Περικοπές τουλάχιστον 10% στις λειτουργικές δαπάνες των ΔΕΚΟ προβλέπει το βασικό σενάριο προϋπολογισµού του 2011 που επεξεργάζεται αυτές τις ηµέρες το υπουργείο Οικονοµικών.
Μάλιστα δεν αποκλείεται στο τέλος ο πήχυς να τεθεί υψηλότερα, προκειµένου να περιοριστεί το αυξηµένο, λόγω Εurostat, έλλειµµα. Οι ΔΕΚΟ βρίσκονται στο στόχαστρο για το 2011, αναφέρουν πληροφορίες από το υπουργείο Οικονοµικών, ενώ προτεραιότητα µεταξύ αυτών έχουν πλέον οι συγκοινωνίες.
Μετά τον ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων έχει αποφασίσει να καταθέσει νοµοθετική ρύθµιση για τις ΔΕΚΟ του κλάδου, µε σκοπό τη µείωση των δαπανών τους και την αύξηση των εσόδων τους. Τα σχετικά σχέδιά του ανέπτυξε προχθές στο οικονοµικό επιτελείο της κυβέρνησης ο κ. Δ. Ρέππας, σε σύσκεψη για τον προϋπολογισµό. Τα σχέδια αυτά περιλαµβάνουν σε ό,τι αφορά τους εργαζοµένους δυνατότητες µετατάξεων από έναν συγκοινωνιακό φορέα σε άλλον και µείωση των επιδοµάτων τους στο 8% του βασικού τους µισθού το πολύ, ενώ οι νεοπροσλαµβανόµενοι θα υπόκεινται σε νέους κανονισµούς εργασίας. Επίσης, τα σχέδια προβλέπουν αύξηση των εισιτηρίων και συγχωνεύσεις των εταιρειών.
Μεγάλο αγκάθι
Οι ΔΕΚΟ έχουν αναδειχθεί τελευταίως σε µεγάλο αγκάθι, όχι µόνο λόγω των αναγκών επιχορήγησης που έχουν από τον κρατικό προϋπολογισµό, αλλά και επειδή η Εurostat άλλαξε τους κανόνες και συνυπολογίζει πλέον τις ζηµιές τους στο έλλειµµα της γενικής κυβέρνησης. Ετσι, το έλλειµµα του 2009 εκτινάχθηκε περίπου στο 15,5% του ΑΕΠ, καθώς µόνο οι ζηµιές του ΟΣΕ το επιβάρυναν κατά 1 δισ. ευρώ.
Οπως υποστηρίζει η Εurostat, οι ζηµιές των ΔΕΚΟ πρέπει να προστίθενται στο έλλειµµα της γενικής κυβέρνησης, όταν αυτές επιχορηγούνται σε ποσοστό πάνω από 50% από τον κρατικό προϋπολογισµό.
Στο υπουργείο Οικονοµικών έχουν αµφιβολίες κατά πόσον η Εurostat εφαρµόζει τους νέους αυτούς κανόνες σε όλα τα κράτη - µέλη ή απλώς εξαντλεί την αυστηρότητά της στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούν ότι δεν έχουν περιθώρια να µη συµµορφωθούν.
Ετσι, ένας από τους στόχους που βάζουν τώρα, είναι να περιορισθεί η επιχορήγηση των ΔΕΚΟ σε ποσοστό κάτω από 50%, ώστε τουλάχιστον να µην επιβαρύνουν οι ζηµιές τους το έλλειµµα.
Σε ιδιώτες η µελέτη
Ο υπουργός Οικονοµικών, εξάλλου, ανέθεσε χθες µε απόφασή του σε ιδιωτική εταιρεία, την ΡricewaterhouseCoopers Α.Ε., την ανάλυση των οικονοµικών αποτελεσµάτων των ΔΕΚΟ µε σκοπό να προσδιορισθούν ευκαιρίες βελτίωσης της οικονοµικής αποτελεσµατικότητάς τους.
Συγκεκριµένα, η µελέτη (κόστους 22.140 ευρώ), που θα παραδοθεί σε ένα µήνα, θα περιέχει προτάσεις για την αύξηση των εσόδων των ΔΕΚΟ (µε πωλήσεις, συµπληρωµατικές υπηρεσίες, αξιοποίηση των ακινήτων τους κ.ά.) και µείωσης των εξόδων τους (µε «εξορθολογισµό», όπως αναφέρεται, του πλεονάζοντος προσωπικού και της µισθοδοσίας, επανεξέταση των κανονισµών λειτουργίας και προσωπικού, επαναδιαπραγµάτευση των µισθωµάτων).
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ
Μετατάξεις από φορέα σε φορέα και µείωση των επιδοµάτων στο 8% του βασικού µισθού το πολύ
Ελεγχος και από Μoodys, Fitch
ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ των οίκων αξιολόγησης µπαίνει και πάλι η ελληνική οικονοµία σε µια δύσκολη συγκυρία όπου τα spreads των ελληνικών οµολόγων κινούνται ανοδικά και οι αγορές διακατέχονται από αβεβαιότητα αναφορικά µε το µέγεθος των αναπροσαρµογών των δηµοσιονοµικών στοιχείων από τη Εurostat. Την ερχόµενη εβδοµάδα και συγκεκριµένα στις 9 και 10 Νοεµβρίου θα βρίσκεται στην Αθήνα κλιµάκιο του διεθνούς οίκου αξιολόγησης Fitch, ενώ στις 30 Νοεµβρίου θα ακολουθήσει και ο έλεγχος από το κλιµάκιο της Μoodys, η οποία µόλις προχθές διεµήνυσε ότι η Ελλάδα δεν θα χρεοκοπήσει.
Στο πλαίσιο της παραµονής τους στην Αθήνα, οι διεθνείς αξιολογητές θα συγκεντρώσουν στοιχεία από το υπουργείο Οικονοµικών, την Τράπεζα της Ελλάδος, τις εµπορικές τράπεζες, τα υπουργεία αλλά και τους κοινωνικούς εταίρους, ώστε να συντάξουν στη συνέχεια τις εκθέσεις τους.
Στην παρούσα φάση, το ενδεχόµενο νέας υποβάθµισης της ελληνικής οικονοµίας φαντάζει απίθανο. Αντίθετα, στον βαθµό που συνεχιστεί η δηµοσιονοµική προσαρµογή µε πιστή εφαρµογή του Μνηµονίου και οι διαρθρωτικές αλλαγές, στελέχη του οικονοµικού επιτελείου προσδοκούν, αρχικά τουλάχιστον, αναβάθµιση των προοπτικών (outlook) της ελληνικής οικονοµίας εντός του πρώτου τριµήνου του 2011.