Σάββατο 7 Ιουνίου 2025

«Γιαγιά, πρέπει να φτιάξεις Προσωπικό Αριθμό στο ίντερνετ»

Την εποχή της πανδημίας –που δεν ήταν πενήντα χρόνια πριν, ήταν μόλις πρόπερσι– ανάμεσα στα διάφορα που συνέβησαν ήταν και η αλήστου μνήμης τηλεκπαίδευση. Οσοι έχετε παιδιά σχολικής ηλικίας, το ζήσατε και αυτό. Η τηλεκπαίδευση ήταν μια κολοσσιαία αποτυχία, που απλώς κράτησε ζωντανή την επίφαση της μάθησης. Και ήταν αποτυχία για διάφορους λόγους, βασικότερος εκ των οποίων ο τεχνολογικός αναλφαβητισμός, κράτους και πολιτών εξίσου. Υπήρχαν καθηγητές που ρωτούσαν τα παιδιά «πώς να συνδεθούν» στην πλατφόρμα. Αλλοι που ανέβαζαν χειρόγραφες σημειώσεις, τις οποίες τα παιδιά έπρεπε να καθίσουν μετά να αποκρυπτογραφήσουν και να δακτυλογραφήσουν τα ίδια. Σε εμάς το έκανε ο καθηγητής των Μαθηματικών, ας πούμε, ζητώντας από τα παιδιά να λύσουν ηλεκτρονικά ασκήσεις που τους παρέχονταν γραμμένες «στο χέρι». Μα, σκεφτόσουν,

είναι δυνατόν, το 2022, να υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να διαχειριστούν μια απλή εφαρμογή, πόσο μάλλον ένα ακόμη απλούστερο έγγραφο Word; Φυσικά και υπάρχουν. Πάμπολλοι. Και δεν είναι απαραίτητα «ηλικιωμένοι», εκτός αν θεωρούμε ηλικιωμένους τους 50άρηδες και τους 60άρηδες. Ολοι αυτοί, τώρα, οι οποίοι δεν ξέρουν καν από πού ανοίγει ένας υπολογιστής, πρέπει να δουν το βίντεο του Πρωθυπουργού μας στο TikTok και να βγάλουν προσωπικό αριθμό. Πρώτον, δεν θα το δουν, διότι δεν έχουν TikTok. Δεύτερον, και να το δουν, δεν θα το καταλάβουν, διότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν απευθύνθηκε σε αυτούς. Απευθύνθηκε στα παιδιά μου, που ανοίγουν εφαρμογές και με τη σκέψη μόνο, ή άντε, το πολύ, σε μένα, που δεν χρειάζομαι κανένα βίντεο για να μπω στο gov.gr, διότι κάποτε αποφάσισα ότι οι υπολογιστές είναι μέρος της ζωής μας και άρχισα να συμβιώνω αρμονικά μαζί τους. Remaining Time-0:20 Fullscreen Mute Πολλοί δεν το αποφάσισαν και ορισμένοι δεν το αποφασίζουν ακόμη, παρά το γεγονός ότι οι υπολογιστές είναι πλέον παντού. Υπάρχει μια μεγάλη μερίδα κόσμου που απαξιώνει την τεχνολογία («δεν ασχολούμαι εγώ με αυτά», με ξινισμένο ύφος), κυρίως διότι τη φοβάται. Φοβάται, όχι τόσο τις συνέπειές της, αλλά ότι δεν θα τα καταφέρει. Είναι εκείνοι που αρνούνται γενικώς τις καινοτομίες, διότι αυτές απαιτούν κάποιον κόπο και τους ξεβολεύουν από τη μη ανταγωνιστική βολή τους. Αυτή η τεχνοφοβία, που σαφώς υποδηλώνει συντηρητισμό, δεν συναντάται μόνο σε ένα σημείο του πολιτικού / ιδεολογικού φάσματος, αλλά είναι οριζόντια. Και σε καθεμία περίπτωση, οι ιδεολογίες που υπάρχουν από πίσω χρησιμεύουν ως άλλοθι: από το «θα μας βάλουν τσιπάκι», μέχρι το «αυτά αλλοτριώνουν τον κοινωνικό ιστό και τα κινήματα». Μετά υπάρχουν οι άλλοι, που όντως είναι πολύ αργά για να μάθουν υπολογιστές. Η μαμά σας, ο παππούς σας, πολλοί άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας σε πόλεις και χωριά εξίσου. Ολους αυτούς τρομάζεις να τους μάθεις να σηκώνουν το κινητό, να μπορέσουν να ειδοποιήσουν αν πάθουν κάτι. Θα δουν, λέτε, TikTok και θα ανοίξoυν τo MacBook Air (ή Pro, δεν πρόσεξα) για να βγάλουν, χαρούμενοι και με πολλά LOL, προσωπικό αριθμό; Στην Ελλάδα, 85% του πληθυσμού κάνει χρήση του Διαδικτύου, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη και κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Αυτό θα έπρεπε να μας προβληματίζει. Οχι εμάς. Την κυβέρνηση. Διότι δημιουργεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το παράδοξο που έχει εξηγήσει ο Χαράρι: η τεχνολογία προχωράει πιο γρήγορα από όσο μπορούμε να αφομοιώσουμε. Επικοινωνιακά ήταν εξαιρετικό το βίντεο του κυρίου Μητσοτάκη, εγώ θαύμασα το σημείο που το σύστημα του ρίχνει άκυρο κι εκείνος γυρίζει «σε κάποιον» και λέει μεταξύ αστείου και αυστηρού: «επειδή δεν τα καταφέραμε την πρώτη φορά…». Αυτός ο «κάποιος» πιθανότατα δεν υπήρχε καν, βάζω στοίχημα ότι μιλούσε μόνος του στο λαμπατέρ. Είχε βαθύ νόημα, όμως, η κίνηση του Πρωθυπουργού: «Ακου να σου πω, εσένα που είσαι ο υπεύθυνος, να το φτιάξουμε αυτό, να μη γίνεται, ΕΝΤΑΞΕΙ;». Μιλούσε στη διοίκηση γενικώς. Τέλος πάντων, το ξεπεράσαμε με ένα LOL αυτό το γκλιτς, το οποίο αν το δει μπροστά του ο άμαθος στους υπολογιστές, θα πάει να κάνει τρία ευχέλαια και δεν θα ξαναπιάσει μηχάνημα ποτέ στη ζωή του. Οπως λένε οι άνθρωποι που κάνουν τεχνική υποστήριξη εξ αποστάσεως σε υπολογιστές, το πιο συχνό πρόβλημα είναι ότι οι χρήστες απλώς δεν τους έχουν βάλει στην πρίζα. Αλήθεια είναι αυτό. Αντε να τον πείσεις τώρα, αυτόν, ότι το gov.gr δεν έχει προσωπικά μαζί του. Και τι να κάνει, θα ρωτήσετε τώρα, να βγει ο Μητσοτάκης πόρτα πόρτα, σαν πωλητής της Tupperware, να μας μάθει υπολογιστές; Οχι βέβαια, έχει άλλες δουλειές, πιο επείγουσες. Θα μπορούσε, όμως, να γυρίσει σε κάποιο λαμπατέρ (το ίδιο, ή άλλο) και να του δώσει εντολή να μας βοηθήσει. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για να γίνει αυτό, όπως για παράδειγμα, δωρεάν σεμινάρια σε πόλεις χωριά, λόγγους και ραχούλες, για τους τεχνολογικά αναλφάβητους. Τάμπλετ με συντομεύσεις στις βασικές εφαρμογές για τους ηλικιωμένους και τους ανθρώπους σε πολύ απομακρυσμένες περιοχές. Εκστρατείες καταπολέμησης της τεχνοφοβίας. ΟΧΙ μέσω ίντερνετ, δεν χρησιμοποιούν ίντερνετ αυτοί είπαμε. Επίσης, εισαγωγή κανονικού μαθήματος υπολογιστών στα σχολεία. Με μηχανήματα, όμως, όχι στον πίνακα, όπως γίνεται τώρα σε πολλά σχολεία. Δεν με πιστεύετε, και καλά κάνετε, όμως ισχύει. Εδώ κολλάει το LOL. Αρα και υποχρεωτική εκμάθηση σε δασκάλους και καθηγητές, πώς δουλεύει το ρημάδι. Τι πάει να πει «δεν θέλω να μάθω»; Εάν δεν θέλεις να μάθεις υπολογιστές το 2025, δεν μπορεί να διδάσκεις τους νέους. Οτιδήποτε. Τέλος, ας πει ο κ. Μητσοτάκης, σε κάποιο από τα λαμπατέρ εκεί γύρω του, να φτιάξουμε, επιτέλους, ανθρώπινο ίντερνετ στη χώρα αυτήν, στην οποία πληρώνεις τα μαλλιοκέφαλά σου και ψάχνεις το σήμα λες και είσαι ο Τομ Χανκς στον «Ναυαγό». Γιατί έχουμε το πιο ακριβό και το πιο αργό ίντερνετ στην Ευρώπη; Επειδή οι εταιρίες μπορούν. Να πάψουν, λοιπόν, να μπορούν. Δεν ξέρω πώς, αλλά δεν μπορεί να είναι όλα πυρηνική Φυσική στην Ελλάδα, ενώ οι υπόλοιποι τα λύνουν. Δεν στέκει αυτό. 

https://www.protagon.gr/apopseis/giagia-prepei-na-ftiakseis-proswpiko-arithmo-sto-internet-lol-44343159749

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου