Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

Ριζικές αλλαγές σε δημόσια διοίκηση και κράτος

Να αναλάβει τις ευθύνες της η Γερμανία όσον αφορά στην ιρλανδική κρίση είπε ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε

Μέρκελ: Εξαιρετικά σοβαρή η κατάσταση με το ευρω

Η γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ προειδοποίησε σήμερα ότι η κατάσταση με το ευρώ είναι «εξαιρετικά σοβαρή», καθώς η Ιρλανδία γίνεται η δεύτερη χώρα που θα χρειαστεί διάσωση μετά την Ελλάδα. Την ώρα που η καγκελάριος της Γερμανίας τα έλεγε αυτά, το ευρώ υποχωρούσε στα 1,34 δολάρια, για πρώτη φορά σε δυο μήνες, ενώ αναλυτές εκτιμούσαν ότι οι αγορές «ψάχνουν πια για τον επόμενο στόχο», εκφράζοντας φόβους για την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Η προειδοποίηση της Μέρκελ

«Αντιμετωπίζουμε μια εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση όσον αφορά στο ευρώ», επισήμανε η Μέρκελ, σε ομιλία της σε συγκέντρωση των γερμανών εργοδοτών. «Δεν θέλω να σκιαγραφίσω μια δραματική εικόνα αλλά θέλω να πω ότι πριν από ένα χρόνο δεν μπορούσαμε να φανταστούμε τη συζήτηση που είχαμε την άνοιξη και τα μέτρα που έπρεπε να πάρουμε» για την Ελλάδα,τόνισε η γερμανίδα καγκελάριος.

Η ίδια πρόσθεσε ότι, αν και η Ιρλανδία αποτελεί εστία μεγάλης ανησυχίας, το πρόβλημα είναι διαφορετικό από αυτό της Ελλάδας γιατί στην περίπτωση του Δουβλίνου οι ιρλανδικές τράπεζες βρίσκονται στο επίκεντρο της κρίσης.

Η Πορτογαλία
Οι επενδυτές «αναζητούν τον επόμενο στόχο τους» και η Πορτογαλία ταιριάζει στην εικόνα που αναζητούν επισήμανε η Έμιλι Γκέι, αναλύτρια της Capital Economics στο Λονδίνο. Η ίδια προέβλεψε ότι η Πορτογαλία θα έχει ζητήσει βοήθεια ως τις αρχές του νέου χρόνου. Σύμφωνα με την Capital Economics, ενδεχόμενη διάσωση της Πορτογαλίας θα έφτανε τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η Ισπανία
Όσον αφορά στην περίπτωση της Ισπανίας, οι αναλυτές της Capital Economics χαρακτήρισαν «αρκετά περιορισμένες» τις πιθανότητες να χρειαστεί διάσωση, ωστόσο προειδοποίησαν ότι «το κόστος θα ήταν καταστροφικά υψηλό».

Πού θα είστε το 2025;

thumb
Το είπε χθες ξεκάθαρα η τρόικα. Επιμήκυνση του μνημονίου ή νέα δάνεια για άλλα 11 χρόνια. Μέχρι το 2025 δηλαδή. Ακόμα και αν πάρουμε τα χίλια μύρια μέτρα, δεν το γλιτώνουμε. Το ζητούμενο, λένε τώρα ξεκάθαρα,  είναι η εξυπηρέτηση του χρέους, που όπως δείχνουν οι αριθμοί, ούτε με θαύμα μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί μετά το 2013. Βέβαια την είδηση την κάναμε γαργάρα, και επικεντρωθήκαμε στις απαραίτητες επώδυνες αλλαγές που «πρέπει να γίνουν». Έπεσαν και οι τελευταίες μάσκες. Και αντί να τρέξει η κυβέρνηση να κρυφτεί, ο υπουργός οικονομικών μας έκανε συνέντευξη τύπου (αμέσως μετά από αυτήν της τρόικας) για να πει, με ακόμα περισσότερη αλαζονεία, ότι πέτυχε!!! Πίσω του δε, ανάρτησε και πανό που έγραφε «Η Ελλάδα αλλάζει». Μέχρι εκεί  φθάσαμε.  Ναι, η Ελλάδα αλλάζει, πώς όμως...
ΥΓ: Δεν μπορεί το σινάφι μας να υιοθετήσει λίγη από την δεοντολογία των Ιρλανδών συναδέλφων; Που ρίχνουν πρώτοι τις πέτρες στην κυβέρνηση για την προδοσία;  «Δεν ντρέπεστε που φέρατε το ΔΝΤ στην χώρα;» ρώτησε ένας από αυτούς, τον δικό τους Παπακωνσταντίνου. «Θα γίνουμε σαν τους Έλληνες που δεν ξέρουν ακόμα τις λεπτομέρειες του μνημονίου που έχουν υπογράψει;» ρώτησε ένας άλλος. Γιατί και στην Ιρλανδία όλα εξελίχτηκαν σε μια νύχτα. Μέχρι και 13 ώρες πριν την ανακοίνωση της ένταξης της στον μηχανισμό, όλοι στην χώρα έμεναν με την εντύπωση ότι η βοήθεια θα αφορούσε μόνο τις προβληματικές τράπεζες, χωρίς την ανάμειξη του κράτους. Και ξύπνησαν την επόμενη μέρα δεμένοι χειροπόδαρα, με το ΔΝΤ στα πόδια τους. Τι μεσολάβησε; Ξημέρωσε στην άλλη μεριά του Ατλαντικού και έγιναν οι απαραίτητες παρεμβάσεις. Οι αμερικανοί πρόσω ολοταχώς να διαλύσουν ό,τι απέμεινε από την ευρωζώνη. Βέβαια στην Ιρλανδία η κυβέρνηση οσονούπω καταρρέει λόγω του σκανδάλου. Εδώ;

Κουστουμάκι ...ανέχειας και για τους αγρότες «ράβει» η Κομισιόν

thumb
Κουστουμάκι, ανθεκτικό στην ανέχεια, ράβει η Κομισιόν κυρίως για τους Έλληνες αγρότες αλλά και για τους συναδέρφους τους, στην κατ' ευφημισμόν ενωμένη Ευρώπη των «27».
Σε αγαστή σύμπνοια, τροϊκάνοι και κομισάριοι βάλθηκαν, μετά την εξόντωση συνταξιούχων και μισθωτών στην Ευρώπη, να βάλλουν τα δύο πόδια σ' ένα παπούτσι και στους απανταχού της Γηραιάς Ηπείρου αγρότες, με την εφαρμογή ενός νέου σχεδίου που φέρει τον εντελώς παραπλανητικό τίτλο :
«Η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) προς το 2020: αντιμετωπίζοντας τις μελλοντικές επισιτιστικές, εδαφικές και τις σχετικές με τους φυσικούς πόρους προκλήσεις».
Το τι προβλέπει αυτό το σχέδιο και τι δεινά προοιωνίζει για το μέλλον της ευρωπαϊκής αγροτιάς, το “ξέρασε” ο αρμόδιος κοινοτικός Επίτροπος Κάλλας, σε σχετική ενημερωτική ...κουβέντα, που έγινε στην Επιτροπή Γεωργίας και Ανάπτυξης της υπαίθρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προκαλώντας τις αντιδράσεις των ευρωβουλευτών-μελών της Επιτροπής, που εκπροσωπούν χώρες με παράδοση στην αγροτική οικονομία.
Κατά τον Επίτροπο, η Κομισιόν σκοπεύει να αντικαταστήσει το «ιστορικό μοντέλο» των αγροτικών ενισχύσεων και να κατευθύνει, πλέον, τις κοινοτικές επιδοτήσεις, μόνον προς τους «ενεργούς» αγρότες.
Αυτό σημαίνει ότι, όλοι όσοι κατά την Κομισιόν, δεν θεωρούνται «ενεργοί αγρότες» δεν θα παίρνουν ούτε ευρώ κοινοτικής ενίσχυσης μέχρι το 2020 και βλέπουμε.
Αλλά και προς τις μεγάλες γεωργικές εκμεταλλεύσεις, η Κομισιόν προτίθεται να καθιερώσει μία ανώτατη «οροφή» στις καταβαλλόμενες ενισχύσεις, βάζοντας, έτσι, τέρμα, στις αφειδώς χορηγούμενες ενισχύσεις, για την ανάπτυξη της γεωργικής οικονομίας.
Με το ίδιο σχέδιο «σπρώχνονται» οι αγρότες στην πράσινη ανάπτυξη (χωρίς να διευκρινίζεται τι είναι, τελικά, η “πράσινη” ανάπτυξη στην Γεωργία), βάζοντας αυτή τη δραστηριότητα ως βασική προϋπόθεση, για την καταβολή ενισχύσεων.
Κατά τα άλλα το σχέδιο, προβλέπει, γενικώς και αορίστως, ότι ...προνοείτε ( sic) πρόσθετη εισοδηματική ενίσχυση στους γεωργούς που αντιμετωπίζουν φυσικά μειονεκτήματα στις περιοχές τους και ειδικό καθεστώς ενίσχυσης στις μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις.
Οι ευρωβουλευτές, στην όλη συζήτηση, αντέδρασαν έντονα, υποστηρίζοντας ότι, η ενιαία ενίσχυση σε επίπεδο ΕΕ (flat rate) δεν συνιστά λύση για τη δίκαιη κατανομή των άμεσων ενισχύσεων, δεδομένου ότι οι γεωργοί αντιμετωπίζουν διαφορετικές οικονομικές και φυσικές συνθήκες.
Υπογράμμισαν τις ουσιώδεις διαφορές που υφίστανται μεταξύ των επιμέρους περιφερειών και των κρατών μελών της ΕΕ στον γεωργικό τομέα και αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, στις περιοχές με φυσικά μειονεκτήματα, καθώς και στις περιβαλλοντικά ευάλωτες περιοχές του ευρωπαϊκού νότου. Παράλληλα, τόνισαν τις εμφανείς αποκλίσεις που παρατηρούνται ως προς τη διάρθρωση και την τυπολογία των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, το κόστος παραγωγής, καθώς και στο ποσοστό συμβολής της γεωργίας στην απασχόληση και την οικονομία στις επιμέρους περιφέρειες.
Ζήτησαν δε τη διασφάλιση ομαλής και χρονικά επαρκούς μετάβασης στο νέο καθεστώς άμεσων ενισχύσεων και την υιοθέτηση αντικειμενικών κριτηρίων για την κατανομή των άμεσων ενισχύσεων, η οποία οφείλει να λαμβάνει υπόψη την ποικιλομορφία των καταστάσεων μεταξύ των κρατών μελών και των γεωργικών τομέων.
Ο Κάλας κούνησε συγκαταβατικά το κεφάλι του και το θέμα θα έλθει για συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο, όπου αναμένεται να γίνει ο κακός χαμός.
Εν αναμονή, λοιπόν....

Μέτρα-«ασπιρίνη» για 400.000 ανέργους

«Αντίβαρο» στις δυσμενείς για τους εργαζομένους εξελίξει
Την ώρα που το Μνημόνιο Νο 3 εξελίσσεται, ουσιαστικά, σε προάγγελο δυσμενών εξελίξεων στις εργασιακές σχέσεις, η κυβέρνηση παίρνει μέτρα υπέρ των ανέργων. Πιο συγκεκριμένα, δράσεις για την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική προστασία βρέθηκαν στο επίκεντρο της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη υπό τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, στο γραφείο του στη Βουλή, με συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης -την υπουργό Λούκα Κατσέλη και τον υφυπουργό Γιώργο Κουτρουμάνη-, του υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μιχ. Τιμοσίδη και του προέδρου του ΟΑΕΔ Ηλ. Κικίλια.

Ειδικότερα, στους τρεις άξονες των δράσεων περιλαμβάνεται η πλήρης ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη για τους άνεργους για το 2011. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εκτιμάται ότι, με βάση τα σημερινά δεδομένα, σε αυτό θα εντάσσονται 400.000 άνεργοι.

Επιπλέον, στους άξονες των δράσεων περιλαμβάνονται εθνικά ολοκληρωμένα προγράμματα στήριξης εργασίας και κοινωνικής προστασίας, καθώς επίσης και η κατάθεση του νομοσχεδίου για την κοινωνική οικονομία, που θα προβλέπει τη δημιουργία Ταμείου κοινωνικής οικονομίας και δράσεις για την κοινωνική εργασία.

Μετά την ολοκλήρωση αυτής της σύσκεψης ακολούθησε άλλη, υπό τον πρωθυπουργό, με τη συμμετοχή του συμβούλου του και πρώην αντιπροέδρου της ΕΚΤ Λουκά Παπαδήμου, του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, του υπουργού Εξωτερικών Δ. Δρούτσα και της αναπληρώτριας υπουργού Εξωτερικών Μ. Ξενογιαννακοπούλου.

Γ. Παπανδρέου: Λύση του Κυπριακού με μία διζωνική ομοσπονδία

Συνάντηση Πετσάλνικου-Χριστόφια
Χρήσιμη και γόνιμη χαρακτήρισαν, ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας, τη συνάντηση που είχαν την Τρίτη στη Βουλή.
Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι η Αθήνα στηρίζει απόλυτα τις θέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας για έναν έντιμο συμβιβασμό, χωρίς στενά χρονοδιαγράμματα και επιδιαιτησία ενώ εξέφρασε την ελπίδα ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά θα δείξει την απαραίτητη βούληση για την εξεύρεση μιας λύσης, βιώσιμης και λειτουργικής.
Στη συνέντευξη Τύπου, ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι πρέπει να βρεθεί λύση στο Κυπριακό στη βάση της πρότασης του ΟΗΕ τονίζοντας οτι, "στόχος είναι μία διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία. Ένα κράτος με μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια, με πλήρη εφαρρμογή του κοινοτικού κεκτημένου".

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος Χριστόφιας χαρακτήρισε έμπρακτη απόδειξη των στενών αδελφικών σχέσεων και των άρρηκτων δεσμών Αθήνας –Λευκωσίας, το γεγονός ότι προσκλήθηκε να μιλήσει στο ελληνικό κοινοβούλιο.
"Είμαστε ευγνώμονες για την ανιδιοτελή, πλήρη και καθημερινή στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης", είπε ο Πρόεδρος Χριστόφιας.
Η εισήγηση του τουρκοκύπριου ηγέτη Ντερβίς Ερογλου, είπε ο κ. Χριστόφιας, δεν έγινε αποδεκτή, ούτε από εμάς, ούτε από το γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος μας κάλεσε, έκανε μια γενική αναφορά στη μέχρι τώρα πορεία του θέματος και στη συνέχεια αναζητήθηκαν διάφορες συγκλίσεις και αποκλίσεις.

Ο Κύπριος πρόεδρος είπε ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά επανέλαβε τη θέση της ότι το κυπριακό πρόβλημα είναι ένα πρόβλημα εισβολής και κατοχής και ότι η λύση είναι μια διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία, στο πλαίσιο των αποφάσεων των Ηνωμένων Εθνών και του Διεθνούς Δικαίου.
Παράλληλα,  τάχθηκε εναντίον κάθε προσπάθειας που αποσκοπεί να θέσει στενά και ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και ανέφερε ότι το γεγονός ότι κάλεσε ο ΓΓ τις δύο πλευρές στη Γενεύη δεν αποτελεί χρονοδιάγραμμα, αφού δεν υπάρχει μπροστά μας, όπως είπε, οποιοδήποτε σχέδιο λύσης, για να πούμε αν το δεχόμαστε ή όχι.
Τέλος, χαρακτήρισε τη στήριξη της Ελλάδας στο Κυπριακό "πολύ ακριβή" και πρόσθεσε ότι οι θέσεις των δύο πλευρών είναι ταυτισμένες.
Συνάντηση Πετσάλνικου-Χριστόφια

«Θέλω να σας διαβεβαιώσω για μια ακόμη φορά ότι το Κυπριακό αποτελεί για την Ελλάδα, το κατ' εξοχήν εθνικό πρόβλημα», τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής Φίλιππος Πετσάλνικος στον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν οι δύο άνδρες στη Βουλή, λίγο πριν ξεκινήσει η ειδική συνεδρίαση της Ολομέλειας αφιερωμένη στη συμπλήρωση των 50 χρόνων, από την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

«Θα μείνουμε στις επάλξεις του αγώνα σταθεροί, μέχρι τελικής δικαίωσης, πάντα μαζί Ελλάδα και Κύπρος», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Κύπριος πρόεδρος.

Παράλληλα, ο κ Χριστόφιας, χαρακτήρισε ως «μία ακόμα πράξη της απόλυτης αλληλεγγύης του ελληνικού λαού προς τον κυπριακό λαό» την ειδική τιμητική Σύνοδο, για την επέτειο των 50 χρόνων της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2010

Τρόικα: Σε καλό δρόμο το ελληνικό πρόγραμμα

Διασφαλισμένα τα 9 δισ. της τρίτης δόσης

Σε «καλό δρόμο» βρίσκεται το ελληνικό πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής, καθώς πληρούνται «όλα τα ποσοτικά κριτήρια που είχαν τεθεί για το τέλος Σεπτεμβρίου», επισήμαναν οι εκπρόσωποι της τρόικας, ξεκαθαρίζοντας ότι τα 9 δισ. ευρώ της τρίτης δόσης του μηχανισμού στήριξης είναι διασφαλισμένα.

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν στην Αθήνα, η οποία ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 11 το πρωί, οι εκπρόσωποι της Ε.Ε., του Δ.Ν.Τ. και της Ε.Κ.Τ. σημείωσαν ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να επιταχυνθούν και οι προσπάθειες για δημοσιονομική προσαρμογή να ενταθούν.

Οι Σ.Ντερουζ (Κομισιόν), Π.Τομσεν (ΔΝΤ) και Ντ. Μπλάνκ (ΕΚΤ) αναφέρθηκαν στους βασικούς άξονες του νέου Μνημονίου, στις αδυναμίες που διαπίστωσαν στην υλοποίηση του προγράμματος οικονομικής πολιτικής, αλλά και στους τομείς όπου η κυβέρνηση καταγράφει πρόοδο.

Το ελληνικό πρόγραμμα «παραμένει σε γενικές γραμμές σε καλό δρόμο», είπαν οι εκπρόσωποι του ΔΝΤ, της ΕΕ και της ΕΚΤ. Ξεκαθάρισαν, ωστόσο, ότι το επόμενο διάστημα θα είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την πορεία εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής πολιτικής, τονίζοντας ότι βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι.

Πάντως, διευκρίνισαν ότι «όλα τα ποσοτικά κριτήρια που είχαν τεθεί για το τέλος Σεπτεμβρίου πληρούνται. Παρά τις προκλήσεις που παραμένουν, σημαντική πρόοδος έχει συντελεσθεί κηρύσσω όσον αφορά στην δημοσιονομική προσαρμογή».

Για τις διαρθρωτικές αλλαγές επισήμαναν πως «παρά την σημαντική πρόοδο που επετεύχθη ως σήμερα σε τομείς μεταρρυθμίσεως, με κεντρικό σημείο αναφοράς την μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, το πρόγραμμα έχει φτάσει σε κρίσιμη καμπή».

Η τρόικα υπογράμμισε πως η τωρινή πρόκληση είναι να εφαρμοσθεί ένα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα για τις επόμενες μεταρρυθμίσεις που μεταξύ άλλων αφορούν:

- Στην ευθυγράμμιση των μισθών με την παραγωγικότητα στο επίπεδο επιχείρησης μέσω αλλαγών των συστημάτων συλλογικών διαπραγματεύσεων και διαιτησίας.

- Στο άνοιγμα της πρόσβασης σε υπηρεσίες , εμπόριο και επαγγέλματα.

- Στο «ξεκλείδωμα» του δυναμικού της ελληνικής βιομηχανίας , μέσω της μείωσης της γραφειοκρατίας και των φραγμών εισόδου στην αγορά.

Επεισόδια
Νωρίτερα σημειώθηκαν επεισόδια έξω από το ξενοδοχείο Χίλτον όπου δόθηκε η συνέντευξη Τύπου, κατά τη διάρκεια διαμαρτυρίας συνδικαλιστών και μελών της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ.

Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις απώθησαν τους διαδηλωτές προς τη Βασ. Σοφίας με αποτέλεσμα να σταματήσει προς στιγμή η κυκλοφορία.

Κάλπικες αναγνώσεις

thumb

Η πιο αποτρόπαιη και επικίνδυνη πολιτική διαπίστωση είναι αυτή που ακούμε κυρίως από τους διάφορους εκπροσώπους της δογματικής Αριστεράς, που ισχυρίζονται μετ’ επιτάσεως ότι «όλοι ίδιοι είναι»! Αυτή η ολοκληρωτική πολιτική άποψη επανεμφανίστηκε με αφορμή τις πρόσφατες εκλογές και χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τους υποψήφιους του ΚΚΕ και εν μέρει από τον ΣΥΡΙΖΑ. Δίχως να διεκδικεί κανείς θεωρητικές δάφνες (έστω και για φακές), αυτή η ισοπεδωτική αντίληψη είναι η αρχή του φασισμού. Μπορεί αυτό να εξυπηρετεί μια πολιτική σκοπιμότητα, η οποία ωστόσο όταν αναγορεύεται σε αιχμή της πολιτικής επιχειρηματολογίας γίνεται επικίνδυνη. Μόνο ένας νοσηρός νους – ή πονηρός και εκ προθέσεως – μπορεί να ισχυριστεί κάτι ανάλογο παραβλέποντας το επικίνδυνο του εγχειρήματος, τουτέστιν της εκτροπής σε φασιστικές αντιλήψεις. Επί του προκειμένου, τόσο η Ν.Δ. όσο και το ΠΑΣΟΚ είναι δυο ξεκάθαρα διαφορετικοί πολιτικοί σχηματισμοί. Μάλιστα, ακόμα και στους κόλπους ενός κόμματος είναι απίθανο και εξωφρενικό να είναι όλοι ίδιοι μεταξύ τους! Υπάρχουν μικρές ή μεγάλες αποκλίσεις. Βέβαια, σε ένα κόμμα όπου κάθε αντίλογος ισοδυναμεί με προδοσία, κάθε αντίρρηση με βλασφημία κατά της μιας και μοναδικής αλήθειας, το να κρίνει κανείς εξ ιδίων τα αλλότρια είναι φυσικό. Ωστόσο, το «όλοι είναι ίδιοι» δεν νομιμοποιείται να προβάλλεται και σαν κεντρική πολιτική άποψη – σε μια ευνομούμενη δημοκρατία! Σαφώς λοιπόν, και δίχως αμφιβολία, τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η Ν.Δ. δεν είναι καθόλου «ίδια κόμματα»! Σε μια δημοκρατία, εκτός από επικίνδυνο φαινόμενο, είναι και άκρως αντιαισθητικό να υποστηρίζει κανείς την απόλυτη ισοπέδωση... Αν αυτό είναι πολιτική επιλογή, πρόκειται για εγκληματική και θρασύτατη – κατά των αρχών της δημοκρατίας – πολιτική αντίληψη· αν είναι προϊόν βλακείας, πρόκειται επίσης για περίπτωση εγκληματικής βλακείας… Ό,τι κι αν συμβαίνει, είναι ανεπίτρεπτο να ακούγονται παρόμοιες απόψεις και μάλιστα να περνούν ασχολίαστες, ώστε να αποκτούν άλλοθι…
Μια πολύ ενδιαφέρουσα όσο και ελπιδοφόρα προοπτική βγήκε από τις κάλπες της πρόσφατης εκλογικής αναμέτρησης. Φυσικά πρόκειται για τα αποτελέσματα - ανατροπές, τόσο στην Αθήνα, όπου τον κ. Καμίνη τον πρότεινε η νεοπαγής «Δημοκρατική Αριστερά» του κ. Κουβέλη, όσο και στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα! Αυτό αποδεικνύει ότι όχι μόνο δεν «είναι όλοι ίδιοι», γιατί δεν είναι… «με καμία κυβέρνηση» ίδιοι ο Γιάννης Μπουτάρης με τον Γκιουλέκα (!) – και όπως ευφυώς δήλωσε ο κ. Βενιζέλος «η αλλαγή στη Θεσσαλονίκη δεν είναι πολιτική, αλλά πολιτιστική» –, και καταδεικνύει περίτρανα ότι μέσα από συνεργασίες που ξεπερνούν τα στενά κομματικά πλαίσια στα οποία δεινοπαθεί το πολιτικό μας σύστημα μπορούν να επιτευχθούν εντυπωσιακές και ουσιαστικές ανατροπές!
Γράφτηκαν και ακούστηκαν πολλά για τη χρονιά που μας πέρασε, και πάνω απ’ όλα παρακολουθήσαμε με πραγματική έκπληξη να γίνεται λόγος – και να γράφεται – για έναν «πρωθυπουργό δοσίλογο», «προδότη», για έναν πρωθυπουργό που ενεργούσε με σχέδιο το «ξεπούλημα της χώρας». Δεν θα χαρακτηρίσω καμιά από αυτές τις γελοιότητες, γιατί βρίσκονται στη σφαίρα του κωμικού – που ωστόσο δεν βγάζει γέλιο… Πόσο άρρωστα φανατικός μπορεί να είναι κάποιος που πιστεύει ότι ο πρωθυπουργός της χώρας ξεπουλάει – προσέξτε ! – σε τιμή ευκαιρίας και ενσυνείδητα τη χώρα του; Ένας μάλιστα πρωθυπουργός ο οποίος πήρε πανηγυρικά την εντολή από το κόμμα του, από τον ελληνικό λαό, μια και δυο και τρεις φορές μέσα σε έναν χρόνο, στην πιο δύσκολη και κρίσιμη στιγμή μιας χώρας που βρισκόταν και βρίσκεται στο χείλος της κατάρρευσης και της κοινωνικής διάλυσης και αποσύνθεσης. Ωστόσο, εύλογα θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί για την ανάλγητη απάθεια όλων εκείνων που δεν καταλαβαίνουν ότι η κρίση αφορά τη χώρα και όχι την κυβέρνηση! Το δίχως άλλο, σημαντικότατη υπήρξε η στήριξη που έδωσε με την ψήφο του ο λαός, όχι στο ΠΑΣΟΚ, αλλά στην κυβέρνηση, για να αντιμετωπίσει την κρίση, παρά τα λάθη και τις παραλείψεις. Αυτό σημαίνει ποιοτική αλλαγή στο πώς αντιλαμβάνεται πλέον ο κόσμος την πολιτική, αλλά και ένα μήνυμα προς το σύνολο του πολιτικού μας συστήματος να αλλάξει… μυαλά!
Τέλος, αν και κατανοώ ως έναν βαθμό τους απέχοντες, αυτό δεν σημαίνει ότι η αποχή σε τέτοιες περιόδους δεν είναι επιεικώς απαράδεκτη! Προφανώς και δεν ερμηνεύεται αυτή η στάση, γιατί ο καθένας έχει τον δικό του (αδικαιολόγητο) λόγο που δεν προσήλθε. Ωστόσο, τα προβλήματά μας δεν λύνονται ούτε από τον καναπέ, ούτε από την καφετέρια· ούτε πολύ περισσότερο με την απάθεια.

Δισεκατομμύρια χρέη από κρατικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις

Το κράτος, ο μεγαλύτερος οφειλέτης

«Το 30% του σημερινού κράτους είναι περιττό»

Βαρυσήμαντη ομιλία του Αλέκου Παπαδόπουλου στο ΕΛΙΑΜΕΠ

«Διαρκής η πρόσκληση για συναίνεση», λέει η κυβέρνηση

«Συστατικό στοιχείο» για να πάμε μπροστά χαρακτήρισε την συναίνεση ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, υπογραμμίζοντας ότι «χρειάζεται συναίνεση για να κάνουμε τις πολύ μεγάλες αλλαγές που απαιτεί η χώρα».
Ο κ. Πεταλωτής, στην καθιερωμένη ενημέρωση των εκπροσωπών του τύπου, επισήμανε ότι υπάρχει μια «διαρκής πρόσκληση» από την κυβέρνηση για συναίνεση πάνω σε συγκεκριμένα τουλάχιστον ζητήματα, ανεξάρτητα από τις προσεγγίσεις που έχει η κάθε πολιτική δύναμη και πρόσθεσε ότι «η διαφορετικότητα αυτή δεν υπάρχει περίπτωση να αμφισβητηθεί».
Την ίδια ώρα, ο κ. Πεταλωτής, επεσήμανε ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις, πρέπει να συναισθανθούν τη μεγάλη ευθύνη που έχουν απέναντι στον τόπο όλοι μαζί και να «αρθούν όλοι στο ύψος των περιστάσεων».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε μάλιστα ότι οι συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς θα γίνουν όταν υπάρχει κατάλληλη προετοιμασία σημειώνοντας ότι  «εμείς είμαστε που από την πρώτη στιγμή ζητάμε συναίνεση».
Κληθείς να σχολιάσει τη δήλωση που έκανε η αρχηγός της «Δημοκρατικής Συμμαχίας» Ντ. Μπακογιάννη περί εθνικής συνεννόησης, μετά την επίσκεψή της στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια, ο κ. Πεταλωτής είπε ότι «τα λόγια είναι καλά, για όλους μας και από όλους, αρκεί να αποδεικνύονται και πράξη».
Ωστόσο, δεν διευκρίνισε εάν η κ. Μπακογιάννη θα κληθεί στις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους αρχηγούς, λέγοντας πως όταν οριστούν οι συναντήσεις, θα δούμε και με ποιους πολιτικούς αρχηγούς θα συναντηθεί ο πρωθυπουργός.

Καταρρέει το ευρώ, μεγάλη πτώση στις αγορές

H κρίση χρέους που έχει έρθει και πάλι στο προσκήνιο στην Ευρωζώνη βυθίζει τις χρηματιστηριακές αγορές ανά τον κόσμο και πλήττει καίρια το ευρώ.

Το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα έχει κατρακυλήσει στα 1,34 δολάρια, ενώ καταφέρνει να σταθεροποιηθεί λίγο πάνω από τα 81,50 δολάρια ανά βαρέλι το πετρέλαιο.

Στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, οι βασικοί δείκτες της Wall Street έχουν “κοκκινίσει” με πτώση της τάξης του 1,5% περίπου και με τον Dow Jones να δίνει μάχη να κρατηθεί πάνω από το ψυχολογικό όριο των 11.000 μονάδων.
Νωρίτερα στις ευρωπαϊκές αγορές, το κλίμα ήταν ανάλογο, με πτώση περί το 1,7% σε Φρανκφούρτη και Λονδίνο, απώλειες άνω του 2% στο Παρίσι καθώς και με υποχώρηση περί το 2,5% τόσο στο Μιλάνο όσο και στον πανευρωπαϊκό δείκτη DJ Stoxx 50.

Νέος εφιάλτης για 1,8 εκατ. εργαζόμενους

Στο φάσμα της ανεργίας έρχονται οι μειωμένες αποδοχές
Αντιμέτωποι με τις ψαλιδισμένες αμοιβές θα έρθουν αργά η γρήγορα οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα καθώς εξαιτίας της κρίσης χιλιάδες εργοδότες κυρίως μικρομεσαίοι που απασχολούν στην Ελλάδα  1,8 εκατ. εργαζόμενους θα επιδιώξουν να εφαρμόσουν επιχειρησιακές συμβάσεις με χαμηλότερες αμοιβές , απαξιώνοντας τις κλαδικές.

Πάντως επισήμως, οι εκπρόσωποί τους υπερασπίζονται την άποψη της Yπουργού Εργασίας κ. Λούκα Κατσέλη να υπερισχύουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις   μόνο στις περιπτώσεις που η επιχείρηση κινδυνεύει με λουκέτο για να μην προκληθεί αθέμιτος ανταγωνισμός και μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των σωματείων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπουργός Εργασίας θα επιδιώξει να περάσουν οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις στην σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Στις περιπτώσεις  αυτές οι αμοιβές θα είναι ψαλιδισμένες  από 10% -20% αλλά δε θα πέφτουν κάτω από το όριο του κατώτατου μισθού ενώ οι απώλειες των εισοδημάτων θα καλύπτονται από τον ΟΑΕΔ.

Αντίθετα ο ΣΕΒ  τάσσεται υπέρ των όρων του μνημονίου που ζητούν γενικευμένη εφαρμογή των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών

Τι σημαίνει όμως αυτή η ανατροπή για παράδειγμα στον κλάδο του τουρισμού; Η σημερινή κλαδική σύμβαση των σερβιτόρων προβλέπει βασικό μισθό 930 ευρώ μικτά. Εάν υπερισχύσουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις όπως προβλέπει το μνημόνιο, τότε ο μισθός των σερβιτόρων μπορεί να  μειωθεί από  έως τα 740 ευρώ μικτά που είναι ο μισθός της εθνικής συλλογικής σύμβασης

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα δέχτηκε ουσιαστικά να καταργήσει την επέκταση των συλλογικών συμβάσεων και στις επιχειρήσεις που δεν εκπροσωπήθηκαν στις διαπραγματεύσεις. Όπου, δε, υπάρχουν σωματεία, θα μπορούν να υποβάλουν αίτημα προκειμένου να ισχύσουν οι αποδοχές που ορίζονται στις κλαδικές συμβάσεις και στη συγκεκριμένη επιχείρηση.

Για να χορηγηθεί δηλαδή ο μισθός που αποφασίστηκε στην κλαδική σύμβαση , πρέπει να υπάρχει η να συσταθεί σωματείο το οποίο θα υποβάλει αίτημα για την επέκταση του θεσμού στην συγκεκριμένη εταιρεία.

Πάντως στο θέμα της επέκτασης είχαν αντιδράσει από κοινού οι κοινωνικοί εταίροι ΓΣΕΕ- ΣΕΒ  στις διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν υπό την προεδρεία του καθηγητή Ιωάννη Κουκιάδη  ενώ  χρυσή τομή φαίνεται ότι βρέθηκε και στο θέμα της διαιτησίας παρότι ο ΣΕΒ, αν και έδειξε ανοχή, διατηρούσε επιφυλάξεις έως την τελευταία στιγμή προτιμώντας να προσφεύγουν με κοινή απόφαση εργοδότες και εργαζόμενοι στον ΟΜΕΔ.

Άρχισε ο καβγάς για τα κοινόχρηστα!

Η Ρηγίλλης έπαψε να σφυρίζει αδιάφορα και…
Μία ημέρα μετά την ίδρυση της «Δημοκρατικής Συμμαχίας» από την κυρία Ντόρα Μπακογιάννη η ΝΔ εγκατέλειψε την στάση αδιαφορίας και πέρασε στην επίθεση ανταποδίδοντας τα πυρά που δέχθηκε την Κυριακή από το Μπάντμιντον.

Η ΝΔ διά του εκπροσώπου της κ. Πάνου Παναγιωτόπουλου και του γραμματέα της κοινοβουλευτικής ομάδας κ. Κώστα Τασούλα απέδωσε την ίδρυση του κόμματος σε «πολιτικό γινάτι και πείσμα της κ. Μπακογιάννη» η οποία έχει στόχο «να εμποδίσει τον κ. Αντώνη Σαμαρά να γίνει πρωθυπουργός».

Θύμισε ότι μέχρι πριν από ένα χρόνο η κ. Μπακογιάνη ήταν στέλεχος της ΝΔ και διεκδίκησε την ηγεσία του κόμματος αλλά απέτυχε. Η Ρηγίλλης θεωρεί ότι το κόμμα της κυρίας Μπακογιάννη δεν εκφράζει κοινωνικές και πολιτικές ανάγκες «δεν έχει κοινωνικές αντιστοιχίσεις» και γι αυτό δεν θα προχωρήσει. Ο κ. Παναγιωτόπουλος θύμισε ότι η κ. Μπακογιάννη ανήκει στην συμμαχία των προθύμων που ψήψισαν το μνημόνιο προσφέροντας δεκανίκι στον πρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου.

Η Ρηγίλλης θεωρεί ότι το κόμμα της κ. Μπακογιάννη κινείται σε σκληρή νεοφιλελεύθερη γραμμή και δεν μπορεί να εκφράσει την κοινωνία.

Στην ομιλία της στο Μπάντμιντον η κ. Μπακογάννη είχε κατηγορήσει τη ΝΔ για δημαγωγία και λαϊκισμό λέγοντας ότι « Η επιλογή να αρνηθείς τη ψήφο σωτηρίας της χώρας για να μην επωμιστείς το πολιτικό κόστος που σου αναλογεί, είναι ο ορισμός του πιο ακραίου και ανεύθυνου λαϊκισμού».

Βγαίνοντας την Δευτέρα από το Προεδρικό Μέγαρο μετά την συνάντησή της με τον κ. Κάρολο Παπούλια η κ. Μπακογιάννη τάχθηκε υπέρ «της εθνικής συνεννόησης» για να αντιμετωπισθεί η οικονομική κρίση.
Σε ερώτηση για τα σχόλια της Ρηγίλλης η κ.  Μπακογιάννη περιορίστηκε να πει ότι «όλα αυτά θα κριθούν στο χρόνο και ο καθένας θα μπορεί να δει τι πραγματικά είμαστε και τι πιστεύουμε».

Η Ρηγίλλης δεν ανησυχεί για την τύχη του εγχειρήματος της κ. Μπακογιάννη περισσότερο προβληματίζεται για τους βουλευτές της που είναι κοντά της και οι οποίοι μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στη ΝΔ.
Ήδη δεν είδαν με καθόλου καλό μάτι τις ευνοϊκές για το νέο κόμμα δηλώσεις του βουλευτή Ηρακλείου και κουμπάρου της κ. Μπακογιάννη κ. Λευτέρη Αυγενάκη ο οποίος προέβλεψε ότι θα μπει στην Βουλή. Η αρχική απόφαση της Ρηγίλλης ήταν να μην προχωρήσει σε διαγραφές των βουλευτών που διάκεινται φιλικά απέναντι στην κ. Μπακογιάννη για να μην τους κάνει ήρωες.

Ωστόσο είναι αμφίβολο αν θα ανεχθεί πόλεμο φθοράς από τους υπό παρακολούθηση βουλευτές μεταξύ των οποίων οι κ.κ. Έλσα Παπαδημητρίου, Θανάσης Γιαννόπουλος, Γιάννης Λαμπρόπουλος για τους οποίους υπάρχει δυσαρέσκεια και για την στάση τους στις αυτοδιοικητικές εκλογές.

 Όπως έλεγε στέλεχος του κόμματος κοντά στον πρόεδρο υπάρχει ένα όριο το οποίο δεν μπορούν να περάσουν αν δεν θέλουν να βγουν εκτός κόμματος. Κομματικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι η διαγραφή των βουλευτών που αλληθωρίζουν προς την πλευρά της κ. Μπακογιάννη είναι απλώς θέμα τάιμινγκ για την ηγεσία του κόμματος. 

"Κολοσσιαίος κίνδυνος" ανοιχτής σύγκρουσης στην Κορέα

thumb
Σοβαρή ανησυχία προκάλεσε σε όλες τις πρωτεύουσες η πολεμική ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε ανάμεσα στα δύο κορεατικά κράτη, αφού η Βόρεια Κορέα εκτόξευσε δεκάδες οβίδες πυροβολικού σε νησί της Νότιας Κορέας, η οποία ανταπάντησε με πυρά πυροβολικού!

Οι ένοπλες δυνάμεις της Νότιας Κορέας τέθηκαν σε κατάσταση πολεμικής επιφυλακής μετά τις βολές του πυροβολικού στο νησί Γεονπιόνγκ, το οποίο βρίσκεται τρία χιλιόμετρα νοτίως της αμφισβητούμενης γραμμής των θαλασσίων συνόρων ανάμεσα στις δύο χώρες και σε απόσταση εκατό χιλιομέτρων από την κορεατική χερσόνησο.

Οι ανταλλαγές βολών πυροβολικού προκάλεσαν το θάνατο δύο ανδρών του Πολεμικού Ναυτικού της Νότιας Κορέας και τον τραυματισμό αρκετών πολιτών, ενώ η περιορισμένη αυτή ανάφλεξη που κράτησε περίπου μία ώρα θεωρείται το σοβαρότερο επεισόδιο μετά το τέλος του κορεατικού πολέμου το 1953, τον οποίο δεν ακολούθησε ποτέ συνθήκη ειρήνης, αλλά απλώς ανακωχή...

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση καταδίκασαν αυστηρά το βομβαρδισμό του νησιού από τη Βόρεια Κορέα, ενώ ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι υπάρχει τεράστιος κίνδυνος οι αψιμαχίες αυτές να μεταβληθούν σε "ανοιχτή ένοπλη σύγκρουση". Η Νότια Κορέα δηλώνει ότι απάντησε στα πυρά της Βόρειας, ενώ αντίστοιχα η Βόρεια Κορέα ανακοίνωσε ότι δεν ξεκίνησε εκείνη το επεισόδιο...

Είναι σαφές ότι πρόκειται για το σοβαρότερο επεισόδιο ανάμεσα στα δύο κορεατικά κράτη και φαίνεται ότι ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας Κιμ Γιόνγκ Ιλ, ο οποίος ετοιμάζεται να παραδώσει την εξουσία στο νεότερο γιο του, ακολουθώντας την πρακτική του πατέρα του, ο οποίος εγκαθίδρυσε το αυστηρά απομονωτικό και αυταρχικό καθεστώς της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κορέας, θέλει να δημιουργήσει ένταση με το Νότο, ώστε να τονώσει το εθνικό αίσθημα υπερηφάνειας και να συσπειρώσει το λαό της χώρας του...

Πίσω από την ένταση ανάμεσα στα δύο κορεατικά κράτη βρίσκεται η διαδικασία συνομιλιών για τον πυρηνικό αφοπλισμό της Βόρειας Κορέας, την οποία εγκατέλειψε η Πιονγκγιάνγκ πριν δύο χρόνια και στο πλαίσιο της οποίας οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα, η Ρωσία και η Ιαπωνία προσπαθούν να πιέσουν το βορειοκορεατικό καθεστώς να σταματήσει την παραγωγή πυρηνικών όπλων.

Ο πόλεμος της Κορέας στις αρχές της δεκαετίας του ΄50 ήταν ο πρώτος θερμός πόλεμος στην περίοδο του "ψυχρού πολέμου" και τότε τόσο η Σοβιετική Ενωση όσο και η Κίνα είχαν στηρίξει τη Βόρεια Κορέα. Σήμερα και οι δύο αυτές μεγάλες δυνάμεις προσπαθούν να εξισορροπήσουν ανάμεσα στα δύο κορεατικά κράτη...

«Τα δύσκολα έρχονται το 2011»

«Δε θα γίνουν απολύσεις στο Δημόσιο»

Καμία απόλυση δε θα γίνει στο Δημόσιο, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, σε συνέντευξη Τύπου μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης της τρόικας.

«Δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν υπάρχει ζήτημα απολύσεων δημοσίων υπαλλήλων», ξεκαθάρισε ο κ. Παπακωνσταντίνου και έκανε λόγο για 40.000 συνταξιοδοτήσεις και 8.000 προσλήψεις στο Δημόσιο το 2011, κυρίως στους τομείς της υγείας και της παιδείας.

Επίσης, τόνισε πως δεν υπάρχει πρόθεση να υπάρξει κατάργηση οργανικών θέσεων του Δημοσίου, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για τη λήξη συμβάσεων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

«Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα θα ξαναβγεί στις αγορές το 2011», δήλωσε, ωστόσο, σημείωσε ότι το πρόγραμμα έχει ορισμένες δυσκολίες για μετά το 2013, όπου «οι αποπληρωμές είναι πολύ μεγαλύτερες απ' ότι συνήθως».

Ο κ. Παπακωνσταντίνου άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει μια τέτοια συζήτηση για επιμήκυνση της αποπληρωμής, όπως ανέφερε και ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ.

Διευκρίνισε, ακόμα, ότι «οι κατώτατοι μισθοί δεν θα πέσουν κάτω από το πάτωμα της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας».

Η αναφορά της τρόικας σε πρόσθετα μέτρα 5% του ΑΕΠ από το 2011 ως το 2013 αφορά προσαρμογές που δεν έχουν συγκεκριμενοποιηθεί, σημείωσε ο υπουργός.

Για τις αποκρατικοποιήσεις, είπε ότι η κυβέρνηση στοχεύει να αντλήσει επτά δισ. ευρώ από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και τις αποκρατικοποιήσεις την περίοδο 2011-2013.

«Καταρχάς στα νέα κείμενα ο στόχος από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και τις αποκρατικοποιήσεις τίθεται για επτά δισεκατομμύρια ευρώ την τριετία, με τουλάχιστον 1 δις το 2011», ανέφερε.

Για την τρίτη δόση του δανείου, είπε πως η εκταμίευση από το ΔΝΤ θα γίνει στις 15-20 Δεκεμβρίου, ενώ από τις χώρες της Ευρώπης μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.

Σε αυτή την αξιολόγηση, επισήμανε, επιλέχθηκαν νέα διαρθρωτικά κριτήρια, «άγκυρες του προγράμματος», από τα οποία κατά τον κ. Παπακωνσταντίνου θα εξαρτηθεί η έγκριση της τέταρτης δόσης τον Φεβρουάριο (ύψους 15 δισ. ευρώ) και περιγράφονται στο νέο αναθεωρημένο Μνημόνιο που θα δημοσιοποιηθεί σε λίγες ημέρες.

Ανάμεσα σε αυτά είναι ολοκλήρωση της μελέτης για το μισθολόγιο του Δημοσίου, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και το νομοσχέδιο για τα εργασιακά ως το τέλος Δεκεμβρίου. «Η υλοποίηση του προγράμματος αφορά όλα τα υπουργεία» υπογράμμισε.

Λ. Κατσέλη: «Διαπραγματεύσεις προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος»

Αποκαλύπτονται τα «κρυφά» μέτρα του μνημονίου

Θα ανέλθουν στα 13 δισ. ευρώ και θα αφορούν στην περίοδο 2012-2014
Μέτρα, το ύψος των οποίων ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ και δεν έχουν ακόμη προσδιοριστεί αν και περιλαμβάνονται από τον περασμένο Μάιο στο Μνημόνιο, θα ενσωματώνει το «μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στρατηγικό πλαίσιο 2012-2014. Το κείμενο, που θα συνταχθεί από κοινού με την τρόικα, θα γίνει νόμος του κράτους στο τέλος Απριλίου του 2011. Το χρονοδιάγραμμα για την αποκάλυψη των »κρυφών" μέτρων του μνημονίου ανακοίνωσε ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ενώ σχετική αναφορά έκαναν και οι εκπρόσωποι της τρόικας οι οποίοι μίλησαν για λήψη μέτρων που θα αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τρεις ώρες μετά τις ανακοινώσεις των εκπροσώπων της τρόικας, ο υπουργός έκανε αναφορά στο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στρατηγικό πλαίσιο. Διευκρίνισε πως το συγκεκριμένο σχέδιο θα αναλύει τα μη προσδιοριζόμενα μέτρα του μνημονίου, με τα οποία στόχος θα είναι η περαιτέρω μείωση του ελλείμματος κάτω του 3% του ΑΕΠ στο τέλος του 2014.
Για τις εργασιακές σχέσεις, ο Γ. Παπακωνσταντίνου απάντησε πως δεν θα γίνουν μειώσεις αποδοχών κάτω από το κατώτατο όριο που ορίζει η εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας. Το τελικό νομοσχέδιο που θα προβλέπει επίσης πως υπό προϋποθέσεις οι επιχειρησιακές συμβάσεις υπερισχύουν των κλαδικών, θα κατατεθεί στη Βουλή το Δεκέμβριο, αφού έχει εξασφαλιστεί πρώτα η σύμφωνη γνώμη της τρόικας.

Αναφερόμενος στη στελέχωση του Δημοσίου και στην εφαρμογή του κανόνα "1 πρόσληψη για κάθε 5 αποχωρήσεις", διευκρίνισε πως το 2010 αποχώρησαν 40.000 υπάλληλοι. Ο αριθμός αυτός δίνει τη δυνατότητα για 8.000 προσλήψεις (στις οποίες περιλαμβάνονται και οι μετατάξεις) εντός του 2011. Ο υπουργός σημείωσε πως οι μεγαλύτερες ανάγκες για προσλήψεις εντοπίζονται στην Υγεία, την εκπαίδευση, τη Δικαιοσύνη και τα σώματα ασφαλείας.

Απαντώντας σε ερωτήσεις με μια ενδεχόμενη παράταση στους χρόνους αποπληρωμής των δανείων που λαμβάνει η Ελλάδα από την τρόικα, ο Γ. Παπακωνσταντίνου εμφανίστηκε να βλέπει θετικά τη σχετική πρόταση του ΔΝΤ. Πρόσθεσε, πάντως, πως στόχος της κυβέρνησης είναι η Ελλάδα να μπορεί να επιστρέψει στις αγορές το 2011, αναγνωρίζοντας επίσης πως το πρόγραμμα δανεισμού εμφανίζει δυσκολίες για την περίοδο 2013-2015. Σημειώνεται πως για αυτή την τριετία η Ελλάδα καλείται να δανειστεί περισσότερα από 120 δισ. ευρώ.

Για "δέκα προκλήσεις" έκανε λόγο στη συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Οικονομικών, παρουσιάζοντας τον προγραμματισμό και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης μετά και τη δεύτερη "επιθεώρηση" από την τρόικα. Ξεχωρίζουν οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, η αναδιοργάνωση της Αγροτικής Τράπεζας και του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, οι συγχωνεύσεις Εφοριών και οι εσωτερικές αλλαγές στη δομή και λειτουργία του υπουργείου Οικονομικών και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Δημόσιες δαπάνες

Ο Γ. Παπακωνσταντίνου χαρακτήρισε προφανές και αυτονόητο ότι "η πιστή υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2011 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ο,τιδήποτε άλλο". Στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα, πρόσθεσε, υπάρχει μεταξύ άλλων δέσμευση για την τοποθέτηση οικονομικών επιθεωρητών στους σημαντικότερους φορείς της κυβέρνησης. Παράλληλα προωθείται η δημιουργία ενός "μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού πλαισίου", που όπως διευκρίνισε ο υπουργός "δεν θα απαριθμεί κάθε μέτρο και υπομέτρο αλλά τις βασικές κατευθύνσεις" για το πώς θα περιοριστούν οι δαπάνες, πώς θα αυξηθούν τα έσοδα και πώς θα επιστρέψει η χώρα σε τροχιά ανάπτυξης. Το σχέδιο θα συζητηθεί κατά την επόμενη επίσκεψη των εκπροσώπων της τρόικας, το Φεβρουάριο, προκειμένου να προωθηθεί προς ψήφιση από τη Βουλή το ερχόμενο καλοκαίρι.

Φοροδιαφυγή

Κατατίθενται εντός του Δεκεμβρίου δύο νομοσχέδια για την αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν στη φοροδιαφυγή. Την ερχόμενη εβδομάδα το υπουργείο Οικονομικών θα ανακοινώσει συγχωνεύσεις ΔΟΥ, ενώ για τις αρχές του 2011 προσδιορίζεται η αναδιοργάνωση του υπουργείου Οικονομικών.

ΔΕΚΟ

Εχει σχεδόν ολοκληρωθεί ένα μητρώο με όλες τις ΔΕΚΟ. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου προανήγγειλε οριζόντιες παρεμβάσεις σε όλες τις ΔΕΚΟ, ενώ στο 1ο τρίμηνο του 2011 η κυβέρνηση θα παρουσιάσει προτάσεις για καταργήσεις και συγχωνεύσεις δημοσίων φορέων

Μεταρρύθμιση Δημοσίου

Ο υπουργός επανέλαβε πως από το 2011 θα ισχύει "χωρίς εξαιρέσεις" ο κανόνας με τον οποίο 1 πρόσληψη θα αντιστοιχεί σε 5 αποχωρήσεις στο Δημόσιο. Στον κανόνα εντάσσονται και οι μετατάξεις, ενώ κάθε υπουργείο θα πρέπει να εκπονήσει πρόγραμμα προσλήψεων. Στο πρώτο μισό του ερχόμενου έτους θα πρέπει να έχει νομοθετηθεί το ενιαίο μισθολόγιο για το Δημόσιο, ενώ μέχρι το τέλος του 2011 θα πρέπει η κυβέρνηση να παρουσιάσει το νέο πλαίσιο για τις κρατικές προμήθειες.

Υγεία

Ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε σε μέτρα όπως η λίστα φαρμάκων και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση που ήδη εφαρμόζεται σε ένα ταμείο και σταδιακά θα επεκταθεί η χρήση της, η τοποθέτηση εσωτερικών ελεγκτών στα νοσοκομεία, ο έλεγχος των δαπανών Υγείας κ.λ.π.

Εργασιακές σχέσεις

Ο υπουργός εξήγγειλε αναμόρφωση του συστήματος των συλλογικών διαπραγματεύσεων στον ιδιωτικό τομέα "σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους". Παράλληλα, αλλάζει το πλαίσιο για τη διαιτησία, ενώ οι επιχειρησιακές συμβάσεις θα υπερισχύουν των κλαδικών υπό προϋποθέσεις και περιορισμούς. Παράλληλα εξαγγέλλονται ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της "μαύρης" εργασίας και την ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας.

Κλειστά επαγγέλματα

Ως το τέλος του έτους ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε πως θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση σειράς κλειστών επαγγελμάτων.

Επιχειρηματικό περιβάλλον

Περιλαμβάνονται μέτρα για την απλοποίηση της αδειοδότησης των νέων επιχειρήσεων, καθώς και για την άρση των 30 σημαντικότερων εμποδίων. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου έκανε επίσης αναφορές για νέο πλαίσιο για τον τουρισμό και το εμπόριο, ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, επιτάχυνση δημοσίων έργων και επενδύσεων, μέτρα ενίσχυσης των εξαγωγών και επιτάχυνση στην ολοκλήρωση του Κτηματολογίου.

Χρηματοπιστωτικός τομέας

Προχωρά η αναδιάρθρωση της Αγροτικής Τράπεζας σε συμφωνία με την τρόικα και, κυρίως, τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Ταυτόχρονα προχωρά ο λειτουργικός διαχωρισμός στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ενώ ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε και στα μέτρα για τη διάθεση επιπλέον εγγυήσεων ύψους 25 δισ. ευρώ στις ελληνικές τράπεζες.

Δημόσια περιουσία και αποκρατικοποιήσεις

Η κυβέρνηση προσδοκά σε έσοδα ενός δισ. ευρώ εντός του 2011 και θα παρουσιάσει σχετικό πρόγραμμα ως το τέλος του έτους. Παράλληλα θα προχωρήσει η καταγραφή της δημόσιας περιουσίας που, όπως σημείωσε ο υπουργός, θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2011. Συνολικά η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για έσοδα 7 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις και από την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου.

Μήνυμα Παπακωνσταντίνου σε υπουργούς

Μήνυμα με αποδέκτες τους συναδέλφους του υπουργούς έστειλε ο Γιώργος Παπακωνταντίνου, στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου για την επικαιροποίηση του Μνημονίου.
Ανέφερε ότι όλα τα κείμενα για τα οποία δεσμεύτηκε η κυβέρνηση και θα υπογράψει το υπουργείο Οικονομικών είχαν προηγουμένως συζητηθεί με όλους τους υπουργούς.
"Η τελική διαπραγμάτευση, βεβαίως, γίνεται από το υπουργείο Οικονομικών", πρόσθεσε.
Κάνοντας έμμεση αναφορά στις διαφωνίες για τις πολιτικές που ζητά η τρόικα, ο Γ. Παπακωνσταντίνου είπε πως "όλοι προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για τη χώρα, μέσα πάντοτε στο πλαίσιο μιας τεράστιας δανειακής σύμβασης και των υποχρεώσεων που έχουμε αναλάβει".

«Υπερφορτωμένο» από προσωπικό το Δημόσιο λέει η τρόικα

Ανοικτό το ενδεχόμενο να παραταθεί η διάρκεια των δανείων
Μείωση προσωπικού στο δημόσιο, χωρίς όμως να γίνουν απολύσεις, ανακοίνωσαν τα στελέχη της τρόικας στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν πριν από λίγο. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις θα υπερισχύουν των κλαδικών, αλλά δεν θα μειωθούν οι κατώτατοι μισθοί. Οι εκπρόσωποι της τρόικας άφησαν ανοικτό το ενδεχόμενο επιμήκυνσης των δανείων που έχουν χορηγηθεί από την Ε.Ε και το Δ.Ν.Τ, ενώ υποστήριξαν ότι για την περίοδο 2012-2014, η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να εφαρμόσει πρόσθετο πακέτο μέτρων που αντιστοιχεί στο 5% του ΑΕΠ.
Για να σταματήσει να είναι "υπερφορτωμένο" από προσωπικό το ελληνικό δημόσιο -όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά- δεν θα ακολουθηθεί η οδός των απολύσεων, ξεκαθάρισε η τρόικα. Τα στελέχη της υποστήριξαν η μείωση θα επέλθει μέσω των συνταξιοδοτήσεων αλλά και των προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου που θα προωθήσει η ελληνική κυβέρνηση. Για τις μετατάξεις, δήλωσαν ότι θα ενταχθούν στον κανόνα της "μίας πρόσληψης ανά πέντε απομακρύνσεις από το δημόσιο". 
Στο ερώτημα αν υπάρχει περίπτωση να δοθεί παράταση στη χρονική διάρκεια των δανείων που έχουν χορηγηθεί από το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι εκπρόσωποι της τρόικας απάντησαν ότι είναι ένα από τα ενδεχόμενα που εξετάζονται.
Δήλωσαν αισιόδοξοι ότι η Ελλάδα θα κατορθώσει να επιστρέψει στις αγορές και να δανειστεί ενόσω διαρκεί το μνημόνιο. Ωστόσο, υποστήριξαν ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Η μία είναι η επιμήκυνση στη διάρκεια των δανείων και η δεύτερη είναι η χορήγηση συμπληρωματικών δανείων. 

 Σε άλλο ερώτημα αν η τρόικα πιστεύει ότι η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους θα είναι καταστροφική, οι εκπρόσωποί της δήλωσαν ότι σε αυτό το σημείο συμφωνούν με την ελληνική κυβέρνηση. Πιστεύουν δηλαδή ότι η ζημιά που θα γίνει στην ελληνική οικονομία (κυρίως λόγω της απώλειας αξιοπιστίας) θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τα όποια οφέλη θα προκύψουν. Επίσης, επανέλαβαν ότι κύριο μέλημα θα πρέπει να είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας η οποία υποχώρησε πολύ τα τελευταία χρόνια. 
 
Η επίσημη ανακοίνωση 
 
Σε γραπτή ανακοίνωση που διανεμήθηκε στη συνέντευξη τύπου, η τρόικα αναφέρει ότι «με βάση τη συνολική της αξιολόγηση, το πρόγραμμα παραμένει σε γενικές γραμμές σε καλό δρόμο. Όλα τα κριτήρια που είχαν τεθεί για το τέλος Σεπτεμβρίου πληρούνται. Παρά τις προκλήσεις που παραμένουν, σημαντική πρόοδος έχει συντελεστεί κυρίως όσον αφορά στη δημοσιονομική προσαρμογή». Η διατύπωση αυτή, ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο για τη χορήγηση της τρίτης δόσης του δανείου στην Ελλάδα η οποία θα γίνει τον Δεκέμβριο από το ΔΝΤ και τον Ιανουάριο από την ΕΕ. 
 
Τα νέα μέτρα
 
Τα στελέχη της τρόικας, υποστήριξαν ότι κατά τη διαπραγμάτευση με την ελληνική κυβέρνηση, συμφωνήθηκε να ληφθούν πρόσθετα μέτρα το 2011 προκειμένου το έλλειμμα να περιοριστεί στο 7,5% του ΑΕΠ. Τα νέα μέτρα, «αφορούν στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την εξάλειψη της σπατάλης από την πλευρά των δαπανών", ιδιαίτερα στους τομείς: 
 
1. Δαπάνες υγείας που είναι αναποτελεσματικές σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης. 
 
2. Δημόσιες επιχειρήσεις πολλές από τις οποίες αποτελούν δυσβάσταχτο βάρος για την οικονομία με πολυετείς ζημιές για τον Έλληνα φορολογούμενο 
 
3. Φορολογική διοίκηση η οποία τώρα θέτει σε εφαρμογή μέσα που ενισχύουν τη φορολογική συμμόρφωση και δικαιοσύνη. 
 
Νέο πακέτο
 
Άλλο ένα πακέτο μέτρων που αντιστοιχεί στο 5% του ΑΕΠ ή περίπου σε 12-15 δισεκατομμύρια ευρώ, θα υποχρεωθεί να εφαρμόσει η ελληνική κυβέρνηση για την περίοδο 2012-2014. Το περιεχόμενο του, θα εξειδικευτεί μέσα στο 2011 όπως αναφέρθηκε από τους εκπροσώπους της τρόικας. 
 
Τα επόμενα βήματα
 
Μετά την έγκριση των συμπερασμάτων της δεύτερης αξιολόγησης θα προχωρήσει η εκταμίευση των 9 δισεκατομμυρίων ευρώ (6,5 δισ. ευρώ από τις χώρες της ευρωζώνης και 2,5 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ).
 
Στην κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε από την Κομισιόν, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σημειώνεται μεταξύ άλλων πως:
Απαιτούνται δομικές αλλαγές προκειμένου να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας, να αναζωογονηθεί η παραγωγή και να ενισχυθεί η απασχόληση. Αν και έχει γίνει σημαντική πρόοδος με κάποιες ιστορικές μεταρρυθμίσεις -περιλαμβανομένης της μεταρρύθμισης στο ασφαλιστικό- το πρόγραμμα έχει φτάσει σε κρίσιμο κομβικό σημείο. Πολλές από τις μεταρρυθμίσεις που είναι αναγκαίες προκειμένου να μεταμορφώσουν την Ελλάδα σε μια δυναμική και εξαγωγική οικονομία, απαιτούν επιδέξιο σχεδιασμό και πολιτική παρέμβαση προκειμένου να ξεπεραστούν περιχαρακωμένα συμφέροντα. Η πρόκληση τώρα έγκειται στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου προγράμματος για τις επόμενες μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνουν:
  • Καλύτερη ευθυγράμμιση των μισθών με την παραγωγικότητα, μέσω μεταρρυθμίσεων στο σύστημα διαιτησίας και στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
  • Ανοιγμα υπηρεσιών και επαγγελμάτων
  • Απελευθέρωση των δυνατοτήτων των ελληνικών βιομηχανιών με περιορισμό της γραφειοκρατίας και των εμποδίων για είσοδο στις αγορές και με ιδιωτικοποίηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων. 
Η επόμενη αποστολή έχει προγραμματιστεί για τον Φεβρουάριο του 2011. Κατά την επόμενη επίσκεψη, η τρόικα θα θελήσει να μάθει από την ελληνική κυβέρνηση τις λεπτομέρειες με τις οποίες θα επιτευχθεί η μείωση στις δαπάνες υγείας αλλά και η περιστολή κόστους στις ΔΕΚΟ. 

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...