Σχετικά με την αναμενόμενη νίκη του Όλαφ Σoλτς και των Γερμανών Σοσιαλδημοκρατών στη Γερμανία την ερχόμενη Κυριακή, ο κ. Ανδρουλάκης εκτίμησε ότι θα ήταν μία «πολύ θετική εξέλιξη για την Ευρώπη». «Η πανδημία έφερε ξανά στο προσκήνιο την ανάγκη ενός ισχυρού κοινωνικού κράτους και τη ρύθμιση των οικονομιών, προς μία κατεύθυνση βιώσιμης ανάπτυξης για τον άνθρωπο και το περιβάλλον», που αποτελεί και την κατεξοχήν ατζέντα της σύγχρονης σοσιαλδημοκρατίας. Από «χαμένη υπόθεση», ο Σολτς αξιοποιώντας τα λάθη των αντιπάλων, συσπείρωσε το SPD και ανέτρεψε τα προγνωστικά. «Η εμπειρία αυτή, θα πρέπει να αποτελέσει ένα παράδειγμα προς μίμηση», πρόσθεσε καθώς «οι άγονες αντιπαραθέσεις Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ, αφήνουν μεγάλο περιθώριο προς αυτή την κατεύθυνση, αρκεί να είμαστε έτοιμοι να το αξιοποιήσουμε».
Σχολιάζοντας τον πρόσφατο ανασχηματισμό, ο κ. Ανδρουλάκης υπογράμμισε πως πρόκειται για ανασχηματισμό του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού. «Είναι υποκριτικό ο κ. Μητσοτάκης να προσπαθεί να μας πείσει για την ανάγκη συναίνεσης στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, όταν μεσούσης της πανδημίας εμπιστεύεται το κρίσιμο Υπουργείο Υγείας σε έναν πολιτικό με τόσο ακραίες θέσεις».
Σχετικά με τα μέτρα που παρουσίασε ο κ. Μητσοτάκης για τη ΔΕΘ, παρατήρησε ότι τα διαφημίζει ως ενίσχυση της μεσαίας τάξης, «είναι μακριά από τη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα». Αντί η αύξηση του αφορολογήτου για τις γονικές παροχές, να γίνει εντός ενός λογικού πλαισίου που θα ωφελούσε πραγματικά τη μεσαία τάξη, η εκτίναξή του στα 800.000 ευρώ ανά γονέα και παιδί που θεσπίζεται, εκτινάσσει το ποσό στο 1.600.000 ή ακόμα και στα 4.800.000 από γονείς και παππούδες αντίστοιχα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μεταβίβαση ενός σπιτιού αξίας 250.000 ευρώ, με όφελος για τον πολίτη μόλις στα 1.000 ευρώ, ενώ σε ακίνητο αξίας 800.000 το όφελος είναι 36.500 ευρώ.
Από την άλλη «ο κ. Τσίπρας ο οποίος νομίζει ότι είμαστε λωτοφάγοι και έχουμε ξεχάσει ότι μέχρι πριν από δύο χρόνια ήταν ο ίδιος Πρωθυπουργός», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Ανδρουλάκης, αναφερόμενος στις εξαγγελίες πει κατάργησης μετακλητών, όταν επί διακυβέρνησής του σημείωσαν αύξηση ρεκόρ, διορίζοντας χίλιους επιπλέον.
Όσον αφορά τις προβλέψεις για την Ελληνική οικονομία, ο Ευρωβουλευτής σημείωσε την ανάγκη «η χώρα μας να εκμεταλλευτεί στο έπακρον την περίοδο που διανύουμε καθώς και τα 70 δις ευρώ που θα λάβουμε από το Ταμείο Ανασυγκρότησης και τα Ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία,» δίνοντας την ευκαιρία να προχωρήσουμε στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για τον μετασχηματισμό της Ελληνικής οικονομίας, «αρκεί να τα εκμεταλλευτούμε με έναν αξιοκρατικό και διαφανή τρόπο».
Τέλος σχετικά με τη AUKUS, ο κ. Ανδρουλάκης κάλεσε «να αναρωτηθούμε γιατί όλες αυτές οι ανακατατάξεις γίνονται ερήμην της Ευρώπης», δείχνοντας προς την ανάγκη επιτάχυνση της στρατηγικής αυτονομίας της Ένωσης στην εξωτερική πολιτική και άμυνα, τόσο με τον Ευρωστρατό, όσο και με την συμπαραγωγή εξοπλισμού από τα κράτη μέλη, ώστε να πάψει η Ελλάδα να είναι μόνο καταναλωτής.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη στον Άγγελο Μόσχοβα:
1. Πώς κρίνετε τη συμφωνία AUKUS; Διαβλέπετε έναν νέο Ψυχρό πόλεμο αυτή τη φορά μεταξύ ΗΠΑ – Κίνας;
ΑΠ. Ήδη από την εποχή Ομπάμα γινόταν φανερό ότι το γεωπολιτικό ενδιαφέρον των ΗΠΑ μετατοπίζεται προς τον Ειρηνικό. Τόσο η απόφαση για το Αφγανιστάν, όσο και η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελούν μέρος αυτής της στρατηγικής. Αντί να ξαφνιάζονται οι Ευρωπαίοι ηγέτες πρέπει να αναρωτηθούν γιατί όλες αυτές οι ανακατατάξεις γίνονται ερήμην της Ευρώπης. Η απάντηση δεν μπορεί να είναι ανακοινώσεις σχολιασμού της επικαιρότητας, αλλά επιτάχυνση της στρατηγικής αυτονομίας της Ένωσης στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής και της άμυνας. Στο πλαίσιο αυτό, ως Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Άμυνας και Ασφάλειας έχω θίξει πολλές φορές το θέμα του Ευρωστρατού, αλλά και το ζήτημα συμπαραγωγής αμυντικού εξοπλισμού ώστε οι χώρες της περιφέρειας, όπως η Ελλάδα, να πάψουν να είναι μόνο καταναλωτές, γεγονός που υπονομεύει τη δημοσιονομική τους σταθερότητα. Επιπλέον, στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων είναι απαραίτητο να περάσουμε από την ομοφωνία στην ειδική πλειοψηφία, ειδικά για αποφάσεις που αφορούν κυρώσεις, ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική η εξωτερική μας πολιτική. Η ανθρωπότητα δεν πρέπει να βιώσει ξανά έναν νέο Ψυχρό Πόλεμο. Χρησιμοποιώντας το διεθνές δίκαιο ως πυξίδα, ο μόνος παράγοντας που μπορεί να αποτρέψει αυτό το ενδεχόμενο είναι η ενίσχυση πολυμερών θεσμών συνεννόησης, όπως είναι ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών.
2. Πώς κρίνετε τον ανασχηματισμό Μητσοτάκη; Η διεύρυνση προς την Κεντροαριστερά πέτυχε; Πώς είδατε την υπουργοποίηση σε ένα κρίσιμο πόστο, του Χρήστου Στυλιανίδη με τον οποίο έχετε συνεργαστεί για το rescEU;
ΑΠ. Πρόκειται για ένα ανασχηματισμό του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, καθώς όλα τα πρώην κορυφαία στελέχη του κατέχουν πλέον καίρια Υπουργεία. Επομένως, δεν μπορούμε να μιλάμε για διεύρυνση προς το Κέντρο και την Κεντροαριστερά. Θα έλεγα μάλιστα, ότι είναι υποκριτικό ο κ. Μητσοτάκης να προσπαθεί να μας πείσει για την ανάγκη συναίνεσης στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, τη στιγμή που μεσούσης της πανδημίας, αυτής της παγκόσμιας περιπέτειας, εμπιστεύεται το κρίσιμο Υπουργείο Υγείας σε έναν πολιτικό με τόσο ακραίες θέσεις. Το Βατερλώ των επιλογών του κ. Μητσοτάκη μετριάστηκε από τη διορθωτική κίνηση στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας με την επιλογή του κ. Στυλιανίδη, με τον οποίο έχω συνεργαστεί όταν ήταν Επίτροπος κατά τη διάρκεια του ιδρυτικού σκέλους του rescEU.
3. Το πακέτο μέτρων που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, σε συνδυασμό με την ισχυρή ανάπτυξη που προβλέπεται και την εισροή πακτωλού από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα οδηγήσουν τη χώρα να αφήσει πίσω της οριστικά την κρίση; Πως κρίνετε τις προτάσεις Τσίπρα;
ΑΠ. Ο κ. Μητσοτάκης προσπάθησε να πείσει ότι ενδιαφέρεται για την ενίσχυση της μεσαίας τάξης, όμως κάποια από τα μέτρα τα οποία εξήγγειλε είναι μακριά από τη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα. Η αύξηση για παράδειγμα του αφορολογήτου για τις γονικές παροχές, θα μπορούσε να γίνει εντός ενός λογικού πλαισίου που θα ωφελούσε πραγματικά τη μεσαία τάξη και όχι στα 800.000 ευρώ ανά γονέα και παιδί. Διότι με βάση αυτή τη διάταξη, το ποσό του αφορολόγητου μπορεί να εκτιναχθεί στο 1.600.000 ή ακόμα και στα 4.800.000 ευρώ αν υπολογίσουμε και τις παροχές από τους παππούδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη μεταβίβαση ενός σπιτιού αξίας 250.000 ευρώ, το όφελος για τον πολίτη είναι μόλις 1.000 ευρώ ενώ για μια αντίστοιχη γονική παροχή ενός ακινήτου αξίας 800.000 το όφελος είναι 36.500 ευρώ. Επίσης, η κυβέρνηση θριαμβολογεί για την ανάπτυξη του ΑΕΠ κατά 16,2% στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, αποσιωπώντας όμως ότι βασίζεται κυρίως στην κατανάλωση, σε σύγκριση μάλιστα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο που η οικονομία ήταν κλειστή. Από την άλλη είχαμε τον κ. Τσίπρα ο οποίος νομίζει ότι είμαστε λωτοφάγοι και έχουμε ξεχάσει ότι μέχρι πριν από δύο χρόνια ήταν ο ίδιος Πρωθυπουργός. Έφτασε ακόμα στο σημείο να δηλώσει ότι θα καταργήσει τους μετακλητούς, ενώ επί διακυβέρνησής του είχε γίνει μία αύξηση ρεκόρ συγκριτικά με την προηγούμενη κυβέρνηση διορίζοντας χίλιους επιπλέον. Επιπλέον, από τα μέτρα που παρουσίασε για την οικονομία, απουσίαζαν πλήρως οι πολιτικές που θα βοηθήσουν στην ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της χώρας.
4. Η Ελλάδα δανείζεται πλέον φθηνά, όμως το χρέος ανεβαίνει, ενώ οι «τσιγκούνηδες» της ΕΕ καραδοκούν μετά την πανδημία. Κινδυνεύουμε με οπισθοδρόμηση και νέα περιοριστικά μέτρα;
ΑΠ. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει το υψηλότερο δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη, το οποίο έχει ξεπεράσει στο 205% του ΑΕΠ. Το γεγονός ότι η χώρα μας μπορεί να το εξυπηρετεί με χαμηλό κόστος, οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι συμμετέχει στο έκτακτο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Τα ελληνικά κρατικά ομόλογα δεν διαθέτουν την επενδυτική βαθμίδα και όπως ο ίδιος ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός αναγνώρισε, αυτό δεν αναμένεται να γίνει πριν το 2023. Ωστόσο, στο τέλος του 2022 θα λήξει η αναστολή του Συμφώνου Σταθερότητας. Δεν ξέρουμε ποια θα είναι η τελική του μορφή μετά τις διαπραγματεύσεις σίγουρα όμως θα υπάρχουν περιορισμοί. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας πρέπει να εκμεταλλευτεί στο έπακρον την περίοδο που διανύουμε καθώς και τα 70 δις ευρώ που θα λάβουμε από το Ταμείο Ανασυγκρότησης και τα Ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία. Οι χρηματοδοτήσεις αυτές, που στην μεγάλη πλειοψηφία τους είναι επιδοτήσεις, μας δίνουν την ευκαιρία να προχωρήσουμε στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για τον μετασχηματισμό της Ελληνικής οικονομίας που θα επιτρέψουν την εξωστρέφεια της οικονομίας, αρκεί βέβαια να τις εκμεταλλευτούμε με έναν αξιοκρατικό και διαφανή τρόπο.
5. Τι προβλέπετε στις εκλογές στη Γερμανία; Αν εκλεγεί Καγκελάριος ο Σολτς με ποιους θα συμμαχήσει και τι θα σημαίνει αυτό για την οικονομική πολιτική της ΕΕ;
ΑΠ. Η πανδημία έφερε ξανά στο προσκήνιο την ανάγκη ενός ισχυρού κοινωνικού κράτους και τη ρύθμιση των οικονομιών, προς μία κατεύθυνση βιώσιμης ανάπτυξης για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Ενώ μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες πολλοί θεωρούσαν το SPD χαμένη υπόθεση, ο Σολτς αξιοποιώντας τα λάθη των πολιτικών του αντιπάλων και ιδιαίτερα του CDU με την επιλογή Λάσετ και με το κόμμα ενωμένο στην υποψηφιότητά του, παρά το γεγονός ότι είχε ηττηθεί ο ίδιος στις εσωκομματικές εκλογές για την προεδρία, ανέτρεψε τα προγνωστικά και είναι πολύ πιθανό να ηγείται του επόμενου κυβερνητικού συνασπισμού. Μία τέτοια εξέλιξη θα είναι πολύ θετική για την Ευρώπη, καθώς θα διευκολύνει το πεδίο των συναινέσεων σε μεγάλα ζητήματα όπως είναι η οικονομική και κοινωνική πολιτική. Η εμπειρία αυτή, θα πρέπει να αποτελέσει ένα παράδειγμα προς μίμηση και στη δική μας περίπτωση. Οι άγονες αντιπαραθέσεις Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ, αφήνουν μεγάλο περιθώριο προς αυτή την κατεύθυνση, αρκεί να είμαστε έτοιμοι να το αξιοποιήσουμε.
6. Από τη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός απέκλεισε πρόωρες εκλογές. Το πιστεύετε; Επίσης ξεκαθάρισε ότι αν με την απλή αναλογική δεν πετύχει αυτοδυναμία, θα οδηγηθούμε σε νέες κάλπες. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια να επιτευχθεί κυβερνητική συμμαχία στις πρώτες εκλογές;
ΑΠ. Ο πρωθυπουργός ήδη απάντησε στο ερώτημά σας, ξεκαθαρίζοντας ότι θα προτιμήσει την προσφυγή στις κάλπες από τη συγκρότηση μίας κυβέρνησης συνεργασίας. Όσον αφορά το ζήτημα των πρόωρων εκλογών, ο ακριβής χρόνος τους θα εξαρτηθεί κυρίως από το χρονοδιάγραμμα των αποφάσεων για την οικονομία που θα ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
7. Γιατί θέσατε υποψηφιότητα για πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ; Πού θέλετε να πάτε το κόμμα αν εκλεγείτε;
ΑΠ. Είμαι υποψήφιος γιατί πιστεύω ότι μπορώ να μεγαλώσω την παράταξη. Τα κόμματα είναι ζωντανοί οργανισμοί, οι οποίοι πρέπει να ανανεώνονται και να εξελίσσονται. Η λογική της στασιμότητας είναι τροχοπέδη για την αναγέννησή μας. Η χώρα έχει ανάγκη ένα σύγχρονο θεσμικό κόμμα, το οποίο θα εκφράζει την Ευρωπαϊκή Σοσιαλδημοκρατία. Στόχος μου είναι να διαμορφώσω τις συνθήκες για μία δημιουργική έκρηξη. Να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα, που θα αγκαλιάζει τις γνήσιες αγωνίες των πολιτών και θα απαντάει στα προβλήματά τους. Ο Ελληνικός λαός ζητάει νέο ήθος και ύφος διακυβέρνησης, μακριά από καθεστωτικές νοοτροπίες που ακόμα και σήμερα συναντάει στην καθημερινότητα του.
8. Οι υποψήφιοι για την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ έχουν διαφορετική άποψη ο καθένας για τις συνεργασίες. Η Φ. Γεννηματά μιλά για προοδευτική διακυβέρνηση με κορμό το ΚΙΝΑΛ, ο Α. Λοβέρδος αποκλείει συνεργασία με ΣΥΡΙΖΑ, ο Χ. Καστανίδης ζητά κυβέρνηση εθνικής ενότητας με τη συμμετοχή όλων. Εσείς τι προτείνετε;
ΑΠ. Το ποια θα είναι η επόμενη κυβέρνηση, θα το κρίνουν οι συσχετισμοί που θα διαμορφωθούν από τη λαϊκή ετυμηγορία. Συνεπώς, κεντρικός στόχος μας θα πρέπει να είναι να ενισχυθούμε εκλογικά και πολιτικά, ώστε να μπορούμε να εφαρμόσουμε το πρόγραμμά μας. Η συγκυρία είναι θετική, καθώς η ΝΔ φθείρεται και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι απαξιωμένος στη συνείδηση πολλών πολιτών από το κυβερνητικό του παρελθόν.
9. Αν εκλεγείτε πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ ποιόν θα ορίσετε επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας; Κάποιον από τους συνυποψηφίους σας;
Όταν έρθει η ώρα, θα γίνουν όλα με σεβασμό στις θεσμικές μας διαδικασίες και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Νίκος Ανδρουλάκης - Ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ - Μέλος S&D
www.androulakisnikos.gr
www.androulakisnikos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου