Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

Εκτός κρατικού πυλώνα το Τ.Τ.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΡΟΠΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΤΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ
ΣΤΟΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ τομέα έχει στρέψει τις ελπίδες της η κυβέρνηση προκειμένου να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα που προκάλεσε η ματαίωση της επένδυσης στον Αστακό από το Κατάρ.
Την «πίεση» που δέχεται η κυβέρνηση επιχειρεί να τη μεταθέσει στις ίδιες τις τράπεζες, προκειμένου να επιταχύνουν το βηματισμό τους για τη δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων. Το Δημόσιο για να διευκολύνει τη διαδικασία αυτή αναμένεται στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου να ξεκαθαρίσει τη στάση του για δύο κομβικά ζητήματα, τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτης. Πρόκειται για το μέλλον του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Αγροτικής Τράπεζας.
Οσον αφορά το πρώτο, σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου αξιοποιώντας και τα πρώτα στοιχεία από την αξιολόγηση των επενδυτικών οίκων φαίνεται να καταλήγει στο συμπέρασμα «αυτόνομης» αξιοποίησης του Ταχ. Ταμιευτηρίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανατρέπεται το σχέδιο για την «τετραπλή συγχώνευση» που είχε προτείνει ο διοικητής της Αγροτικής Τράπεζας μέσω της συνένωσης ΑΤΕ, Τ.Τ., Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και Τράπεζας Αττικής. Ετσι, με δεδομένο ότι και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δεσμευτεί για τη δημιουργία ενός μόνο ισχυρού δημόσιου πυλώνα στο τραπεζικό σύστημα, συνάγεται ότι το Τ.Τ. μένει εκτός και άρα ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίησή του.
Ενδιαφέρον για το Τ.Τ. έχουν δείξει κατά καιρούς όλες σχεδόν οι εμπορικές τράπεζες.
Ωστόσο στην παρούσα συγκυρία ουδείς μπορεί να προχωρήσει σε μια εξαγορά καταβάλλοντας μετρητά. Ακόμη και η Εθνική η οποία διαθέτει πλεονάζοντα κεφάλαια 2 δισ. ευρώ περίπου, όπως εκτιμά ο διευθύνων σύμβουλός της Απ. Ταμβακάκης δεν έχει κανένα κίνητρο να αποκτήσει το Τ.Τ. πληρώνοντας τοις μετρητοίς. Και αυτό γιατί θα πρέπει να πληρώσει τη ρευστότητα που διαθέτει το Τ.Τ. με ισόποση μείωση των κεφαλαίων της Εθνικής.
Ανάγκη το ρευστό
Ομως και οι υπόλοιποι εγχώριοι «παίκτες» όπως η Eurobank ή η Alpha Bank μόνο με ανταλλαγή μετοχών θα μπορούσαν να μπούν στον αγώνα διεκδίκησης του Τ.Τ., γεγονός που δεν είναι εύκολο να το αποδεχτεί το Δημόσιο, το οποίο έχει ανάγκη ρευστού για να μειώσει το δημόσιο χρέος.
Στο μέτωπο της Αγροτικής Τράπεζας το μόνο βέβαιο στην παρούσα φάση είναι η «παράταση ζωής» που έχει πάρει από την τρόικα. Ομως η τράπεζα για να επιβιώσει χρειάζεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Στη συνάντηση Πανταλάκη - Παπακωνσταντίνου η κυβέρνηση, όπως δήλωσε ο πρώτος, συμφώνησε να συμμετάσχει στην αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας. Η ΑΤΕ χρειάζεται μία αύξηση 350 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλύψει την «τρύπα» στα κεφάλαιά της που διαπιστώθηκε από τα stress tests. Ωστόσο, η συμμετοχή του Δημοσίου είναι υπό την έγκριση της τρόικας, την οποία όμως ο υπουργός Οικονομικών θεωρεί μάλλον αβέβαιη. Ετσι, παρά το «κλίμα ευφορίας» που είχε δημιουργηθεί αρχικά, η δημιουργία του περίφημου δημόσιου πυλώνα μάλλον θα πρέπει να περάσει από «σάραντα κύμματα», καθώς το Δημόσιο μάλλον δεν θα ασκήσει τα δικαιώματά του στην αύξηση κεφαλαίου της ΑΤΕ.
Στην περίπτωση που το «κενό» που αφήνει το Δημόσιο δεν καλυφθεί από ιδιώτες επενδυτές, η Αγροτική θα υποχρεωθεί να προσφύγει στο νεοσυσταθέν Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Προηγουμένως, όμως, η ΑΤΕ θα πρέπει να έχει απαλλαγεί από όλες τις θυγατρικές εταιρείες του μη χρηματοπιστωτικού τομέα. Ομως το σημαντικότερο εμπόδιο που δημιουργεί μία ένταξη της Αγροτικής στον «στενό κορσέ» του νέου Ταμείου αφορά στο κατά πόσο θα έχει την έγκριση να προχωρήσει το σχέδιο ανάπτυξής της μέσω της τριπλής (πλέον) συγχώνευσης.

Το φάντασμα του Μάη

Τίποτε δεν φωτίζει την αλήθεια καλύτερα από μια πυρπολημένη πόλη. Οποιος αμφιβάλλει, μπορεί να ρίξει μια ματιά στη Γαλλία των τελευταίων εβδομάδων.
Ανάστροφα αυτοκίνητα στις φλόγες, σειρήνες και σιδερόφρακτοι των μονάδων καταστολής να γεμίζουν κλούβες με συλληφθέντες, καταλήψεις σχολείων, πανεπιστημίων, λιμανιών και αποθηκών πετρελαίου, εκατοντάδες απεργίες και διαδηλώσεις, νεολαίοι στο πλευρό των γονιών τους με πανό «άνεργοι στα 25, ξεζουμισμένοι στα 65 - όχι!». Εικόνες που αποκαλύπτουν τη γαλλική πραγματικότητα της βίαιης εκτόνωσης των μη προνομιούχων, έπειτα από χρόνια πιέσεων που έφεραν συρρίκνωση του κράτους πρόνοιας, ανισότητες και αβεβαιότητα για το μέλλον.
Με αιτήματα για μια θέση στον εργασιακό παράδεισο και εξασφαλισμένη σύνταξη στα γεράματα, αυτή η βίαιη εκτόνωση παίρνει λίγο από το άρωμα του Μάη του '68 αλλά -και πάλι- απέχει πολύ από αυτόν. Διότι τώρα το πραγματικό πεδίο σύγκρουσης δεν βρίσκεται «στη διεκδίκηση του αδύνατου» αλλά «στην αναζήτηση μιας χρυσής τομής ανάμεσα στις συγκρουόμενες προτεραιότητες του κράτους πρόνοιας που τόσο αγαπούν οι Γάλλοι, και της νεοφιλελεύθερης οικονομικής ανάπτυξης του Σαρκοζί» όπως επισημαίνει σε πρόσφατα άρθρο του ο Γκι Σορμάν, εκπρόσωπος του κλασικού φιλελευθερισμού, οικονομολόγος και συγγραφέας.
Το προοίμιο
Οι τωρινές απεργίες, διαδηλώσεις και βίαιες συγκρούσεις δεν είναι παρά το προοίμιο αυτών των αναμενόμενων ταραχών, που δεν θα αποτελέσουν γαλλικό προνόμιο αλλά «απεργιακή παλίρροια στην Ευρώπη και αναδίπλωση της αστικής δημοκρατίας παντού» κατά την ιστοσελίδα της Διεθνούς Επιτροπής της Τετάρτης Διεθνούς (ICFI), που οι εκτιμήσεις της συμπίπτουν με τις εκτιμήσεις πολλών αριστερών αναλυτών -οι φλόγες των συγκρούσεων στις γαλλικές πόλεις είναι «το φωτεινό παράδειγμα δράσης» της εργατικής τάξης εναντίον της λαίλαπας των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων, των περικοπών και της εργασιακής ανασφάλειας.
Παραδειγματική -και διδακτική- όμως είναι και η στάση των μεγάλων εργατικών συνδικάτων, που ούτε λίγο ούτε πολύ εμφανίζονται ως θεσμικοί συμβουλάτορες του Σαρκοζί: «Οι βιαιότητες εξασθενίζουν τα συνδικάτα, τα οποία δεν θέλουν τη βία που προκαλούν αναρχικά στοιχεία εντός των συνδικαλιστικών κόλπων, με σκοπό τον εκτροχιασμό των διαβουλεύσεων με την κυβέρνηση» εξηγεί ο Μπερνάρ Βιβιέ, διευθυντής του παρισινού Ανώτατου Ινστιτούτου Εργασίας.
Την ίδια στιγμή ο Μπερνάρ Ντιμπό, γενικός γραμματέας της CGT (του μεγαλύτερου συνδικάτου στη χώρα), απευθύνεται στον Σαρκοζί λέγοντας «λογικευτείτε παρακαλώ, δεχτείτε να συζητήσετε με τα συνδικάτα, μην τα αποκλείετε», θυμίζοντας ότι όλες οι οργανωμένες απεργιακές κινητοποιήσεις υπήρξαν ειρηνικές. Και το κερασάκι στην τούρτα ήταν η προτροπή της Γαλλικής Δημοκρατικής Εργατικής Συνομοσπονδίας (CFDT) προς τους ταραχοποιούς, ότι αν συνεχίσουν έτσι, «δεν θα μπορούμε να υποστηρίζουμε επ' αόριστον τις κινητοποιήσεις».
Τα συνδικάτα, που αρνούνται να αυξηθεί το όριο συνταξιοδότησης από τα 60 στα 62 (παλαιότερα ήταν 68 αλλά ο σοσιαλιστής πρόεδρος Φρανσουά Μιτεράν το 1983 είχε κατεβάσει το όριο στα 60), κρατούν αποστάσεις από τους ταραχοποιούς, αντιπροτείνοντας αντί της συνεχούς γενικής απεργίας, κυλιόμενες 24ωρες κινητοποιήσεις, ώστε να επιτευχθούν «εξωραϊστικές διορθώσεις» της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης.
Αντίθετα, τα μικρότερα συνδικάτα -όπως ήδη φάνηκε στις Αρδένες και στα εργοστάσια της Peugeot- δεν έχουν πρόβλημα με τη συνεχή απεργία ή με το μαχητικό μέρος της εργατικής τάξης και επισημαίνουν με νόημα ότι για τα μεγάλα συνδικάτα η συνέχιση των απεργιών και την επόμενη εβδομάδα «θα αδειάσει τα ταμεία τους επειδή ήδη τα κόστη της διοργάνωσης κινητοποιήσεων ξεπέρασαν τον ετήσιο προϋπολογισμό τους».
Σαρκοζί κατά πλειοψηφίας
Από την μεριά του, το γαλλικό κράτος έχει και χρήμα και τρόπους να μπλοκάρει τους διαδηλωτές, καθώς μάλιστα το 70% της κοινής γνώμης δηλώνει ότι στηρίζει τις ειρηνικές κινητοποιήσεις: καταφεύγει σε «έμμεσες επιτάξεις» εργαζομένων, όπως το έκανε στη Μασσαλία απειλώντας τους απεργούς με φυλακίσεις πέντε ετών, ενώ ο τύπος δημοσιεύει άρθρα για τις νομικές συνέπειες που θα έχουν οι ταραχοποιοί -διαγραφή από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, τριετείς φυλακίσεις και πρόστιμα 45.000 ευρώ για όσους συλλαμβάνονται σε βίαια επεισόδια.
Πάνω από 3 εκατομμύρια απεργοί, καταλήψεις 1.200 σχολείων (από το σύνολο των 4.302) και 10 πανεπιστημίων, κλείσιμο 219 αποθηκών πετρελαίου και 4.000 βενζινάδικων (από το σύνολο των 12.500), είναι η απάντηση των εργαζομένων στην κρατική τρομοκρατία.
Μια απάντηση που μεταφράζεται σε βεβαιότητα ότι το πέρασμα των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων στη Γαλλία δεν βάζει τέλος στις κινητοποιήσεις όπως διαδίδουν οι συντηρητικοί κύκλοι στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά, αντίθετα, εγγυάται τη συνέχισή τους.

Γαλλία: Μέσα Νοεμβρίου δημοσιεύονται οι αλλαγές στις συντάξεις

Γύρω στις 15 Νοεμβρίου θα δημοσιευθεί ο αμφιλεγόμενος νόμος για τις αλλαγές στο συνταξιοδοτικό


Ο Σουμπί επιβεβαίωσε στο μικρόφωνο του ραδιοφωνικού σταθμού Europe 1 πως το σχέδιο νόμου, το οποίο ψηφίστηκε ήδη από τα δύο σώματα με διαφορετικούς όρους, θα εγκριθεί οριστικά από το Κοινοβούλιο "στα μέσα" της ερχόμενης εβδομάδας, πιθανότατα την Τετάρτη.

Στη συνέχεια, από τη στιγμή που το Συνταγματικό Συμβούλιο θα έχει γνωμοδοτήσει για το κείμενο, ο νόμος θα δημοσιευθεί, χωρίς αμφιβολία γύρω στις 15 Νοεμβρίου, θέτοντας οριστικό τέρμα σε απεργίες και διαδηλώσεις σχεδόν τριών μηνών.

Η δημοσίευση του νόμου, που συνίσταται στη δημοσίευση του κειμένου που έχει ψηφιστεί στην Επίσημη Εφημερίδα, θα επιτρέψει να τεθούν σε λειτουργία οι αλλαγές που προβλέπει, με τη λήψη διαταγμάτων εφαρμογής.

«Εκβιασμός και ψευτοδίλημμα οι πρόωρες εκλογές»

thumb
Ο πρόεδρος της Ν.Δ Αντώνης Σαμαράς μιλώντας στην εφημερίδα Πρώτο Θέμα κάλεσε τους πολίτες να καταδικάσουν στις εκλογές την πολιτική της κυβέρνησης, χαρακτήρισε ως εκβιασμό το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών και σημείωσε ότι η κυβέρνηση έχει πάρει την απόφαση να επιβάλει νέα μέτρα.
Ο κ. Σαμαράς αναφερόμενος στους στόχους της ΝΔ για τις αυτοδιοικητικές εκλογές τόνισε πως ο στόχος είναι να σταλεί το σωστό μήνυμα από τους πολίτες προκειμένου να αποδοκιμαστεί η πολιτική της κυβέρνησης και εξαναγκαστεί να αλλάξει  μίγμα οικονομικής πολιτικής.
Παράλληλα, σε ερώτηση για τον Βασίλη Κικίλια για το κατά πόσο ήταν η καλύτερη επιλογή για να σηκώσει το βάρος της πολιτικοποίησης των εκλογών ο πρόεδρος της Ν.Δ απάντησε ότι «ο Κικίλιας κερδίζει έδαφος και είναι μια επιλογή καθαρή, φρέσκια και άφθαρτη. Η επιλογή Κικίλια στέλνει μήνυμα στους νέους ότι τους θέλουμε και τους στηρίζουμε για προβεβλημένες θέσεις».
Ο κ. Σαμαράς χαρακτήρισε επίσης ως «ψευτοδίλημμα ενός τρομαγμένου ΠΑΣΟΚ» το ζήτημα των πρόωρων εκλογών.
Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση για εαν εκτιμά ότι θα παρθούν νέα μέτρα, τόνισε ότι η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να πάρει επιπλέον μέτρα ύψους 4,5% του ΑΕΠ για το 2011 καθώς τα έχει ήδη προσυπογράψει στο μνημόνιο.

Πόλωση στην τελική ευθεία

Ψήφο εμπιστοσύνης για την κυβερνητική πολιτική ζητεί ο πρωθυπουργός

Σε κεντρική πολιτική μάχη για το μέλλον της χώρας μετατρέπεται η εκλογική αναμέτρηση για την αυτοδιοίκηση. Δύο εβδομάδες πριν από τις κάλπες της 7ης Νοεμβρίου, ο πρωθυπουργός με μπαράζ δημόσιων παρεμβάσεων επιχειρεί να δώσει στις εκλογές χαρακτήρα «ψήφου εμπιστοσύνης» προς την κυβέρνηση για τις κεντρικές επιλογές της στην οικονομία και τις διαρθρωτικές αλλαγές, επιτιθέμενος στην αντιπολίτευση -την οποία κατηγορεί για «λιποταξία»- και θέτοντας το δίλημμα «χρεοκοπία ή ριζικές αλλαγές».
Ο Γ. Παπανδρέου, που τη Δευτέρα έχει προγραμματίσει να δώσει διακαναλική συνέντευξη για την οικονομία, με άρθρο του στο Βήμα της Κυριακής επισημαίνει ότι οι πολίτες στις προσεχείς εκλογές «καλούνται να δώσουν ένα καθαρό στίγμα για το πού θέλουν να πάει η χώρα». Το ίδιο δίλημμα έθεσε και το βράδυ του Σαββάτου, μιλώντας στην Αλεξανδρούπολη, όπου διεμήνυσε ότι «είναι ώρα να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, ευθύνες απέναντι στην πατρίδα μας» και να επιλέξουν ποια πορεία πρέπει να ακολουθήσει η χώρα.
Στο άρθρο του ο πρωθυπουργός αναγνωρίζει τις θυσίες του ελληνικού λαού που κατέστησαν εφικτή την αποφυγή της χρεοκοπίας και στέλνει το μήνυμα ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων, ακόμη κι αν το ζητήσει η τρόικα. Παράλληλα, τονίζει ότι η κυβέρνηση του υλοποιεί ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων χωρίς προηγούμενο, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και όχι την «ανάπτυξη της αρπαχτής». Και καταλήγει: «Θα ακολουθήσουμε το δρόμο της μικροκομματικής μιζέριας ή το δρόμο των γενναίων αλλαγών; Οι πολίτες καλούνται να επιβεβαιώσουν την αποφασιστικότητά τους για αλλαγές. Τη βούλησή τους να στηρίξουν και να συμμετάσχουν στις αλλαγές αυτές. Μπορούμε να στείλουμε μαζί ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τα μέσα και προς τα έξω ότι συνεχίζουμε την πορεία μπροστά.»
Η ΝΔΑπαντώντας, ο πρόεδρος της ΝΔ, κάνει λόγο για «εκβιασμούς και ψευτοδιλήμματα». Από τη Μεσσηνία, όπου περιοδεύει ο Αντώνης Σαμαράς καταλόγισε πανικό στον πρωθυπουργό. «Ο κ. Παπανδρέου δεν καταλαβαίνει πως στη Δημοκρατία, στις εκλογές, ο λαός δεν δέχεται μηνύματα. Στέλνει μηνύματα και απορρίπτει ψευτοδιλήμματα του τύπου “Παπανδρέου ή χρεοκοπία”», τόνισε ο κ. Σαμαράς. «Σε αυτές τις εκλογές, το μήνυμα θα είναι καθαρό: Δεν πάει άλλο. Αλλάξτε πολιτική, τώρα», είπε.

Το ΚΚΕ«Επιτέλους έβγαλε τη μάσκα ο κ. Παπανδρέου και αποκαλύφθηκε» ανέφερε η γγ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, λέγοντας πως «πριν λίγους μήνες έλεγαν το εξής: Πέρυσι κάναμε εκλογές, βγήκε το ΠΑΣΟΚ πρώτο κόμμα, κυβέρνηση έχουμε η διάταξη των πολιτικών δυνάμεων είναι δεδομένη και τώρα ψηφίζουμε για έναν καινούργιο θεσμό για να εκλεγούν οι κατάλληλοι άνθρωποι». «Εμείς λέγαμε βεβαίως» συνέχισε η Αλ.Παπαρήγα, «ψηφίζεις για δημάρχους, περιφερειάρχες αλλά το κριτήριο και το περιεχόμενο της ψήφου είναι γενικό πολιτικό. Η διαφορά είναι ότι δεν βγάζεις κυβέρνηση, δεν διαμορφώνεις κοινοβούλιο, αλλά περιφερειακά και τοπικά συμβούλια, το κριτήριο όμως είναι γενικό πολιτικό, πολύ περισσότερο που είμαστε σε μια περίοδο βαθιάς κρίσης οικονομικής, μνημονίου και που η κρίση θα κρατήσει».

Ο ΣυνασπισμόςΟ πρωθυπουργός ετοιμάζεται να «εκβιάσει» και να «εξαπατήσει και πάλι» τον ελληνικό λαό με το ψεύτικο δίλημμα «Μνημόνιο ή χρεοκοπία», δήλωσε ο ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας. Ο κ. Τσίπρας υποστήριξε ότι το ΠΑΣΟΚ και ο Γιώργος Παπανδρέου βρίσκονται σε πανικό, βλέποντας τους υποψήφιους που στηρίζουν να καταρρέουν, και, από την άλλη, η ΝΔ δεν μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση, διότι εκτός από την ακραία νεοφιλελεύθερη πολιτική που εφάρμοσε ως κυβέρνηση, ο πρόεδρός της, Αντώνης Σαμαράς, είναι εναντίον του Μνημονίου, αλλά αν γίνει κυβέρνηση θα το εφαρμόσει.


Η Δημοκρατική ΑριστεράΤην υποβάθμιση της σημασίας των αυτοδιοικητικών εκλογών από τα άλλα κόμμα, κατήγγειλαν ο Φώτης Κουβέλης, ο υποψήφιος για την Περιφέρεια Αττικής Γρηγόρης Ψαριανός και ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, μιλώντας σε εκδήλωση της Δημοκρατικής Αριστεράς. Οι εκλογές θα διεξαχθούν σε ένα οξυμένο πολιτικό περιβάλλον, που οφείλεται και στην οικονομική κρίση, ωστόσο η χώρα έχει να αντιμετωπίσει κρίσιμα προβλήματα που απαιτούν την προσήλωση της αυτοδιοίκησης, τόνισε ο κ. Κουβέλης.

Παπαρήγα: «Ο κ. Παπανδρέου έβγαλε τη μάσκα»

Ομιλία της Αλέκας Παπαρήγα στο Γκύζη

Η τρόικα πιέζει για ΦΠΑ 13% στα τρόφιμα

Το Δ.Ν.Τ. βάζει χέρι και στο καλάθι της νοικοκυράς
ΕΝΤΟΝΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ να αυξηθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και σε μια σειρά από υπηρεσίες από το 11% που είναι σήμερα στο 13% προκειμένου να εισρεύσει στα κρατικά ταμεία επιπλέον του 1 δισ. ευρώ εντός του 2011 δέχεται πλέον η Ελλάδα από την τρόικα των δανειστών μας, αλλά κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ενωση, την ώρα μάλιστα που σε άλλες χώρες της ευρωζώνης, όπως για παράδειγμα στη Γερμανία, ο φόρος αυτός δεν ξεπερνάει το 6%.
Η πίεση αυτή δεν είναι τυχαία. Ερχεται την ώρα που η υστέρηση των εσόδων ήδη έχει προσεγγίσει στο 9μηνο Ιανουαρίου  Σεπτεμβρίου τα 1,7 δισ. ευρώ και αναμένεται να γίνει εντονότερη καθώς επίκειται μεταξύ άλλων και η αναθεώρηση των ελλειμμάτων για το 2009 και το 2010 από τη Eurostat (για το 2010 εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 8% από 7% που έχει προϋπολογιστεί με βάση το μνημόνιο). Μάλιστα στην κυβέρνηση αναμένουν ότι οι εκπρόσωποι της τρόικας (θα έλθουν στην Ελλάδα στις 16 Νοεμβρίου, δηλαδή την επομένη του δεύτερου γύρου των εκλογών, προκειμένου να έχουν τις τελευταίες συναντήσεις τους με τον υπουργό Οικονομικών), λίγα 24ωρα προτού ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου καταθέσει στη Βουλή τον Προϋπολογισμό του 2011, θα εντείνουν τις πιέσεις τους, με δεδομένο ότι «έσοδα δεν έρχονται από πουθενά».
Ετσι, για το 2011 δεν αποκλείεται κατόπιν πιέσεων των αξιωματούχων του ΔΝΤ, της Ε.Ε. και της ΕΚT:
Να αυξηθεί ο ΦΠΑ από το 11% στο 13% σε μια σειρά προϊόντα που αφορούν κυρίως στο καλάθι της νοικοκυράς. Από τις αυξήσεις θα εξαιρεθούν τα φάρμακα. Μάλιστα δεν αποκλείεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις των κοινοτικών, από τον Ιανουάριο του 2012 ή το 2013 να καταργηθεί ο συντελεστής του 11% και όλα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες να έχουν ΦΠΑ 23%, τουλάχιστον για όσα χρόνια θα επιτηρείται η ελληνική οικονομία.
Να περικοπούν τα επιδόματα που λαμβάνουν κυρίως οι εργαζόμενοι στις ελλειμματικές ΔΕΚΟ (ΟΣΕ κ.λπ.). «Δεν είναι δυνατόν ένας εργαζόμενος με μόρφωση Δημοτικού να έχει ετήσιες αποδοχές της τάξης των 70.000 ευρώ και ένας συνάδελφός του στο Δημόσιο να παίρνει τα μισά»,  λένε χαρακτηριστικά στενοί συνεργάτες του υπουργού Οικονομικών. Ετσι το πιθανότερο είναι ότι θα οριστεί πλαφόν στις αποδοχές (μισθοί και επιδόματα) και στις ΔΕΚΟ, όπως έγινε και στο Δημόσιο.
Να καταργηθεί ή να μειωθεί αισθητά που είναι και το πιθανότερο σενάριο ο φόρος πολυτελείας στα αυτοκίνητα. Αυτό θα γίνει ταυτόχρονα με τις αναπροσαρμογές στο Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης (ΕΤΤ) στα Ι.Χ. έως 1.600 κ.ε.
Οι χώρες που μας επιτηρούν έχουν μονοψήφιο ΦΠΑ στα βασικά είδη
Εάν οι πιέσεις της τρόικας γίνουν αποδεκτές από την κυβέρνηση, σημαίνει ότι θα επιβαρυνθούν σημαντικά οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής, όπως το αλεύρι, το γάλα, το ψωμί, αλλά και σε ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια, ιατρικές υπηρεσίες, σε όλα δηλαδή τα αγαθά και τις υπηρεσίες που σήμερα φορολογούνται με συντελεστή 11%. 
Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη εξηγούν ότι πρόκειται για μία «υποχρέωση» που όμως παράλληλα συνιστά μεγάλη αδικία. Κι αυτό διότι οι χώρες που επιτηρούν την Ελλάδα έχουν επιλέξει μειωμένους συντελεστές (ακόμη και στο 5%) για βασικά είδη. Για την ακρίβεια στη Γερμανία επιβάλλεται ΦΠΑ 7% στα τρόφιμα, στη Γαλλία είναι ακόμη πιο χαμηλός, στο 5,5%, ενώ το ψωμί στη γειτονική Ιταλία φορολογείται μόνο με 4%. Σε όλα τα τρόφιμα στην Ισπανία ισχύει συντελεστής 4%, στην Κύπρο 5% και 8,5% στη Σλοβενία. Πέρα από τα τρόφιμα, οι αποκλίσεις και οι αδικίες υπάρχουν και σε άλλα είδη που επιβαρύνουν την τσέπη του ελληνικού νοικοκυριού. Χαρακτηριστικό είναι ότι, ενώ στην Ελλάδα τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου φορολογούνται με 21%, στη Βρετανία και στην Πορτογαλία ο συντελεστής φορολόγησης είναι μόνο 5%. Στα πιο πολλά κράτη εξαιρούνται του ΦΠΑ οι ιατρικές και οι κοινωνικές υπηρεσίες (π.χ. στην Ιρλανδία, στην Κύπρο, στη Σουηδία, στη Φινλανδία, στη Βρετανία και στη Μάλτα).

Πάνω από 3 δισ.βγαίνουν από την τσέπη μας

Στη Βρετανία εξαίρεση έχουν λάβει ακόμη και τα παιδικά ρούχα και παπούτσια, τα βασικά είδη διατροφής και η ύδρευση. Μειωμένους συντελεστές (5%) επιβάλλουν η Βρετανία και η Πορτογαλία στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο. Στον τουρισμό, οι ανταγωνίστριες χώρες Πορτογαλία και Ισπανία επιβάλλουν συντελεστή 5% και 7% αντίστοιχα στα ξενοδοχεία (η Ισπανία και στα εστιατόρια, ενώ η Γαλλία φορολογεί με 5,5% τις υπηρεσίες αυτού του είδους).

Βάσει μελέτης της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου υπολογίζεται σε 1,04 δισ. ευρώ η επιβάρυνση των καταναλωτών σε περίπτωση τελικά που το υπουργείο Οικονομικών αποφασίσει να αυξήσει τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ από 11% που είναι σήμερα σε 13%. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου) και με βάση τους τζίρους του 2008, η επιβάρυνση από την αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 13% θα είναι 568 εκατ. ευρώ στη χονδρική και 473 εκατ. ευρώ στη λιανική, συνολικά δηλαδή 1,042 δισ. ευρώ. Βέβαια με δεδομένο ότι η κατανάλωση έχει υποχωρήσει σε ποσοστό έως και 5%, είναι αμφίβολο εάν για το 2011 τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 1 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί, άλλωστε, ότι από την αύξηση του ΦΠΑ από το 10% στο 11% που είναι σήμερα η επιβάρυνση για τον καταναλωτή υπολογίζεται σε 805 εκατ. ευρώ. Συνολικά η επιβάρυνση από την τελευταία αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ σε 11% και 23% με βάση τους τζίρους στο λιανεμπόριο καθώς και στο εμπόριο αυτοκινήτων ανέρχεται, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, σε 1,044 δισ. ευρώ, ενώ συνολικά η επιβάρυνση από τις δύο συνεχόμενες αυξήσεις του ΦΠΑ έχει υπολογιστεί σε 3 δισ. ευρώ. 

«Γκρίζες ζώνες» στο σκάνδαλο του Βατοπεδίου

Τέσσερις μεγάλες «γκρίζες ζώνες» απλώνονται πάνω στο σκάνδαλο του Βατοπεδίου, σκιάζοντας την πλήρη διερεύνηση της αλήθειας.
Μακρά και δαιδαλώδης η πορεία του ηγούμενου της Μονής Βατοπεδίου, Εφραίμ. Μακρά και δαιδαλώδης η πορεία του ηγούμενου της Μονής Βατοπεδίου, Εφραίμ. Ο εντοπισμός μαύρου πολιτικού χρήματος δεν κατέστη μέχρι σήμερα εφικτός, παρά τις αναλήψεις μεγάλης ποσότητας μετρητών από λογαριασμούς της Μονής Βατοπεδίου και τρίτων προσώπων.
Οι σχέσεις των off shore εταιρειών της μονής που συνεργάσθηκαν με ομίλους άλλων επιχειρηματιών ιδίως σε real estate μπίζνες (όπως οι εταιρείες του ομίλου Πάπιστα) δεν έχουν αποκαλυφθεί πλήρως, ενώ σκοτεινές παραμένουν και οι συναλλαγές της off shore Torcaso.
Αντίθετα η ζημιά του ελληνικού Δημοσίου δεν πρέπει να αμφισβητείται παρά τις δικαστικές εκκρεμότητες για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της λίμνης Βιστονίδας και των παραλίμνιων εκτάσεων.
Συγκεκριμένα:
1 Διακίνηση μαύρου χρήματος. Από τα έως σήμερα διαθέσιμα στοιχεία δεν προκύπτει ότι μαύρο χρήμα κατέληξε σε τσέπες πολιτικών προσώπων. Υπάρχουν όμως πολλά σκοτεινά σημεία, όπως:
*Οι αναλήψεις μετρητών ύψους 8.049.222 ευρώ από ανθρώπους της μονής. Ο μοναχός Ευδόκιμος σήκωσε στις 11-9-2008 μετρητά ύψους 2.000.000 ευρώ, προκαλώντας ερωτήματα για τον τελικό προορισμό του ποσού.
*Υπερβολικά πολλές είναι, σύμφωνα με τα πορίσματα και της Τραπέζης της Ελλάδος, και οι αναλήψεις μετρητών άνω των 50.000 ευρώ από λογαριασμούς των εταιρειών του ομίλου Πάπιστα που συνδέονται με τη μονή.
Πρόστιμα
*Πλημμελής έλεγχος των αρμόδιων εποπτικών οργάνων (Τράπεζα της Ελλάδος και Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς) που αρκούνται σε επιβολή μικροπροστίμων στις τράπεζες που παραβιάζουν τους κανόνες. Σχεδόν σε όλες τις τράπεζες που συναλλάχθηκαν με τη μονή, επιβλήθηκαν πρόστιμα (από 140.000 έως 200.000 ευρώ) για μη ενημέρωση και έλεγχο ύποπτων συναλλαγών!
*Αναλήψεις μετρητών προκύπτουν και από τις προσωπικές συναλλαγές του επιχειρηματία Γ. Σαχπατζίδη με τη μονή.
*Υπάρχει καταφανής αδυναμία των αρχών να ερευνήσουν σε βάθος τους λογαριασμούς που ανοίχθηκαν.
*Το «δώρο» πάντως των 9 εκατ. ευρώ που έδωσε κυπριακή εταιρεία στη μονή μετά την αγορά του ολυμπιακού ακινήτου, παραμένει δεσμευμένο.
2 «Ιερές μπίζνες». Εγιναν κυρίως μέσω δύο εταιρειών off shore (Rassadel και Madeus) και του ομίλου Πάπιστα, στον οποίο μετείχε με ποσοστό 30% η Rassadel, με αγοραπωλησίες ακινήτων και αγορά μετοχών.
Οι μετοχές
*Για την αγορά μετοχών η μονή πήρε από τράπεζες (κυρίως Marfin και Εμπορική), δάνεια 173.600.000 ευρώ. Από τις μετοχές που διαθέτει σήμερα (δεσμευμένες), έχει χάσει 44 εκατ. ευρώ και συνολικά άνω των 60 εκατ. ευρώ, χωρίς κανείς να βεβαιώσει ποιος κέρδισε από τις συναλλαγές.
*Ο Αθως Κοιρανίδης με έγγραφο του κυπριακού δικηγορικού γραφείου Τ. Παπαδόπουλος και Συνεργάτες, στη Βουλή, στις 10-8-2010, ανασκευάζει προηγούμενες καταθέσεις του και ισχυρίζεται ότι οι εταιρείες ανήκουν στη Μονή Βατοπεδίου και όχι στον ίδιο. Η επιτροπή ύστερα απ' αυτό θεωρεί ότι διαπράχθηκε σωρεία παραβάσεων, ψευδορκιών και πιθανόν παραποίησης εγγράφων τόσο από τους ιδιοκτήτες και διαχειριστές των εταιρειών όσο και από δικηγορικά γραφεία της Κύπρου!
*Ακόμη μέχρι σήμερα δεν έχουν ανοίξει οι λογαριασμοί των 8 εταιρειών του ομίλου Πάπιστα στην Κύπρο!
3 Ζημιά Δημοσίου. Η Δικαιοσύνη επικαλείται ως ζημιά την αξία της λίμνης και των παραλίμνιων εκτάσεων που ανταλλάχθηκαν (υπολογίζονται περίπου στα 55 εκατ. ευρώ), θεωρώντας ότι αποτελούν δημόσια περιουσία. Σύμφωνα με το σκεπτικό των δικαστών, η λίμνη είναι κοινόχρηστο πράγμα, ενώ ήδη μετά τη διανομή των παραλίμνιων εκτάσεων στους ακτήμονες (κυρώθηκε το 1950), έχουν παραγραφεί όλες οι τυχόν αξιώσεις της μονής για αποζημίωση.
Ως απόδειξη της καταφανούς ζημιάς του Δημοσίου το πόρισμα της πλειοψηφίας επικαλείται τη διαφορά από τις εκτιμήσεις του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών, το οποίο υπερεκτίμησε 10 φορές την αξία της λίμνης (στα 37 εκατ. ευρώ αντί των 3,7 εκατ. ευρώ) και υποεκτίμησε την αξία των ανταλλαγέντων δημοσίων εκτάσεων.
Αντικειμενικές αξίες
Εκτιμάται επίσης στα 37 εκατ. ευρώ η διαφορά μεταξύ των αντικειμενικών αξιών που δηλώθηκαν, ενώ με βάση την αγοραία αξία των δημόσιων εκτάσεων, η ζημιά του Δημοσίου υπολογίζεται στο 1 δισ. ευρώ! Ωστόσο αναμένονται και τα πορίσματα οκτώ πραγματογνώμων για το ακριβές ύψος της ζημιάς.
Από τη πλευρά της η μονή εξακολουθεί να διεκδικεί δικαστικά την κυριότητα των εκτάσεων και όπως όλα δείχνουν, θα φτάσει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Νομικό πρόβλημα θα υπάρξει εάν η μονή κερδίσει, οπότε, σύμφωνα με βουλευτές της Ν.Δ., δεν μπορεί να στηριχθεί η κατηγορία της απιστίας και της απάτης.
4 Λογαριασμοί Torcaso. Το ζήτημα αφορά τα 6.700.000 δολάρια που εμβάσθηκαν από λογαριασμό αγνώστου της Morgan Stanley Ζυρίχης, σε λογαριασμούς Torcaso στην Κύπρο, την περίοδο Νοεμβρίου 1999-Μαρτίου 2000. Με τα χρήματα αυτά φέρεται ότι αγοράσθηκαν τρία ακίνητα από την Torcaso στην Ελλάδα, επικεφαλής της οποίας ήταν έως το 2003 ο Ν. Ζήγρας, στενός συγγενής του Ακη Τσοχατζόπουλου. Ο λογαριασμός συνδέθηκε από τον πρώην πρόεδρο της επιτροπής για ξέπλυμα Σ. Γκρόζο και με την υπόθεση της Siemens. Καθοριστική θεωρείται εδώ, πέρα από το άνοιγμα των λογαριασμών, και η μαρτυρία δύο κυπρίων δικηγόρων (Γ. Τριανταφυλλίδη και Σπ. Χατζηνικολάου), που η κυπριακή αστυνομία δεν βρήκε για να τους επιδώσει κλήση κατάθεσης στην ελληνική Βουλή!

«Φυγομαχία ή ριζικές αλλαγές το δίλημμα των εκλογών»

Χαρακτήρα κεντρικής πολιτικής μάχης προσδίδει στις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές ο πρωθυπουργός με άρθρο - παρέμβασή του στο «Βήμα της Κυριακής». Σε μία προσπάθεια να αποτρέψει τη χαλαρή ψήφο και την έκφραση δυσαρέσκειας στις κάλπες, ο κ. Παπανδρέου προσδιορίζει το δίλημμα των εκλογών ως επιλογή μεταξύ της «μιζέριας» και της «χρεοκοπίας», αφ’ ενός, και αφ’ ετέρου των αλλαγών που ήδη υλοποιούνται και έχει ανάγκη η χώρα για να προχωρήσει.
Παράλληλα, στέλνει το μήνυμα ότι δεν πρόκειται η κυβέρνηση να προχωρήσει σε νέες περικοπές εισοδημάτων, ακόμη κι αν ζητηθεί κάτι τέτοιο από την τρόικα.
Ο κ. Παπανδρέου υπεραμύνεται των δύσκολων αποφάσεων που ελήφθησαν τους τελευταίους 12 μήνες για τη σωτηρία της χώρας, αναγνωρίζοντας ότι οι θυσίες των πολιτών δεν είχαν προηγούμενο.

«Εκεί μας έφτασε η κακοδιαχείρηση της προηγούμενης κυβέρνησης. 'Ήλπιζα ότι την κρίσιμη εκείνη στιγμή η ΝΔ θα έβρισκε το ψυχικό σθένος να αναγνωρίσει τις ευθύνες της και να στηρίξει τη συλλογική προσπάθεια. Δεν τόλμησαν, παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι έχουν ομολογήσει πως η απόφασή μας ήταν η σωστή απόφαση».

Ο πρωθυπουργός χαρακτηρίζει το 2011 ως το «δεύτερο κρίσιμο ημίχρονο» της προσπάθειας, αλλά και τη χρονιά που θα σηματοδοτήσει το τέλος της ύφεσης.

Διαβεβαιώνει επίσης ότι δεν πρόκειται να ληφθούν νέα μέτρα για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, στέλνοντας ένα ακόμα μήνυμα «μέσα και έξω από την Ελλάδα», όπως λέει χαρακτηριστικά. Τονίζει δε ότι το 2011 η ανάπτυξη στη χώρα θα αποκτήσει θετικό πρόσημο και το 2013 η Ελλάδα θα βγει από το Μνημόνιο.

«Η ώρα των πολιτών δεν ανάγεται χρονικά μόνο στις επόμενες εθνικές εκλογές του 2013. Η ώρα των πολιτών είναι τώρα, είναι κάθε στιγμή» τονίζει, καλώντας τους πολίτες να στείλουν στην κάλπη του Νοεμβρίου ένα αυτοδιοικητικό, αλλά και ένα βαθιά πολιτικό μήνυμα.

Από τη μία πλευρά ότι στηρίζουν όσους υποψήφιους πιστεύουν στη διοικητική μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη», γυρνώντας την πλάτη σε όσους βλέπουν μόνο την καρέκλα του δημάρχου ως ένα ακόμα προνόμιο εξουσίας για πελατειακή σπατάλη.

Από την άλλη πλευρά, υπογραμμίζει, οι πολίτες θα δώσουν ένα καθαρό στίγμα για το πού θέλουν να πάει η χώρα.

Ο κ. Παπανδρέου εξηγεί ότι το Νοέμβριο συγκρούονται δύο διαφορετικές αντιλήψεις: από τη μία αυτοί που φυγομάχησαν μπροστά στα προβλήματα, που υπόσχονται «μαγικές φόρμουλες» εξαπάτησης των πολιτών, που ταυτίζονται με τα κατεστημένα συμφέροντα και θέλουν να γυρίσουν τη χώρα πίσω.

Και από την άλλη, η Ελλάδα που κερδίζει τη μάχη, που δημιουργεί, καινοτομεί και τολμά τις ριζικές αλλαγές.

«Θα ακολουθήσουμε το δρόμο της μικροκομματικής μιζέριας ή το δρόμο των γενναίων αλλαγών; Οι πολίτες καλούνται να επιβεβαιώσουν την αποφασιστικότητά τους για αλλαγές. Τη βούλησή τους να στηρίξουν και να συμμετάσχουν στις αλλαγές αυτές.

» Μπορούμε να στείλουμε μαζί ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τα μέσα και προς τα έξω ότι συνεχίζουμε την πορεία μπροστά.»

Τα λαμόγια και τα κατώγια της Υγείας...

thumb
Το υπουργείο Υγείας έχει μπει στον χορό της μείωσης των δαπανών και θα τον χορέψει μέχρι τελικής πτώσεως. Το ίσο άλλωστε του το κρατάει η τρόικα, η οποία ουδόλως ενδιαφέρεται για το ηθικό πλαίσιο της εξοικονόμησης των απαιτούμενων κονδυλίων.
Είτε το χρήμα προέλθει από περικοπές στις παροχές και στις υπηρεσίες του ΕΣΥ προς τους πολίτες είτε προέλθει από την πάταξη της μνημειώδους διαφθοράς στα πάλαι ποτέ απροσπέλαστα dealing rooms των δημόσιων νοσοκομείων, ο σκοπός και το αποτέλεσμα είναι που θα αγιάσουν τα μέσα.
Και επειδή τα ποσά που πρέπει να εξοικονομηθούν είναι τεράστια, έχει γίνει πλέον κάτι παραπάνω από φανερή η διάθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, και της κυβέρνησης συνολικά, να κάψει και τα χλωρά μαζί με τα ξερά.
Απ’ τη μια λοιπόν, η μάχαιρα του ΣΔΟΕ ή, αν θέλετε, η μάχαιρα της ΣΔΟΕποίησης των νοσοκομειακών Διοικήσεων, κρέμεται (και πολύ καλά κάνει, εδώ που φτάσαμε) πάνω από τα υγειονομικά ιδρύματα, τους γιατρούς, τις εταιρείες που συναλλάσσονται με το ΕΣΥ και τα ασφαλιστικά ταμεία… κι απ’ την άλλη, η μάχαιρα των γενικού τύπου περικοπών κρέμεται πάνω από τις κλίνες, τα χειρουργεία και τα εργαστήρια των νοσοκομείων.
Η εντολή είναι να μειωθούν τα κόστη πάση θυσία, και κάθε ζήλος των διοικητών προς αυτήν την κατεύθυνση θα τους καταλογιστεί. Ειδάλλως, θα πέσουν κεφάλια, όπως δηλώνει ο υψηλών τόνων υπουργός Υγείας, Διατροφής και Άθλησης.
Στο πεδίο της μάχης κατά του χρέους ούτως ειπείν, θα πέσουν πολλά ελληνογενή λαμόγια και πολλοί ιθαγενείς ασθενείς…
Σε ό,τι αφορά τα λαμόγια…, το μέτρο της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, η μείωση των τιμών των φαρμάκων και η επαναφορά της λίστας, η λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών, η επικείμενη high tech μηχανοργάνωση των νοσοκομείων, το άγρυπνο βλέμμα των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών και η άρτι προαναγγελθείσα αλλαγή στο σύστημα των προμηθειών (με πιθανή εμπλοκή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας) αναμένεται να δημιουργήσουν αρνητικές συνθήκες για την περαιτέρω επιβίωσή τους.
Αυτό τουλάχιστον υπόσχονται οι επιτελείς της Υγείας. Ήδη, λένε, κατόπιν της λειτουργίας των πρώτων συστημάτων ελέγχου, οι δαπάνες των νοσοκομείων για αναλώσιμα και υπηρεσίες θα βαίνουν μειούμενες κατά ένα δισ. ετησίως.
Τους έκαναν τον βίο αβίωτο
Σε ό,τι αφορά τους ασθενείς…, η άμβλυνση των λιστών και των περιόδων αναμονής για τα ιατρικά ραντεβού και τα χειρουργεία, η έλλειψη υλικών που έχει προκύψει από την παρατεταμένη ασυνεννοησία μεταξύ υπουργείου και προμηθευτών, η γενική υποστελέχωση των νοσοκομείων και οι εύλογες επισχέσεις εργασίας, που αποτελούν το μόνο αμυντικό όπλο των μη προνομιούχων γιατρών του ΕΣΥ, αναμένεται να κάνουν τον βίο τους ακόμα πιο αβίωτο…

Η είδηση…
Δυστυχώς όμως, στον αφρό των ημερών βγαίνει πάντα το πρώτο σκέλος των διαχειρίσεων της Υγείας (το σκέλος που αφορά τα λαμόγια) ενώ όλο το υπόλοιπο…, το κοινωνικό σκέλος, θάβεται κάτω από το φωναχτάδικο κουρνιαχτό της διαφθοράς. Γιατί άραγε; Κάθε τόσο, γίνεται είδηση η εξιχνίαση της δράσης κάποιου απατεώνα με άσπρη μπλούζα που τα έπαιρνε και φοροδιέφευγε ποικιλοτρόπως. (Όχι ότι δεν υπήρξαν πολλοί τέτοιοι, κυρίως στα ρετιρέ της Ιατρικής). Κάθε τόσο μηρυκάζεται το πολυπαραγοντικό πρόβλημα της ρεμούλας με τέτοιο τρόπο, ώστε να διαχέεται η εντύπωση πως όλα τα προβλήματα του χώρου της Υγείας οφείλονται αποκλειστικά σε κομπιναδόρους, επίορκους και βυσματούχους επιχειρηματίες.
Τα άνθη του κάκου
Κανένας δεν αναφέρεται στο ευρύτερο πολιτικό και κομματικό πλαίσιο εντός του οποίου ευδοκίμησαν τα άνθη του κακού. Κανένας επίσης δεν εστιάζει στις μεθοδεύσεις δεκαετιών για τη σταδιακή αποδυνάμωση της δημόσιας Υγείας. Τα προβλήματα ωστόσο πιέζουν κι έχει φτάσει από καιρό η στιγμή για να γίνει το βήμα μετά τη διαφθορά, μετά τα λαμόγια. Το βήμα που θα χαρακτηρίσει οριστικά την πολιτική αυτής της κυβέρνησης. Ο Ανδρέας Λοβέρδος θα γίνει υγειολάτρης ή υγειοκλάστης; Τα πρώτα δείγματα πάντως είναι ανησυχητικά.

Ο Μητσοτάκης που αγνοεί το Μητσοτακαίικο

thumb
Κυριάκος Μητσοτάκης σούπερ σταρ. Από τα χαμηλά της ιεραρχίας στη Ν.Δ. μάλλον θα βρεθεί στα ψηλά ο μοναδικός Μητσοτάκης που έχει το σθένος να διατηρεί φιλική σχέση με τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αντώνη Σαμαρά. Αυτή είναι η σκέψη που επικρατεί στο επιτελείο του προέδρου της Ν.Δ., δεδομένου ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη στάση που κράτησε μετά την επίθεση του πατέρα του στον πρόεδρο της Ν.Δ. έδειξε ότι και θέλει να αυτονομηθεί και δεν υπολογίζει… οικογενειακά προβλήματα.
Δεδομένου δε ότι το κόμμα της Ντόρας Μπακογιάννη είναι μια καθαρά οικογενειακή υπόθεση αφού, εκτός από τη στήριξη του πατέρα της, η ίδια επέλεξε να ανακοινώσει τη δημιουργία τού κόμματός της στις 21 Νοεμβρίου, που είναι τα Εισόδεια της Θεοτόκου, ημέρα που γιορτάζει η Μαρίκα Μητσοτάκη (!!!), τα πράγματα για τον Βενιαμίν της οικογένειας Μητσοτάκη είναι μάλλον δύσκολα.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιοι από τους στενούς συνεργάτες του Αντώνη Σαμαρά τού εισηγούνται να εκμεταλλευτεί το χαρτί του Κυριάκου Μητσοτάκη όσο γίνεται περισσότερο, τη στιγμή μάλιστα που η αδελφή του Ντόρα Μπακογιάννη πρόκειται να εξαγγείλει τη δημιουργία του δικού της κόμματος, κάνοντας δώρο στη… μαμά της.
Κυριάκος από το... Χάρβαρντ

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σύμφωνα με τους εμπνευστές αυτής της ιδέας, έχει όλα τα προσόντα για να αποτελέσει τον αντίπαλο πόλο της φιλελεύθερης μητσοτακικής αντίληψης.
Στόχος τους είναι να εκμεταλλευθούν ακόμα και τις σπουδές του – στα Πανεπιστήμια του Χάρβαρντ και του Στάφορντ – και το γεγονός ότι έχει εργαστεί στη ζωή του – στην Εθνική Τράπεζα επί κυβερνήσεως Σημίτη. Οι απόψεις που έχει εκφράσει κατά καιρούς στα θέματα της οικονομίας, της παιδείας και του περιβάλλοντος είναι σαφώς διαφοροποιημένες από αυτές της Ν.Δ. «Ο Κυριάκος, μαζί με κάποιους άλλους βουλευτές που έχουν τις ίδιες απόψεις, μπορεί να εκφράσει ένα κομμάτι νεοδημοκρατών που έχουν πιο φιλελεύθερες απόψεις σε πολλά θέματα και οι οποίοι θέλουν να παραμείνουν στη Ν.Δ.», έλεγαν συνεργάτες του Αντώνη Σαμαρά.
«Είναι ένας νέος, μοντέρνος πολιτικός, με απόψεις και λόγο, που πάντα όμως ζούσε στη σκιά του πατέρα του και της Ντόρας. Μέχρι πριν από λίγες μέρες όλοι τον καταμετρούσαν στην ομάδα της πρώην υπουργού. Με αυτό που έκανε δείχνει ότι και θέλει και μπορεί να αφήσει τη δική του σφραγίδα στην πολιτική».
Οικογενειακές ισορροπίες

Η αλήθεια είναι ότι η πρόσφατη διαφοροποίηση του Κυριάκου Μητσοτάκη απ’ όσα είπε ο πατέρας του για τον Αντώνη Σαμαρά – τον χαρακτήρισε λαϊκιστή – έχει φέρει τους δυο άνδρες πιο κοντά. Όπως λένε στελέχη της Ν.Δ., και για τους δυο η σχέση αυτή είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Ο Αντώνης Σαμαράς πρέπει να αποδείξει ότι δεν έχει αυτός πρόβλημα με την οικογένεια Μητσοτάκη και ότι δεν ευθύνεται αυτός που η Ντόρα Μπακογιάννη αποχώρησε από τη Ν.Δ., κάνοντας δικό της κόμμα. Από την άλλη, ο Κυριάκος, ακροβατώντας ανάμεσα στην οικογένεια και το κόμμα, θα πρέπει να αποδείξει στους νεοδημοκράτες πως ό,τι λέει το εννοεί. «Δεν μπορώ να πετάξω στα σκουπίδια την ψήφο των νεοδημοκρατών που με τίμησαν στη Β’ περιφέρεια Αττικής», είπε όταν τον ρώτησαν τι σκέπτεται να κάνει.
Ψυχολογική πίεση
Η αλήθεια πάντως είναι ότι στη Ν.Δ. δεν σκέπτονται όλοι το ίδιο, πώς δηλαδή θα ανελιχτεί κομματικά ο Κυριάκος. Ένα μεγάλο κομμάτι στελεχών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης εκφράζει τον προβληματισμό του κατά πόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα αντέξει την ψυχολογική πίεση που θα του ασκήσει η οικογένεια και θα παραμείνει μέχρι τέλους στη Ν.Δ. Κανείς δεν ξεχνά ότι ο πατέρας του, ο οποίος είναι 92 χρονών , είναι ορκισμένος εχθρός του Αντώνη Σαμαρά και θα ήθελε με κάθε τρόπο να τον δει να εξαφανίζεται από την πολιτική ζωή του τόπου.
Όμως οι ίδιοι άνθρωποι ισχυρίζονται ότι πολύ σύντομα το πεδίο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην Ντόρα και τον Κυριάκο θα αλλάξει, αφού στο πολιτικό παιχνίδι μπήκε και ο γιος της πρώην υπουργού Κώστας Μπακογιάννης ως υποψήφιος δήμαρχος στο Καρπενήσι. «Το εγχείρημα της Ντόρας πολύ σύντομα θα ναυαγήσει», έλεγε στενός συνεργάτης του Αντώνη Σαμαρά. Τότε η ίδια θα αναγκαστεί να αποχωρήσει δίνοντας προβάδισμα στον γιο της. Ο αγώνας στην οικογένεια μάλλον θα κριθεί από τη μάχη Κυριάκου Μητσοτάκη και Κώστα Μπακογιάννη και όχι ανάμεσα στα δυο αδέλφια.

Κομματικά κριτήρια στη διερεύνηση σκανδάλων

Ο πρόεδρος της Ένωσης Εισαγγελέων Παναγιωτης Μπρακουμάτσος στο ΣΚΑΪ 100,3

«Θερίζει» η χολέρα στην Αϊτή

Σχεδόν 3.000 νοσηλεύονται
Περισσότεροι από 200 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στην Αϊτή και σχεδόν 3.000 νοσηλεύονται μετά την επιδημία χολέρας που ξέσπασε πριν από μερικές ημέρες στη χώρα, ανακοίνωσαν οι υγειονομικές αρχές.
Ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Δημόσιας Υγείας Γκαμπριέλ Τιμοτέ δήλωσε ότι έχουν καταγραφεί 208 θάνατοι, εκ των οποίων οι 194 στην περιοχή Αρτιμπονίτ, στο βόρειο τμήμα της χώρας, και 14 στο κεντρικό τμήμα.
Σχεδόν 3.000 άνθρωποι νοσηλεύονται στα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας, τα οποία αντιμετωπίζουν συχνά προβλήματα λόγω της έλλειψης επαρκών μέσων, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από τις υγειονομικές αρχές. «Η κατάσταση είναι υπό έλεγχο, ο πληθυσμός δεν θα πρέπει να καταληφθεί από πανικό, θα πρέπει αντιθέτως να σέβεται τους κανόνες υγιεινής», δήλωσε η γιατρός Ζοσελίν Πιερ-Λουί, αξιωματούχος του υπουργείου Υγείας, σε συνέντευξη Τύπου.

Σε «Πανεπιστήμια Α.Ε.» μετατρέπονται τα ΑΕI

Το κάθε ίδρυμα θα αποφασίζει για μισθούς και προσλήψεις

Πρύτανης ακόμα και από ξένο πανεπιστήμιο θα μπορεί να διοικεί τα νέα ΑΕΙ σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης που δόθηκε στο Ρέθυμνο. Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα γίνονται αυτοδιοικούμενα όργανα που θα αποφασίζουν τόσο για τη μισθοδοσία όσο και για τις προσλήψεις που θα πραγματοποιούν. Στο συμβούλιο διοίκησης τους θα μετέχουν ακαδημαϊκά αλλά και εξωτερικά μέλη.

Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ περιλαμβάνει εκχώρηση αρμοδιοτήτων, όπως η μισθοδοσία και η πρόσληψη καθηγητών, που σήμερα γίνονται από το υπουργείο Παιδείας. Τα διοικητικά όργανα των πανεπιστημίων, όπως η Σύγκλητος και το Συμβούλιο Διοίκησης θα έχουν τις αρμοδιότητες αυτές και θα λογοδοτούν στο υπουργείο.
Στην διαβούλευση θα αποσαφηνιστεί η σύνθεση των οργάνων αλλά προτείνεται το Συμβούλιο Διοίκησης να αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού. Ως εξωτερικά μέλη χαρακτηρίζονται σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε διάφορους τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας.

Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ παραμένει κρατική αλλά θα εξαρτάται από την "βαθμολογία" του κάθε ΑΕΙ μέσω 15 κριτηρίων. Μεταξύ των αλλαγών προβλέπεται ότι η μονιμοποίηση θα ξεκινάει από τους αναπληρωτές καθηγητές κάτι που μέχρι τώρα ίσχυε και για τους επίκουρους.

Ενθαρρύνεται η μετακίνηση των φοιτητών μεταξύ τμημάτων αλλά και ΑΕΙ ενώ για το σύνολο των θεμάτων τους περιλαμβανομένων και της στέγασης και σίτισης τους θα καθορίζει ξεχωριστά ο αναλυτικός κανονισμός του κάθε πανεπιστημίου. Ανοιχτό αφήνεται το ενδεχόμενο συνεργασίας με ιδιώτες. Εισάγονται ακόμη φοιτητοδάνεια σε συνεργασία με τράπεζες.

Σύμφωνα με το υπουργείο, οι νέοι φοιτητές θα εισάγονται σε Σχολές ή ανάλογα με τις συνθήκες σε Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Πανεπιστήμιο ή Τεχνολογικό ίδρυμα). Μετά το τέλος του πρώτου έτους θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.

Στη συνέχεια, το άρθρο στην Ελευθεροτυπία αναφέρει ότι όσον αφορά στο διδακτικό προσωπικό προτείνεται να κρίνεται και να αξιολογείται ενώ οι καθηγητές θα μπορούν να διδάσκουν ταυτόχρονα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Δημιουργούνται κέντρα αριστείας και το Εθνικό Πανεπιστημιακό που θα στηρίζει τις τεχνολογικές καινοτομίες των ιδρυμάτων, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τα πνευματικά τους δικαιώματα.

«Θα κριθούμε όλοι, από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας» ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, όσον αφορά στις προωθούμενες αλλαγές για τα πανεπιστήμια.

“Δεν θα ξαναϋποτιμήσουμε τα νομίσματά μας...”

Συμφωνία των G20 για το ελεύθερο εμπόριο
Σε μια σειρά αποφάσεων με στόχο την αποφυγή της «ευθείας σύγκρουσης» κατέληξαν οι εκπρόσωποι (κεντρικοί τραπεζίτες και υπουργοί Οικονομικών) των 20 ισχυρότερων οικονομιών του πλανήτη στη συνάντησή τους στην πόλη Κιενγκτζού της Νότιας Κορέας.

Και δεν περιορίστηκαν μόνο στην επικύρωση της ισχυροποίησης του ρόλου του ΔΝΤ ως ενός «παγκόσμιου οικονομικού χωροφύλακα», αλλά φαίνεται πως καταπιάστηκαν και με την πιο … «καυτή πατάτα», αυτή της προσπάθειας να καταλήξουν σε μια συμφωνία κυρίων επί θεμάτων νομισματικής πολιτικής.

Επ’ αυτού ακριβώς του θέματος λοιπόν οι νομισματικοί ταγοί των G- 20 συμφώνησαν να αποφύγουν στο μέλλον την μεθοδευμένη υποτίμηση των εθνικών νομισμάτων τους, με δυο λόγια τον έμμεσο προστατευτισμό του εξαγωγικού τους εμπορίου, σε μια προσπάθεια να μην τεθεί σε κίνδυνο η προσώρας εύθραυστη πορεία ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας.

Σύμφωνα με το ανακοινωθέν που είχε ουσιαστικά δημοσιοποιηθεί πριν καν ξεκινήσουν οι εργασίες της Συνόδου οι 20 «συμφώνησαν να αποφύγουν κάθε είδους ανταγωνιστική υποτίμηση των νομισμάτων τους και γενικότερα κάθε πολιτική που θα μπορούσε να σταθεί εμπόδιο στο ελεύθερο εμπόριο μεταξύ των χωρών» …

Το αξιοσημείωτο είναι πως αυτή είναι η πρώτη φορά που οι υπουργοί Οικονομικών των G-20 εκδίδουν ένα κοινό ανακοινωθέν με τόσο σαφές περιεχόμενο και η πρώτη φορά που επίσημο πρακτικό τέτοιας συνεδρίασης αναφέρεται στο θέμα των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει πως η υπόθεση θεωρείται λήξασα, καθώς ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών Τίμοθι Γκάιτνερ θα έχει και στη συνέχεια κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τον Κινέζο Αντιπρόεδρο Wang Qishan, καθώς και με τον Κινέζο ομόλογό του. Δίνοντας με τον τρόπο αυτό νέα τροφή στα σενάρια που κυκλοφορούν ήδη εδώ και ημέρες – ουσιαστικά από την ημέρα που αιφνιδιαστικά η Κεντρική τράπεζα της Κίνας αύξησε κατά μισή ποσοστιαία μονάδα τα επιτόκια του γουάν – για μια «μυστική, σιωπηρή συμφωνία Πεκίνου – Ουάσινγκτον για τα νομίσματα».

Πάντως οι 20 δεν έλαβαν κάποια δεσμευτική συμφωνία επί του θέματος, αφήνοντας ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα για τη Σύνοδο Κορυφής των αρχηγών των κρατών της ομάδας, τον επόμενο μήνα. Με αποτέλεσμα αρκετοί αναλυτές να δηλώνουν πως η προκαταρκτική συμφωνία που ανακοίνωσαν οι υπουργοί οικονομικών να μην είναι τέτοια «ώστε να αλλάξει τα δεδομένα στην διεθνή αγορά συναλλάγματος».

Σε γενικές γραμμές πάντως πρόοδος – έστω και λεκτική – επετεύχθη! Για παράδειγμα η Κίνα δέχθηκε ξανά «παραινέσεις» να ανοίξει την αγορά της, ενώ κριτική δέχθηκε και ο πρόεδρος της Αμερικανικής Ομοσπονδιακής Τράπεζας Ben S. Bernanke, δια στόματος του Γερμανού υπουργού Οικονομίας Rainer Bruederle.

Ο τελευταίος δήλωσε χαρακτηριστικά πως είναι «λάθος τακτική να προσπαθεί κανείς να επιλύσει τα προβλήματα της οικονομίας διοχετεύοντας συνεχώς ρευστότητα στην αγορά». Βέβαια ο χερ Bruederle έχει την αγωνία του για το διαρκώς ενισχυόμενο ευρώ που δυσχεραίνει τη θέση των πανίσχυρων Γερμανών εξαγωγέων και παράλληλα «ψαλιδίζει» την ... εκλογική δύναμη της Καγκελαρίου Μέρκελ και της κυβέρνησής της!

Πόλωση ενόψει 7ης Νοεμβρίου

Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010

«Μονόδρομος η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους»

Συνέντευξη του Νουριέλ Ρουμπινί

«Ψευτοδιλήμματα και ψέματα»

Νέα επίθεση Σαμαρά κατά Παπανδρέου και ΠΑΣΟΚ

Όσο πλησιάζουμε στις εκλογές της 7ης Νοεμβρίου, αν και είναι για την τοπική αυτοδιοίκηση, κορυφώνεται η κόντρα μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων. Ο Αντώνης Σαμαράς, σε ομιλία του από τα Τρίκαλα, έκανε λόγο για ψευτοδιλήμματα και ψέματα από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ και του Γιώργου Παπανδρέρου.

«Σε ώρες μεγάλης και βαθιάς οικονομικής κρίσης μια κυβέρνηση σοβαρή πρέπει να επενδύει στην αλήθεια και όχι στο ψέμα. Τα ψευτοδιλήμματα τα οποία όλοι καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται να βάλει τις επόμενες μέρες ο κ. Παπανδρέου, θα πέσουν στο κενό», είπε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας και πρόσθεσε: «Ο κόσμος, πρόσθεσε, χρειάζεται τη γνώση του τι συμβαίνει, τη γνώση το ποιος μας έφερε εδώ και τη γνώση κυρίως, το ποιος μπορεί να μας βγάλει από αυτό το τέλμα. Θέλω να είναι ξεκάθαρο ότι εμείς αγωνιζόμαστε με ένα πρόγραμμα κοστολογημένο και αληθινό και δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε παρά μόνο την οικονομική πραγματικότητα, η οποία σήμερα έχει κάνει τον ελληνικό λαό πραγματικά να στενάζει. Ο κ. Παπανδρέου, αγωνίζεται με το ψέμα, με την παραπληροφόρηση και προσπαθεί να βάλει ψευτοδιλήμματα. Επαναλαμβάνω ότι αυτά τα ψευτοδιλήμματα θα πέσουν στο κενό».

Η άνοδος του Εuribor χτυπά τους δανειολήπτες με κυμαινόμενο επιτόκιο

Καπέλο εισαγωγής στα δάνεια

Νέα δεδομένα για δανειολήπτες και καταθέτες φέρνει το «άνοιγμα» της διατραπεζικής αγοράς και η παράλληλη άνοδος του επιτοκίου Εuribor. Από τη μία, τα δάνεια με κυμαινόμενο επιτόκιο έχουν ήδη πάρει την ανιούσα επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών που έχουν χρέη σε κυμαινόμενο επιτόκιο με αρκετές δεκάδες ή και εκατοντάδες ευρώ και, από την άλλη, η πρόσβαση των ελληνικών τραπεζών στη διατραπεζική αγορά, σε συνδυασμό με την αποκλιμάκωση των spread και την επιτυχή έκδοση των εντόκων γραμματίων μεταφράζονται σε μειωμένα επιτόκια στις προθεσμιακές καταθέσεις.

Καπέλο στα δάνεια
Καμπανάκι για νέο γύρο ανόδου στα επιτόκια των δανείων και των καρτών χτυπούν οι τράπεζες, γεγονός που επιβαρύνει τον ήδη βεβαρημένο προϋπολογισμό των δανειοληπτών. Ο λόγος είναι η αύξηση του διατραπεζικού επιτοκίου Εuribor, το οποίο τις τελευταίες εβδομάδες έχει πάρει ανοδική τροχιά, φτάνοντας τα επίπεδα του 1%, περισσότερες από 35 μονάδες βάσης σε σχέση με τα χαμηλά του Απριλίου, όταν είχε πέσει στο ιστορικό χαμηλό του 0,64%.

Οπως εξηγούν τραπεζικά στελέχη, μπορεί τα απόλυτα επιτόκια να παραμένουν ιδιαίτερα χαμηλά, η αύξηση όμως για τους εκατοντάδες χιλιάδες δανειολήπτες με χρέη που επηρεάζονται από το Εuribor δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητη.

Ετσι, η εξέλιξη αυτή μεταφράζεται σε τσουχτερές αυξήσεις αρκετών δεκάδων ή και εκατοντάδων ευρώ τον χρόνο στις δόσεις των δανείων, καθώς ανεβαίνουν αυτόματα τα επιτόκια σε στεγαστικά, καταναλωτικά και κάρτες.

Μάλιστα, τραπεζικοί κύκλοι δεν αποκλείουν να συνεχιστεί η άνοδος του Εuribor, φτάνοντας ακόμα και το 1,15%-1,20%, όσο ανοίγει η διατραπεζική αγορά και αυξάνει η ζήτηση για χρήμα. Εξάλλου, εξηγούν ότι ούτως ή άλλως, υπό κανονικές συνθήκες, το Εuribor τριμήνου είναι κατά τι υψηλότερο από το βασικό επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το οποίο σήμερα ανέρχεται σε 1%.

Η αύξηση του κόστους δανεισμού στις διεθνείς αγορές οδηγεί σε υψηλότερες δόσεις στα δάνεια, πρώτα απ΄ όλα στα κυμαινόμενα, αλλά και στα σταθερά. Οπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, καθώς το διατραπεζικό επιτόκιο αυξάνεται, πέρα από την αυτόματη αναπροσαρμογή των δανείων με κυμαινόμενο επιτόκιο, είναι πλέον ζήτημα χρόνου μέχρι να περάσουν σιωπηρές αυξήσεις 0,25% έως και 0,5% στα σταθερά στεγαστικά δάνεια, ενώ για την καταναλωτική πίστη και τις πιστωτικές κάρτες η άνοδος μπορεί να φτάσει ακόμα και το 1%. Οι αυξήσεις επιβαρύνουν τόσο τους παλιούς όσο και τους νέους δανειολήπτες που έχουν χρέη με κυμαινόμενα επιτόκια και δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητες. Συγκεκριμένα, η επιβάρυνση από τις επερχόμενες αυξήσεις των επιτοκίων, ανάλογα με το δάνειο, κυμαίνεται από μερικές δεκάδες μέχρι κάποιες εκατοντάδες ευρώ ανά έτος. Το μεγαλύτερο κόστος αφορά τα στεγαστικά δάνεια. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα ενός 20ετούς στεγαστικού δανείου ύψους 200.000 ευρώ. Σήμερα, με τελικό επιτόκιο 4%, το συγκεκριμένο δάνειο επιβαρύνεται με μηνιαία δόση 1.212 ευρώ. Αν τελικά το Εuribor ανέβει στο 1,15% (μισή μονάδα δηλαδή συνολικά υψηλότερα), το επιτόκιο ανεβαίνει στο 4,5%, και συνολικά η μηνιαία δόση σκαρφαλώνει στα 1.265

ευρώ. Δηλαδή, για τον νέο δανειολήπτη προκύπτει επιπλέον επιβάρυνση 53 ευρώ ανά μήνα ή 636 ευρώ τον χρόνο.

«Ή ανάπτυξη, ή στάση πληρωμών»

Ο ιστορικός και καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών στο Παρίσι, Γιώργος Δερτιλής στο ΣΚΑΪ 100,3

Ανταγωνιστικότητα: Στάσιμη η Ελλάδα, χαμηλές επιδόσεις σε κράτος, υποδομές και επιχειρηματικό περιβάλλον

Παρά τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών και τη βελτίωση βασικών δημοσιονομικών δεικτών, η Ελλάδα εξακολουθεί να δυσκολεύεται...