Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι να αντιπαραβάλει όσα θεωρεί το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ότι είναι «σάπια» και επικίνδυνα στον ΟΣΕ με όσα έχουν γίνει από πλευράς της μετά την τραγωδία των Τεμπών για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Και να μας πει αν η κατάσταση, έτσι όπως αποκαλύφθηκε από τους επιστήμονες σε όλη την έκταση της ανοργανωσιάς και της διάλυσης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων, είναι σήμερα ασφαλής για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους στα τρένα. Την ώρα της μνήμης και του θρήνου της 28ης Φεβρουαρίου, το ερώτημα αν είναι ασφαλή τα τρένα είναι πολύ πιο επείγον από τις συζητήσεις της επόμενης εβδομάδας στη Βουλή για την προανακριτική και την πρόταση δυσπιστίας που προανήγγειλε ο Νίκος Ανδρουλάκης. Το κρίσιμο για πολίτες και επιβάτες βρίσκεται ακόμη και σήμερα στις
σιδηροτροχιές, και όχι στους πολιτικούς χειρισμούς. Οι 17 συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων που ζητεί να υλοποιηθούν ο ΕΔΟΑΣΣΑΜ παρουσιάζονται στο πόρισμα με γλώσσα απο-δραματοποιημένη, αλλά περιγράφουν μια κατάσταση δραματική. Η οποία ακτινογραφείται στο κείμενο των 180 περίπου σελίδων. Ενδεικτικά, γίνεται αναφορά στην ανάγκη ο ΟΣΕ «να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με την πραγματικότητα της λειτουργίας του τρέχοντος σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο ελέγχει αυτούς τους κινδύνους»! Μόνο αυτό κανονικά θα έφτανε για άμεσες αποφάσεις και τομές… Παρουσιάζεται η εικόνα ενός Οργανισμού παρατημένου, υποστελεχωμένου, που θα πρέπει, επειδή προφανώς δεν το κάνει, «να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με την ασφάλεια και να εξασφαλίζει τη διατήρησή τους. Αυτό περιλαμβάνει το σύνολο των ικανοτήτων που σχετίζονται με μη-τεχνικές δεξιότητες, αλλά και σχετικά με τη σωματική και ψυχολογική ικανότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σταδιοδρομίας του». Δεν μένουν εκτός η Hellenic Train ούτε η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ). Από την ιταλική εταιρεία ζητείται «να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης των ικανοτήτων της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί (και το λοιπό προσωπικό, όποτε χρειάζεται) που εκτελούν εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια είναι ανάλογα προετοιμασμένοι, ότι η ικανότητά τους αξιολογείται και διατηρείται τακτικά και ότι τα καθήκοντα εκτελούνται αναλόγως». Ενώ από τη ΡΑΣ ζητείται επί της ουσίας να κάνει τη δουλειά της στο κεφάλαιο της ασφάλειας, καθώς υπονοείται σαφώς ότι δεν έχει τις ικανότητες να την κάνει. Διαβάστε την ακριβή διατύπωση του ΕΔΟΑΣΣΑΜ: «Η ΡΑΣ πρέπει ενισχύσει την ικανότητά της για εποπτεία με στόχο τη δημιουργία άποψης για το επίπεδο επιδόσεων ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος». Με άλλα λόγια, η ΡΑΣ δεν έχει καν άποψη για το θέμα… Εκτός συστάσεων δεν μένει ούτε το υπουργείο Μεταφορών. Ζητείται, λοιπόν, από το αρμόδιο υπουργείο όχι μόνο να συνεχίσει, αλλά και να «βελτιώσει την εφαρμογή του υφιστάμενου Σχεδίου Δράσης», ενώ επισημαίνεται ευρύτερα ότι πολλές από αυτές τις συστάσεις «υπερβαίνουν τις αρμοδιότητες και τις εξουσίες των μεμονωμένων οργανισμών και επομένως δεν μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης». Ο συναγερμός που σήμανε την Πέμπτη (27/2) η επιτροπή των ειδικών εύλογα προκαλεί στους πολίτες το παρακάτω ερώτημα: «Να αφήσω σήμερα το παιδί μου να μπει στο τρένο;». Στην ερώτηση αυτή δεν μπορεί να απαντήσει ο μέσος πολίτης, που είναι αδύνατο να διαβάσει ένα πόρισμα 180 σελίδων στα αγγλικά και να το συγκρίνει με τις λίστες των ενεργειών της κυβέρνησης μετά τα Τέμπη. Ούτε μπορούν να απαντήσουν πανελίστες, δημοσιογράφοι και πολιτικοί που παρελαύνουν στις τηλεοπτικές οθόνες. Οφείλει, επομένως, να απαντήσει υπεύθυνα ο αρμόδιος για τις συγκοινωνίες υπουργός, δίνοντας λεπτομέρειες για τη σημερινή κατάσταση: για όσα έγιναν και όσα δεν έχουν γίνει ακόμη, δύο χρόνια μετά τα Τέμπη. Και η απάντηση αυτή δεν μπορεί παρά να είναι ένα από τα παρακάτω ξεκάθαρα πράγματα: —Αν η απάντηση είναι «Ναι, ο σιδηρόδρομος είναι ασφαλής», τότε να ειπωθεί σαφώς ποιες από τις συστάσεις ασφαλείας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχουν καλυφθεί και ποιες έχουν δρομολογηθεί και σε ποιον βαθμό. —Αν η απάντηση είναι «Οχι, μετά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ κρίνεται ότι ο ΟΣΕ δεν καλύπτει τις απαραίτητες εγγυήσεις ασφαλείας», πρέπει να ειπωθεί ανοιχτά και χωρίς να υπολογίζεται το πολιτικό κόστος. Και να ληφθούν άμεσα γενναίες αποφάσεις, Διότι, εδώ που φτάσαμε, στα πρόθυρα ενός νέου διχασμού, ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται για δικαιολογίες, ούτε θα ανεχθεί την οποιαδήποτε ωραιοποίηση της κατάστασης. Στο σημείο που βρισκόμαστε, και μετά το φως που έριξε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στο σκοτεινό πηγάδι του ΟΣΕ, όλα πρέπει να είναι στο τραπέζι. Για την ασφάλεια των επιβατών και πέρα από ρηχούς πολιτικούς υπολογισμούς.
https://www.protagon.gr/apopseis/pote-tha-boume-me-asfaleia-sto-treno-44343100336
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου