Του Κώστα Παπαγεωργίου
Ενίσχυση του αντιδημοκρατικού χαρακτήρα της τοπικής διοίκησης
Διακοσμητικό ρόλο στα δημοτικά συμβούλια, μεταφορά αρμοδιοτήτων στις επιτροπές Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής και μετατροπή της μειοψηφίας σε πλειοψηφία φέρνει το νέο πλαίσιο λειτουργίας δήμων και περιφερειών που ψήφισε άρον-άρον και μέσα στον Αύγουστο η κυβέρνηση της ΝΔ. Ενώ, ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκος έχει ήδη εξαγγείλει ότι σε επόμενο χρόνο θα φέρουν άλλο νομοσχέδιο για την κατάργηση της εκδοχής της απλής αναλογικής που ίσχυσε το 2019. Πρόκειται για ρυθμίσεις που με το πρόσχημα της
κυβερνησιμότητας (!), λίγους μόλις μήνες μετά τις πρόσφατες εκλογές, τροποποιούν το πλαίσιο λειτουργίας δήμων και περιφερειών σε παραπέρα συντηρητική κατεύθυνση, ενισχύοντας το συγκεντρωτικό και αντιδημοκρατικό χαρακτήρα της τοπικής διοίκησης. Στην ουσία, με αυτό τον τρόπο παραποιούν τον εκλογικό συσχετισμό, παραβιάζουν κάθε έννοια νομιμότητας, διαφάνειας, ισονομίας και αυτών ακόμα των θεσμών της αστικής δημοκρατίας αποδεικνύοντας τη βαθιά αντιδημοκρατική τους στόχευση.
Πιο συγκεκριμένα:
α) Μεταφέρουν περισσότερες κρίσιμες εξουσίες και αρμοδιότητες από τα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια σε επιτροπές διοίκησης περιφερειών και δήμων (Οικονομική Επιτροπή Περιφερειών και Δήμων και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμων), δίνοντάς τους υπερεξουσίες. Έτσι, εκτός από τον εισηγητικό τους ρόλο, μπορούν πλέον να αποφασίζουν με μεγαλύτερη ευχέρεια για θέματα που αφορούν αύξηση κόστους συμβάσεων, διαγραφή χρεών, απευθείας αναθέσεις έργων, μελετών, υπηρεσιών, έγκριση προϋπολογισμών ΝΠ ή επιχειρήσεων δήμων, άσκηση ή παραίτηση από ένδικα μέσα κλπ.
β) Νοθεύουν τα εκλογικά αποτελέσματα και με νέο εκλογικό σύστημα δίνουν απόλυτη πλειοψηφία στην παράταξη του περιφερειάρχη ή του δημάρχου σε όλες αυτές τις κρίσιμες επιτροπές, ακόμα και όταν δεν έχει την απόλυτη ή τη σχετική πλειοψηφία μέσα στο συμβούλιο. Άρα, επιτροπές με υπερεξουσίες και πλήρως ελεγχόμενες από τον περιφερειάρχη και το δήμαρχο για τη διευκόλυνση της χάραξης και εφαρμογής της δικής του πολιτικής. Για τόση και τέτοια δημοκρατία, μιλάμε!
γ) Αφαιρούν τη δυνατότητα από τις υπόλοιπες παρατάξεις να διατυπώνουν άλλη πρόταση, παρά μόνο αν υπάρχει προηγούμενη τεκμηρίωση και σχετική εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες!
δ) Για να εξασφαλίσουν προσωποκεντρική «κυβερνησιμότητα» περιφερειών και δήμων, ειδικά σε περιοχές που κατέβηκαν με διαφορετικά ψηφοδέλτια για ευνοϊκότερους όρους διαπραγμάτευσης θέσεων και συμφερόντων πολιτικά συγγενείς σχηματισμοί, δίνουν τη δυνατότητα σύμπραξης δύο ή περισσότερων παρατάξεων, εφόσον όμως μια από αυτές είναι η παράταξη του περιφερειάρχη ή του δημάρχου.
ε) Τέλος, οι τροποποιήσεις αυτές συμπεριλαμβάνουν και όλα τα νομικά πρόσωπα δικαιοδοσίας τους (ΝΠΔΔ, δημοτικά ιδρύματα, ΝΠΙΔ, κοινωφελείς επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ), ώστε να υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της δραστηριότητας τους με την κυρίαρχη πολιτική. Είναι ξεκάθαρο ότι το επιτελικό κράτος που προβάλλει η ΝΔ και ο σχετικός νόμος σημαίνουν περιστολή και αυτής της δημοκρατικής επίφασης στη λειτουργία δήμων και περιφερειών.
Βιάζονται και δεν το κρύβουν! Μπροστά τους υπάρχουν άμεσες προτεραιότητες για το τοπικό κράτος. Ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων χώρων, πέρασμα στο κεφάλαιο λειτουργιών του δημοσίου όπως τα απορρίμματα, εμπορευματοποίηση-ανταποδοτικότητα της κοινωνικής πολιτικής, γενίκευση της ελαστικής προσωρινής εργασίας.
Ενώ, σε συνέχεια του «Κλεισθένη Ι» που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, καταρρέει κάθε ισχυρισμός ότι πρόκειται για λειτουργία αυτοδιοίκησης. Η όλη λειτουργία των δήμων καθορίζεται και ελέγχεται αυταρχικά, ασφυκτικά και με κάθε λεπτομέρεια από το κεντρικό κράτος. Στην ουσία αποτελούν ιμάντες του κρατικού μηχανισμού για την επιβολή των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών της ΕΕ προς όφελος των συμφερόντων του κεφαλαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου