Μπροστά σε μια μεγάλη ανατροπή βρέθηκε η ελληνική οικονομία, καθώς η πρωτοκαθεδρία της βιομηχανίας και του τραπεζικού συστήματος αμφισβητήθηκε για πρώτη φορά από μια αλυσίδα σουπερμάρκετ με κυρίαρχη παρουσία στην αγορά. Σε έναν ευαίσθητο μάλιστα, ιδίως για τα φτωχά νοικοκυριά, κλάδο στα χρόνια της έξαρσης του πληθωρισμού, ο οποίος μείωσε το διαθέσιμο εισόδημα «αναγκάζοντας» τους καταναλωτές να δίνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος του μηνιαίου εισοδήματός τους για να αγοράζουν τα αναγκαία προς το ζην, στηρίζοντας ταυτόχρονα τα υπερκέρδη. Οι πολίτες δεν μπορούσαν να κάνουν αλλιώς, όμως οι μεγάλες εταιρείες του λιανεμπορίου θα μπορούσαν, κατά κοινή ομολογία, να είχαν χειριστεί καλύτερα τα πράγματα σε ό,τι αφορά τα διαδοχικά κύματα εξωφρενικών αυξήσεων. Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, τα υπερκέρδη έχουν και μια αθέατη
πλευρά, που είναι το κοινωνικό κόστος που συνεπάγονται για τα ευάλωτα νοικοκυριά. Από τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Deloitte την τελευταία διετία προκύπτει ότι ο κλάδος των σουπερμάρκετ κατάφερε, ως επί το πλείστον, να αυξήσει θεαματικά τις πωλήσεις του. Το φαινόμενο ξεκίνησε το 2023, με την άνοδο του κύκλου εργασιών με διψήφιο ποσοστό για όλες τις αλυσίδες σουπερμάρκετ. Το ποσοστό αύξησης των πωλήσεων (κυρίως λόγω πληθωρισμού) ανήλθε στο 15% για τον leader του κλάδου, ο οποίος κατέχει πλέον μερίδιο που προσεγγίζει το 50% της συνολικής αγοράς. ⇒ Διαβάστε: Τα σουπερμάρκετ παράγοντας αποσταθεροποίησης; Η εντυπωσιακή αυτή εξέλιξη, όπως φαίνεται στο top 10 των μεγαλύτερων επιχειρήσεων της χώρας με βάση τον κύκλο εργασιών τους, οδήγησε την αλυσίδα σουπερμάρκετ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗ στην πέμπτη θέση, εκτοπίζοντας βιομηχανίες, ακόμη και μεγάλες συστημικές τράπεζες, σε χαμηλότερες θέσεις ή ακόμη και εκτός λίστας. Τις πρώτες θέσεις των μεγαλύτερων εταιρειών της χώρας καταλαμβάνουν οι μεγάλοι όμιλοι του κλάδου της ενέργειας (πάντοτε με βάση τον κύκλο εργασιών), η ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, η Helleniq Energy (δηλαδή ο Ομιλος των ΕΛΠΕ), η ΔΕΗ και η Metlen, δηλαδή ο Ομιλος Μυτιληναίου. Οι επιχειρήσεις αυτές, παραδοσιακά και εξ αντικειμένου, βρίσκονταν πάντοτε στις πρώτες θέσεις του top 10, μαζί με άλλες όπως πχ. ο ΤΙΤΑΝ και ο ΟΤΕ, που το 2023 βρισκόταν στην 9η θέση, αλλά και τις μεγάλες συστημικές τράπεζες. Ο κλάδος της ενέργειας, όπως προαναφέρθηκε, ξεχωρίζει, καθώς είχαμε υποχώρηση στο κόστος του φυσικού αερίου και, συνακόλουθα, στο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο κλάδος που διακρίνεται, καταγράφοντας ισχυρή ανάπτυξη των μεγεθών του τόσο σε κύκλο εργασιών όσο και σε κερδοφορία, είναι αυτός των τραπεζών. Σύμφωνα με τη μελέτη της Deloite, στο ευρύτερο σύνολο (πέραν των 10 πρώτων) των μεγάλων επιχειρήσεων της χώρας θετικό πρόσημο εμφανίζουν επίσης σημαντικοί εκπρόσωποι του κλάδου της βιομηχανίας, των τροφίμων, του λιανεμπορίου, αλλά και των ξενοδοχείων, λόγω της τουριστικής έκρηξης των τελευταίων ετών. Η εικόνα δεν φαίνεται να διαφοροποιήθηκε αισθητά το 2024, όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές, αλλά ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί τα οικονομικά στοιχεία για την κατάταξη. Ως τα προς σουπερμάρκετ, αυτό που επιβεβαιώνεται είναι η συνεχής άνοδος των οικονομικών μεγεθών, καθώς, εκτός των άλλων, είναι από τους κλάδους με το μεγαλύτερο cash flow, λόγω των καθημερινών πωλήσεων και εισπράξεων. Ανω των 12 δισ. οι πωλήσεις το 2024 Ωστόσο τη θεαματική άνοδο των πωλήσεων, άρα και του μεγέθους των σουπερμάρκετ, επιβεβαιώνουν τα στοιχεία για τις πωλήσεις της περασμένης χρονιάς. Οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου αυξήθηκαν κατά 3,1% ξεπερνώντας τα 10,8 δισ. ευρώ – δηλαδή 328 εκατ. ευρώ περισσότερα από το αντίστοιχο ενδεκάμηνο του 2023. Για ολόκληρο το έτος (δηλαδή μαζί με τις εορταστικές πωλήσεις του Δεκεμβρίου) οι πωλήσεις προβλέπεται ότι ξεπέρασαν κατά πολύ τα 12 δισ. ευρώ. ⇒ Διαβάστε: Θα μιλήσουμε για τα σουπερμάρκετ; Η αύξηση κατά 328 εκατ. ευρώ στην κατανάλωση στο εντεκάμηνο (σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρία μετρήσεων Circana) προήλθε αποκλειστικά και μόνο από τις πωλήσεις των τροφίμων, η αξία των οποίων σημείωσε άνοδο 4,1%, στα 8,9 δισ. ευρώ. Ο όγκος ενισχύθηκε κατά 3,3%, ενώ την ίδια περίοδο οι πωλήσεις προϊόντων προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και καθαριστικών μειώθηκαν σε αξία. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα: —Γαλακτοκομικά (+6,8%), —Κατεψυγμένα τρόφιμα (+5,4%) —Αλκοολούχα ποτά (+6,6%) —Αναψυκτικά (+5,4%) —Προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (+4,5%)
https://www.protagon.gr/apopseis/ithiko-zitima-ta-soupermarket-kseperasan-se-megethos-tis-trapezes-44343075275
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου