Πέμπτη 14 Ιουλίου 2022

Ανήσυχη η Κομισιόν για τα πόθεν έσχες των Ελλήνων πολιτικών, την ελευθερία των ΜΜΕ, την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης

Η φετινή έκθεση της Επιτροπής για το κράτος δικαίου περιέχει για πρώτη φορά ειδικές συστάσεις

Τη νομική διασφάλιση της βελτίωσης της προστασίας των δημοσιογράφων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, συστήνει μεταξύ άλλων για την Ελλάδα, η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κράτος δικαίου το 2022, που δόθηκε στη δημοσιότητα σήμερα, Τετάρτη.

Η φετινή έκθεση της Επιτροπής για το κράτος δικαίου περιέχει για πρώτη φορά ειδικές συστάσεις που απευθύνονται σε κάθε κράτος μέλος, οι οποίες στοχεύουν να ενθαρρύνουν τα κράτη μέλη να προωθήσουν τρέχουσες ή σχεδιαζόμενες μεταρρυθμίσεις και να εντοπίσουν

πού απαιτούνται βελτιώσεις.

Ειδικότερα, στις συστάσεις της για την ενίσχυση του κράτους δικαίου στην Ελλάδα, η Επιτροπή ζητάει:

• Να αντιμετωπιστεί η ανάγκη εμπλοκής της δικαστικής εξουσίας στον διορισμό προέδρου και αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα για τους διορισμούς δικαστών.

• Να διασφαλιστεί η αποτελεσματική και συστηματική επαλήθευση της ακρίβειας των γνωστοποιήσεων περιουσιακών στοιχείων που υποβάλλονται από κάθε είδους δημόσιους λειτουργούς.

• Να αυξηθούν οι προσπάθειες για τη δημιουργία ενός ισχυρού ιστορικού διώξεων και τελεσίδικων αποφάσεων σε υποθέσεις διαφθοράς.

• Να θεσπιστούν νομοθετικές και άλλες διασφαλίσεις για τη βελτίωση της σωματικής ασφάλειας και του εργασιακού περιβάλλοντος των δημοσιογράφων, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεννόησης που εγκρίθηκε πρόσφατα και λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των δημοσιογράφων.

• Να διασφαλιστεί ότι οι απαιτήσεις εγγραφής για τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών είναι αναλογικές προκειμένου να διατηρηθεί ένα ανοιχτό πλαίσιο για τη λειτουργία του.

Ειδικότερα, η έκθεση της Επιτροπής εξετάζει τις εξελίξεις στο κράτος δικαίου στα κράτη-μέλη της ΕΕ, σε τέσσερις βασικούς τομείς: δικαιοσύνη, καταπολέμηση της διαφθοράς, πολυφωνία και ελευθερία των μέσων ενημέρωσης και άλλα θεσμικά ζητήματα που συνδέονται με τους ελέγχους και τις ισορροπίες.

Σε ό,τι αφορά την πολυφωνία και την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, η έκθεση της Επιτροπής επισημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει ορισμένα μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης. «Οι νομικές διασφαλίσεις για τη διασφάλιση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης συνίστανται στον Νόμο 4779/2021137 που ορίζει ότι οι πάροχοι υπηρεσιών πολυμέσων πρέπει να εγγράφονται στο Μητρώο Επιχειρήσεων του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης. Ένας νόμος που εγκρίθηκε πρόσφατα περιλαμβάνει υποχρεώσεις για τις εφημερίδες να αναφέρουν ρητά την ιδιοκτησιακή δομή και τους νόμιμους εκπροσώπους. Η νομοθεσία για τα μέσα ενημέρωσης περιλαμβάνει διασφαλίσεις για την αποτροπή υψηλού βαθμού οριζόντιας συγκέντρωσης στον τομέα των μέσων ενημέρωσης. Το Media Pluralism Monitor (MPM 2022) υποδεικνύει έναν μεσαίο κίνδυνο για τη συγκέντρωση των μέσων ενημέρωσης», αναφέρεται συγκεκριμένα.

Εξάλλου, η έκθεση της Επιτροπής εγείρει ορισμένες ανησυχίες για την κατανομή της κρατικής διαφήμισης. «Η έλλειψη διαφάνειας στην κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων στα μέσα ενημέρωσης επισημάνθηκε τόσο από την διερευνητική αποστολή Freedom Freedom Rapid Response (MFRR) στην Ελλάδα όσο και από το Media Pluralism Monitor 2022 (MPM 2022), επισημαίνοντας ιδίως τη μη διαφανή κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης για μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την υγεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19», αναφέρει συγκεκριμένα η έκθεση. Επισημαίνεται, επίσης, ότι οι λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την υλοποίηση της δημόσιας σύμβασης σχετικά με τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για τη διανομή των κεφαλαίων και το ποσό που έλαβαν τα διάφορα μέσα ενημέρωσης δεν έχουν αποκαλυφθεί πλήρως

Επιπλέον, η έκθεση της Επιτροπής εκφράζει ανησυχίες σχετικά με πιθανή πολιτική επιρροή στο διορισμό των μελών των διοικητικών συμβουλίων στα Δημόσια Μέσα Ενημέρωσης.

Όσον αφορά την προστασία των δημοσιογράφων, η έκθεση επισημαίνει ότι «οι επιθέσεις και οι απειλές κατά δημοσιογράφων συνεχίζονται και το επαγγελματικό περιβάλλον των δημοσιογράφων έχει επιδεινωθεί περαιτέρω». Από την Έκθεση για το Κράτος Δικαίου του 2021, έχουν δημοσιευθεί 16 ειδοποιήσεις για την Ελλάδα στην Πλατφόρμα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προώθηση της προστασίας της δημοσιογραφίας και της ασφάλειας των δημοσιογράφων. Κυμαίνονται από σωματικές επιθέσεις, έως απειλές και αυθαίρετη κράτηση. Επισημαίνεται, επίσης, ότι οι δημοσιογράφοι στην Ελλάδα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν ποινικές μηνύσεις με τη μορφή κατηγοριών και μηνύσεων για συκοφαντική δυσφήμιση ή παραβίαση του απορρήτου κάποιου και έκθεση προσωπικών δεδομένων.

Η Επιτροπή καλωσορίζει την πρόσφατη υπογραφή της ελληνικής κυβέρνησης για ένα «Μνημόνιο Συνεννόησης για την προστασία, την ασφάλεια και την ενδυνάμωση των δημοσιογράφων και άλλων επαγγελματιών των μέσων ενημέρωσης», το οποίο περιλαμβάνει ένα κοινό πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων υπουργείων, συμπεριλαμβανομένης της προετοιμασίας προτάσεων για νομοθετικές και μη νομοθετικές πρωτοβουλίες για διασφαλίζει την προστασία των δημοσιογράφων.

Σχετικά με την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης στην Ελλάδα, η έκθεση της Επιτροπής επισημαίνει ότι το 53% του γενικού πληθυσμού και το 59% των εταιρειών αντιλαμβάνονται ότι το επίπεδο ανεξαρτησίας των δικαστηρίων και των δικαστών είναι «αρκετά ή πολύ καλό» το 2022. Και τα δύο στοιχεία έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το 2021 (55% για το ευρύ κοινό και 60% για τις εταιρείες), αλλά είναι υψηλότερα από το 2016 (47% για το ευρύ κοινό και 37% για εταιρείες).

Επισημαίνεται επίσης ότι «οι διαδικασίες διορισμού για τις ανώτατες ανώτερες θέσεις δικαστών και εισαγγελέων συνεχίζουν να προκαλούν ανησυχίες». Όπως αναφέρθηκε στις προηγούμενες εκθέσεις για το κράτος δικαίου, το σύστημα διορισμών εγείρει ανησυχίες ότι υπόκειται σε δυνητικά ισχυρή επιρροή από την εκτελεστική εξουσία. Η σχετική νομοθεσία ορίζει ότι οι διορισμοί δικαστών και εισαγγελέων στις υψηλότερες θέσεις - όπως ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου - γίνονται με προεδρικό διάταγμα, κατόπιν εισήγησης από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης και γνώμη κοινοβουλευτικού οργάνου. Δεν υπάρχει καμία ανάμειξη του δικαστικού σώματος στη διαδικασία διορισμού και το Σύνταγμα αποκλείει αποτυχόντες υποψηφίους από το να υποβάλουν ενώπιον ανεξάρτητου δικαστηρίου την απόφαση να μην τους προτείνει για διορισμό.

Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, μια ανεξάρτητη και αρμόδια αρχή προερχόμενη ουσιαστικά από το δικαστικό σώμα θα πρέπει να εξουσιοδοτείται να κάνει συστάσεις ή να εκφράζει απόψεις τις οποίες η κυβέρνηση ακολουθεί στην πράξη.

Η αντίληψη για τη διαφθορά του δημόσιου τομέα στην Ελλάδα, μεταξύ των ειδικών και της επιχειρηματικής κοινότητας, είναι ότι «το επίπεδο διαφθοράς στον δημόσιο τομέα είναι υψηλό», επισημαίνει η έκθεση. Στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς του 2022 από τη Διεθνή Διαφάνεια, η Ελλάδα έχει σκορ 49/100 και κατατάσσεται 17η στην ΕΕ και 58η παγκοσμίως. Αυτή η αντίληψη ήταν σχετικά σταθερή τα τελευταία πέντε χρόνια. Το Ειδικό Ευρωβαρόμετρο για τη Διαφθορά του 2022 δείχνει ότι το 98% των ερωτηθέντων θεωρούν τη διαφθορά διαδεδομένη στη χώρα τους (έναντι 68% στην ΕΕ) και το 59% των ερωτηθέντων αισθάνεται ότι επηρεάζεται προσωπικά από τη διαφθορά στην καθημερινή τους ζωή (μέσος όρος στην ΕΕ 24%). Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, το 90% των εταιρειών θεωρεί ότι η διαφθορά είναι ευρέως διαδεδομένη (μέσος όρος στην ΕΕ 63%) και το 76% θεωρεί ότι η διαφθορά αποτελεί πρόβλημα κατά την επιχειρηματική δραστηριότητα (μέσος όρος στην ΕΕ 34%).

Τέλος, η έκθεση τονίζει ότι η Ελλάδα στερείται ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για την προστασία των πληροφοριοδοτών (whistleblowers) και δεν έχει ακόμη μεταφέρει την Οδηγία για την προστασία τους. Η επιτροπή που επιφορτίστηκε να αναπτύξει ένα σχέδιο νόμου για την προστασία των whistleblowers υπέβαλε το νομοσχέδιο στον υπουργό Δικαιοσύνης στα τέλη του 2021, το οποίο προγραμματίζεται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Ιούλιο του 2022. Οι ΜΚΟ επέκριναν τη μη εμπλοκή τους από την πρώιμη φάση ανάπτυξης αυτού του σχεδίου νόμου.

Αναλυτικά στο κεφάλαιο για την Ελλάδα αναφέρεται:

Μια σειρά από μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας του ελληνικού συστήματος δικαιοσύνης βρίσκονται σε εφαρμογή. Η μεταρρύθμιση της Σχολής Δικαστών το 2021 αποσκοπεί στην αύξηση της ποιότητας της κατάρτισης των δικαστών, ενώ η σχεδιαζόμενη δημιουργία μιας Εθνικής Σχολής Δικαστικών Υπαλλήλων θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της βοήθειας προς τους δικαστές και της διαχείρισης των δικαστηρίων.

Ο αναθεωρημένος κώδικας Πολιτικής Δικονομίας το 2021 επιδιώκει να έχει θετικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα της δικαιοσύνης, ιδίως όσον αφορά τις καθυστερήσεις στην αστική δικαιοσύνη και τη συνοχή της νομολογίας. Κώδικας δεοντολογίας για τους δικαστές του Συμβουλίου της Επικρατείας εγκρίθηκε τον Μάρτιο του 2022.

Σχέδιο νομοθεσίας για την προαγωγή των δικαστών και εισαγγελέων και την οργάνωση των δικαστηρίων εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο τον Ιούνιο του 2022.

Εφαρμόζονται μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της δικαιοσύνης, ιδίως όσον αφορά την ψηφιοποίηση. Το σχέδιο νομικού κειμένου ολοκληρώνεται για τη δημιουργία επίσημου νομικού πλαισίου για το γραφείο για τη συλλογή και επεξεργασία δικαστικών στατιστικών που θα συσταθεί στο Υπουργείο Δικαιοσύνης στο τέλος του 2020. Παραμένουν οι ανησυχίες σχετικά με τη διαδικασία διορισμού για τις ανώτερες θέσεις των δικαστών και εισαγγελέων, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης δικαστικής συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής.

Επίσης, η έκθεση καταγράφει ότι εγκρίθηκε το νέο εθνικό σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της διαφθοράς για την περίοδο 2022-2025. Αναπτύσσεται η συνεργασία μεταξύ των φορέων καταπολέμησης της διαφθοράς και των φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.

Πρόσφατα εγκρίθηκαν διατάξεις για τη ρύθμιση του lobbying. Ο αριθμός των διώξεων που σχετίζονται με τη διαφθορά είναι μικρός, σημειώνεται, αν και η πρόοδος όσον αφορά τις τελικές αποφάσεις μένει να διαπιστωθεί.

Ενώ ο αριθμός των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) που υποβάλλονται έχει αυξηθεί και όλες ελέγχονται για την πληρότητα, η ακρίβειά τους ελέγχεται μόνο σε περιορισμένο ποσοστό. Οι κανόνες για τη δεοντολογία των πολιτικών υπαλλήλων συνέχισαν να εφαρμόζονται, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά την ακεραιότητα στο πλαίσιο της αστυνομίας. Οι τακτικές ελεγκτικές δραστηριότητες αποσκοπούν στον εντοπισμό και την πρόληψη της διαφθοράς.

Ειδικές δράσεις για την αντιμετώπιση του κινδύνου διαφθοράς κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 συνέχισαν να εφαρμόζονται.

Η ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα πρόσβασης σε πληροφορίες προστατεύονται νομικά και επίσημα στο Σύνταγμα και την τομεακή νομοθεσία. Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης, μέσω της νομοθεσίας που εγκρίθηκε πρόσφατα. Ωστόσο, η κατάσταση των δημοσιογράφων προκαλεί σημαντικές ανησυχίες λόγω του γεγονότος ότι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν απειλές και επιθέσεις ενώ το επαγγελματικό τους περιβάλλον έχει επιδεινωθεί περαιτέρω. Η κατανομή της κρατικής διαφήμισης, ιδίως η μη διαφανής κατανομή της κρατικής χρηματοδότησης, αποτελεί επίσης ζήτημα.

Ενώ τα δημόσια μέσα μαζικής ενημέρωσης ρυθμίζονται από ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο, υπάρχουν ανησυχίες όσον αφορά τις πιθανή πολιτική επιρροή στο διορισμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου.

Εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις όσον αφορά την επάρκεια των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων της ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης.

Όσον αφορά τους ελέγχους και τις ισορροπίες, οι εργασίες για τη βελτίωση της ποιότητας της νομοθεσίας προχωρούν, ιδίως όσον αφορά τη συμβατότητα των σχεδίων νόμων με το Σύνταγμα και το δίκαιο της ΕΕ. Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας προχωρά επίσης με την έκδοση ορισμένων νομικών κωδίκων σε διάφορους τομείς της νομοθεσίας. Ο αριθμός των τροποποιήσεων της τελευταίας στιγμής για τα σχέδια νόμου μειώνεται.

Ωστόσο, οι ενδιαφερόμενοι συχνά δεν έχουν επαρκή χρόνο για να σχολιάσουν τα σχέδια νόμων.

Ο Διαμεσολαβητής εργάζεται για την ενίσχυση των ικανοτήτων του θεσμού, μεταξύ άλλων με τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας των δημοσιονομικών πόρων και επίσης την ανάπτυξη της διεθνούς συνεργασίας. Η νέα νομοθεσία επιδιώκει να βελτιώσει το πλαίσιο ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, αν και ορισμένες λεπτομέρειες των απαιτήσεων εγγραφής εξακολουθούν να θεωρούνται επαχθείς από ορισμένες οργανώσεις πολιτών, ενώ εκκρεμεί η αναθεώρηση της ισχύουσας νομοθεσίας ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Συστάσεις

Εκτός από την υπενθύμιση των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας σχετικά με ορισμένες πτυχές του συστήματος δικαιοσύνης και του πλαισίου καταπολέμησης της διαφθοράς, συνιστάται στην Ελλάδα να:

Να αντιμετωπίσει την ανάγκη συμμετοχής του δικαστικού σώματος στον διορισμό του Προέδρου και του Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Ανωτάτου Δικαστηρίου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα σχετικά με τους διορισμούς δικαστών.

Να διασφαλίσει την αποτελεσματική και συστηματική επαλήθευση της ακρίβειας των γνωστοποιήσεων περιουσιακών στοιχείων (πόθεν έσχες) που υποβάλλονται από όλους τους τύπους δημοσίων υπαλλήλων.

Να εντείνει τις προσπάθειες για τη δημιουργία ενός ισχυρού ιστορικού διώξεων και τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων σε υποθέσεις διαφθοράς.

Θέσπιση νομοθετικών και άλλων εγγυήσεων για τη βελτίωση της φυσικής ασφάλειας και του εργασιακού περιβάλλοντος των δημοσιογράφων, σύμφωνα με το πρόσφατα υιοθετηθέν Μνημόνιο Συνεννόησης και λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των δημοσιογράφων.

Να διασφαλίσει ότι οι απαιτήσεις εγγραφής για τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών είναι αναλογικές ενόψει της διατήρησης ενός ανοικτού πλαισίου λειτουργίας τους".

Για να δείτε αναλυτικά την έκθεση, πατήστε εδώ.

 

ΣΥΡΙΖΑ: «Χαστούκι» για τον Κ. Μητσοτάκη η έκθεση

«Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα είναι ένα ακόμη ευρωπαϊκό χαστούκι για τον κ. Μητσοτάκη», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

«Πολύ περισσότερο όταν ο ίδιος στη ντροπιαστική παρουσία του Ευρωκοινοβούλιο την προηγούμενη εβδομάδα είπε ότι την περιμένει, για να αμυνθεί απέναντι στο σφυροκόπημα που δέχτηκε από ευρωβουλευτές για την ελευθερία του Τύπου στην Ελλάδα», σχολιάζει η αξιωματική αντιπολίτευση, επισημαίνοντας ότι «η απουσία νομοθετικού πλαισίου για τους προστατευόμενους μάρτυρες, ο περιορισμένος αριθμός διώξεων για υποθέσεις διαφθοράς, η αδιαφανής κατανομή των χρημάτων από τη λίστα Πέτσα στα ΜΜΕ, οι επιθέσεις, οι απειλές και οι παρακολουθήσεις δημοσιογράφων αποτελούν τον μακρύ κατάλογο των πράξεων της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε βάρος του κράτους, δικαίου που καταγράφει η έκθεση».

«Το πρωί ο ίδιος ειρωνευόταν τους Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα και η Κομισιόν τους αναγνωρίζει ως αξιόπιστους συνεργάτες. Για να δούμε αν τώρα θα τα βάλει και με την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αλλά ο κατήφορος του στον Ορμπανισμό είναι τέτοιος που δεν μας εκπλήσσει τίποτα πλέον», τονίζει και καταλήγει:

«Όσο καταρρέει τόσο πιο επικίνδυνος θα γίνεται για τη Δημοκρατία. Πρέπει να φύγει μια ώρα αρχύτερα, προτού ο δικός του κατήφορος πάρει μαζί του και μια ολόκληρη χώρα».

https://www.eklogika.gr/news/Anhsuxh-h-Komision-gia-ta-pothen-esxes-twn-Ellhnwn-politikwn-thn-eleutheria-twn-MME-thn-aneksarthsia-ths-Dikaios%CF%85nhs-13-07-2022

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τι θα πει ο Καραμανλής;

Αλλος τρόμος μας βρήκε πάλι στα καλά του καθουμένου. Αλλη φοβερή απειλή επικρέμεται πάνω από τα συφοριασμένα κεφάλια μας, άλλη αβυσσαλέα κατ...