Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

“Το καθεστώς στο Αιγαίο δεν αλλάζει”

«Το καθεστώς του Αιγαίου δεν αλλάζει», ανέφερε ο πρωθυπουργός ο Γιώργος Παπανδρέου κατά την συζήτηση για τα εθνικά θέματα, την οποία είχε ζητήσει ο πρόεδρος της ΝΔ.

Αναφερόμενος στα ελληνοτουρκικά, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι  η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί την ειρήνη, ενώ πρόσθεσε ότι και απειλές πολέμου δεν έχουν θέση στην Ε.Ε..

«Πολιτική μας είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με όλους μας τους γείτονες», είπε ο Γ. Παπανδρέου τονίζοντας ότι «oι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς τους φίλους».

Όσον αφορά στο Κυπριακό, ο πρωθυπουργός είπε η κυβέρνηση στηρίζει τις προσπάθειες του προέδρου Χριστόφια και πρόσθεσε ότι η διεθνής κοινότητα και η Ε.Ε., δεν πρόκειται να νομιμοποιήσουν την εισβολή και την κατοχή στη Κύπρο.

Αναφερόμενος στα Bαλκάνια είπε ότι η Ελλάδα έχει πρωταγωνιστικό ρολό και μιλώντας για το πρόβλημα της ονομασίας των Σκοπίων, εξέφρασε την απαισιοδοξία του για λύση καθώς, όπως τόνισε, η κυβέρνηση διστάζει να ανταποκριθεί στο γεωγραφικό προσδιορισμό του ονόματος.
proto thema online

Αναβαθμίζει τις ελληνικές τράπεζες η Credit Suisse

Η ανακινούμενη φημολογία για το ενδεχόμενο επαναγοράς ομολόγων, επηρεάζει θετικά τις ελληνικές τράπεζες, σύμφωνα με σημερινή ανάλυση της Credit Suisse, η οποία αναβαθμίζει πλέον την εκτίμησή της για τον κλάδο σε neutral από negative.

Ειδικότερα, ο οίκος επισημαίνει ότι στις 19 Ιανουαρίου η Die Zeit ανέφερε πως υπάρχει σχέδιο μέσα στη γερμανική κυβέρνηση, για την επαναγορά μέρους του ελληνικού χρέους από την κυβέρνηση της Ελλάδας.

«Θεωρούμε ότι αυτή η κίνηση είναι θετική για το ελληνικό χρέος, και κατά συνέπεια και για τις ελληνικές τράπεζες», αναφέρεται από την Credit Suisse
proto thema online

«Φαρισαίοι» οι Ευρωπαίοι για τη λαθρομετανάστευση


Πρόβλημα της Ευρώπης χαρακτήρισε τη λαθρομετανάστευση ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας και έκανε λόγο για ευρωπαϊκό φαρισαϊσμό σε ό,τι αφορά την αντιμετώπισή του, κατά τη συνάντησή του, τη Δευτέρα, με την υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άννα Νταλάρα.

Ο κ. Παπούλιας παρέπεμψε και σε άρθρο της γερμανικής εφημερίδας "Suddeutsche Zeitung", όπου αναφερόταν ότι, παρά το γεγονός πως είναι πρόβλημα και της Γερμανίας, η Ελλάδα έχει αφεθεί μόνη με αυτό το βάρος.

Η υφυπουργός ενημέρωσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τις πρόσφατες επαφές της στην προσπάθεια για την άρση του Κανονισμού "Δουβλίνο ΙΙ", με τον οποίο προσδιορίζεται το κράτος - μέλος της ΕΕ που είναι αρμόδιο να εξετάσει το αίτημα ασύλου υπηκόου τρίτης χώρας και εξέφρασε την ικανοποίησή της για τις πρόσφατες αναφορές του κ. Παπούλια στο θέμα. "Σηκώσαμε το ανάστημά μας στην Ευρώπη, όπου υπάρχει μια υποκρισία. Είμαστε η πύλη εισόδου για το 90% των μεταναστών" σημείωσε
proto thema online

Υπέρ της συνταγματικής αναθεώρησης τάσσεται ο Φώτης Κουβέλης

Άμεση αναθεώρηση του συντάγματος ζήτησε ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτης Κουβέλης, προκειμένου να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Βήμα FM, ο Φώτης Κουβέλης τόνισε ότι "το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση αναφορικά με την παραγραφή του νόμου περί ευθύνης υπουργών δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα, διότι το άρθρο 86 του συντάγματος έχει δεσμευτικές ρυθμίσεις για τον όποιον εκτελεστικό νόμο. Είναι μόνο ηθικού χαρακτήρα η ρύθμιση που προωθεί το νομοσχέδιο".
Όσον αφορά στο σκάνδαλο της Siemens ανέφερε ότι δεν "υπήρξε ο ενδελεχής και ο σε βάθος έλεγχος για να διακριβωθεί η αλήθεια και να αναδειχτούν οι ευθύνες" και ότι "κυριάρχησαν ο συμψηφισμός και η πολιτική σκοπιμότητα, στοιχεία τα οποία οδήγησαν στο να μην υπάρξει έρευνα σε βάθος".
"Δεν υπήρξε ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων αναφορικά με όντως υπαρκτές μαρτυρίες και καταγγελίες. Αυτός ο πλημμελής έλεγχος αναδεικνύει την απαράδεκτη λογική του συμψηφισμού και τη σκοπιμότητα που εμφιλοχώρησε. Αναδεικνύεται έτσι η πλήρης απαξία της λειτουργίας του πολιτικού συστήματος", πρόσθεσε.
Επισήμανε δε ότι "η κυβέρνηση οφείλει, εκπροσωπώντας το ελληνικό δημόσιο, να εγείρει αγωγές αποζημίωσης όχι μόνο για τα ποσά που δόθηκαν ως «δώρο», αλλά και για τη συνολική της ζημίας που υπέστη το δημόσιο από τη Siemens".
Enet.gr

Νέα σκληρά μέτρα φέρνει η επίσκεψη της τρόικας


troika4.jpg
 Νέα σκληρά μέτρα φέρνει η επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της τρόικας σε λίγες ημέρες στην χώρα μας, ενώ στο προσκήνιο θα βρίσκεται παράλληλα και το ζήτημα της επιμήκυνσης του ελληνικού χρέους, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο της αναδιάρθρωσης.
Το τελευταίο ζήτημα, παρά τις διαψεύσεις της κυβέρνησης, ώστε να μην υπάρξει αναταραχή στις αγορές, όχι μόνο υφίσταται, αλλά οι συζητήσεις με το υπουργείο Οικονομικών της χώρας μας είναι σύμφωνα με πληροφορίες προχωρημένες. Απλώς, η αναδιάρθρωση θα ονομαστεί «επαναγορά ομολόγων».
Οι εμπειρογνώμονες της τρόικας πάντως, από την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου, αναμένεται να θέσουν νέους όρους, για την εφαρμογή του επικαιροποιημένου Μνημονίου, δίνοντας έμφαση στα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2010, στις υποχρεώσεις των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και στις μεταρρυθμίσεις σε ΔΕΚΟ, στην αγορά εργασίας, στο σύστημα υγείας και στην λειτουργία του ανταγωνισμού.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η τρόικα έχει ζητήσει μεγαλύτερη συνολική προσαρμογή για την επίτευξη του στόχου για το έλλειμμα, λόγω της αναθεώρησης των δημοσιονομικών στοιχείων για το 2009 αλλά και ενόψει της επιμήκυνσης της αποπληρωμής.
Δεν αποκλείεται μάλιστα να ζητήσουν τη λήψη νέων μέτρων που να οδηγήσουν στο τέλος του 2011 σε μείωση του ελλείμματος κάτω από τα 17 δισ. Ευρώ, ενώ βέβαιο θεωρείται πως απαιτήσουν εγγυήσεις ότι τα εισπρακτικά μέτρα θα εξασφαλίσουν έσοδα που θα ανέλθουν στο 26% του ΑΕΠ.
Έμφαση αναμένεται να δώσουν οι εκπρόσωποι της τρόικας στις αλλαγές στον τομέα της Υγείας, όπου αναμένεται εφέτος εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ, όπως και στις δημόσιες επιχειρήσεις, όπου αναμένεται εξοικονόμηση 800 εκατ. ευρώ.
Στο στόχαστρό τους θα μπουν όμως και οι επικουρικές συντάξεις, για τις οποίες απαιτούν να μην ξεπερνούν το 20% της κύριας σύνταξης, όπως και οι επιχειρησιακές συμβάσεις, καθώς ζητούν ήδη νέα συμπίεση του εργατικού κόστους!
Οι εμπειρογνώμονες της τρόικας θα εξετάσουν επίσης τις αλλαγές στα κλειστά επαγγέλματα και την απελευθέρωση των υπηρεσιών, στη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην είσπραξη φόρων, τα σχέδια για το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου, όπως και τον προγραμματισμό για την μείωση των αμυντικών δαπανών ακόμη
Όσον αφορά την μέθοδο αναδιάρθρωσης ελληνικού χρέους μέσω της επαναγοράς ομολόγων, η υιοθέτηση της συγκεκριμένης λύσης συγκεντρώνει «καλές πιθανότητες» σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό Spiegel.
Συγκεκριμένα , σύμφωνα με το σχέδιο, θα υπάρξει αγορά ελληνικού κρατικού χρέους με δάνειο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF).
Η επαναγορά των ομολόγων θα γίνεται σε εθελοντική βάση για τους κατόχους τους και με βάση τις τιμές τους στη δευτερογενή αγορά, οι οποίες είναι σήμερα σημαντικά χαμηλότερες από την ονομαστική τους αξία.
parapoitika.gr

Επίθεση Τσίπρα κατά Παπανδρέου για την οικονομία

«Αντί να κρύβεται πίσω από το δάχτυλό του ο κ. Παπανδρέου πρέπει τώρα να πει την αλήθεια και να διεκδικήσει αναδιαπραγμάτευση του χρέους χωρίς επώδυνους όρους προκειμένου να υπάρξει δυνατότητα στον ελληνικό λαό να βγει από την κρίση χωρίς να ισοπεδωθούν τα πάντα», δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντησή του με το σωματείο εργαζομένων της ΕΛΒΟ, ο Αλέξης Τσίπρας τόνισε: "Όταν ξεκίνησε η κρίση η αριστερά μιλούσε για την ανάγκη απευθείας δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Η κυβέρνηση μας έλεγε, μην λέτε ανοησίες. Αργότερα ζητήσαμε από την κυβέρνηση να διεκδικήσει ευρωομόλογο. Η κυβέρνηση μας έλεγε, αυτά δεν γίνονται και δίνουμε κακό σήμα προς τις αγορές. Πριν από έξι μήνες, αφού μπήκαμε στο μνημόνιο, ζητήσαμε επιτακτικά από την κυβέρνηση να δει το μεγάλο πρόβλημα του χρέους και να διεκδικήσει αναδιάρθρωση χωρίς επώδυνους όρους. Η κυβέρνηση συνεχίζει να μας λέει "μη μιλάτε για όλα αυτά, πρέπει να σιωπούμε". Όπως και με το μνημόνιο, έτσι και τώρα, η αναδιάρθρωση θα έρθει με όρους που οι πιστωτές θα μας επιβάλλουν και απλά θα τους φέρουν στον πρωθυπουργό για άλλη μία φορά να τους υπογράψει".
Ο πρόεδρος του ΣΥΝ έκανε λόγο για "απαξίωση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας" και "διάλυση της ΕΛΒΟ". Ο Αλέξης Τσίπρας σημείωσε ότι "οι κυβερνήσεις διαχρονικά, αντί να αξιοποιήσουν αυτή την δυνατότητα που μπορεί να είχε η ανάπτυξη της ΕΛΒΟ, προτίμησαν να παίξουν παιχνίδια με ημετέρους, προτίμησαν να δώσουν τη δυνατότητα σε κάποιους να κερδοσκοπούν και σήμερα οδηγούν την ΕΛΒΟ σε εκποίηση".
Πρόσθεσε δε ότι θα στηρίξει τους αγώνες των εργαζόμενων και την πρόταση για ανασυγκρότηση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
tvxs.gr

«Πιθανότερη η επιμήκυνση του συνολικού χρέους της Ελλάδος»

ΣΚΑΙ.GR

Η κυβέρνηση διαψεύδει αναδιάρθρωση του χρέους

ΣΚΑΙ.GR

Όλι Ρεν: «Πρέπει να συμφωνήσουμε για κοινά μέτρα το συντομότερο δυνατό»

thumb
Ο επίτροπος της Ε.Ε. για τις Οικονομικές και Νομισματικές Υποθέσεις, Όλι Ρεν, απηύθυνε έκκληση προς τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συμφωνήσουν άμεσα σε κοινά μέτρα για τη διασφάλιση της σταθερότητας στην ευρωζώνη.
«Πρέπει να συμφωνήσουμε για κοινά μέτρα το συντομότερο δυνατό - όσο πιο γρήγορα, τόσο το καλύτερο», δήλωσε ο Ρεν στη γερμανική εφημερίδα «Die Welt».
Επίσης, ο ίδιος επισήμανε πως είναι σημαντικό να εμποδίσουμε την κρίση χρέους να υπονομεύσει την οικονομική ανάκαμψη και τις θετικές εξελίξεις στην αγορά εργασίας και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «είναι σημαντικό οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να διασφαλίσουν ότι δεν είναι οι αγορές που αποφασίζουν και θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική ανάκαμψη».
«Η ηρεμία που επικρατεί στις αγορές τις τελευταίες εβδομάδες μας επέτρεψε να πάρουμε μια ανάσα, αλλά δεν υπάρχει λόγος να εφησυχάσουμε, πρέπει να πάρουμε τώρα μέτρα με την απαραίτητη αποφασιστικότητα».
Από την άλλη, το Βερολίνο επιμένει ότι δεν θα βιαστεί να πάρει κάποια απόφαση για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους, αλλά θα περιμένει έως ότου ετοιμαστεί ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων, το οποίο θα τεθεί επί τάπητος στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της Ε.Ε. τον Μάρτιο.
Όσον αφορά το ταμείο διάσωσης της ΕΕ, ο Ρεν τέθηκε υπέρ της αύξησης των κεφαλαίων του και της διεύρυνσης του ρόλου του.
Παράλληλα, η «Die Welt» - επικαλούμενη πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων -ανέφερε ότι οι κυβερνήσεις συζητούν με εντατικό ρυθμό σχέδια που θα επιτρέπουν στο ταμείο διάσωσης να ενισχύσει προληπτικά τις πιστωτικές γραμμές προς τις χώρες που βρίσκονται σε κίνδυνο. Οι γραμμές αυτές δεν θα χρησιμοποιούνται απαραίτητα, αλλά στόχο θα έχουν να αποτρέπουν τους κερδοσκόπους, σύμφωνα με την εφημερίδα.
to pontiki

«Όχι στη χαλάρωση των μεταρρυθμίσεων», λέει ο Τρισέ

thumb
«Να μην χαλαρώσει η δέσμη των μεταρρυθμίσεων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω της παρατηρούμενης οικονομικής ανάκαμψης» τονίζει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ζαν Κλοντ-Τρισέ σε συνέντευξή του στη Wall Street Journal.

Ειδικότερα, ο μεγαλύτερος φόβος του κ. Τρισέ, όπως αναφέρει, είναι ότι «επειδή καταφέραμε να αποφύγουμε την ύφεση και απολαμβάνουμε σήμερα μια οικονομική ανάκαμψη, θα επιβραδύνουμε τις μεταρρυθμίσεις που εξακολουθούν να είναι αναγκαίες και επείγουσες. Αυτός είναι ο κύριος κίνδυνος. Πρέπει να δείξουμε όλοι εμείς, όλοι οι αρμόδιοι, μια ισχυρή αίσθηση του δρόμου που θα ακολουθήσουμε, το αίσθημα ευθύνης και ότι γνωρίζουμε τη σημασία της πρόβλεψης των γεγονότων ώστε να μην τα υφιστάμεθα.»

Μεταξύ αυτών των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, ο κ. Τρισέ αναφέρεται στην ανάγκη να βελτιωθεί η διακυβέρνηση στη ζώνη του ευρώ, με την ενίσχυση των κυρώσεων κατά χωρών των οποίων οι προϋπολογισμοί «ξεφεύγουν» από προβλεπόμενα όρια και την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της διάγνωσης που γίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παράλληλα, για τη βελτίωση της ανάπτυξης στις χώρες της ζώνης του ευρώ, ο πρόεδρος της ΕΚΤ αναφέρει τη δημιουργία «μιας πραγματικής ενιαίας αγοράς υπηρεσιών (...) που θα μπορούσε να δώσει μια πραγματική ώθηση στη δυναμική ανάπτυξη της Ευρώπης» και της αγοράς εργασίας «η οποία χρειάζεται πολύ περισσότερη ευελιξία σε ορισμένες χώρες».

Τέλος, ο κ. Τρισέ επαναλαμβάνει την υποστήριξή του στις πολιτικές οικονομικής λιτότητας, εξηγώντας ότι δεν είναι «πεπεισμένος για την απλοϊκή λογική που θέλει την υγιή δημοσιονομική πολιτική να αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη». «Αντίθετα» υπογραμμίζει «φορολογικές περικοπές καλά στοχευμένες σε χώρες όπου αυτό είναι αναγκαίο επιτρέπουν την αύξηση της ανάπτυξης, διότι τα υγιή δημόσια οικονομικά είναι επωφελή για τη βελτίωση της εμπιστοσύνης των νοικοκυριών των επιχειρήσεων, των επενδυτών και των αποταμιευτών, πράγματα ζωτικής σημασίας αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ανάπτυξη και απασχόληση».
to pontiki

Συστήνεται η Οικονομική Αστυνομία

 
Τη σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προβλέπει σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, που κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία.
Και οι δύο αυτές υπηρεσίες που θα είναι Πανελλαδικής εμβέλειας, θα υπάγονται στον Αρχηγό της ΕΛΑΣ και θα εποπτεύονται από τον Αρχηγό του Σώματος, ενώ θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με 242.650 ευρώ για το 2011 και με 212.000 για το 2012.
Τα στελέχη της νέας αυτής υπηρεσίας της ΕΛΑΣ θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στα αρχεία των αστυνομικών υπηρεσιών, καθώς και άλλων υπηρεσιών, οργανισμών και φορέων του εξωτερικού.
Στις αρμοδιότητες της νέας αυτής υπηρεσίας, μεταξύ των άλλων, υπάγονται
1) Η παράνομη νομιμοποίηση εσόδων, 2) Κατάχρηση της Δημόσιας περιουσίας, 3) Η καταπάτηση δημοσίων εκτάσεων (δασικών, κ.λπ.), 4) Οι παράνομες συναλλαγές και δραστηριότητες στο πλαίσιο των πιστωτικών και χρηματοδοτικών Ιδρυμάτων, καθώς και των χρηματοπιστωτικών Οργανισμών και Ομίλων, 5) Η παράνομη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων ή χρηματοδοτήσεων και ενισχύσεων από το κράτος, 6) Η παράνομη μεταφορά κεφαλαίων και διακίνηση χρήματος, 7) Το λαθρεμπόριο, 8) Η παράνομη διακίνηση και νόθευση αγαθών και άλλων προϊόντων, 9) Η απόκρυψη ή αλλοίωση φορολογικών στοιχείων, 10) Η μη έκδοση αποδείξεων, 11) Οι παραβάσεις που τελούνται στα πρακτορεία, στους φορείς διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών και καζίνο, 12) Η μη καταβολή των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών, 13) Οι υπερτιμολογήσεις φαρμάκων και ιατρικού εξοπλισμού, 14) Οι παράνομες συνταγογραφήσεις και η έκδοση αναληθών γνωματεύσεων ιατρών σε βάρος των ασφαλιστικών φορέων και του Δημοσίου,15) Η μη έκδοση αποδείξεων παροχής ιατρικών ή νοσηλευτικών υπηρεσιών.
Παράλληλα, η υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, θα αποτελείται από τα εξής τέσσερα Τμήματα: α) Το Τμήμα Γενικών Υποθέσεων και Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, β) Το Τμήμα Προστασίας Ανηλίκων, γ) Το Τμήμα Προστασίας Λογισμικού και Πνευματικών Δικαιωμάτων και δ) Το Τμήμα Ασφάλειας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών.
tvxs.gr

Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2011

Μπορούμε και θα αποφύγουμε την αναδιάρθρωση

Ο Γιώργος Παπακωνστατίνου έδειξε να αισιοδοξεί για το μέλλον των μεταρρυθμίσεων και της οικονομίας σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Μεταξύ άλλων ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε τα ακόλουθα απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων:


«Ειλικρινά», γράφει ο Κρούγκμαν, «δυσκολεύομαι να δω πώς η Ελλάδα μπορεί να αποφύγει μια αναδιάρθρωση του χρέους».
Ειλικρινά, απαντώ εγώ, μπορεί και θα το αποφύγει.

Πώς;
Δημιουργώντας και διατηρώντας για αρκετά χρόνια πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 5%-6%, πετυχαίνοντας μεγάλες διαρθρωτικές τομές και αλλαγές που ανεβάζουν τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας πάνω από 2%, αλλά και με τη βοήθεια της επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ. και - ελπίζουμε - πιο ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης στο πλαίσιο των νέων ευρωπαϊκών αποφάσεων που θα παρθούν.

Στο βιβλίο του ο Γκ. Μπράουν, ισχυρίζεται ότι «εξαιτίας των καθυστερήσεων στις αποφάσεις για να βοηθηθεί η Ελλάδα, το κόστος αποφυγής της χρεοκοπίας αυξήθηκε από 30 δισ. ευρώ σε 120 δισ. ευρώ». Η ελληνική κυβέρνηση καθυστέρησε να πάρει μέτρα;

Κατ' αρχάς μόνο η αξιωματική αντιπολίτευση ερμήνευσε τα λόγια του Γκ. Μπράουν ως αναφορά εναντίον της ελληνικής κυβέρνησης, ότι δήθεν καθυστέρησε να πάρει μέτρα. Προφανώς, δεν είχαν ακόμη δει ότι το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει και στα ελληνικά και χάθηκαν στη μετάφραση. Η ελληνική κυβέρνηση δεν καθυστέρησε να πάρει μέτρα. Μέτρα ανακοινώθηκαν με τον προϋπολογισμό το Νοέμβριο και τον Ιανουάριο με το ΠΣΑ, και το Μάρτιο. Αποδείχτηκε ότι αυτό που χρειαζόταν ήταν η έμπρακτη στήριξη της ευρωζώνης. Και από αυτή την άποψη, ο Μπράουν έχει ώς ένα βαθμό δίκιο. Καλό, όμως, είναι να μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά έγιναν από το μηδέν. Δεν υπήρχε έτοιμος μηχανισμός παρέμβασης, ούτε καν πλαίσιο για κάτι τέτοιο στην ευρωζώνη.

Είχατε πει ότι μέσα στο 2011 η χώρα θα επιχειρήσει να επανέλθει στις αγορές. Ισχύει;


Ισχύει. Και η πρώτη προσπάθεια θα γίνει με το «ομόλογο της διασποράς», που στοχεύουμε να εκδοθεί μέσα στους επόμενους λίγους μήνες. Θα απευθυνθούμε, κυρίως, σε Ελληνες στην Ευρώπη, στην Αμερική, την Αυστραλία κ.λπ., ενώ η απόδοσή του θα είναι μικρότερη από το σημερινό επιτόκιο της αγοράς.

Η αριστερά αναφέρει ότι είστε «κατοχική κυβέρνηση» ή, στην πιο «επιεική» εκδοχή, ότι είστε «η πιο δεξιά κυβέρνηση της μεταπολίτευσης».


Είναι κρίμα που ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ ταυτίζονται πλέον με τη συντήρηση και τη λογική ότι τίποτε δεν πρέπει να αλλάξει σε αυτή τη χώρα. Οσο για τους χαρακτηρισμούς, μια κυβέρνηση εκλεγμένη από τον λαό δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται «κατοχική κυβέρνηση», είναι προσβολή στην ίδια τη δημοκρατία. Τώρα, για το αν αυτή η κυβέρνηση είναι η περισσότερο ή λιγότερο «δεξιά» κυβέρνηση της μεταπολίτευσης, το έχω πει πολλές φορές, δεν θα μας έκανε περισσότερο σοσιαλιστές η χρεοκοπία της χώρας, η βύθιση της οικονομίας σε μια πολυετή ύφεση που κυρίως θα έπληττε τους πιο αδύναμους.

Κριτική, όμως, δέχεστε προσωπικά και από το εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ. Ορισμένοι σύντροφοί σας λένε πώς έχετε παρασύρει τον πρωθυπουργό σε αντιλαϊκές επιλογές και ότι πρέπει να σας αντικαταστήσει για να ξαναβρεί το ΠΑΣΟΚ την ψυχή του.

Πρώτον, υποτιμούν τον πρωθυπουργό όσοι πιστεύουν ότι μπορεί να «παρασύρεται», ειδικά σε θέματα ιδεολογίας και αρχών, από οποιονδήποτε υπουργό του. Από εκεί και πέρα, ο καθένας μας πρέπει να κρίνεται φυσικά για τις επιλογές του, αλλά και για το αποτέλεσμα της πολιτικής του. Η ψυχή του ΠΑΣΟΚ δεν θα βρισκόταν ποτέ στη χρεοκοπία της χώρας. Ενα κόμμα που σε όλη την ιστορία του αγωνίζεται για τον πολίτη και την πρόοδο αυτής της κοινωνίας, σε αυτή τη στιγμή λειτούργησε ως ώφειλε. Και αυτό δεν ήταν επιλογή ενός υπουργού. Ηταν συλλογική επιλογή της κυβέρνησης και νομίζω του μεγαλύτερου μέρους της παράταξής μας.

Θα θέλαμε ένα σχόλιό σας αναφορικά με τη φερόμενη εμπλοκή σας στο σκάνδαλο της Siemens.


Βατοπαίδι, ομόλογα, τώρα Siemens. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι η Ν.Δ. καταφέρνει να ανακαλύπτει υποτιθέμενη «εμπλοκή» μου σε όλα τα σκάνδαλα! Ας είμαστε σοβαροί. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι δεν καταφέρνουν να υπερβούν τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες -γιατί ξέρουν πολύ καλά ότι ουδεμία ευθύνη ή ανάμειξη είχα στο σκάνδαλο αυτό ή οποιοδήποτε άλλο- και να κατανοήσουν τη ζημιά που μπορεί να κάνει στη χώρα σε αυτή τη συγκυρία η προσπάθεια να «μπει στο κάδρο» ο υπουργός Οικονομικών. Όμως -ομολογώ- δεν εκπλήσσομαι.
newsdeast.gr

Ογκώδες πόρισμα χωρίς απάντηση

Swap με μπλε και πράσινους κόκκους

Διόγκωσε ή όχι το δημόσιο χρέος η συμφωνία της Ελλάδας με την Goldman Sachs; Πάντως το κρυφό swap των 2,8 δισ. ευρώ του 2001 αγοράστηκε, με εντολή του Γ. Αλογοσκούφη, από την Εθνική Τράπεζα 5,5 δισ. το 2005
«Οι ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης ανταποκρίνονταν στους κοινοτικούς κανόνες», δήλωσε εμφανώς ενοχλημένος ο Κ. Σημίτης. «Οι ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης ανταποκρίνονταν στους κοινοτικούς κανόνες», δήλωσε εμφανώς ενοχλημένος ο Κ. Σημίτης. «Εάν έχετε στοιχεία, να πάτε στον εισαγγελέα» ήταν η απάντηση του Κ. Σημίτη για κάθε κατηγορία που προσήπταν στην κυβέρνησή του. Την περασμένη εβδομάδα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διαβίβασε στη Βουλή τη μήνυση του αυστριακού οικονομολόγου Φ. Καλί, ο οποίος υποστηρίζει ότι με το περίφημο swap του 2001 διαπράχθηκε αδίκημα εξαπάτησης της Ε.Ε. από την Ελλάδα και την Goldman Sachs, οι οποίες έκρυψαν μέρος του ελληνικού χρέους.
Ο Κ. Σημίτης, με έκδηλη την ενόχλησή του για την ανακίνηση του θέματος, δήλωσε: «...Οι υπεύθυνοι της Ε.Ε. έχουν ήδη αποφανθεί ότι οι ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης το 2001 ανταποκρίνονταν στους κοινοτικούς κανόνες και τις πρακτικές που εφάρμοσαν και άλλες χώρες».
Η Ε.Ε., πράγματι, κάλυψε την κυβέρνηση Σημίτη, όπως και τις κυβερνήσεις Καραμανλή. Ωστόσο, δεν πείστηκαν όλοι. Το πρακτορείο Bloomberg προσέφυγε στη Δικαιοσύνη κατά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ζητώντας να δώσει στη δημοσιότητα τις εκθέσεις για το πώς χρησιμοποίησε η Ελλάδα τα swaps για να αποκρύψει το έλλειμμα. Ο Ζαν Κλοντ Τρισέ αρνείται όμως, γιατί «θα μπορούσαν να πλήξουν την εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης».
Το ζητούμενο για τους Ελληνες, ωστόσο, είναι εάν το swap έβλαψε ή όχι την οικονομία της χώρας, εάν φούσκωσε τελικά ή όχι το χρέος. Η ΕΚΤ έχει αποφανθεί ότι η απάντηση είναι «ναι», αλλά κρατά χαμηλούς τόνους, καθώς και η ίδια κατηγορείται ότι έκανε «τα στραβά μάτια».
Τι συνέβη λοιπόν με το περιβόητο swap; Το 2001 υπήρχε ένα δάνειο 10 δισεκατομμυρίων ευρώ σε γεν, το οποίο η κυβέρνηση επιθυμούσε να εμφανίσει μικρότερο για να μην φανεί το πραγματικό ύψος του συνολικού χρέους. Τότε η Goldman Sachs πρότεινε τη μετατροπή του δανείου από γεν σε ευρώ, όχι με βάση τις τρέχουσες ισοτιμίες, αλλά με κάποιες παλιότερες, που εμφάνισαν το δάνειο μειωμένο κατά 2,8 δισεκατομμύρια. Η διαφορά αυτή (2,8 δισ.) έγινε ένα έμμεσο δάνειο της Goldman στην Ελλάδα, ως ένα ακόμα swap, που δεν θα φαινόταν στο χρέος και θα αποπληρωνόταν το 2019.
Η συμφωνία αυτή ήταν «εκτός αγοράς» (off market swaps, με πολύ υψηλότερα επιτόκια) και μυστική, χωρίς κανείς να ξέρει τι ακριβώς είχε συμφωνηθεί και ποιος κέρδιζε τι. Οι φήμες στην αγορά οργίαζαν και μιλούσαν για μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια που κέρδισε η Goldman, από «το πιο επικερδές ντιλ» που είχε γίνει.
Ποτέ δεν αποδείχθηκε τίποτα. Η ομάδα των golden girls και boys, που έκλεισε για λογαριασμό της Goldman τη συμφωνία, έγινε περιζήτητη από τους ανταγωνιστές και ανέβασε το κασέ της στα ύψη.
Η επικεφαλής του κλιμακίου της Goldman, η ελληνικής καταγωγής Αντι Λουδιάδη που έκανε το ντιλ, λέγεται ότι κέρδισε τόσα χρήματα, που θα μπορούσε να μην ξαναεργαστεί.
Οι δόσεις για το swap των 2,8 δισ. που συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν από το 2004, ήταν 360 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, συν τον πληθωρισμό, με χρονολογία αποπληρωμής το 2019, σύμφωνα με τεχνοκράτες της κυβέρνησης Σημίτη, ενώ οι της Ν.Δ. μιλούν για 430 εκατ.
Ο Χρ. Σαρδελής, πρόεδρος του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους το 2001 (ΟΔΔΗΧ), δεν κρύβει την απογοήτευσή του για το θόρυβο που προκλήθηκε ξανά, τον οποίο αποδίδει σε σκοπιμότητες. «Δεν αρνούμαι ότι αυτά στοιχίζουν», λέει, «τότε όμως είχαμε ένα όραμα. Κάναμε μία επένδυση για την Ελλάδα και μας βγήκε σε εφιάλτη, με όλα αυτά. Αν είχαμε προβλέψει τις αλλαγές στο επιτοκιακό περιβάλλον, θα είχαμε δώσει άλλη δομή στο χρέος. Μετά το 2001 και την πτώση των δίδυμων πύργων έπεσαν τα επιτόκια και αυξήθηκε η λογιστική αξία του. Μπορεί κάποιος να πει ότι αυτό σχεδιάστηκε για να βγάλει λεφτά η Goldman Sachs, αλλά αν φτάσουν να πουν ότι ξέραμε πως θα πέσουν και οι δίδυμοι πύργοι...». Ο κ. Σαρδελής υποστηρίζει ότι όσοι μιλούν για το swap του 2001 «το κάνουν για να σκεπάσουν άλλα» και προσθέτει: «Ας απολογηθούν και αυτοί που το διαπραγματεύτηκαν το 2005».
Πράγματι, η περιπέτεια του swap συνεχίστηκε επί κυβερνήσεων Ν.Δ. Μετά το σκάνδαλο Enron που ξέσπασε στις ΗΠΑ, άρχισαν οι έλεγχοι στις αμερικανικές τράπεζες και η Goldman Sachs ήθελε να το ξεφορτωθεί. Ζήτησε λοιπόν, το 2005, από την ελληνική κυβέρνηση να το πάρει πίσω. Ο Γ. Αλογοσκούφης δέχθηκε κι έβαλε την Εθνική Τράπεζα να το αγοράσει, η οποία το πήρε στην τιμή των 5,5 δισ. (από 2,8 που ήταν αρχικά). Η Ν.Δ. λέει ότι το έκανε για να το επιμηκύνει, μειώνοντας την ετήσια δόση σε 320 εκατομμύρια μέχρι το 2039.
Το ποσό αυτό εξακολουθούσε να αποτελεί «κρυφό» χρέος, προς την Εθνική πλέον. Μόνο που το 2008 η ΕΚΤ άρχισε να ρωτά την κυβέρνηση εάν έχει χρέη σε κρυφά swaps και αυτή σφύριζε αδιάφορα. Μέχρι που ήρθε η κυβέρνηση Παπανδρέου και έβγαλε τους σκελετούς από τα ντουλάπια. Τότε φανερώθηκε και το κρυφό swap των 5,5 δισ. που συνέβαλε στην αύξηση του χρέους, με τις γνωστές συνέπειες.
Πρώην στέλεχος του υπ. Οικονομικών της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ παραδέχεται σήμερα ότι «φέρναμε τα έσοδα του μέλλοντος στο παρόν και τις υποχρεώσεις του παρόντος τις στέλναμε στο μέλλον».
Ο Γ. Παπανδρέου αρχικά εμφανίστηκε πρόθυμος να εξεταστεί και το swap του 2001 στην εξεταστική για την οικονομία. Οι δηλώσεις του όμως προκάλεσαν την ενόχληση του Κ. Σημίτη και έτσι έκανε πίσω. Ο Γ. Πεταλωτής δηλώνει στη «Κ.Ε.» ότι «ο πρωθυπουργός εννοούσε να εξεταστεί ο ρόλος της Goldman Sachs». Το παρασκήνιο για την εξεταστική επιτροπή για την οικονομία, όμως, είναι έντονο και προς το παρόν έχει σκαλώσει.
Κορυφαίος υπουργός του Κ. Σημίτη υποστηρίζει ότι εάν η Ελλάδα προχωρήσει σε εξεταστική για την οικονομία θα είναι καταστροφή: «Αν βγει πόρισμα της Βουλής που θα λέει ότι παραποιήσαμε στοιχεία, θα μας κάνουν αγωγές όσοι κατέχουν ελληνικά ομόλογα, από τη Σιγκαπούρη μέχρι τη Ν. Υόρκη».
Το ίδιο πιστεύει και ο Π. Δούκας, πρώην υφυπουργός Οικονομικών της Ν.Δ. Παραδέχεται, ωστόσο, για το εν λόγω swap ότι «κέρδιζες κάτι βραχυπρόθεσμα -να κρύψεις μέρος του χρέους- αλλά σου στοίχιζε πολύ παραπάνω».
Ο Ολι Ρεν τελευταία δηλώνει ότι τα swaps, ναι μεν δεν είναι εξ ορισμού παράνομα «υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι είναι συμβατά με τα επιτόκια της αγοράς».
Σύμφωνα με έκθεση της Eurostat (15/11/ 2010), «η Ελλάδα πραγματοποίησε σε μεγάλο αριθμό ανταλλαγές χρέους (swaps) εκτός αγοράς από το 2001 έως και τα τέλη του 2007, οι οποίες οδήγησαν στην αύξηση του εθνικού χρέους της».
Η Goldman Sachs έχει κατηγορηθεί από τον γαλλικό τύπο ότι εκμεταλλεύτηκε την πληροφόρηση που είχε σχετικά με το πραγματικό ύψος του χρέους της Ελλάδας και κερδοσκόπησε ποντάροντας στην κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας.
Enet.gr

Ρ. Μπρούντερλε: «Δεν τίθεται θέμα αποχώρησης καμίας χώρας από το ευρώ»

«Δεν τίθεται θέμα αποχώρησης κράτους μέλους από την ευρωζώνη» διαβεβαιώνει ο γερμανός υπουργός Οικονομίας Ράινερ Μπρούντερλε σε σημερινή του συνέντευξη στην εφημερίδα «Welt am Sonntag», ενώ αναφερόμενος στο ελληνικό ζήτημα δηλώνει ότι έχει πολύ μεγάλη εκτίμηση για τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι Έλληνες εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθησή του ότι χώρα μας μπορεί να τα καταφέρει και να λύσει τα προβλήματά της.
Ο γερμανός υπουργός προσθέτει ότι το ζητούμενο είναι "να καταστούν τα αδύναμα κράτη ανταγωνιστικά σε μόνιμη βάση».
Παράλληλα στη συνέντευξή του ζητά από τις άλλες χώρες της ευρωζώνης αυστηρότερα μέτρα στο ασφαλιστικό και την εναρμόνιση των φορολογικών συστημάτων.
«Δεν μπορεί να ανεβάζουμε εμείς το όριο συνταξιοδότησης στα 67 και εργαζόμενοι σε άλλες χώρες να συνταξιοδοτούνται πολύ νωρίτερα χωρίς να είναι διασφαλισμένη η βιωσιμότητα σε μόνιμη βάση από το δημοσιονομικό τους σύστημα», επισημαίνει ο ίδιος και προτείνει την "καθιέρωση ανωτάτου ορίου χρέους στα εθνικά συντάγματα».
Ωστόσο ο Μπρούντερλε, πολιτικός του συγκυβερνώντος κόμματος των Φιλελευθέρων ‘FDP’ αντιτίθεται στην οικονομική διακυβέρνηση, την οποία όμως αποδέχεται η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ.
«Είμαι κατά μιας οικονομικής κυβέρνησης που θα ρυθμίζει πανευρωπαϊκά την οικονομία μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Δεν βλέπω άλλη επιλογή από την εθνική ευθύνη. Χρειαζόμαστε βέβαια περισσότερο συντονισμό και συνοχή. Οι δομές πρέπει να γίνουν παντού ανταγωνιστικές», υπογραμμίζει ο γερμανός υπουργός.
Τέλος ο κ. Μπρούντερλε σχολίασε και το ζήτημα της εναρμόνισης των φορολογικών συστημάτων.
"Ο στόχος δεν είναι η καθιέρωση ενιαίων φορολογικών συντελεστών σε όλες τις χώρες της Ευρωζώνης" είπε για να διευκρινίσει πως το ζητούμενο είναι  να μην πληρώνει ο φορολογούμενος μιας χώρας τα φορολογικά προνόμια μιας άλλης φέρνοντας ως παράδειγμα την Ιρλανδία.
"Ξεπερνάει κάθε όριο όταν για παράδειγμα η Ιρλανδία μειώνει τη φορολογική κλίμακα για τις τράπεζές της, χωρίς να τις εποπτεύει και μετά πρέπει να πληρώσουμε εμείς με τα χρήματά μας τη διάσωση τους
Enet.gr

4 χρόνια φαγούρα

Η Δικαιοσύνη επί μία τετραετία προχώρησε με ρυθμούς χελώνας στη διερεύνηση του σκανδάλου. Οι δε πολιτικοί έκαναν μια τρύπα στο νερό
«Οποιος δεν θέλει να ζυμώσει, πέντε μέρες κοσκινίζει», λέει ο λαός και στην περίπτωση της Siemensη παροιμία ταιριάζει γάντι. Ολοι δήλωναν οως ερευνούσαν σε βάθος το τεράστιο σκάνδαλο, όμως δεν «ζύμωσαν» ποτέ. Το «κοσκίνισμα» αντίθετα, ξεπέρασε κάθε όριο ανοχής.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια η ελληνική Δικαιοσύνη και επί ένα χρόνο η ελληνική Βουλή προσπαθούν να λύσουν τα μυστήρια με τις διαδρομές του μαύρου χρήματος, τους αποδέκτες των μιζών, τα παράνομα κομματικά ταμεία και τις ύποπτες ζημιογόνες συμβάσεις. Αυτό που κατάφεραν μέχρι σήμερα είναι μια «τρύπα στο νερό».
Η παραγραφή των αδικημάτων που φέρονται ότι τέλεσαν υπουργοί της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, πριν από το 2007, πρέπει να θεωρείται, σύμφωνα με τους νομικούς, δεδομένη (πλην του ξεπλύματος βρόμικου χρήματος). Οι παραπομπές στην προκαταρκτική επιτροπή ήταν προϊόν συμψηφισμού και παζαριού και όχι αξιολόγησης  πραγματικών περιστατικών. Οι αποδέκτες του μαύρου χρήματος παραμένουν άγνωστοι. Τα κόμματα εξουσίας που εγκαλούνται ότι εισέπρατταν υπέρογκες προεκλογικές χορηγίες από τη Siemens έμειναν στο απυρόβλητο.
Το πολιτικό προσωπικό άρχισε να ερευνά την υπόθεση μόλις το 2010, καθώς μέχρι τότε η κυβέρνηση Καραμανλή αρνιόταν πεισματικά, με αστείες δικαιολογίες, τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής στη Βουλή. Την ίδια στιγμή η Δικαιοσύνη που είχε επιληφθεί, με αρκετή καθυστέρηση, του ζητήματος, προχωρούσε με ρυθμούς χελώνας στη διερεύνηση του σκανδάλου.
*Οι δικαστικές αρχές για να ξεδιαλύνουν μια τόσο σοβαρή υπόθεση ανέθεσαν σ' έναν μόνο εισαγγελέα Πρωτοδικών, τον Παν. Αθανασίου, να διεξαγάγει την προκαταρκτική εξέταση, χωρίς βοήθεια!
*Την έρευνα αυτή διεξήγαγε επί σχεδόν δύο χρόνια ο κ. Αθανασίου, παίρνοντας καταθέσεις και ζητώντας το άνοιγμα όσων λογαριασμών μπόρεσε να εντοπίσει. Η εμπλοκή ονομάτων πολιτικών σε αγορές προϊόντων της Siemens δεν θεωρήθηκε αρκετή, συναινούντος και του τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γ. Σανιδά, για να σταλεί η δικογραφία στη Βουλή.
*Στα μέσα του 2008, Χριστοφοράκος, Μαυρίδης κ.ά. κλήθηκαν για εξηγήσεις, ως ύποπτοι, αλλά αφέθηκαν ελεύθεροι.
*Μετά την άσκηση διώξεων η δικογραφία ανατέθηκε στον άπειρο πρωτοδίκη Ν. Ζαγοριανό και όχι σε εφέτη-ανακριτή, όπως είχε γίνει σε πολλές σοβαρές υποθέσεις.
*Ελλιπή κατηγορητήρια, ανοργάνωτη δικογραφία, έλλειψη περιοριστικών μέτρων επέτρεψαν σε δύο βασικούς κατηγορούμενους (Χριστοφοράκο, Καραβέλα) να εγκαταλείψουν ανενόχλητοι τη χώρα. Ο κ. Χριστοφοράκος εντοπίσθηκε στη Γερμανία, αλλά δεν εκδόθηκε ποτέ. Στις αρχικές καταθέσεις μίλησε για χρηματισμό των δύο μεγάλων κομμάτων και κατονόμασε τους ταμίες. Ομως, αργότερα, συμβιβάστηκε με το γερμανικό κράτος και τα αναίρεσε. Την ίδια στάση τήρησε και στην κατάθεσή του στην εξεταστική (από τη χώρα διέφυγε πρόσφατα και τρίτος κατηγορούμενος, ο Γερμανός Φ. Γιουνγκ).
*Ο κ. Ζαγοριανός δεν συμπεριέλαβε στα κατηγορητήρια αδικήματα μετά το 2004, προκαλώντας την απόρριψη των ευρωπαϊκών ενταλμάτων παράδοσης του κ. Χριστοφοράκου. Του αφαιρέθηκε η δικογραφία και διώχθηκε πειθαρχικά και ποινικά, για κατάχρηση εξουσίας. Ομως, η εισαγγελική πρόταση εισηγείται την απαλλαγή του.
*Οι εφέτες ανακριτές Μ. Νικολακέα και Ι. Φιοράκης που ανέλαβαν στη συνέχεια την υπόθεση άρχισαν το έργο τους σχεδόν από το μηδέν. Οργάνωσαν τη δικογραφία, κατέταξαν το υλικό και έκαναν εφόδους στα γραφεία της Siemens.
*Η Βουλή ξεκίνησε έρευνα στις αρχές του 2010, με πρόταση του ΠΑΣΟΚ, αλλά πέραν των λογαριασμών Μαντέλη-Τσουκάτου δεν εντόπισε άλλη ροή χρημάτων από τα μαύρα ταμεία της Siemens προς πολιτικά κόμματα και υπουργούς. Ομως, ούτε η παραδοχή Τσουκάτου ότι 1 εκατ. μάρκα μπήκαν στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ ούτε η κατάθεση Χριστοφοράκου στη Γερμανία αξιοποιήθηκαν (το ΠΑΣΟΚ επιμένει μέχρι τώρα ότι τα χρήματα δεν μπήκαν στα ταμεία του).
*Η αρχική θέση περί διανομής μιζών 2% του ετήσιου τζίρου στον ελληνικό πολιτικό κόσμο για τις συμβάσεις που υπέγραφε με το Δημόσιο η Siemens, σύμφωνα με τις καταθέσεις Σίκατσεκ, δεν προέκυψε από άλλη κίνηση λογαριασμών ή μαρτυρία μεταφοράς χρημάτων. Οι λογαριασμοί χρηματιστών και άλλων παρένθετων προσώπων που ενεπλάκησαν στη διανομή ποσών δεν οδήγησαν στους δράστες.
*Ο έλεγχος «πόθεν έσχες» και των λογαριασμών όλων των εμπλεκόμενων υπουργών δεν έγινε από το ΣΔΟΕ και ήταν ελλιπής. Οι στενές επαφές των πολιτικών με τον Μ. Χριστοφοράκο, όπως καταδεικνύει και το ημερολόγιο της γραμματέως του, χαρακτηρίσθηκαν «αθώες κοινωνικές σχέσεις».
*Τα αιτήματα δικαστικής συνδρομής εξακολουθούν να σκοντάφτουν σε διαδικαστικές δυσχέρειες. Αίτημα για άνοιγμα των λογαριασμών Χριστοφοράκου και άλλων που υποβλήθηκαν σε Ελβετία και Λιχτεστάιν από το καλοκαίρι έχουν μπλοκαριστεί, καθώς ζητούνται συνεχώς νέα στοιχεία.
*Η κυβέρνηση δεν «πίεσε» όσο υποσχέθηκε τη Siemens (με αγωγές και αποκλεισμούς από διαγωνισμούς) για να αποκαλύψει ποιους είχαν ως αποδέκτες οι μίζες, ενώ η ακριβής ζημιά του Δημοσίου δεν έχει ακόμη προσδιορισθεί.
*Βασικές πτυχές του σκανδάλου, όπως οι συμβάσεις των εξοπλισμών και των προμηθειών των νοσοκομείων δεν ερευνήθηκαν σε βάθος από τη Βουλή και τη Δικαιοσύνη.
Για να ριχτεί λοιπόν φως στο σκοτεινό σκάνδαλο πρέπει να εντατικοποιηθεί η δικαστική ανάκριση και να αλλάξει ριζικά η νοοτροπία του πολιτικού συστήματος, τονίζουν όσοι γνωρίζουν καλά την ογκώδη δικογραφία.
***Το έργο της εξεταστικής επιτροπής, με την αμέριστη συμπαράσταση της Δικαιοσύνης, έφτασε στο τέλος του. Και το ομόφωνο πόρισμα καταλογίζει ευθύνες και στα πέντε κόμματα της Βουλής, με το κύριο βάρος βέβαια στα δύο μεγαλύτερα. Για το πόρισμα της κοινής γνώμης μιλάμε...
Enet.gr

Η ελληνική οικονομία πρέπει να γίνει ανταγωνιστικότερη

ΣΚΑΙ.GR

“Εθνική κόκκινη γραμμή” χαράσσει ο Σαμαράς

Την εθνική κόκκινη γραμμή στα θέματα εξωτερικής πολιτικής θέλει να βάλει ο πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς με την προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στην Βουλή που έχει ζητήσει και η οποία θα διεξαχθεί την προσεχή Δευτέρα.

Η κίνηση του κ.Σαμαρά, όπως εξηγούν συνεργάτες του, έχει πολλαπλές στοχεύσεις.

Κατ' αρχήν να προσδώσει σαφές και συγκεκριμένο περιεχόμενο στο «νέο πατριωτισμό» που προβάλλει από την επομένη της ανάληψης της ηγεσίας του κόμματος και που συνιστά έναν από τους δύο βασικούς πυλώνες της πολιτικής φυσιογνωμίας της ΝΔ - ο άλλος πυλώνας είναι ο κοινωνικός φιλελευθερισμός.

Παράλληλα, θέλει να καταστήσει διακριτό το πολιτικό στίγμα του κόμματος στα εθνικά θέματα τόσο σε σχέση με το κυβερνών κόμμα όσο και από τα δύο μικρά κόμματα στην κεντροδεξιά γειτονιά που το απειλούν κυρίως από το ΛΑΟΣ του Γιώργου Καρατζαφέρη.

Κυρίως όμως ο κ.Σαμαράς θέλει, όπως λένε στελέχη του επιτελείου του, «να αποδομήσει την εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης» και να βάλει φραγμούς, ενδεχομένως και να προλάβει εξελίξεις.

Συνεργάτης του κ.Σαμαρά λέει ότι «διαφαίνεται από την πλευρά της κυβέρνησης η πρόθεση να εκμεταλλευθεί την οικονομική κρίση για να γίνει δεκτή από την κοινή γνώμη η συνεκμετάλλευση του ενεργειακού πλούτου του Αιγαίου». Η θέση του κ. Σαμαρά είναι δεδομένη και θα την επαναλάβει στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση: «Δεν υπάρχει τίποτε για συνεκμετάλλευση, δεν μοιραζόμαστε με κανέναν τον δικό μας εθνικό πλούτο».

Ο πρόεδρος της ΝΔ θεωρεί ότι η κυβέρνηση επιδίδεται σε μυστική διπλωματία. Η δική του θέση είναι ότι γενικότερα η χώρα μας θα πρέπει να αποφύγει την διαπραγμάτευση με την Τουρκία την ώρα που βρίσκεται σε θέση αδυναμίας λόγω της οικονομικής κρίσης.

Σύμβουλος του κ.Σαμαρά έλεγε ότι «δεν είχε κανένα λόγο ο κ.Παπανδρέου να πάει στον Ερζερούμ και να μιλήσει στους τούρκους πρέσβεις που λειτουργούν παντού όπου είναι τοποθετημένοι σαν εχθρικός για την χώρα μας διπλωματικός στρατός και όχι μόνο για τα κοινά θέματα άλλα σε όλα τα ζητήματα με πρώτο το Σκοπιανό για το οποίο πιέζουν τις κυβερνήσεις των χωρών που βρίσκονται να αναγνωρίζουν την ΠΓΔΜ». Στο επιτελείο του κ.Σαμαρά υπαινίσσονται ότι η συνάντηση του κ.Παπανδρέου με τον κ.Ερντογάν που διήρκεσε μιάμιση ώρα χωρίς να κρατηθούν πρακτικά συνιστά μυστική διπλωματία.

Ο κ.Σαμαράς θα ζητήσει η Ελλάδα να ανακηρύξει όπως έχει δικαίωμα την δική της Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ), θέμα στο οποίο αντιδρά σθεναρά η Τουρκία παρότι εκείνη έχει ανακηρύξει δική της ΑΟΖ στη Μαύρη Θάλασσα και αυτό αποτελεί ένα επιπλέον επιχείρημα για την χώρα μας. Ενδεικτικό είναι ότι ο κ.Σαμαράς ζήτησε για να μελετήσει τα πρακτικά της συζήτησης στην Βουλή για το θέμα αυτό ανάμεσα στον κ. Παπανδρέου και την γενική γραμματέα του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα την περασμένη Παρασκευή.

Το επιτελείο της ΝΔ αναφέρει ότι στη συζήτηση της Δευτέρας ο κ.Σαμαράς θα ανοίξει όλη την βεντάλια των εθνικών θεμάτων που συμπεριλαμβάνει και το Σκοπιανό και το Κυπριακό. Για το Σκοπιανό η θέση της ΝΔ είναι ότι η χώρα μας μετά το βέτο στο Βουκουρέστι είναι σε πλεονεκτική θέση, δεν έχει λόγο να βιάζεται και να επισπεύδει τις εξελίξεις, εκείνη που έχει το πρόβλημα είναι η ηγεσία του γειτονικού κράτους.

Για το Κυπριακό υπάρχει η πάγια θέση ότι η όποια λύση θα πρέπει να είναι σύμφωνη με τους κανόνες του διεθνούς δικαίου και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και ότι η Τουρκία θα πρέπει να τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει έναντι της ΕΕ αν θέλει να συνεχίσει την ευρωπαϊκοί της πορεία. Επιπλέον ο κ.Σαμαράς τάσσεται εναντίον οποιασδήποτε παραλλαγής του σχεδίου Ανάν που απορρίφθηκε με το δημοψήφισμα του κυπριακού λαού.

Με την κίνησή του αυτή ο κ.Σαμαράς σπάει μία τακτική δεκαετίας που είχε ακολουθήσει και ο Κώστας Καραμανλής να μένουν εκτός της δημόσιας συζήτησης τα θέματα εξωτερικής πολιτικής με το επιχείρημα ότι «δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης».

Μέχρι στιγμής ο κ.Σαμαράς είχε επικεντρώσει στα θέματα της οικονομίας με την κορυφαία αντιπαράθεση στα εξωτερικά θέματα που θεωρούνται προνομιακό πεδίο για τον κ.Παπανδρέου τονίζει το αρχηγικό κύρος του. Το ανέβασμα των τόνων στα εθνικά δεν είναι άσχετο με την εκτίμηση της ηγεσίας της ΝΔ ότι ο κ. Παπανδρέου δεν αποκλείεται να προσφύγει σε πρόωρες εκλογές ενδεχομένως και μέσα στην άνοιξη.
proto thema online

Προεδρικές εκλογές στην Πορτογαλία

Προεδρικές εκλογές πραγματοποιούνται σήμερα Κυριακή στην Πορτογαλία με τον νυν πρόεδρο Ανίμπαλ Καβάκο-Σίλβα να φέρεται μακράν ο επικρατέστερος για τη νίκη στην αναμέτρηση.
Πάνω από 9,6 εκατ. ψηφοφόροι καλούνται να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα από τις 10.00 έως τις 21.00 ώρα Ελλάδος. Έξι υποψήφιοι διεκδικούν το αξίωμα. Σύμφωνα με τέσσερις δημοσκοπήσεις, που δημοσιεύθηκαν την Παρασκευή, τελευταία ημέρα της προεκλογικής εκστρατείας, ο νυν πρόεδρος συγκεντρώνει ποσοστά μεταξύ 54,6% και 59%, πάνω από 30 μονάδες περισσότερες από τον κύριο υποψήφιό του, τον ποιητή Μανουέλ Αλέγκρε, 74 ετών, που υποστηρίζει το Σοσιαλιστικό Κόμμα του πρωθυπουργού Ζοζέ Σόκρατες και το Μπλοκ της Αριστεράς.
Το 2006, ο Καβάκο Σίλβα, που είχε θητεύσει πρωθυπουργός για μία 10ετία (1985-95) είχε επιβληθεί στον πρώτο γύρο, με ποσοστό 50,5%, του Μανουέλ Αλέγκρε (20,7%) και του πρώην σοσιαλιστή προέδρου Μάριο Σοάρες (14,3%).
tvxs.gr

Ο εφιάλτης των... πρόωρων

thumb
Το μαρτύριο της σταγόνας περνάει ο πρόεδρος της Ν.Δ. Αντώνης Σαμαράς, αφού ζει με το άγχος των πρόωρων εκλογών. Μετράει τις ώρες και τις μέρες μέ­χρι να φτάσουμε στην 4η Απριλίου, ημερο­μηνία - σταθμό για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών με λίστα. Το σενάριο που θέλει τον πρωθυπουργό να πηγαίνει σε εκλογές μέχρι την άνοιξη, προκειμένου να ξεκαθαρίσει την κοινοβουλευτική του ομάδα, μοιάζει με τον χειρότερο εφιάλτη για τον Αντώνη Σαμαρά. Τόσο ο ίδιος όσο και πολλά στελέχη της Κοι­νοβουλευτικής Ομάδας πιστεύουν ότι μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα η Ν.Δ. δεν θα έχει μπορέσει να σταθεί στα πόδια της διεκδικώντας σοβαρά ένα καλό αποτέ­λεσμα.
Αυτό που αναζητά εναγωνίως ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι χρό­νος. Χρόνος για να μπορέσει το καινούργιο κομματικό σχήμα να λειτουργήσει και άρα να αποδώσει καρπούς, χρόνος για να ξεκα­θαρίσει το ιδεολογικό του στίγμα, χρόνος για να ξεχάσει η κοινωνία τα έργα και τις ημέρες των κυβερνήσεων της Ν.Δ.
Ο χρόνος λοιπόν μέχρι την άνοιξη δεν εί­ναι αρκετός για να συμβεί τίποτε απ’ όλα αυ­τά. Αντίθετα, σε αυτήν την περίπτωση ο πρό­εδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης θα βρεθεί σε δύσκολη θέση, αφού βάσει των δημοσκοπήσεων, η Ν.Δ. θα μειώσει μεν τη διαφορά της από το κυβερνών κόμμα, δεν θα μπορέσει όμως να παρουσιάσει την εικό­να ενός κόμματος που διεκδικεί σοβαρά και με αξιώσεις την εξουσία.
Ποιο είναι το καλό σενάριο για τον Αντώνη Σαμαρά; Μα φυσικά αυτό που θέλει τις πρό­ωρες εκλογές να διεξάγονται το φθινόπωρο. Όχι γιατί τότε η Ν.Δ. θα αναδειχθεί σε πρώτο κόμμα, αλλά οπωσδήποτε - λένε κοινοβου­λευτικοί παράγοντες της αξιωματικής αντι­πολίτευσης - θα έχει καλύτερη εκπροσώ­πηση και οι όποιες αλλαγές έχουν γίνει στο κόμμα θα έχουν αποδώσει καρπούς.
Αντιπολιτευτική τακτική
Και σαν να μην έφτανε αυτή η αγωνία του Α. Σαμαρά, το τελευταίο διάστημα και μετά τις αλλαγές στο κόμμα πληθαίνουν οι συζη­τήσεις για το ποια αντιπολιτευτική τακτική πρέπει να ακολουθήσει προκειμένου να έχει πιο γρήγορα και πιο απτά πολιτικά οφέλη. Να ακολουθήσει τη σκληρή αντιμνημονιακή γραμμή μέσα από ένα πατριωτικό εθνικιστι­κό πλαίσιο ή να πάρει το μονοπάτι του προκατόχου του Κ. Καραμανλή που θα τον οδη­γήσει στον μεσαίο χώρο;
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος της Ν.Δ. έχει αποφασίσει να ακολουθήσει τον σκληρό αντιμνημονιακό δρόμο, αφού πιστεύ­ει ότι σε αυτόν μπορεί να οδηγηθούν και ψη­φοφόροι του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ που αντι­δρούν στα μέτρα. «Τη λαϊκή Δεξιά δεν τη χω­ρίζει τίποτα από το ιστορικό κέντρο» έλεγε κοινοβουλευτικό στέλεχος της Ν.Δ. που τάσ­σεται υπέρ της ιδεολογικής καθαρότητάς της. «Η εποχή του μνημονίου έριξε ιδεολογικά τις κόκκινες γραμμές και έφερε ανθρώπους και κοινωνικές τάξεις πιο κοντά. Αρκετά πλήρω­σε η παράταξη την επιλογή ορισμένων να μη μάχονται για τις ιδέες και τις θέσεις μας. Μια επιλογή που δυστυχώς μας οδήγησε εδώ που βρισκόμαστε».
Όλο πιο κοντά
Φυσικά αυτή η επιλογή του Αντώνη Σαμαρά δημιουργεί σε πολλούς συνεργάτες του φό­βους για το πώς θα «ζυμωθεί» στο εσωτερικό του κόμματος, δεδομένου ότι οι πρόσφατες κινήσεις του έφεραν πολλά στελέχη της λε­γόμενης Κεντροδεξιάς όλο και πιο κοντά του. Μέλημα λοιπόν του αρχηγού της Ν.Δ. είναι να μη διαταραχθεί το καλό κλίμα που υπάρχει μετά τον ανασχηματισμό, και άρα οι όποιες θέσεις, απόψεις και προτάσεις θα πρέπει να έχουν ένα καλό περιτύλιγμα προκειμένου να γίνουν αποδεκτές αρχικά μέσα στο κόμμα.
Ένα από τα επιχειρήματα του προέδρου της Ν.Δ. είναι πάντως και το ότι, παρά τα όσα ακούγονταν το προηγούμενο διάστημα για δυσαρέσκεια πολλών κεντρο­δεξιών ηγετών για την πολιτική που κράτησε η Ν.Δ. κατά του μνη­μονίου καθώς και για πολιτική   απομόνωσή του, ο  ίδιος βρήκε συμπαράσταση   από πολλούς. Οι συνεργά­τες του έφερναν μάλιστα ως παράδειγμα τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευ­σης στην Ιρλανδία Ν. Ρουόι - ο οποίος είναι ένας εκ των αντι­προέδρων  του   ΕΛΚ - ενώ υπενθύμι­ζαν τη ν επίσκε­ψη του προέ­δρου του ΕΛΚ στην Ελλάδα.
Βαθύ χάσμα...
Η απομάκρυνση πάντως του Α Σαμαρά από τις κεντροδεξιές θέσεις του Κ. Καραμανλή δεν μένει μόνο στο θεωρητικό επίπεδο. Η πρόσφατη συνά­ντησή τους μάλιστα στη Θεσσαλονίκη κατά τη δι­άρκεια της τελετής για τα αποκαλυπτήρια του αν­δριάντα του Κωνσταντίνου Καραμανλή έδειξε ότι τους δυο άνδρες χωρίζει ένα βαθύ χάσμα. Και απ’ ό,τι φαίνεται, κανείς από τους δυο δεν είναι διατε­θειμένος να κάνει το πρώτο βήμα. Αντίθετα, θα έλεγε κανείς ότι ο πρόεδρος της Ν.Δ. θέλει με κάθε τρόπο να ξεκόψει από το παρελθόν. Την πρώτη κίνηση την έκανε αφήνοντας έξω απ’ όλα τα κομματικά όργανα υπουργούς των κυβερ­νήσεων Καραμανλή. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στενοί του συνεργάτες από τη Ρηγίλλης δεν κρύ­βουν τη δυσαρέσκειά τους για τις κινήσεις του Ευ. Αντώναρου, στον οποίο χρεώνουν τον ρόλο του άτυπου γραφείου Τύπου του τέως πρωθυπουρ­γού. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε διαρρέουν ότι στις επόμενες εκλογές, όποτε και αν γίνουν αυτές, πολλά από τα στελέχη της καραμανλικής πτέρυ­γας θα βρίσκονται εκτός ψηφοδελτίων. Από την πλευρά του, το καραμανλικό στρατόπεδο κατάφερε να εκνευρίσει τον Αντώνη Σαμαρά όταν, κατά την παρουσία του στη Θεσσαλονίκη, υποστη­ρικτές του τέως πρωθυπουργού του έσφιγγαν το χέρι και του ζητούσαν να επιστρέψει στην ενεργό πολιτική. Ενδεικτικό του κλίματος είναι πάντως και το γεγονός ότι κοντά στον Α. Σαμαρά υπήρχε ομά­δα ΟΝΝΕΔιτών οι οποίοι απαντούσαν στα συνθή­ματα των καραμανλικών φωνάζοντας «Πιο ψηλά, πιο ψηλά με τον Αντώνη Σαμαρά»! Όσο για τους δυο τους; Αυτοί αρκέστηκαν στο να ανταλλάξουν μια θερμή χειραψία με κάποια πα­γωμένα χαμόγελα. Και αποχώρησαν από τη Θεσσαλονίκη με τον τρόπο που πήγαν. Ο πρόεδρος της Ν.Δ. με το αεροπλάνο της γραμμής και ο τέως πρόεδρος με το ειδικά ναυλωμένο αεροπλάνο από την οικογένεια Καραμανλή. Τι επικαλέστηκε ο Α. Σαμαράς για να μην πάει μαζί τους; Μα φυσι­κά φόρτο εργασίας. Τι ήθελε να αποφύγει; Εκτός όλων των άλλων αμήχανων συναντήσεων, και το κράξιμο του Τύπου ότι σε τέτοιες… μνημονιακές εποχές ο ίδιος ταξιδεύει με ειδική πτήση.
to pontiki

«Πολιτική θεολογία και Συνταγματική ηθική»

Η «πολιτική θεολογία» είναι μια διαδεδομένη αλλά αμφίσημη έννοια που χρησιμοποιείται με διαφορετικό περιεχόμενο αφενός σε θύραθεν συμφραζόμε...