Του Σταύρου Χριστακόπουλου
«Χρεοκοπία με σφραγίδα Παπαδήμου» ήταν ο πρωτοσέλιδος τίτλος του «Π» στις 22.12.11 και χρειάστηκαν λιγότερο από δύο μήνες για να επιβεβαιωθεί. Με το δεύτερο «μνημόνιο» χρεοκοπίας επί θύραις, με το πρωτόγνωρο χάος στους κόλπους των τριών εταίρων της συγκυβέρνησης, αλλά και με την ίδια την κυβέρνηση Παπαδήμου ένα βήμα πριν από τη διάλυση. Και η χώρα βρίσκεται εκεί που από πολύ καιρό προαναγγέλλουμε: ένα βήμα πριν από τη δική της χρεοκοπία.
Το ΠΑΣΟΚ, η Ν.Δ. και ο ΛΑΟΣ δεν αντιμετωπίζουν με τον ίδιο τρόπο τη σφοδρή κρίση στο εσωτερικό τους. Όμως, ακόμη και αν αυτή εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους, οδηγεί αναπόδραστα στο ίδιο αποτέλεσμα: θέτει υπό αμφισβήτηση τη σταθερότητα, την ενότητα και τη δυνατότητά τους να υπάρξουν στο μέλλον όπως τα ξέραμε.
Δεν θα ήταν, άλλωστε, δυνατόν η επερχόμενη χρεοκοπία – σε πολλές δόσεις υπό τη σκέπη της νέας δανειακής σύμβασης και τον έλεγχο των δανειστών ή άπαξ με την άρνηση ψήφισής της – να αφήσει το σαθρό πολιτικό σκηνικό της Ελλάδας ανέγγιχτο.
1. Για το ΠΑΣΟΚ τα πράγματα κινούνται στο όριο του κλαυσίγελου. Οι πιο πολλοί «βενιζελικοί» τέως αμφισβητίες των «μνημονιακών» επιλογών του Παπανδρέου έχουν μεταβληθεί σε μουτζαχεντίν του νέου «μνημονίου». Από την άλλη αρκετοί παπανδρεϊκοί τέως μουτζαχεντίν του πρώτου «μνημονίου» αρνούνται τώρα το δεύτερο και απειλούν να μην το ψηφίσουν.
Διαφορετική πρόταση όμως δεν καταγράφεται στο ΠΑΣΟΚ και οι όποιες αρνητικές ψήφοι θα προέλθουν κυρίως από όσους έχουν αποφασίσει να πάνε οριστικά στα σπίτια τους εγκαταλείποντας την πολιτική. Πόσοι θα είναι αυτοί;
Εν τω μεταξύ τα «οκτάρια» των δημοσκοπήσεων δεν αφήνουν αμφιβολία για την πορεία προς την
