Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, από πολύ νεαρά τα παιδιά καλούνται να αξιολογηθούν. Από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχεδόν εβδομαδιαία γράφουν τεστ, διαγωνίσματα και καθημερινά εξετάζονται προφορικά στα μαθήματα.
Είναι λοιπόν συνυφασμένη η επιτυχία με τη σχολική επίδοση. Πέρασε λοιπόν στο dna του Έλληνα πως επιτυχημένος είναι αυτός που γράφει καλά σε εξετάσεις.
Είναι αυτό όμως πραγματικότητα; Είναι η πιο ενδεδειγμένη μέθοδος αξιολόγησης ένα γραπτό;
Προφανώς και όχι.
Οι Πανελλήνιες είναι ένας αγώνας τόσο για το ίδιο το παιδί όσο και για την οικογένεια. Όπως σε κάθε αγώνα έτσι και εδώ άλλοι αριστεύουν άλλοι καταφέρνουν μικρότερη απόδοση και άλλοι δεν μπορούν να αποδώσουν καθόλου. Είναι αυτό το τέλος της ζωής μας;
Σαφέστατα και όχι.
Γιατί όμως τόσο άγχος και μάλιστα σε τόσο μικρή ηλικία, γιατί να επηρεάζει τόσο πολύ όλη την οικογένεια;
Είναι γεγονός πως η εισδοχή σε ένα Πανεπιστήμιο είναι ευσεβής πόθος πολλών γονιών και παιδιών και μάλιστα στην Ανώτατη δυνατή σχολή. Οι περισσότεροι θέλουν να δουν τα παιδιά τους επιστήμονες με οποιοδήποτε τίμημα.
Τι γίνεται όμως στην πραγματικότητα;
Τα περισσότερα παιδιά αν τους ρωτήσεις, ειλικρινά δεν ξέρουν τι θέλουν και όχι μόνο αυτό, αλλά δεν γνωρίζουν και ποιο είναι το ακριβές αντικείμενο κάθε σχολής. Ακόμη περισσότερο δεν γνωρίζουν την μελλοντική αποκατάσταση στον επαγγελματικό τομέα. Παρόλα αυτά προετοιμάζονται πυρετωδώς 2 χρόνια τουλάχιστον για κάτι που δεν γνωρίζουν.
Πρέπει να αναγνωρίσουμε πως τα παιδιά μας δίνουν τις δυσκολότερες εξετάσεις, αν όχι παγκοσμίως σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Γιατί γίνεται αυτό; Έχουμε παιδιά διάνοιες; Δεν το νομίζω, απλά στο εξωτερικό τα παιδιά αναλόγως των δυνατοτήτων τους από μικρά κατευθύνονται προς μια σχολή ή τεχνικό επάγγελμα και δεν είναι το Πανεπιστήμιο η μόνη διέξοδος. Το σχολείο δεν προσφέρει στείρα γνώση αλλά διαμορφώνει χαρακτήρες και προετοιμάζει επαγγελματίες.
Έτσι εμφανίστηκαν και τα φροντιστήρια, τα οποία ξεκίνησαν να υπάρχουν γιατί το σύστημα του σχολείου φάνηκε ελλιπές. Βέβαια, ανέβασαν κατά πολύ το επίπεδο των μαθητών σε σημείο οι απαιτήσεις στις Πανελλαδικές εξετάσεις να είναι ανάλογες των φροντιστηρίων και όχι των σχολείων. Άλλωστε τα βιβλία δεν επαρκούν ούτε στο ελάχιστο για αυτά που ζητάνε στις εξετάσεις.
Αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε γονείς και παιδιά, πως και αν δεν πετύχουμε στις εξετάσεις αυτές δεν χάθηκε ο κόσμος. Στόχος είναι να έχουμε ευτυχισμένα παιδιά. Η ζωή δεν κρίνεται από τα πτυχία τα οποία κατέχεις. Το πανεπιστήμιο δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά το να γίνεις σε ότι πραγματικά αγαπάς ο καλύτερος και ο πιο καινοτόμος.
Αν επιλέξεις να γίνεις ζωγράφος να προσπαθήσεις να γίνεις ο καλύτερος. Αν επιλέξεις να γίνεις αγρότης να είσαι καινοτόμος, αν θελήσεις να γίνεις κτηνοτρόφος να αγαπάς και να σέβεσαι το επάγγελμα. Θες να γίνεις τσαγκάρης να γίνεις, υπάρχουν τόσα επαγγέλματα στα οποία έχουμε έλλειψη και τα παρατήσαμε λόγω απουσίας «κύρους». Έχετε ποτέ καλέσει ηλεκτρολόγο ή υδραυλικό; Αν από την άλλη είναι δικός σου στόχος να γίνεις γιατρός ή δάσκαλος, να σέβεσαι τον άνθρωπο και να τον αγαπάς γιατί αλλιώς δεν θα πετύχεις.
Το επαναλαμβάνω η μόρφωση είναι ότι καλύτερο για τον άνθρωπο, αλλά δεν χρειάζεται να αρρωσταίνουμε για να αποκτήσουμε τίτλους. Η μόρφωση είναι προσωπική υπόθεση και επιτυγχάνεται ποικιλοτρόπως. Δεν είναι αναγκαστικό να έχουμε πτυχία για κορνιζάρισμα, αλλά να αποδεικνύουμε με τον τρόπο μας πως είμαστε αξιοσέβαστοι άνθρωποι, με αξίες και ήθος. Όλοι είναι χρήσιμοι σε μία κοινωνία και όλα τα επαγγέλματα, δεν είναι ανάγκη να γίνουμε όλοι γιατροί. Τι να κάνεις τον γιατρό αν ο γεωργός δεν σπείρει μια χρονιά και δεν υπάρχει τροφή.
Επιπλέον, ζούμε πλέον στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν είναι μονόδρομος. Συζητήστε με τους γονείς σας. Αν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά σπουδές στο εξωτερικό ή σε ιδιωτικές σχολές να το κάνουν. Από την άλλη υπάρχουν εξαιρετικές σχολές σε Δημόσια ΙΕΚ. Καταρχάς είναι δωρεάν και πλέον προσφέρουν επαγγελματικά δικαιώματα. Αν είσαι στο ΕΠΑΛ ‘έχεις μία εξαιρετική ευκαιρία “την τάξη μαθητείας”, με ένα έτος έχεις πτυχίο ΙΕΚ. Τίποτα δεν σταματάει στις Πανελλαδικές, είναι απλώς μια πρώτη δοκιμασία ανάμεσα σε πολλές πολύ πιο σημαντικές που θα έρθουν στη ζωή σου.
Μια συμβουλή στα παιδιά, μην απορρίπτετε επαγγέλματα και πάνω απ’ όλα να μην στεναχωρηθείτε σε πιθανή αποτυχία στις εξετάσεις. Η ζωή συνεχίζεται και το μέλλον είναι μπροστά σας. Εσείς το καθορίζετε και σκοπός είναι να γίνεστε συνεχώς καλύτεροι άνθρωποι και καλύτεροι σε ότι αποφασίσετε να κάνετε.
Καλή τύχη, η ζωή μόλις ξεκίνησε.
Είναι λοιπόν συνυφασμένη η επιτυχία με τη σχολική επίδοση. Πέρασε λοιπόν στο dna του Έλληνα πως επιτυχημένος είναι αυτός που γράφει καλά σε εξετάσεις.
Είναι αυτό όμως πραγματικότητα; Είναι η πιο ενδεδειγμένη μέθοδος αξιολόγησης ένα γραπτό;
Προφανώς και όχι.
Οι Πανελλήνιες είναι ένας αγώνας τόσο για το ίδιο το παιδί όσο και για την οικογένεια. Όπως σε κάθε αγώνα έτσι και εδώ άλλοι αριστεύουν άλλοι καταφέρνουν μικρότερη απόδοση και άλλοι δεν μπορούν να αποδώσουν καθόλου. Είναι αυτό το τέλος της ζωής μας;
Σαφέστατα και όχι.
Γιατί όμως τόσο άγχος και μάλιστα σε τόσο μικρή ηλικία, γιατί να επηρεάζει τόσο πολύ όλη την οικογένεια;
Είναι γεγονός πως η εισδοχή σε ένα Πανεπιστήμιο είναι ευσεβής πόθος πολλών γονιών και παιδιών και μάλιστα στην Ανώτατη δυνατή σχολή. Οι περισσότεροι θέλουν να δουν τα παιδιά τους επιστήμονες με οποιοδήποτε τίμημα.
Τι γίνεται όμως στην πραγματικότητα;
Τα περισσότερα παιδιά αν τους ρωτήσεις, ειλικρινά δεν ξέρουν τι θέλουν και όχι μόνο αυτό, αλλά δεν γνωρίζουν και ποιο είναι το ακριβές αντικείμενο κάθε σχολής. Ακόμη περισσότερο δεν γνωρίζουν την μελλοντική αποκατάσταση στον επαγγελματικό τομέα. Παρόλα αυτά προετοιμάζονται πυρετωδώς 2 χρόνια τουλάχιστον για κάτι που δεν γνωρίζουν.
Πρέπει να αναγνωρίσουμε πως τα παιδιά μας δίνουν τις δυσκολότερες εξετάσεις, αν όχι παγκοσμίως σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Γιατί γίνεται αυτό; Έχουμε παιδιά διάνοιες; Δεν το νομίζω, απλά στο εξωτερικό τα παιδιά αναλόγως των δυνατοτήτων τους από μικρά κατευθύνονται προς μια σχολή ή τεχνικό επάγγελμα και δεν είναι το Πανεπιστήμιο η μόνη διέξοδος. Το σχολείο δεν προσφέρει στείρα γνώση αλλά διαμορφώνει χαρακτήρες και προετοιμάζει επαγγελματίες.
Έτσι εμφανίστηκαν και τα φροντιστήρια, τα οποία ξεκίνησαν να υπάρχουν γιατί το σύστημα του σχολείου φάνηκε ελλιπές. Βέβαια, ανέβασαν κατά πολύ το επίπεδο των μαθητών σε σημείο οι απαιτήσεις στις Πανελλαδικές εξετάσεις να είναι ανάλογες των φροντιστηρίων και όχι των σχολείων. Άλλωστε τα βιβλία δεν επαρκούν ούτε στο ελάχιστο για αυτά που ζητάνε στις εξετάσεις.
Αυτό που έχει σημασία είναι να καταλάβουμε γονείς και παιδιά, πως και αν δεν πετύχουμε στις εξετάσεις αυτές δεν χάθηκε ο κόσμος. Στόχος είναι να έχουμε ευτυχισμένα παιδιά. Η ζωή δεν κρίνεται από τα πτυχία τα οποία κατέχεις. Το πανεπιστήμιο δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά το να γίνεις σε ότι πραγματικά αγαπάς ο καλύτερος και ο πιο καινοτόμος.
Αν επιλέξεις να γίνεις ζωγράφος να προσπαθήσεις να γίνεις ο καλύτερος. Αν επιλέξεις να γίνεις αγρότης να είσαι καινοτόμος, αν θελήσεις να γίνεις κτηνοτρόφος να αγαπάς και να σέβεσαι το επάγγελμα. Θες να γίνεις τσαγκάρης να γίνεις, υπάρχουν τόσα επαγγέλματα στα οποία έχουμε έλλειψη και τα παρατήσαμε λόγω απουσίας «κύρους». Έχετε ποτέ καλέσει ηλεκτρολόγο ή υδραυλικό; Αν από την άλλη είναι δικός σου στόχος να γίνεις γιατρός ή δάσκαλος, να σέβεσαι τον άνθρωπο και να τον αγαπάς γιατί αλλιώς δεν θα πετύχεις.
Το επαναλαμβάνω η μόρφωση είναι ότι καλύτερο για τον άνθρωπο, αλλά δεν χρειάζεται να αρρωσταίνουμε για να αποκτήσουμε τίτλους. Η μόρφωση είναι προσωπική υπόθεση και επιτυγχάνεται ποικιλοτρόπως. Δεν είναι αναγκαστικό να έχουμε πτυχία για κορνιζάρισμα, αλλά να αποδεικνύουμε με τον τρόπο μας πως είμαστε αξιοσέβαστοι άνθρωποι, με αξίες και ήθος. Όλοι είναι χρήσιμοι σε μία κοινωνία και όλα τα επαγγέλματα, δεν είναι ανάγκη να γίνουμε όλοι γιατροί. Τι να κάνεις τον γιατρό αν ο γεωργός δεν σπείρει μια χρονιά και δεν υπάρχει τροφή.
Επιπλέον, ζούμε πλέον στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, τα ελληνικά Πανεπιστήμια δεν είναι μονόδρομος. Συζητήστε με τους γονείς σας. Αν μπορούν να στηρίξουν οικονομικά σπουδές στο εξωτερικό ή σε ιδιωτικές σχολές να το κάνουν. Από την άλλη υπάρχουν εξαιρετικές σχολές σε Δημόσια ΙΕΚ. Καταρχάς είναι δωρεάν και πλέον προσφέρουν επαγγελματικά δικαιώματα. Αν είσαι στο ΕΠΑΛ ‘έχεις μία εξαιρετική ευκαιρία “την τάξη μαθητείας”, με ένα έτος έχεις πτυχίο ΙΕΚ. Τίποτα δεν σταματάει στις Πανελλαδικές, είναι απλώς μια πρώτη δοκιμασία ανάμεσα σε πολλές πολύ πιο σημαντικές που θα έρθουν στη ζωή σου.
Μια συμβουλή στα παιδιά, μην απορρίπτετε επαγγέλματα και πάνω απ’ όλα να μην στεναχωρηθείτε σε πιθανή αποτυχία στις εξετάσεις. Η ζωή συνεχίζεται και το μέλλον είναι μπροστά σας. Εσείς το καθορίζετε και σκοπός είναι να γίνεστε συνεχώς καλύτεροι άνθρωποι και καλύτεροι σε ότι αποφασίσετε να κάνετε.
Καλή τύχη, η ζωή μόλις ξεκίνησε.
* Βασιλική Μαυρογονάτου Msc, Med
Σύμβουλος εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού
Σύμβουλος εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού
https://gnomikilkis.blogspot.com/2021/06/2021_71.html#more
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου