρο 86 δεν είναι το μόνο που θα έπρεπε να αλλάξει στη συγκεκριμένη συγκυρία. Σε ό,τι αφορά την παρέκκλιση από τις συνταγματικές προθεσμίες την αντιπαρέρχεται, σημειώνοντας ότι σε περιόδους κρίσεως η σωτηρία της πατρίδας είναι υπέρτατος νόμος.
Ο κ. Μητσοτάκης εκτιμά ότι η Εξεταστική για τη Siemens κατέληξε λόγω κομματικών παρεμβάσεων σε έναν άθλιο συμβιβασμό και επισημαίνει με έμφαση ότι τα οικονομικά των κομμάτων δεν διερευνήθηκαν.
«Έπρεπε να κάνει έρευνα και να έχει το θάρρος να πει την αλήθεια, ναι τα δύο μεγάλα κόμματα ενισχύθησαν από τη Siemens» λέει χαρακτηριστικά. Είναι επίσης κατηγορηματικός στο ότι η Βουλή θα πρέπει να διαπιστώνει η ίδια την παραγραφή των αδικημάτων.
to pontiki

Β. Σόιμπλε: "Σε καλό δρόμο η Ελλάδα"

Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε εμφανίζεται θετικός στην επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων στην Ελλάδα, αλλά αντιτάσσεται σε δημόσια συζήτηση περί αναδιάρθρωσης του χρέους.

"Εξετάζουμε το διάστημα αυτό, εάν θα πρέπει να επιμηκύνουμε τη διάρκεια αποπληρωμής των δανείων προς την Ελλάδα", λέει ο κ. Σόιμπλε σε προδημοσίευση συνέντευξής του στην οικονομική επιθεώρηση 'WirtschaftsWoche'‚ WiWo' (Βίρτσαφτσ-Βόχε) που θα κυκλοφορήσει αύριο Δευτέρα 31/1/2011.

Ο υπουργός Οικονομικών εκτιμά αντίθετα ότι "δημόσιες συζητήσεις περί ενδεχόμενης αναδιάρθρωσης του χρέους δεν βοηθούν". Άλλωστε, από την ελληνική πλευρά έρχεται ένα "σαφές μήνυμα ότι μπορεί να ανταπεξέλθει στην εξυπηρέτηση του χρέους", σημειώνει ο κ. Σόιμπλε, παραπέμποντας και σε ανάλογες εκτιμήσεις του ΔΝΤ.

Κατά τον κ. Σόιμπλε, ο στόχος είναι -μέσω του προγράμματος οικονομικής δημοσιονομικής προσαρμογής που έχει αποφασιστεί- να καταστεί και πάλι δυνατή η πρόσβαση της Ελλάδας στην αγορά κεφαλαίου. "Επ’ αυτού η Ελλάδα βρίσκεται σε καλό δρόμο", διαπιστώνει ο Γερμανός υπ. Οικονομικών.
proto thema online

Γαλλογερμανική αισιοδοξία για το ευρώ

Το ευρώ «ξεπέρασε τις δυσκολίες» και η Ευρωζώνη έχει αφήσει πίσω της τα χειρότερα της οικονομικής κρίσης, δήλωσε σήμερα από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός η Γαλλίδα υπουργός Οικονομικών Κριστίν Λαγκάρντ, ενώ ο Γερμανός ομόλογος της Β.Σόιμπλε τόνισε ότι «είμαστε έτοιμοι και ικανοί να υπερασπιστούμε τη σταθερότητα του ευρώ».

Η κ. Λαγκάρντ υποστήριξε ότι η ιδιαίτερη επιτυχία που είχε την Τρίτη η έκδοση 5ετών ομολόγων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ύψους 5 δισ. ευρώ, με σκοπό την άντληση κεφαλαίων για το δανεισμό της Ιρλανδίας, ενίσχυσε την εμπιστοσύνη στην Ευρωζώνη.

Αυτή η έκδοση «υπερκαλύφθηκε 9 φορές. Πρόκειται για μία ένδειξη ότι το ευρώ έχει ξεπεράσει τις δυσκολίες στην αγορά», επισήμανε, μιλώντας σε ένα πάνελ στο οποίο συμμετείχε και ο Γερμανός ομόλογός της Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

«Μην σορτάρετε στην Ευρώπη και μην σορτάρετε στην Ευρωζώνη», προειδοποίησε.

«Θέλουμε να είμαστε μαζί, βοηθήσαμε όσους το είχαν ανάγκη. Δημιουργήσαμε ένα ταμείο και εργαζόμαστε ώστε να το τελειοποιήσουμε, να το βελτιώσουμε και σίγουρα είμαστε έτοιμοι να ξαναενωθούμε για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και για να είμαστε μαζί», υπογράμμισε η Γαλλίδα υπουργός.

Ο Β.Σόιμπλε από την πλευρά του επισήμανε ότι η υγεία της Ευρωζώνης δεν είναι τόσο κακή όσο άλλων περιοχών. Η γερμανική οικονομία, η ατμομηχανή της Ευρώπης, αναμένεται να σημειώσει ανάπτυξη μεταξύ 2,2% και 2,3% το 2011, διαβεβαίωσε.

«Είμαστε έτοιμοι και είμαστε ικανοί να υπερασπιστούμε τη σταθερότητα του ευρώ. Θα υπερασπιστούμε την Ευρωζώνη στο συνολό της στην περίπτωση που κάποιες χώρες μέλη βρεθούν σε κρίση. Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι θα επιτύχουμε», ανέφερε ο Γερμανός υπουργός.

Πρόσθεσε εξάλλου, ότι εκτός Ευρωζώνης «κανείς δεν καταλαβαίνει πραγματικά τί είναι το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα με μία κοινή νομισματική πολιτική, χωρίς όμως κοινή οικονομική και δημοσιονομική πολιτική».

Ο Β.Σόιμπλε διαβεβαίωσε ότι τα μέλη της Ευρωζώνης «θα βγάλουν τα συμπεράσματά τους» από την κρίση χρέους, «θα βελτιώσουν το μηχανισμό προκειμένου να καταστήσουν πιο αποτελεσματικές τις κοινές ρυθμίσεις, το σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
ta nea online

Το Δημόσιο δεν κάνει κέφι τη «Διαύγεια»

ΕΝΑΣ ΣΤΟΥΣ δύο φορείς του ευρύτερου Δημοσίου δεν δηλώνει τις δαπάνες που κάνει, καθιστώντας τις παράνομες. Ενας στους τρεις δεν κοινοποιεί καμία συναλλαγή και εκατοντάδες άλλοι αμελούν να αναφέρουν το σύνολο των πράξεών τους.
Ευτυχώς το υπουργείο Παιδείας δεν πλήρωσε 52,5 εκατ. ευρώ για κινητά τηλέφωνα. Στην καταχώριση του κωδικού παρεισέφρησαν ορισμένα επιπλέον νούμερα. Το σωστό ποσό είναι 5.256 ευρώ. Ευτυχώς το υπουργείο Παιδείας δεν πλήρωσε 52,5 εκατ. ευρώ για κινητά τηλέφωνα. Στην καταχώριση του κωδικού παρεισέφρησαν ορισμένα επιπλέον νούμερα. Το σωστό ποσό είναι 5.256 ευρώ. Από τους 920 περίπου φορείς που, βάσει του νόμου για τη διαφάνεια, υποχρεούνται από τον προηγούμενο Οκτώβριο να κοινοποιούν στην ιστοσελίδα του προγράμματος «Διαύγεια» κάθε πράξη που υπογράφουν, προκειμένου αυτή να είναι νόμιμη, μόνο 714 έχουν «ενεργοποιηθεί», καταγράφοντας έστω και μία πράξη, και μόνο 425 από αυτούς έχουν δηλώσει έστω και μία δαπάνη. Ορισμένοι φορείς λάμπουν διά της απουσίας τους, καθώς δεν έχουν καν καταχωριστεί στο σύστημα, όπως ο ΟΔΙΕ.
Με άλλα λόγια, αν ισχύουν όσα αναρτώνται στην ιστοσελίδα http://et.diavgeia.gov.gr, οι μισοί από τους φορείς του Δημοσίου το τελευταίο τετράμηνο δεν πραγματοποιούν πληρωμές. Ούτε καν για λογαριασμούς κοινής ωφελείας, ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές ή έστω για έναν καφέ σε κυλικείο για να κεράσουν έναν καλεσμένο τους! Στη λίστα περιέχονται μεταφορικές ΔΕΚΟ, ασφαλιστικά ταμεία, μεγάλα επιμελητήρια, οργανισμοί λιμανιών αλλά και δικαστικοί φορείς.
Αν, από την άλλη πλευρά, δεν ισχύει η εικόνα που φαίνεται στη «Διαύγεια», όσοι φορείς έχουν εγκρίνει δαπάνες, αυτές είναι μη εκτελέσιμες, όπως ορίζεται με σαφήνεια από το άρθρο 4 του σχετικού νόμου 3861/2010. Αν ο φορέας εκτελέσει την απόφαση πληρώνοντας χωρίς δημοσίευση, η πράξη είναι παράτυπη.
Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες πράξεις, όπως αναθέσεις έργων, συμβάσεων, αποφάσεων για μετακινήσεις προσωπικού κ.λπ. Οποιαδήποτε απόφαση δεν δημοσιεύεται σε ΦΕΚ, πρέπει να αποκτά νομιμότητα μέσω της «Διαύγειας» με την απόκτηση ανάλογου κωδικού (ΑΔΑ, όπως αυτός ονομάζεται).
Το ζήτημα είναι γνωστό σε κυβερνητικούς κύκλους και έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια πολλών στελεχών που βρίσκονται κοντά στον πρωθυπουργό και ζητούν την ανάληψη δράσης: Δηλαδή την ενεργοποίηση του νόμου που απαγορεύει τις πληρωμές αν δεν κοινοποιηθούν, καθώς αυτές θεωρούνται μη νόμιμες.
Οπως εξηγούν οι ίδιοι κύκλοι, είναι προκλητικό η κυβέρνηση να έχει λάβει άδικα μέτρα περικοπής μισθών, συντάξεων και επιβολής φόρων και από την άλλη το ίδιο το Δημόσιο να συνεχίζει να μη δίνει λογαριασμό. Συνδέουν την εμφανιζόμενη... αποστροφή προς τη «Διαύγεια» με μία ακόμη «ανυπακοή» των ίδιων πάνω-κάτω φορέων.
Ενα κρούσμα αυτής της «ανυπακοής» αφορά και τα στοιχεία που πρέπει να κοινοποιούνται προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ). Μπορεί να υπάρχει η υποχρέωση να στέλνονται τα στοιχεία για την πορεία των δαπανών και των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά μόνο ένας στους δύο φορείς οέχει στείλει λογαριασμό για το τι οφείλει.
Η απογοητευτική ανταπόκριση προκαλεί τριγμούς στον προϋπολογισμό (είναι πιθανό να έρθουν στην επιφάνεια νέα κρυφά χρέη, αφού οι οφειλές μόνο με βάση όσα δήλωσαν οι μισοί φορείς πλησιάζουν τα 3 δισ. ευρώ). Επίσης, προκαλεί και τη δυσαρέσκεια των εκπροσώπων της τρόικας που ελέγχουν από την προηγούμενη Πέμπτη την κυβέρνηση για την 3η αξιολόγηση του μνημονίου που θα κρίνει την καταβολή της δόσης των 15 δισ. ευρώ αλλά και την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου.
Ανησυχεί η κυβέρνηση
Το ζήτημα, μάλιστα, αποτέλεσε το βασικό θέμα συζήτησης την Πέμπτη. Πολλοί είναι αυτοί και εντός της κυβέρνησης που προτείνουν ριζικά μέτρα: Να ενεργοποιηθεί ο νόμος και, αν οι φορείς δεν δώσουν εντός του Φεβρουαρίου στοιχεία στο ΓΛΚ, να μην πληρωθούν, ενώ για το θέμα της «Διαύγειας» υπάρχει σκέψη να απαγορευτεί στην πράξη η εκτέλεση των αποφάσεων.
Κριτική ασκείται από τα ίδια στελέχη και για την απουσία πλήρους πληροφοριακού συστήματος, με το οποίο να μπορεί να ελεγχθεί κάθε Οργανισμός και να επιμεριστούν οι τυχόν ευθύνες. Ομως το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ακόμη... ολοκληρώνεται και το εναλλακτικό σχέδιο ΕΥΔΗΜΟΣ, που φτιαχνόταν εντός του ΓΛΚ, μπήκε στο χρονοντούλαπο...
Τα στοιχεία που ήταν αναρτημένα στην ιστοσελίδα της «Διαύγειας» έως την προηγούμενη Πέμπτη είναι χαρακτηριστικά της κατάστασης:
* Από τους 920 φορείς στενού και ευρύτερου Δημοσίου (όλοι εκτός ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού που θα ενταχθούν τον Μάρτιο) που καταγράφονται από τη «Διαύγεια» «ενεργοποιημένοι», έχοντας κάνει έστω μία ανάρτηση, είναι 714. Δηλαδή ένας στους τρεις περίπου φορείς φαίνεται επί 4 μήνες να μην έχει υπογράψει κανενός είδους απόφαση, να βρίσκεται δηλαδή σε πλήρη αδράνεια.
* Δαπάνες φαίνεται να έχουν κάνει πολύ λιγότεροι, 425 περίπου φορείς (σύμφωνα με επεξεργασία των στοιχείων της ιστοσελίδας την προηγούμενη Πέμπτη). Δηλαδή ένας στους δύο φορείς είτε δεν πλήρωσε τίποτα επί 4 μήνες είτε η δαπάνη του είναι άκυρη.
* Ενδιαφέρον έχει επίσης και η συχνότητα των πράξεων. Μόνο 165 φορείς έχουν υπογράψει πάνω από 100 πράξεις, ενώ σε 254 περιπτώσεις ο αριθμός των αποφάσεων είναι μονοψήφιος. Μεγάλοι οργανισμοί και ΔΕΚΟ φέρονται να έχουν πολύ μικρότερη κινητικότητα από μικρούς φορείς και ομάδες.

Ενας θεσμός που έμεινε στις προθέσεις

Το πρόγραμμα «Διαύγεια» (νόμος 3861/2010) έχει στόχο, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα, την επίτευξη της μέγιστης δυνατής δημοσιότητας της κυβερνητικής πολιτικής και της διοικητικής δραστηριότητας, τη διασφάλιση της διαφάνειας και την εμπέδωση της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας από την πλευρά των φορέων άσκησης της δημόσιας εξουσίας.
Με το θεσμό αυτόν εισάγεται πρώτη φορά στην Ελλάδα η υποχρέωση ανάρτησης των αποφάσεων των κυβερνητικών οργάνων και της δημόσιας διοίκησης στο Διαδίκτυο. Κάθε πολίτης μπορεί να έχει πρόσβαση, από ένα σημείο, στο σύνολο των νόμων και αποφάσεων που εκδίδουν τα κυβερνητικά όργανα, οι φορείς του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα καθώς και οι ανεξάρτητες Αρχές.
Με βάση το νόμο, καμία απόφαση δεν εκτελείται αν δεν αναρτηθεί στον δικτυακό τόπο et.diavgeia.gov.gr. Με την ολοκλήρωση της ανάρτησης, η κάθε απόφαση αποκτά έναν μοναδικό Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης (ΑΔΑ), ο οποίος την πιστοποιεί.
Σε σχετική εγκύκλιο, που στάλθηκε στους φορείς τον Οκτώβριο, τονίζεται ότι «η καταχώριση και ανάρτηση πρέπει να λαμβάνει χώρα αμελλητί, δηλαδή τάχιστα και χωρίς υπαίτια καθυστέρηση». Επίσης επισημαίνεται ότι η παράβαση της υποχρέωσης για καταχώριση και ανάρτηση των νόμων και των πράξεων στο Διαδίκτυο συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Υ.Κ. (άρθρο 107, περ. ε και στ του ν. 3528/2007).
Enet.gr

«Πρέπει να ελεγχθούν τα ταμεία των κομμάτων»

«Αισιόδοξος εμφανίζεται ο υπουργός Αμυνας Ευ. Βενιζέλος για την οικονομία λέγοντας όμως ότι «το κομβικό, σημείο είναι να νιώσουν ασφαλείς οι τράπεζες και ν' αρχίσουν να διοχετεύουν ρευστότητα». Σε ό,τι αφορά τις εξεταστικές, τονίζει πως «απαιτείται ριζική αναθεώρηση της ποινικής δικονομίας ως προς τον τρόπο που διεξάγονται οι έρευνες σε τέτοιες υποθέσεις». Υποστηρίζει ότι πρέπει να ψηφιστεί ειδικός νόμος που θα θέτει τις προϋποθέσεις και τις εγγυήσεις της παρουσίας της Siemens στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, ενώ σχετικά με τα κομματικά ταμεία επισημαίνει ότι «πρέπει να γίνουν όλοι οι αναγκαίοι έλεγχοι στα ταμεία και τα οικονομικά των κομμάτων».
Υπογραμμίζει ότι και σήμερα τα μεγάλα κόμματα είναι εξίσου αρχηγικά με το παρελθόν όταν τα διοικούσαν οι ιδρυτές τους, ενώ, μιλώντας για τη στάση του το 2007 μετά την ήττα του στην εσωτερική μάχη, αναφέρει ότι «θα μπορούσε πράγματι ν' αλλάξει η φυσιογνωμία του πολιτικού συστήματος με αφετηρία μια διάσπαση του ΠΑΣΟΚ, όμως δεν βρίσκομαι στην πολιτική για λόγους προσωπικής ματαιοδοξίας».
Πολλά περιστατικά αποκαλύπτουν την παθολογία του δημόσιου βίου: αδύναμο κράτος, κατακερματισμένη κοινωνία, διάχυση της ανομίας, αμφισβήτηση των θεσμών, ανυποληψία της πολιτικής. Φοβάστε κοινω   νική έκρηξη;
Η κοινωνία είναι οργισμένη, αλλά και φοβισμένη και αμήχανη. Ξέρει ότι σε μια περίοδο βαθιάς κρίσης μόνο το κράτος μπορεί να λειτουργήσει ως εγγυητής της κοινωνικής συνοχής και να λάβει τα μέτρα που είναι αναγκαία για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Η οργή όμως των πολιτών στρέφεται κατά πάντων...
Η κοινωνία στρέφεται κατά του κράτους γιατί του χρεώνει -και δίκαια- την κύρια ευθύνη για τα εσωτερικά αίτια της κρίσης. Στρέφεται κατά του πολιτικού συστήματος που δεν τον αντιπροσωπεύει με πειστικό και αποτελεσματικό τρόπο. Στρέφεται κατά της δημόσιας διοίκησης, κατά της Δικαιοσύνης. Αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο γιατί η αδυναμία και η ανυποληψία του κράτους ενθαρρύνει έναν συντηρητικό πολιτικό λόγο που θεωρεί υπεύθυνο για κάθε κακό το κράτος. Το κράτος είναι όμως το βασικό καταφύγιο του πιο φτωχού και του πιο αδύναμου.
Βομβαρδιζόμαστε από πληροφορίες σχετικά με το δημόσιο χρέος. Ακούμε για αναδιάρθρωση, αγορά παλαιών ομολόγων σε ευνοϊκή τιμή, επιμήκυνση, μείωση επιτοκίων.
Το ελληνικό δημόσιο χρέος είναι μόλις το 1,6% του δημοσίου χρέους της ευρωζώνης. Το μέγεθος του προβλήματος θα υπαγορεύσει και το μέγεθος της λύσης. Θα γίνουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο όλα: και η επιμήκυνση και η μείωση των επιτοκίων και η έκδοση ευρω-ομολόγων. Ηδη ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Χρηματοοικονομικής Στήριξης (EFSF) εξέδωσε με επιτυχία ευρω-ομόλογο για τη χρηματοδότηση της Ιρλανδίας. Θα κάνουν, επίσης, όλες τις ενέργειες που χρειάζονται, ώστε το ελληνικό δημόσιο χρέος να γίνει διαχειρίσιμο από το 2013 και μετά.
Και με την ανάπτυξη που καρκινοβατεί;
Το κομβικό σημείο είναι, όμως, πάντα ο ρυθμός ανάπτυξης. Για να πετύχουμε όσο γίνεται πιο σύντομα θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, πρέπει να γίνουν πάρα πολλά, κυρίως όμως ένα: να νιώσουν οι τράπεζες ασφαλείς και να αρχίσουν να διοχετεύουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Αυτό είναι η «καρδιά» του θέματος.
Πολύ αισιόδοξος δείχνετε.
Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, εφόσον είμαστ   ε υπεύθυνοι, συνεπείς και επινοητικοί.
Μετά την εξέλιξη στο Βατοπέδι με το βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου που διαπίστωσε την παραγραφή, κατατέθηκε το πόρισμα της εξεταστικής για τη Siemens. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει τώρα;
Για την παραγραφή στην υπόθεση του Βατοπεδίου δεν ευθύνονται οι θεσμοί, αλλά η συστηματική καταστρατήγησή τους την περίοδο 2008-2009 με την πρόωρη διάλυση της Βουλής και την πρωτοφανή πρακτική της τότε πλειοψηφίας να αποχωρήσει δύο φορές από τη Βουλή, προκειμένου να παρεμποδίσει τη λήψη απόφασης. Από την άλλη βεβαίως μεριά στο Βατοπέδι δεν διατυπώθηκαν κατηγορίες για δωροδοκία και ξέπλυμα χρήματος κατά πολιτικών προσώπων. Αν υπήρχε τέτοια ένδειξη δεν θα υπήρχε παραγραφή. Το ίδιο κατά μείζονα λόγο ισχύει και για την υπόθεση της Siemens.Το αποτέλεσμα της δικαστικής έρευνας για τα μη πολιτικά πρόσωπα δεν είναι καλύτερο από το αποτέλεσμα της κοινοβουλευτικής έρευνας για τα πολιτικά πρόσωπα.
Συνεπώς αδιέξοδο;
Υπάρχει γενικότερο πρόβλημα ως προς τη διερεύνηση πολύπλοκων υποθέσεων με διεθνή διάσταση. Απαιτείται ριζική αναθεώρηση της Ποινικής Δικονομίας, ως προς τον τρόπο διεξαγωγής της ποινικής έρευνας σε τέτοιες υποθέσεις. Χρειάζονται πολυμελείς ερευνητικές ομάδες και υποδομές. Το πόρισμα της εξεταστικής για τη Siemens, δεν έχει τα στοιχεία που αξιώνει κανείς από ένα βούλευμα ή από μία δικαστική απόφαση.
Και η παραγραφή;
Η Βουλή οφείλει να σεβαστεί τη νομολογία του Δικαστικού Συμβουλίου, το βούλευμα του οποίου περιμένουμε να δημοσιευθεί. Ούτως ή άλλως, στη μία και μόνη περίπτωση που εντοπίστηκε δωροδοκία και ξέπλυμα, η ποινική διαδικασία συνεχίζεται στην τακτική Δικαιοσύνη. Αλλα θέματα, όπως για παράδειγμα το τι σημαίνει και πώς πρέπει να ασκείται η εποπτεία των υπουργών στους εποπτευόμενους φορείς, αξίζει να συζητηθούν αποσυνδεδεμένα, όμως, από αναφορές σε συγκεκριμένα πρόσωπα.
Θα έχει τύχη το Δημόσιο αν ασκηθούν αγωγές κατά της Siemens;
Το βασικό είναι να κινηθούν οι διαδικασίες επιβολής προστίμων και να ασκηθούν οι αγωγές αποζημίωσης κατά της Siemens, ώστε να βρεθεί τελικά ένας τρόπος ικανοποίησης του ελληνικού Δημοσίου και να επιβληθούν σοβαρές και εφαρμόσιμες ρήτρες διαφάνειας.
Υπάρχει το θέμα και με τα κομματικά ταμεία...
Είναι επίσης αναγκαίο να εφαρμοστούν πειστικά μέτρα διαφάνειας και να γίνουν όλοι οι αναγκαίοι έλεγχοι στα ταμεία και τα οικονομικά των κομμάτων. Για όλα αυτά νομίζω ότι πρέπει να ψηφιστεί ειδικός νόμος που θα θέτει τις προϋποθέσεις και τις εγγυήσεις της παρουσίας της Siemens, αλλά και κάθε άλλης εταιρείας, στους διαγωνισμούς του Δημοσίου.
Τα μεγάλα κόμματα σήμερα είναι λιγότερο αρχηγικά συγκριτικά με το παρελθόν όταν στην κορυφή τους βρίσκονταν οι ιδρυτές τους;
Οχι. Εξακολουθούν να είναι αρχηγικά. Γι' αυτό επιμένω στην ανάγκη η αλλαγή των θεσμών να αρχίσει από την αλλαγή των κομμάτων. Χωρίς αυτή την αλλαγή καμία άλλη αλλαγή δεν μπορεί να είναι πλήρης, ειλικρινής, ουσιαστική και προοδευτική. Αναφέρομαι στο εκλογικό σύστημα, στην τοπική αυτοδιοίκηση, τα συνδικάτα, τους συνεταιρισμούς, τα πανεπιστήμια, τα πάντα.
Πολλοί λένε ότι ο Βενιζέλος είναι ο πιο πειθαρχημένος υπουργός του Παπανδρέου. Σε μερικούς αυτό αρέσει, άλλοι όμως ισχυρίζονται ότι είστε ευνουχισμένος...
Η βασική πολιτική μου ιδιότητα δεν είναι αυτή του υπουργού. Αν έπαυα να είμαι υπουργός, δεν θα μειωνόταν το όποιο πολιτικό μέγεθος διαθέτω. Συμμετέχω συνεπώς σε μία εθνική προσπάθεια όχι γιατί κάνω «καριέρα» ως υπουργός, αλλά γιατί έχω απέναντι στους πολίτες την υποχρέωση να βοηθήσω ώστε να ξεπεραστεί η κρίση και να σταθεί η χώρα στα πόδια της.
Οταν ήταν σε εξέλιξη η διαμάχη Σαμαρά - Μπακογιάννη, σας είχα ρωτήσει «τι θα συμβουλεύατε τον ηττημένο» και μου είχατε πει grosso modo «να κάνει ό,τι έκανα εγώ». Αν εσείς το 2007 είχατε κάνει ό,τι έκανε η κ. Μπακογιάννη το 2010, πού θα ήταν σήμερα το ΠΑΣΟΚ και πού εσείς προσωπικά;
Δεν απαντώ για άλλους, αλλά για τον εαυτό μου. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη φαντασία. Το 2007 θα μπορούσε πράγματι να αλλάξει η φυσιογνωμία του πολιτικού συστήματος με αφετηρία μια διάσπαση στο ΠΑΣΟΚ. Δήλωσα όμως, και τότε και τώρα και πάντα, ότι δεν βρίσκομαι στην πολιτική για λόγους προσωπικής ματαιοδοξίας ή για να καταλάβω τα ύψιστα κομματικά ή πολιτειακά αξιώματα, αλλά στο όνομα των απόψεων και των πεποιθήσεών μου. Με αυτό το κριτήριο ενήργησα, ενεργώ και θα ενεργώ.
Enet.gr

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...